(EU) č. 272/2012Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 272/2012 ze dne 7. února 2012 , kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 s ohledem na poplatky účtované Evropským orgánem pro cenné papíry a trhy ratingovým agenturám Text s významem pro EHP

Publikováno: Úř. věst. L 90, 28.3.2012, s. 6-10 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 7. února 2012 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 29. března 2012 Nabývá účinnosti: 31. března 2012
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) č. 272/2012

ze dne 7. února 2012,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 s ohledem na poplatky účtované Evropským orgánem pro cenné papíry a trhy ratingovým agenturám

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 ze dne 16. září 2009 o ratingových agenturách (1), a zejména na čl. 19 odst. 2 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Ustanovení článku 62 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy) (2) stanoví, že příjmy Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy by měly vedle příspěvků vnitrostátních orgánů a dotace Unie tvořit rovněž poplatky placené Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy v případech stanovených právními předpisy Unie.

(2)

Aby bylo zajištěno efektivní využití rozpočtu Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy a zároveň byla zmírněna finanční zátěž pro členské státy a Evropskou unii, je nezbytné zajistit, aby ratingové agentury hradily přinejmenším veškeré náklady spojené s dohledem nad nimi. Případný schodek, který může nastat v průběhu jednoho rozpočtového roku, by měl být od ratingových agentur získán zpět v roce následujícím.

(3)

Ratingovým agenturám přesahujícím určitou hranici obratu by měl být účtován roční poplatek za dohled s cílem zajistit rozpočtovou jistotu jak Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy, tak dotčeným ratingovým agenturám. Roční poplatky za dohled by se neměly stát zátěží pro nové účastníky vstupující na ratingový trh. Kromě toho se předpokládá, že malé ratingové agentury budou mít podstatně nižší náklady na dohled než agentury větší. Bylo by proto vhodné malé ratingové agentury zcela osvobodit od placení ročního poplatku za dohled v případech, kdy ratingová agentura nebo skupina ratingových agentur, do níž agentura náleží, nepřekročí určitou hranici obratu.

(4)

S cílem zajistit spravedlivé a jasné rozdělení poplatků, které zároveň odrážejí skutečnou administrativní zátěž na daný subjekt, který je předmětem dohledu, by se měl poplatek za dohled počítat v závislosti na obratu ratingových agentur z ratingových činností a doplňkových služeb vzhledem k tomu, že náklady na dohled jsou u větších ratingových agentur vyšší než u menších. Poskytování doplňkových služeb navíc vyžaduje další činnosti v oblasti dohledu vzhledem k potřebě sledovat možné střety zájmů vyplývajících z poskytování doplňkových služeb. Ratingové agentury by neměly obcházet spravedlivé rozdělení poplatků podle tohoto nařízení přerozdělováním příjmů jiným subjektům v rámci své skupiny s cílem snížit výši svých poplatků. Evropský orgán pro cenné papíry a trhy by měl sledovat a hlásit jakýkoli kritický vývoj v této oblasti.

(5)

Ratingovým agenturám se sídlem v Unii by měly být účtovány takové poplatky za registraci, které by odrážely náklady Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy na zpracování žádosti o registraci. Složitost žádosti a náklady spojené s posouzením žádosti se zvyšují v případech, kdy ratingová agentura žádá o vydávání ratingů pro strukturované finanční nástroje, plánuje přejímání ratingů od agentur ze třetích zemí nebo má pobočky. Proto by se poplatek za registraci měl počítat podle těchto faktorů. Náklady na zpracování jsou rovněž do značné míry závislé na velikosti ratingové agentury, která žádost podává. Vzhledem k tomu, že budoucí obrat nové ratingové agentury nebude v okamžiku její žádosti o registraci znám, měl by být jako společný základ pro výpočet u všech ratingových agentur použit počet zaměstnanců namísto obratu.

(6)

Toto nařízení by mělo stanovit poplatky účtované ratingovým agenturám ze třetích zemí, které žádají o certifikaci v Unii v souladu s čl. 5 odst. 2 nařízení Rady (ES) č. 1060/2009 s cílem pokrýt náklady na jejich certifikaci a roční dohled nad nimi. V tomto ohledu se nezbytné výdaje Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy vztahují k certifikaci těchto ratingových agentur ze třetích zemí v souladu s čl. 5 odst. 3 nařízení (ES) č. 1060/2009, na kterou se uplatní obdobný postup jako na registraci ratingových agentur usazených v Unii, a rovněž k výdajům Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy nezbytným pro dohled nad certifikovanými ratingovými agenturami.

(7)

Při stažení žádosti v průběhu procesu registrace nebo certifikace by mělo být ratingovým agenturám uhrazeno určité procento poplatku původně účtovaného za jejich registraci nebo certifikaci vzhledem k tomu, že náklady Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy na vyřízení této žádosti budou v takových případech nižší.

(8)

S ohledem na možný budoucí vývoj je vhodné, aby hranice pro výjimku týkající se placení ročních poplatků za dohled ratingovými agenturami a výše poplatků za registraci a certifikaci byly podle potřeb přezkoumány a aktualizovány. Komise by měla posoudit správné uplatňování těchto opatření v průběhu čtyř let od vstupu tohoto nařízení v platnost a podat zprávu Evropskému parlamentu a Radě o možné potřebě jeho přezkumu.

(9)

Příslušným vnitrostátním orgánům vznikají náklady při plnění úkolů, které jim předá Evropský orgán pro cenné papíry a trhy v souladu s článkem 30 nařízení (ES) č. 1060/2009, a při poskytování pomoci Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy v jiných případech stanovených v uvedeném nařízení. Poplatky, které bude Evropský orgán pro cenné papíry a trhy účtovat ratingovým agenturám, by měly zahrnovat i tyto náklady. Aby příslušným orgánům nevznikly na základě plnění přenesených úkolů nebo pomoci poskytované Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy ztráty ani zisky, Evropský orgán pro cenné papíry a trhy by měl příslušnému vnitrostátnímu orgánu uhradit skutečné náklady, které mu vzniknou.

(10)

Toto nařízení by mělo tvořit základ práva Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy účtovat poplatky ratingovým agenturám. Aby umožnilo okamžité provádění efektivních a účinných kontrolních a vynucovacích činností, mělo by vstoupit v platnost třetím dnem po vyhlášení,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

KAPITOLA I

OBECNÁ USTANOVENÍ

Článek 1

Předmět

Toto nařízení stanoví pravidla týkající se poplatků, které Evropský orgán pro cenné papíry a trhy účtuje ratingovým agenturám za dohled, registraci a certifikaci.

Článek 2

Náhrada nákladů za dohled v plné výši

Poplatky účtované ratingovým agenturám pokrývají:

a)

veškeré náklady spojené s dohledem Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy nad ratingovými agenturami v souladu s nařízením (ES) č. 1060/2009, včetně nákladů spojených s registrací a certifikací ratingových agentur;

b)

veškeré náklady na náhradu příslušným orgánům, kterým Evropský orgán pro cenné papíry a trhy předal úkoly v souladu s článkem 30 nařízení (ES) č. 1060/2009;

c)

veškeré náklady na náhradu příslušným orgánům, které poskytly Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy pomoc v souladu s čl. 23c odst. 4 a čl. 23d odst. 5 nařízení (ES) č. 1060/2009.

Článek 3

Použitelný obrat

1)   Pro účely výpočtu poplatků uvedených v článku 5, v čl. 7 odst. 1 a v čl. 11 odst. 1 a 2 se bude použitelný obrat za dané účetní období (n) rovnat příjmům ratingové agentury z ratingové činnosti a doplňkových služeb uvedeným v její auditované účetní závěrce za předchozí období (n–1).

2)   V případě, že ratingová agentura nepůsobila v průběhu celého období (n–1), odhadnou se použitelné příjmy extrapolací dané částky na celé účetní období.

KAPITOLA II

POPLATKY

Článek 4

Druhy poplatků a obecné způsoby plateb

1.   Ratingovým agenturám se sídlem v EU, které žádají o registraci v souladu s čl. 14 odst. 1 nařízení (ES) č. 1060/2009, se účtují tyto druhy poplatků:

a)

roční poplatky za dohled podle článku 5;

b)

poplatky za registraci podle článku 6.

2.   Ratingovým agenturám usazeným v třetích zemích, které žádají o certifikaci v souladu s čl. 5 odst. 2 nařízení (ES) č. 1060/2009, se účtují tyto druhy poplatků:

a)

paušální roční poplatky za dohled podle článku 7;

b)

poplatky za certifikaci v souladu s článkem 8.

3.   Poplatky se platí v eurech. Poplatky se platí v souladu s čl. 5 odst. 3, čl. 6 odst. 6, čl. 7 odst. 2 a čl. 8 odst. 2.

Za jakékoli prodlení se platí denní penále ve výši 0,1 % z dlužné částky.

Článek 5

Roční poplatek za dohled nad registrovanými ratingovými agenturami

1.   Registrované ratingové agentuře se účtuje roční poplatek za dohled.

Odchylně od prvního pododstavce je registrovaná ratingová agentura osvobozena od placení ročního poplatku za dohled, pokud jsou její celkové příjmy zveřejněné v její poslední auditované účetní závěrce nižší než 10 milionů EUR nebo v případě, že patří do skupiny ratingových agentur, přičemž souhrnné celkové příjmy této skupiny ratingových agentur jsou nižší než 10 milionů EUR.

2.   Roční poplatek za dohled na dané účetní období se vypočítá takto:

a)

základem pro výpočet ročního poplatku za dohled na dané účetní období je odhad nákladů týkajících se dohledu nad ratingovými agenturami, který je uveden v rozpočtu Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy za dané období, stanovený a schválený v souladu s článkem 63 nařízení (EU) č. 1095/2010;

b)

příslušnou částkou pro výpočet ročního poplatku za dohled na dané účetní období bude odhad výdajů podle písmene a) snížený o případné roční poplatky za dohled, které budou účtovány certifikovaným ratingovým agenturám za dané účetní období v souladu s článkem 7, a zvýšený o případný schodek z předchozího účetního období;

c)

registrovaná ratingová agentura uvedená v odstavci 1 platí jako roční poplatek za dohled část příslušné částky, která odpovídá poměru použitelného obratu dané ratingové agentury k celkovému použitelnému obratu všech registrovaných ratingových agentur povinných uhradit roční poplatek za dohled v souladu s odstavcem 1.

3.   Roční poplatek za dohled na dané účetní období se platí ve dvou splátkách.

První splátka je splatná do konce února uvedeného roku a činí dvě třetiny odhadovaného ročního poplatku za dohled. Jestliže použitelný obrat není v té době ještě k dispozici, použije Evropský orgán pro cenné papíry a trhy jako základ výpočtu obrat uvedený v poslední dostupné auditované účetní závěrce.

Druhá splátka je splatná do konce srpna. Výše druhé splátky se rovná výši ročního poplatku za dohled vypočítaného podle odstavce 2 a sníženého o výši první splátky.

Evropský orgán pro cenné papíry a trhy zašle faktury na tyto splátky ratingovým agenturám nejméně 30 dní před příslušným datem úhrady.

Článek 6

Poplatek za registraci

1.   Výše poplatku za registraci, kterou mají uhradit jednotlivé ratingové agentury žádající o registraci, musí být přiměřená složitosti žádosti a velikosti ratingové agentury podle odstavců 2 až 5.

2.   Pro účely výpočtu výše poplatku za registraci se zohlední tato kritéria:

a)

zda má ratingová agentura v úmyslu vydávat ratingy pro strukturované finanční nástroje;

b)

zda má ratingová agentura pobočku v jiném členském státě nebo ve třetí zemi;

c)

zda má ratingová agentura v úmyslu přejímat ratingy.

3.   Jestliže neplatí žádné z kritérií stanovených v odstavci 2, vypočtou se poplatky za registraci podle počtu zaměstnanců následujícím způsobem:

a)

ratingové agentury s méně než 15 zaměstnanci uhradí 2 000 EUR;

b)

ratingové agentury s 15 až 49 zaměstnanci uhradí 15 000 EUR;

c)

ratingové agentury s nejméně 50 zaměstnanci uhradí 40 000 EUR.

4.   Ratingové agentury, které splňují pouze jedno z kritérií stanovených v odstavci 2, uhradí tyto poplatky za registraci v závislosti na počtu zaměstnanců:

a)

ratingové agentury s méně než 15 zaměstnanci uhradí 10 000 EUR;

b)

ratingové agentury s 15 až 49 zaměstnanci uhradí 40 000 EUR;

c)

ratingové agentury s nejméně 50 zaměstnanci uhradí 100 000 EUR.

5.   Ratingové agentury, které splňují nejméně dvě kritéria stanovená v odstavci 2, uhradí tyto poplatky za registraci v závislosti na počtu zaměstnanců:

a)

ratingové agentury s méně než 15 zaměstnanci uhradí 30 000 EUR;

b)

ratingové agentury s 15 až 49 zaměstnanci uhradí 85 000 EUR;

c)

ratingové agentury s nejméně 50 zaměstnanci uhradí 125 000 EUR.

6.   Poplatek za registraci je splatný v plné výši v době, kdy ratingová agentura požádá o registraci.

7.   Pokud ratingová agentura stáhne svou žádost o registraci dříve, než ji Evropský orgán pro cenné papíry a trhy vyrozumí, že je tato žádost úplná v souladu s čl. 15 odst. 4 druhým pododstavcem nařízení (ES) č. 1060/2009, poskytne jí Evropský orgán pro cenné papíry a trhy náhradu ve výši tří čtvrtin uhrazeného poplatku za registraci. Pokud bude tato žádost stažena po tomto datu, ale dříve, než Evropský orgán pro cenné papíry a trhy přijme odůvodněné rozhodnutí o provedení nebo odmítnutí registrace, poskytne Evropský orgán pro cenné papíry a trhy náhradu ve výši jedné čtvrtiny uhrazeného poplatku za registraci.

8.   Odchylně od článku 5 uhradí registrovaná ratingová agentura, která je povinna platit roční poplatek za dohled v souladu s čl. 5 odst. 1, v roce své registrace počáteční poplatek za dohled ve výši 500 EUR za každý celý měsíc v období mezi datem registrace a koncem účetního období. Tento poplatek je splatný v plné výši, jakmile je ratingová agentura vyrozuměna o registraci.

Článek 7

Paušální roční poplatek za dohled nad certifikovanými ratingovými agenturami

1.   Ratingové agentury certifikované v souladu s nařízením (ES) č. 1060/2009 zaplatí roční poplatek za dohled ve výši 6 000 EUR.

Odchylně od prvního pododstavce je certifikovaná ratingová agentura osvobozena od placení ročního poplatku za dohled, pokud jsou její celkové příjmy zveřejněné v její poslední auditované účetní závěrce nižší než 10 milionů EUR nebo v případě, že patří do skupiny ratingových agentur, přičemž souhrnné celkové příjmy této skupiny ratingových agentur jsou nižší než 10 milionů EUR.

2.   Roční poplatek za dohled nad certifikovanou ratingovou agenturou je splatný do konce února. Evropský orgán pro cenné papíry a trhy zašle certifikované ratingové agentuře fakturu nejméně 30 dnů před tímto datem.

Článek 8

Poplatek za certifikaci

1.   Ratingová agentura žádající o certifikaci zaplatí poplatek za certifikaci ve výši 10 000 EUR.

2.   Poplatek za certifikaci je splatný v plné výši v době, kdy ratingová agentura požádá o certifikaci.

3.   Pokud ratingová agentura stáhne svou žádost o certifikaci dříve, než ji Evropský orgán pro cenné papíry a trhy vyrozumí, že je tato žádost úplná v souladu s čl. 15 odst. 4 druhým pododstavcem nařízení (ES) č. 1060/2009, poskytne jí Evropský orgán pro cenné papíry a trhy náhradu ve výši tří čtvrtin uhrazeného poplatku za certifikaci. Pokud bude tato žádost stažena po tomto datu, ale dříve, než Evropský orgán pro cenné papíry a trhy přijme odůvodněné rozhodnutí o provedení nebo odmítnutí certifikace, poskytne Evropský orgán pro cenné papíry a trhy náhradu ve výši jedné čtvrtiny uhrazeného poplatku za certifikaci.

4.   Odchylně od článku 7 uhradí certifikovaná ratingová agentura, která je povinna platit roční poplatek za dohled v souladu s čl. 7 odst. 1, v roce své certifikace počáteční poplatek za dohled ve výši 500 EUR za každý celý měsíc v období mezi datem certifikace a koncem účetního období. Tento poplatek je splatný v plné výši, jakmile je ratingová agentura vyrozuměna o certifikaci.

Článek 9

Náhrada příslušným orgánům

1.   Poplatky ratingovým agenturám za jejich registraci, certifikaci a dozor nad nimi účtuje pouze Evropský orgán pro cenné papíry a trhy. Příslušné orgány nebudou ratingovým agenturám účtovat poplatky, a to ani v případech, kdy tyto orgány plní úkoly jménem Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy v souladu s článkem 30 nařízení (ES) č. 1060/2009.

2.   Evropský orgán pro cenné papíry a trhy nahradí příslušnému orgánu skutečné náklady vzniklé v důsledku plnění přenesených úkolů v souladu s článkem 30 nařízení (ES) č. 1060/2009 nebo v důsledku poskytnutí pomoci Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy v souladu s čl. 23c odst. 4 nebo čl. 23d odst. 5 tohoto nařízení. Náklady k náhradě zahrnují veškeré fixní náklady i variabilní náklady spojené s výkonem přenesených úkolů nebo pomoci poskytnuté Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy.

KAPITOLA III

PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Článek 10

Poplatky v roce 2011

1.   Ratingové agentury registrované v roce 2011 uhradí za rok 2011 počáteční poplatek za dohled ve výši 500 EUR za každý celý měsíc v období mezi datem registrace, počínaje 1. červencem 2011, a 31. prosincem 2011. Tento poplatek je splatný v plné výši do konce dubna 2012.

Odchylně od prvního pododstavce je registrovaná ratingová agentura v roce 2011 osvobozena od placení poplatku za dohled, pokud jsou její celkové příjmy zveřejněné v její poslední auditované účetní závěrce nižší než 10 milionů EUR nebo v případě, že patří do skupiny ratingových agentur, přičemž souhrnné celkové příjmy této skupiny ratingových agentur jsou nižší než 10 milionů EUR.

2.   Ratingové agentury certifikované v roce 2011 uhradí za rok 2011 počáteční poplatek za dohled ve výši 500 EUR za každý celý měsíc v období mezi datem certifikace, počínaje 1. červencem 2011, a 31. prosincem 2011. Tento poplatek je splatný v plné výši do konce dubna 2012.

Odchylně od prvního pododstavce je certifikovaná ratingová agentura v roce 2011 osvobozena od placení poplatku za dohled, pokud její použitelný obrat činí méně než 10 milionů EUR nebo v případě, že patří do skupiny ratingových agentur, jejíž souhrnný použitelný obrat činí méně než 10 milionů EUR.

Článek 11

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 7. února 2012.

Za Komisi

José Manuel BARROSO

předseda


(1)  Úř. věst. L 302, 17.11.2009, s. 1.

(2)  Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU