(EU) 2021/895Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/895 ze dne 24. února 2021, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1238, pokud jde o zasahování do produktů (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 197, 4.6.2021, s. 1-4 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 24. února 2021 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 24. června 2021 | Nabývá účinnosti: | 24. června 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
4.6.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 197/1 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/895
ze dne 24. února 2021,
kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1238, pokud jde o zasahování do produktů
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1238 ze dne 20. června 2019 o panevropském osobním penzijním produktu (PEPP) (1), a zejména na čl. 65 odst. 9 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Je nezbytné, aby orgán EIOPA mohl při určování existence vážné obavy o ochranu investorů nebo hrozby pro řádné fungování a integritu finančních trhů nebo stabilitu celého finančního systému v Unii nebo jeho části uplatňovat jasná kritéria a faktory. Toto nařízení zmíněná kritéria a faktory upřesňuje, a to včetně těch, jež jsou uvedeny v čl. 65 odst. 9 druhém pododstavci písm. a), b), c) a d) nařízení (EU) 2019/1238. |
(2) |
Je nezbytné zajistit jednotný přístup v rámci Unie a zároveň umožnit, aby Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění (EIOPA) mohl přijímat vhodná opatření v případě nepředvídaných nepříznivých událostí nebo nepříznivého vývoje, která odpovídají ustanovením čl. 65 odst. 9 nařízení (EU) 2019/1238. Komise vyzvala orgán EIOPA, aby jí ohledně panevropského osobního penzijního produktu (PEPP) poskytl odborné poradenství. |
(3) |
Existence „hrozby“, což je jeden z předpokladů pro zásah orgánu EIOPA v zájmu řádného fungování a integrity finančních či komoditních trhů nebo stability finančního systému, vyžaduje přísnější úroveň posouzení než existence „vážné obavy“, která je předpokladem pro zásah orgánu EIOPA z důvodu ochrany investorů. Orgán EIOPA by měl mít možnost zasáhnout, pokud takovou obavu nebo hrozbu vyvolá nejméně jeden z faktorů nebo kritérií stanovených v tomto nařízení. |
(4) |
Je rovněž nezbytné zohlednit konkrétní situaci a okolnosti poskytovatele PEPP nebo distributora PEPP v souvislosti s jejich možným přispěním k obavám nebo hrozbám toho druhu, jaký je uveden v čl. 65 odst. 9 nařízení (EU) 2019/1238, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Orgán EIOPA při zvažování míry složitosti PEPP použije tato kritéria a faktory:
a) |
dlouhodobou důchodovou povahu PEPP; |
b) |
druh a stupeň transparentnosti podkladových aktiv; |
c) |
míru transparentnosti nákladů a poplatků spojených s PEPP; |
d) |
používání technik, které obracejí pozornost účastníků PEPP k jiným než podstatným prvkům v prezentaci PEPP; |
e) |
povahu a transparentnost rizik; |
f) |
používání názvů produktů či terminologie nebo jiných informací, které naznačují vyšší úroveň bezpečnosti nebo návratnosti, než je ve skutečnosti možná či pravděpodobná, nebo které mylně informují o vlastnostech produktu; |
g) |
zda nebyly poskytnuty nedostatečné nebo nedostatečně spolehlivé informace o PEPP, na jejichž základě si účastníci trhu, jimž je produkt určen, mohli utvořit úsudek, s přihlédnutím k povaze a typu PEPP; |
h) |
složitost výpočtu výkonnosti, zejména s přihlédnutím k tomu, zda návratnost závisí na výkonnosti jednoho či více podkladových aktiv, jež jsou zase ovlivněna jinými faktory; |
i) |
povahu a rozsah rizik; |
j) |
zda je PEPP spojen s jinými produkty nebo službami; |
k) |
složitost podmínek PEPP; |
l) |
existenci a míru nepoměru mezi očekávaným výnosem z PEPP a rizikem ztráty s přihlédnutím k těmto prvkům:
|
m) |
stanovení cen a související náklady PEPP s přihlédnutím k těmto prvkům:
|
n) |
snadnost a náklady, s nimiž může účastník PEPP využívat služeb přenositelnosti a změny poskytovatele, s přihlédnutím k těmto prvkům:
|
Článek 2
Orgán EIOPA při zvažování vztahu PEPP k typu účastníka PEPP, jemuž je nabízen nebo prodáván, použije tato kritéria a faktory:
a) |
prvky charakterizující dovednosti a schopnosti účastníka PEPP, včetně úrovně vzdělání, znalostí a zkušeností s jinými penzijními produkty, dlouhodobými investičními produkty nebo prodejními postupy, a zranitelnost účastníka PEPP; |
b) |
prvky charakterizující ekonomickou situaci účastníka PEPP, včetně příjmu, majetku a míry závislosti na PEPP, pokud jde o přiměřený důchodový příjem; |
c) |
hlavní finanční cíle účastníka PEPP, včetně spoření na důchod a potřeby pokrýt rizika, včetně biometrických rizik; |
d) |
zda je PEPP prodáván účastníkovi mimo určený cílový trh nebo zda nebyl cílový trh náležitě určen; |
e) |
způsobilost pro krytí v rámci vnitrostátního systému záruk, pokud takovéto systémy existují. |
Článek 3
Orgán EIOPA při zvažování míry inovace PEPP, činnosti nebo praktiky použije tato kritéria a faktory:
a) |
míru inovace související se strukturou a vlastnostmi PEPP, zejména míru inovace technik snižování rizik, forem vyplácení nebo koncepce jiných dávek PEPP; |
b) |
rozsah šíření inovací, včetně toho, zda je PEPP inovativní pro určité kategorie účastníků PEPP; |
c) |
inovace zahrnující finanční páku; |
d) |
dosavadní zkušenosti na trhu s podobnými PEPP nebo prodejními postupy pro PEPP. |
Článek 4
Orgán EIOPA při zvažování finanční páky, kterou PEPP nebo určitá praktika poskytuje, použije tato kritéria a faktory:
a) |
konkrétní vlastnosti podkladových aktiv PEPP s přihlédnutím k finanční páce s PEPP nedílně spojené; |
b) |
finanční páku v důsledku financování; |
c) |
vlastnosti obchodů zajišťujících financování. |
Článek 5
Orgán EIOPA při zvažování velikosti nebo celkového množství naspořeného kapitálu PEPP použije tato kritéria a faktory:
a) |
rozsah možných škodlivých důsledků z hlediska jednotlivých účastníků PEPP a v případě velkého počtu současných a potenciálních účastníků PEPP možné škodlivé důsledky pro seskupení účastníků PEPP, zejména s ohledem na: |
b) |
velikost a celkové množství naspořeného kapitálu PEPP; |
c) |
pomyslnou hodnotu PEPP; |
d) |
pravděpodobnost, rozsah a povahu případné škody, včetně výše potenciálně vzniklé ztráty; |
e) |
očekávanou dobu trvání škodlivých důsledků; |
f) |
objem příspěvků; |
g) |
počet a požadavky na způsobilost a bezúhonnost zúčastněných zprostředkovatelů; |
h) |
růst trhu nebo prodeje; |
i) |
průměrnou částku investovanou do PEPP každým účastníkem PEPP; |
j) |
rozsah krytí stanovený ve vnitrostátních právních předpisech o systémech záruk v pojišťovnictví, pokud takovéto systémy existují; |
k) |
hodnotu technických rezerv ve vztahu k PEPP; |
l) |
zda podkladová aktiva PEPP představují vysoké riziko pro výkonnost transakcí uzavřených subjekty nebo účastníky PEPP na relevantním trhu; |
m) |
zda vlastnosti PEPP mají za následek, že je obzvláště náchylný k tomu, aby byl využit pro účely finanční trestné činnosti, a zejména to, zda tyto vlastnosti mohou případně podněcovat k využívání PEPP k:
|
Článek 6
Orgán EIOPA rovněž zváží následující faktory, které mohou ovlivnit řádné fungování a integritu finančních trhů:
a) |
zda finanční činnosti nebo finanční praktiky poskytovatele PEPP nebo distributora PEPP ve vztahu k PEPP představují obzvláště vysoké riziko pro odolnost nebo hladké fungování trhů; |
b) |
zda by PEPP či finanční činnosti nebo finanční praktiky poskytovatele PEPP nebo distributora PEPP ve vztahu k PEPP mohly vést k významnému a umělému nepoměru mezi cenami derivátu a cenami na podkladovém trhu; |
c) |
zda PEPP či finanční činnosti nebo finanční praktiky poskytovatele PEPP nebo distributora PEPP ve vztahu k PEPP představují obzvláště vysoké riziko pro infrastrukturu trhu nebo platebních systémů včetně systémů pro obchodování, clearing a vypořádání; |
d) |
zda PEPP či finanční činnosti nebo finanční praktiky poskytovatele PEPP nebo distributora PEPP ve vztahu k PEPP mohou ohrozit důvěru účastníků PEPP ve finanční systém; |
e) |
zda PEPP či finanční činnosti nebo finanční praktiky poskytovatele PEPP nebo distributora PEPP ve vztahu k PEPP představují obzvláště vysoké riziko narušení pro finanční instituce, jež se považují za významné pro finanční systém Unie. |
Článek 7
Orgán EIOPA rovněž zváží následující faktory, které se týkají konkrétní situace a okolností poskytovatele PEPP nebo distributora PEPP:
a) |
jeho finanční situaci a platební schopnost; |
b) |
jeho finanční činnosti nebo finanční praktiky; |
c) |
jeho obchodní model, včetně udržitelnosti a transparentnosti tohoto modelu; |
d) |
vhodnost zajištění a záručních ujednání týkajících se PEPP; |
e) |
spoléhání poskytovatele PEPP na třetí strany, pokud jde o důležité prvky PEPP, jako je krytí biometrických rizik, záruky a přenositelnost PEPP; |
f) |
prodejní postupy spojené s PEPP, s přihlédnutím k:
|
Článek 8
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 24. února 2021.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN