(EU) 2021/1398Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1398 ze dne 4. června 2021, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/654, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o uznávání schválení udělených v souladu s předpisy Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 49 a 96 (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 299, 24.8.2021, s. 1-8 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 4. června 2021 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 13. září 2021 | Nabývá účinnosti: | 13. září 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
24.8.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 299/1 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/1398
ze dne 4. června 2021,
kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/654, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o uznávání schválení udělených v souladu s předpisy Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 49 a 96
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628 ze dne 14. září 2016 o požadavcích na mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích, o změně nařízení (EU) č. 1024/2012 a (EU) č. 167/2013 a o změně a zrušení směrnice 97/68/ES (1), a zejména na čl. 24 odst. 11, čl. 25 odst. 4 písm. b) a c), čl. 34 odst. 9 písm. c) a čl. 42 odst. 4 písm. a) uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Rozhodováním v případě neuznání reprezentativnosti navrhovaného základního motoru z rodiny motorů na zemní plyn/biomethan (NG) nebo na zkapalněný ropný plyn (LPG), včetně motorů dual fuel, byly pověřeny technické zkušebny. Vzhledem k celkovému dopadu takových rozhodnutí na proces schvalování typu by však za vydávání takových rozhodnutí měly odpovídat schvalovací orgány. |
(2) |
Bod 11.4.2.1.4 dodatku 1 k příloze IV nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 (2) stanoví, že počitadlo, jehož údaje byly zmrazeny, smí být vynulováno pouze v případě, že během předchozích 40 hodin chodu motoru nebyla zjištěna žádná chybná funkce regulace emisí NOx. Příslušná verze předpisu EHK OSN č. 49 však požaduje, aby žádná chybná funkce regulace emisí NOx nebyla zjištěna během předchozích 36 místo během předchozích 40 hodin chodu motoru. Tento nesoulad brání uznání rovnocennosti schválení typu udělených podle příslušné verze předpisu EHK OSN č. 49. Pro účely udělení EU schválení typu podle nařízení (EU) 2016/1628 by proto měly být považovány za dostačující méně přísné požadavky, tj. minimální doba 36 hodin. |
(3) |
Podle přílohy V bodu 1 pátého pododstavce nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 mohou technické zkušebny k provedení nesilničního zkušebního cyklu v ustáleném stavu vyjmout provozní body z kteréhokoli kontrolního rozsahu motoru. Vzhledem k celkovému dopadu takových rozhodnutí na postup schvalování typu je však vhodné vyžadovat, aby s takovými vynětími souhlasily schvalovací orgány. |
(4) |
Mezní hodnoty emisí, obecné a technické požadavky a zkušební metody stanovené v sérii změn 06 předpisu EHK OSN č. 49 a v sérii změn 05 předpisu EHK OSN č. 96 jsou v souladu s těmi, které jsou uvedeny v nařízení (EU) 2016/1628, s výjimkou článku 19 uvedeného nařízení. Schválení typu udělená podle série změn 06 předpisu EHK OSN č. 49 a série změn 05 předpisu EHK OSN č. 96 by proto měla být uznávána za rovnocenná uděleným EU schválením typu a povinnému označení požadovanému v souladu s nařízením (EU) 2016/1628, pokud schvalovací orgán zajistí, že výrobce splňuje požadavky stanovené v článku 19 nařízení (EU) 2016/1628. |
(5) |
Za účelem zajištění souladu s článkem 19 nařízení (EU) 2016/1628 by měl výrobce motorů schválených ve shodě se sérií změn 06 předpisu EHK OSN č. 49 nebo sérií změn 05 předpisu EHK OSN č. 96 požádat jeden nebo více schvalovacích orgánů o dohled nad jeho dodržováním povinností stanovených v článku 19 nařízení (EU) 2016/1628. |
(6) |
Mezní hodnoty emisí, obecné a technické požadavky a zkušební metody stanovené v sériích změn 00, 01, 02, 03 a 04 (3) předpisu EHK OSN č. 96 jsou v souladu s těmi, které jsou určeny pro mezní hodnoty znečišťujících látek etap I, II, IIIA, IIIB a IV stanovené ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 97/68/ES (4) a pro motory pro zvláštní účely spadající do oblasti působnosti čl. 34 odst. 5 a 6 nařízení (EU) 2016/1628. Schválení typu udělená podle série změn 00, 01, 02, 03 a 04 předpisu EHK OSN č. 96 by proto měla být uznávána jako rovnocenná s udělenými ES schváleními typu a povinným označením vyžadovaným pro etapy I, II, IIIA, IIIB a IV v souladu se směrnicí 97/68/ES a EU schváleními typu pro motory pro zvláštní účely udělenými v souladu s nařízením (EU) 2016/1628. |
(7) |
Aby bylo možné jednoznačně identifikovat motor a zajistit soulad s platnými správními předpisy, měly by být motory uváděné na trh v souladu se schváleními typu udělenými podle sérií změn 00, 01, 02, 03 a 04 předpisu EHK OSN č. 96 doprovázeny příslušným prohlášením o shodě a doplňkovým označením podle článku 31 a čl. 32 odst. 2 nařízení (EU) 2016/1628. |
(8) |
Požadavky stanovené v tomto nařízení jsou z technického hlediska irelevantní, pokud jde o emisní vlastnosti motorů. Je proto vhodné, aby EU schválení typu pro typ motoru nebo rodinu motorů, které byly schváleny podle nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 ve znění použitelném ke dni 23. srpna 2021, zůstala v platnosti. |
(9) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/654
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 se mění takto:
1) |
V článku 20a se doplňuje nový odstavec 3, který zní: „3. EU schválení typu pro typ motoru nebo rodinu motorů, které byly schváleny v souladu s nařízením v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 před 24. srpnem 2021, zůstávají v platnosti.“; |
2) |
Přílohy I, IV, V a XIII nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení. |
Článek 2
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 4. června 2021.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 252, 16.9.2016, s. 53.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 ze dne 19. prosince 2016, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o technické a obecné požadavky na mezní hodnoty emisí a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích (Úř. věst. L 102, 13.4.2017, s. 1).
(3) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 96 – Jednotná ustanovení pro schvalování vznětových motorů určených k montáži do zemědělských a lesnických traktorů a do nesilničních mobilních strojů z hlediska emisí znečišťujících látek z motoru (Úř. věst. L 88, 22.3.2014, s. 1).
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/68/ES ze dne 16. prosince 1997 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících látek a znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených pro nesilniční pojízdné stroje (Úř. věst. L 59, 27.2.1998, s. 1).
PŘÍLOHA
Přílohy I, IV, V a XIII se mění takto:
1) |
v příloze I se bod 2.6.2 nahrazuje tímto:
|
2) |
v příloze IV se dodatek 1 mění takto:
|
3) |
v příloze V bodě 1 se pátý pododstavec nahrazuje tímto: „Výrobce může požádat, aby technická zkušebna při prokázání podle oddílu 3 vyňala provozní body z kteréhokoli kontrolního rozsahu stanoveného v oddílu 2. Technická zkušebna po dohodě se schvalovacím orgánem tuto výjimku udělí, jestliže výrobce prokáže, že motor není nikdy schopen provozu v takových bodech při jeho použití v jakékoli kombinaci nesilničního mobilního stroje.“ |
4) |
Příloha XIII se mění takto:
|
(*) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 49 – Jednotná ustanovení o opatřeních proti emisím plynných znečišťujících látek a znečišťujících částic ze vznětových a zážehových motorů vozidel (Úř. věst. L 171, 24.6.2013, s. 1).“;
(**) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 96 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorů určených k montáži do zemědělských a lesnických traktorů a do nesilničních mobilních strojů z hlediska emisí znečišťujících látek z motoru (Úř. věst. L 107, 17.4.2019, s. 1).“;
(***) Série změn 02 není zveřejněna v Úředním věstníku.
(****) Série změn 03 není zveřejněna v Úředním věstníku.
(*****) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 96 – Jednotná ustanovení pro schvalování vznětových motorů určených k montáži do zemědělských a lesnických traktorů a do nesilničních mobilních strojů z hlediska emisí znečišťujících látek z motoru (Úř. věst. L 88, 22.3.2014, s. 1).
(******) Série změn 01 není zveřejněna v Úředním věstníku.
(*******) Série změn 00 není zveřejněna v Úředním věstníku.““