(EU) 2022/1343Nařízení Komise (EU) 2022/1343 ze dne 29. července 2022, kterým se mění přílohy II a III nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro acechinocyl, chlorantraniliprol a emamektin v některých produktech a na jejich povrchu (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 202, 2.8.2022, s. 1-17 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 29. července 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 22. srpna 2022 | Nabývá účinnosti: | 22. února 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
2.8.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 202/1 |
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/1343
ze dne 29. července 2022,
kterým se mění přílohy II a III nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro acechinocyl, chlorantraniliprol a emamektin v některých produktech a na jejich povrchu
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005 ze dne 23. února 2005 o maximálních limitech reziduí pesticidů v potravinách a krmivech rostlinného a živočišného původu a na jejich povrchu a o změně směrnice Rady 91/414/EHS (1), a zejména na čl. 14 odst. 1 písm. a) a čl. 49 odst. 2 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Maximální limity reziduí (MLR) pro acechinocyl, chlorantraniliprol a emamektin byly stanoveny v příloze III části A nařízení (ES) č. 396/2005. |
(2) |
Pokud jde o acechinocyl, předložil Evropský úřad pro bezpečnost potravin (dále jen „úřad“) odůvodněné stanovisko ke stávajícím MLR v souladu s čl. 12 odst. 1 nařízení (ES) č. 396/2005 (2). V případě některých produktů úřad doporučil stávající MLR zvýšit nebo zachovat. MLR pro uvedené produkty by měly být stanoveny v příloze II nařízení (ES) č. 396/2005 na stávající úrovni nebo úrovni určené úřadem. Pokud jde o MLR pro grapefruity, pomeranče, citrony, kyselé lajmy, mandarinky, lískové ořechy, jablka, hrušky, kdoule, mišpule obecné/německé, mišpule japonské / lokváty, hrozny stolní a moštové, rajčata, lilek/baklažán, chmel, prasata (svalovina, tuk, játra a ledviny), skot (svalovina, tuk, játra, ledviny, mléko) a koňovité (svalovina, tuk, játra, ledviny, mléko), dospěl úřad k závěru, že některé informace nejsou k dispozici a že je nezbytné, aby subjekty, které se zabývají řízením rizika, provedly další posouzení. Vzhledem k tomu, že neexistuje riziko pro spotřebitele, měly by být MLR u uvedených produktů stanoveny v příloze II nařízení (ES) č. 396/2005 na stávající úrovni nebo na úrovni určené úřadem. Tyto MLR budou přezkoumány; přezkum zohlední informace dostupné během dvou let od vyhlášení tohoto nařízení. |
(3) |
Pokud jde o chlorantraniliprol, předložil úřad odůvodněné stanovisko ke stávajícím MLR v souladu s čl. 12 odst. 1 nařízení (ES) č. 396/2005 (3). Úřad doporučil snížit MLR pro mandle, para ořechy, kešu ořechy, kaštany jedlé, kokosové ořechy, lístkové ořechy, makadamové ořechy, pekanové ořechy, piniové oříšky, pistácie, vlašské ořechy, jablka, hrušky, kdoule, mišpule obecné/německé, mišpule japonské / lokváty, kukuřici cukrovou, květák, celer řapíkatý, kávová zrna a svalovinu (prasat, skotu, ovcí, koz a koňovitých). U ostatních produktů doporučil stávající MLR zvýšit nebo zachovat. MLR pro uvedené produkty by měly být stanoveny v příloze II nařízení (ES) č. 396/2005 na stávající úrovni nebo úrovni určené úřadem. Pokud jde o kapustu kadeřavou a kapustu krmnou, úřad doporučil zachovat stávající MLR ve výši 20 mg/kg. Členské státy však požádaly o zvýšení MLR pro kapustu kadeřavou a kapustu krmnou na 40 mg/kg, což je maximální limit reziduí stanovený Codexem (CXL) pro listy ředkve, protože listy ředkve jsou v současné době zařazeny v části B přílohy II nařízení (ES) č. 396/2005 do podskupiny „kapusta kadeřavá a kapusta krmná“. Když byl v roce 2015 do právních předpisů Unie zaveden CXL pro listy ředkve, nebyly v právních předpisech Unie listy ředkve výslovně uvedeny. Proto se mělo za to, že náležejí do podskupiny „mladé listy plodin (včetně druhů rodu Brassica)“, a nikoliv do podskupiny „kapusta kadeřavá a kapusta krmná“. Členské státy požádaly o možnost sledovat stávající klasifikaci. Úřad dále dospěl k závěru, že pokud jde o MLR pro papriku setou, melouny cukrové, melouny vodní, listy révy vinné a podobné druhy, jádra podzemnice olejné / arašídy / burské oříšky, slunečnicová semena a semena řepky olejky, některé informace nejsou k dispozici a že je nezbytné, aby subjekty, které se zabývají řízením rizika, provedly další posouzení. Vzhledem k tomu, že neexistuje riziko pro spotřebitele, měly by být MLR u uvedených produktů stanoveny v příloze II nařízení (ES) č. 396/2005 na stávající úrovni nebo na úrovni určené úřadem. Tyto MLR budou přezkoumány; přezkum zohlední informace dostupné během dvou let od vyhlášení tohoto nařízení. |
(4) |
Pokud jde o emamektin, předložil úřad odůvodněné stanovisko ke stávajícím MLR v souladu s čl. 12 odst. 1 nařízení (ES) č. 396/2005 (4). Navrhl změnit definici rezidua na emamektin B1a a jeho soli, vyjádřeno jako emamektin B1a (volná báze). Úřad doporučil snížit MLR pro švestky, brambory, okurky salátové, okurky nakládačky, cukety, melouny cukrové, melouny vodní, brokolici, květák, kapustu růžičkovou, zelí hlávkové, kozlíček polníček, lociku setou, řeřichy a jiné klíčky a výhonky, barborky, roketu setou / rukolu, červenou hořčici, mladé listy plodin (včetně druhů rodu Brassica), kerblík, pažitku, celerovou nať, petrželovou nať, šalvěj lékařskou, rozmarýn lékařský, tymián, bazalku pravou a jedlé květy, vavřín / bobkový list, estragon, vyluštěná hrachová zrna a artyčoky. U ostatních produktů úřad doporučil stávající MLR zvýšit nebo zachovat. MLR pro uvedené produkty by měly být stanoveny v příloze II nařízení (ES) č. 396/2005 na stávající úrovni nebo úrovni určené úřadem. Pokud jde o MLR pro pomeranče, citrony, mandarinky, hrozny stolní a moštové, dýně, čekanku štěrbák / endivie, bavlníková semena, prasata (svalovina, tuk, játra a ledviny), skot (svalovina, tuk, játra a ledviny), ovce (svalovina, tuk, játra a ledviny), kozy (svalovina, tuk, játra a ledviny), koňovité (svalovina, tuk, játra a ledviny), ostatní suchozemská zvířata ve farmovém chovu (svalovina, tuk, játra a ledviny) a mléko (kravské, ovčí, kozí, kobylí), dospěl úřad k závěru, že některé informace nejsou k dispozici a že je nezbytné, aby subjekty, které se zabývají řízením rizika, provedly další posouzení. Vzhledem k tomu, že neexistuje riziko pro spotřebitele, měly by být MLR u uvedených produktů stanoveny v příloze II nařízení (ES) č. 396/2005 na stávající úrovni nebo na úrovni určené úřadem. Tyto MLR budou přezkoumány; přezkum zohlední informace dostupné během dvou let od vyhlášení tohoto nařízení. Úřad dále dospěl k závěru, že pokud jde o MLR pro meruňky, některé informace nejsou k dispozici. Žádost o změnu stávajících MLR podaná v souladu s čl. 6 odst. 1 nařízení (ES) č. 396/2005 se kromě jiných produktů týkala rovněž meruněk. Úřad ve svém stanovisku (5) dospěl k závěru, že všechny požadavky na úplnost předložených údajů byly splněny a že změna MLR pro meruňky, o kterou žadatel požádal, je přijatelná. Touto změnou se zabývá nařízení Komise (EU) 2022/476 (6), a další informace pro meruňky proto nejsou zapotřebí. |
(5) |
V odůvodněných stanoviscích úřadu byly zohledněny stávající CXL. CXL, které jsou pro spotřebitele v Unii bezpečné, byly zohledněny pro stanovení MLR. |
(6) |
Pokud jde o produkty, k jejichž ošetření není použití dotčeného přípravku na ochranu rostlin v Unii povoleno a pro něž neexistují žádné přípustné odchylky pro dovoz nebo CXL, měly by být MLR stanoveny na specifické mezi stanovitelnosti nebo by se měla použít standardní hodnota MLR, jak je stanoveno v čl. 18 odst. 1 písm. b) nařízení (ES) č. 396/2005. |
(7) |
Komise konzultovala v souvislosti s potřebou přizpůsobit některé meze stanovitelnosti referenční laboratoře Evropské unie pro rezidua pesticidů. V případě několika látek dospěly uvedené laboratoře k závěru, že u některých komodit vyžaduje technický vývoj, aby byly stanoveny specifické meze stanovitelnosti. |
(8) |
Na základě odůvodněných stanovisek úřadu a s přihlédnutím k faktorům významným pro posuzovanou záležitost splňují příslušné úpravy MLR požadavky čl. 14 odst. 2 nařízení (ES) č. 396/2005. |
(9) |
Nové MLR byly konzultovány prostřednictvím Světové obchodní organizace s obchodními partnery Unie a jejich připomínky byly zohledněny. |
(10) |
Nařízení (ES) č. 396/2005 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(11) |
V zájmu běžného uvádění na trh, zpracování a spotřeby produktů by mělo toto nařízení stanovit přechodná ustanovení pro produkty, které byly vyprodukovány před úpravou MLR a u kterých je na základě dostupných informací zachována vysoká úroveň ochrany spotřebitele. |
(12) |
Před tím, než se upravené MLR stanou použitelnými, mělo by být členským státům, třetím zemím a provozovatelům potravinářských podniků poskytnuto přiměřené období, které jim umožní připravit se na plnění nových požadavků, které z úpravy MLR vyplynou. |
(13) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Stálého výboru pro rostliny, zvířata, potraviny a krmiva, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Přílohy II a III nařízení (ES) č. 396/2005 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Na produkty vyprodukované v Unii nebo dovezené do Unie před dnem 22. února 2023 se nadále použije nařízení (ES) č. 396/2005 v jeho podobě před tím, než bylo změněno tímto nařízením.
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 22. února 2023.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 29. července 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 70, 16.3.2005, s. 1.
(2) Evropský úřad pro bezpečnost potravin; Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for acequinocyl according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005. EFSA Journal 2020; 18(1): 5983.
(3) Evropský úřad pro bezpečnost potravin; Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for chlorantraniliprole according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005. EFSA Journal 2020; 18(9): 6235.
(4) Evropský úřad pro bezpečnost potravin; Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for emamectin according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005. EFSA Journal 2019;17(8):5803.
(5) Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for emamectin in various crops. EFSA Journal 2021;19(8):6824.
(6) Nařízení Komise (EU) 2022/476 ze dne 24. března 2022, kterým se mění přílohy II, III a IV nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro kyselinu octovou, azoxystrobin, benzovindiflupyr, cyantraniliprol, cyflufenamid, emamektin, flutolanil, polysulfid vápenatý, maltodextrin a prochinazid v některých produktech a na jejich povrchu (Úř. věst. L 98, 25.3.2022, s. 9).
PŘÍLOHA
Přílohy II a III nařízení (ES) č. 396/2005 se mění takto:
1) |
v příloze II se doplňují nové sloupce pro acechinocyl, chlorantraniliprol a emamektin: „Rezidua pesticidů a maximální limity reziduí (mg/kg)
|
2) |
v příloze III části A se zrušují sloupce pro acechinocyl, chlorantraniliprol a emamektin. |
(*1) Označuje mez stanovitelnosti.
(1) Pokud jde o úplný seznam produktů rostlinného a živočišného původu, na něž se vztahují MLR, je třeba odkázat k příloze I.