(EU) 2021/155Nařízení Komise (EU) 2021/155, ze dne 9. února 2021, kterým se mění přílohy II, III a V nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro tetrachlormethan, chlorthalonil, chlorprofam, dimethoát, ethoprofos, fenamidon, methiokarb, omethoát, propikonazol a pymetrozin v některých produktech a na jejich povrchu (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 46, 10.2.2021, s. 5-33 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 9. února 2021 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 2. března 2021 | Nabývá účinnosti: | 2. září 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
10.2.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 46/5 |
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2021/155,
ze dne 9. února 2021,
kterým se mění přílohy II, III a V nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro tetrachlormethan, chlorthalonil, chlorprofam, dimethoát, ethoprofos, fenamidon, methiokarb, omethoát, propikonazol a pymetrozin v některých produktech a na jejich povrchu
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005 ze dne 23. února 2005 o maximálních limitech reziduí pesticidů v potravinách a krmivech rostlinného a živočišného původu a na jejich povrchu a o změně směrnice Rady 91/414/EHS (1), a zejména na čl. 14 odst. 1 písm. a) a čl. 18 odst. 1 písm. b) uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Maximální limity reziduí (MLR) pro chlorthalonil, chlorprofam, dimethoát, fenamidon, omethoát, propikonazol a pymetrozin byly stanoveny v příloze II nařízení (ES) č. 396/2005. Pro tetrachlormethan byly MLR stanoveny v příloze II a v příloze III části B uvedeného nařízení. Pro ethoprofos a methiokarb byly MLR stanoveny v příloze III části A uvedeného nařízení. |
(2) |
Prováděcím nařízením Komise (EU) 2019/677 nebylo obnoveno schválení účinné látky chlorthalonil (2). Prováděcím nařízením Komise (EU) 2019/989 nebylo obnoveno schválení účinné látky chlorprofam (3). Prováděcím nařízením Komise (EU) 2019/1090 nebylo obnoveno schválení účinné látky dimethoát (4). Prováděcím nařízením Komise (EU) 2019/344 nebylo obnoveno schválení účinné látky ethoprofos (5). Prováděcím nařízením Komise (EU) 2018/1043 nebylo obnoveno schválení účinné látky fenamidon (6). Prováděcím nařízením Komise (EU) 2019/1606 nebylo obnoveno schválení účinné látky methiokarb (7). Prováděcím nařízením Komise (EU) 2018/1865 nebylo obnoveno schválení účinné látky propikonazol (8). Prováděcím nařízením Komise (EU) 2018/1501 nebylo obnoveno schválení účinné látky pymetrozin (9). |
(3) |
Účinné látky tetrachlormethan a omethoát nebyly v Unii nikdy schváleny pro použití v přípravcích na ochranu rostlin. Nařízením Komise (ES) č. 149/2008 (10) byly stanoveny dočasné MLR pro tetrachlormethan v obilovinách a nařízením Komise (EU) 2017/1135 (11) pro omethoát v několika produktech. |
(4) |
Veškerá stávající povolení pro přípravky na ochranu rostlin obsahující uvedené účinné látky byla zrušena. V souladu s článkem 17 ve spojení s čl. 14 odst. 1 písm. a) nařízení (ES) č. 396/2005 je proto vhodné MLR stanovené pro uvedené látky v přílohách II a III zmíněného nařízení zrušit. |
(5) |
Komise konzultovala potřebu upravit některé meze stanovitelnosti s referenčními laboratořemi Evropské unie. Uvedené laboratoře dospěly k závěru, že technický vývoj umožňuje u některých produktů stanovit nižší meze stanovitelnosti. Pro účinné látky, u nichž by měly být všechny MLR sníženy na příslušné meze stanovitelnosti, by měly být v souladu s čl. 18 odst. 1 písm. b) nařízení (ES) č. 396/2005 uvedeny standardní hodnoty v příloze V. |
(6) |
V souladu s čl. 6 odst. 2 nařízení (ES) č. 396/2005 byla podána žádost o změnu stávajícího MLR pro brambory spolu s pokusy týkajícími se reziduí a údaji z monitoringu. Žádost byla podána s cílem zohlednit potenciální kontaminaci brambor nad standardní MLR 0,01 mg/kg při skladování v zařízeních s historií použití chlorprofamu. Žadatel tvrdí, že vzhledem ke specifickým vlastnostem chlorprofamu nelze při současném čištění těchto skladovacích zařízení zcela zabránit zbývajícím reziduím. Předložené údaje z monitoringu potvrzují přítomnost reziduí chlorprofamu v neošetřených bramborách. |
(7) |
Nizozemsko uvedenou žádost vyhodnotilo v souladu s článkem 8 nařízení (ES) č. 396/2005 a předalo hodnotící zprávu Komisi. |
(8) |
Evropský úřad pro bezpečnost potravin (dále jen „úřad“) žádost a hodnotící zprávu posoudil, přičemž zkoumal zejména rizika pro spotřebitele a v příslušném případě pro zvířata, a k navrhovanému MLR vydal vědecké stanovisko (12). Uvedené stanovisko úřad předal žadateli, Komisi a členským státům a zpřístupnil jej veřejnosti. |
(9) |
Úřad ve svém vědeckém stanovisku dospěl k závěru, že MLR doporučené Nizozemskem buď ve výši 0,3 mg/kg, nebo 0,4 mg/kg jsou přijatelné, pokud jde o bezpečnost spotřebitelů, na základě hodnocení expozice spotřebitelů pro 27 konkrétních evropských skupin spotřebitelů. Úřad zohlednil nejnovější informace o toxikologických vlastnostech látky a zvážil přítomnost 3-chloranilinu, který se vytváří za podmínek odpovídajících pečení brambor v troubě. Ani celoživotní expozice chlorprofamu prostřednictvím konzumace všech potravinářských produktů, které jej mohou obsahovat, ani krátkodobá expozice chlorprofamu a jeho hlavnímu metabolitu 3-chloranilinu v důsledku vysoké konzumace brambor neprokázaly riziko, že je překročen přijatelný denní příjem nebo akutní referenční dávka. |
(10) |
S ohledem na závěry úřadu ohledně rizika pro spotřebitele a s přihlédnutím k tomu, že limity by měly být stanoveny na co nejnižší rozumně dosažitelné úrovni, by měl být MLR pro brambory stanoven na úrovni 0,4 mg/kg vyplývající ze zkoušek správné laboratorní praxe (GLP) a odpovídající 97,5. percentilu výsledků všech vzorků. Navíc vzhledem k tomu, že úřad dospěl k závěru, že současné postupy čištění jsou neadekvátní, je vhodné poskytnout provozovatelům potravinářských podniků dostatek času na vypracování a zavedení nové metodiky čištění. |
(11) |
Tento dočasný MLR bude přezkoumán na základě údajů z monitoringu předložených Komisi do 31. prosince 2021 a poté do 31. prosince každého následujícího roku. Umožní Komisi pravidelně přehodnocovat situaci a v příslušném případě postupně snižovat MLR v souladu s pokrokem v provádění lepší metodiky čištění. Do 31. prosince 2021 by měla být Komisi spolu s údaji z monitoringu předložena zpráva o vývoji a provádění postupů čištění a v následujících letech by měla být aktualizována. |
(12) |
Obchodní partneři Unie byli prostřednictvím Světové obchodní organizace ohledně nových MLR konzultováni a jejich připomínky byly zohledněny. |
(13) |
Nařízení (ES) č. 396/2005 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(14) |
Před tím, než se změněné MLR stanou použitelnými, je třeba poskytnout členským státům, třetím zemím a provozovatelům potravinářských podniků přiměřené období, které jim umožní připravit se na plnění nových požadavků, které ze změny MLR vyplynou. |
(15) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Stálého výboru pro rostliny, zvířata, potraviny a krmiva, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Přílohy II, III a V nařízení (ES) č. 396/2005 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 2. září 2021.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 9. února 2021.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 70, 16.3.2005, s. 1.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/677 ze dne 29. dubna 2019, kterým se v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh neobnovuje schválení účinné látky chlorthalonil a kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) č. 540/2011 (Úř. věst. L 114, 30.4.2019, s. 15).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/989 ze dne 17. června 2019, kterým se v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh neobnovuje schválení účinné látky chlorprofam a kterým se mění příloha prováděcího nařízení Komise (EU) č. 540/2011 (Úř. věst. L 160, 18.6.2019, s. 11).
(4) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/1090 ze dne 26. června 2019, kterým se v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh neobnovuje schválení účinné látky dimethoát a kterým se mění příloha prováděcího nařízení Komise (EU) č. 540/2011 (Úř. věst. L 173, 27.6.2019, s. 39).
(5) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/344 ze dne 28. února 2019, kterým se v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh neobnovuje schválení účinné látky ethoprofos a kterým se mění příloha prováděcího nařízení Komise (EU) č. 540/2011 (Úř. věst. L 62, 1.3.2019, s. 7).
(6) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/1043 ze dne 24. července 2018, kterým se v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh neobnovuje schválení účinné látky fenamidon a kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) č. 540/2011 (Úř. věst. L 188, 25.7.2018, s. 9).
(7) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/1606 ze dne 27. září 2019, kterým se v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh neobnovuje schválení účinné látky methiokarb a kterým se mění příloha prováděcího nařízení Komise (EU) č. 540/2011 (Úř. věst. L 250, 30.9.2019, s. 53).
(8) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/1865 ze dne 28. listopadu 2018, kterým se v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh neobnovuje schválení účinné látky propikonazol a kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) č. 540/2011 (Úř. věst. L 304, 29.11.2018, s. 6).
(9) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/1501 ze dne 9. října 2018, kterým se v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh neobnovuje schválení účinné látky pymetrozin a kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) č. 540/2011 (Úř. věst. L 254, 10.10.2018, s. 4).
(10) Nařízení Komise (ES) č. 149/2008 ze dne 29. ledna 2008, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005 vytvořením příloh II, III a IV, které stanoví maximální limity reziduí u produktů uvedených v příloze I uvedeného nařízení (Úř. věst. L 58, 1.3.2008, s. 1).
(11) Nařízení Komise (EU) 2017/1135 ze dne 23. června 2017, kterým se mění přílohy II a III nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro dimethoát a omethoát v některých produktech a na jejich povrchu (Úř. věst. L 164, 27.6.2017, s. 28).
(12) Vědecké zprávy EFSA jsou k dispozici na internetové adrese http://www.efsa.europa.eu:
Reasoned opinion on the setting of temporary maximum residue levels for chlorpropham in potatoes. EFSA Journal 2020;18(6):6061.
PŘÍLOHA
Přílohy II, III a V nařízení (ES) č. 396/2005 se mění takto:
1) |
V příloze II se zrušují sloupce pro tetrachlormethan, chlorthalonil, chlorprofam, dimethoát, fenamidon, omethoát, propikonazol a pymetrozin. |
2) |
Příloha III se mění takto:
|
3) |
V příloze V se doplňují nové sloupce pro tetrachlormethan, chlorthalonil, dimethoát, ethoprofos, fenamidon, methiokarb, omethoát, propikonazol a pymetrozin, které znějí: PŘÍLOHA V Rezidua pesticidů a maximální limity reziduí (mg/kg)
|
(*1) Mez stanovitelnosti.
(1) Pokud jde o úplný seznam produktů rostlinného a živočišného původu, na něž se vztahují MLR, je třeba odkázat k příloze I.
(*2) Mez stanovitelnosti.
(2) Pokud jde o úplný seznam produktů rostlinného a živočišného původu, na něž se vztahují MLR, je třeba odkázat k příloze I.