(EU) 2019/1859Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/1859 ze dne 6. listopadu 2019, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 10 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242, pokud jde o sběr některých údajů (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 286, 7.11.2019, s. 10-12 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 6. listopadu 2019 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 10. listopadu 2019 | Nabývá účinnosti: | 10. listopadu 2019 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2019/1859
ze dne 6. listopadu 2019,
kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 10 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242, pokud jde o sběr některých údajů
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242 ze dne 20. června 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy emisí CO2 pro nová těžká vozidla a kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EU) 2018/956 a směrnice Rady 96/53/ES (1), a zejména článek 10 tohoto nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Aby vytvořila metodiku pro posouzení uplatňování podmínek, za nichž se stanoví referenční hodnoty emisí CO2 („metodika“), je vhodné, aby Komise měla přístup k určitým údajům, které jsou k dispozici výrobcům při používání simulačního nástroje uvedeného v čl. 5 odst. 1 písm. a) nařízení Komise (EU) 2017/2400 (2), zejména k datovému souboru „sum exec data file“. |
(2) |
Přístup k datovému souboru „sum exec data file“ by Komisi umožnil posoudit kvantitativní dopady na emise CO2 vozidel vyplývající z uplatňování dotyčné metodiky. Datové soubory „sum exec data file“ jsou zejména důležité pro určení úprav regulačních emisí CO2 vyplývajících z úprav údajů o součástech vozidel, jež slouží jako vstupní údaje pro simulační nástroj. Datové soubory „sum exec data file“ jsou tedy nezbytné jednak pro posouzení potenciální potřeby oprav, jakož i pro případné následné provedení oprav emisí CO2 dotyčných vozidel na základě upravených údajů o součástech, které byly zadány do simulačního nástroje. |
(3) |
Je proto vhodné, aby výrobci sledovali datové soubory „sum exec data file“ týkající se vozidel, u nichž proběhla simulace během vykazovaných období 2019 a 2020, a údaje v nich uvedené vykazovali Evropské komisi. Jelikož vykazování dotyčných informací o vozidlech vyrobených před 1. říjnem 2019 může od výrobců vyžadovat větší úsilí, mělo by být datum vykazování dotyčných informací stanoveno na pozdější datum, tedy na 30. září 2021. |
(4) |
Je důležité zajistit, aby sledované a vykazované údaje byly věrohodné a spolehlivé. Komise by tudíž měla mít prostředek k ověření správnosti konečných údajů a v nezbytných případech možnost přijmout opatření, kterými jejich správnost zajistí. |
(5) |
Komise by měla využít úložiště obchodních údajů, jež spravuje Evropská agentura pro životní prostředí, aby výrobcům usnadnila sběr dotyčných údajů, které by měly být předány spolu s údaji vykazovanými podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/956 (3). |
(6) |
Aby bylo možné zajistit věrohodnost a reprezentativnost referenčních emisí CO2 jakožto základu pro stanovení cílů pro emise CO2 pro celý vozový park Unie, toto nařízení by mělo vstoupit v platnost co nejdříve po vyhlášení. |
(7) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro změnu klimatu, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Sledování a vykazování výrobci
1. U nových těžkých vozidel s datem simulace před 1. červencem 2021 musí výrobci podle tohoto nařízení sledovat a Komisi vykázat soubor ve formátu CSV („comma separated values“); tento soubor s příponou “.vsum“ nese stejný název jako příslušný pracovní soubor a obsahuje souhrnné výsledky jednotlivých simulovaných profilů určení a stavů užitečného zatížení generovaných simulačním nástrojem, jenž je uveden v čl. 5 odst. 1 písm. a) nařízení (EU) 2017/2400, a to v jeho grafickém uživatelském rozhraní (GUI) (datový soubor „sum exec data file“).
2. Výrobci sledují datový soubor „sum exec data file“ za každé nové těžké vozidlo,
a) |
jehož datum simulace spadá do období od 1. října 2019 do 30. června 2020, a tyto údaje vykazují nejpozději do 30. září 2020; |
b) |
jehož datum simulace spadá do období od 1. ledna 2019 do 30. září 2019, a tyto údaje vykazují nejpozději do čtvrtek 30. září 2021; |
c) |
jehož datum simulace spadá do období od 1. července 2020 do 30. června 2021, a tyto údaje vykazují nejpozději do 30. září 2021. |
3. Datové soubory „sum exec data file“ předává kontaktní místo výrobce prostřednictvím elektronického přenosu úložišti obchodních údajů, jež spravuje Evropská agentura pro životní prostřední (dále jen „agentura“). Kontaktní místo uvědomí Komisi a agenturu o předání údajů e-mailem zaslaným na adresy uvedené níže v odstavci 5.
4. Kontaktním místem, které odpovídá za nahrání údajů jednotlivých výrobců, je kontaktní místo, které dotyčný výrobce určil podle nařízení (EU) 2018/956, neuvědomí-li výrobce Komisi jinak do 1. září 2020.
Článek 2
Ověřování
1. Výrobci odpovídají za správnost a kvalitu údajů, které vykazují v souladu s čl. 1 odst. 2. O veškerých chybách zjištěných ve vykázaných údajích neprodleně informují Komisi.
2. Komise může ověřit kvalitu údajů vykazovaných podle čl. 1 odst. 2.
3. Je-li Komise informována o chybách v údajích nebo zjistí-li podle svého vlastního ověření nesrovnalosti v údajích, přijme podle potřeby po projednání s výrobcem opatření nezbytná k jejich opravě.
Článek 3
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 6. listopadu 2019.
Za Komisi
předseda
Jean-Claude JUNCKER
(1) Úř. věst. L 198, 25.7.2019, s. 202.
(2) Nařízení Komise (EU) 2017/2400 ze dne 12. prosince 2017, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009, pokud jde o stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva u těžkých nákladních vozidel, a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES a nařízení Komise (EU) č. 582/2011 (Úř. věst. L 349, 29.12.2017, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/956 ze dne 28. června 2018 o sledování a vykazování emisí CO2 a spotřeby paliva u nových těžkých vozidel (Úř. věst. L 173, 9.7.2018, s 1).