(EHK/OSN) č. 11Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 11 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska zámků dveří a součástí upevnění dveří

Publikováno: Úř. věst. L 120, 13.5.2010, s. 1-28 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 13. května 2010 Autor předpisu:
Platnost od: 17. března 2010 Nabývá účinnosti: 17. března 2010
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Pouze původní texty EHK OSN mají podle mezinárodního veřejného práva právní účinek. Je zapotřebí ověřit si status a datum vstupu tohoto předpisu v platnost v nejnovější verzi dokumentu EHK OSN o statusu TRANS/WP.29/343, který je k dispozici na internetové adrese:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 11 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska zámků dveří a součástí upevnění dveří

Zahrnující veškerá platná znění až po:

dodatek 2 k sérii změn 03 – datum vstupu v platnost: 17. března 2010

OBSAH

PŘEDPIS

1.

Oblast působnosti

2.

Definice

3.

Žádost o schválení

4.

Schválení

5.

Všeobecné požadavky

6.

Funkční požadavky

7.

Postupy zkoušek

8.

Úpravy a rozšíření schválení typu vozidla

9.

Shodnost výroby

10.

Postihy za neshodnost výroby

11.

Definitivní ukončení výroby

12.

Názvy a adresy technických zkušeben pro zkoušky schválení typu a správních orgánů

13.

Přechodná ustanovení

PŘÍLOHY

Příloha 1 –

Sdělení

Příloha 2 –

Uspořádání značek schválení typu

Příloha 3 –

Pevnostní zkouška zámku č. 1, 2 a 3, působení síly

Příloha 4 –

Postupy zkoušek odolnosti proti setrvačným silám

Příloha 5 –

Postup zkoušky závěsů

Příloha 6 –

Boční posuvné dveře

1.   OBLAST PŮSOBNOSTI

Tento předpis se vztahuje na zámky a součásti upevnění dveří, jako např. závěsy a jiné nosné prostředky, na dveřích vozidel kategorií M1 a N1 (1), použitelných k nastupování a vystupování cestujících.

2.   DEFINICE

Pro účely tohoto předpisu:

2.1

„Schválením vozidla“ se rozumí schválení typu vozidla z hlediska zámků dveří a součástí upevnění dveří.

2.2

„Typem vozidla“ se rozumí kategorie motorových vozidel, která se neliší z podstatných hledisek jako jsou:

2.2.1

označení typu vozidla výrobcem;

2.2.2

typ zámku;

2.2.3

typ součástí upevnění dveří;

2.2.4

způsob, jakým jsou zámky a součásti upevnění dveří namontovány k nosné konstrukci vozidla a k ní uchyceny;

2.2.5

typ posuvných dveří.

2.3

„Pomocný zámek dveří“ je zámek vybavený polohou úplného zavření s mezilehnou polohou nebo bez ní a vhodný pro dveře nebo dveřní systém vybavený primárním systémem dveřního zámku.

2.4

„Systém pomocného zámku dveří“ sestává minimálně z pomocného zámku dveří a západky.

2.5

„Zadní dveře“ jsou dveře nebo dveřní systém v zadní části motorového vozidla, kterými mohou cestující nastupovat nebo vystupovat nebo může být nakládán nebo vykládán náklad. Neobsahují:

a)

zadní kapotu, nebo

b)

dveře nebo okno vytvořené pouze ze skleněného materiálu a jehož zámky a/nebo systém závěsů je připevněn přímo na skleněný materiál.

2.6

„Člen pro karosérii“ je část závěsu obvykle upevněná na karoserii.

2.7

„Dětský bezpečnostní zámkový systém“ je blokovací zařízení, které může být zapojeno nebo uvolněno nezávisle na jiných zámcích, a které je-li zapojeno, zabraňuje fungování vnitřní kliky nebo jiného uvolňovacího zařízení. Blokovací zařízení-pojistka může být ruční nebo elektrické a může být umístěné kdekoli na vozidle nebo ve vozidle.

2.8

„Dveřmi“ se rozumí zavěšené nebo posuvné dveře, které vedou přímo do prostoru, v němž je jedno nebo více míst k sedění, nejsou to však skládací dveře, svinovací dveře, ani dveře konstruované tak, aby se daly snadno nasazovat na vozidla vyráběná pro provoz bez dveří a z nich opět vyjímat.

2.9

„Varovný systém zavření dveří“ je systém aktivující vizuální signál umístěný na místě dobře viditelném řidičem v případě, že systém dveřního zámku není v poloze úplného zavření dveří a zapalování vozidla je aktivováno.

2.10

„Systém dveřních závěsů“ je jeden nebo více závěsů použitých pro upevnění dveří.

2.11

„Systém dveřního zámku“ sestává minimálně ze zámku a západky.

2.12

„Člen pro dveře“ je část závěsu obvykle upevněná na konstrukci dveří vytvářející pohyblivý člen.

2.13

„Dveřní systém“ jsou dveře, zámek, západka, závěsy, sestava posuvných kolejniček a součástí upevnění dveří na dveřích a jejich přilehlém rámu dveří. Systém dvojitých dveří zahrnuje oboje dveře.

2.14

„Dvojité dveře“ jsou systém dvou dveří, kde se přední dveře nebo křídlo dveří otevře a které je spojené s druhými nebo uzavřenými dveřmi, které se otevírají jako druhé.

2.15

„Vidlicová závora“ je ta část zámku, která zapojuje a zadržuje západku v zamknuté poloze.

2.16

„Směr otevírání vidlicové závory“ je směr opačný ke směru ve kterém západka vstupuje do zámku a zasune vidlicovou závoru.

2.17

„Poloha úplného zavření“ je stav zámku držícího dveře v úplně zavřené poloze.

2.18

„Závěs“ je zařízení používané pro polohování dveří vůči karoserii a pro kontrolu dráhy otáčení dveří pro nastupování a vystupování cestujícího.

2.19

„Čep závěsu“ je ta část závěsu obvykle spojující členy závěsu pro dveře a pro karosérii a vytváří osu otáčení.

2.20

„Zámek“ je zařízení umožňující držet dveře v zavřené poloze vůči karosérii vozidla s možností záměrného uvolnění (nebo fungování).

2.21

„Primární dveřní zámek“ je zámek vybavený polohou úplného zavření a sekundární mezilehlou polohou a výrobcem je označen jako „primární dveřní zámek“. Výrobce pak nesmí toto označení měnit. Každý výrobce musí na požádání poskytnout informace pro konkrétní vozidlo nebo model, které zámky jsou „primární dveřní zámky“.

2.22

„Systém primárního dveřního zámku“ sestává minimálně z primárního dveřního zámku a západky.

2.23

„Mezilehlá poloha zámku“ označuje spojovací stav zámku, který drží dveře v částečně zavřené poloze.

2.24

„Boční přední dveře“ jsou dveře, které mají z bočního pohledu nejméně 50 % oblasti otevření před nejzadnějším bodem opěradla řidiče, je-li opěradlo nastaveno do nejsvislejší a nejzadnější polohy, která umožňuje přímý přístup cestujících pro nastoupení a vystoupení z vozidla.

2.25

„Boční zadní dveře“ jsou dveře, které mají z bočního pohledu nejméně 50 % oblasti otevření za nejzadnějším bodem opěradla řidiče, je-li opěradlo ustaveno do nejsvislejší a nejzadnější polohy, která umožňuje přímý přístup cestujících pro nastoupení a vystoupení z vozidla.

2.26

„Západka“ je zařízení umožňující držet dveře v poloze úplného nebo neúplného otevření.

2.27

„Zadní kapota“ je pohyblivá část karosérie, která umožňuje přístup z vnějšku vozidla do prostoru zcela odděleného od prostoru pro cestující pomocí napevno uchycené přepážky nebo pevného nebo sklopného opěradla.

3.   ŽÁDOST O SCHVÁLENÍ

3.1

Žádost o schválení typu vozidla z hlediska zámků dveří a součástí upevnění dveří podává výrobce vozidla nebo jeho řádně zplnomocněný zástupce.

3.2

K žádosti se přiloží ve trojím vyhotovení tyto doklady a údaje:

3.2.1

výkresy dveří a jejich zámků a součástí upevnění dveří, dostatečně podrobné a zhotovené ve vhodném měřítku;

3.2.2

technický popis zámků a součástí upevnění dveří.

3.3

Kromě toho se k žádosti připojí:

3.3.1

soubor pěti sad upevňovacích součástí pro každé dveře. Jestliže se však stejné sady užívají pro více dveří, postačí předložit jediný soubor. Sady součástí upevnění dveří, které se liší jen tím, že jsou určeny k namontování na levou nebo pravou stranu dveří, se nepovažují za rozdílné;

3.3.2

soubor pěti úplných zámků, včetně ovládacího mechanismu, pro každé dveře. Jestliže se však tytéž úplné zámky používají pro více dveří, postačí předložit jediný soubor zámků. Zámky, které se liší jen tím, že jsou určeny k namontování na levou nebo pravou stranu dveří, se nepovažují za rozdílné.

3.4

Technické zkušebně provádějící zkoušky pro schválení typu se předá vozidlo, které představuje typ vozidla, který se má schvalovat.

4.   SCHVÁLENÍ

4.1

Schválení se udělí, pokud typ vozidla předaný ke schválení podle tohoto předpisu splňuje požadavky bodů 5, 6 a 7 níže.

4.2

Každému schválenému typu se přidělí číslo schválení. Jeho první dvě číslice (03) udávají sérii změn, která zahrnuje nejposlednější závažné technické změny předpisu v době vydání schválení. Táž smluvní strana nesmí přidělit totéž číslo témuž typu vozidla, jestliže buď dveře nejsou vybaveny zámky nebo součástmi upevnění dveří téhož typu, nebo jestliže zámky a součásti upevnění dveří nejsou namontovány týmž způsobem jako na vozidle předaném ke schválení; může však totéž číslo přidělit jinému typu vozidla, jehož dveře jsou vybaveny týmiž zámky a součástmi upevnění dveří namontovanými týmž způsobem jako na vozidle předaném ke schválení.

4.3

Zpráva o schválení nebo o rozšíření či odmítnutí schválení typu vozidla podle tohoto předpisu se zašle stranám dohody, které uplatňují tento předpis, na formuláři podle vzoru v příloze 1 tohoto předpisu.

4.4

Na každém vozidle shodném s typem vozidla schváleným podle tohoto předpisu se vyznačí nápadně a na snadno přístupném místě uvedeném ve zprávě o schválení mezinárodní značka schválení typu, která se skládá z:

4.4.1

kružnice, ve které je písmeno „E“, následované rozlišovacím číslem státu, který schválení udělil (2);

4.4.2

čísla tohoto předpisu, za kterým následuje písmeno „R“, pomlčka a číslo schválení vpravo od kružnice uvedené v bodě 4.4.1.

4.5

Odpovídá-li vozidlo typu vozidla schválenému podle jednoho nebo více dalších předpisů připojených k dohodě ve státě, který udělil schválení podle tohoto předpisu, není nutné symbol podle bodu 4.4.1 opakovat; v takovém případě se čísla předpisů, čísla schválení a doplňkové symboly všech předpisů, podle nichž bylo uděleno schválení státem, který udělil schválení podle tohoto předpisu, uvedou ve svislých sloupcích vpravo od symbolu předepsaného v bodě 4.4.1.

4.6

Číslo schválení musí být zřetelně čitelné a nesmazatelné.

4.7

Značka schválení se umístí v blízkosti štítku s údaji o vozidle nebo přímo na něj.

4.8

V příloze 2 tohoto předpisu jsou uvedeny příklady uspořádání značek schválení.

5.   VŠEOBECNÉ POŽADAVKY

5.1   Požadavky se vztahují na všechny boční a zadní dveře a součásti upevnění dveří s výjimkou těch na skládacích dveří, stahovacích dveří, oddělitelných dveří a dveří, které jsou určeny pro nouzový vystup.

5.2   Zámky dveří

5.2.1

Každý systém závěsných dveří musí být vybaven nejméně jedním systémem primárního dveřního zámku.

5.2.2

Každý systém posuvných dveří musí být vybaven buď:

a)

systémem primárního dveřního zámku, nebo

b)

systémem dveřního zámku s polohou úplného zavření a varovným systémem zavření dveří.

6.   FUNKČNÍ POŽADAVKY

6.1   Závěsné dveře

6.1.1   Pevnostní zkouška č. 1

6.1.1.1

Žádný systém primárního dveřního zámku nebo systém pomocného zámku dveří, je-li v poloze úplného zavření, se nesmí oddělit při působení zatížení 11 000 N ve směru kolmém k čelu zámku tak, že upevnění zámku a západky není vzájemně namáháno tlakem, pokud zkouška probíhá v souladu s bodem 7.1.1.1.

6.1.1.2

Systém primárního dveřního zámku se v mezilehlé poloze nesmí oddělit, působí-li zatížení 4 500 N ve stejném směru jako v bodě 6.1.1.1, když je podrobován zkoušce podle bodu 7.1.1.1.

6.1.2   Pevnostní zkouška č. 2

6.1.2.1

Žádný systém primárního nebo pomocného zámku dveří, je-li v poloze úplného zavření, se nesmí oddělit při působení zatížení 9 000 N ve směru otevírání vidlicové západky a rovnoběžně s čelem zámku, když je podrobován zkoušce podle bodu 7.1.1.1.

6.1.2.2

Systém primárního zámku se v mezilehlé poloze nesmí oddělit, působí-li zatížení 4 500 N ve stejném směru jako v bodě 6.1.1.1, když je podrobován zkoušce podle bodu 7.1.1.1.

6.1.3   Pevnostní zkouška č. 3 (pouze u dveří, které se otevírají ve svislém směru)

6.1.3.1

Žádný systém primárních dveřních zámků se nesmí uvolnit z plně zamknuté polohy, pokud ve směru osy čepu závěsu působí vertikální síla 9 000 N.

6.1.4   Zatížení setrvačnými silami

Každý systém primárního dveřního zámku a systém pomocného zámku dveří musí splnit dynamické požadavky buď podle bodů 6.1.4.1 a 6.1.4.2, nebo požadavky bodu 6.1.4.3, týkající se výpočtu na odolnost proti setrvačným silám.

6.1.4.1

Každý systém primárního dveřního zámku nebo pomocného zámku dveří na každých závěsných dveřích se nesmí uvolnit z polohy úplného zavření, působí-li setrvačné zatížení 30 g na systém zámku dveří, včetně zámku a jeho aktivačního zařízení, ve směrech rovnoběžných s podélnou a příčnou osou vozidla s uvolněným blokovacím zařízením –pojistkou a když probíhá zkouška podle bodu 7.1.1.2.

6.1.4.2

Každý systém primárního dveřního zámku nebo pomocného zámku dveří na každých závěsných zadních dveří se také nesmí uvolnit z polohy úplného zavření, působí-li setrvačné zatížení 30 g na systém zámku dveří, včetně zámku a jeho aktivačního zařízení, ve směru rovnoběžném se svislou osou vozidla s uvolněným blokovacím zařízením – pojistkou a když probíhá zkouška podle bodu 7.1.1.2.

6.1.4.3

Pro každou součást nebo montážní podskupinu se může vypočítat minimální odolnost vůči setrvačným silám v jednotlivých směrech. Jejich výsledná odolnost při procesu otevírání musí zaručit, že správně namontovaný systém zámku dveří zůstane zavřený, působí-li setrvačné zatížení 30 g ve směrech vozidla specifikovaných v bodech 6.1.4.1 nebo popřípadě 6.1.4.2, v souladu s bodem 7.1.1.2.

6.1.5   Závěsy dveří

6.1.5.1

Každý systém závěsů dveří musí:

a)

držet dveře;

b)

nepovolit při působení podélného zatížení 11 000 N;

c)

nepovolit při působení příčného zatížení 9 000 N a

d)

u dveří, které se otevírají ve svislém směru, nepovolit při působení vertikální silou 9 000 N.

6.1.5.2

Všechny zkoušky požadované v bodě 6.1.5.1 se provádějí v souladu s bodem 7.1.2.

6.1.5.3

Pokud se místo úplného systému závěsů zkouší jednotlivý závěs, musí tento závěs vydržet zatížení úměrné k celkovému počtu závěsů v systému závěsů.

6.1.5.4

Na bočních dveřích s vzadu namontovanými závěsy, které mohou fungovat nezávisle na ostatních dveřích:

a)

vnitřní klika dveří nesmí fungovat, když je rychlost vozidla větší nebo rovna 4 km/hod, a

b)

tyto dveře musí být vybaveny varovným systémem uzavření dveří.

6.2   Posuvné boční dveře

6.2.1   Pevnostní zkouška č. 1

6.2.1.1

Nejméně jeden systém zámku dveří v poloze úplného zavření se nesmí oddělit při působení zatížení 11 000 N ve směru otevírání vidlicové západky a rovnoběžně s čelem zámku, když je podrobován zkoušce podle bodu 7.1.1.1.

6.2.1.2

V případě systému primárního dveřního zámku v mezilehlé poloze se nesmí systém zámku dveří uvolnit, působí-li zatížení 4 500 N ve stejném směru jako v bodě 6.2.1.1, když je podrobován zkoušce podle bodu 7.2.1.1.

6.2.2   Pevnostní zkouška č. 2

6.2.2.1

Nejméně jeden systém zámku dveří v poloze úplného zavření se nesmí oddělit, působí-li zatížení 9 000 N ve směru otevírání vidlicové západky a rovnoběžně s čelem zámku, když je podrobován zkoušce podle bodu 7.2.1.1.

6.2.2.2

V případě systému primárního dveřního zámku v mezilehlé poloze se nesmí systém primárního dveřního zámku uvolnit, působí-li zatížení 4 500 N ve stejném směru jako v bodě 6.2.2.1, když je podrobován zkoušce podle bodu 7.2.1.1.

6.2.3   Zatížení setrvačnými silami

Každý systém zámku dveří, který splňuje požadavky bodů 6.2.1 a 6.2.2 musí vyhovět dynamickým požadavkům buď bodu 6.2.3.1, nebo výpočtům na odolnost vůči setrvačným silám podle bodu 6.2.3.2.

6.2.3.1

Systém zámku dveří se nesmí uvolnit z polohy úplného zavření, působí-li setrvačné zatížení 30 g na systém zámku dveří, včetně zámku a jeho aktivačního zařízení, ve směrech rovnoběžných s podélnou a příčnou osou vozidla s uvolněným blokovacím zařízením a když probíhá zkouška podle bodu 7.2.1.2.

6.2.3.2

Pro každou součást nebo montážní podskupinu se může vypočítat minimální odolnost vůči setrvačným silám. Jejich výsledná odolnost při procesu otevírání musí zaručit, že správně namontovaný systém zámku dveří zůstane zavřený, působí-li setrvačné zatížení 30 g ve směrech vozidla specifikovaných v bodech 6.2.1 nebo případně 6.2.2, v souladu s bodem 7.2.1.2.

6.2.4   Systém dveří

6.2.4.1

V poloze úplně zavřených posuvných dveří, se souprava kolejnice a smýkadla nebo jiného nosného zařízení nesmí oddělit od rámu dveří, působí-li na dveře celková síla 18 000 N podél příčné osy vozidla, v souladu s bodem 7.2.2.

6.2.4.2

Posuvné dveře, zkoušené podle bodu 7.2.2, nesplní tento požadavek, pokud nastane jakákoli následující okolnost:

6.2.4.2.1

oddělení dveří, které umožní volné vniknutí koule o průměru 100 mm z vnitřku vozidla do vnějšku vozidla, zatímco je dosažena požadovaná síla;

6.2.4.2.2

zkušební zařízení dosáhne celkové posunutí 300 mm.

6.3   Zámky dveří

6.3.1   Každé dveře musí být vybaveny nejméně jedním zámkem, který, je-li zapojen, musí zabránit fungování vnější kliky nebo jiného vnějšího mechanismu pro uvolnění a který má provozní prostředky a zařízení pro otevření/zamknutí zámku umístěné uvnitř vozidla.

6.3.2   Zadní boční dveře

Každé zadní boční dveře musí být vybaveny nejméně jedním blokovacím zařízením – pojistkou, které, je-li zapojeno, musí zabránit fungování vnitřní kliky nebo jiného vnitřního mechanismu pro uvolnění a vyžaduje samostatnou akci pro odemknutí/odjištění dveří a fungování vnitřní kliky nebo jiného vnitřního mechanismu pro uvolnění.

6.3.2.1

Blokovací zařízení může být:

a)

dětský bezpečnostní zámkový systém, nebo

b)

zařízení pro uvolnění/zablokování zámku umístěné v interiéru vozidla a snadno dostupné řidičem vozidla nebo cestujícím sedícím u těchto dveří.

6.3.2.2

Kterýkoli ze systémů popsaných v bodech 6.3.2.1 písm. a) a b) se připouští jako doplňkové blokovací zařízení – pojistka.

6.3.3   Zadní dveře

Každé zadní dveře vybavené vnitřní klikou nebo jiným vnitřním mechanismem pro uvolnění musí být vybaveny nejméně jedním blokovacím zařízením – pojistkou umístěným v interiéru vozidla, které, je-li zasunuto, brání fungování vnitřní kliky nebo jiného vnitřního mechanismu pro uvolnění a vyžaduje samostatnou akci pro odemknutí/odjištění dveří a fungování vnitřní kliky nebo jiného vnitřního mechanismu pro uvolnění.

7.   POSTUPY ZKOUŠEK

7.1   Závěsné dveře

7.1.1   Zámky dveří

7.1.1.1   Pevnostní zkouška č. 1, 2 a 3, působení sil

Vyhovění bodům 6.1.1, 6.1.2 a 6.1.3 je prokázáno podle přílohy 3.

7.1.1.2   Působení setrvačných sil

Vyhovění bodu 6.1.4 je prokázáno podle přílohy 4.

7.1.2   Závěsy dveří

Vyhovění bodu 6.1.5 je prokázáno podle přílohy 5.

7.2   Posuvné boční dveře

7.2.1   Zámky dveří

7.2.1.1   Pevnostní zkouška č. 1 a 2, působení sil

Vyhovění bodům 6.2.1 a 6.2.2 je prokázáno podle přílohy 3.

7.2.1.2   Působení setrvačných sil

Vyhovění bodu 6.2.3 je prokázáno podle přílohy 4.

7.2.2   Systém dveří

Vyhovění bodu 6.2.4 je prokázáno podle přílohy 6.

8.   ÚPRAVY A ROZŠÍŘENÍ SCHVÁLENÍ TYPU VOZIDLA

8.1

Každá úprava typu vozidla se musí oznámit správnímu orgánu, který tomuto typu vozidla udělil schválení. Tento orgán může buď:

8.1.1

usoudit, že změny pravděpodobně nebudou mít hodnotitelný nepříznivý vliv a že vozidlo v každém případě ještě splňuje požadavky, nebo

8.1.2

požadovat od technické zkušebny odpovědné za provádění zkoušek nový zkušební protokol;

8.1.3

příslušný orgán, který udělí rozšíření schválení, přidělí takovému rozšíření pořadové číslo.

8.2

Potvrzení nebo odmítnutí schválení s uvedením změn se rozešle stranám dohody, které uplatňují tento předpis, postupem uvedeným výše v bodě 4.3.

9.   SHODNOST VÝROBY

9.1

Každé vozidlo opatřené značkou schválení podle tohoto předpisu musí být shodné se schváleným typem vozidla z hlediska částí, jež by mohly změnit vlastnosti zámků dveří a součástí upevnění dveří nebo způsob jejich namontování.

9.2

K ověření shodnosti předepsané v bodě 9.1 se provede dostatečný počet namátkových zkoušek se sériově vyrobenými vozidly, která jsou opatřena značkou schválení vyžadovanou tímto předpisem.

9.3

Uvedené zkoušky se zpravidla omezí na měření. Je-li to však nutné, podrobí se zámky a součásti upevnění dveří zkouškám podle bodů 5.2 a 5.3, které zvolí technická zkušebna pro zkoušky schválení typu.

10.   POSTIHY ZA NESHODNOST VÝROBY

10.1

Schválení udělené pro určitý typ vozidla podle tohoto předpisu lze odejmout, jestliže nejsou splněny požadavky stanovené v bodě 9.1 nebo jestliže zámky a součásti upevnění dveří nevyhoví při zkouškách stanovených v bodě 9.2.

10.2

Pokud strana dohody, která uplatňuje tento předpis, odejme schválení, které dříve udělila, musí o tom ihned informovat ostatní smluvní strany, které uplatňují tento předpis, zprávou o schválení opatřenou na konci podepsanou a datovanou poznámkou „SCHVÁLENÍ ODEJMUTO“, napsanou velkými písmeny.

11.   DEFINITIVNÍ UKONČENÍ VÝROBY

Pokud držitel schválení zcela ukončí výrobu typu vozidla podle tohoto předpisu, musí o tom informovat orgán, který schválení udělil. Po obdržení příslušného sdělení uvedený orgán informuje o této skutečnosti ostatní strany dohody, které uplatňují tento předpis, zprávou o schválení opatřenou na konci podepsanou a datovanou poznámkou „VÝROBA UKONČENA“, napsanou velkými písmeny.

12.   NÁZVY A ADRESY TECHNICKÝCH ZKUŠEBEN PRO ZKOUŠKY SCHVÁLENÍ TYPU A SPRÁVNÍCH ORGÁNŮ

Smluvní strany dohody, které uplatňují tento předpis, sdělí sekretariátu Organizace spojených národů názvy a adresy technických zkušeben pro zkoušky schválení typu a správních orgánů, které schválení typu udělují a kterým se zasílají zprávy o udělení schválení nebo odmítnutí či odejmutí schválení, vydaného v jiných státech.

13.   PŘECHODNÁ USTANOVENÍ

13.1

Od oficiálního data vstupu série změn 03 v platnost nesmí žádná smluvní strana, která uplatňuje tento předpis, odmítnout udělit schválení typu dle tohoto předpisu ve znění série změn 03.

13.2

Až do 12. srpna 2012 musí smluvní strany uplatňující tento předpis i nadále udělovat schválení těm typům vozidel, které splňují požadavky tohoto předpisu upraveného předchozími sériemi změn.

13.3

Počínaje datem 12. srpna 2012 udělí smluvní strany uplatňující tento předpis schválení pouze tehdy, pokud typ vozidla, který se má schválit, splňuje požadavky tohoto předpisu upraveného sérií změn 03.

13.4

Žádná smluvní strana uplatňující tento předpis nesmí odmítnout vnitrostátní nebo regionální schválení typu vozidel, kterému bylo uděleno schválení podle série změn 03 tohoto předpisu.

13.5

Až do 12. srpna 2012 nesmí žádná smluvní strana uplatňující tento předpis odmítnout vnitrostátní schválení nebo regionální schválení typu vozidel, kterému bylo uděleno schválení podle předchozích sérií změn tohoto předpisu.

13.6

Počínaje datem 12. srpna 2012 smí smluvní strany uplatňující tento předpis odmítnout první vnitrostátní nebo regionální registraci (první uvedení do provozu) vozidel, která nevyhovují požadavkům tohoto předpisu upraveného sérií změn 03.

13.7

Počínaje datem 12. srpna 2012 přestanou schválení podle tohoto předpisu platit, s výjimkou případů typů vozidel, které splňují požadavky tohoto předpisu upraveného sérií změn 03.


(1)  Definováno v příloze 7 Souhrnné rezoluce o konstrukci vozidel (R.E.3), dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2, naposledy upravený dodatkem 4.

(2)  1 pro Německo, 2 pro Francii, 3 pro Itálii, 4 pro Nizozemsko, 5 pro Švédsko, 6 pro Belgii, 7 pro Maďarsko, 8 pro Českou republiku, 9 pro Španělsko, 10 pro Srbsko, 11 pro Spojené království, 12 pro Rakousko, 13 pro Lucembursko, 14 pro Švýcarsko, 15 (neobsazeno), 16 pro Norsko, 17 pro Finsko, 18 pro Dánsko, 19 pro Rumunsko, 20 pro Polsko, 21 pro Portugalsko, 22 pro Ruskou federaci, 23 pro Řecko, 24 pro Irsko, 25 pro Chorvatsko, 26 pro Slovinsko, 27 pro Slovensko, 28 pro Bělorusko, 29 pro Estonsko, 30 (neobsazeno), 31 pro Bosnu a Hercegovinu, 32 pro Lotyšsko, 33 (neobsazeno), 34 pro Bulharsko, 35 (neobsazeno), 36 pro Litvu, 37 pro Turecko, 38 (neobsazeno), 39 pro Ázerbajdžán, 40 pro Bývalou jugoslávskou republiku Makedonie, 41 (neobsazeno), 42 pro Evropské společenství (schválení vydávají jeho členské státy používající svůj příslušný symbol EHK), 43 pro Japonsko, 44 (neobsazeno), 45 pro Austrálii, 46 pro Ukrajinu, 47 pro Jihoafrickou republiku, 48 pro Nový Zéland, 49 pro Kypr, 50 pro Maltu, 51 pro Korejskou republiku, 52 pro Malajsii, 53 pro Thajsko, 54 a 55 (neobsazeno) a 56 pro Černou Horu. Následující čísla budou přidělena dalším zemím chronologicky v pořadí, v jakém ratifikují Dohodu o přijetí jednotných technických pravidel pro kolová vozidla, zařízení a části, které se mohou montovat a/nebo užívat na kolových vozidlech, a o podmínkách pro vzájemné uznávání schválení typu udělených na základě těchto předpisů, a takto přidělená čísla sdělí generální tajemník Organizace spojených národů smluvním stranám dohody.


PŘÍLOHA 1

SDĚLENÍ

(maximální formát: A4 (210 × 297 mm))

Image


PŘÍLOHA 2

USPOŘÁDÁNÍ ZNAČEK SCHVÁLENÍ TYPU

VZOR A

(viz bod 4.4 tohoto předpisu)

Image

VZOR B

(viz bod 4.5 tohoto předpisu)

Image


(1)  Druhé číslo je uvedeno jen jako příklad.


PŘÍLOHA 3

PEVNOSTNÍ ZKOUŠKA ZÁMKU Č. 1, 2 A 3, PŮSOBENÍ SÍLY

1.   ÚČEL

Tyto zkoušky jsou zamýšleny pro stanovení minimálních požadavků a zkušebních postupů pro vývoj a zkoušení systémů zámků dveří vozidla a jejich schopnosti odolávat silovému zatížení ve směrech kolmých k čelu zámku a rovnoběžných s čelem zámku ve směru otevírání vidlicové západky. Pro dveře, které se otevírají ve svislém směru, jsou zkoušky zamýšleny pro stanovení minimálních požadavků a zkušebních postupů pro vývoj primárního systému zámku ve směru kolmém k prvním dvěma směrům. Systémy primárního dveřního zámku musí prokázat schopnost odolat v obou polohách úplného a mezilehlého zavření. Systémy pomocného zámku dveří a jiné systémy zámků dveří s jedinou úplně zavřenou polohou musí prokázat schopnost odolat působícímu silovému zatížení ve směrech kolmých k čelu zámku a rovnoběžných s čelem zámku ve směru otevírání vidlicové západky na úrovni specifikované pro polohu úplného zavření.

2.   ZKOUŠKY

2.1   Pevnostní zkouška č. 1

2.1.1   Vybavení: Zařízení pro tahovou zkoušku (viz obr. 3-1)

2.1.2   Postupy

2.1.2.1   Poloha úplného zavření

2.1.2.1.1

Upevněte zkušební zařízení na montážní úchyty pro zámek a západku. Upravte směr zamykání rovnoběžně ke spojení se zařízením. Do zkušebního stroje namontujte zkušební zařízení se zámkem a západkou v poloze úplného zavření.

2.1.2.1.2

Umístěte závaží tak, aby zatížením 900 N mělo tendenci oddělovat zámek a západku ve směru otevírání dveří.

2.1.2.1.3

Aplikujte zkušební zatížení ve směru určeném v bodě 6.1.1 tohoto předpisu a na obr. 3-4 rychlostí nepřesahující 5 mm/min až do dosažení požadovaného zatížení. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.1.2.2   Mezilehlá poloha zavření dveří

2.1.2.2.1

Upevněte zkušební zařízení na montážní úchyty pro zámek a západku. Upravte směr zamykání rovnoběžně ke spojení se zkušebním zařízením. Namontujte zámek a západku na zařízení do mezilehlé polohy zavření.

2.1.2.2.2

Umístěte závaží tak, aby zatížením 900 N mělo tendenci oddělovat zámek a západku ve směru otevírání dveří.

2.1.2.2.3

Aplikujte zkušební zatížení ve směru určeném v bodě 6.1.1 tohoto předpisu a na obr. 3-4 rychlostí nepřesahující 5 mm/min až do dosažení požadovaného zatížení. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.1.2.2.4

Zkušební deska, na které je namontován zámek dveří, musí mít západku vhodně uspořádanou, podobným způsobem, jakým bude zámek dveří montován na normální dveře vozidla.

2.2   Pevnostní zkouška č. 2

2.2.1   Vybavení: Zařízení pro tahovou zkoušku (viz obr. 3-2)

2.2.2   Postupy

2.2.2.1   Poloha úplného zavření

2.2.2.1.1

Upevněte zkušební zařízení na montážní úchyty pro zámek a západku. Do zkušebního stroje namontujte zkušební zařízení se zámkem a západkou v poloze úplného zavření.

2.2.2.1.2

Aplikujte zkušební zatížení ve směru určeném v bodě 6.1.2 tohoto předpisu a na obr. 3-4 rychlostí nepřesahující 5 mm/min až do dosažení požadovaného zatížení. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.2.2.2   Mezilehlá poloha zavření dveří

2.2.2.2.1

Upevněte zkušební zařízení na montážní úchyty pro zámek a západku. Do zkušebního stroje namontujte zkušební zařízení se zámkem a západkou v poloze úplného zavření.

2.2.2.2.2

Aplikujte zkušební zatížení ve směru určeném v bodě 6.1.2 tohoto předpisu a na obr. 3-4 rychlostí nepřesahující 5 mm/min až do dosažení požadovaného zatížení. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.3   Pevnostní zkouška č. 3 (pouze u dveří, které se otevírají ve svislém směru)

2.3.1   Vybavení: Zařízení pro tahovou zkoušku (viz obr. 3-3)

2.3.2   Postup

2.3.2.1   Upevněte zkušební zařízení na montážní úchyty pro zámek a západku. Do zkušebního stroje namontujte zkušební zařízení se zámkem a západkou v poloze úplného zavření.

2.3.2.2   Aplikujte zkušební zatížení ve směru určeném v bodě 6.1.3 tohoto předpisu a na obr. 3-4, rychlostí nepřesahující 5 mm/min až do dosažení požadovaného zatížení. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

Obrázek 3-1

Zámek dveří – zkušební zařízení pro pevnostní zkoušku č. 1

Image

Obrázek 3-2

Zámek dveří – zkušební zařízení pro pevnostní zkoušku č. 2

Image

Obrázek 3-3

Zámek dveří – zkušební zařízení pro pevnostní zkoušku č. 3

Image

Obrázek 3-4

Směry působení statického zatížení při zkoušce (pouze u dveří, které se otevírají ve svislém směru)

Image


PŘÍLOHA 4

POSTUPY ZKOUŠEK ODOLNOSTI PROTI SETRVAČNÝM SILÁM

1.   ÚČEL

Pro určení schopnosti systému zámku vozidla odolávat setrvačnému zatížení pomocí matematické analýzy součástí v jejich skutečném vztahu k vozidlu nebo vyhodnocením pomocí dynamických zkoušek.

2.   ZKUŠEBNÍ POSTUPY

2.1   Alternativa 1, výpočet

2.1.1   Postup popsaný v této příloze poskytuje prostředky pro analytické určení schopnosti systému zámku dveří odolávat setrvačnému zatížení. Síly pružin jsou průměrem minimálních hodnot výkonu pružin v instalované poloze a pružin v uvolněné poloze. Ve výpočtu není přihlédnuto k vlivům tření a vykonané práci. Gravitační síly součástí lze také vynechat, pokud směřují k zamezení otevření. Toto zjednodušení výpočtu je přípustné, protože zajišťuje dodatečné faktory bezpečnosti.

2.1.2   Výpočetní rozvaha – každý díl nebo montážní podskupinu lze počítat na jejich minimální odolnost proti setrvačnému zatížení v konkrétních směrech. Jejich výsledná odolnost vůči funkci uvolnění musí zajistit, že systém zámku dveří (při správné montáži ve dveřích vozidla) zůstane zavřený při působení setrvačného zatížení 30 g v jakémkoli směru. Na obrázku 4-1 je příklad dílů a uvažovaných kombinací dílů.

2.2   Alternativa 2, dynamická zkouška kompletního vozidla

2.2.1   Zkušební zařízení

2.2.1.1   Urychlovací (nebo zpomalovací) zařízení

2.2.1.2   Jedno z následujících vozidel:

2.2.1.2.1

Kompletní vozidlo včetně alespoň dveří, zámků dveří, vnějších klik s mechanismem pro otevírání, vnitřních klik, blokovacího zařízení – pojistky, vybavení interiéru a těsnění dveří.

2.2.1.2.2

„Surovou“ karosérii vozidla (tj. rám vozidla, dveře a další součásti upevnění dveří) včetně alespoň dveří, zámků dveří, vnějších klik s mechanismem pro otevírání, vnitřních klik, blokovacího zařízení – pojistky.

2.2.1.3   Zařízení nebo prostředky pro záznam otevření dveří.

2.2.1.4   Vybavení pro měření a záznam zrychlení.

2.2.2   Uspořádání zkoušky

2.2.2.1   Kompletní vozidlo nebo karosérii důkladně připevněte na zkušební zařízení tak, že při společném urychlení bude zaručeno, že všechny body křivky nárazového pulsu budou uvnitř koridoru definovaného v tabulce 4-1 a na obr. 4-2.

2.2.2.2   Dveře mohou být uvázány, aby nedošlo k poškození zařízení použitého pro záznam otevření dveří.

2.2.2.3   Instalujte zařízení pro záznam otevření dveří.

2.2.2.4   Zavřete zkoušené dveře a zajistěte, aby zámky dveří byly v poloze úplného zavření, aby dveře nebyly zamčené a aby všechna okna, jsou-li namontována, byla zavřená.

2.2.3   Zkušební směry (viz obr. 4-3)

2.2.3.1   Podélné uspořádání 1: vozidlo nebo karosérii orientujte tak, aby jeho podélná osa souhlasila s osou urychlovacího zařízení, které simuluje čelní náraz.

2.2.3.2   Podélné uspořádání 2: vozidlo nebo karosérii orientujte tak, aby jeho podélná osa souhlasila s osou urychlovacího zařízení, které simuluje zadní náraz.

2.2.3.3   Příčné uspořádání 1: vozidlo nebo karosérii orientujte tak, aby jeho příčná osa souhlasila s osou urychlovacího zařízení, které simuluje boční náraz na stranu řidiče.

2.2.3.4   Příčné uspořádání 2 (pouze pro vozidla s rozdílným uspořádáním dveří na každé straně): vozidlo nebo karosérii orientujte tak, aby jeho příčná osa souhlasila s osou urychlovacího zařízení, které simuluje boční náraz ve směru opačném k popsanému v bodě 2.2.3.3 této přílohy.

2.3   Alternativa 3, dynamická zkouška dveří

2.3.1   Zkušební zařízení

2.3.1.1   Sestava dveří včetně alespoň dveří, zámků dveří, vnějších klik s mechanismem pro otevírání, vnitřních klik, blokovacího zařízení – pojistky.

2.3.1.2   Zkušební zařízení na montáž dveří

2.3.1.3   Urychlovací (nebo zpomalovací) zařízení

2.3.1.4   Uchycení

2.3.1.5   Zařízení nebo prostředky pro záznam otevření dveří

2.3.1.6   Vybavení pro měření a záznam zrychlení

2.3.2   Uspořádání zkoušky

2.3.2.1   Namontujte sestavu dveří buď jednotlivě nebo kombinovaně na zkušební zařízení. Každé dveře a západka se namontují tak, aby jejich orientace na vozidle odpovídala požadovanému směru pro zkoušky setrvačným zatížením (bod 2.3.3 této přílohy).

2.3.2.2   Namontujte zkušební zařízení na urychlovací zařízení.

2.3.2.3   Instalujte zařízení pro záznam otevření dveří.

2.3.2.4   Zajistěte, aby zámky dveří byly v poloze úplného zavření, dveře byly upoutané, nezamčené a aby okno, je-li namontováno, bylo zavřené.

2.3.3   Zkušební směry (viz obr. 4-3)

2.3.3.1   Podélné uspořádání 1: sestavu dveří na urychlovacím zařízení orientujte ve směru čelního nárazu.

2.3.3.2   Podélné uspořádání 2: sestavu dveří na urychlovacím zařízení orientujte ve směru zadního nárazu.

2.3.3.3   Příčné uspořádání 1: sestavu dveří na urychlovacím zařízení orientujte ve směru bočního nárazu na stranu řidiče.

2.3.3.4   Příčné uspořádání 2: sestavu dveří na urychlovacím zařízení orientujte ve směru opačném ke směru popsanému v bodě 2.3.3.3 této přílohy.

2.3.3.5   Svislé uspořádání 1 (použije se u dveří, které se otevírají ve svislém směru): sestavu dveří orientujte tak, aby její svislá osa (je-li namontována na vozidle) souhlasila se směrem osy urychlovacího zařízení simulujíce náraz při převrácení, kdy síla působí ve směru od horní ke spodní části dveří (jsou-li namontovány na vozidle).

2.3.3.6   Svislé uspořádání 2 (použije se u dveří, které se otevírají ve svislém směru): sestavu dveří orientujte tak, aby její svislá osa (je-li namontována na vozidle) souhlasila se směrem osy urychlovacího zařízení simulujíce náraz při převrácení, kdy síla působí ve směru opačném ke směru popsaném v bodě 2.3.3.5 této přílohy.

2.4   Průběh zkoušky pro alternativy 2 a 3

2.4.1   Minimální hladina zrychlení 30 g se musí udržovat po dobu nejméně 30 ms, přičemž průběh zrychlení se musí udržovat v koridoru pulsu, jak je určeno v tabulce 4-1 a znázorněno na obr. 4-2.

2.4.2   Zkušební zařízení urychlete v následujících směrech:

2.4.2.1

Pro zkoušku alternativy 2:

2.4.2.1.1

ve směru určeném v bodě 2.2.3.1 této přílohy;

2.4.2.1.2

ve směru určeném v bodě 2.2.3.2 této přílohy;

2.4.2.1.3

ve směru určeném v bodě 2.2.3.3 této přílohy;

2.4.2.1.4

ve směru určeném v bodě 2.2.3.4 této přílohy.

2.4.2.2

Pro zkoušku alternativy 3:

2.4.2.2.1

ve směru určeném v bodě 2.3.3.1 této přílohy;

2.4.2.2.2

ve směru určeném v bodě 2.3.3.2 této přílohy;

2.4.2.2.3

ve směru určeném v bodě 2.3.3.3 této přílohy;

2.4.2.2.4

ve směru určeném v bodě 2.3.3.4 této přílohy;

2.4.2.2.5

ve směru určeném v bodě 2.3.3.5 této přílohy;

2.4.2.2.6

ve směru určeném v bodě 2.3.3.6 této přílohy.

2.4.3   Pokud puls přesáhne 36 g v jakémkoli časovém bodě a požadavky zkoušky jsou splněny, tak je zkouška považována za platnou.

2.4.4   Zajistěte, aby se dveře v průběhu zkoušky neotevřely a nezavřely.

Obrázek 4-1

Setrvačné zatížení – Příklad výpočtu

Zadání:

 

Systém zámku dveří vystaven zpomalení 30 g

 

Střední síla působící na pružinu tlačítka = 0,45 N

 

Moment síly pružiny západky = 0,0459 Nm

 

a = 30 g (m/s2)

 

F = ma = m*30 g = m*294,2

Image

M1

=

0,0163 kg

M2

=

0,0227 kg

M3

=

0,0122 kg

M4

=

0,0422 kg

d1

=

31,50 mm

d2

=

10,67 mm

d3

=

4,83 mm

d4

=

31,50 mm

d5

=

37,59 mm

d6

=

1,90 mm

F1

=

M1 × a – střední síla pružiny = (0,0163 kg × 30 g) – 0,459 N = 0,03 N

F2

=

M2 × a = 0,0227 kg × 30 g = 0,681 N

F3

=

M3/2 × a = 0,0122 kg/2 × 30 g = 0,183 N

Σ Mo

=

F1 × d1 + F2 × d2 – F3 × d3

= 0,03 × 31,5 + 0,681 × 10,67 – 0,183 × 4,83

= 7,33 N mm

F5

=

Mo/d4 = 7,33/31,5 = 0,2328 N

F6

=

M4 × a = 0,0422 kg × 30 g = 1,266 N

Σ Mo

=

moment síly působící na pružinu západky: (F5 d5 + F6 d6)/1 000

= 0,0459 – (0,2328 × 37,59 + 1,266 × 1,9)/1 000

= 0,0347 N m

Tabulka 4-1

Koridor pulsu zrychlení

Horní mez

Dolní mez

Bod

Čas (ms)

Zrychlení

(g)

Bod

Čas (ms)

Zrychlení

(g)

A

0

6

E

5

0

B

20

36

F

25

30

C

60

36

G

55

30

D

100

0

H

70

0

Obrázek 4-2

Puls zrychlení

Image

Obrázek 4-3

Souřadnice referenčního systému vozidla pro zkoušky setrvačnými silami

Image

Image

X

=

podélný směr

Y

=

příčný směr

Z

=

svislý směr


PŘÍLOHA 5

POSTUP ZKOUŠKY ZÁVĚSŮ

1.   ÚČEL

Tyto zkoušky se provádějí pro zjištění schopnosti systémů závěsů snést zkušební zatížení:

a)

v podélném a příčném směru a dále

b)

pro dveře, které se otevírají ve svislém směru, ve svislém směru na vozidle.

2.   ZKUŠEBNÍ POSTUP

2.1.   Vícenásobný systém závěsů

2.1.1.   Pevnostní zkouška v podélném směru

2.1.1.1.   Zařízení

2.1.1.1.1.   Tahové zkušební zařízení

2.1.1.1.2.   Typické statické zkušební zařízení je znázorněno na obr. 5-1.

2.1.1.2.   Postup

2.1.1.2.1.   Upevněte systém závěsů na montážní úchyty zkušebního zařízení. Poloha závěsů musí simulovat polohu ve vozidle (úplně zavřené dveře) vzhledem k ose závěsů. Pro účely zkoušky se vzdálenost mezi vnějšími konci druhého závěsu v systému musí nastavit na 406 ± 4 mm. Zatížením se působí uprostřed mezi přímkovým středem části čepu závěsu a přes osu čepu závěsu v podélném směru vozidla (viz obr. 5-2).

2.1.1.2.2.   Aplikujte zkušební zatížení rychlostí nepřevyšující 5 mm/min, až je dosaženo požadovaného zatížení. Chyba spočívá v oddělení jednoho ze závěsů. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.1.2.   Zkouška v příčném směru

2.1.2.1.   Zařízení

2.1.2.1.1.   Tahové zkušební zařízení

2.1.2.1.2.   Typické statické zkušební zařízení je znázorněno na obr. 5-1.

2.1.2.2.   Postup

2.1.2.2.1.   Upevněte systém závěsu na montážní úchyty zkušebního zařízení. Poloha závěsů musí simulovat polohu ve vozidle (úplně zavřené dveře) vzhledem k ose závěsů. Pro účely zkoušky se vzdálenost mezi vnějšími konci jednoho závěsu v systému k vnějšímu konci druhého závěsu v systému musí nastavit na 406 ± 4 mm. Zatížením se působí uprostřed mezi přímkový středem části čepu závěsu a přes osu čepu závěsu v příčném směru vozidla (viz obr. 5-2).

2.1.2.2.2.   Aplikujte zkušební zatížení rychlostí nepřevyšující 5 mm/min, až je dosaženo požadovaného zatížení. Chyba spočívá v oddělení jednoho ze závěsů. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.1.3.   Zkouška ve svislém směru (u dveří, které se otevírají ve svislém směru)

2.1.3.1.   Zařízení

2.1.3.1.1.   Tahové zkušební zařízení

2.1.3.1.2.   Typické statické zkušební zařízení je znázorněno na obr. 5-1.

2.1.3.2.   Postup

2.1.3.2.1.   Upevněte systém závěsu na montážní úchyty zkušebního zařízení. Poloha závěsů musí simulovat polohu ve vozidle (úplně zavřené dveře) vzhledem k ose závěsů. Pro účely zkoušky se vzdálenost mezi vnějšími konci jednoho závěsu v systému k vnějšímu konci druhého závěsu v systému musí nastavit na 406 ± 4 mm. Zatížením se působí ve ose čepu závěsu ve směru kolmém k podélnému a příčnému zatížení (viz obr. 5-2).

2.1.3.2.2.   Aplikujte zkušební zatížení rychlostí nepřevyšující 5 mm/min, až je dosaženo požadovaného zatížení. Chyba spočívá v oddělení jednoho ze závěsů. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.2.   Vyhodnocení jednotlivého závěsu. Za některých okolností může být nutné zkoušet jednotlivé závěsy závěsového systému. V těchto případech musí výsledky jednotlivých závěsů, zkoušených podle níže uvedených postupů, ukazovat, že požadavky na systém uvedené v bodě 6.1.5.1 tohoto předpisu jsou splněny. (Například jednotlivý závěs z dvojzávěsového systému musí být schopen snést 50 % zatížení požadovaného pro úplný systém.)

2.2.1.   Zkušební postupy

2.2.1.1.   Podélné zatížení: upevněte systém závěsů na montážní úchyty zkušebního zařízení. Poloha závěsu musí simulovat polohu ve vozidle (úplně zavřené dveře) vzhledem k ose závěsů. Pro účely zkoušky zatížení působí ve stejné vzdálenosti mezi středem části čepu závěsu a přes osu čepu závěsu v podélném směru vozidla. Aplikujte zkušební zatížení rychlostí nepřevyšující 5 mm/min, až je dosaženo požadovaného zatížení. Chyba spočívá v oddělení jednoho ze závěsů. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.2.1.2.   Příčné zatížení: upevněte systém závěsů na montážní úchyty zkušebního zařízení. Poloha závěsu musí simulovat polohu ve vozidle (úplně zavřené dveře) vzhledem k ose závěsů. Pro účely zkoušky zatížení působí ve stejné vzdálenosti mezi středem části čepu závěsu a přes osu čepu závěsu v příčném směru vozidla. Aplikujte zkušební zatížení rychlostí nepřevyšující 5 mm/min, až je dosaženo požadovaného zatížení. Chyba spočívá v oddělení jednoho ze závěsů. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.2.1.3.   Svislé zatížení: upevněte systém závěsů na montážní úchyty zkušebního zařízení. Poloha závěsu musí simulovat polohu ve vozidle (úplně zavřené dveře) vzhledem k ose závěsů. Pro účely zkoušky působí zatížení v ose čepu závěsu ve směru kolmém k podélnému a příčnému zatížení. Aplikujte zkušební zatížení rychlostí nepřevyšující 5 mm/min dokud není dosaženo požadovaného zatížení. Chyba spočívá v oddělení jednoho ze závěsů. Zaznamenejte maximální dosažené zatížení.

2.3.   Na pianový typ závěsů se nevztahují prostorové požadavky na závěsy a uspořádání zkušebního zařízení se upraví tak, aby zkušební síly působily na celý závěs.

Obr. 5-1

Statická zkušební zařízení

Image

Obr. 5-2

Směry statického zkušebního zatížení pro dveře, které se otevírají ve svislém směru

Image


PŘÍLOHA 6

BOČNÍ POSUVNÉ DVEŘE

Úplná zkouška dveří

1.   ÚČEL

Tato zkouška stanoví minimální požadavky na provedení a postupy zkoušky pro vyhodnocení a zkoušení součástí upevnění posuvných dveří, jsou-li instalovány jak na dveřích, tak na rámu dveří. Tato zkouška doplňuje příslušné zkoušky v příloze 3 a příloze 4.

2.   VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ

2.1   Zkoušky jsou prováděny s kompletním vozidlem nebo surovou karosérií s posuvnými dveřmi a jejich součástmi upevnění.

2.2   Zkouška je prováděna s použitím dvou silových zařízení schopných aplikovat vnější příčné síly určené v bodě 6.2.4 tohoto předpisu. Uspořádání zkoušky je na obr. 6-1. Systém pro silové působení obsahuje následující:

2.2.1

Dvě zkušební desky pro působení silou.

2.2.2

Dvě silová zařízení schopná aplikovat vnější příčné zatížení požadované pro minimální posuv 300 mm.

2.2.3

Dva siloměry s dostatečnou kapacitou pro měření aplikovaného zatížení.

2.2.4

Dvě přímočará zařízení pro měření posuvu požadovaná pro měření posuvu silových zařízení v průběhu zkoušky.

2.2.5

Zařízení pro měření separace – rozestupu vnitřní strany dveří a vnější hrany rámu dveří, s rozsahem nejméně 100 mm, při dodržení všech příslušných bezpečnostních a zdravotních požadavků.

3.   USPOŘÁDÁNÍ ZKOUŠKY

3.1   Z posuvných dveří odstraňte všechnu výbavu a ozdobné prvky.

3.2   Odstraňte sedadla a jakékoli části interiéru, které mohou překážet montáži a fungování zkušebního zařízení, a všechny obklady sloupků a jakékoli nestrukturální části, které přesahují dveře a mohou způsobit nesprávné umístění desek pro aplikaci síly.

3.3   Namontujte zkušební zařízení a upevněte konstrukci podstavce na podlahu zkoušeného vozidla. Každé zkušební zařízení a přidružený podstavec se při působení síly pevně uchytí na vodorovný povrch podlahy vozidla.

3.4   Určete přední a zadní hranu posuvných dveří nebo jejich přilehlou část karosérie, která obsahuje zámek/západku.

3.5   Zavřete posuvné dveře a zajistěte, že všechny součásti upevnění dveří jsou úplně zasunuty.

3.6   Pro jakoukoli zkoušenou hranu dveří, která obsahuje jeden zámek/západku, se použijí následující postupy:

3.6.1

Zkušební deska je 150 mm dlouhá a 50 mm široká, tloušťka nejméně 15 mm; hrany desky jsou zaobleny s rádiusem 6 ± 1 mm.

3.6.2

Umístěte zkušební zařízení a zkušební desku pro působení silou proti dveřím tak, aby působící síla byla vodorovná, kolmá k podélné ose vozidla a svisle byla soustředěná na část zámku/západky namontovanou ve dveřích.

3.6.3

Zkušební deska pro působení silou se umístí tak, aby její dlouhá strana byla co možná nejblíže k vnitřní hraně dveří a rovnoběžná s ní, ale nikoliv tak, aby přední strana desky byla dále než 12,5 mm od vnitřní hrany dveří.

3.7   Pro jakoukoli zkoušenou hranu dveří, která obsahuje více než jeden zámek/západku, se použijí následující postupy:

3.7.1

Zkušební deska pro působení silou je 300 mm dlouhá a 50 mm široká, tloušťka nejméně 15 mm; hrany desky jsou zaobleny s rádiusem 6 ± 1 mm.

3.7.2

Umístěte zkušební zařízení a zkušební desku pro působení silou proti dveřím tak, aby působící síla byla vodorovná, kolmá k podélné ose vozidla a svisle byla soustředěná do středu mezi vnější kraje soupravy zámek/západka.

3.7.3

Zkušební deska pro působení silou se umístí tak, aby její dlouhá strana byla co možná nejblíže k vnitřní hraně dveří a rovnoběžná s ní, ale nikoliv tak, aby přední strana desky byla dále než 12,5 mm od vnitřní hrany dveří.

3.8   Pro jakoukoli zkoušenou hranu dveří, která neobsahuje alespoň jeden zámek/západku se použijí následující postupy:

3.8.1

Zkušební deska pro působení silou je 300 mm dlouhá a 50 mm široká, tloušťka nejméně 15 mm.

3.8.2

Umístěte zkušební zařízení a zkušební desku proti dveřím tak, aby působící síla byla vodorovná, kolmá k podélné ose vozidla a svisle soustředěná do středu podél délky hrany dveří, zajistěte, aby že se zkušební zařízení vyhnulo kontaktu se zasklením okna.

3.8.3

Zkušební deska pro působení silou se umístí co možná nejblíže k hraně dveří. Není nutné, aby zkušební deska byla ve svislé poloze.

3.9   Dveře jsou odemknuté. Na posuvné dveře nebo jakékoliv jejich součásti se nesmí upevňovat nebo přivářet žádné další přípravky nebo součásti.

3.10   Připevněte zařízení pro měření rozestupu dveří, které se použije pro určení velikosti rozestupu v průběhu zkoušky.

3.11   Umístěte konstrukci zkušebního zařízení tak, aby zkušební desky byly v kontaktu s vnitřní stranou posuvných dveří.

4.   ZKUŠEBNÍ POSTUP

4.1   Vysouvejte každé zkušební zařízení rychlostí do 2 000 N za minutu podle specifikace výrobce, až do dosažení síly 9 000 N na každém zkušebním zařízení nebo dokud kterékoli zařízení nedosáhne celkového posuvu 300 mm.

4.2   Pokud jedno ze zkušebních zařízení dosáhne cílové hodnoty síly 9 000 N dříve než to druhé, udržujte tuto cílovou hodnotu 9 000 N, dokud síla druhého zkušebního zařízení nedosáhne 9 000 N.

4.3   Jakmile obě zkušební zařízení dosáhnou 9 000 N, zastavte vysouvání zařízení a udržujte výsledné zatížení minimálně po dobu 10 sekund.

4.4   Udržujte polohu zkušebního zařízení podle bodu 4.3 a v průběhu 60 sekund změřte rozestup mezi vnější hranou rámu dveří a vnitřní stranou dveří po obvodu dveří.

Obr. 6-1

Boční posuvné dveře, zkušební postup pro kompletní vozidlo (Poznámka: posuvné dveře jsou zobrazeny jako vyjmuté z vozidla)

Image


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU