(EHK OSN) č. 92Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 92 – Jednotná ustanovení pro schvalování nepůvodních náhradních systémů tlumení hluku výfuku (NORESS) pro vozidla kategorií L1, L2, L3, L4 a L5 z hlediska jejich emisí hluku [2018/1707]

Publikováno: Úř. věst. L 290, 16.11.2018, s. 162-176 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 16. listopadu 2018 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 10. října 2017 Nabývá účinnosti: 10. října 2017
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Pouze původní texty EHK OSN mají podle mezinárodního veřejného práva právní účinek. Je zapotřebí ověřit si status a datum vstupu tohoto předpisu v platnost v nejnovější verzi dokumentu EHK OSN o statusu TRANS/WP.29/343, který je k dispozici na internetové adrese:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 92 – Jednotná ustanovení pro schvalování nepůvodních náhradních systémů tlumení hluku výfuku (NORESS) pro vozidla kategorií L1, L2, L3, L4 a L5 z hlediska jejich emisí hluku [2018/1707]

Zahrnuje veškerá platná znění až po:

doplněk 2 k sérii změn 01 – datum vstupu v platnost: 10. října 2017

OBSAH

PŘEDPIS

1.

Oblast působnosti

2.

Definice

3.

Žádost o schválení

4.

Označení

5.

Schválení

6.

Specifikace

7.

Změna a rozšíření schválení typu nepůvodních náhradních systémů tlumení hluku výfuku a rozšíření schválení

8.

Shodnost výroby

9.

Postihy za neshodnost výroby

10.

Definitivní ukončení výroby

11.

Názvy a adresy technických zkušeben odpovědných za provádění schvalovacích zkoušek a názvy a adresy schvalovacích orgánů

Přílohy

1.

Sdělení

2.

Příklad značky schválení

3.

Požadavky na vláknité absorpční materiály používané v nepůvodních náhradních systémech tlumení hluku výfuku

4.

Prohlášení o shodě s dalšími ustanoveními týkajícími se emisí hluku

1.   OBLAST PŮSOBNOSTI

Tento předpis se vztahuje na nepůvodní náhradní systémy tlumení hluku výfuku pro vozidla kategorií L1, L2, L3, L4 a L5 (1).

2.   DEFINICE

Pro účely tohoto předpisu se rozumí:

2.1.

„nepůvodním náhradním systémem tlumení hluku výfuku nebo konstrukčními částmi tohoto systému“ systém jiného typu, než kterým je vozidlo opatřeno při schválení nebo rozšíření schválení. Lze jej použít pouze jako náhradní výfukový systém nebo systém tlumení hluku.

Zkratka NORESS označuje nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku;

2.2.

„konstrukční částí nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku“ jedna z konstrukčních částí, které dohromady tvoří systém tlumení hluku výfuku; (2)

2.3.

„nepůvodními náhradními systémy tlumení hluku výfuku rozdílných typů“ systémy tlumení hluku, které se podstatně liší v těchto ohledech:

a)

jejich konstrukční části jsou opatřeny různými obchodními názvy nebo značkami;

b)

vlastnosti materiálů tvořících konstrukční část se liší nebo se konstrukční části liší tvarem či velikostí; jiná povrchová úprava (zinkování, hliníkování atd.) se nepovažuje za změnu typu;

c)

funkční principy alespoň jedné z konstrukčních částí se liší;

d)

jejich konstrukční části jsou odlišně zkombinovány;

2.4.

„nepůvodním náhradním systémem tlumení hluku výfuku (NORESS) nebo jeho konstrukční částí“ kterákoli součást systému tlumení hluku výfuku definovaná v bodě 2.1 určená k používání na vozidle, jiná než součást typu, s níž bylo vozidlo přistaveno ke schválení typu podle předpisu č. 9, 41 nebo 63;

2.5.

„schválením nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku (NORESS) nebo jeho konstrukčních částí“ schválení celého systému tlumení hluku nebo jeho části, použitelného pro jeden nebo více určitých typů vozidel, na něž se vztahuje tento předpis, pokud jde o omezení hladiny jejich akustického tlaku;

2.6.

„typem vozidla“ vozidla, na něž se vztahuje tento předpis, která se neliší v takových podstatných hlediscích, jako jsou:

a)

druh motoru (dvoudobý nebo čtyřdobý, s vratnými nebo rotačními písty; počet a objem válců; počet a typ karburátorů nebo vstřikovacích systémů; uspořádání ventilů; maximální netto výkon a odpovídající otáčky motoru). U motorů s rotačními písty by se za objem měl považovat dvojnásobek objemu spalovacího prostoru;

b)

hnací ústrojí, zejména počet rychlostních stupňů a převodové poměry převodového ústrojí, a koncový převodový poměr;

c)

počet, typ a uspořádání systémů tlumení hluku výfuku;

2.7.

„jmenovitými otáčkami motoru“ otáčky motoru, při nichž motor vyvine svůj maximální jmenovitý netto výkon uvedený výrobcem (3).

Symbol nrated vyjadřuje číselnou hodnotu jmenovitých otáček motoru vyjádřenou počtem otáček za minutu.

3.   ŽÁDOST O SCHVÁLENÍ

3.1.   Žádost o schválení konkrétního nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukčních částí podává výrobce nebo jeho řádně pověřený zástupce.

3.2.   K žádosti se přiloží níže uvedené dokumenty ve trojím vyhotovení a následující údaje:

a)

popis typů vozidel, na něž se nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukční části mají montovat, s přihlédnutím k hlediskům uvedeným v bodě 2.6. Je-li třeba, uvedou se čísla a/nebo symboly vyznačující typ motoru a typ vozidla, jakož i číslo schválení typu;

b)

popis úplného nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku s vyznačením vzájemné polohy jeho jednotlivých konstrukčních částí, společně s pokyny pro jejich montáž;

c)

podrobné výkresy každé konstrukční části nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku, které umožní její snadnou lokalizaci a rozpoznání, a specifikace použitých materiálů. Na výkresech musí být rovněž uvedeno místo pro povinné umístění čísla schválení.

3.3.   Na žádost technické zkušebny provádějící schvalovací zkoušky musí výrobce nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku předložit:

a)

dva vzorky nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukčních částí předloženého ke schválení;

b)

vzorek původního systému tlumení hluku výfuku, s nímž bylo vozidlo přistaveno ke schválení typu;

c)

zkušební vozidlo představující typ, na který má být nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku namontován; při měření emisí hluku metodou popsanou v příloze 3 (včetně všech změn) předpisu č. 9, 41 nebo 63 musí toto vozidlo splňovat tyto podmínky:

i)

jedná-li se o vozidlo, jehož typ byl schválen podle požadavků každého z předpisů č. 9, 41 nebo 63:

a)

při zkoušce s vozidlem v pohybu nesmí hladina akustického tlaku překročit mezní hodnotu uvedenou v příslušném předpisu o více než 1 dB(A);

b)

při zkoušce se stojícím vozidlem nesmí hladina akustického tlaku překročit o více než 3 dB(A) úroveň, která byla stanovena při schválení typu a vyznačena na výrobním štítku;

ii)

nejedná-li se o vozidlo, jehož typ byl schválen podle požadavků příslušného předpisu, nesmí hladina akustického tlaku vozidla překročit o více než 1 dB(A) mezní hodnotu platnou v době, kdy bylo poprvé uvedeno do provozu.

4.   OZNAČENÍ

4.1.   Každá konstrukční část nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku kromě potrubí a montážního materiálu musí být opatřena:

a)

obchodním názvem nebo značkou výrobce nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukčních částí;

b)

obchodním označením, které poskytne výrobce.

4.2.   Tato označení musí být zřetelně čitelná a nesmazatelná a musí být viditelná rovněž v poloze, v níž je nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku namontován.

4.3.   Nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku označí výrobce; uvede typ (typy) vozidel, pro něž mu bylo uděleno schválení.

4.4.   Pokud byla konstrukční část schválena pro více náhradních výfukových systémů, může být opatřena několika čísly schválení.

4.5.   Náhradní výfukový systém musí být dodáván v obalu nebo se štítkem s těmito údaji:

a)

obchodní název nebo značka výrobce náhradního systému tlumení hluku a jeho konstrukčních částí;

b)

adresa výrobce nebo jeho zástupce;

c)

seznam modelů vozidel, pro něž je náhradní systém tlumení hluku určen.

4.6.   Výrobce poskytne:

a)

návod s podrobným vysvětlením správného způsobu připevnění na vozidlo;

b)

návod pro manipulaci se systémem tlumení hluku;

c)

seznam konstrukčních částí a počet jednotlivých částí kromě úchytek.

4.7.   Značka schválení

5.   SCHVÁLENÍ

5.1.   Schválení typu se udělí, pokud nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukční část předané ke schválení podle tohoto předpisu splňují požadavky bodu 6.

5.2.   Každému schválenému typu nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku se přidělí číslo schválení. Jeho první dvě číslice (nyní 01, což odpovídá sérii 01 změn předpisu) udávají sérii změn začleňující poslední závažné technické změny předpisu v době vydání schválení. Tatáž smluvní strana nesmí přidělit stejné číslo jinému typu nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nebo konstrukční části určenému pro stejné typy vozidel.

5.3.   Zpráva o schválení nebo o rozšíření či odmítnutí schválení nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukční části podle tohoto předpisu se zašle stranám dohody, které uplatňují tento předpis, na formuláři podle vzoru v příloze 1 tohoto předpisu.

5.4.   Na každý systém tlumení hluku a jeho konstrukční část odpovídající typu schválenému dle tohoto předpisu se umístí mezinárodní značka schválení typu, která se skládá:

a)

z písmene „E“ v kružnici, za nímž následuje rozlišovací číslo země, která schválení udělila (4);

b)

čísla tohoto předpisu, za nímž následuje písmeno „R“, pomlčka a číslo schválení typu vpravo od kružnice předepsané výše v písmeni a);

c)

čísla schválení, které musí být uvedeno ve formuláři schválení, společně s metodou použitou při schvalovacích zkouškách.

5.5.   Po namontování nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku do vozidla musí být značka schválení snadno čitelná a nesmazatelná.

5.6.   Byla-li schválena jako část více než jednoho nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku, může být určitá konstrukční část označena více než jedním číslem schválení; v takovém případě se kružnice nemusí znovu uvádět. V příloze 2 tohoto předpisu je uveden příklad uspořádání značky schválení.

6.   SPECIFIKACE

6.1.   Všeobecné specifikace

Tlumič musí být navržen, vyroben a schopen montáže tak, aby:

a)

vozidlo splňovalo požadavky tohoto předpisu za normálních podmínek užívání, a to i při vibracích, kterým může být vystaveno;

b)

byl dostatečně odolný vůči korozi, které je vystaven, se zvláštním ohledem na obvyklé podmínky užívání vozidla;

c)

nebyla snížena světlá výška a případně ani nakloněná poloha vozidla, které vozidlo mělo s původně namontovaným tlumičem;

d)

na povrchu nevznikaly nepatřičně vysoké teploty;

e)

jeho okraje nebyly ostré nebo zubaté a existoval dostatek prostoru pro tlumiče pérování a pružiny;

f)

byla dodržena patřičná vzdálenost od prvků odpružení vozidla;

g)

byla dodržena bezpečná vzdálenost od potrubí;

h)

byl odolný vůči nedovolené manipulaci způsobem slučitelným s jasně definovanými požadavky na údržbu a montáž.

6.2.   Požadavky týkající se hladin akustického tlaku

Akustická účinnost nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukčních částí se ověří pomocí metod popsaných v předpisu č. 9, 41 nebo 63. Pro provádění tohoto bodu je obzvláště důležité přihlédnout k sérii změn předpisu č. 92, která byla v platnosti k datu udělení schválení typu nového vozidla. Jsou-li nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukční části namontovány na vozidle popsaném v písmeni c) bodu 3.3, musí hodnoty hladiny akustického tlaku získané oběma metodami (se stojícím a jedoucím vozidlem) splňovat tuto podmínku:

nesmějí překročit hodnoty naměřené v souladu s požadavky uvedenými v písmeni c) bodu 3.3, když je v tomtéž vozidle namontován původní systém tlumení hluku během zkoušky s vozidlem za jízdy a zkoušky se stojícím vozidlem.

6.3.   Dodatečné požadavky

6.3.1.   Ustanovení o ochraně před nedovolenou manipulací

Nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukční části musí být zkonstruovány tak, aby nebylo možné snadno odstranit tlumiče hluku, výstupní kužele nebo další součásti, jejichž hlavní funkcí je být součástí tlumení/expanzní komory. Pokud je nezbytné takovou součást zahrnout, musí být namontována tak, aby nebyla usnadněna její demontáž (např. pomocí konvenčního závitového upevnění) a zároveň musí být namontována tak, aby její odstranění mělo za následek trvalé/nevratné poškození montážního celku.

6.3.2.   Vícerežimový nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku

Nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku s více ručně nebo elektronicky nastavitelnými provozními režimy, které může řidič volit, musí ve všech provozních režimech splňovat všechny požadavky. Uváděné hladiny akustického tlaku musí být hladiny akustického tlaku při režimu s nejvyšší hladinou akustického tlaku.

6.3.3.   Zákaz odpojovacích zařízení

Výrobce nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nesmí úmyslně měnit, upravovat nebo instalovat žádné zařízení nebo postup výhradně za účelem splnění požadavků na emise hluku stanovených v tomto předpisu, které nebude v provozu při běžném silničním provozu.

6.3.4.   Další ustanovení týkající se emisí hluku (ASEP)

Požadavky bodu 6.3 série změn 04 předpisu č. 41 musí být splněny také u nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku, pokud je určen k použití ve vozidlech, jimž bylo uděleno schválení typu podle série změn 04 předpisu č. 41 a podléhají požadavkům bodu 6.3 série změn 04 předpisu č. 41.

Pokud mají být provedeny zkoušky, musí se použít vozidlo odpovídající popisu v písmeni c) bodu 3.3.

K ověření shody nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku s těmito požadavky může schvalovací orgán požadovat provedení jakékoli odpovídající zkoušky.

Výrobce předloží prohlášení v souladu s přílohou 4 tohoto předpisu, že schvalovaný nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukční části splňují další ustanovení týkající se emisí hluku uvedené v bodě 6.3 série změn 04 předpisu č. 41.

6.4.   Měření vlastností vozidla

6.4.1.   Nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukční části musí zajistit, aby vlastnosti vozidla byly porovnatelné s vlastnostmi, které mělo vozidlo s původním systémem tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukčními částmi.

6.4.2.   Nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku nebo, podle volby výrobce, jeho konstrukční části se porovnají s původním systémem tlumení hluku nebo jeho konstrukčními částmi, rovněž v novém stavu, tak, že se postupně namontují na vozidlo uvedené v písmeni c) bodu 3.3.

6.4.3.   Ověření se provede změřením křivky výkonu v souladu s body 6.4.4.1 nebo 6.4.4.2. Maximální výkon a otáčky motoru při maximálním výkonu změřené s nepůvodním náhradním systémem tlumení hluku výfuku nesmí o více než ± 5 procent přesáhnout netto výkon a otáčky motoru změřené podle níže uvedených podmínek s původním výfukovým systémem.

6.4.4.   Zkušební metoda

6.4.4.1.   Metoda zkoušky na motoru

Měří se na motoru vozidla uvedeného v písmeni c) bodu 3.3, přičemž motor se připojí k dynamometru.

6.4.4.2.   Metoda zkoušky na vozidle

Měří se na vozidle uvedeném v písmeni c) bodu 3.3. Hodnoty naměřené s původním systémem tlumení hluku se porovnají s hodnotami získanými s nepůvodním náhradním systémem tlumení hluku výfuku. Zkouška se provádí na vozidlovém dynamometru.

6.5.   Dodatečná ustanovení týkající se nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukčních částí s vláknitými materiály

Vláknitý absorpční materiál lze v konstrukci nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku použít pouze tehdy, jsou-li splněny požadavky uvedené v příloze 3.

6.6.   Vyhodnocení emisí znečišťujících látek vozidel vybavených náhradním systémem tlumičů

Vozidlo uvedené v písmeni c) bodu 3.3 s nepůvodním náhradním systémem tlumení hluku výfuku typu, pro který se požaduje schválení, musí vyhovět požadavkům týkajícím se znečišťování podle schválení typu vozidla. Důkazy musí být zdokumentovány ve zkušebním protokolu.

7.   ZMĚNA A ROZŠÍŘENÍ SCHVÁLENÍ TYPU NEPŮVODNÍHO NÁHRADNÍHO SYSTÉMU TLUMENÍ HLUKU VÝFUKU A ROZŠÍŘENÍ SCHVÁLENÍ

7.1.   Každá změna typu nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukčních částí se oznámí schvalovacímu orgánu, který schválení typu udělil. Tento orgán pak může buď:

a)

uznat, že provedené změny pravděpodobně nebudou mít znatelný nepříznivý vliv, nebo

b)

požadovat od technické zkušebny odpovědné za provedení zkoušek další zkušební protokol.

7.2.   Výrobce nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukční části nebo jím řádně pověřený zástupce může požádat schvalovací orgán, který udělil schválení typu nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku pro jeden nebo více typů vozidel, o rozšíření schválení typu na jiné typy vozidel. Postupuje se podle popisu v bodě 3.

7.3.   Potvrzení nebo odmítnutí schválení s uvedením změn se rozešle smluvním stranám dohody, které uplatňují tento předpis, v souladu s postupem uvedeným v bodě 5.3.

7.4.   Příslušný orgán, který vydal rozšíření schválení, přidělí každému formuláři sdělení vypracovanému v souvislosti s tímto rozšířením pořadové číslo.

8.   SHODNOST VÝROBY

Postupy pro shodnost výroby musí být v souladu s postupy stanovenými v dodatku 2 k dohodě (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2), přičemž musí být splněny tyto požadavky:

a)

každý nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku schválený dle tohoto předpisu musí být vyroben tak, aby se shodoval se schváleným typem tím, že splňuje požadavky výše uvedeného bodu 6;

b)

držitel schválení zajistí, aby se u každého typu nepůvodního náhradního systému tlumení hluku výfuku provedly alespoň zkoušky předepsané v bodě 6 tohoto předpisu;

c)

orgán, který udělil schválení typu, může kdykoliv ověřit metody kontroly shodnosti používané v každém výrobním zařízení. Obvyklá četnost těchto kontrol je jednou za dva roky;

d)

má se za to, že výroba vyhovuje požadavkům tohoto předpisu, jsou-li splněna ustanovení předpisů č. 9, 41 a 63, odpovídající typu vozidla, a pokud hladina akustického tlaku naměřená metodou popsanou v daných předpisech nepřekročí při zkoušce za jízdy o více než o 3 dB(A) hladinu akustického tlaku naměřenou během schvalování typu a o více než 1 dB(A) mezní hodnoty stanovené v předpisech č. 9, 41 a 63, podle daného případu.

9.   POSTIHY ZA NESHODNOST VÝROBY

9.1.   Nejsou-li splněny požadavky uvedené v bodě 8, nebo jestliže nepůvodní náhradní systém tlumení hluku výfuku nebo jeho konstrukční části nesplní požadavky zkoušek předepsaných v bodě 8 písm. b), může být schválení, které bylo pro typ NORESS uděleno podle tohoto předpisu, odejmuto.

9.2.   Pokud smluvní strana dohody, která uplatňuje tento předpis, odejme schválení, které dříve udělila, musí o tom ihned informovat na formuláři sdělení podle vzoru uvedeného v příloze 1 tohoto předpisu ostatní smluvní strany dohody z roku 1958, které uplatňují tento předpis.

10.   DEFINITIVNÍ UKONČENÍ VÝROBY

Pokud držitel schválení zcela ukončí výrobu typu náhradního systému tlumení hluku nebo jeho konstrukčních částí schváleného podle tohoto předpisu, informuje o tom orgán, který schválení udělil, a ten o tom prostřednictvím formuláře sdělení odpovídajícího vzoru uvedenému v příloze 1 tohoto předpisu informuje ostatní smluvní strany dohody z roku 1958, jež tento předpis uplatňují.

11.   NÁZVY A ADRESY TECHNICKÝCH ZKUŠEBEN ODPOVĚDNÝCH ZA PROVÁDĚNÍ SCHVALOVACÍCH ZKOUŠEK A NÁZVY A ADRESY SCHVALOVACÍCH ORGÁNŮ

Smluvní strany dohody z roku 1958, které uplatňují tento předpis, sdělí sekretariátu Organizace spojených národů názvy a adresy technických zkušeben odpovědných za provádění zkoušek schválení typu a schvalovacích orgánů, které udělují schválení typu a kterým se mají zasílat formuláře o udělení, rozšíření, odmítnutí či odnětí schválení nebo o definitivním ukončení výroby vydané v jiných zemích.


(1)  Podle definice v Úplném usnesení o konstrukci vozidel (R.E.3.), dokument ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.4, bod 2 – www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29resolutions.html

(2)  Těmito konstrukčními částmi jsou zejména výfukové potrubí, vlastní tlumič, expanzní komora a rezonátor.

(3)  Dosahuje-li se maximálního jmenovitého netto výkonu při různých otáčkách motoru, jmenovité otáčky motoru se v tomto předpisu používají jako nejvyšší otáčky motoru, při nichž se dosáhne maximálního jmenovitého netto výkonu.

(4)  Rozlišovací čísla smluvních stran Dohody z roku 1958 jsou uvedena v příloze 3 Úplného usnesení o konstrukci vozidel (R.E.3), dokument ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.4 – www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29resolutions.html


PŘÍLOHA 1

ČÁST A

PRO SYSTÉMY NORESS TYPŮ VOZIDEL SCHVÁLENÝCH PODLE SÉRIE ZMĚN 04 PŘEDPISU č. 41

Image Text obrazu Image Text obrazu Image Text obrazu

ČÁST B

PRO NEPŮVODNÍ NÁHRADNÍ TLUMICÍ SYSTÉMY VÝFUKU TYPŮ VOZIDEL SCHVÁLENÝCH PODLE PŘEDPISU č. 9 NEBO 63

Image Text obrazu Image Text obrazu Image Text obrazu

PŘÍLOHA 2

PŘÍKLAD ZNAČKY SCHVÁLENÍ

(viz bod 5.4 tohoto předpisu)

Image

Výše uvedená značka schválení typu umístěná na součásti systémů tlumení hluku udává, že dotyčný typ náhradního systému tlumení hluku byl schválen v Nizozemsku (E 4) dle předpisu č. 92 pod číslem schválení 012439. První dvě číslice čísla schválení 01 udávají, že schválení bylo uděleno v souladu s požadavky tohoto předpisu č. 92 ve stávajícím znění, naproti tomu číslo schválení 00 udává, že schválení bylo uděleno v souladu s požadavky předpisu č. 92 v jeho původním znění.


PŘÍLOHA 3

POŽADAVKY NA VLÁKNITÉ ABSORPČNÍ MATERIÁLY POUŽÍVANÉ V NEPŮVODNÍCH NÁHRADNÍCH TLUMICÍCH SYSTÉMECH VÝFUKU

(viz bod 6.5 tohoto předpisu)

1.

Vláknitý absorpční materiál nesmí obsahovat azbest a v konstrukci tlumičů jej lze použít pouze tehdy, pokud vhodná zařízení zajistí, že vláknitý materiál zůstane po celou dobu používání tlumiče na svém místě a že systém tlumení hluku splňuje požadavky některého z bodů 2, 3, 4 nebo 5, podle volby výrobce.

2.

Po odstranění vláknitého materiálu musí hladina akustického tlaku splňovat požadavky bodu 6.2 tohoto předpisu.

3.

Vláknitý absorpční materiál nesmí být umístěn v těch částech tlumiče, kterými procházejí výfukové plyny, a musí splňovat následující požadavky:

a)

materiál se po dobu čtyř hodin zahřívá v peci na teplotu 650 ± 5 °C, aniž by došlo ke zkrácení průměrné délky, zmenšení průměru nebo hustoty vláken;

b)

po hodinovém zahřívání v peci na 650 ± 5 °C musí při měření podle normy ISO 2599 zůstat nejméně 98 % materiálu v sítu s oky o velikosti 250 μm odpovídajícímu normě ISO 3310/1;

c)

ztráta hmotnosti materiálu nesmí překročit 10,5 % po jeho namáčení po dobu 24 hodin při teplotě 90 ± 5 °C do syntetického kondenzátu tohoto složení:

i)

1 N kyselina bromovodíková (HBr): 10 ml

ii)

1 N kyselina sírová (H2SO4): 10 ml

iii)

destilovaná voda na doplnění do 1 000 ml.

Poznámka: Materiál se vypere v destilované vodě a před vážením se suší po dobu jedné hodiny při teplotě 105 °C.

4.

Před zkoušením podle bodu 6.2 tohoto předpisu se systém uvede do obvyklého stavu pro použití na silnici jednou ze stabilizačních metod v souladu s bodem 5.1.4 přílohy 3 předpisu č. 9 nebo 63 nebo bodem 1.3 přílohy 5 předpisu č. 41 a popisem v nich uvedeném, podle toho, o který případ se jedná.

5.

Výfukový plyn nepřichází do styku s vláknitými materiály a vláknité materiály nejsou ovlivňovány kolísáním tlaku.

PŘÍLOHA 4

PROHLÁŠENÍ O SHODĚ S DALŠÍMI USTANOVENÍMI TÝKAJÍCÍMI SE EMISÍ HLUKU

Image Text obrazu

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU