(EU) 2020/1118Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/1118 ze dne 27. dubna 2020, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 o požadavcích na pojištění u leteckých dopravců a provozovatelů letadel
Publikováno: | Úř. věst. L 243, 29.7.2020, s. 1-2 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 27. dubna 2020 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 30. července 2020 | Nabývá účinnosti: | 30. července 2020 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
29.7.2020 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 243/1 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2020/1118
ze dne 27. dubna 2020,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 o požadavcích na pojištění u leteckých dopravců a provozovatelů letadel
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 ze dne 21. dubna 2004 o požadavcích na pojištění u leteckých dopravců a provozovatelů letadel (1), a zejména na čl. 6 odst. 5 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Rozhodnutím Rady 2001/539/ES (2) uzavřelo Společenství Úmluvu o sjednocení některých pravidel pro mezinárodní leteckou dopravu přijatou v Montrealu dne 28. května 1999 (dále jen „Montrealská úmluva“), která stanoví pravidla týkající se odpovědnosti v souvislosti s mezinárodní leteckou přepravou osob, zavazadel a nákladu. |
(2) |
Nařízením (ES) č. 785/2004 byly stanoveny minimální požadavky na pojištění odpovědnosti ve vztahu k cestujícím, zavazadlům a nákladu na takové úrovni, aby bylo zajištěno, že letečtí dopravci mají vhodné pojištění pokrývající jejich odpovědnost podle Montrealské úmluvy. |
(3) |
Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) nedávno revidovala meze odpovědnosti leteckých dopravců podle Montrealské úmluvy s odkazem na inflační faktor, který odpovídá akumulované hodnotě inflace ode dne vstupu Montrealské úmluvy v platnost. |
(4) |
ICAO konstatovala, že od 30. prosince 2009, data vstupu přechozích revidovaných mezí podle Montrealské úmluvy v platnost, přesáhl inflační faktor úroveň 10 %, což je prahová hodnota pro úpravu mezí odpovědnosti. Meze odpovědnosti proto byly odpovídajícím způsobem revidovány. |
(5) |
Minimální požadavky na pojištění odpovědnosti ve vztahu k cestujícím, zavazadlům a nákladu, zavedené nařízením (ES) č. 785/2004, by tedy měly být co nejdříve přizpůsobeny revidovaným mezím odpovědnosti podle Montrealské úmluvy, které začaly platit od 28. prosince 2019. |
(6) |
Pokud jde o odpovědnost ve vztahu k cestujícím, byly minimální požadavky na pojištění v nařízení (ES) č. 785/2004 stanoveny na úrovni, která významně překračuje revidované meze odpovědnosti podle Montrealské úmluvy. |
(7) |
Pokud jde o odpovědnost ve vztahu k zavazadlům a nákladu, měly by být minimální požadavky na pojištění v nařízení (ES) č. 785/2004 zvýšeny na úroveň revidovaných mezí odpovědnosti podle Montrealské úmluvy. |
(8) |
Nařízení (ES) č. 785/2004 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
V článku 6 nařízení (ES) č. 785/2004 se odstavce 2 a 3 nahrazují tímto:
„2. Pojistné krytí odpovědnosti ve vztahu k zavazadlům činí nejméně 1 288 ZPČ na jednoho cestujícího v obchodním provozu.
3. Pojistné krytí odpovědnosti ve vztahu k nákladu činí nejméně 22 ZPČ na jeden kilogram v obchodním provozu.“
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 27. dubna 2020.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 138, 30.4.2004, s. 1.
(2) Rozhodnutí Rady 2001/539/ES ze dne 5. dubna 2001 o uzavření Úmluvy o sjednocení některých pravidel pro mezinárodní leteckou dopravu (Montrealská úmluva) Evropským společenstvím (Úř. věst. L 194, 18.7.2001, s. 38).