(EU) 2023/1020Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/1020 ze dne 24. května 2023, kterým se mění nařízení (EU) č. 965/2012, pokud jde o provoz vrtulníkové letecké záchranné služby (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 137, 25.5.2023, s. 1-15 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 24. května 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 14. června 2023 | Nabývá účinnosti: | 25. května 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
25.5.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 137/1 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/1020
ze dne 24. května 2023,
kterým se mění nařízení (EU) č. 965/2012, pokud jde o provoz vrtulníkové letecké záchranné služby
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 27 odst. 1 a čl. 31 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 (2) stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu, mimo jiné i provozu vrtulníkové letecké záchranné služby (HEMS). Takové technické požadavky a správní postupy by měly být aktualizovány, aby se zajistilo, že odrážejí nejnovější vývoj a osvědčené postupy v oblasti letového provozu. |
(2) |
Vrtulníková letecká záchranná služba patří z hlediska bezpečnosti k nejnáročnějším provozům, protože její úkol často spočívá v letu na předem neprozkoumané místo za jakýchkoli meteorologických podmínek a v časové tísni za účelem záchrany lidí. Takový provoz by měl být regulován tak, aby byl vždy bezpečný. |
(3) |
Provoz vrtulníkové letecké záchranné služby, která není zdravotnické povahy, což zahrnuje provoz horské služby, nikoli však pátrání po letadlech v tísni a jejich záchranu, je stejně náročný, probíhá-li za stejných podmínek jako provoz vrtulníkové letecké záchranné služby. Pokud tedy provoz vrtulníkové letecké záchranné služby, která není zdravotnické povahy, spadá do oblasti působnosti nařízení (EU) 2018/1139, měl by být regulován stejným způsobem jako vrtulníková letecká záchranná služba. |
(4) |
Na základě dostupných údajů by mělo být riziko nehod způsobených zhoršenými podmínkami viditelnosti, včetně provozu za špatných meteorologických podmínek a v noci, jakož i riziko srážky v místě nehody nebo záchranné operace, dále zmírněno prostřednictvím požadavků na vybavení, standardních provozních postupů a výcviku posádky. |
(5) |
Mělo by být zajištěno, aby se odchylky od kritérií výkonnosti týkajících se vrtulníků vztahovaly pouze na starší nemocniční místa, která byla zřízena před vstupem nařízení (EU) č. 965/2012 v platnost, aby mohlo být dosaženo odpovídající úrovně bezpečnosti. V nemocničních místech, která v současné době splňují podmínky pro takové odchylky, by mělo být prostředí překážky i nadále pod dozorem a z hlediska bezpečnosti přijatelné. |
(6) |
Současné požadavky na výkonnost a kyslík, pokud jde o provoz vrtulníkové letecké záchranné služby a horské služby ve vysokých nadmořských výškách, stanovené v nařízení (EU) č. 965/2012, provoz ve vysokých nadmořských výškách neumožňují, záchranu osob by však mělo být možné provádět v jakékoli nadmořské výšce. Příslušné požadavky by proto měly být změněny. |
(7) |
V souladu s čl. 140 odst. 2 písm. b) nařízení (EU) 2018/1139 je třeba nařízení (EU) č. 965/2012 přizpůsobit nařízení (EU) 2018/1139, pokud jde o definici složitého motorového letadla, která byla obsažena v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (3), zrušeném nařízením (EU) 2018/1139. Nařízení (EU) č. 965/2012 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(8) |
Provozovatelé, kteří v současné době provádějí provoz vrtulníkové letecké záchranné služby (HEMS), i příslušné úřady odpovědné za certifikaci tohoto provozu a dohled nad ním budou potřebovat dostatek času na úplné provedení změn stanovených tímto nařízením. Proto se použitelnost ustanovení zavedených tímto nařízením, která se týkají provozu HEMS, odkládá o jeden rok. Kromě toho se dále odkládá použitelnost některých konkrétních ustanovení, která vyžadují delší období provádění, jako jsou ustanovení zavádějící nová oprávnění nebo nové vybavení, požadavky na výkonnost nebo požadavky na výcvik. |
(9) |
Nařízením (ES) č. 216/2008 byla zrušena směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/36/ES (4). Směrnice 2004/36/ES byla provedena nařízeními Komise (ES) č. 768/2006 (5) a (ES) č. 351/2008 (6). Ustanovení posledně uvedených nařízení byla nahrazena nařízením (EU) č. 965/2012, nebyla však nikdy výslovně zrušena. Je proto třeba uvedená nařízení zrušit. |
(10) |
Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví připravila podle čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139 návrh prováděcího aktu a předložila jej Komisi spolu se stanoviskem 08/2022 (7). |
(11) |
Požadavky stanovené v tomto nařízení jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro uplatňování společných bezpečnostních pravidel v oblasti civilního letectví zřízeného článkem 127 nařízení (EU) 2018/1139, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení (EU) č. 965/2012
Nařízení (EU) č. 965/2012 se mění takto:
1) |
v článku 6 se odstavec 6 nahrazuje tímto: „6. Odchylně od článku CAT.POL.H.225 přílohy IV a do dne 25. května 2028 lze stávající provoz vrtulníků na místo nebo z místa veřejného zájmu (PIS) provádět za podmínek stanovených členskými státy, pokud velikost místa PIS, prostředí překážky nebo vrtulník neumožňuje soulad s požadavky pro provoz v 1. třídě výkonnosti. Členské státy oznámí uplatňované podmínky Komisi a agentuře.“ |
2) |
přílohy I, II, III, IV, V, VII a VIII se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení. |
Článek 2
Zrušení
Nařízení (ES) č. 768/2006 a (ES) č. 351/2008 se zrušují s účinkem ode dne 14. června 2023.
Článek 3
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 25. května 2024.
Avšak:
a) |
bod 5 písm. b) přílohy se použije ode dne 25. května 2026; |
b) |
bod 5 písm. d) přílohy tohoto nařízení se použije ode dne 25. května 2028, pokud jde o změnu čl. SPA.HEMS.110 písm. e) přílohy V nařízení (EU) č. 965/2012; |
c) |
bod 5 písm. f) přílohy tohoto nařízení se použije pouze na provoz HEMS, na nějž se vztahuje bod 61 písm. b) přílohy I nařízení (EU) č. 965/2012, a to ode dne 25. května 2028; |
d) |
bod 5 písm. g) přílohy tohoto nařízení se použije pouze na provoz HEMS, na nějž se vztahuje bod 61 písm. b) přílohy I nařízení (EU) č. 965/2012, a to ode dne 25. května 2026; |
e) |
body 6 a 7 přílohy se použijí ode dne 14. června 2023; |
f) |
členské státy se mohou rozhodnout použít formulář stanovený v dodatku II přílohy II nařízení (EU) č. 965/2012 ve znění bodu 2 písm. b) přílohy tohoto nařízení pouze při vydávání nových osvědčení leteckého provozovatele nebo při provádění změn stávajících osvědčení v souladu s články ARO.GEN.310 nebo ARO.GEN.330 přílohy II nařízení (EU) č. 965/2012. |
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 24. května 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1.
(2) Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ze dne 5. října 2012, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 296, 25.10.2012, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 ze dne 20. února 2008 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Evropské agentury pro bezpečnost letectví, kterým se ruší směrnice Rady 91/670/EHS, nařízení (ES) č. 1592/2002 a směrnice 2004/36/ES (Úř. věst. L 79, 19.3.2008, s. 1).
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/36/ES ze dne 21. dubna 2004 o bezpečnosti letadel třetích zemí, která používají letiště Společenství (Úř. věst. L 143, 30.4.2004, s. 76).
(5) Nařízení Komise (ES) č. 768/2006 ze dne 19. května 2006, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/36/ES, pokud jde o shromažďování a výměnu informací o bezpečnosti letadel, která používají letiště Společenství, a správu informačního systému (Úř. věst. L 134, 20.5.2006, s. 16).
(6) Nařízení Komise (ES) č. 351/2008 ze dne 16. dubna 2008, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/36/ES, pokud jde o stanovení priorit pro prohlídky na odbavovací ploše u letadel, která používají letiště Společenství (Úř. věst. L 109, 19.4.2008, s. 7).
(7) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
PŘÍLOHA
Přílohy I, II, III, IV, V, VII a VIII nařízení (EU) č. 965/2012 se mění takto:
(1) |
Příloha I se mění takto:
|
(2) |
Příloha II se mění takto:
|
(3) |
Příloha III se mění takto:
|
(4) |
Příloha IV se mění takto:
|
(5) |
Příloha V se mění takto:
|
(6) |
V příloze VII se v článku NCO.IDE.H.170 písmeno b) nahrazuje tímto:
|
(7) |
V příloze VIII se v článku SPO.IDE.H.190 písmeno b) nahrazuje tímto:
|