(EU) 2023/2767Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2767 ze dne 13. prosince 2023, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631

Publikováno: Úř. věst. L 2767, 14.12.2023 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 13. prosince 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 3. ledna 2024 Nabývá účinnosti: 3. ledna 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Série L


2023/2767

14.12.2023

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2767

ze dne 13. prosince 2023,

kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ze dne 17. dubna 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla a kterým se zrušují nařízení (ES) č. 443/2009 a (EU) č. 510/2011 (1), a zejména na čl. 11 odst. 2 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Na podporu vývoje nových a pokročilých technologií pro vozidla snižujících emise CO2 stanoví článek 11 nařízení (EU) 2019/631 možnost zohlednit snížení emisí CO2, jichž bylo dosaženo použitím těchto inovativních technologií v osobních automobilech nebo lehkých užitkových vozidlech, které však nelze plně kvantifikovat pomocí celosvětově harmonizovaného zkušebního postupu pro lehká vozidla (WLTP).

(2)

Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 725/2011 (2) a (EU) č. 427/2014 (3) v daném pořadí stanoví postupy schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů a z lehkých užitkových vozidel. I když se oblast působnosti těchto nařízení liší, jejich obsah je téměř totožný.

(3)

Oblast působnosti prováděcích nařízení (EU) č. 725/2011 a (EU) č. 427/2014 stanoví, že zlepšení účinnosti klimatizačních systémů nejsou způsobilá ke schválení jako ekologické inovace, zatímco článek 11 nařízení (EU) 2019/631 stanoví, že tato zlepšení účinnosti budou způsobilá ke schválení od 1. ledna 2025. Je proto nezbytné změnit prováděcí nařízení (EU) č. 725/2011 a (EU) č. 427/2014 s cílem uvést je do souladu s nařízením (EU) 2019/631 a zajistit, aby žádosti mohly být podávány před rokem 2025, aby výrobci vozidel mohli profitovat ze snižování emisí CO2 od roku 2025.

(4)

Je vhodné sloučit prováděcí nařízení (EU) č. 725/2011 a (EU) č. 427/2014 do jednoho nařízení a přenést většinu jejich ustanovení a zároveň zavést nová ustanovení podle článku 11 nařízení (EU) 2019/631 a v případě potřeby přinést zlepšení na základě zkušeností získaných při uplatňování prováděcích nařízení (EU) č. 725/2011 a (EU) č. 427/2014. Je proto vhodné uvedená prováděcí nařízení zrušit a nahradit je jedním prováděcím nařízením.

(5)

Výrobci nebo dodavatelé mohou podávat žádosti navrhující inovativní technologii jako ekologickou inovaci. V těchto žádostech by měla být navržena metodika obsahující všechny údaje nezbytné k přesnému určení dosaženého snížení emisí CO2, zejména s ohledem na určení vhodného výchozího stavu, zvláštní zkušební podmínky a využití dané inovativní technologie v reálném provozu. Součástí žádosti by měla být rovněž zpráva o ověření vypracovaná nezávislým a autorizovaným subjektem, která prokazuje způsobilost a schopnosti dané inovativní technologie.

(6)

Aby se zjednodušila certifikace snížení emisí CO2, mělo by být žadateli umožněno v žádosti o schválení určité inovativní technologie jako ekologické inovace navrhnout kromě podrobné zkušební metody pro stanovení tohoto snížení zjednodušenou metodu hodnocení nebo předem definovaná snížení emisí CO2. Při použití těchto zjednodušených metod nebo předem definovaných snížení emisí CO2 by snížení emisí certifikovaná schvalovacími orgány měla být stanovena umírněným způsobem odrážejícím nejnižší prokázanou míru snížení.

(7)

Po předložení žádosti výrobcem nebo dodavatelem by Komise měla posoudit úplnost a obsah žádosti a do devíti měsíců rozhodnout, zda může ekologickou inovaci schválit, či nikoli.

(8)

Výrobci vozidel, kteří chtějí využívat ekologické inovace ke snížení průměrných specifických emisí CO2 svého vozového parku, by měli určit snížení emisí CO2 pro účely schválení typu na základě rozhodnutí o schválení. Aby se omezil mechanismus ekologických inovací na technologie s výraznějším dopadem na emise CO2, měla by být stanovena minimální prahová hodnota snížení emisí činící 0,5 g/km na inovaci.

(9)

Pokud je vozidlo vybaveno více než jednou ekologickou inovací, vzájemné působení mezi těmito technologiemi by mohlo způsobit, že jejich kombinovaná snížení emisí CO2 budou nižší než součet jednotlivých snížení emisí. Jakákoli podoba takového vzájemného působení by se měla posuzovat jak při podání žádosti, tak při schvalování typu, aby bylo snížení emisí CO2 přesně zaznamenáno.

(10)

Komise by měla mít možnost přezkoumat snížení emisí CO2 v důsledku ekologických inovací přičítané jednotlivým vozidlům, aby bylo zajištěno řádné provádění rozhodnutí o schválení vydaných v souladu s tímto nařízením.

(11)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro změnu klimatu,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Předmět

Toto nařízení stanoví postup schvalování inovativních technologií v souladu s článkem 11 nařízení (EU) 2019/631.

Článek 2

Definice

Pro účely tohoto nařízení se použijí definice stanovené v článku 2 nařízení Komise (EU) 2017/1151 (4), v článku 3 nařízení (EU) 2019/631 a v odstavci 3 předpisu OSN č. 154 (5).

Použijí se rovněž tyto definice:

1)

„inovativní technologií“ se rozumí technologie, jíž jsou vybavena nejvýše 3 % všech nových osobních automobilů registrovaných v Unii v roce n-4 pro použití související s osobními automobily nebo nejvýše 3 % všech nových lehkých užitkových vozidel registrovaných v Unii v roce n-4 pro použití související s lehkými užitkovými vozidly, přičemž n je rokem použití, nebo kombinace těchto technologií s podobnými technickými prvky a charakteristikami, u níž lze snížení emisí CO2 prokázat pomocí jedné metodiky;

2)

„ekologickou inovací“ se rozumí inovativní technologie společně se zkušební metodou, které schválila Komise v souladu s tímto nařízením;

3)

„dodavatelem“ se rozumí výrobce určité inovativní technologie odpovědný za zajištění shodnosti výroby, jeho pověřený zástupce v Unii či dovozce;

4)

„žadatelem“ se rozumí výrobce nebo dodavatel či skupina výrobců nebo dodavatelů podávající žádost o ekologickou inovaci;

5)

„rozhodnutím o schválení“ se rozumí prováděcí rozhodnutí Komise o schválení určité inovativní technologie jako ekologické inovace;

6)

„nezávislým a autorizovaným subjektem“ se rozumí technická zkušebna kategorie A nebo kategorie B uvedená v čl. 68 odst. 1 písm. a) a b) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 (6), která splňuje požadavky stanovené v článcích 69 a 70 uvedeného nařízení a není vnitropodnikovou technickou zkušebnou výrobce;

7)

„specifickými zkušebními podmínkami“ se rozumí zkušební podmínky, které jsou stanoveny za účelem prokázání snížení emisí CO2 u inovativní technologie se silným statistickým významem a které nejsou stanoveny v nařízení (EU) 2017/1151;

8)

„vozidlem s ekologickou inovací“ se rozumí vozidlo vybavené inovativní technologií nebo inovativní technologie jako samostatná součást vozidla;

9)

„standardním vozidlem“ se rozumí vozidlo, které není vybaveno inovativní technologií, ale které je ve všech ostatních aspektech totožné s vozidlem s ekologickou inovací, nebo standardní technologie jako samostatná součást vozidla.

Článek 3

Žádost o ekologickou inovaci

1.   Žadatel předloží Komisi svou žádost o schválení určité inovativní technologie jako ekologické inovace (dále jen „žádost o ekologickou inovaci“) e-mailem. Nelze-li podpůrné údaje zaslat e-mailem, musí být zaslány na nosiči elektronických dat nebo nahrány na server, k němuž má Komise přístup.

2.   Žádost o ekologickou inovaci obsahuje:

a)

kontaktní údaje žadatele;

b)

popis inovativní technologie, způsob, jakým jí je vozidlo vybaveno, kategorii vozidla (tj. M1 nebo N1), typ pohonu (tj. vozidlo s výhradně spalovacím motorem, NOVC-HEV nebo OVC-HEV), příslušný typ a režim paliva;

c)

návrh metodiky k prokázání snížení emisí CO2 u inovativní technologie, nebo je-li tato metodika již stanovena ve stávajícím rozhodnutí o schválení, odkaz na tuto metodiku;

d)

zprávu o ověření.

3.   Bez ohledu na odst. 2 písm. c) může žadatel do své žádosti zahrnout také zjednodušenou metodiku související s metodikou uvedenou v odst. 2 písm. c) nebo předem stanovené hodnoty snížení emisí CO2.

4.   Je-li žadatelem skupina výrobců nebo dodavatelů a vyžadují-li to důvody související s důvěrností nebo hospodářskou soutěží, mohou členové žádající skupiny předložit několik zpráv o ověření pro různé soubory údajů na podporu téže žádosti.

Článek 4

Metodika k prokázání snížení emisí CO2 u inovativní technologie

1.   Metodika uvedená v čl. 3 odst. 2 písm. c) a případně související zjednodušená metodika uvedená v čl. 3 odst. 3 poskytují výsledky z hlediska snížení emisí CO2, které jsou ověřitelné, opakovatelné a reprodukovatelné.

2.   Metodika uvedená v čl. 3 odst. 2 písm. c) tohoto nařízení:

a)

definuje specifické zkušební podmínky;

b)

určuje standardní vozidlo, pro které existují statistické důkazy, na jejichž základě lze učinit ověřitelné předpoklady o jeho vhodnosti a reprezentativnosti;

c)

stanoví, jak určit snížení emisí CO2 použitím inovativní technologie, s přihlédnutím ke specifickým zkušebním podmínkám uvedeným v písmenu a), skutečnému využití dané inovativní technologie podložené statistickými údaji a rozsahu, v jakém se na danou inovativní technologii již vztahuje zkouška typu 1, která je stanovena v příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151;

d)

zohledňuje vliv technologie v průběhu času na zhoršování stavu a to, do jaké míry mění snížení emisí CO2;

e)

v případě potřeby zohledňuje vzájemné působení s jinými ekologickými inovacemi a to, do jaké míry mění snížení emisí CO2.

3.   Zjednodušená metodika uvedená v čl. 3 odst. 3 poskytuje výsledky, pokud jde o snížení emisí CO2, které jsou nižší nebo stejné jako výsledky stanovené pomocí související metodiky uvedené v čl. 3 odst. 2 písm. c), včetně případných vzájemných působení s jinými schválenými ekologickými inovacemi.

4.   V případě předem definovaných hodnot snížení emisí CO2 navržených v souladu s čl. 3 odst. 3 musí být tyto hodnoty nižší nebo rovny snížením emisí CO2 stanoveným v souladu s metodikou uvedenou v čl. 3 odst. 2 písm. c).

Článek 5

Zpráva o ověření

1.   Ve zprávě o ověření uvedené v čl. 3 odst. 2 písm. d) tohoto nařízení nezávislý a autorizovaný subjekt:

a)

prohlašuje, že se považuje za nezávislý a autorizovaný subjekt;

b)

prokazuje, že navrhovanou technologii nebo kombinaci technologií lze považovat za inovativní technologii;

c)

prokazuje, že daná inovativní technologie splňuje podmínky stanovené v čl. 11 odst. 2 nařízení (EU) 2019/631;

d)

prokazuje, že se inovativní technologie týká komponent, které jsou nezbytné pro účinné fungování daného vozidla, nebo že představuje zlepšení účinnosti klimatizačních systémů;

e)

prokazuje, že metodiky uvedené v článku 3 splňují požadavky stanovené v článku 4;

f)

popisuje vzájemné působení mezi inovativní technologií a všemi ekologickými inovacemi, na něž se vztahují rozhodnutí o schválení a jimiž může být vybaveno totéž vozidlo, a specifikujte dopad takového vzájemného působení na celkové snížení emisí CO2.

2.   Pokud se žádost týká inovativní technologie, na niž se již vztahuje stávající rozhodnutí o schválení, lze odst. 1 písm. b) až f) nahradit odkazy na toto rozhodnutí o schválení.

Článek 6

Ověření úplnosti žádosti a rozhodnutí o schválení

1.   Do deseti pracovních dnů od obdržení žádosti o ekologickou inovaci Komise žadateli oznámí, zda je žádost považována za úplnou, či nikoli. Komise může žadatele vyzvat, aby poskytl další údaje k doplnění své žádosti, a do deseti pracovních dnů od obdržení zmíněných dalších údajů oznámí žadateli, zda je žádost považována za úplnou, či nikoli.

2.   Pokud žadatel nepředloží chybějící informace ve lhůtě stanovené Komisí, žádost se považuje za staženou.

3.   Jakmile Komise shledá, že žádost je úplná, posoudí ji. Pokud Komise zjistí, že metodiky uvedené v článku 3 nesplňují požadavky stanovené v článku 4, může je upravit nebo navrhnout jiné metodiky než ty, které navrhl žadatel. V takových případech se zmíněný postup konzultuje s žadatelem.

4.   Do devíti měsíců od obdržení úplné žádosti o ekologickou inovaci vydá Komise rozhodnutí o schválení, pokud dospěje k závěru, že zpráva o ověření uvedená v čl. 3 odst. 2 písm. d) splňuje požadavky stanovené v článku 5. Pokud tak neučiní, oznámí Komise žadateli zamítnutí žádosti, které odůvodní.

5.   Devítiměsíční lhůta uvedená v odstavci 4 může být prodloužena až o pět měsíců, pokud Komise zjistí, že vzhledem ke složitosti inovativní technologie nebo související metodiky nelze žádost o ekologickou inovaci do devíti měsíců náležitě posoudit.

V takovém případě Komise do 30 pracovních dnů od obdržení úplné žádosti o ekologickou inovaci oznámí žadateli prodloužení lhůty.

6.   V rozhodnutí o schválení se uvedou informace požadované pro stanovení snížení emisí CO2 v souladu s článkem 7.

7.   Komise může kdykoli rozhodnutí o schválení změnit z vlastní iniciativy, zejména za účelem zohlednění technického pokroku.

Článek 7

Certifikované snížení emisí CO2 prostřednictvím ekologických inovací

1.   Výrobce, který chce profitovat ze snížení svých průměrných specifických emisí CO2 pomocí snížení emisí CO2 prostřednictvím ekologické inovace, postupuje v souladu s přílohou XII nařízení (EU) 2017/1151 a odkáže na rozhodnutí o schválení.

2.   Schvalovací orgán uvedený v příloze XII nařízení (EU) 2017/1151 stanoví snížení emisí CO2 prostřednictvím ekologické inovace v souladu s článkem 30 nařízení (EU) 2018/858 za použití metodiky stanovené v rozhodnutí o schválení.

3.   Pokud je snížení emisí CO2 u jednotlivého vozidla nižší než 0,5 g/km, nebude se snížení emisí CO2 pro účely schvalování typu zohledňovat a jeho hodnota se neuvádí v prohlášení o shodě.

4.   Jsou-li vozidla vybavena několika ekologickými inovacemi, uvede výrobce v žádosti o ES schválení typu v souladu s přílohou XII nařízení (EU) 2017/1151, zda vzájemné působení mezi ekologickými inovacemi může ovlivnit jejich celkové snížení emisí CO2.

Pokud u ekologických inovací žádná taková vzájemná působení nejsou, prokáže se snížení emisí CO2 samostatně pro každou ekologickou inovaci a celkové snížení emisí CO2 pro účely certifikace vozidel je součtem snížení emisí CO2 prostřednictvím jednotlivých ekologických inovací.

Pokud u ekologických inovací taková vzájemná působení existují, poskytne výrobce zprávu nezávislého a autorizovaného subjektu o dopadu vzájemného působení na celkové snížení emisí prostřednictvím ekologických inovací ve vozidlech, není-li tento dopad kvantifikován v rozhodnutí o schválení.

Pokud je v důsledku těchto vzájemných působení celkové snížení emisí CO2 nižší než 0,5 g CO2/km krát počet ekologických inovací instalovaných ve vozidle, nebude se snížení emisí CO2 zohledňovat pro účely schvalování typu a jeho hodnota nebude uvedena v prohlášení o shodě.

5.   V případě dokončených vozidel odkazujících na neúplná základní vozidla definovaná v článku 3 nařízení (EU) 2018/858 se pro certifikaci snížení emisí CO2 prostřednictvím ekologické inovace zohledňují pouze ekologické inovace, jimiž je vybaveno základní vozidlo.

Článek 8

Přezkum snížení emisí CO2

1.   Komise může ověřit snížení emisí CO2 přičítané jednotlivým vozidlům pomocí metodiky stanovené v příslušných rozhodnutích o schválení.

2.   Tam, kde Komise zjistí rozdíl mezi certifikovaným snížením emisí CO2 a snížením těchto emisí, které ověřila, oznámí svá zjištění výrobci.

Pokud Komise zjistí, nebo je informována o tom, že v metodice nebo inovativní technologii existují odchylky nebo nesrovnalosti oproti informacím, které obdržela jako součást žádosti, může to také oznámit výrobci.

Výrobce do 40 dní od přijetí uvedeného oznámení poskytne Komisi důkazy prokazující správnost certifikovaného snížení emisí CO2.

3.   Nejsou-li důkazy uvedené v odstavci 2 poskytnuty ve lhůtě uvedené v odst. 2 třetím pododstavci nebo zjistí-li Komise, že poskytnuté důkazy nejsou uspokojivé, může se rozhodnout nevzít certifikovaná snížení emisí CO2 v úvahu při výpočtu průměrných specifických emisí tohoto výrobce pro všechny kalendářní roky, za které byla tato certifikovaná snížení emisí CO2 zaúčtována.

Článek 9

Zrušení

Prováděcí nařízení (EU) č. 725/2011 a (EU) č. 427/2014 se zrušují.

Článek 10

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 13. prosince 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 111, 25.4.2019, s. 13.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 725/2011 ze dne 25. července 2011, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 194, 26.7.2011, s. 19).

(3)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 427/2014 ze dne 25. dubna 2014, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011 (Úř. věst. L 125, 26.4.2014, s. 57).

(4)  Nařízení Komise (EU) 2017/1151 ze dne 1. června 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla, mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, nařízení Komise (ES) č. 692/2008 a nařízení Komise (EU) č. 1230/2012 a zrušuje nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (Úř. věst. L 175, 7.7.2017, s. 1).

(5)  Předpis OSN č. 154 – Jednotná ustanovení pro schvalování lehkých osobních vozidel a užitkových vozidel z hlediska normovaných emisí, emisí oxidu uhličitého a spotřeby paliva a/nebo měření spotřeby elektrické energie a akčního dosahu na elektřinu (WLTP) [2022/2124] (Úř. věst. L 290, 10.11.2022, s. 1).

(6)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES (Úř. věst. L 151, 14.6.2018, s. 1).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2767/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU