(EU) 2022/1177Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1177 ze dne 7. července 2022, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2020/683 zavedením a aktualizací položek týkajících se některých bezpečnostních systémů ve vzorech informačního dokumentu a prohlášení o shodě v tištěné podobě a úpravou systému číslování pro certifikáty schválení typu vozidla, systému, konstrukční části nebo samostatného technického celku (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 183, 8.7.2022, s. 54-70 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 7. července 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 28. července 2022 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
8.7.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 183/54 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/1177
ze dne 7. července 2022,
kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2020/683 zavedením a aktualizací položek týkajících se některých bezpečnostních systémů ve vzorech informačního dokumentu a prohlášení o shodě v tištěné podobě a úpravou systému číslování pro certifikáty schválení typu vozidla, systému, konstrukční části nebo samostatného technického celku
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES (1), a zejména na čl. 24 odst. 4, čl. 28 odst. 3, čl. 36 odst. 4 a čl. 38 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/683 (2) stanoví standardizovaný formát dokumentů používaných pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla, a to stanovením vzorů informačního dokumentu, certifikátů EU jednotlivého schválení vozidla a prohlášení o shodě v tištěné podobě. |
(2) |
Vzory informačních dokumentů obsažené v přílohách I a II prováděcího nařízení (EU) 2020/683 by měly být změněny tak, aby zohledňovaly nové požadavky zavedené nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 (3) a regulačními akty přijatými na jeho základě. |
(3) |
Aby byl umožněn jednotný přístup, pokud jde o číslování certifikátů schválení, je dále nezbytné změnit systém číslování stanovený v příloze IV prováděcího nařízení (EU) 2020/683 tak, aby odrážel vývoj v oblasti regulace podle nařízení (EU) 2019/2144. |
(4) |
Je rovněž vhodné změnit přílohu V prováděcího nařízení (EU) 2020/683, která stanoví vzor značky EU schválení typu konstrukčních částí a samostatných technických celků, a to aktualizací odkazu na nařízení (EU) 2019/2144. |
(5) |
Nařízení (EU) 2019/2144 vyžaduje, aby nová vozidla byla vybavena vyspělými bezpečnostními systémy, včetně systému pro nouzové udržování vozidla v jízdním pruhu, systému inteligentní regulace rychlosti, systému upozorňování na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče a zapisovače údajů o události. Je vhodné požadovat, aby prohlášení o shodě uvádělo, které systémy jsou ve vozidle namontovány. Je proto nezbytné doplnit příslušné položky do vzorů prohlášení o shodě v tištěné podobě stanovených v příloze VIII prováděcího nařízení (EU) 2020/683. |
(6) |
Prováděcí nařízení (EU) 2020/683 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(7) |
Aby se schvalovacím orgánům, orgánům pro dozor nad trhem a registračním orgánům členských států a výrobcům poskytl dostatek času na provedení změn prohlášení o shodě v tištěné podobě v jejich systémech, datum použitelnosti přílohy V by mělo být odloženo. |
(8) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Technického výboru – motorová vozidla, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny prováděcího nařízení (EU) 2020/683
Prováděcí nařízení (EU) 2020/683 se mění takto:
1) |
příloha I se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení; |
2) |
příloha II se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení; |
3) |
příloha IV se mění v souladu s přílohou III tohoto nařízení; |
4) |
příloha V se mění v souladu s přílohou IV tohoto nařízení; |
5) |
příloha VIII se mění v souladu s přílohou V tohoto nařízení. |
Článek 2
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Příloha V se použije ode dne 1. ledna 2024.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 7. července 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 151, 14.6.2018, s. 1.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/683 ze dne 15. dubna 2020, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o správní požadavky na schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla, a na dozor nad trhem s nimi (Úř. věst. L 163, 26.5.2020, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti a ochrany cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu (Úř. věst. L 325, 16.12.2019, s. 1).
PŘÍLOHA I
Příloha I nařízení (EU) 2020/683 se mění takto:
1) |
vysvětlivky se mění takto:
|
2) |
bod 2.2.1.3 se nahrazuje tímto:
|
3) |
bod 2.6.2 se nahrazuje tímto:
|
4) |
doplňují se nové body 2.11.4.1 a 2.11.4.2, které znějí:
|
5) |
bod 2.13 se nahrazuje tímto:
|
6) |
bod 2.14.1 se nahrazuje tímto:
|
7) |
bod 3.2.18.1 se nahrazuje tímto:
|
8) |
bod 4.11.2 se nahrazuje tímto:
|
9) |
doplňují se nové body 4.11.4, 4.11.5 a 4.11.6, které znějí:
|
10) |
vkládají se nové body 6.7, 6.7.1 a 6.7.2, které znějí:
|
11) |
vkládají se nové body 7.4 až 7.6.3, které znějí:
|
12) |
bod 8.6 se nahrazuje tímto:
|
13) |
bod 8.9 se nahrazuje tímto:
|
14) |
vkládají se nové body 8.12, 8.12.1 a 8.12.2, které znějí:
|
15) |
body 9.14. až 9.14.4 se nahrazují tímto:
|
16) |
za bod 9.14.5 se doplňují nové body, které znějí:
|
17) |
body 9.14.6 a 9.14.7 se nahrazují tímto:
|
18) |
bod 9.16.2 se nahrazuje tímto:
|
19) |
body 9.17.4 a 9.17.4.1 se nahrazují tímto:
|
20) |
doplňuje se nový bod 9.17.4.3, který zní:
|
21) |
bod 9.20.2 se nahrazuje tímto:
|
22) |
bod 9.25.1 se nahrazuje tímto:
|
23) |
doplňuje se nový bod 10.1.1, který zní:
|
24) |
doplňují se nové body 12.2.4, 12.2.4.1 a 12.2.4.2, které znějí:
|
25) |
vkládají se nové body 12.6.5 až 12.6.5.5, které znějí:
|
26) |
vkládají se nové body 12.11 až 12.17.3, které znějí:
|
27) |
doplňují se nové body 17 až 17.11, které znějí:
|
PŘÍLOHA II
Příloha II nařízení (EU) 2020/683 se mění takto:
1) |
část I (A. Kategorie M a N) se mění takto:
|
2) |
část I (B. Kategorie O) se mění takto:
|
PŘÍLOHA III
Příloha IV nařízení (EU) 2020/683 se mění takto:
1) |
v bodě 2.2 se písmeno c) nahrazuje tímto:
Pro účely písmene c) platí, že pokud (základní) nařízení obsahuje samostatné přílohy s požadavky a technickými předpisy, které jsou zaměřeny na různá témata vztahující se na systémy vozidla, konstrukční části a samostatné technické celky, uvede se za odkazem v části 2 římská číslice označující číslo přílohy uvedeného nařízení.“; |
2) |
v bodě 3.1 se písmeno c) nahrazuje tímto:
e2*2021/535/XI*2021/535*00003*00“; |
3) |
v bodě 3.1 se písmeno d) nahrazuje tímto:
e2*2021/646*2021/646*00003*00“; |
4) |
v bodě 4 se druhý pododstavec nahrazuje tímto: „Tato příloha se však vztahuje na EU schválení typu udělená v souladu s nařízením (EU) 2019/2144 na základě požadavků stanovených v předpisech OSN uvedených v příloze II nařízení (EU) 2018/858, přičemž v takovém případě se použije tento systém číslování:“; |
5) |
bod 4.2 se nahrazuje tímto:
|
6) |
v příkladu v bodě 4.6.1 se číslo certifikátu schválení typu nahrazuje tímto: „e1*2019/2144*13-HR00/16*00001*00“; |
7) |
v příkladu v bodě 4.6.2 se číslo certifikátu schválení typu nahrazuje tímto: „e25*2019/2144*46R04/01*00123*05“. |
PŘÍLOHA IV
V příloze V bodě 4 nařízení (EU) 2020/683 se druhý pododstavec nahrazuje tímto:
„Tato příloha se však vztahuje na EU schválení typu konstrukčních částí a samostatných technických celků udělená v souladu s nařízením (EU) 2019/2144 na základě požadavků stanovených v předpisech OSN uvedených v příloze I uvedeného nařízení, přičemž v takovém případě platí následující:“.
PŘÍLOHA V
Dodatek k příloze VIII nařízení (EU) 2020/683 se mění takto:
1) |
část I (Úplná a dokončená vozidla) se mění takto:
|
2) |
část II (Neúplná vozidla) se mění takto:
|