2013/317/EU2013/317/EU: Rozhodnutí Rady ze dne 21. června 2013 , kterým se zrušuje rozhodnutí 2009/591/ES o existenci nadměrného schodku v Lotyšsku

Publikováno: Úř. věst. L 173, 26.6.2013, s. 48-49 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 21. června 2013 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 5. července 2013 Nabývá účinnosti: 5. července 2013
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ RADY

ze dne 21. června 2013,

kterým se zrušuje rozhodnutí 2009/591/ES o existenci nadměrného schodku v Lotyšsku

(2013/317/EU)

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 126 odst. 12 této smlouvy,

s ohledem na doporučení Evropské komise,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Rozhodnutím Rady 2009/591/ES ze dne 7. července 2009 (1) bylo na základě doporučení Komise podle čl. 104 odst. 6 Smlouvy rozhodnuto, že v Lotyšsku existuje nadměrný schodek. Rada uvedla, že schodek veřejných financí činil 4,0 % HDP v roce 2008, a překročil tak referenční hodnotu 3 % HDP stanovenou ve Smlouvě, zatímco hrubý veřejný dluh činil 19,5 % HDP, tedy byl výrazně nižší než referenční hodnota 60 % HDP stanovená ve Smlouvě (2).

(2)

Dne 7. července 2009 vydala Rada v souladu s čl. 104 odst. 7 Smlouvy o ES a čl. 3 odst. 4 nařízení Rady (ES) č. 1467/97 ze dne 7. července 1997 o urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku (3) na základě doporučení Komise doporučení určené Lotyšsku, aby do roku 2012 nadměrný schodek odstranilo. Doporučení bylo zveřejněno.

(3)

Podle článku 4 Protokolu o postupu při nadměrném schodku připojeného ke Smlouvám poskytuje údaje pro provedení postupu při nadměrném schodku Komise. V rámci uplatňování tohoto protokolu musí členské státy oznamovat údaje o výši schodku veřejných financí a veřejném dluhu a další související proměnné dvakrát ročně, a to před 1. dubnem a 1. říjnem, v souladu s článkem 3 nařízení Rady (ES) č. 479/2009 ze dne 25. května 2009 o použití Protokolu o postupu při nadměrném schodku, připojeného ke Smlouvě o založení Evropského společenství (4).

(4)

Při posuzování toho, zda má být rozhodnutí o existenci nadměrného schodku zrušeno, musí Rada přijmout rozhodnutí na základě oznámených údajů. Kromě toho by rozhodnutí o existenci nadměrného schodku mělo být zrušeno pouze tehdy, pokud z prognóz útvarů Komise vyplývá, že v horizontu prognózy schodek nepřekročí referenční hodnotu 3 % HDP.

(5)

Podle údajů poskytnutých Komisí (Eurostatem) v souladu s článkem 14 nařízení (ES) č. 479/2009 na základě údajů oznámených Lotyšskem před 1. dubnem 2013 a podle prognózy útvarů Komise z jara 2013 jsou oprávněné následující závěry:

Poté, kdy v letech 2009 a 2010 došlo k vysokým schodkům veřejných financí (9,8 % HDP, resp. 8,1 % HDP), což bylo částečně odrazem opatření ke stabilizaci finančního sektoru, začal schodek v roce 2011 rychle klesat a dosáhl hodnoty 3,6 % HDP. Toto zlepšení odráželo rozsáhlou a široce pojatou fiskální konsolidaci realizovanou v období 2009–2011 v souvislosti s ekonomickým ozdravným programem, jež byl podpořen pomocí platebním bilancím, i zlepšení cyklických podmínek. Ozdravný program byl úspěšně dokončen v lednu 2012. V roce 2012 se schodek veřejných financí dále snížil na 1,2 % HDP, a tím překonal cílovou hodnotu schodku ve výši 2,1 % HDP stanovenou v konvergenčním programu na období 2012 až 2016a zůstal značně pod úrovní referenční hodnoty 3 % HDP stanovené Smlouvou. Na straně příjmů se odrazily příznivé cyklické podmínky a zlepšení daňové efektivnosti, zatímco růst výdajů zůstal značně pod růstem nominálního HDP. V důsledku toho v roce 2012 podíl veřejných příjmů na HDP vzrostl o ¼ procentního bodu, zatímco podíl veřejných výdajů klesl o 2 procentní body.

Konvergenční program na období 2012 až 2016 předpokládá, že celkový schodek bude 1,1 % HDP v roce 2013 a poté bude až do roku 2016 docházet ke stabilizaci na úroveň 0,9 % HDP. Útvary Komise ve své prognóze z jara 2013 projektují, že schodek veřejných financí zůstane v roce 2013 víceméně nezměněn ve výši 1,2 % HDP a v roce 2014 klesne na 0,9 % HDP, a tak zůstane výrazně pod referenční hodnotou 3 % HDP.

Celkový veřejný dluh v roce 2012 představoval 40,7 % HDP. Útvary Komise ve své prognóze z jara roku 2013 projektují, že celkový hrubý veřejný dluh vzroste v roce 2013 na 43,2 % HDP, protože vláda kumuluje aktiva pro velké splátky dluhu plánované na období let 2014–2015. Až dojde k tomuto splacení, očekává se, že se dluh v roce 2014 opětovně sníží na 40 % HDP.

(6)

Rada připomíná, že počínaje rokem 2013, což je rok následující po nápravě nadměrného schodku, by Lotyšsko mělo zajistit soulad s požadavky preventivní složky Paktu o stabilitě a růstu, včetně dodržení výdajového kritéria.

(7)

Podle čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování Evropské unie má být rozhodnutí Rady o existenci nadměrného schodku zrušeno, byl-li podle názoru Rady nadměrný schodek v dotyčném členském státě napraven.

(8)

Podle názoru Rady byl nadměrný schodek v Lotyšsku napraven, a rozhodnutí 2009/591/ES by proto mělo být zrušeno,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Z celkového posouzení vyplývá, že nadměrný schodek byl v Lotyšsku odstraněn.

Článek 2

Rozhodnutí 2009/591/ES se zrušuje.

Článek 3

Toto rozhodnutí je určeno Lotyšské republice.

V Lucemburku dne 21. června 2013.

Za Radu

předseda

M. NOONAN


(1)  Úř. věst. L 202, 4.8.2009, s. 50.

(2)  Schodek veřejných financí a veřejný dluh za rok 2008 byly po přijetí rozhodnutí 2009/591/ES revidovány na současných 4,2 % HDP a 19,8 % HDP.

(3)  Úř. věst. L 209, 2.8.1997, s. 6.

(4)  Úř. věst. L 145, 10.6.2009, s. 1.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU