(EU) 2022/2117Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/2117 ze dne 13. července 2022, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1503, pokud jde o regulační technické normy upřesňující požadavky, standardní formáty a postupy pro vyřizování stížností (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 287, 8.11.2022, s. 42-49 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 13. července 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 28. listopadu 2022 | Nabývá účinnosti: | 28. listopadu 2022 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
8.11.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 287/42 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2022/2117
ze dne 13. července 2022,
kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1503, pokud jde o regulační technické normy upřesňující požadavky, standardní formáty a postupy pro vyřizování stížností
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1503 ze dne 7. října 2020 o evropských poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky a o změně nařízení (EU) 2017/1129 a směrnice (EU) 2019/1937 (1), a zejména na čl. 7 odst. 5 třetí pododstavec uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
V zájmu ochrany investorů a podpory účinného systému vnitřní správy a řízení by poskytovatelé služeb skupinového financování měli na svých internetových stránkách poskytovat svým zákazníkům snadný přístup k jasnému, srozumitelnému a aktuálnímu popisu postupu vyřizování stížností. |
(2) |
Aby se zabránilo rozdílům v postupech pro vyřizování stížností mezi poskytovateli služeb skupinového financování v celé Unii, měli by mít zákazníci možnost podávat stížnosti za použití harmonizovaných standardních formátů. |
(3) |
V zájmu zajištění odpovídající úrovně ochrany investorů je vhodné požadovat, aby poskytovatelé služeb skupinového financování zajistili, že stěžovatelé budou mít možnost podávat stížnosti alespoň v jazyce, který poskytovatelé služeb skupinového financování používají k propagaci svých služeb nebo nabídek skupinového financování v Unii. |
(4) |
Aby bylo zajištěno rychlé a včasné vyřízení stížností, měli by poskytovatelé služeb skupinového financování potvrdit přijetí každé stížnosti a informovat stěžovatele do 10 pracovních dnů od obdržení stížnosti o tom, zda je tato stížnost přípustná. Po potvrzení přijetí stížnosti by stěžovatel měl obdržet kontaktní údaje osoby nebo útvaru pro veškeré dotazy týkající se stížnosti, jakož i orientační lhůtu, během níž lze očekávat rozhodnutí o stížnosti. Pokud je stížnost považována za nepřípustnou, měl by poskytovatel služeb skupinového financování informovat stěžovatele o svém rozhodnutí a sdělit stěžovateli důvody této nepřípustnosti. |
(5) |
V zájmu zajištění rychlého, včasného a spravedlivého prošetření stížností by poskytovatelé služeb skupinového financování měli po obdržení stížnosti posoudit, zda je stížnost jasná, úplná a obsahuje veškeré relevantní důkazy a informace nezbytné pro její vyřízení. V případě potřeby by měly být neprodleně vyžádány doplňující informace. Poskytovatelé služeb skupinového financování by měli shromáždit a prošetřit všechny relevantní důkazy a informace týkající se stížnosti. Stěžovatelé by měli být řádně informováni o postupu vyřizování stížností. |
(6) |
Aby bylo zajištěno spravedlivé a účinné vyřizování stížností, je nezbytné, aby se rozhodnutí o stížnosti zabývalo všemi body, které stěžovatel ve své stížnosti uvedl. Kromě toho by stížnosti obsahující podobné okolnosti měly vést ke konzistentním rozhodnutím, s výjimkou případů, kdy je poskytovatel služeb skupinového financování schopen objektivně odůvodnit možnou odchylku od dříve přijatého rozhodnutí. |
(7) |
Aby se zajistilo rychlé vyřizování stížností, měla by být rozhodnutí o stížnostech sdělena stěžovateli co nejdříve a ve lhůtě stanovené v postupu pro vyřizování stížností. Ve výjimečných případech, kdy poskytovatel služeb skupinového financování není tuto lhůtu schopen dodržet, by měl být stěžovatel informován o důvodech zpoždění a o datu, do kterého bude rozhodnutí doručeno. |
(8) |
Pokud rozhodnutí o stížnosti nereaguje kladně na všechny požadavky stěžovatele, je vhodné, aby toto rozhodnutí obsahovalo důkladné odůvodnění a informace o dostupných opravných prostředcích. |
(9) |
Aby byly zajištěny účinné interakce, měli by poskytovatelé služeb skupinového financování komunikovat se stěžovateli jasným a srozumitelným jazykem. Sdělení poskytovatelů služeb skupinového financování by měla být učiněna písemně elektronickými prostředky nebo na žádost stěžovatele v tištěné podobě. |
(10) |
Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem, jež Komisi předložil Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA). |
(11) |
Orgán ESMA uskutečnil otevřené veřejné konzultace o návrzích regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, analyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o radu skupinu subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů zřízenou podle článku 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (2). |
(12) |
V souladu s čl. 42 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 (3) byl konzultován evropský inspektor ochrany údajů, který vydal stanovisko dne 1. června 2022, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Postup vyřizování stížností
1. Pro účely tohoto nařízení se „stížností“ rozumí prohlášení o nespokojenosti adresované poskytovateli služeb skupinového financování jedním z jeho zákazníků v souvislosti s poskytováním služeb skupinového financování.
2. Postupy pro vyřizování stížností uvedené v čl. 7 odst. 1 nařízení (EU) 2020/1503 poskytují zákazníkům poskytovatelů služeb skupinového financování jasné a přesné informace a obsahují alespoň všechny tyto informace:
a) |
podmínky přípustnosti stížností; |
b) |
informace o tom, že stížnosti jsou podávány a vyřizovány bezplatně; |
c) |
podrobný popis způsobu podávání stížností, včetně:
|
d) |
postup pro vyřizování stížností podle článků 3 až 5; |
e) |
lhůta, v níž je rozhodnutí o stížnosti oznámeno stěžovateli. |
3. Poskytovatelé služeb skupinového financování mají možnost případně změnit postupy pro vyřizování stížností. Na svých internetových stránkách zveřejní aktuální popis těchto postupů, jakož i standardní šablonu uvedenou v příloze, a zajistí, aby popis i šablona byly na jejich internetových stránkách snadno dostupné.
4. Popis postupů pro vyřizování stížností a standardní šablona stanovená v příloze se zveřejní v každém jazyce dokumentu s klíčovými informacemi pro investory uvedeného v článcích 23 a 24 nařízení (EU) 2020/1503 nebo marketingových sdělení uvedených v čl. 27 odst. 1 uvedeného nařízení.
Článek 2
Standardní formát a jazyk
1. Poskytovatelé služeb skupinového financování zajistí, aby zákazníci mohli podávat stížnosti elektronickými prostředky za použití standardní šablony uvedené v příloze.
2. Poskytovatelé služeb skupinového financování zajistí, aby zákazníci mohli podávat stížnosti v kterémkoli z jazyků uvedených v čl. 1 odst. 4.
Článek 3
Potvrzení o přijetí a ověření přípustnosti
1. Poskytovatelé služeb skupinového financování potvrdí přijetí stížnosti a informují stěžovatele o tom, zda je stížnost přípustná, a to do 10 pracovních dnů od jejího obdržení. Pokud stížnost nesplňuje podmínky přípustnosti uvedené v čl. 1 odst. 2 písm. a), poskytovatelé služeb skupinového financování poskytnou stěžovateli jasné vysvětlení důvodů pro zamítnutí stížnosti jako nepřípustné.
2. Potvrzení o přijetí stížnosti obsahuje:
a) |
totožnost a kontaktní údaje, včetně e-mailové adresy a telefonního čísla osoby nebo útvaru, na něž se stěžovatelé mohou obrátit s případnými dotazy týkajícími se jejich stížnosti; |
b) |
odkaz na časový rámec uvedený v čl. 1 odst. 2 písm. e). |
Článek 4
Šetření stížností
1. Po obdržení přípustné stížnosti poskytovatelé služeb skupinového financování bez zbytečného odkladu posoudí, zda je stížnost jasná a úplná. Zejména posoudí, zda stížnost obsahuje všechny relevantní informace a důkazy. Pokud poskytovatel služeb skupinového financování dospěje k závěru, že stížnost je nejasná nebo neúplná, neprodleně si vyžádá veškeré další informace nebo důkazy nezbytné pro řádné vyřízení stížnosti.
2. Poskytovatelé služeb skupinového financování se vynasnaží shromáždit a přezkoumat všechny příslušné informace a důkazy týkající se stížnosti.
3. Poskytovatelé služeb skupinového financování řádně informují stěžovatele o veškerých dalších krocích podniknutých k vyřízení stížnosti a bez zbytečného odkladu odpoví na žádosti stěžovatele o přiměřené informace.
Článek 5
Rozhodnutí
1. Ve svém rozhodnutí o stížnosti se poskytovatel služeb skupinového financování zaměří na všechny body uvedené ve stížnosti a uvede důvody pro výsledek šetření. Toto rozhodnutí musí být v souladu se všemi předchozími rozhodnutími přijatými poskytovatelem služeb skupinového financování v souvislosti s podobnými stížnostmi, s výjimkou případů, kdy je poskytovatel služeb skupinového financování schopen odůvodnit, proč byl učiněn jiný závěr.
2. Poskytovatelé služeb skupinového financování sdělí své rozhodnutí o stížnosti stěžovateli co nejdříve a ve lhůtě uvedené v čl. 1 odst. 2 písm. e).
3. Pokud nelze ve výjimečných situacích rozhodnutí o stížnosti poskytnout ve lhůtě uvedené v čl. 1 odst. 2 písm. e), poskytovatelé služeb skupinového financování informují stěžovatele o důvodech tohoto zpoždění a uvedou datum rozhodnutí.
4. Pokud rozhodnutí neuspokojí požadavek stěžovatele nebo jej uspokojí pouze částečně, musí rozhodnutí podrobně uvádět odůvodnění a obsahovat informace o dostupných opravných prostředcích.
Článek 6
Komunikace se stěžovateli
1. Při vyřizování stížností poskytovatelé služeb skupinového financování komunikují se stěžovateli jasným a jednoduchým jazykem, který je snadno srozumitelný.
2. Veškerá sdělení poskytovatele služeb skupinového financování podle článků 3 až 5, která jsou určena stěžovateli, jsou v jazyce, v němž stěžovatel podal stížnost, za předpokladu, že jazykem, který stěžovatel používá, je jeden z jazyků uvedených v čl. 1 odst. 4. Sdělení se podává písemně elektronickými prostředky nebo na žádost stěžovatele v tištěné podobě.
Článek 7
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 13. července 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 347, 20.10.2020, s. 1.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).
PŘÍLOHA
Standardní formát podávání stížností
PODÁNÍ STÍŽNOSTI (zaslání zákazníkem poskytovateli služeb skupinového financování) |
1.a Osobní údaje stěžovatele
PŘÍJMENÍ/NÁZEV PRÁVNICKÉ OSOBY |
JMÉNO |
REGISTRAČNÍ ČÍSLO A IDENTIFIKAČNÍ ČÍSLO PRÁVNICKÉ OSOBY (JE-LI K DISPOZICI) |
|
|
|
ADRESA: ULICE, ČÍSLO, PODLAŽÍ (v případě sídla společností) |
PSČ |
MĚSTO |
ZEMĚ |
|
|
|
|
TELEFON |
|
|
|
1.b Kontaktní údaje (liší-li se od bodu 1.a):
PŘÍJMENÍ/NÁZEV PRÁVNICKÉ OSOBY |
JMÉNO |
|
|
ADRESA: ULICE, ČÍSLO, PODLAŽÍ (v případě sídla společností) |
PSČ |
MĚSTO |
ZEMĚ |
|
|
|
|
TELEFON |
|
|
|
2.a Osobní údaje případného právního zástupce (plná moc nebo jiný úřední dokument jako doklad o jmenování zástupce):
PŘÍJMENÍ |
KŘESTNÍ JMÉNO/NÁZEV PRÁVNICKÉ OSOBY |
REGISTRAČNÍ ČÍSLO A IDENTIFIKAČNÍ ČÍSLO PRÁVNICKÉ OSOBY (JE-LI K DISPOZICI) |
|
|
|
ADRESA: ULICE, ČÍSLO, PODLAŽÍ (v případě sídla společností) |
PSČ |
MĚSTO |
ZEMĚ |
|
|
|
|
TELEFON |
|
|
|
2.b Kontaktní údaje (liší-li se od bodu 2.a):
PŘÍJMENÍ/NÁZEV PRÁVNICKÉ OSOBY |
JMÉNO |
|
|
ADRESA: ULICE, ČÍSLO, PODLAŽÍ (v případě sídla společností) |
PSČ |
MĚSTO |
ZEMĚ |
|
|
|
|
TELEFON |
|
|
|
3. Informace o stížnosti
3.a Úplný odkaz na investici nebo dohodu, jichž se stížnost týká (tj. referenční číslo investice, jméno vlastníka projektu/název společnosti nebo projektu skupinového financování, další odkazy na příslušné transakce...)
|
3.b Popis předmětu stížnosti (jasně uveďte předmět stížnosti)
|
Poskytněte dokumentaci dokládající uvedené skutečnosti.
3.c Datum (data) skutečností, které vedly k podání stížnosti
|
3.d Popis případné způsobené škody, ztráty nebo újmy
|
3.e Jiné případné připomínky nebo relevantní informace
|
V |
(místo) |
dne |
(datum) |
|
|||
PODPIS |
STĚŽOVATEL/PRÁVNÍ ZÁSTUPCE Předložená dokumentace (zaškrtněte příslušné políčko): |
||||
|
Plná moc nebo jiný příslušný dokument … |
|
||
|
Kopie smluvních dokumentů týkajících se investic, jichž se stížnost týká … |
|
||
|
Další dokumenty podporující stížnost: |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|