(EU) 2022/695Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/695 ze dne 2. května 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES, pokud jde o společný vzorec pro výpočet hodnocení rizika dopravních podniků
Publikováno: | Úř. věst. L 129, 3.5.2022, s. 33-36 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 2. května 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 23. května 2022 | Nabývá účinnosti: | 23. května 2022 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
3.5.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 129/33 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/695
ze dne 2. května 2022,
kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES, pokud jde o společný vzorec pro výpočet hodnocení rizika dopravních podniků
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES ze dne 15. března 2006 o minimálních podmínkách pro provedení nařízení (ES) č. 561/2006 a (EU) č. 165/2014 a směrnice 2002/15/ES, pokud jde o předpisy v sociální oblasti týkající se činností v silniční dopravě a o zrušení směrnice Rady 88/599/EHS (1), a zejména na čl. 9 odst. 1 druhý pododstavce uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Účinné a nákladově efektivní prosazování právních předpisů Unie v oblasti silniční dopravy má zásadní význam pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu, pracovních podmínek řidičů a sociální ochrany a zajištění spravedlivé hospodářské soutěže mezi podniky silniční dopravy. |
(2) |
Vnitrostátní systémy hodnocení rizika zavedené členskými státy za účelem lepšího zacílení kontrol na dopravce s vysokým hodnocením rizika vycházejí z různých vnitrostátních metod výpočtu. To brání srovnatelnosti a výměně informací o bodovém hodnocení rizik v souvislosti s přeshraničním vymáháním. |
(3) |
Ustanovení čl. 9 odst. 1 druhého pododstavce směrnice 2006/22/ES vyžaduje, aby Komise prostřednictvím prováděcích aktů stanovila společný vzorec pro výpočet hodnocení rizika dopravce. |
(4) |
Při stanovování tohoto vzorce by Komise měla zohlednit všechna porušení, která by mohla ovlivnit hodnocení rizika dopravců, což zahrnuje porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 (2), nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 (3), vnitrostátních předpisů, kterými se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/15/ES (4), a porušení uvedená v článku 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009 (5). |
(5) |
Společný vzorec by měl přihlížet k počtu, závažnosti a četnosti výskytu porušení a k výsledkům kontrol, při kterých nebyla zjištěna žádná porušení, jakož i k tomu, zda dopravce používá ve všech svých vozidlech inteligentní tachograf v souladu s kapitolou II nařízení (EU) č. 165/2014. |
(6) |
Společný vzorec pro výpočet hodnocení rizika podniku by měl významně přispět k harmonizaci postupů prosazování práva v celé Unii tím, že zajistí, aby se se všemi řidiči a dopravci zacházelo stejně, pokud jde o kontroly a sankce podle platných pravidel Unie. |
(7) |
Pokud opatření stanovená tímto nařízením zahrnují zpracování osobních údajů, měla by se provádět v souladu s právními předpisy Unie o ochraně osobních údajů a soukromí, zejména nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (6) a popřípadě směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2002/58/ES (7). |
(8) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného čl. 42 odst. 1 nařízení (EU) č. 165/2014, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Společný vzorec pro výpočet hodnocení rizika dopravního podniku a požadavky na jeho uplatňování jsou stanoveny v příloze.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 2. května 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 91, 29.3.2019, s. 45.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 (Úř. věst. L 102, 11.4.2006, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy (Úř. věst. L 60, 28.2.2014, s. 1).
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/15/ES ze dne 11. března 2002 o úpravě pracovní doby osob vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě (Úř. věst. L 80, 23.3.2002, s. 35).
(5) Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009 ze dne 21. října 2009, kterým se zavádějí společná pravidla týkající se závazných podmínek pro výkon povolání podnikatele v silniční dopravě a zrušuje směrnice Rady 96/26/ES (Úř. věst. L 300, 14.11.2009, s. 51).
(6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (Úř. věst. L 119, 4.5.2016, s. 1).
(7) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/58/ES ze dne 12. července 2002 o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací (Úř. věst. L 201, 31.7.2002, s. 37).
PŘÍLOHA
SPOLEČNÝ VZOREC PRO VÝPOČET HODNOCENÍ RIZIKA DOPRAVNÍCH PODNIKŮ A POŽADAVKY NA JEHO UPLATŇOVÁNÍ
1) |
Celkové hodnocení rizika dopravního podniku se vypočítá podle tohoto společného vzorce: Kde:
|
2) |
Při použití společného vzorce se použijí tyto zásady a prvky: |
3) |
Doba, po kterou je protiprávní jednání započítáno do vzorce, činí dva roky. |
4) |
Dopravci jsou na základě svého skóre zařazeni do těchto rizikových pásem:
|
5) |
Vážené skóre individuální kontroly („i“) se vypočítá použitím následujících vážených skóre faktorů („v“) podle druhu porušení:
|
6) |
Konečné hodnocení rizika dopravce zohlední celkový počet provedených kontrol („r“) jak na silnici, tak v jeho provozovnách, včetně kontrol, při nichž nebyla zjištěna žádná porušení. |
7) |
Kontroly, při nichž nebyla zjištěna žádná porušení, se zaznamenávají s nulou bodů. |
8) |
Vážené skóre individuální kontroly zohlední všechna zkontrolovaná vozidla („N“). |
9) |
Datum porušení, které je zohledněno ve společném vzorci, se považuje za datum, kdy se porušení stalo definitivní, tj. již není předmětem přezkumu. Porušení se do vzorce započítávají pouze jednou. |
10) |
Pokud kontrola v prostorách dopravce zjistí, že celý jeho vozový park je vybaven inteligentním tachografem podle kapitoly II nařízení (EU) č. 165/2014, vynásobí se jeho konečné skóre koeficientem 0,9 („g“). |