(EU) 2024/1264Nařízení Rady (EU) 2024/1264 ze dne 29. dubna 2024, kterým se mění nařízení (ES) č. 1467/97 o urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku

Publikováno: Úř. věst. L 1264, 30.4.2024 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 29. dubna 2024 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 30. dubna 2024 Nabývá účinnosti: 30. dubna 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/1264

30.4.2024

NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2024/1264

ze dne 29. dubna 2024,

kterým se mění nařízení (ES) č. 1467/97 o urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 126 odst. 14 druhý pododstavec této smlouvy,

s ohledem na návrh Evropské komise,

po předložení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu (1),

s ohledem na stanovisko Evropské centrální banky (2),

v souladu se zvláštním legislativním postupem,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Koordinace hospodářských politik členských států v rámci Unie, jak stanoví Smlouva o fungování Evropské unie (dále jen „Smlouva o fungování EU“), zahrnuje dodržování hlavních zásad, jimiž jsou stabilní ceny, zdravé veřejné finance a měnové podmínky a udržitelná platební bilance.

(2)

Rámec správy ekonomických záležitostí Unie, který je tvořen propracovaným systémem koordinace politik a dohledu nad hospodářskými politikami členských států, poskytuje členským státům vodítko při dosahování jejich cílů hospodářské a fiskální politiky. Od Smlouvy o Evropské unii (3) (dále jen „Smlouva o EU“), podepsané dne 7. února 1992 v Maastrichtu, pomáhá tento rámec správy ekonomických záležitosti dosahovat makroekonomické konvergence, zajišťovat zdravé veřejné finance a řešit makroekonomické nerovnováhy. Spolu se společnou měnovou politikou a společnou měnou v eurozóně vytvořil tento rámec správy ekonomických záležitostí podmínky pro hospodářskou stabilitu, udržitelný a inkluzivní hospodářský růst a vyšší zaměstnanost pro občany Unie.

(3)

Pakt o stabilitě a růstu, který se původně skládal z nařízení Rady (ES) č. 1466/97 (4) a (ES) č. 1467/97 (5) a usnesení Evropské rady ze dne 17. června 1997 (6), je založen na cíli zdravých a udržitelných veřejných financí jako prostředku k posílení podmínek pro cenovou stabilitu a pro silný, udržitelný a inkluzivní růst založený na finanční stabilitě, čímž podporuje dosažení cílů Unie v oblasti udržitelného růstu a zaměstnanosti.

(4)

Ve třetí etapě hospodářské a měnové unie jsou podle čl. 126 odst. 1 Smlouvy o fungování EU členské státy povinny vyvarovat se nadměrných schodků veřejných financí.

(5)

Rámec správy ekonomických záležitostí Unie by měl být upraven tak, aby lépe zohledňoval zvýšenou různorodost fiskálních pozic, veřejného dluhu a hospodářských výzev, jakož i dalších slabých míst napříč členskými státy. Důrazná politická reakce na pandemii COVID-19 se ukázala jako vysoce účinná při zmírňování hospodářských a sociálních důsledků krize způsobené touto pandemií, vedla však k výraznému zvýšení míry zadlužení veřejného i soukromého sektoru, což ukázalo, že je důležité postupně, realisticky, trvale a prorůstově snižovat míru zadlužení a schodek na obezřetnou úroveň, zajistit prostor pro proticyklickou politiku a řešit makroekonomické nerovnováhy, přičemž je třeba věnovat náležitou pozornost cílům v oblasti zaměstnanosti a v sociální oblasti. Zároveň by měl být rámec správy ekonomických záležitostí Unie upraven tak, aby pomohl řešit střednědobé a dlouhodobé výzvy, jimž Unie čelí, jako je například dosažení spravedlivé digitální a ekologické transformace, včetně klimatických cílů stanovených v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1119 (7), zajištění energetické bezpečnosti, podpory otevřené strategické autonomie, řešení demografických změn, posílení sociální a hospodářské odolnosti a udržované konvergence a provádění Strategického kompasu pro bezpečnost a obranu, což vše vyžaduje reformy a trvale vysokou úroveň investic v nadcházejících letech.

(6)

Rámec správy ekonomických záležitostí Unie by měl podporovat zdravé a udržitelné veřejné finance a udržitelný a inkluzivní růst, a proto by měl rozlišovat mezi členskými státy tím, že zohlední jejich problémy v oblasti veřejného dluhu a hospodářské problémy a umožní víceleté fiskální dráhy pro jednotlivé země, přičemž současně zajistí účinný mnohostranný dohled a dodržování zásady rovného zacházení.

(7)

V zájmu zajištění transparentního a společného rámce Unie založeného na referenčních hodnotách uvedených v čl. 126 odst. 2 Smlouvy o fungování EU a Protokolu č. 12 o postupu při nadměrném schodku připojeném ke Smlouvě o Evropské unii a Smlouvě o fungování EU (dále jen „protokol č. 12“) by nezbytným protějškem rámce dohledu založeného na posouzení rizik, který umožňuje fiskální dráhy pro jednotlivé země, mělo být důslednější vymáhání, které je základem mnohostranného dohledu.

(8)

V zájmu zjednodušení fiskálního rámce Unie a zvýšení transparentnosti by měl jako základ pro stanovení fiskální dráhy a pro provádění ročního fiskálního dohledu pro každý členský stát sloužit jediný operační ukazatel zakotvený v udržitelnosti dluhu. Tento jediný operační ukazatel by měl být založen na čistých primárních výdajích financovaných z vnitrostátních zdrojů, tedy na veřejných výdajích očištěných o úrokové výdaje, diskreční opatření na straně příjmů, výdaje na programy Unie, které jsou plně kompenzovány příjmy z fondů Unie, vnitrostátní výdaje na spolufinancování programů financovaných Unií a cyklické prvky výdajů na dávky v nezaměstnanosti. V souladu s hlavními zásadami, které Komise používá pro klasifikaci transakcí jako jednorázových a jiných dočasných opatření, by ukazatel čistých výdajů měl být rovněž očištěn o tato jednorázová a jiná dočasná opatření. Uvedený ukazatel, který není ovlivněn působením automatických stabilizátorů a dalšími výkyvy výdajů, které jsou mimo přímou kontrolu veřejné správy, poskytuje prostor pro proticyklickou makroekonomickou stabilizaci.

(9)

Postup při nadměrném schodku pro případ porušení referenční hodnoty pro schodek ve výši 3 % hrubého domácího produktu (HDP) podle čl. 126 odst. 2 Smlouvy o fungování EU a protokolu č. 12 je zavedeným prvkem rámce fiskálního dohledu Unie, který účinně ovlivňuje fiskální politiku členských států.

(10)

V zájmu posílení postupu při nadměrném schodku v případě porušení dluhového kritéria ve výši 60 % HDP podle čl. 126 odst. 2 Smlouvy o fungování EU a protokolu č. 12 by se pozornost měla zaměřit na odchylky od dráhy čistých výdajů stanovené Radou podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1263 (8).

(11)

Podle nařízení (EU) 2024/1263 by Rada na doporučení Komise mohla členským státům umožnit odchýlit se od dráhy čistých výdajů stanovené Radou podle uvedeného nařízení v případě prudkého hospodářského propadu v eurozóně nebo v Unii jako celku nebo v případě výjimečných okolností, které veřejná správa nemůže ovlivnit a které mají zásadní dopad na veřejné finance dotčeného členského státu, za předpokladu, že to neohrozí udržitelnost veřejných financí ve střednědobém horizontu. Takové odchýlení by pak nemělo být zaznamenáno na kontrolním účtu ani vést k zahájení postupu při nadměrném schodku na základě dluhového kritéria.

(12)

Při posuzování existence nadměrného schodku v souladu s čl. 126 odst. 3 Smlouvy o fungování EU by Komise měla zohlednit veškeré rozhodující faktory. Významné problémy s veřejným dluhem v dotčeném členském státě by měly být považovány za klíčový přitěžující faktor.

(13)

Vzhledem k rostoucímu geopolitickému napětí a bezpečnostním výzvám, a tedy odpovídající potřebě členských států budovat své kapacity, by při posuzování existence nadměrného schodku v souladu s čl. 126 odst. 3 Smlouvy o fungování EU mělo být za relevantní faktor považováno případné zvýšení vládních investic do obrany. Tento faktor by mohl být posuzován na základě průměrů Unie, střednědobých trendů nebo jiných příslušných doporučených hodnot, přičemž by se měla rovněž zohlednit statistická pravidla týkající se doby zaznamenání výdajů na vojenské vybavení.

(14)

Aby bylo možné sledovat skutečné odchylky od dráhy čistých výdajů stanovené v nařízení (EU) 2024/1263, měla by Komise zřídit pro každý členský stát kontrolní účet k průběžnému evidování ročních odchylek. Informace na kontrolním účtu by měly být základem pro donucovací opatření. Komise by zejména měla vypracovat zprávu v souladu s čl. 126 odst. 3 Smlouvy o fungování EU, pokud poměr veřejného dluhu k HDP překročí referenční hodnotu, pokud stav rozpočtu není téměř vyrovnaný nebo přebytkový a pokud odchylky zaznamenané na kontrolním účtu členského státu překročí stanovené roční nebo kumulativní prahové hodnoty. Stav rozpočtu se považuje za téměř vyrovnaný, pokud celkový schodek veřejných financí nepřekročí 0,5 % HDP.

(15)

Nápravná dráha čistých výdajů v rámci postupu při nadměrném schodku by měla ve lhůtě stanovené Radou snížit schodek veřejných financí pod referenční hodnotu 3 % HDP nebo jej pod touto hodnotou uvedenou v čl. 126 odst. 2 Smlouvy o fungování EU a protokolu č. 12 udržet. Tato dráha při nadměrném schodku by v zásadě odpovídala dráze, kterou původně stanovila Rada, přičemž by se zohlednila potřeba zajistit minimální strukturální korekci ve výši 0,5 procentních bodů HDP v případě porušení kritéria schodku nebo potřeba napravit odchylku od této dráhy zpravidla v případě porušení kritéria dluhu. V případě, že původní dráha již není vzhledem k objektivním okolnostem proveditelná, měla by mít Rada v rámci postupu při nadměrném schodku možnost stanovit jinou dráhu.

(16)

V případě členských států, na něž se vztahuje postup při nadměrném schodku, by Rada na doporučení Komise měla mít i nadále možnost prodloužit lhůtu pro nápravu nadměrného schodku, pokud zjistí, že v eurozóně nebo v Unii jako celku došlo k prudkému hospodářskému propadu v souladu s nařízením (EU) 2024/1263, nebo v případě výjimečných okolností, které veřejná správa nemůže ovlivnit a které mají zásadní dopad na veřejné finance jednotlivých členských států v souladu s nařízením (EU) 2024/1263, a za předpokladu, že to neohrozí udržitelnost veřejných financí ve střednědobém horizontu.

(17)

Zvláštní ustanovení nařízení (ES) č. 1467/97 týkající se příspěvků do důchodových systémů druhého pilíře by měla být zrušena, neboť dráha čistých výdajů stanovená Radou by již měla zohledňovat ztrátu příjmů související s těmito příspěvky.

(18)

Nezávislé fiskální instituce prokázaly svou schopnost podporovat fiskální kázeň a posilovat důvěryhodnost veřejných financí členských států. Aby se zvýšila odpovědnost členských států, měla by být poradní úloha nezávislých fiskálních institucí v reformovaném rámci správy ekonomických záležitostí Unie zachována s cílem postupně budovat jejich kapacity. Významnější poradní úlohu v rámci správy ekonomických záležitostí Unie by měla hrát stálá a více nezávislá Evropská fiskální rada.

(19)

Měly by být stanoveny jasné podmínky pro zrušení postupů při nadměrném schodku. Pro zrušení by se mělo vyžadovat, aby schodek zůstal věrohodně pod referenční hodnotou 3 % HDP uvedenou v čl. 126 odst. 2 Smlouvy o fungování EU a v protokolu č. 12 a aby v případě postupu při nadměrném schodku na základě dluhového kritéria členský stát prokázal soulad s dráhou čistých výdajů v rámci postupu při nadměrném schodku.

(20)

Pro pokuty stanovené v čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU by neměla být stanovena minimální výše, ale měly by se kumulovat, dokud nebudou přijata účinná opatření, aby představovaly skutečnou motivaci pro dodržování výzev adresovaných členským státům v rámci postupu při nadměrném schodku v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU.

(21)

Toto pozměňující nařízení je součástí balíčku společně s nařízením (EU) 2024/1263 a směrnicí Rady (EU) 2024/1265 (9). Tyto tři legislativní akty (dále společně jen „reforma rámce správy ekonomických záležitostí“) společně reformují rámec správy ekonomických záležitostí Unie a začleňují do práva Unie obsah hlavy III (Rozpočtový pakt) Smlouvy o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii (10) ze dne 2. března 2012 v souladu s článkem 16 uvedené smlouvy. Reforma rámce správy ekonomických záležitostí vychází ze zkušeností s prováděním uvedené smlouvy ze strany členských států a zachovává střednědobé zaměření rozpočtového paktu jako nástroj k dosažení rozpočtové kázně a podpory růstu. Tato reforma zahrnuje posílený rozměr specifický pro jednotlivé země, jehož cílem je zvýšit odpovědnost členských států, mimo jiné zachováním poradní úlohy nezávislých fiskálních institucí, která vychází ze společných zásad rozpočtového paktu pro vnitrostátní mechanismy fiskální nápravy navržených Komisí v jejím sdělení ze dne 20. června 2012 v souladu s čl. 3 odst. 2 Smlouvy o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii. Analýza výdajů očištěných o vliv diskrečních opatření na straně příjmů pro celkové posouzení souladu požadované rozpočtovým paktem je stanovena v nařízení (EU) 2024/1263. Stejně jako v rozpočtovém paktu jsou dočasné odchylky od střednědobého plánu povoleny pouze za výjimečných okolností v souladu s nařízením (EU) 2024/1263 a v souladu s ustanoveními o kontrolním účtu. Podobně jako u rozpočtového paktu by v případě významných odchylek od střednědobého plánu měla být provedena opatření za účelem nápravy těchto odchylek ve vymezeném časovém období. Reforma rámce správy ekonomických záležitostí posiluje fiskální dohled a postupy vymáhání, aby byl naplněn závazek podporovat zdravé a udržitelné veřejné finance a udržitelný a inkluzivní růst. Reforma tak zachovává základní cíle rozpočtové kázně a udržitelnosti dluhu stanovené v rozpočtovém paktu.

(22)

Pro členské státy, na které se vztahuje postup při nadměrném schodku v okamžiku, kdy vstoupí v platnost reformovaný rámec, jsou zapotřebí přechodná ustanovení. Doporučení podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU a výzvy podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU, které byly přijaty před vstupem tohoto pozměňujícího nařízení v platnost, musí být revidovány s cílem uvést je do souladu se změněnými ustanoveními nařízení (ES) č. 1467/97. To Radě umožní stanovit nápravnou dráhu čistých výdajů v souladu s těmito novými ustanoveními pro členské státy, které již přijaly opatření, aniž by se postup při nadměrném schodku zintenzivnil.

(23)

Zatímco pravidla postupu při nadměrném schodku na základě porušení referenční hodnoty schodku zůstávají beze změny, tedy s doporučenou hodnotou minimálního ročního strukturálního zlepšení ve výši alespoň 0,5 % HDP, v kontextu výrazně změněného prostředí úrokových sazeb, může Komise na přechodné období v letech 2025, 2026 a 2027 – s cílem neohrozit pozitivní účinky Nástroje pro oživení a odolnost zřízeného nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/241 (11) – upravit tuto doporučenou hodnotu tak, aby při stanovování navržené nápravné dráhy týkající se prvního střednědobého fiskálně-strukturálního plánu na roky 2025, 2026 a 2027 v rámci postupu při nadměrném schodku zohlednila nárůst úrokových plateb, pokud dotčený členský stát vysvětlí, jak zajistí provádění reforem a investic reagujících na hlavní výzvy identifikované v rámci evropského semestru, zejména v doporučeních pro danou zemi, a jak se bude zabývat společnými prioritami Unie, jak je stanoveno v nařízení (EU) 2024/1263, v souladu s cílem dosáhnout ekologické a digitální transformace a vybudovat obranné kapacity.

(24)

Nařízení (ES) č. 1467/97 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

(25)

Vzhledem ke stávající lhůtě uvedené v Paktu o stabilitě a růstu, mělo by toto nařízení z důvodu naléhavosti vstoupit v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (ES) č. 1467/97 se mění takto:

1)

Články 1 a 2 se nahrazují tímto:

„Článek 1

1.   Toto nařízení obsahuje ustanovení k urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku. Cílem postupu při nadměrném schodku je zabránit vzniku nadměrných schodků veřejných financí, a pokud již k jejich vzniku dojde, napomoci jejich rychlému odstranění, přičemž dodržování rozpočtové kázně je posuzováno na základě kritérií schodku veřejných financí a veřejného dluhu.

2.   Pro účely tohoto nařízení se ‚zúčastněnými členskými státy‘ rozumějí ty členské státy, jejichž měnou je euro.

3.   Použijí se definice podle článku 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1263 (*1).

Článek 2

1.   Překročení schodku veřejných financí nad referenční hodnotu se podle čl. 126 odst. 2 písm. a) druhé odrážky Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen ‚Smlouva o fungování EU‘) považuje za výjimečné tehdy, pokud vznikne v důsledku prudkého hospodářského propadu v eurozóně nebo v Unii jako celku zjištěného Radou v souladu s článkem 25 nařízení (EU) 2024/1263 nebo pokud je způsobeno výjimečnými okolnostmi, které veřejná správa nemůže ovlivnit a které mají zásadní dopad na veřejné finance dotčeného členského státu, v souladu s článkem 26 uvedeného nařízení .

Kromě toho se překročení schodku veřejných financí nad referenční hodnotu považuje za dočasné, jestliže rozpočtové předpovědi předkládané Komisí naznačují, že po skončení prudkého hospodářského propadu či výjimečných okolností uvedených v prvním pododstavci schodek klesne pod referenční hodnotu.

2.   Pokud poměr veřejného dluhu k hrubému domácímu produktu (HDP) překročí referenční hodnotu, považuje se za dostatečně se snižující a uspokojivým tempem se blížící referenční hodnotě v souladu s čl. 126 odst. 2 písm. b) Smlouvy o fungování EU, pokud dotčený členský stát dodržuje svou dráhu čistých výdajů stanovenou Radou.

Komise vypracuje zprávu v souladu s čl. 126 odst. 3 Smlouvy o fungování EU, pokud poměr veřejného dluhu k HDP překročí referenční hodnotu, pokud stav rozpočtu není téměř vyrovnaný nebo přebytkový a pokud odchylky zaznamenané na kontrolním účtu členského státu překročí:

a)

buď 0,3 procentního bodu HDP ročně

b)

nebo 0,6 procentního bodu HDP kumulativně.

3.   Při vypracování zprávy podle čl. 126 odst. 3 Smlouvy o fungování EU přihlédne Komise ke všem rozhodujícím faktorům stanoveným v uvedeném článku, pokud významným způsobem ovlivňují posouzení toho, nakolik dotčený členský stát dodržuje kritéria schodku a dluhu.

Zpráva uvedená v čl. 126 odst. 3 Smlouvy o fungování EU musí náležitě odrážet:

a)

míru problémů s veřejným dluhem na základě metodiky uvedené v článku 10 nařízení (EU) 2024/1263, vývoj situace veřejného dluhu a jeho financování a související rizikové faktory, zejména strukturu splatnosti, měnovou denominaci dluhu a podmíněné závazky, včetně veškerých implicitních závazků souvisejících se stárnutím obyvatelstva a soukromým dluhem;

b)

vývoj střednědobé rozpočtové situace, zejména včetně rozsahu skutečného odchýlení od dráhy čistých výdajů stanovené Radou, v ročním a kumulativním vyjádření podle stavu na kontrolním účtu;

c)

vývoj střednědobé hospodářské situace, včetně potenciálního růstu, vývoje inflace a cyklického vývoje ve srovnání s předpoklady, z nichž vychází dráha čistých výdajů stanovená Radou;

d)

pokrok při provádění reforem a investic, zejména včetně politik k prevenci a nápravě makroekonomických nerovnováh a politik k provádění společné strategie Unie pro růst a zaměstnanost, včetně politik podporovaných Nástrojem pro oživení a odolnost zřízeným nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/241 (*2), a celkovou kvalitu veřejných financí, zejména účinnost vnitrostátních rozpočtových rámců;

e)

zvýšení vládních investic do obrany, v příslušných případech rovněž s ohledem na dobu zaznamenání výdajů na vojenské vybavení.

Komise věnuje patřičnou a jednoznačnou pozornost všem ostatním faktorům, které jsou podle názoru dotčeného členského státu významné pro celkové posouzení souladu s kritérii schodku a dluhu a které členský stát sdělil Radě a Komisi. V této souvislosti je třeba věnovat zvláštní pozornost finančním příspěvkům na podporu mezinárodní solidarity a dosažení společných priorit Unie uvedených v čl. 13 písm. c) nařízení (EU) 2024/1263.

4.   Rada a Komise provedou vyvážené celkové hodnocení všech rozhodujících faktorů, konkrétně do jaké míry tyto faktory působí při posuzování souladu s kritérii schodku nebo dluhu jako přitěžující nebo polehčující. Pokud se členský stát potýká s významnými problémy s veřejným dluhem uvedenými v odst. 3 druhém pododstavci písm. a) tohoto článku, považuje se to za klíčový přitěžující faktor. Příznivý cyklický hospodářský, rozpočtový a finanční vývoj se nepovažuje za polehčující faktor, zatímco nepříznivý vývoj lze za polehčující faktor považovat.

Pokud při hodnocení souladu na základě kritéria schodku překročí poměr veřejného dluhu k HDP referenční hodnotu, budou tyto faktory zohledněny v postupu vedoucím k rozhodnutí o existenci nadměrného schodku podle čl. 126 odst. 4, 5 a 6 Smlouvy o fungování EU pouze v případě, že jsou zcela splněny obě podmínky základní zásady, a to že předtím, než jsou tyto rozhodující faktory zohledněny, zůstává schodek veřejných financí blízko referenční hodnotě a její překročení je dočasné.

Tyto faktory se však v postupu vedoucím k rozhodnutí o existenci nadměrného schodku zohlední při posuzování souladu na základě kritéria dluhu.

5.   Pokud se členské státy mohou odchýlit od své dráhy čistých výdajů podle článků 25 a 26 nařízení (EU) 2024/1263, mohou Komise a Rada rozhodnout ve svém posouzení nedospět k závěru o existenci nadměrného schodku.

6.   Pokud Rada na základě čl. 126 odst. 6 Smlouvy o fungování EU rozhodne, že v členském státě existuje nadměrný schodek, Rada a Komise v následujících fázích postupu podle článku 126 Smlouvy o fungování EU vezmou v úvahu rozhodující faktory uvedené v odstavci 3 tohoto článku, pokud mají vliv na situaci dotčeného členského státu, včetně faktorů uvedených v čl. 5 odst. 2 tohoto nařízení, zejména při stanovování lhůty pro nápravu nadměrného schodku a při případném prodlužování této lhůty. Tyto rozhodující faktory se však neberou v úvahu pro účely rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU o zrušení některých nebo všech jejích rozhodnutí podle čl. 126 odst. 6 až 9 a 11 Smlouvy o fungování EU.

(*1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1263 ze dne 29. dubna 2024 o účinné koordinaci hospodářských politik a mnohostranném rozpočtovém dohledu a o zrušení nařízení Rady (ES) 1466/97 (Úř. věst. L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj)."

(*2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/241 ze dne 12. února 2021, kterým se zřizuje Nástroj pro oživení a odolnost (Úř. věst. L 57, 18.2.2021, s. 17).“ "

2)

Článek 3 se nahrazuje tímto:

„Článek 3

1.   Do dvou týdnů poté, co Komise schválí zprávu vydanou podle čl. 126 odst. 3, k ní Hospodářský a finanční výbor podle čl. 126 odst. 4 Smlouvy o fungování EU vypracuje stanovisko.

2.   Pokud Komise s plným zohledněním stanoviska uvedeného v odstavci 1 tohoto článku usoudí, že nadměrný schodek existuje, předloží v souladu s čl. 126 odst. 5 a 6 Smlouvy o fungování EU stanovisko a návrh Radě a informuje Evropský parlament o této skutečnosti.

3.   Rada rozhodne o existenci nadměrného schodku v souladu s čl. 126 odst. 6 Smlouvy o fungování EU zpravidla do čtyř měsíců ode dne oznámení podle čl. 3 odst. 2 a 3 nařízení Rady (ES) č. 479/2009 (*3). Pokud Rada rozhodne, že nadměrný schodek existuje, podá zároveň doporučení dotčenému členskému státu podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU. Rada svá rozhodnutí podle čl. 126 odst. 6 Smlouvy o fungování EU zveřejní.

4.   Doporučení Rady podané v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU stanoví nejvýše šestiměsíční lhůtu, během níž má dotčený členský stát přijmout účinná opatření. Pokud to vyžaduje závažnost situace, může být lhůta pro přijetí účinných opatření stanovena na tři měsíce. Doporučení Rady rovněž stanoví lhůtu pro odstranění nadměrného schodku.

Rada ve svém doporučení rovněž požádá členský stát, aby provedl nápravnou dráhu čistých výdajů, která zajistí, že schodek veřejných financí zůstane pod referenční hodnotou nebo bude ve lhůtě stanovené v doporučení snížen pod referenční hodnotu a udržován pod touto hodnotou.

Pokud byl postup při nadměrném schodku zahájen na základě kritéria schodku, je v letech, kdy se očekává, že schodek veřejných financí překročí referenční hodnotu, nápravná dráha čistých výdajů v souladu s minimální každoroční strukturální korekcí ve výši alespoň 0,5 % HDP jako doporučenou hodnotou.

Pokud byl postup při nadměrném schodku zahájen na základě dluhového kritéria, je nápravná dráha čistých výdajů přinejmenším stejně ambiciózní jako dráha čistých výdajů stanovená Radou v souladu s článkem 17 nařízení (EU) 2024/1263 a ve lhůtě stanovené Radou zpravidla napraví kumulované odchylky kontrolního účtu.

5.   Ve lhůtě stanovené v odstavci 4 tohoto článku podá dotčený členský stát Radě a Komisi zprávu o opatřeních přijatých v reakci na doporučení Rady podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU. Zpráva zahrnuje cíle týkající se veřejných výdajů a příjmů a diskrečních opatření na straně výdajů i příjmů, které jsou v souladu s doporučením Rady, a rovněž informace o přijatých opatřeních a charakteru opatření potřebných k dosažení těchto cílů. Členský stát tuto zprávu zveřejní. Členský stát může vyzvat příslušnou nezávislou fiskální instituci, aby vypracovala nezávaznou samostatnou zprávu o dostatečnosti přijatých a plánovaných opatření s ohledem na cíle.

6.   Rada může na doporučení Komise rozhodnout o přijetí revidovaného doporučení podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU, pokud:

a)

v reakci na toto doporučení byla přijata účinná opatření a použijí se podmínky uvedené v článku 26 nařízení (EU) 2024/1263 nebo

b)

se použijí podmínky uvedené v článku 25 nařízení (EU) 2024/1263.

Revidované doporučení může zejména prodloužit lhůtu pro odstranění nadměrného schodku, a to zpravidla o jeden rok.

(*3)  Nařízení Rady (ES) č. 479/2009 ze dne 25. května 2009 o použití Protokolu o postupu při nadměrném schodku, připojeného ke Smlouvě o založení Evropského společenství (Úř. věst. L 145, 10.6.2009, s. 1).“ "

3)

Článek 4 se nahrazuje tímto:

„Článek 4

1.   Rada při zvažování, zda byla v reakci na její doporučení vydaná v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU přijata účinná opatření, vychází při svém rozhodování ze zprávy předložené dotčeným členským státem v souladu s čl. 3 odst. 5 tohoto nařízení a z jejího provádění a rovněž z veřejně oznámených a dostatečně podrobných rozhodnutí vlády dotčeného členského státu.

Pokud Rada v souladu s čl. 126 odst. 8 Smlouvy o fungování EU zjistí, že dotčený členský stát nepřijal účinná opatření, podá o tom zprávu Evropské radě.

2.   Rozhodnutí zveřejnit přijatá doporučení podle čl. 126 odst. 8 Smlouvy o fungování EU, jestliže se zjistí, že nebyla přijata žádná účinná opatření, učiní Rada neprodleně po uplynutí lhůty stanovené v souladu s čl. 3 odst. 4 tohoto nařízení.“

4)

Článek 5 se mění takto:

a)

odstavec 1 se nahrazuje tímto:

„1.   Rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU vyzývající dotčený zúčastněný členský stát, aby přijal opatření ke snížení schodku, se přijme do dvou měsíců od rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 8 Smlouvy o fungování EU o tom, že nebyla přijata žádná účinná opatření. Ve výzvě Rada členský stát požádá, aby realizoval nápravnou dráhu čistých výdajů v souladu s požadavky stanovenými v čl. 3 odst. 4 tohoto nařízení. Rada rovněž uvede opatření přispívající k dosažení nápravné dráhy čistých výdajů.“;

b)

odstavec 2 se nahrazuje tímto:

„2.   Rada může na doporučení Komise rozhodnout o přijetí revidované výzvy podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU, pokud:

a)

v reakci na tuto výzvu byla přijata účinná opatření a uplatní se podmínky uvedené v článku 26 nařízení (EU) 2024/1263 nebo

b)

uplatní se podmínky uvedené v článku 25 nařízení (EU) 2024/1263.

Revidovaná výzva může zejména prodloužit lhůtu pro odstranění nadměrného schodku, a to zpravidla o jeden rok.“

5)

V článku 6 se odstavec 1 nahrazuje tímto:

„1.   Rada při zvažování, zda byla v reakci na její výzvu vydanou v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU přijata účinná opatření, vychází při svém rozhodování ze zprávy předložené dotčeným členským státem v souladu s čl. 5 odst. 1a tohoto nařízení a z jejího provádění a rovněž z veřejně oznámených a dostatečně podrobných rozhodnutí vlády dotčeného členského státu. Zohledňuje se výsledek dohledové mise vykonané Komisí v souladu s článkem 10a tohoto nařízení.“

6)

Článek 8 se nahrazuje tímto:

„Článek 8

1.   Případné rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU o zesílení sankcí se přijme nejpozději do dvou měsíců ode dne uplynutí oznamovacích lhůt podle nařízení (ES) č. 479/2009.

2.   Případné rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU zrušit některá nebo všechna svá rozhodnutí se přijme co nejdříve, avšak nejpozději do dvou měsíců ode dne uplynutí oznamovacích lhůt podle nařízení (ES) č. 479/2009.

3.   Rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU se přijme pouze tehdy, pokud byl schodek snížen pod referenční hodnotu a podle prognóz Komise má pod referenční hodnotou v běžném a následujícím roce zůstat a pokud v případě, že byl postup při nadměrném schodku zahájen na základě dluhového kritéria, dotčený členský stát dodržel nápravnou dráhu čistých výdajů stanovenou Radou v souladu s čl. 3 odst. 4 nebo čl. 5 odst. 1 tohoto nařízení.“

7)

V článku 9 se odstavec 1 nahrazuje tímto:

„1.   Postup při nadměrném schodku se pozastaví, pokud

a)

dotčený členský stát jedná podle doporučení podaných v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU;

b)

dotčený zúčastněný členský stát jedná podle výzev vydaných v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU.“

8)

Článek 10 se nahrazuje tímto:

„Článek 10

1.   Rada a Komise pravidelně sledují provádění opatření:

která dotčený členský stát činí v reakci na doporučení podaná v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU,

která dotčený zúčastněný členský stát činí v reakci na výzvy vydané v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU.

2.   Pokud zúčastněný členský stát potřebná opatření neprovádí nebo pokud podle názoru Rady nejsou prováděná opatření dostatečná, Rada okamžitě přijme rozhodnutí podle čl. 126 odst. 9 nebo 11 Smlouvy o fungování EU.

3.   Pokud aktuální údaje sdělené podle nařízení (ES) č. 479/2009 ukazují, že nadměrný schodek nebyl zúčastněným členským státem odstraněn ve lhůtách stanovených buď doporučeními podanými v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU, nebo výzvami vydanými v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU, přijme Rada okamžitě rozhodnutí podle čl. 126 odst. 9 nebo 11 Smlouvy o fungování EU.“

9)

Článek 10a se mění takto:

a)

odstavec 1 se nahrazuje tímto:

„1.   Komise zajistí nepřetržitý dialog s orgány členských států v souladu s cíli tohoto nařízení. Za tímto účelem Komise zejména provádí mise s cílem zhodnotit aktuální hospodářskou situaci v členském státě a zjistit, zda existují rizika či obtíže při naplňování cílů tohoto nařízení, a umožňuje výměnu informací s dalšími příslušnými zúčastněnými stranami, včetně vnitrostátních nezávislých fiskálních institucí.“;

b)

odstavec 2 se nahrazuje tímto:

„2.   Poté, co Rada učiní výzvu podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU, a pokud o to požádá parlament dotčeného členského státu, může Komise předložit své posouzení hospodářské a fiskální situace v daném členském státě. U členských států, kterým byla dána doporučení a výzvy v návaznosti na rozhodnutí podle čl. 126 odst. 8 a rozhodnutí podle čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU, je možné pro účely sledování na místě provádět posílený dohled. Dotčené členské státy předloží veškeré informace, které jsou nezbytné pro přípravu a provedení mise.“

10)

Článek 12 se nahrazuje tímto:

„Článek 12

1.   Výše pokuty činí až 0,05 % nejnovějšího odhadu HDP za předchozí rok pro šestiměsíční období a platí se každých šest měsíců, dokud Rada neusoudí, že dotčený členský stát přijal účinná opatření v reakci na výzvu vydanou podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU.

2.   V každém šestiměsíčním období následujícím po období, kdy byla uložena pokuta, až do zrušení rozhodnutí o existenci nadměrného schodku Rada posoudí, zda dotčený zúčastněný členský stát přijal účinná opatření v reakci na výzvu Rady v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU. Při tomto šestiměsíčním hodnocení rozhodne Rada v souladu s čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU o zesílení sankcí, jestliže dotčený zúčastněný členský stát nevyhověl výzvě Rady.“

11)

Články 14 a 15 se nahrazují tímto:

„Článek 14

V souladu s čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU zruší Rada sankce uvedené v čl. 126 odst. 11 první a druhé odrážce Smlouvy o fungování EU v závislosti na rozsahu, v jakém dotčený zúčastněný členský stát postoupil v odstraňování nadměrného schodku.

Článek 15

V souladu s čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU zruší Rada veškeré zbývající sankce, jestliže je zrušeno rozhodnutí o existenci nadměrného schodku. Pokuty uložené podle článku 12 tohoto nařízení nebudou dotčenému zúčastněnému členskému státu vráceny.“

12)

Článek 16 se nahrazuje tímto:

„Článek 16

Pokuty uvedené v článku 12 představují obecné příjmy rozpočtu Unie.“

13)

Článek 17 se zrušuje.

14)

Článek 17a se nahrazuje tímto:

„Článek 17a

„1.   Do 31. prosince 2030 a poté každých pět let Komise zveřejní zprávu o uplatňování tohoto nařízení.

V této zprávě přezkoumá

a)

účinnost tohoto nařízení při dosahování jeho cílů, jak je uvedeno v čl. 1 odst. 1 a

b)

pokrok při zajišťování užší koordinace hospodářských politik a udržované konvergence hospodářské výkonnosti členských států v souladu se Smlouvou o fungování EU.

2.   Ve vhodných případech bude zpráva uvedená v odstavci 1 doplněna o návrh na změnu tohoto nařízení.

3.   Zpráva uvedená v odstavci 1 bude předložena Evropskému parlamentu a Radě.“

15)

Vkládá se nový článek, který zní:

„Článek 17b

Rada na doporučení Komise přijme revidované doporučení podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU nebo revidovanou výzvu podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU určené členským státům, na které se ke dni 30. dubna 2024 vztahuje doporučení podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU nebo výzva podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU a které přijaly účinná opatření.

Rada přijme revidované doporučení nebo revidovanou výzvu spolu s doporučením podle článku 17 nařízení (EU) 2024/1263, kterým stanoví dráhu čistých výdajů.“

16)

Příloha se zrušuje.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Lucemburku dne 29. dubna 2024.

Za Radu

předseda

D. CLARINVAL


(1)  Stanovisko z 23. dubna 2024 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).

(2)   Úř. věst. C 290, 18.8.2023, s. 17.

(3)   Úř. věst. C 191, 29.7.1992, s. 1.

(4)  Nařízení Rady (ES) č. 1466/97 ze dne 7. července 1997 o posílení dohledu nad stavy rozpočtů a nad hospodářskými politikami a o posílení koordinace hospodářských politik (Úř. věst. L 209, 2.8.1997, s. 1).

(5)  Nařízení Rady (ES) č. 1467/97 ze dne 7. července 1997 o urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku (Úř. věst. L 209, 2.8.1997, s. 6).

(6)  Usnesení Evropské rady o Paktu o stabilitě a růstu z Amsterdamu ze dne 17. června 1997 (Úř. věst. C 236, 2.8.1997, s. 1).

(7)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1119 ze dne 30. června 2021, kterým se stanoví rámec pro dosažení klimatické neutrality a mění nařízení (ES) č. 401/2009 a nařízení (EU) 2018/1999 (evropský právní rámec pro klima) (Úř. věst. L 243, 9.7.2021, s. 1).

(8)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1263 ze dne 29. dubna 2024 o účinné koordinaci hospodářských politik a mnohostranném rozpočtovém dohledu a o zrušení nařízení (ES) č. 1466/97 (Úř. věst. L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).

(9)  Směrnice Rady (EU) 2024/1265 ze dne 29. dubna 2024, kterou se mění směrnice 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států (Úř. věst. L, 2024/1265, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1265/oj).

(10)   https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/EU-MFCR_2012-02-17_Smlouva-o-stabilite-koordinaci-a-sprave-v-Hospodarske-a-menove-unii-ze-dne-31012012.pdf.

(11)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/241 ze dne 12. února 2021, kterým se zřizuje Nástroj pro oživení a odolnost (Úř. věst. L 57, 18.2.2021, s. 17).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1264/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU