(EU) 2021/2227Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/2227 ze dne 14. prosince 2021, kterým se mění nařízení (EU) č. 1178/2011, pokud jde o požadavky na provoz za každého počasí a na výcvik k získání přístrojové a typové kvalifikace na vrtulnících (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 448, 15.12.2021, s. 39-49 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 14. prosince 2021 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 4. ledna 2022 | Nabývá účinnosti: | 30. října 2022 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
15.12.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 448/39 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2021/2227
ze dne 14. prosince 2021,
kterým se mění nařízení (EU) č. 1178/2011, pokud jde o požadavky na provoz za každého počasí a na výcvik k získání přístrojové a typové kvalifikace na vrtulnících
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 23 odst. 1 a čl. 27 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Příloha I (část FCL) nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 (2) stanoví požadavky na výcvik, zkoušení a přezkušování průkazů způsobilosti pilota, včetně požadavků na získání oprávnění pro přiblížení v souladu s pravidly pro let podle přístrojů (IFR) až do výšek rozhodnutí menších než 200 stop a pro výcvik přístrojové a typové kvalifikace na vrtulnících. |
(2) |
Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 (3) stanoví podrobná pravidla pro letový provoz, včetně požadavku, aby provozovatelé poskytovali svým posádkám pravidelný výcvik a přezkoušení. Uvedené nařízení se mění s cílem zohlednit nejnovější normy Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) pro provoz za každého počasí. Změny nařízení (EU) č. 965/2012 jsou pojaty tak, aby tvořily ucelený rámec pro přiblížení podle IFR za nízké viditelnosti, včetně aspektů souvisejících s výcvikem pilotů. Příslušné požadavky na přiblížení podle IFR za nízké viditelnosti v nařízení (EU) č. 1178/2011 by proto měly být zrušeny nebo případně nahrazeny odkazy na nařízení (EU) č. 965/2012. |
(3) |
Vzhledem k tomu, že jednomotorové vrtulníky jsou nyní certifikovány i pro provoz podle IFR, měly by být požadavky na přístrojovou kvalifikaci pro vrtulníky upraveny, aby byly případnější pro nové typy vrtulníků a daly se používat flexibilněji. Přístrojová kvalifikace na vrtulníky a související výcvik by měly být koncipovány tak, aby zahrnovaly let podle přístrojů v jednomotorových i vícemotorových vrtulnících, a tudíž aby již nebylo třeba dodatečného výcviku při přechodu z přístrojové kvalifikace na jednomotorové vrtulníky na přístrojovou kvalifikaci pro vícemotorové vrtulníky. |
(4) |
V současné době se přísnější ustanovení části FCL o výcviku pilotů vícepilotních vrtulníků vztahují také na vícepilotní provoz vrtulníků certifikovaných pro jednopilotní provoz. V důsledku této dodatečné zátěže se proto téměř veškerý provoz vrtulníků certifikovaných pro jednopilotní provoz uskutečňuje v jednopilotním režimu, pokud si vícepilotní provoz nevyžadují provozní požadavky. V důsledku toho se vytrácí bezpečnostní přínos létání s druhým pilotem. Aby k tomu nedocházelo a zvýšila se flexibilita, měly by být revidovány požadavky a oprávnění na vícepilotní provoz vrtulníků. Měly by být zavedeny vhodné požadavky, které umožní bezpečný vícepilotní provoz jednopilotních vrtulníků. |
(5) |
Jelikož se k letům vrtulníků podle IFR dosud používaly pouze vícemotorové vrtulníky, byly stávající přístrojové kvalifikace pro vrtulníky získány na vícemotorových vrtulnících. Z tohoto důvodu a s ohledem na budoucí používání jednomotorových vrtulníků k letům podle IFR by měla být zavedena přechodná ustanovení, aby piloti, kteří v současnosti mají přístrojovou kvalifikaci na vrtulníky, mohli své příslušné oprávnění používat jak v jednomotorových, tak vícemotorových vrtulnících. |
(6) |
Organizacím provádějícím výcvik by měl být poskytnut dostatek času na přizpůsobení jejich výcvikových programů. |
(7) |
Nařízení (EU) č. 1178/2011 by mělo být rovněž změněno za účelem opravy některých zastaralých nebo nesprávných odkazů a vyjasnění některých ustanovení. |
(8) |
Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví připravila návrh prováděcích pravidel a předložila jej Komisi společně se stanoviskem č. 02/2021 (4) v souladu s čl. 75 odst. 2 písm. b) a c) a s čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139. |
(9) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 127 nařízení (EU) 2018/1139, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) č. 1178/2011 se mění takto:
1) |
článek 4c se mění takto:
|
2) |
vkládá se nový článek 4d, který zní: „Článek 4d Přechodná opatření týkající se práv udělených přístrojovou kvalifikací na jednomotorové vrtulníky Aniž je dotčen článek FCL.630.H přílohy I (část FCL) tohoto nařízení, platí všechna tato ustanovení:
|
3) |
vkládá se nový článek 4e, který zní: „Článek 4e Přechodná opatření pro výcvik, zkoušení a přezkušování v případě vícepilotního provozu jednopilotních vrtulníků 1. Členské státy se mohou rozhodnout udělit zvláštní práva k provádění výcviku, zkoušek dovednosti a přezkoušení odborné způsobilosti při vícepilotním provozu na jednopilotních vrtulnících žadatelům, kteří splňují všechny tyto podmínky:
2. Oprávnění vydaná v souladu s odstavcem 1 jsou platná do 30. října 2025. Za účelem prodloužení platnosti oprávnění musí žadatelé splňovat požadavky na praxi týkající se oprávnění instruktora a examinátora v souvislosti s vícepilotním provozem jednopilotních vrtulníků, jak je stanoveno v části FCL.“; |
4) |
v článku 10a se doplňuje nový odstavec 6, který zní: „6. Organizace pro výcvik pilotů, které poskytují výcvik pro přístrojovou kvalifikaci IR(H), přizpůsobí do 30. října 2023 svůj výcvikový program tak, aby byl v souladu s přílohou I.“; |
5) |
Příloha I se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 30. října 2022. Ustanovení čl. 1 bodu 1 se však použije ode dne vstupu v platnost.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 14. prosince 2021.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1.
(2) Nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 ze dne 3. listopadu 2011, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se posádek v civilním letectví podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 311, 25.11.2011, s. 1).
(3) Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ze dne 5. října 2012, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 296, 25.10.2012, s. 1).
(4) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
PŘÍLOHA
Příloha I (část FCL) nařízení (EU) č. 1178/2011 se mění takto:
(1) |
článek FCL.010 se mění takto:
|
(2) |
v čl. FCL.060 písm. b) se bod 1 nahrazuje tímto:
|
(3) |
článek FCL.510.H se nahrazuje tímto: „FCL.510.H ATPL(H) – předpoklady, praxe a započtení Žadatelé o průkaz ATPL(H) musí:
|
(4) |
článek FCL.605 se nahrazuje tímto: „FCL.605 IR – Práva a podmínky
|
(5) |
článek FCL.620 IR se nahrazuje tímto: „FCL.620 IR – zkouška dovednosti Žadatelé o přístrojovou kvalifikaci musí vykonat zkoušku dovednosti v souladu s dodatkem 7 k této příloze a prokázat schopnost provádět příslušné postupy a obraty se stupněm kvalifikovanosti odpovídajícím uděleným právům.“; |
(6) |
za nadpis „ODDÍL 2 – Specifické požadavky na kategorii letounů“ se vkládá nový článek FCL.620.A, který zní: „FCL.620.A IR(A) – zkouška dovednosti
|
(7) |
článek FCL.630.H se nahrazuje tímto: „FCL.630.H IR(H) – rozšíření práv přístrojové kvalifikace IR(H) na další typy vrtulníků Není-li v údajích provozní vhodnosti stanovených v souladu s přílohou I (část 21) nařízení Komise (EU) č. 748/2012 stanoveno jinak, držitelé přístrojové kvalifikace IR(H), kteří chtějí svá práva udělená přístrojovou kvalifikací IR(H) rozšířit na další typy vrtulníků, musí kromě příslušného výcvikového kurzu pro získání typové kvalifikace absolvovat ve schválené organizaci pro výcvik 2 hodiny letového výcviku na příslušném typu výhradně podle přístrojů v souladu s IFR, který lze provést na FFS nebo FTD, který odpovídajícím způsobem představuje příslušný typ provozu podle IFR.“; |
(8) |
za nadpis „ODDÍL 4 – Specifické požadavky pro kategorii vzducholodí“ se vkládá nový článek FCL.620.As, který zní: „FCL.620.As IR(As) – zkouška dovednosti V případě přístrojové kvalifikace IR(As) pro vícemotorové vzducholodě musí být zkouška dovednosti absolvována ve vícemotorové vzducholodi. V případě přístrojové kvalifikace IR(As) pro jednomotorové vzducholodě musí být zkouška dovednosti absolvována v jednomotorové vzducholodi.“ |
(9) |
v článku FCL.725 se písmeno d) nahrazuje tímto:
|
(10) |
článek FCL.720.H se mění takto:
|
(11) |
v čl. FCL.905.TRI se písm. a) bod 5 mění takto:
|
(12) |
v článku FCL.910.TRI se písmeno c) mění takto:
|
(13) |
v článku FCL.915.TRI se písmeno d) nahrazuje tímto:
|
(14) |
v článku FCL.915.IRI písm. b) se bod 3 nahrazuje tímto:
|
(15) |
v článku FCL.905.SFI písm. d) se bod 2 nahrazuje tímto:
|
(16) |
v článku FCL.915.SFI se písmeno e) mění takto:
|
(17) |
v článku FCL.915.MCCI se písmeno b) nahrazuje tímto:
|
(18) |
v článku FCL.1005.TRE písm. b) se bod 2 nahrazuje tímto:
|
(19) |
v článku FCL.1010.TRE písm. b) se bod 6 nahrazuje tímto:
|
(20) |
v článku FCL.1010.SFE se písmeno b) mění takto:
|
(21) |
v dodatku 3 oddílu I se bod 9 nahrazuje tímto:
|
(22) |
v dodatku 6 se oddíl B mění takto:
|
(23) |
v dodatku 8 se oddíl B nahrazuje tímto: „B. Vrtulníky Zápočty se udělují, pouze pokud držitelé prodlužují platnost práv udělených přístrojovou kvalifikací pro jednopilotní vrtulníky nebo popřípadě tato práva obnovují.
|
(24) |
dodatek 9 se mění takto:
|
(*1) Za předpokladu, že za předchozích dvanáct měsíců byly provedeny alespoň tři odlety a přiblížení podle IFR při výkonu práv pro PBN, včetně jednoho přiblížení RNP APCH (může se jednat o přiblížení v bodu v prostoru), ve vrtulníku typu SP v jednopilotním provozu.“;