(EU) 2018/2027Rozhodnutí Rady (EU) 2018/2027 ze dne 29. listopadu 2018 o postoji, který má být zaujat jménem Evropské unie v Mezinárodní organizaci pro civilní letectví, pokud jde o první vydání mezinárodních norem a doporučených postupů v oblasti ochrany životního prostředí – Program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA)
Publikováno: | Úř. věst. L 325, 20.12.2018, s. 25-28 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 20. prosince 2018 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 29. listopadu 2018 | Nabývá účinnosti: | 29. listopadu 2018 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2018/2027
ze dne 29. listopadu 2018
o postoji, který má být zaujat jménem Evropské unie v Mezinárodní organizaci pro civilní letectví, pokud jde o první vydání mezinárodních norem a doporučených postupů v oblasti ochrany životního prostředí – Program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA)
RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 192 odst. 1 ve spojení s čl. 218 odst. 9 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Chicagská úmluva o mezinárodním civilním letectví (dále jen „úmluva“), jejímž cílem je regulovat mezinárodní leteckou dopravu, vstoupila v platnost dne 4. dubna 1947. Zřídila Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO). |
(2) |
Členské státy Unie jsou smluvními státy úmluvy a členy ICAO, přičemž Unie má v některých orgánech ICAO status pozorovatele. |
(3) |
Podle článku 54 úmluvy má Rada ICAO přijmout mezinárodní normy a doporučované předpisy. |
(4) |
Jednadvacátá konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu byla v prosinci 2015 zdárně završena přijetím Pařížské dohody. Cílem Pařížské dohody je udržet zvýšení průměrné celosvětové teploty výrazně pod 2 °C ve srovnání s úrovní před průmyslovou revolucí a usilovat o omezení nárůstu teploty na 1,5 °C této úrovně. K takovému snížení emisí by měla přispět všechna hospodářská odvětví, mezinárodní letectví nevyjímaje. |
(5) |
V roce 2016 devětatřicáté valné shromáždění ICAO prostřednictvím rezoluce A39-3 rozhodlo o vytvoření celosvětového tržního mechanismu k omezení emisí skleníkových plynů z mezinárodní letecké dopravy na úrovně roku 2020. Postoj Unie v tomto ohledu byl stanoven rozhodnutím Rady (EU) 2016/915 (1). |
(6) |
Dne 27. června 2018 na 10. schůzi v rámci svého 214. zasedání přijala Rada ICAO první vydání svazku IV přílohy 16 k úmluvě: Mezinárodní normy a doporučené postupy v oblasti ochrany životního prostředí – Program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA). |
(7) |
Předpokládá se, že pravidla programu CORSIA budou závazná v souladu s úmluvou a v mezích jimi stanovených. Pro Unii a její členské státy se rovněž mohou stát závaznými podle stávajících mezinárodních dohod o letecké dopravě. |
(8) |
Podle článku 90 úmluvy nabývají normy a doporučené postupy CORSIA platnosti tři měsíce po uplynutí lhůty pro oznámení nesouhlasu, ledaže by většina členských států ICAO oznámila svůj nesouhlas. |
(9) |
Článek 38 úmluvy upravuje odchylky od mezinárodních norem a řízení. Podle něj má smluvní stát, který shledá, že mu není možno podrobiti se ve všech směrech některé mezinárodní normě nebo řízení, nebo uvésti vlastní nařízení nebo předpisy v naprostý soulad s mezinárodní normou neb řízením, když taková norma nebo řízení byly změněny, anebo který pokládá za nutné zavésti nařízení nebo předpisy lišící se v jednotlivosti od předpisů nebo metod stanovených mezinárodní normou, oznámit ihned ICAO rozdíly mezi jeho vlastním předpisem a předpisem stanoveným mezinárodní normou. |
(10) |
Dne 20. července 2018 zaslala ICAO svým smluvním státům dopis AN 1/17.14–18/78 (dále jen „dopis“), v němž je požádala, aby jednak do 22. října 2018 oznámily nesouhlas s kteroukoli částí programu CORSIA a jednak do 1. prosince 2018 oznámily veškeré rozdíly mezi svými vlastními předpisy a programem CORSIA, jakož i očekávané datum pro dosažení souladu. |
(11) |
Program CORSIA se má vztahovat na provozovatele letounů, kteří ročně vyprodukují více než 10 000 tun emisí CO2 při mezinárodních letech prováděných letouny s maximální schválenou vzletovou hmotností větší než 5 700 kg, s výjimkou humanitárních, zdravotnických a protipožárních letů. |
(12) |
Požadavky na monitorování, vykazování a ověřování stanovené v programu CORSIA se mají začít uplatňovat od 1. ledna 2019. |
(13) |
Od 1. ledna 2021 do 31. prosince 2035 se mají kompenzační požadavky programu CORSIA vztahovat na provozovatele letounů provozující mezinárodní lety (podle definice v části II kapitole 1 bodě 1.1.2 a kapitole 2 bodě 2.1) mezi smluvními státy uvedenými v připravovaném dokumentu ICAO „CORSIA States for Chapter 3 State Pairs“. |
(14) |
Je vhodné stanovit postoj, který má být zaujat jménem Unie v reakci na dopis. Důvodem je skutečnost, že program CORSIA může rozhodujícím způsobem ovlivnit obsah práva Unie, zejména směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES (2). |
(15) |
Vzhledem k tomu, že by program CORSIA umožnil významný pokrok na mezinárodní úrovni, by neměl být oznámen žádný nesouhlas podle článku 90 úmluvy. |
(16) |
Unie plně podporuje úsilí vyvíjené v rámci ICAO, aby mohl být program CORSIA co nejdříve uveden do praxe. V souladu se směrnicí 2003/87/ES nyní Komise zapracovává požadavky na monitorování, vykazování a ověřování v rámci programu CORSIA do aktů Unie, přičemž předpokládá, že tyto akty vstoupí v platnost v lednu 2019. Komise má navíc předložit Evropskému parlamentu a Radě zprávu o možnostech, jak tyto nástroje provést v právu Unie. Lhůta, v níž mohou být podle dopisuoznámeny případné rozdíly, je však příliš krátká na to, aby Unie stihla v uvedeném termínu přijmout jakákoliv přizpůsobení programu CORSIA. Aby tedy ICAO plně zohlednila aktuální právní situaci na úrovni Unie a činnost zahájenou v oblasti monitorování, vykazování a ověřování, měly by členské státy v odpovědi na dopis oznámit rozdíly v souladu s dodatkem k tomuto rozhodnutí. |
(17) |
Ustanovení čl. 28b odst. 2 a 3 směrnice 2003/87/ES se týkají opatření přijatých v návaznosti na výsledek práce v ICAO. Je namístě informovat ICAO o znění uvedených ustanovení. |
(18) |
Postoj Unie vyjádří její členské státy, které jsou členy ICAO, |
PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:
Článek 1
Postoj, který má být jménem Unie zaujat v reakci na dopis Mezinárodní organizace pro civilní letectví jednotlivým státům ze dne 20. července 2018 s referenčním číslem AN 1/17.14–18/78, je uveden v dodatku k tomuto rozhodnutí.
Článek 2
Postoj uvedený v článku 1 vyjádří členské státy Unie, které jsou členy ICAO.
Článek 3
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dnem přijetí.
V Bruselu dne 29. listopadu 2018.
Za Radu
předsedkyně
M. SCHRAMBÖCK
(1) Rozhodnutí Rady (EU) 2016/915 ze dne 30. května 2016 o postoji, který má být zaujat jménem Evropské unie, pokud jde o mezinárodní nástroj, jenž má být vypracován v rámci orgánů ICAO a jenž má vést k uplatňování jednotného celosvětového tržního opatření pro emise z mezinárodní letecké dopravy od roku 2020 (Úř. věst. L 153, 10.6.2016, s. 32).
(2) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32).
DODATEK
Pokud jde o DOPLNĚK C k dopisu Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) jednotlivým státům AN 1/17.14 – 18/78 (OZNÁMENÍ O SOULADU S PŘÍLOHOU 16 SVAZKU IV NEBO O ROZDÍLECH OPROTI UVEDENÉ PŘÍLOZE), oznamují se rozdíly a uvedou se v tomto ohledu následující vysvětlení:
Obecné body
Unie a její členské státy rozhodně podporují úsilí ICAO o to, aby v zájmu přispění k boji proti změnám klimatu bylo v celosvětovém měřítku uvedeno v platnost celosvětové tržní opatření pro mezinárodní leteckou dopravu.
(vložte název svého státu) plně podporuje úsilí vyvíjené v rámci ICAO s cílem co nejdříve zajistit fungování programu CORSIA. V souladu se směrnicí 2003/87/ES Evropská unie v současnosti zapracovává požadavky v rámci programu CORSIA týkající se monitorování, vykazování a ověřování do právních aktů Unie, které mají vstoupit v platnost do ledna 2019. Lhůta, v níž musejí být podle dopisu ICAO jednotlivým státům AN 1/17.14 – 18/78 oznámeny případné rozdíly, je příliš krátká na to, aby Unie v dané lhůtě přijala jakékoliv úpravy práva Unie.
V této fázi existují určité rozdíly mezi směrnicí 2003/87/ES a podrobnými pravidly přijatými Komisí na jedné straně a programem CORSIA na straně druhé. To se týká jak požadavků ohledně monitorování, vykazování a ověřování, tak i požadavků ohledně kompenzací.
V souvislosti s oběma druhy požadavků se připomíná oblast působnosti směrnice 2003/87/ES v jejím stávajícím znění. Uvedená směrnice se použije bez ohledu na státní příslušnost provozovatele letounu a v zásadě se vztahuje na lety, které odlétají z letiště na území členského státu, na který se vztahuje Smlouva, nebo na takové letiště přilétají. Směrnice 2003/87/ES se vztahuje bez rozdílu na lety v rámci členských států, mezi nimi navzájem, mezi nimi a zeměmi EHP, v rámci zemí EHP nebo mezi zeměmi EHP navzájem.
Požadavky ohledně monitorování, vykazování a ověřování
Požadavky ohledně monitorování, vykazování a ověřování stanovené v rámci programu CORSIA se mají začít uplatňovat od 1. ledna 2019.
Pravidla Evropské unie platná v této oblasti k 1. prosinci 2018 jsou obsažena zejména ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii. Uvedená směrnice je právním základem pro podrobná ustanovení v této věci obsažená v nařízení Komise (EU) č. 600/2012 ze dne 21. června 2012 o ověřování výkazů emisí skleníkových plynů a výkazů tunokilometrů a akreditaci ověřovatelů podle směrnice 2003/87/ES a v nařízení Komise (EU) č. 601/2012 ze dne 21. června 2012 o monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice 2003/87/ES.
Je třeba poznamenat, že Evropská komise v současnosti přijímá nařízení, která mají s výhradou výše uvedených obecných připomínek odstranit rozdíly oproti požadavkům na monitorování, vykazování a ověřování v programu CORSIA v rámci prvního vydání přílohy 16 svazku IV, přičemž se předpokládá, že vstoupí v platnost nejpozději 1. ledna 2019.
Požadavky ohledně kompenzací
Pokud jde o kompenzace, je třeba poznamenat, že odpovídající požadavky uvedené v programu CORSIA začnou platit až v pozdější fázi a že právo Unie je v mezičase možné změnit s ohledem na program CORSIA.
Stávajícími požadavky ohledně kompenzací se tudíž není nutné nad rámec výše uvedených obecných připomínek zabývat.