2014/806/EU2014/806/EU: Prováděcí rozhodnutí Komise ze dne 18. listopadu 2014 o schválení solární střechy Webasto nabíjející akumulátor jako inovativní technologie ke snižování emisí CO 2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 Text s významem pro EHP

Publikováno: Úř. věst. L 332, 19.11.2014, s. 34-40 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 19. listopadu 2014 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 9. prosince 2014 Nabývá účinnosti: 9. prosince 2014
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) 2020/1806 Pozbývá platnosti: 1. ledna 2021
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE

ze dne 18. listopadu 2014

o schválení solární střechy Webasto nabíjející akumulátor jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009

(Text s významem pro EHP)

(2014/806/EU)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 ze dne 23. dubna 2009, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých vozidel (1), a zejména na čl. 12 odst. 4 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Dodavatel Webasto Roof & Components SE (dále jen „žadatel“) podal dne 5. března 2014 žádost o schválení solární střechy Webasto nabíjející akumulátor jako inovativní technologie. Žádost byla shledána úplnou a lhůta pro posouzení žádosti započala dnem následujícím po dni, kdy byla žádost oficiálně obdržena, tj. 6. března 2014.

(2)

Žádost byla posouzena v souladu s článkem 12 nařízení (ES) č. 443/2009, prováděcím nařízením Komise (EU) č. 725/2011 (2) a technickými pokyny pro přípravu žádostí o schválení inovativních technologií podle nařízení (ES) č. 443/2009 (dále jen „technické pokyny“) (3).

(3)

Žádost se týká solární střechy Webasto nabíjející akumulátor. Solární střecha sestává z fotovoltaického panelu (PV), který je nainstalován na střeše vozidla. Fotovoltaický panel přeměňuje vnější energii na elektrickou energii, která se prostřednictvím měniče DC-DC ukládá v palubním akumulátoru. Komise konstatuje, že informace poskytnuté v žádosti prokazují, že podmínky a kritéria uvedené v článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009 a v článcích 2 a 4 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 byly splněny.

(4)

Žadatel prokázal, že systém solární střechy nabíjející akumulátor popsaný v této žádosti se nevyskytuje ve více než 3 % nových osobních automobilů zaregistrovaných v referenčním roce 2009.

(5)

Aby bylo možné určit, o kolik se sníží emise CO2 po instalaci inovativní technologie ve vozidle, je nutné definovat základní vozidlo, se kterým má být účinnost vozidla vybaveného inovativní technologií porovnána, jak stanoví články 5 a 8 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011. Komise konstatuje, že základní vozidlo by mělo být variantou vozidla ve všech aspektech shodnou s vozidlem s ekologickou inovací s výjimkou solární střechy a případně bez další baterie a ostatních zařízení, nutných specificky pro přeměnu solární energie na elektřinu a její skladování. Pro novou verzi vozidla, do níž je solární střešní panel nainstalován, by základním vozidlem mělo být vozidlo, v němž je solární střešní panel odpojen a u něhož se bere v úvahu změna hmotnosti v důsledku instalace solární střechy.

(6)

Žadatel poskytl metodologii pro zkoušení snížení emisí CO2, jejíž součástí jsou vzorce, vycházející z technických pokynů, pokud jde o solární střechy nabíjející akumulátor. Komise se domnívá, že je třeba navíc demonstrovat, do jaké míry se zlepšila celková spotřeba energie vozidla, pokud jde o jeho dopravní funkci, ve srovnání s energií spotřebovanou provozem zařízení zaměřených na zvýšení pohodlí řidiče či spolucestujících.

(7)

Při určování úspor je rovněž nutné zohlednit skladovací kapacitu jediného palubního akumulátoru nebo přítomnost dodatečného akumulátoru určeného pouze ke skladování elektřiny vyrobené solární střechou.

(8)

Komise se domnívá, že tato zkušební metoda poskytne výsledky, které jsou ověřitelné, opakovatelné a srovnatelné, a že je schopna reálně prokázat statisticky významné snížení emisí CO2 pomocí dané inovativní technologie v souladu s článkem 6 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011.

(9)

V této souvislosti zastává Komise názor, že žadatel uspokojivě prokázal, že snížení emisí prostřednictvím inovativní technologie dosahuje nejméně hodnoty 1 g CO2/km.

(10)

Vzhledem k tomu, že se u zkoušek schválení typu z hlediska emisí CO2 podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 (4) a nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (5) nebere v úvahu přítomnost solární střechy a dodatečná energie získávaná prostřednictvím této technologie, je Komise přesvědčena, že na solární střechu Webasto nabíjející akumulátor se standardní zkušební cyklus nevztahuje. Komise zjistila, že zpráva o ověření byla vypracována společností TÜV SÜD Czech spol. s r. o., což je nezávislý a autorizovaný subjekt, a že zpráva potvrzuje zjištění uvedená v žádosti.

(11)

V této souvislosti zastává Komise názor, že proti schválení dotyčné inovativní technologie by neměly být vzneseny žádné námitky.

(12)

Pro účely stanovení obecného kódu ekologické inovace, který se uvede v příslušných dokumentech schválení typu podle příloh I, VIII a IX směrnice 2007/46/ES, by měl být určen individuální kód, který se má použít pro inovativní technologii schválenou tímto prováděcím rozhodnutím,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

1.   Solární střecha Webasto nabíjející akumulátor, jež je určena k použití ve vozidlech kategorie M1, se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009.

2.   Snížení emisí CO2 dosažené pomocí solární střechy Webasto nabíjející akumulátor uvedené v odstavci 1 se určuje za použití metody stanovené v příloze.

3.   Individuální kód ekologických inovací, který má být uveden v dokumentaci ke schválení typu a který se má používat v souvislosti s inovační technologií schválenou tímto prováděcím rozhodnutím, je „7“.

Článek 2

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 18. listopadu 2014.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 140, 5.6.2009, s. 1.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 725/2011 ze dne 25. července 2011, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 194, 26.7.2011, s. 19).

(3)  http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/docs/guidelines_en.pdf (ve znění z února 2013).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 171, 29.6.2007, s. 1).

(5)  Nařízení Komise (ES) č. 692/2008 ze dne 18. července 2008 kterým se provádí a mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 199, 28.7.2008, s. 1).


PŘÍLOHA

METODA PRO URČOVÁNÍ SNÍŽENÍ EMISÍ CO2 DOSAŽENÉHO POUŽITÍM SOLÁRNÍ STŘECHY WEBASTO NABÍJEJÍCÍ AKUMULÁTOR

1.   Úvod

Zkušební postup a zkušební podmínky, které se mají použít k určení snížení emisí CO2, které lze přičíst použití solární střechy Webasto nabíjející akumulátor ve vozidle kategorie M1, jsou stanoveny v bodech 2 a 3.

2.   Zkušební postup

Špičkový výstupní výkon (PP) fotovoltaického panelu se stanoví experimentálně pro každou variantu vozidla. Měření je nutné provádět v souladu se zkušební metodou stanovenou v mezinárodní normě IEC 61215:2005 (1).

Použít je třeba úplný odmontovaný fotovoltaický panel. Čtyři rohové body panelu se musí dotýkat horizontálního měřícího panelu.

Měřená je nutné provést nejméně pětkrát.

Údaje o podélném úhlu sklonu a celkové kapacitě akumulátoru (nebo o výsledném solárním korekčním koeficientu (SCC)) poskytne výrobce vozidla.

Možný podélný sklon střechy vozidla je nutné následně matematicky opravit za použití funkce cosinus.

3.   Vzorce

1)

Směrodatná odchylka aritmetického průměru špičkového výstupního výkonu se vypočte podle vzorce 1.

Vzorec 1:

Formula

kde:

Formula

:

směrodatná odchylka aritmetického průměru špičkového výstupního výkonu [Wp],

PPi

:

naměřená hodnota špičkového výstupního výkonu [Wp],

Formula

:

aritmetický průměr špičkového výstupního výkonu [Wp].

n

:

počet měření

Přírůstek dodatečně získané elektřiny závisí na dostupné kapacitě palubního akumulátoru, kterou je nutné ověřit. Pokud je kapacita nižší než 0,666 Ah na Watt špičkového výkonu PV panelu, nelze sluneční záření vznikající za slunečných a jasných letních dnů plně využít, jelikož jsou akumulátory zcela nabity. V takovém případě se k odvození využitelného podílu solární energie použije solární korekční koeficient uvedený v bodě 2.

2)

Pro výpočet potenciálu snížení emisí CO2 se použijí tyto vstupní údaje:

průměrné sluneční záření PSR podle kapitoly 5.7.1 technických pokynů (2), tj. 120 W/m2,

faktor použití/účinek zastínění UFIR podle kapitoly 5.4.2 technických pokynů, tj. 0,51,

účinnost solárního systému ηSS podle kapitoly 5.1.3 technických pokynů, tj. 0,76,

solární korekční koeficient SCC podle tabulky 1 a podle kapitoly 5.7.2 technických pokynů,

Tabulka 1

Celková dostupná kapacita akumulátoru (12 V)/ špičkový PV výkon [Ah/Wp] (3)

0,10

0,20

0,30

0,40

0,50

0,60

> 0,666

Solární korekční koeficient (SCC)

0,481

0,656

0,784

0,873

0,934

0,977

1

skutečná spotřeba elektrické energie u vozidel se zážehovým motorem VPe – P a se vznětovým motorem VPe – D podle tabulky 2 a kapitoly 5.1.1 technických pokynů,

Tabulka 2

Typ motoru

Skutečná spotřeba energie VPe [l/kWh]

Benzín (VPe-P)

0,264

Nafta (VPe-D)

0,22

účinnost alternátoru ηΑ podle kapitoly 5.1.2 technických pokynů, tj. 0,67,

Pro přepočítací koeficienty CF se použijí údaje v tabulce 3:

Tabulka 3

Druh paliva

Přepočítací koeficient (l/100 km) → (g CO2/km) [100 g/l]

Benzín (CFP)

23,3 (= 2 330  g CO2/l)

Nafta (CFD)

26,4 (= 2 640  g CO2/l)

Jako průměrný počet ujetých kilometrů za rok se použijí údaje v tabulce 4 [km/rok]:

Tabulka 4

Druh paliva

Průměrný počet ujetých kilometrů za rok [km/rok]

Benzín (MP)

12 700

Nafta (MD)

17 000

S těmito vstupními údaji se snížení emisí CO2 u vozidla se zážehovým motorem vypočte podle vzorce 2.

Pro účely zohlednění rozdílu v hmotnosti mezi základním vozidlem a vozidlem s ekologickou inovací vzniklého nainstalováním solární střechy a případně dalšího akumulátoru se použije hmotnostní korekční koeficient (4). Základním vozidlem musí být varianta vozidla shodná s vozidlem s ekologickou inovací ve všech ohledech vyjma solární střechy a případně bez dalšího akumulátoru a ostatních zařízení, nutných specificky pro přeměnu solární energie na elektřinu a její skladování.

Pro novou verzi vozidla, do níž je nainstalován solární střešní panel, je základní vozidlo stanoveno takto: jde o vozidlo, v němž je solární střešní panel odpojen a u něhož se bere v úvahu změna hmotnosti v důsledku instalace solární střechy. Pokud je střešní solární panel vyroben ze skla, je třeba v důsledku změny hmotnosti použít korekci, tj. dodatečná hmotnost 3,4 kg. Pokud je střešní solární panel vyroben z lehkého syntetického materiálu, není korekci v důsledku změny hmotnosti nutné uplatnit. Výrobce musí k této změně hmotnosti schvalovacímu orgánu předložit ověřenou dokumentaci.

Vzorec 2:

Formula

kde:

CCO 2

:

snížení emisí [g CO2/km],

PSR

:

průměrné sluneční záření [W/m2],

UFIR

:

faktor použití/účinek zastínění [-],

ηSS

:

účinnost solárního systému [-],

PP

:

špičkový výstupní výkon [Wp],

SCC

:

solární korekční koeficient [-],

VPe – P

:

skutečná spotřeba elektrické energie u vozidel se zážehovým motorem [l/kWh],

ηA

:

účinnost alternátoru [-],

CFP

:

přepočítací koeficient u vozidel se zážehovým motorem [100 g/l],

MP

:

průměrný počet ujetých kilometrů u vozidel se zážehovým motorem [km/rok],

Φ

:

podélný úhel sklonu solárního panelu [o],

ΔCO2mP

:

korekční koeficient CO2 v důsledku změny hmotnosti vzniklého nainstalováním solární střechy a případně dalšího akumulátoru a ostatních zařízení, nutných specificky pro přeměnu solární energie na elektřinu a její skladování u vozidel se zážehovým motorem [g CO2/km].

Snížení emisí CO2 u vozidla se vznětovým motorem se vypočtou podle vzorce 3.

Pro účely zohlednění rozdílu v hmotnosti mezi základním vozidlem a vozidlem s ekologickou inovací vzniklého nainstalováním solární střechy a případně dalšího akumulátoru se použije hmotnostní korekční koeficient (4). Základním vozidlem musí být varianta vozidla shodná s vozidlem s ekologickou inovací ve všech ohledech vyjma solární střechy a případně bez dalšího akumulátoru a ostatních zařízení, nutných specificky pro přeměnu solární energie na elektřinu a její skladování.

Pro novou verzi vozidla, do níž je nainstalován solární střešní panel, je základní vozidlo stanoveno takto: jde o vozidlo, v němž je solární střešní panel odpojen a u něhož se bere v úvahu změna hmotnosti v důsledku instalace solární střechy. Pokud je střešní solární panel vyroben ze skla, je třeba v důsledku změny hmotnosti použít korekci, tj. dodatečná hmotnost 3,4 kg. Pokud je střešní solární panel vyroben z lehkého syntetického materiálu, není korekci v důsledku změny hmotnosti nutné uplatnit. Výrobce musí k této změně hmotnosti schvalovacímu orgánu předložit ověřenou dokumentaci.

Vzorec 3:

Formula

kde:

VPe – D

:

skutečná spotřeba elektrické energie u vozidel se vznětovým motorem [l/kWh],

CFD

:

přepočítací koeficient u vozidel se vznětovým motorem [100 g/l],

MD

:

průměrný počet ujetých kilometrů u vozidel se vznětovým motorem [km/rok],

ΔCO2mD

:

korekční koeficient CO2 v důsledku změny hmotnosti vzniklého nainstalováním solární střechy a případně dalšího akumulátoru a ostatních zařízení, nutných specificky pro přeměnu solární energie na elektřinu a její skladování u vozidel se vznětovým motorem [g CO2/km].

Korekční koeficient CO2 v důsledku změny hmotnosti se vypočte pomocí vzorců 4 a 5.

Vzorec 4:

Formula

u vozidla se zážehovým motorem

a

Vzorec 5:

Formula

u vozidla se vznětovým motorem

kde:

Δm

:

změna hmotnosti vzniklá nainstalováním solární střechy a případně dalšího akumulátoru a ostatních zařízení, nutných specificky pro přeměnu solární energie na elektřinu a její skladování (například 5 kg).

3)

chyba ve snížení emisí CO2 se vypočte pomocí vzorce 6.

Vzorec 6:

Image

kde:

Formula

:

chyba v celkovém snížení emisí CO2 [g CO2/km],

Image

:

citlivost vypočteného snížení CO2 vůči naměřené hodnotě během zkoušky I,

n

:

počet měření.

Pro výpočet chyby ve snížení emisí CO2 u vozidla se zážehovým motorem se výsledky výpočtu podle vzorce 6 dosadí do vzorce 2, a to podle tohoto vzorce 7:

Vzorec 7:

Formula

Pro výpočet chyby ve snížení emisí CO2 u vozidla se vznětovým motorem se výsledky výpočtu podle vzorce 6 dosadí do vzorce 3, z něhož vyplyne vzorec 8. Toto je chyba ve snížení emisí CO2 u vozidla se vznětovým motorem.

Vzorec 8:

Formula

4)

K prokázání toho, že je překročen minimální limit 1 g CO2/km statisticky významným způsobem, se použije tento vzorec 9:

Vzorec 9:

Formula

kde:

MT

:

minimální limit [g CO2/km], tzn.1 g CO2/km,

CCO 2

:

celkové snížení emisí [g CO2/km],

Formula

:

chyba v celkovém snížení emisí CO2 [g CO2/km].

V případě, že snížení emisí CO2 vypočtené pomocí vzorce 9 nedosáhne limitu uvedeného v čl. 9 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011, se uplatní čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec uvedeného nařízení.


(1)  IEC 61215. Fotovoltaické (PV) moduly z krystalického křemíku pro pozemní použití – Posouzení způsobilosti konstrukce a schválení typu Referenční číslo IEC 61215:2005(E).

(2)  Technické pokyny pro přípravu žádostí o schválení inovativních technologií podle nařízení (ES) č. 443/2009 (znění z února 2013).

(3)  Celková kapacita akumulátoru zahrnuje průměrnou využitelnou kapacitu startovací baterie 10 Ah (12 V). Veškeré hodnoty se vztahují k průměrnému ročnímu slunečnímu záření 120 W/m2, podílu zastínění 0,49 a průměrné době jízdy vozidla 1 hodinu denně při spotřebě elektrické energie 750 W.

(4)  Kapitola 5 odst. 5.1 referenční studie JRC, http://europa.eu/!qN68wc


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU