(EU) 2020/600Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/600 ze dne 30. dubna 2020, kterým se stanoví odchylka od prováděcího nařízení (EU) 2017/892, prováděcího nařízení (EU) 2016/1150, prováděcího nařízení (EU) č. 615/2014, prováděcího nařízení (EU) 2015/1368 a prováděcího nařízení (EU) 2017/39, pokud jde o některá opatření k řešení krize způsobené pandemií COVID-19

Publikováno: Úř. věst. L 140, 4.5.2020, s. 40-45 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 30. dubna 2020 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 5. května 2020 Nabývá účinnosti: 4. května 2020
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2020/600

ze dne 30. dubna 2020,

kterým se stanoví odchylka od prováděcího nařízení (EU) 2017/892, prováděcího nařízení (EU) 2016/1150, prováděcího nařízení (EU) č. 615/2014, prováděcího nařízení (EU) 2015/1368 a prováděcího nařízení (EU) 2017/39, pokud jde o některá opatření k řešení krize způsobené pandemií COVID-19

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (1), a zejména na články 25, 31, 38, 54 a 57 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V důsledku současné pandemie COVID-19 a z toho vyplývajících rozsáhlých omezení pohybu se zemědělci, vinaři, výrobci olivového oleje a včelaři ve všech členských státech potýkají s mimořádnými obtížemi. Kvůli logistickým problémům a nedostatku pracovních sil se stávají zranitelnými vůči hospodářským výkyvům způsobeným pandemií. Zejména se dostávají do finančních potíží a problémů s peněžními toky. Vzhledem k této bezprecedentní shodě okolností je nezbytné zmírnit tyto obtíže tím, že se stanoví odchylky od určitých ustanovení různých prováděcích nařízení použitelných v oblasti společné zemědělské politiky.

(2)

Podle čl. 9 odst. 1 prováděcího nařízení Komise (EU) 2017/892 (2) podávají organizace producentů příslušnému orgánu členského státu žádost o podporu nebo o zbývající částku podpory na každý operační program, na který je podpora požadována, do 15. února roku následujícího po roce, na který je podpora požadována. Podle čl. 9 odst. 3 uvedeného nařízení se mohou žádosti o podporu vztahovat na plánované, avšak neuskutečněné výdaje, prokážou-li se určité skutečnosti. Mezi tyto skutečnosti patří to, že dotčené činnosti nemohly být provedeny do 31. prosince roku provádění operačního programu z důvodů, které dotčená organizace producentů nemohla ovlivnit, a že tyto činnosti mohou být provedeny do 30. dubna roku následujícího po roce, na který bylo zažádáno o podporu. Vzhledem k pandemii Covid-19 je nezbytné stanovit odchylku od čl. 9 odst. 3 písm. b) prováděcího nařízení (EU) 2017/892 a zavést ustanovení, že žádosti o podporu, jež mají být předloženy do 15. února 2021, se mohou vztahovat na výdaje na činnosti plánované na rok 2020, avšak neuskutečněné do 31. prosince 2020, pokud tyto činnosti mohou být provedeny do 15. srpna 2021. Z téhož důvodu je rovněž nezbytné stanovit odchylku od čl. 9 odst. 3 písm. b) prováděcího nařízení (EU) 2017/892 a zavést ustanovení, že žádosti o podporu předložené do 15. února 2020 se mohou vztahovat na výdaje na činnosti plánované na rok 2019, avšak neuskutečněné do 31. prosince 2019, pokud tyto činnosti mohou být provedeny do 15. srpna 2020.

(3)

Opatření, jež v posledních měsících přijaly vlády k řešení krize způsobené pandemií COVID-19, mezi něž patří zejména uzavření hotelů, barů a restaurací, omezení pohybu osob a zboží na nezbytně nutnou míru či uzavření některých hranic v rámci Unie, mají negativní dopad na odvětví vína v Unii. Odhaduje se, že uzavření hotelů, barů a restaurací má přímý dopad na 30 % objemu vína spotřebovávaného v Unii, což odpovídá 50 % jeho hodnoty. Tlak na vinaře a celé odvětví vína vzniká i v důsledku nedostatku pracovních sil a logistických obtíží způsobených pandemií. Vinaři čelí v souvislosti s nadcházející sklizní stále větším problémům: nízkým cenám, snížení spotřeby a potížím s dopravou a prodejem.

(4)

Trh Unie s vínem navíc čelil zhoršujícím se podmínkám již v roce 2019, přičemž zásoby vína byly na nejvyšší úrovni od roku 2009. Tento vývoj způsobila především kombinace rekordní sklizně v roce 2018 a obecné snížení spotřeby vína v Unii. Kromě toho kvůli uvalení dalších dovozních cel na vína z Unie ze strany Spojených států amerických, které jsou hlavním trhem pro vývoz vína z Unie, utrpěl i vývoz. Pandemie COVID-19 znamenala další úder pro toto ohrožené odvětví, které již není schopné efektivně prodávat nebo distribuovat své výrobky, a to hlavně z důvodu uzavření velkých vývozních trhů a opatření přijatých k zajištění karantény a omezení pohybu, zejména přerušení všech stravovacích činností a zastavení dodávek pro běžné zákazníky. Všechny tyto faktory vedou ke ztrátám příjmů pro všechny subjekty v odvětví vína. Nejistota ohledně trvání opatření přijatých k řešení pandemie a jejich dopadu na ceny, vzorce spotřeby a příjmy dále zvyšuje tlak na odvětví vína v Unii.

(5)

Na základě výše uvedených skutečností je proto nezbytné přijmout naléhavá opatření k řešení dané situace tím, že bude umožněna další flexibilita při provádění určitých podpůrných opatření podle článku 43 nařízení (EU) č. 1308/2013 stanovením odchylky od některých ustanovení prováděcího nařízení Komise (EU) 2016/1150 (3).

(6)

V čl. 2 odst. 1 prováděcího nařízení Komise (EU) 2016/1150 se stanoví, že změny týkající se příslušných programů podpory podle čl. 41 odst. 5 nařízení (EU) č. 1308/2013 se předkládají nejvýše dvakrát za rozpočtový rok. Aby mohly členské státy rychle upravit své vnitrostátní programy podpory z důvodů souvisejících s krizí způsobenou pandemií COVID-19, je vhodné umožnit, aby se tyto změny mohly předkládat více než dvakrát za rozpočtový rok, budou-li předloženy do 15. října 2020. Členské státy by měly být schopny pohotově reagovat na mimořádné okolnosti související s krizí způsobenou pandemií COVID-19 a předkládat změny svého programu tak rychle a tak často, jak považují za nezbytné. Uvedená flexibilita by členským státům umožnila optimalizovat již zavedená opatření, navýšit počet zásahů a s větší frekvencí provádět změny s ohledem na situaci na trhu. Navíc by také umožnila členským státům, které chtějí do svého vnitrostátního programu podpory zahrnout další opatření, aby tak učinily okamžitě po vstupu tohoto nařízení v platnost a nečekaly na další termín pro předložení změn. Díky této větší flexibilitě by měly hospodářské subjekty, včetně těch nových, více příležitostí předkládat žádosti o podporu. Cílem je podpořit odvětví vína a zajistit flexibilitu, jež je nezbytná vzhledem k důsledkům krize způsobené pandemií COVID-19.

(7)

Je proto nezbytné stanovit dočasnou odchylku od čl. 2 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2016/1150, aby bylo možné provádět změny vnitrostátních programů podpory, kdykoli je to nutné, rovněž ve vztahu k opatřením uvedeným v čl. 45 odst. 1 písm. a) a v článcích 46 až 52 nařízení (EU) č. 1308/2013. Pokud jde o propagační opatření uvedené v čl. 45 odst. 1 písm. b) nařízení (EU) č. 1308/2013, provádět změny ve vnitrostátních programech podpory, kdykoli je to nutné, umožňuje členským státům prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/133 (4).

(8)

Vzhledem ke krizi způsobené pandemií COVID-19 a z toho vyplývajícího nedostatku lidských zdrojů je fakticky nemožné, aby výrobci provedli plánované činnosti v souvislosti se zelenou sklizní. Je proto vhodné odložit pro rok 2020 termín pro podávání žádostí o podporu na zelenou sklizeň, jakož i lhůtu pro provedení zelené sklizně, jak je stanoveno v čl. 8 písm. b) a d) prováděcího nařízení (EU) 2016/1150. Výrobci by tak měli získat další čas na plánování a nalezení potřebných pracovních sil pro provedení těchto činností.

(9)

Kromě toho se s ohledem na krizi způsobenou pandemií COVID-19 a z toho vyplývající rostoucí přebytky vína na trhu zdá být překonané žádat od členských států, aby poskytly konkrétní odůvodnění pro provedení zelené sklizně. Je proto vhodné stanovit odchylku od čl. 8 písm. c) prováděcího nařízení (EU) 2016/1150 a pro rok 2020 dočasně pozastavit požadavek, aby členské státy zjišťovaly očekávanou situaci na trhu, která opodstatňuje provedení zelené sklizně za účelem obnovení rovnováhy na trhu a zabránění krizi.

(10)

Článek 29 nařízení (EU) č. 1308/2013 stanoví pravidla pro tříleté pracovní programy vypracované organizacemi producentů na podporu odvětví olivového oleje a stolních oliv. Probíhající krize v souvislosti s pandemií Covid-19 představuje mimořádnou a bezprecedentní výzvu, pokud jde o schopnost příjemců vykonávat činnosti plánované během druhého a třetího roku provádění tříletých programů na podporu odvětví olivového oleje a stolních oliv. Z toho důvodu se příjemcům výjimečně poskytne flexibilita tím, že bude za určitých podmínek možné tyto činnosti změnit. Je proto nezbytné stanovit odchylku od některých ustanovení prováděcího nařízení Komise (EU) č. 615/2014 (5) a umožnit tuto flexibilitu, aniž by to mělo vliv na lhůtu pro výplatu finančního příspěvku EU.

(11)

Pravidla týkající se včelařských programů jsou stanovena v prováděcím nařízení Komise (EU) 2015/1368 (6) o podpoře v tomto odvětví. V souladu s článkem 2 uvedeného nařízení je včelařským rokem období dvanácti po sobě jdoucích měsíců od 1. srpna do 31. července. Včelařský rok 2020 tedy trvá od 1. srpna 2019 do 31. července 2020. Podle článku 3 uvedeného nařízení oznámí každý členský stát svůj návrh jednotného včelařského programu pro celé své území. V souladu s článkem 6 uvedeného nařízení mohou členské státy během včelařského roku změnit opatření zahrnutá v jejich včelařských programech. Neměl by však být překročen celkový strop plánovaných ročních výdajů. Prováděcí nařízení (EU) 2015/1368 by mělo být změněno tak, aby členské státy mohly provádět opatření plánovaná na včelařský rok 2020 i po 31. červenci 2020. Tato změna by neměla nijak ovlivnit platební lhůtu. V souladu s čl. 55 odst. 1 nařízení (EU) č. 1308/2013 se včelařské programy vypracovávají ve spolupráci se zastupujícími organizacemi v oblasti včelařství. Dříve než členské státy požádají o jakékoli změny včelařských programů, měly by konzultovat dotčené organizace.

(12)

V čl. 1 odst. 2 prováděcího nařízení Komise (EU) 2017/39 (7) je pro účely projektu podpory uvedeného v článku 23 nařízení (EU) č. 1308/2013 (dále jen „školní projekt“) stanovena definice „školního roku“. Opatření zavedená členskými státy k řešení pandemie COVID-19, mezi něž patří dočasné uzavření vzdělávacích zařízení, narušila provádění školního projektu ve školním roce 2019/2020. Tato opatření dočasně zabránila distribuci ovoce, zeleniny a mléka ve vzdělávacích zařízeních a provádění doprovodných vzdělávacích opatření i činností v oblasti propagace, sledování a hodnocení. Je proto vhodné stanovit odchylku od čl. 1 odst. 2 prováděcího nařízení (EU) 2017/39 a prodloužit trvání školního roku 2019/2020 tak, aby členské státy mohly pokračovat v provádění činností plánovaných pro daný školní rok do 30. září 2020.

(13)

V čl. 4 odst. 3, 4 a 5 a v čl. 5 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2017/39 je stanoveno období, na které se mohou vztahovat žádosti o podporu týkající se dodávky a distribuce produktů a doprovodných vzdělávacích opatření, jakož i lhůta pro podávání žádostí o podporu a pro výplatu podpory v rámci školního projektu. Vzhledem k prodloužení trvání školního roku 2019/2020 by měla být stanovena odchylka od čl. 4 odst. 3, 4 a 5 a čl. 5 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2017/39, pokud jde o žádosti o podporu týkající se činností v rámci školního projektu prováděných po 31. červenci 2020, tak aby se tyto žádosti mohly vztahovat na období kratší než dva týdny, a s cílem stanovit lhůty pro podávání žádostí o podporu a pro výplatu podpory.

(14)

V čl. 7 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2017/39 se stanoví pravidla pro přerozdělení nevyžádané podpory Unie mezi členskými státy, které se účastní školního projektu a oznámily, že si přejí využít více prostředků, než kolik činí jejich předběžný příděl. Výše předběžného přídělu, který lze přerozdělit jinému členskému státu, vychází z úrovně využití definitivního přídělu podpory Unie ze strany tohoto členského státu v předchozím školním roce. Karanténní opatření zavedená členskými státy k řešení pandemie COVID-19, mezi něž patří dočasné uzavření vzdělávacích zařízení, by mohla snížit potřebu využívání podpory Unie ve školním roce 2019/2020. Je proto vhodné stanovit odchylku od čl. 7 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2017/39, aby se při přerozdělení nevyžádané podpory Unie mezi členskými státy, které se účastní školního projektu ve školním roce 2021/2022, nezohledňovala úroveň využití podpory Unie ve školním roce 2019/2020.

(15)

Vzhledem k nutnosti přijmout okamžitá opatření by toto nařízení mělo vstoupit v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

(16)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro společnou organizaci zemědělských trhů,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

HLAVA I

OVOCE A ZELENINA

Článek 1

Odchylky od prováděcího nařízení (EU) 2017/892

1.   Odchylně od čl. 9 odst. 3 písm. b) se mohou žádosti o podporu předložené do 15. února 2020 vztahovat na výdaje na činnosti plánované na rok 2019, avšak neuskutečněné do 31. prosince 2019, pokud tyto činnosti mohou být provedeny do 15. srpna 2020.

2.   Odchylně od čl. 9 odst. 3 písm. b) se mohou žádosti o podporu, jež mají být předloženy do 15. února 2021, vztahovat na výdaje na činnosti plánované na rok 2020, avšak neuskutečněné do 31. prosince 2020, pokud tyto činnosti mohou být provedeny do 15. srpna 2021.

HLAVA II

VÍNO

Článek 2

Odchylky od prováděcího nařízení (EU) 2016/1150

1.   Odchylně od čl. 2 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2016/1150 mohou členské státy – kdykoli je to během rozpočtového roku 2020 nutné, avšak nejpozději do 15. října 2020 – provádět v souvislosti s opatřeními uvedenými v čl. 45 odst. 1 písm. a) a v článcích 46 až 52 nařízení (EU) č. 1308/2013 změny ve svých vnitrostátních programech podpory v odvětví vína podle čl. 41 odst. 5 nařízení (EU) č. 1308/2013.

2.   Odchylně od článku 8 prováděcího nařízení (EU) 2016/1150 mohou členské státy během rozpočtového roku 2020:

a)

stanovit termín pro podávání žádostí o podporu na zelenou sklizeň podle písmene b) uvedeného článku mezi 15. dubnem a 30. červnem;

b)

rozhodnout se nezjišťovat očekávanou situaci na trhu, která opodstatňuje provedení zelené sklizně, podle písmene c) uvedeného článku;

c)

stanovit do 30. června datum po vypršení termínu pro podávání žádostí o podporu na zelenou sklizeň podle písmene a) tohoto článku jako lhůtu pro provedení zelené sklizně v souladu s požadavky čl. 47 odst. 1 nařízení (EU) č. 1308/2013. Tato lhůta se stanoví před obvyklým obdobím sklizně (stadium N podle Baggioliniho, BBCH 89) na každé dané ploše.

HLAVA III

OLIVOVÝ OLEJ A STOLNÍ OLIVY

Článek 3

Odchylky od prováděcího nařízení (EU) č. 615/2014

1.   Odchylně od čl. 2 odst. 2 a 4 prováděcího nařízení (EU) č. 615/2014 může příslušný orgán přijmout změny pracovního programu za předpokladu, že:

a)

cílem navrhovaných změn je provést změny a upravit harmonogram činností v druhém roce provádění tříletého pracovního programu, který byl zahájen dne 1. dubna 2018, po 31. březnu 2020;

b)

dotčené činnosti nebyly provedeny včas z důvodu překážek vyplývajících z pandemie COVID-19;

c)

organizace přijímající podporu požádá do 30. června 2020 o částečnou platbu podle článku 5a prováděcího nařízení (EU) č. 615/2014 z podpory odpovídající činnostem v druhém roce provádění, které byly provedeny před 1. dubnem 2020;

d)

financování dotčených činností ze strany Unie probíhá v rámci druhého roku provádění v souladu s článkem 5 prováděcího nařízení (EU) č. 615/2014.

Ustanovení čl. 5 odst. 4 prováděcího nařízení (EU) č. 615/2014 se nepoužije na pracovní programy změněné podle prvního pododstavce písm. d) tohoto článku.

2.   Odchylně od čl. 2 odst. 6 písm. a) prováděcího nařízení (EU) č. 615/2014 se dvouměsíční lhůta pro oznámení změn pracovního programu nepoužije za předpokladu, že:

a)

navrhované změny se týkají činností ve třetím roce provádění tříletého pracovního programu, který byl zahájen dne 1. dubna 2018;

b)

původně plánovaná činnost nebyla nebo nemůže být zcela nebo částečně provedena z důvodu překážek vyplývajících z pandemie COVID-19;

c)

změněná činnost se provádí po přijetí příslušným orgánem.

HLAVA IV

VNITROSTÁTNÍ VČELAŘSKÉ PROGRAMY

Článek 4

Odchylky od prováděcího nařízení (EU) 2015/1368

Odchylně od čl. 6 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2015/1368 mohou členské státy změnit své včelařské programy tak, aby opatření plánovaná na včelařský rok 2020 mohla být provedena po 31. červenci 2020, avšak nejpozději do 15. září 2020. Tato opatření se považují za provedená za včelařský rok 2020.

Tyto změny členský stát oznámí Komisi a Komise je musí předtím, než jsou provedeny, schválit. Žádosti o tyto změny a jejich schválení se provádí v souladu s postupem stanoveným v čl. 6 odst. 2 a 3 uvedeného nařízení.

HLAVA V

ŠKOLNÍ PROJEKT

Článek 5

Odchylky od prováděcího nařízení (EU) 2017/39

1.   Odchylně od čl. 1 odst. 2 prováděcího nařízení (EU) 2017/39 se trvání školního roku 2019/2020 prodlužuje do 30. září 2020.

2.   Odchylně od čl. 4 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2017/39 se žádosti o podporu týkající se činností ve školním roce 2019/2020, jež jsou prováděny po 31. červenci 2020, mohou vztahovat na období kratší než dva týdny.

3.   Odchylně od čl. 4 odst. 4 a 5 prováděcího nařízení (EU) 2017/39 se žádosti o podporu týkající se činností ve školním roce 2019/2020, jež jsou prováděny po 31. červenci 2020, podávají do 30. září 2020. V případě nedodržení této lhůty nebude podpora vyplacena.

4.   Odchylně od čl. 5 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2017/39 podporu na činnosti ve školním roce 2019/2020, jež jsou prováděny po 31. červenci 2020, vyplácí příslušné orgány do 15. října 2020.

5.   Odchylně od čl. 7 odst. 3 prvního pododstavce prováděcího nařízení (EU) 2017/39 se výpočet popsaný v uvedeném pododstavci nepoužije pro výpočet definitivního přídělu podpory Unie na školní rok 2021/2022.

Článek 6

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 30. dubna 2020.

Za Komisi

Ursula VON DER LEYEN

předsedkyně


(1)  Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 671.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/892 ze dne 13. března 2017, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o odvětví ovoce a zeleniny a odvětví výrobků z ovoce a zeleniny (Úř. věst. L 138, 25.5.2017, s. 57).

(3)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2016/1150 ze dne 15. dubna 2016, kterým se stanoví pravidla pro uplatňování nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o vnitrostátní programy podpory v odvětví vína (Úř. věst. L 190, 15.7.2016, s. 23).

(4)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/133 ze dne 30. ledna 2020, kterým se stanoví odchylka od prováděcího nařízení Komise (EU) 2016/1150, kterým se stanoví pravidla pro uplatňování nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o vnitrostátní programy podpory v odvětví vína (Úř. věst. L 27, 31.1.2020, s. 24).

(5)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 615/2014 ze dne 6. června 2014, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013 a k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o pracovní programy na podporu odvětví olivového oleje a stolních oliv (Úř. věst. L 168, 7.6.2014, s. 95).

(6)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1368 ze dne 6. srpna 2015, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o podporu v odvětví včelařství (Úř. věst. L 211, 8.8.2015, s. 9).

(7)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/39 ze dne 3. listopadu 2016, kterým se stanoví pravidla pro uplatňování nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o podporu Unie na dodávky ovoce a zeleniny, banánů a mléka do vzdělávacích zařízení (Úř. věst. L 5, 10.1.2017, s. 1).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU