(EU) 2022/2289Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/2289 ze dne 18. srpna 2022, kterým se mění nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014, pokud jde o výjimky z povinnosti vykládky pro určité druhy rybolovu v Severním moři v roce 2023

Publikováno: Úř. věst. L 303, 23.11.2022, s. 6-11 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 18. srpna 2022 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 24. listopadu 2022 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2023
Platnost předpisu: Ne Pozbývá platnosti: 31. prosince 2023
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



23.11.2022   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 303/6


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2022/2289

ze dne 18. srpna 2022,

kterým se mění nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014, pokud jde o výjimky z povinnosti vykládky pro určité druhy rybolovu v Severním moři v roce 2023

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/973 ze dne 4. července 2018, kterým se zavádí víceletý plán pro populace žijící při dně v Severním moři a rybolov využívající tyto populace, kterým se stanoví podrobnosti provádění povinnosti vykládky v Severním moři a kterým se zrušuje nařízení Rady (ES) č. 676/2007 a (ES) č. 1342/2008 (1), a zejména na článek 11 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 (2) upřesňuje způsob provádění povinnosti vykládky pro určité druhy rybolovu v Severním moři na období 2021–2023.

(2)

Podle nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 jsou některé výjimky z povinnosti vykládky použitelné do 31. prosince 2022. V těchto případech měly členské státy, které mají přímý zájem na řízení rybolovu, co nejdříve, a to nejpozději do 1. května 2022, předložit dodatečné vědecké informace podporující dotčenou výjimku. Vědeckotechnický a hospodářský výbor pro rybářství (dále jen „výbor VTHVR“) má poskytnuté informace posoudit do 31. července 2022.

(3)

Belgie, Dánsko, Francie, Německo, Nizozemsko a Švédsko („Scheveningenská skupina“) po konzultacích s poradním sborem pro Severní moře („NSAC“) a poradním sborem pro pelagický rybolov („PELAC“) předložily společné doporučení Komisi dne 2. května 2022.

(4)

Výbor VTHVR společné doporučení přezkoumal (3) v období od 16. do 20. května 2022. Komise předložila návrh aktu v přenesené pravomoci odborné skupině pro rybolov a akvakulturu složené ze zástupců členských států, a to dne 20. července 2022 na schůzce, jíž se coby pozorovatel účastnil Evropský parlament.

(5)

Článek 8 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 uděluje do 31. prosince 2022 výjimku odůvodněnou vysokou mírou přežití pro pakambalu velkou (Scophthalmus maximus) odlovenou do vlečné sítě vlečené pomocí výložníků po bocích lodi o velikosti ok kapsy 80 mm nebo větší ve vodách Unie v podoblasti 4 Mezinárodní rady pro průzkum moří (dále jen „ICES“).

(6)

Ve společném doporučení bylo požadováno prodloužení této výjimky do 31. prosince 2023.

(7)

Výbor VTHVR uvedl, že úlovky i výměty vykazují v posledních letech klesající trend. VTVHR uznal, že z doporučení ICES vyplývá, že populace pakambaly velké v Severním moři je v dobrém stavu a že dopad výjimky do 31. prosince 2023 by byl omezený vzhledem k tomu, že míra výmětů je nízká a předpokládaná míra přežití se pohybuje v rozmezí 38–75 %. Výbor VTVHR dále sledoval zahájení výzkumného projektu v oblasti míry přežití pakambaly velké, u něhož se očekává, že jeho předběžné výsledky v roce 2023 budou pro tuto výjimku relevantní.

(8)

Z důvodů uvedených výborem VTVHR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do 31. prosince 2023, čímž bude rovněž poskytnut dostatek času na dokončení probíhajícího výzkumného projektu, jehož cílem je zlepšit informace o výmětech a míře přežití pakambaly velké. Členské státy se žádají, aby výsledky tohoto projektu předložily výboru VTHVR k posouzení nejpozději do 1. května 2023.

(9)

Ustanovením článku 10 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 se uděluje do 31. prosince 2022 výjimka odůvodněná vysokou mírou přežití pro makrelu obecnou a sledě obecného odlovené košelkovými nevody za určitých podmínek týkajících se vybavení plavidla a zařízení elektronickým záznamovým a dokumentačním systémem, vybavení lovným zařízením a vrácení úlovků v divizích ICES 2a, 3a a podoblasti ICES 4.

(10)

Ve společném doporučení bylo požadováno prodloužení této výjimky do 31. prosince 2023.

(11)

Výbor VTVHR uvedl, že při neexistenci nových podpůrných informací zůstávají platné odhady 70 % míry přežití pro makrelu obecnou a sledě obecného oznámené na plenárním zasedání výboru VTVHR PLEN 14-02. VTVHR dále uznal relevantnost časové soudržnosti při prodlužování podobných výjimek mezi sousedními severozápadními vodami a Severním mořem. Výbor VTVHR rovněž zdůraznil, že udělení výjimky do 31. prosince 2023 by mělo podléhat dalšímu hodnocení v rámci širšího přezkumu povinnosti vykládky plánovaného na rok 2023 za účelem posouzení toho, zda je odhadovaná míra přežití stále platná, posouzení dopadu výjimky na populace a její používání dotčenými loďstvy.

(12)

Z důvodů uvedených výborem VTVHR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do 31. prosince 2023, čímž se rovněž zajistí soulad a soudržnost mezi Severním mořem a severozápadními vodami. Členské státy se žádají, aby nejpozději do 1. května 2023 předložily VTHVR k posouzení dodatečné údaje o míře přežití makrely obecné a sledě obecného, a to za účelem podpory hodnocení této výjimky v rámci přezkumu povinnosti vykládky v roce 2023.

(13)

Ustanovením čl. 11 odst. 10 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 se uděluje do 31. prosince 2022 výjimka de minimis pro množství tresky bezvousé nedosahující minimální referenční velikosti pro zachování zdrojů odlovené v rámci smíšeného rybolovu druhů žijících při dně za použití vlečných sítí pro lov při dně nebo nevodů (OTB, OTT, SDN, SSC) o velikosti ok 70–99 mm (TR2) ve vodách Unie v divizích ICES 4a a 4b.

(14)

Ve společném doporučení bylo požadováno prodloužení této výjimky do 31. prosince 2023.

(15)

VTHTR uvedl, že ačkoli se poskytnuté údaje vztahují k mnohem širší oblasti, než je oblast divizí ICES 4a a 4b, zdá se, že se výjimka vztahuje pouze na část nežádoucích úlovků, a zlepšení selektivity by proto mělo zůstat prioritou. Výbor VTHTR rovněž uznal, že probíhající studie o chování ryb v reakci na světlo prováděné různými členskými státy u různých druhů rybolovu vytvářejí nové možnosti pro testy selektivity za účelem omezení nežádoucích úlovků a podporují další výzkumnou činnost v této oblasti, jejíž výsledky by měly být shromážděny s cílem identifikovat druhy rybolovu, kde by tato technologie mohla být nejlépe využívána.

(16)

Z důvodů uvedených výborem VTHVR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do 31. prosince 2023, čímž bude rovněž poskytnut dostatek času na dokončení probíhajících studií o chování ryb v reakci na světlo. Členské státy se žádají, aby výsledky těchto studií předložily výboru VTHVR k posouzení nejpozději do 1. května 2023.

(17)

Ustanovení čl. 11 odst. 12 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 uděluje do 31. prosince 2022 výjimku de minimis pro kombinované množství makrely obecné, kranase (rodu Trachurus), sledě obecného a tresky bezvousé odlovené trawlery lovícími pelagické druhy o celkové délce do 25 metrů, při kterém se používají pelagické vlečné sítě (OTM/PTM) a který se zaměřuje na makrelu obecnou, kranase (rodu Trachurus) a sledě obecného v divizích ICES 4b a 4c jižně od 54 stupňů severní šířky.

(18)

Ve společném doporučení bylo požadováno prodloužení této výjimky do 31. prosince 2023.

(19)

Výbor VTHVR uznal, že další zvyšování selektivity by bylo obtížné a třídění úlovků velmi nákladné vzhledem k povaze dotčených druhů ryb a druhů rybolovu. Výbor rovněž upozornil na meziroční variabilitu, pokud jde o složení úlovků a výši výmětů, a zdůraznil obtížnost monitorování výmětů v rámci této výjimky, vzhledem k tomu, že plavidla mohou používat různá lovná zařízení během téhož rybářského výjezdu.

(20)

Z důvodů uvedených výborem VTHVR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do 31. prosince 2023, čímž bude rovněž poskytnut dostatek času na zlepšení monitorování a shromáždění dodatečných informací o úlovcích a výmětech samostatně pro každý typ lovného zařízení používaného tímto loďstvem. Členské státy se žádají, aby předložily tyto dodatečné informace výboru VTHVR k posouzení nejpozději 1. května 2023.

(21)

Ustanovením čl. 11 odst. 13 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 se do 31. prosince 2022 uděluje výjimka de minimis pro kombinované množství šprota obecného, smačkovitých, tresky Esmarkovy a tresky modravé odlovených při smíšeném rybolovu druhů žijících při dně pomocí vlečných sítí (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN) o velikosti ok nad 80 mm v divizi ICES 3a a podoblasti ICES 4 a při rybolovu krevety severní prováděném za použití zařízení s třídicí mřížkou o maximální rozteči mřížek 19 mm nebo rovnocenného selektivního zařízení a zařízení pro zadržování ryb s velikostí ok nad 35 mm v divizi ICES 3a a 32 mm v podoblasti ICES 4.

(22)

Ve společném doporučení bylo požadováno prodloužení této výjimky do 31. prosince 2023.

(23)

Výbor VTHVR uvedl, že vedlejší úlovky těchto průmyslových druhů jsou v rámci rybolovu při dně pro účely lidské spotřeby velmi nízké. Výbor rovněž uznal obtížnost dalšího zvyšování selektivity u tohoto druhu rybolovu.

(24)

Z důvodů uvedených výborem VTHVR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do 31. prosince 2023.

(25)

Ustanovením čl. 11 odst. 14 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 se do 31. prosince 2022 uděluje výjimka de minimis pro množství mníka mořského (Molva molva) pod minimální referenční velikostí pro zachování zdrojů odloveného při lovu štikozubce obecného při dně za použití dlouhých lovných šňůr (LLS) v podoblasti ICES 4.

(26)

Ve společném doporučení bylo požadováno prodloužení této výjimky do 31. prosince 2023.

(27)

Výbor VTHVR uvedl, že z poskytnutých informací vyplývá, že míra výmětů mníka mořského v rámci rybolovu na dlouhou lovnou šňůru je nízká, což svědčí o malém dopadu na populaci. Výbor VTHVR rovněž uznal, že informace o obtížích při zlepšování selektivity jsou věrohodné vzhledem k povaze rybolovu a poměrně nízké míře výmětů, na které se výjimka vztahuje.

(28)

Z důvodů uvedených výborem VTHVR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do 31. prosince 2023.

(29)

Ustanovením čl. 11 odst. 15 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 se do 31. prosince 2022 uděluje výjimka de minimis pro množství kranase rodu Trachurus (Trachurus spp.), který byl odloven v rámci smíšeného rybolovu druhů žijících při dně pomocí vlečných sítí pro lov při dně (OTB, OTT, PTB) o velikosti ok mezi 80 a 99 mm (TR2) v divizích ICES 4b a 4c.

(30)

Ve společném doporučení bylo požadováno prodloužení této výjimky do 31. prosince 2023.

(31)

Výbor VTHVR uvedl, že míra výmětů u tohoto druhu rybolovu je vysoká a zdá se, že se tato výjimka vztahuje pouze na část nežádoucích úlovků, a další zvyšování selektivity by tudíž mělo být i nadále prioritou. Výbor rovněž uznal, že ačkoli odhadované náklady na vykládku nežádoucích úlovků kranase rodu Trachurus vychází z průměrných výmětů za období 2013–2016, je jejich výše značná.

(32)

Z důvodů uvedených výborem VTHVR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do 31. prosince 2023, čímž bude rovněž poskytnut dostatek času na testování dalších zlepšení v oblasti selektivity lovných zařízení a posouzení jejich provádění loďstvy, která se podílejí na rybolovu v těchto smíšených lovištích. Od členských států se požaduje, aby prováděly nové testy selektivity a aby předložily dodatečné relevantní a aktualizované informace výboru VTHVR k posouzení nejpozději 1. května 2023 za účelem podpory hodnocení této výjimky v rámci přezkumu povinnosti vykládky, který bude proveden v roce 2023.

(33)

Ustanovením čl. 11 odst. 16 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 se do 31. prosince 2022 uděluje výjimka de minimis pro množství makrely obecné (Scomber scombrus) odlovené v rámci smíšeného rybolovu druhů žijících při dně v divizích ICES 4b a 4c pomocí vlečných sítí pro lov při dně (OTB, OTT, PTB) o velikosti ok mezi 80 a 99 mm (TR2).

(34)

Ve společném doporučení bylo požadováno prodloužení této výjimky do 31. prosince 2023.

(35)

Výbor VTHVR uvedl, že míra výmětů u tohoto druhu rybolovu je vysoká, a další zvyšování selektivity by proto mělo být i nadále prioritou. Výbor však rovněž uznal, že je obtížné zvýšit selektivitu, aniž se způsobí významné obchodní ztráty plavidlům provozujícím tento smíšený rybolov.

(36)

Z důvodů uvedených výborem VTHVR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do 31. prosince 2023, čímž bude rovněž poskytnut dostatek času na testování dalších zlepšení v oblasti selektivity lovných zařízení a posouzení jejich provádění loďstvy, která se podílejí na rybolovu v těchto smíšených lovištích. Od členských států se požaduje, aby prováděly nové testy selektivity a aby předložily dodatečné relevantní a aktualizované informace výboru VTHVR k posouzení nejpozději 1. května 2023 za účelem podpory hodnocení této výjimky v rámci přezkumu povinnosti vykládky, který bude proveden v roce 2023.

(37)

Ustanovením čl. 11 odst. 17 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 se do 31. prosince 2022 uděluje výjimka de minimis pro množství tresky modravé (Micromesistius poutassou) odlovené v rámci průmyslového pelagického rybolovu tohoto druhu pomocí vlečných sítí v podoblasti ICES 4, při kterém se tento druh zpracovává na palubě za účelem získání základu surimi.

(38)

Ve společném doporučení bylo požadováno prodloužení této výjimky do 31. prosince 2023.

(39)

Výbor VTHVR uvedl, že nežádoucí úlovky tresky modravé v rámci průmyslového pelagického rybolovu jsou poměrně malé a nebudou mít dopad na celkovou populaci. Výbor rovněž uznal, že další zlepšování selektivity může vést k nezohledněné úmrtnosti vzhledem k pravděpodobné nízké míře přežití úlovků tresky modravé, které unikly ze sítí. Kromě toho výbor VTHVR upozornil na náklady související s manipulací s nežádoucími úlovky na palubě.

(40)

Z důvodů uvedených výborem VTHVR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do 31. prosince 2023.

(41)

Ve společném doporučení byla požadována výjimka de minimis pro množství krevety severní (Pandalus borealis) odlovené v divizi ICES 3a v rámci rybolovu druhů žijících při dně pomocí vlečných sítí (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN) o velikosti ok nad 70 mm vybavených třídicí mřížkou o maximální rozteči mřížek 35 mm nebo rovnocenným selektivním zařízením a nad 80 mm v podoblasti ICES 4.

(42)

Výbor VTHVR uvedl, že vzhledem k nízké míře a objemu výmětů je pravděpodobné, že dopad výjimky bude v celkovém kontextu rybolovu pravděpodobně minimální. Výbor rovněž uznal, že dalšího zlepšování selektivity za účelem snížení těchto malých vedlejších úlovků je obtížné dosáhnout v praxi.

(43)

Z důvodů uvedených výborem VTHVR, se kterými Komise souhlasí, by proto výjimka měla být udělena do konce platnosti plánu výmětů, tj. do 31. prosince 2023.

(44)

Vzhledem k tomu, že opatření stanovená v tomto nařízení mají přímý dopad na plánování období rybolovu rybářských plavidel Unie a související hospodářské činnosti, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost okamžitě po vyhlášení. Použije se od 1. ledna 2023,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 se mění takto:

1.

ustanovení čl. 8 odst. 2 a čl. 10 odst. 6 se zrušují;

2.

článek 11 se mění takto:

a)

bod 10 se nahrazuje tímto:

„10)

v rámci smíšeného rybolovu druhů žijících při dně ve vodách Unie divizí ICES 4a a 4b plavidly, která používají vlečné sítě pro lov při dně nebo nevody (OTB, OTT, SDN, SSC) o velikosti ok 70–99 mm (TR2):

množství tresky bezvousé nedosahující minimální referenční velikosti pro zachování zdrojů, které nepřesáhne 4 % celkového ročního odlovu tresky bezvousé;“;

b)

bod 12 se nahrazuje tímto:

„12)

v rámci pelagického rybolovu prováděného trawlery lovícími pelagické druhy o celkové délce do 25 metrů, při kterém se používají pelagické vlečné sítě (OTM nebo PTM) a který se zaměřuje na makrelu obecnou, kranase rodu Trachurus a sledě obecného v divizích 4b a 4c jižně od 54 stupňů severní šířky;

kombinované množství makrely obecné, kranase rodu Trachurus, sledě obecného a tresky bezvousé, které nepřesáhne 1 % celkového ročního odlovu makrely obecné, kranase rodu Trachurus, sledě obecného a tresky bezvousé;“;

c)

bod 13 se nahrazuje tímto:

„13)

při smíšeném rybolovu druhů žijících při dně pomocí vlečných sítí (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN) o velikosti ok nad 80 mm v divizi ICES 3a a podoblasti ICES 4 a při rybolovu krevety severní prováděné za použití zařízení s třídicí mřížkou o maximální rozteči mřížek 19 mm nebo rovnocenného selektivního zařízení a zařízení pro zadržování ryb s velikostí ok nad 35 mm v divizi ICES 3a a 32 mm v divizi ICES 4:

kombinované množství šprota obecného, smačkovitých, tresky Esmarkovy a tresky modravé, jež nepřekročí 1 % celkového ročního odlovu v rámci rybolovu druhů žijících při dně a v odvětví rybolovu krevety severní;“;

d)

bod 14 se nahrazuje tímto:

„14)

při lovu štikozubce obecného při dně plavidly používajícími dlouhé lovné šňůry (LLS) v podoblasti ICES 4:

množství mníka mořského (Molva molva) pod minimální referenční velikostí pro zachování zdrojů, které nepřesáhne 3 % celkového ročního odlovu tohoto druhu v tomto druhu rybolovu při dně;“;

e)

bod 15 se nahrazuje tímto:

„15)

v rámci smíšeného rybolovu druhů žijících při dně v divizích ICES 4b a 4c pomocí vlečných sítí pro lov při dně (OTB, OTT, PTB) o velikosti ok mezi 80 a 99 mm (TR2):

množství kranase obecného (Trachurus spp.), které nepřesáhne v roce 2021 a 2022 6 % a v roce 2023 5 % celkového ročního odlovu kranase odloveného v tomto druhu rybolovu;“;

f)

bod 16 se nahrazuje tímto:

„16)

v rámci smíšeného rybolovu druhů žijících při dně v divizích ICES 4b a 4c pomocí vlečných sítí pro lov při dně (OTB, OTT, PTB) o velikosti ok mezi 80 a 99 mm (TR2):

množství makrely obecné (Scomber scombrus), které nepřesáhne v roce 2021 a 2022 6 % a v roce 2023 5 % celkového ročního odlovu makrely obecné v tomto druhu rybolovu;“;

g)

bod 17 se nahrazuje tímto:

„17)

v rámci průmyslového pelagického rybolovu tresky modravé odlovené pomocí vlečných sítí v podoblasti ICES 4, při kterém se tento druh zpracovává na palubě za účelem získání základu surimi:

Množství tresky modravé (Micromesistius poutassou), které nepřesáhne 5 % celkových ročních úlovků tresky modravé;“;

h)

doplňuje se nový bod 18, který zní:

„18)

při rybolovu druhů žijících při dně pomocí vlečných sítí (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN) o velikosti ok nad 70 mm v divizi ICES 3a vybavených třídicí mřížkou o maximální rozteči mřížek 35 mm nebo rovnocenným selektivním zařízením a nad 80 mm v podoblasti ICES 4:

množství krevety severní (Pandalus borealis), které nepřesáhne 0,01 % celkového ročního odlovu při tomto způsobu rybolovu.“.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. ledna do 31. prosince 2023.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 18. srpna 2022.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/973 ze dne 4. července 2018, kterým se zavádí víceletý plán pro populace žijící při dně v Severním moři a rybolov využívající tyto populace, kterým se stanoví podrobnosti provádění povinnosti vykládky v Severním moři a kterým se zrušuje nařízení Rady (ES) č. 676/2007 a (ES) č. 1342/2008 (Úř. věst. L 179, 16.7.2018, s. 1).

(2)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/2014 ze dne 21. srpna 2020, kterým se na období 2021–2023 stanoví podrobnosti provádění povinnosti vykládky pro určité druhy rybolovu v Severním moři (Úř. věst. L 415, 10.12.2020, s. 10).

(3)  https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/26710926/STECF+22-05+-+Eval+JRs+Lo+and+TM.pdf/68ecb905-d160-41d8-b784-70ec5ce74c15


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU