(EU) 2019/709Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2019/709 ze dne 6. května 2019 o jmenování manažera struktury vzdušného prostoru pro funkce sítě uspořádání letového provozu (ATM) jednotného evropského nebe (oznámeno pod číslem C(2019) 3228)

Publikováno: Úř. věst. L 120, 8.5.2019, s. 27-30 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 8. května 2019 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 28. května 2019 Nabývá účinnosti: 28. května 2019
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2019/709

ze dne 6. května 2019

o jmenování manažera struktury vzdušného prostoru pro funkce sítě uspořádání letového provozu (ATM) jednotného evropského nebe

(oznámeno pod číslem C(2019) 3228)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 551/2004 ze dne 10. března 2004 o organizaci a užívání vzdušného prostoru v jednotném evropském nebi (nařízení o vzdušném prostoru) (1), a zejména na čl. 6 odst. 2 písm. b) tohoto nařízení,

po konzultaci s Výborem pro jednotné nebe,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V souladu s čl. 6 odst. 6 nařízení (ES) č. 551/2004 členské státy svěřily organizaci Eurocontrol provádění činností souvisejících s uspořádáním toku letového provozu prostřednictvím centrální jednotky řízení dopravního toku (CFMU).

(2)

Rozhodnutím C(2011) 4130 final ze dne 7. července 2011 Komise jmenovala organizaci Eurocontrol manažerem struktury vzdušného prostoru, který má plnit úkoly nezbytné pro výkon funkcí sítě ATM jednotného evropského nebe od července 2011 do prosince 2019.

(3)

Komise pravidelně přezkoumávala účelnost způsobu, jakým organizace Eurocontrol prováděla tyto úkoly v období od roku 2011 do roku 2016. Komise dospěla k závěru, že organizace Eurocontrol tak činila způsobem, který je z provozního hlediska uspokojivý.

(4)

V roce 2017 Komise přezkoumala řízení, finanční opatření a hlediska nákladového základu a nákladové efektivnosti funkcí sítě ATM a dospěla k závěru, že manažer struktury vzdušného prostoru by měl mít při řízení větší autonomii. Generální ředitel organizace Eurocontrol udělil takovou autonomii řediteli uspořádání struktury vzdušného prostoru, který v organizaci Eurocontrol vykonává úkoly manažera struktury vzdušného prostoru, rozhodnutím č. XI/91 (2017) ze dne 1. listopadu 2017 (2).

(5)

Komise rovněž dospěla k závěru, že funkce sítě ATM by měly být vykonávány pokročilejším a nákladově efektivnějším způsobem než v období 2011–2016, a to zejména tím, že se zamezí zdvojování úsilí, a tím bude zapotřebí méně, nebo alespoň nikoli více, finančních a lidských zdrojů pro výkon těchto funkcí v členských státech.

(6)

S ohledem na celkově kladné hodnocení nákladově efektivního provádění úkolů manažera struktury vzdušného prostoru ze strany organizace Eurocontrol v prvním a druhém referenčním období systému sledování výkonnosti, jak je stanoveno v článku 8 prováděcího nařízení Komise (EU) č. 390/2013 (3), jakož i na potřebu zajistit kontinuitu činnosti při provozu funkcí sítě ATM, vyzvala Komise dne 17. července 2018 organizaci Eurocontrol, aby předložila návrh. Komise požádala organizaci Eurocontrol, aby specifikovala svou ochotu a schopnost k opětovnému jmenování manažerem struktury vzdušného prostoru v souladu s kritérii stanovenými v čl. 6 odst. 2 nařízení (ES) č. 551/2004. V tomto ohledu organizaci Eurocontrol rovněž požádala, aby popsala, jak by splnila podmínky stanovené v čl. 4 odst. 3 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/123 (4), a aby nastínila, jak by po svém jmenování naplňovala požadavky stanovené v čl. 4 odst. 4 uvedeného nařízení.

(7)

Ve svém návrhu předloženém dne 17. prosince 2018 poskytla organizace Eurocontrol informace týkající se požadavků stanovených v čl. 4 odst. 3 a 4 prováděcího nařízení (EU) 2019/123.

(8)

Po následné žádosti Komise poskytla organizace Eurocontrol dodatečné vysvětlení.

(9)

Komise posoudila materiály předložené organizací Eurocontrol a zjistila, že požadavky stanovené v čl. 4 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2019/123 jsou splněny.

(10)

Pokud jde zejména o výsledky dosažené ve funkci manažera struktury vzdušného prostoru během prvního a druhého referenčního období, organizace Eurocontrol se ve svém návrhu zabývá otázkami uvedenými v čl. 4 odst. 3 písm. a) prováděcího nařízení (EU) 2019/123. Návrh prokazuje způsobilost a schopnost plnit úkoly stanovené v článku 7 uvedeného nařízení.

(11)

V souladu s čl. 4 odst. 3 písm. b) prováděcího nařízení (EU) 2019/123 organizace Eurocontrol ve svém návrhu z kvalitativního a kvantitativního hlediska popsala hlavní cíle, kterých plánuje s ohledem na řízení funkcí sítě dosáhnout, a způsob, jakým bude zajišťovat kvalitní služby pro provozní uživatele.

(12)

V souladu s čl. 4 odst. 3 písm. c) prováděcího nařízení (EU) 2019/123, kromě jiného s odkazem na zkušenosti z prvního a druhého referenčního období, organizace Eurocontrol popsala přístup a prostředky, které hodlá používat jakožto manažer struktury vzdušného prostoru.

(13)

Pokud manažer struktury vzdušného prostoru provádí i jiné činnosti než ty, které se týkají výkonu funkcí sítě, čl. 4 odst. 3 písm. d) prováděcího nařízení (EU) 2019/123 vyžaduje, aby prokázal že tyto další činnosti budou prováděny nezávisle na úkolech manažera struktury vzdušného prostoru uvedených v článku 7. Organizace Eurocontrol ve svém návrhu uvedla, že úkoly manažera struktury vzdušného prostoru týkající se výkonu funkcí sítě budou prováděny ředitelstvím uspořádání struktury vzdušného prostoru a činnost této části organizace bude odpovídajícím způsobem oddělena od jiných činností.

(14)

Kromě splnění požadavků dle čl. 4 odst. 3 navrhla organizace Eurocontrol, že bude i nadále při plnění úkolů manažera struktury vzdušného prostoru po celou dobu svého jmenování zlepšovat nákladovou efektivnost.

(15)

Organizace Eurocontrol by proto měla být jmenována manažerem struktury vzdušného prostoru.

(16)

Toto jmenování by mělo zahrnovat třetí i čtvrté referenční období uvedené v článku 7 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/317 (5), a to vzhledem k investicím potřebným k zavedení technologicky nejpokročilejšího systému pro podporu výkonnosti funkcí sítě ATM a vzhledem k potřebě zajistit stabilitu a kontinuitu provozu sítě.

(17)

V souladu s čl. 4 odst. 4 písm. a) prováděcího nařízení (EU) 2019/123 by manažer struktury vzdušného prostoru měl před začátkem třetího referenčního období obdržet osvědčení od Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví.

(18)

Aby byla zajištěna autonomie manažera struktury vzdušného prostoru, je důležité přiměřené oddělení činností v rámci organizace, která má být manažerem struktury vzdušného prostoru jmenována. V souladu s čl. 4 odst. 3 písm. d) prováděcího nařízení (EU) 2019/123 by tedy organizace Eurocontrol měla provádět své činnosti jako manažer struktury vzdušného prostoru nezávisle na jakékoli jiné činnosti, a to i pokud jde o činnosti související s prací mezinárodních organizací.

(19)

V zájmu zajištění spravedlnosti ve vztahu k členským státům a třetím zemím, jimž manažer struktury vzdušného prostoru poskytuje své služby, by měl manažer struktury vzdušného prostoru disponovat vhodnými způsoby financování a vynakládání prostředků a dodržovat zvláštní pravidla pro správu účtů,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Jmenování manažera struktury vzdušného prostoru

1.   Organizace Eurocontrol je jmenována manažerem struktury vzdušného prostoru.

2.   Jmenování uvedené v odstavci 1 zahrnuje třetí a čtvrté referenční období uvedené v článku 7 prováděcího nařízení (EU) 2019/317.

Článek 2

Úkoly manažera struktury vzdušného prostoru

1.   Organizace Eurocontrol jakožto manažer struktury vzdušného prostoru plní úkoly nezbytné pro výkon funkcí sítě ATM uvedené v článku 7 prováděcího nařízení (EU) 2019/123.

2.   Organizace Eurocontrol jakožto manažer struktury vzdušného prostoru plní své úkoly v souladu s požadavky stanovenými v článku 4 prováděcího nařízení (EU) 2019/123.

Článek 3

Certifikace

Před prováděním svěřených úkolů, nejpozději však 2. ledna 2020, obdrží manažer struktury vzdušného prostoru osvědčení od Agentury v souladu s prováděcím nařízením Komise (EU) 2017/373 (6).

Článek 4

Manažer struktury vzdušného prostoru a Rada pro uspořádání struktury vzdušného prostoru

1.   Nadřízeným manažera struktury vzdušného prostoru uvedeným v čl. 18 odst. 4 písm. c) prováděcího nařízení (EU) 2019/123 je ředitel ředitelství uspořádání struktury vzdušného prostoru organizace Eurocontrol.

2.   Zástupcem organizace Eurocontrol uvedeným v čl. 18 odst. 4 písm. f) prováděcího nařízení (EU) 2019/123 je generální ředitel organizace Eurocontrol.

3.   Manažer struktury vzdušného prostoru nese náklady spojené s administrativní podporou předsedy Rady pro uspořádání struktury vzdušného prostoru.

Článek 5

Účast na konzultacích s členskými státy

Na žádost Komise se manažer struktury vzdušného prostoru účastní konzultací s členskými státy uvedených v článku 21 prováděcího nařízení (EU) 2019/123.

Článek 6

Nezávislý výkon úkolů

V souladu s čl. 4 odst. 3 písm. d) prováděcího nařízení (EU) 2019/123 organizace Eurocontrol provádí své úkoly manažera struktury vzdušného prostoru nezávisle na jakékoli jiné činnosti, a to i pokud jde o činnosti související s prací mezinárodních organizací.

Článek 7

Způsoby financování a vynakládání prostředků manažera struktury vzdušného prostoru a oddělení účtů

1.   Aniž jsou dotčeny dohody uvedené v čl. 24 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2019/123, manažer struktury vzdušného prostoru disponuje opatřeními zajišťujícími, že členské státy a třetí země uvedené v čl. 24 odst. 1 a 2 uvedeného nařízení spravedlivě a přiměřeně finančně přispívají na úkoly svěřené manažerovi struktury vzdušného prostoru. Pokud jde o správu účtů, řídí se odstavci 3 a 4.

2.   Manažer struktury vzdušného prostoru zajistí, aby platby členských států Unie v souladu s čl. 25 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2019/123 nebyly použity k financování výdajů na jiné činnosti, než ty, které spadají do úkolů uvedených v článku 7 uvedeného nařízení nebo které vznikly v důsledku účasti třetích zemí podle čl. 24 odst. 3 a 4 uvedeného nařízení.

3.   V souladu s čl. 25 odst. 3 písm. c) prováděcího nařízení (EU) 2019/123 jsou úkoly organizace Eurocontrol jako manažera struktury vzdušného prostoru v rámci rozpočtu organizace Eurocontrol vedeny na odděleném účtu.

4.   V rámci účtu uvedeného v odstavci 3 vykáže manažer struktury vzdušného prostoru náklady vzniklé a platby splatné na základě veškerých ujednání o spolupráci uvedených v čl. 24 odst. 3 a 4 prováděcího nařízení (EU) 2019/123 zvlášť.

Článek 8

Vstup v platnost

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 6. května 2019.

Za Komisi

Violeta BULC

členka Komise


(1)  Úř. věst. L 96, 31.3.2004, s. 20.

(2)  Rozhodnutí o udělení pravomocí a/nebo podpisového oprávnění řediteli uspořádání struktury vzdušného prostoru v záležitostech týkajících se podpůrných služeb z ostatních oddělení organizace, rozpočtového procesu pro správu sítě, technických setkání vedoucích pracovníků sítě v oblasti sociálního dialogu a provozních a technických dohod nezbytných pro výkon funkcí sítě organizace Eurocontrol.

(3)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 390/2013 ze dne 3. května 2013, kterým se stanoví systém sledování výkonnosti letových navigačních služeb a funkcí sítě (Úř. věst. L 128, 9.5.2013, s. 1).

(4)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/123 ze dne 24. ledna 2019, kterým se stanoví prováděcí pravidla pro funkce sítě uspořádání letového provozu (ATM) a zrušuje nařízení Komise (EU) č. 677/2011 (Úř. věst. L 28, 31.1.2019, s. 1).

(5)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/317 ze dne 11. února 2019, kterým se stanoví systém sledování výkonnosti a systém poplatků v jednotném evropském nebi a kterým se ruší prováděcí nařízení (EU) č. 390/2013 a (EU) č. 391/2013 (Úř. věst. L 56, 25.2.2019, s. 1).

(6)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/373 ze dne 1. března 2017, kterým se stanoví společné požadavky na poskytovatele služeb v oblasti uspořádání letového provozu/letových navigačních služeb a jiných funkcí sítě uspořádání letového provozu a dohled nad nimi, zrušují nařízení (ES) č. 482/2008, prováděcí nařízení (EU) č. 1034/2011, (EU) č. 1035/2011 a (EU) 2016/1377 a mění nařízení (EU) č. 677/2011 (Úř. věst. L 62, 8.3.2017, s. 1).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU