(EU) 2020/2036Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/2036 ze dne 9. prosince 2020, kterým se mění nařízení (EU) č. 965/2012, pokud jde o požadavky na kvalifikovanost a metody výcviku letové posádky, a odkládá datum použitelnosti některých opatření v souvislosti s pandemií COVID-19
Publikováno: | Úř. věst. L 416, 11.12.2020, s. 24-31 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 9. prosince 2020 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 31. prosince 2020 | Nabývá účinnosti: | 31. prosince 2020 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
11.12.2020 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 416/24 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2020/2036
ze dne 9. prosince 2020,
kterým se mění nařízení (EU) č. 965/2012, pokud jde o požadavky na kvalifikovanost a metody výcviku letové posádky, a odkládá datum použitelnosti některých opatření v souvislosti s pandemií COVID-19
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na článek 31 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 (2) stanoví požadavky, které musí splňovat provozovatelé letadel, pokud jde o opakovací provozní výcvik a přezkoušení jejich pilotů. |
(2) |
Evropský plán pro bezpečnost letectví přijatý Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (dále jen „agentura“) v souladu s článkem 6 nařízení (EU) 2018/1139 stanovil, že je klíčové, aby pracovníci v letectví měli správnou kvalifikovanost, a že je třeba přizpůsobit metody výcviku, aby se zajistilo, že tito pracovníci jsou schopni se vypořádat s nově vznikajícími technologiemi a s rostoucí složitostí leteckého systému. |
(3) |
V roce 2013 zveřejnila Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) „Manual of evidence-based training“ (Příručka pro výcvik založený na důkazech) (dokument 9995 AN/497), který obsahuje rámec kvalifikovanosti („základní kompetence“) nezbytný pro bezpečný, účinný a efektivní provoz v prostředí obchodní letecké dopravy a odpovídající popisy a související ukazatele chování k posouzení těchto kompetencí. Kompetence v oblasti výcviku založeného na důkazech (evidence-based training, dále jen „EBT“) zahrnují to, co bylo v rámci výcviku pilotů dříve známo jako technické a netechnické znalosti, dovednosti a postoje (knowledge, skills and attitudes, dále jen „KSA“). |
(4) |
Cílem EBT je zlepšit bezpečnost a posílit kompetence letových posádek k bezpečnému provozu letadla ve všech režimech letu a k identifikaci a zvládání neočekávaných situací. Koncepce EBT je navržena tak, aby maximalizovala učení a omezila formální kontrolu. |
(5) |
Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 by proto mělo být změněno v souladu s dokumentem ICAO 9995 „Manual of evidence-based training“ s cílem zavést požadavky na poskytování výcviku, přezkoušení a hodnocení programu EBT a umožnit orgánům schvalovat základní EBT, který nahrazuje předchozí přezkoušení, tj. přezkoušení odborné způsobilosti provozovatelem (OPC) a přezkoušení odborné způsobilosti (LPC). To umožní jednotný přístup k opakovacímu výcviku u provozovatele. |
(6) |
Pandemie COVID-19 závažným způsobem narušila schopnost členských států a odvětví letectví připravit se na uplatňování řady nedávno přijatých prováděcích opatření v oblasti bezpečnosti letectví. |
(7) |
Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 vyžaduje, aby byly od 1. ledna 2021 instalovány a používány zapisovače hlasu v pilotním prostoru ((CVR) s funkcí záznamu 25 hodin). Aby se zabránilo nepřiměřené finanční zátěži pro provozovatele letadel a výrobce letadel, jejichž dodání provozovatelům bylo naplánováno před 1. lednem 2021, ale následně bylo narušeno pandemií COVID-19, mělo by být uplatňování tohoto požadavku odloženo. |
(8) |
Agentura ověřila, že odklad uplatňování požadavku uvedeného v 7. bodě odůvodnění o omezenou dobu je možný, aniž by to mělo nepříznivý dopad na bezpečnost letectví. |
(9) |
Agentura připravila návrh prováděcích pravidel a předložila jej ve formě stanoviska č. 08/2019 (3) v souladu s čl. 75 odst. 2 písm. b) a c) a čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139. |
(10) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 127 nařízení (EU) 2018/1139, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změna nařízení (EU) č. 965/2012
Přílohy I, II a III nařízení (EU) č. 965/2012 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Datum vstupu v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 9. prosince 2020.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1.
(2) Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ze dne 5. října 2012, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 296, 25.10.2012, s. 1).
(3) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
PŘÍLOHA
Přílohy I, II a III nařízení (EU) č. 965/2012 se mění takto:
1) |
Příloha I se mění takto:
|
2) |
Příloha II (část ARO) se mění takto:
|
3) |
Příloha III (část ORO) se mění takto:
|
4) |
Příloha IV (část CAT) se mění takto:
|
5) |
příloha VI (část NCC) se mění takto:
|
6) |
příloha VIII (část SPO) se mění takto:
|