(EU) 2024/1180Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/1180 ze dne 14. února 2024, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/758, pokud jde o normy týkající se systému eCall

Publikováno: Úř. věst. L 1180, 19.4.2024 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 14. února 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 9. května 2024 Nabývá účinnosti: 9. května 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Předpisem se mění

(EU) 2015/758;

Provádí předpisy

(EU) 2015/758;

Oblasti

Věcný rejstřík

Předpisy EU

(EU) č. 1025/2012; (EU) 2018/858;
Původní znění předpisu

European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/1180

19.4.2024

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/1180

ze dne 14. února 2024,

kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/758, pokud jde o normy týkající se systému eCall

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/758 ze dne 29. dubna 2015 o požadavcích na schválení typu pro zavedení palubního systému eCall využívajícího linku tísňového volání 112 a o změně směrnice 2007/46/ES (1), a zejména na čl. 5 odst. 9 a čl. 6 odst. 12 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení (EU) 2015/758 vyžaduje, aby všechny nové typy vozidel kategorií M1 a N1 byly vybaveny palubním systémem eCall využívajícím linku tísňového volání 112.

(2)

Sdělení Komise týkající se Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu (2) uvádí, že je třeba přizpůsobit právní rámec systému eCall novým telekomunikačním technologiím

(3)

Nařízení (EU) 2015/758 obsahuje seznam evropských norem, z nichž vycházejí technické požadavky pro schválení systémů eCall a vozidel takovými systémy vybavených.

(4)

Od vstupu nařízení (EU) 2015/758 v platnost přijal Evropský výbor pro normalizaci (CEN) novou verzi normy EN 15722 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Minimální soubor dat pro eCall“, normy EN 16072 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Provozní požadavky na Panevropský eCall“ a normy EN 16454 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Zkoušení shody systému eCall“. Uvedené nařízení by proto mělo být změněno tak, aby obsahovalo odkazy na nové verze uvedených norem.

(5)

Evropské normy EN 16062 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Vysokoúrovňové aplikační požadavky na eCall (HLAP)“ a EN 16454 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Zkoušení shody systému eCall“ jsou založeny na systému eCall využívajícím sítě s přepojováním okruhů (2G/3G). Vzhledem k tomu, že operátoři mobilních sítí plánují v letech 2025 až 2030 sítě 2G/3G ve všech členských státech postupně vypnout, je naléhavě zapotřebí palubní systémy tísňového volání přizpůsobit nejnovějším komunikačním sítím s přepojováním paketů (4G/5G).

(6)

Výbor CEN nedávno v souladu s postupy stanovenými nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1025/2012 (3) přijal dvě nové technické specifikace týkající se systému eCall založené na sítích s přepojováním paketů. Nařízení (EU) 2015/758 by proto mělo být změněno tak, aby obsahovalo odkaz na uvedené normy.

(7)

Aby měly členské státy, vnitrostátní orgány a hospodářské subjekty dostatek času k přípravě na zavedení palubních systémů eCall na základě norem pro sítě elektronických komunikací s přepojováním paketů, mělo by být s ohledem na schválení nových typů palubních systémů eCall a nových typů vozidel vybavených takovými systémy datum použitelnosti uvedených norem odloženo.

(8)

Vedle toho je nezbytné zajistit, aby palubní systémy eCall schválené po dni použitelnosti nařízení (EU) 2015/758 (tj. po dni 31. března 2018) a nainstalované do nových vozidel byly nadále provozuschopné i po úplném vypnutí sítí s přepojováním okruhů ve všech členských státech. Ode dne 1. ledna 2027 by proto prohlášení o shodě pro taková nová vozidla neměla být považována za platná pro účely čl. 48 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 (4) a uvedená vozidla by neměla být registrována nebo oprávněna k provozu, pokud nesplňují technické specifikace pro systémy eCall s přepojováním paketů uvedené v tomto nařízení,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Změny nařízení (EU) 2015/758

V čl. 5 odst. 8 druhém pododstavci nařízení (EU) 2015/758 se písmena a) až d) nahrazují tímto:

„a)

EN 16072:2022 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Provozní požadavky na Panevropský eCall“;

b)

ode dne 9. května 2024 do dne 31. prosince 2025 EN 16062:2023 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Vysokoúrovňové aplikační požadavky na eCall (HLAP)“ a ode dne 1. ledna 2026 CEN/TS 17184:2022 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Vysokoúrovňové aplikační protokoly na eCall (HLAP) s využitím IMS sítí s přepojováním paketů“;

c)

ode dne 9. května 2024 do dne 31. prosince 2025 EN 16454:2023 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Zkoušení shody systému eCall“ a ode dne 1. ledna 2026 CEN/TS 17240:2018 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Zkoušení shody systému eCall pro systémy IMS s přepojováním paketů“;

d)

EN 15722:2020 „Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Minimální soubor dat pro eCall“;“.

Článek 2

Přechodná ustanovení

1.   S účinkem ode dne 1. ledna 2025 nesmí vnitrostátní orgány odmítnout udělit schválení pro nový typ nebo rozšíření stávajících schválení pro vozidla, systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky na základě žádosti výrobce, pokud jsou v souladu s technickými specifikacemi stanovenými v normách CEN/TS 17184:2022 a CEN/TS 17240:2018.

2.   S účinkem ode dne 1. ledna 2026 musí vnitrostátní orgány odmítnout udělit schválení pro nový typ nebo rozšíření stávajících schválení pro vozidla, systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky, pokud nejsou v souladu s nařízením (EU) 2015/758 ve znění tohoto nařízení.

3.   S účinkem ode dne 1. ledna 2027 musí vnitrostátní orgány v případě nových vozidel schválených podle nařízení (EU) 2015/758 po dni 31. března 2018, která nejsou v souladu s technickými specifikacemi stanovenými v normách CEN/TS 17184:2022 a CEN/TS 17240:2018, považovat prohlášení o shodě za neplatná pro účely čl. 48 odst. 1 nařízení (EU) 2018/858.

Článek 3

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 14. února 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 123, 19.5.2015, s. 77.

(2)  Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů „Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu – nasměrování evropské dopravy do budoucnosti“, COM(2020) 789 final ze dne 9. prosince 2020.

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1025/2012 ze dne 25. října 2012 o evropské normalizaci, změně směrnic Rady 89/686/EHS a 93/15/EHS a směrnic Evropského parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES, a kterým se ruší rozhodnutí Rady 87/95/EHS a rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES (Úř. věst. L 316, 14.11.2012, s. 12).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a zrušení směrnice 2007/46/ES (Úř. věst. L 151, 14.6.2018, s. 1).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1180/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU