(EU) 2020/900Nařízení Rady (EU) 2020/900 ze dne 25. června 2020, kterým se mění nařízení (EU) 2019/1838, pokud jde o některá rybolovná práva pro rok 2020 v Baltském moři, a mění nařízení (EU) 2020/123, pokud jde o některá rybolovná práva pro rok 2020 ve vodách Unie a mimo Unii
Publikováno: | Úř. věst. L 207, 30.6.2020, s. 4-14 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 25. června 2020 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 1. července 2020 | Nabývá účinnosti: | 1. července 2020 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
30.6.2020 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 207/4 |
NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2020/900
ze dne 25. června 2020,
kterým se mění nařízení (EU) 2019/1838, pokud jde o některá rybolovná práva pro rok 2020 v Baltském moři, a mění nařízení (EU) 2020/123, pokud jde o některá rybolovná práva pro rok 2020 ve vodách Unie a mimo Unii
RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 43 odst. 3 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
vzhledem k těmto důvodům:
1) |
Nařízení Rady (EU) 2019/1838 (1) stanoví rybolovná práva pro některé populace ryb a skupiny populací ryb v Baltském moři pro rok 2020. U obou populací tresky obecné v Baltském moři stanoví období, kdy jsou uzavřeny oblasti, v nichž dochází ke tření, s odchylkou pro rybářská plavidla o celkové délce menší než dvanáct metrů, která loví pomocí určitých pasivních zařízení. Odchylka se nevztahuje na rybolov s unášenými lovnými šňůrami. Má se však za to, že používání unášených lovných šňůr by mělo být povoleno, a je tedy třeba ho zařadit mezi odchylky stejně jako v předchozích nařízeních o rybolovných právech. Nařízení (EU) 2019/1838 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
2) |
Nařízení Rady (EU) 2020/123 (2) stanoví pro rok 2020 rybolovná práva ve vodách Unie a rybolovná práva, jimiž disponují plavidla Unie v některých vodách mimo Unii, pro některé rybí populace a skupiny rybích populací. |
3) |
Ve zprávě ze svého plenárního zasedání ve dnech 16. až 20. března 2020 dospěl Vědeckotechnický a hospodářský výbor pro rybářství k závěru, že kapsa s kosočtvercovými oky o velikosti 100 mm s dílcem se čtvercovými oky o velikosti 160 mm je pro vedlejší úlovky tresky bezvousé (Merlangius merlangus) v Keltském moři nejselektivnějším ze čtyř různých tvarů kapsy uvedených v nápravných opatřeních podle čl. 13 odst. 1 písm. a) nařízení (EU) 2020/123, kterým se stanoví rybolovná práva na rok 2020. Ohledně selektivity kapsy s kosočtvercovými oky o velikosti 100 mm s dílcem se čtvercovými oky o velikosti 160 mm v případě tresky obecné (Gadus morhua) neměl Vědeckotechnický a hospodářský výbor pro rybářství k dispozici žádné spolehlivé odhady. Pro zajištění obnovy populace tresky bezvousé je proto vhodné i nadále povolovat použití této kombinace kapsy a dílce se čtvercovými oky. Aby se zajistilo obnovení populace tresky obecné v Keltském moři, měla by být kapsa s kosočtvercovými oky o velikosti 100 mm s dílcem se čtvercovými oky o velikosti 160 mm nadále používána se zdviženou lovnou šňůrou. |
4) |
Úmrtnost způsobená rybolovem (F) u tresky obecné (Gadus morhua) v Severním moři se od roku 2016 zvýšila a nyní je podle odhadů nad úrovní limitního referenčního bodu úmrtnosti způsobené rybolovem (Flim), tj. referenčním bodem, který v dlouhodobém výhledu povede k průměrné velikosti populace na úrovni limitního referenčního bodu pro biomasu (Blim). Rybolov nad úrovní Flim má za následek úbytek populace pod úroveň Blim. V důsledku toho se biomasa reprodukující se populace od roku 2015 snížila a podle odhadů je pod úrovní Blim Blim je referenční bod uvedený v nejlepších dostupných vědeckých doporučeních poskytnutých zejména Mezinárodní radou pro průzkum moří (dále jen „rada ICES“), pod jehož úrovní může být reprodukční kapacita omezena. Mimoto regenerace zůstávala od roku 1998 nízká, a v letech 2016 a 2018 byla dokonce mimořádně nízká. |
5) |
Vyplývá-li z vědeckého doporučení, že biomasa reprodukující se populace u kterýchkoli populací uvedených v čl. 1 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/973 (3), kterým se zavádí víceletý plán pro Severní moře, poklesla pod úroveň Blim, mají se v souladu s čl. 7 odst. 2 uvedeného nařízení, přijmout další nápravná opatření, která zajistí rychlý návrat populace nad úroveň, na níž je možné dosahovat maximálního udržitelného výnosu. Tato nápravná opatření mohou zahrnovat zejména pozastavení cíleného rybolovu dotčené populace a přiměřené snížení rybolovných práv pro tyto populace nebo jiné populace u druhů rybolovu s vedlejšími úlovky tresky obecné, případně pro obojí. |
6) |
Jelikož není k dispozici společné doporučení regionální skupiny členských států při Severním moři pro dlouhodobější opatření, navrhuje Komise zavést další technická opatření funkčně spojená s rybolovnými právy na rok 2020 ve shodě se závazky učiněnými mezi Evropskou unií a Norskem, které jsou v souladu se společným prohlášením Evropské komise a Rady. |
7) |
Za účelem snížení úlovků populací, pro něž jsou stanoveny celkové přípustné odlovy pro vedlejší úlovky, by rybolovná práva pro loviště, v nichž jsou loveny ryby z těchto populací, měla být stanovena na úrovních, které pomohou biomase ohrožených populací obnovit se a dosáhnout udržitelné úrovně. Měla by být rovněž zavedena technická opatření, která jsou funkčně spojena s rybolovnými právy. Ve svém přehledu o smíšeném rybolovu pro Severní moře rada ICES odhaduje, že vzhledem k neexistenci jakýchkoli změn způsobů rybolovu a s ohledem na nezákonné výměty se odlovy tresky obecné odhadují řádově na 40 000 tun. Aby se minimalizovalo riziko, že odlovy významně překročí dohodnutý celkový přípustný odlov, jsou vyžadována dodatečná opatření k dalšímu omezení odlovů. |
8) |
Postupem podle dohod nebo protokolů o vztazích v oblasti rybolovu s Norskem (4) vede Unie s Norskem konzultace o rybolovných právech. Obě strany se dohodly, že doporučí svým příslušným orgánům zavést další nápravná opatření za účelem doplnění celkového příslušného odlovu již dohodnutého v prosinci 2019, aby byla během roku 2020 zajištěna doplňková dočasná ochrana nedospělých i dospělých jedinců tresky obecné. Tato opatření by měla zahrnovat sezónní zákazy rybolovu v zájmu ochrany nedospělých jedinců, vyhrazené oblasti se specifickými podmínkami přístupu a zavedení nových opatření týkajících se lovných zařízení. |
9) |
Dne 9. března 2020 vydala rada ICES doporučení pro odlov krevety severní (Pandalus borealis) v divizích ICES 3a a 4a východ (Skagerrak, Kattegat, severní část Severního moře v Norském příkopu). Na základě tohoto doporučení a konzultací s Norskem je vhodné stanovit kvótu Unie pro krevety severní v divizi ICES 3a v souladu s maximálním udržitelným výnosem na 3 266 tun. |
10) |
Podle doporučení rady ICES ze dne 14. dubna 2020 by odlov šprota obecného (Sprattus sprattus) ve vodách Unie podoblasti ICES 4 (Severní moře) a divize ICES 3 (Skagerrak a Kattegat) neměl za období od 1. července 2020 do 30. června 2021 překročit 207 807 tun. Rybolovná práva pro šprota obecného na toto období by proto měla být v souladu s maximálním udržitelným výnosem stanovena na 169 778 tun ve vodách Unie divize ICES 2a a podoblasti ICES 4 a na 38 029 tun v divizi ICES 3a. |
11) |
Celkový přípustný odlov pro sardel obecnou (Engraulis encrasicolus) v podoblastech ICES 9 a 10 a ve vodách Unie v rámci oblasti Výboru pro rybolov ve středovýchodním Atlantiku (CECAF) 34.1.1 na období od 1. července 2020 do 30. června 2021 byl omezen na nulu, dokud nebude pro uvedené období k dispozici vědecké doporučení. Rada ICES vydá své doporučení pro tuto populaci na konci června 2020. S cílem zajistit, aby rybolovné činnosti mohly pokračovat, dokud nebude na základě nejnovějšího vědeckého doporučení stanoven celkový přípustný odlov, by měl být na základě odlovu ve třetím čtvrtletí roku 2019 stanoven prozatímní celkový přípustný odlov ve výši 4 018 tun. Celkový přípustný odlov by měl být pozměněn v souladu s vědeckým doporučením rady ICES. |
12) |
Ve schváleném zápisu konzultací o rybolovu mezi Norskem a Evropskou unií pro rok 2020 ze dne 19. prosince 2019 se obě strany dohodly, že kromě dohodnutých 50 000 tun sledě obecného (Clupea harengus), které může Norsko odlovit v rámci své kvóty ve vodách Unie v rámci oblastí 4a a 4b, a toho, že Unie může lovit ze své kvóty v norských vodách jižně od 62° s. š., bude povoleno dodatečné množství v maximální výši 10 000 tun, pokud bude Norsko nebo Unie toto navýšení požadovat. Uvedená dohoda by měla být provedena v právu Unie. |
13) |
Regionální organizace pro řízení rybolovu v jižním Tichomoří (SPRFMO) na svém výročním zasedání, které se konalo ve dnech 14. až 18. února 2020, přezkoumala opatření k zachování kranase Murphyho (Trachurus murphyi), pro něhož v nařízení (EU) 2020/123 ještě nebyla stanovena rybolovná práva. Použitelná opatření by měla být provedena v právu Unie. |
14) |
Organizace pro rybolov v severozápadním Atlantiku (NAFO) se na svém výročním zasedání, které se konalo ve dnech 23. až 27. září 2019, rozhodla zastavit rybolov pilonoše rudého (Beryx splendens) v podoblasti NAFO 6 z důvodu možného vyčerpání populace. Uvedené opatření by proto mělo být provedeno v právu Unie a v souladu s tím je třeba pozměnit seznam zakázaných druhů. |
15) |
Doporučení Mezinárodní komise pro ochranu tuňáků v Atlantiku (ICCAT) č. 16-05, které v roce 2020 snížilo celkový přípustný odlov pro mečouna obecného (Xiphias gladius) ve Středozemním moři, již bylo provedeno v právu Unie. Sekretariát ICCAT však v lednu 2020 vydal pokyny pro výpočet celkového přípustného odlovu mečouna obecného ve Středozemním moři. V důsledku toho je třeba odpovídajícím způsobem aktualizovat kvótu Unie. |
16) |
Komise pro tuňáky Indického oceánu (IOTC) přijala na svém výročním zasedání, které se konalo ve dnech 17. až 21. června 2019, nová omezení odlovu tuňáka žlutoploutvého (Thunnus albacares), jež se omezení odlovu Unie v rámci IOTC nedotýkají. Nicméně omezila možnosti používání lovných zařízení s uzavíracím mechanismem, pomocných plavidel a rovněž instrumentálních bójí. Proto je zapotřebí dalších změn nařízení (EU) 2020/123, aby bylo zajištěno, že prováděcí pravidla řádně odrážejí rozhodnutí přijatá smluvními stranami IOTC. |
17) |
Na šestém zasedání smluvních stran Dohody o rybolovu v jižním Indickém oceánu (SIOFA), které se konalo v červenci 2019, bylo rozhodnuto o opatřeních pro lov při dně a omezení intenzity rybolovu v oblasti působnosti dohody. Tato opatření byla provedena do práva Unie nařízením (EU) 2020/123. Je však zapotřebí dalších změn, aby bylo zajištěno, že prováděcí pravidla řádně odrážejí rozhodnutí přijatá ze strany SIOFA, která se týkají omezení lovu při dně. |
18) |
Komise uděluje licence k rybolovu plavidlům plujícím pod venezuelskou vlajkou, aby jim umožnila lovit chňapalovité v evropských vodách při pobřeží Francouzské Guyany. Nařízení (EU) 2020/123 stanoví možnost udělení 45 licencí. Aby mohla být tato oprávnění vydána, je třeba předložit důkaz, že byla uzavřena platná smlouva mezi vlastníkem plavidla a zpracovatelským podnikem nacházejícím se ve Francouzské Guyaně. V průběhu povolovacího řízení v době mezi dvěma lety by mělo být pokračování rybolovu povoleno za určitých podmínek. |
19) |
Na plavidla lovící smačky rodu Ammodytes, která používají některá lovná zařízení v subdivizích ICES 2a, 3a a 4, by se měla vztahovat období zákazu od 1. srpna do 31. prosince 2020 a od 1. ledna do 31. března 2021. |
20) |
Nařízení (EU) 2020/123 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
21) |
Omezení odlovu stanovená v nařízeních (EU) 2019/1838 a (EU) 2020/123 jsou použitelná od 1. ledna 2020. Ustanovení tohoto nařízení týkající se omezení odlovu by proto měla vstoupit v platnost co nejdříve. Pokud jde o změny úrovní TAC, dodatečnou odchylku v Baltském moři a nadále platné povolení používat zařízení v Keltském moři, příslušná ustanovení by se měla použít od 1. ledna 2020. Vzhledem k tomu, že příslušná rybolovná práva nebyla dosud vyčerpána nebo se zvyšují a tímto nařízením jsou zaváděna benevolentnější pravidla, není zpětnou působností tohoto nařízení dotčena zásada právní jistoty a ochrany legitimních očekávání. |
22) |
Spojené království bylo konzultováno v souladu s čl. 130 odst. 1 Dohody o vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii, (5) |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změna nařízení (EU) 2019/1838
Příloha nařízení (EU) 2019/1838 se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení.
Článek 2
Změna nařízení (EU) 2020/123
Nařízení (EU) 2020/123 se mění takto:
1) |
v článku 3 se doplňují nová písmena, která znějí:
|
2) |
vkládá se nový článek, který zní: „Článek 12a Období zákazu rybolovu smačků rodu Ammodytes V divizích ICES 2a, 3a a podoblasti ICES 4 je od 1. srpna do 31. prosince 2020 a od 1. ledna do 31. března 2021 zakázán komerční rybolov smačků rodu Ammodytes vlečnou sítí pro lov při dně, nevody nebo podobnými vlečnými zařízeními o velikosti ok menších než 16 mm.“; |
3) |
v čl. 13 odst. 1 písm. a) se čtvrtá odrážka nahrazuje tímto:
|
4) |
článek 14 se nahrazuje tímto: „Článek 14 Nápravná opatření týkající se tresky obecné v Severním moři 1. Oblasti se zákazem rybolovu s výjimkou pelagických zařízení (pomocí košelkových nevodů a vlečných sítí) a období, během nichž zákazy platí, jsou stanoveny v příloze IV. 2. Plavidlům, která loví pomocí vlečných sítí pro lov při dně a nevodů s minimální velikostí ok nejméně 70 mm v divizi 4a a 4b nebo nejméně 90 mm v divizi 3a […] a dlouhých lovných šňůr, (6) se zakazuje rybolov ve vodách Unie divize ICES 4a, severně od 58° 30′ s. š. a jižně od 61° 30′ s. š., a ve vodách Unie divizí ICES 3a.20 (Skagerrak), 4a a 4b, severně od 57° 00′ s. š. a východně od 5° 00′ v. d. 3. Odchylně od odstavce 2 mohou plavidla uvedená v odstavci 2 lovit v oblastech uvedených v odstavci 1, pokud splňují alespoň jedno z následujících kritérií:
4. Členské státy posílí sledování a kontrolu plavidel uvedených v odstavci 2 a dohled nad těmito plavidly za účelem kontroly dodržování podmínek stanovených v odst. 3 písm. a) až e). (6) Kódy lovných zařízení: OTB, OTT, OT, TBN, TBS, TB, TX, PTB, SDN, SSC, SX, LL, LLS. “" |
5) |
v čl. 16 odst. 1 se doplňuje nové písmeno, které zní:
|
6) |
článek 27 se nahrazuje tímto: „Článek 27 Unášená lovná zařízení s uzavíracím mechanismem a pomocná plavidla 1. Unášená lovná zařízení s uzavíracím mechanismem by měla být vybavena instrumentálními bójemi. Používání jakýchkoli jiných bójí, jako jsou rádiové bóje, je zakázáno. 2. Plavidlo lovící košelkovými nevody nesmí současně sledovat více než 300 bójí v provozu. 3. Nejvyšší počet instrumentálních bójí, které mohou být pořízeny každoročně pro každé plavidlo lovící košelkovým nevodem, je stanoven na 500. Žádné plavidlo lovící košelkovým nevodem nesmí mít za žádných okolností současně více než 500 instrumentálních bójí (bóje na skladě a bóje v provozu). 4. Nejvyšší počet pomocných plavidel nepřesáhne dvě pomocná plavidla na podporu nejméně pěti plavidel lovících košelkovými nevody, která plují pod vlajkou některého členského státu. Toto ustanovení se nepoužije na členské státy, které používají pouze jedno pomocné plavidlo. 5. Jedno plavidlo lovící košelkovými nevody nesmí být v žádném okamžiku podporováno více než jedním pomocným plavidlem plujícím pod vlajkou některého členského státu. 6. Unie nezaregistruje v rejstříku oprávněných plavidel IOTC žádné nové ani dodatečné pomocné plavidlo.“; |
7) |
článek 46 se nahrazuje tímto: „Článek 46 Omezení pro lov při dně Členské státy zajistí, aby rybářská plavidla plující pod jejich vlajkou, která loví v oblasti dohody SIOFA:
|
8) |
článek 51 se nahrazuje tímto: „Článek 51 Uzavřená rybolovná období Plavidla třetích zemí oprávněná k rybolovu smačků rodu Ammodytes a k souvisejícím vedlejším úlovkům ve vodách Unie podoblasti ICES 4 nesmějí lovit smačky rodu Ammodytes v této podoblasti vlečnou sítí pro lov při dně, nevody nebo podobnými vlečnými zařízeními o velikosti ok menších než 16 mm v těchto obdobích:
|
9) |
přílohy IA, ID, IH a V se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení. |
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Článek 1, čl. 2 bod 3 a čl. 2 bod 9 ve spojení s bodem 1 písm. a) a e) a body 2 a 3 přílohy II se použijí ode dne 1. ledna 2020.
Čl. 2 body 1, 2 a 5 až 8 a čl. 2 bod 9 ve spojení s bodem 1 písm. b), c) a d) a bodem 4 přílohy II se použijí ode dne 1. července 2020.
Čl. 2 bod 4 se použije ode dne 15. srpna 2020.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 25. června 2020.
Za Radu
předsedkyně
A. METELKO-ZGOMBIĆ
(1) Nařízení Rady (EU) 2019/1838 ze dne 30. října 2019, kterým se pro rok 2020 stanoví rybolovná práva pro některé populace ryb a skupiny populací ryb v Baltském moři a kterým se mění nařízení (EU) 2019/124, pokud jde o některá rybolovná práva v jiných vodách (Úř. věst. L 281, 31.10.2019, s. 1).
(2) Nařízení Rady (EU) 2020/123 ze dne 27. ledna 2020, kterým se pro rok 2020 stanoví rybolovná práva ve vodách Unie a rybolovná práva, jimiž disponují rybářská plavidla Unie v některých vodách mimo Unii, pro některé rybí populace a skupiny rybích populací (Úř. věst. L 25, 30.1.2020, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/973 ze dne 4. července 2018, kterým se zavádí víceletý plán pro populace žijící při dně v Severním moři a rybolov využívající tyto populace, kterým se stanoví podrobnosti provádění povinnosti vykládky v Severním moři a kterým se zrušuje nařízení Rady (ES) č. 676/2007 a (ES) č. 1342/2008 (Úř. věst. L 179, 16.7.2018, s. 1).
(4) Dohoda o rybolovu mezi Evropským hospodářským společenstvím a Norským královstvím (Úř. věst. L 226, 29.8.1980, s. 48).
PŘÍLOHA I
Příloha nařízení (EU) 2019/1838 se mění takto:
1) |
v tabulce rybolovných práv pro tresku obecnou v subdivizích ICES 25–32 se poznámka č. 2 nahrazuje tímto:
|
2) |
v tabulce rybolovných práv pro tresku obecnou v subdivizích ICES 22–24 se poznámky pod čarou č. 1 a 2 nahrazují tímto:
|
PŘÍLOHA II
Přílohy IA, ID, IH a V nařízení (EU) 2020/123 se mění takto:
1) |
příloha IA se mění takto:
|
2) |
v příloze ID se tabulka rybolovných práv pro mečouna obecného ve Středozemním moři nahrazuje tímto:
|
3) |
v příloze IH se tabulka rybolovných práv pro kranase Murphyho v oblasti úmluvy SPRFMO nahrazuje tímto:
|
4) |
v příloze V se v tabulce části B „Omezení počtu oprávnění k rybolovu pro plavidla třetích zemí lovící ve vodách Unie“ poznámka pod čarou 1 nahrazuje tímto:
|
(1) Úlovky sledě obecného odlovené s použitím sítí o velikosti ok 32 mm nebo větší.
(2) Úlovky v rámci této kvóty se odečtou od norského podílu TAC. V rámci této kvóty je odlov ve vodách Unie oblastí 4a a 4b (HER/*4AB-C) omezen na níže uvedená množství. Dodatečné množství v maximální výši 10 000 tun se přidělí, jestliže k takovému zvýšení Norsko vyzve.
50 000
(3) Tuto kvótu lze odlovit pouze od 1. července 2020 do 30. září 2020;
(4) Až 5 % kvóty mohou tvořit vedlejší úlovky tresky bezvousé a tresky jednoskvrnné (OTH/*03 A.2). Vedlejší úlovky tresky bezvousé a tresky jednoskvrnné započítané do kvóty podle tohoto ustanovení a vedlejší úlovky druhů započítaných do kvóty podle čl. 15 odst. 8 nařízení (EU) č. 1380/2013 nesmí dohromady překročit 9 % kvóty.
(5) Tuto kvótu lze odlovit pouze od 1. července 2020 do 30. června 2021.“;
(6) Tuto kvótu lze odlovit pouze od 1. července 2020 do 30. června 2021.
(7) Nejvýše 2 % kvóty mohou tvořit vedlejší úlovky tresky bezvousé (OTH/*2AC4C). Vedlejší úlovky tresky bezvousé započítané do kvóty podle tohoto ustanovení a vedlejší úlovky druhů započítaných do kvóty podle čl. 15 odst. 8 nařízení (EU) č. 1380/2013 nesmějí dohromady překročit 9 % kvóty.
(8) Včetně smačků rodu Ammodytes.
(9) Může obsahovat až 4 % vedlejších úlovků sledě obecného. “
(10) Tuto kvótu lze odlovit pouze od 1. dubna do 31. prosince. “;