(EU) č. 1147/2011Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 1147/2011 ze dne 11. listopadu 2011 , kterým se mění nařízení Komise (EU) č. 185/2010, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti, pokud jde o používání bezpečnostních skenerů na letištích EU Text s významem pro EHP

Publikováno: Úř. věst. L 294, 12.11.2011, s. 7-11 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 11. listopadu 2011 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 2. prosince 2011 Nabývá účinnosti: 2. prosince 2011
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) 2015/1998 Pozbývá platnosti: 15. listopadu 2015
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 1147/2011

ze dne 11. listopadu 2011,

kterým se mění nařízení Komise (EU) č. 185/2010, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti, pokud jde o používání bezpečnostních skenerů na letištích EU

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 300/2008 ze dne 11. března 2008 o společných pravidlech v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy a o zrušení nařízení (ES) č. 2320/2002 (1), a zejména na čl. 4 odst. 2 a čl. 4 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V souladu s čl. 4 odst. 2 nařízení (ES) č. 300/2008 je Komise povinna přijmout obecná opatření, jež mají za účel změnit jiné než podstatné prvky společných základních norem stanovených v příloze uvedeného nařízení jejich doplněním.

(2)

V čl. 4 odst. 3 nařízení (ES) č. 300/2008 se dále stanoví, že Komise musí přijmout prováděcí opatření ke společným základním normám ochrany civilního letectví před protiprávními činy stanoveným v příloze uvedeného nařízení a doplněným obecnými opatřeními přijatými Komisí na základě čl. 4 odst. 2.

(3)

Nařízení Komise (ES) č. 272/2009 (2), kterým se doplňují společné základní normy ochrany civilního letectví před protiprávními činy, konkrétně stanoví obecná opatření, pokud jde o metody detekční kontroly povolené pro cestující, jež jsou stanoveny v části A přílohy uvedeného nařízení.

(4)

S cílem umožnit používání bezpečnostních skenerů jako metody detekční kontroly cestujících je třeba přijmout ustanovení o jejich používání, minimální normy účinnosti detekce a minimální provozní podmínky.

(5)

Nařízení Komise (EU) č. 185/2010 (3) by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(6)

Bezpečnostní skenery musí být rozmísťovány a používány v souladu s doporučením Rady 1999/519/ES ze dne 12. července 1999 o omezení expozice osob elektromagnetickým polím (od 0 Hz do 300 GHz) (4) a směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2004/40/ES ze dne 29. dubna 2004 o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví před expozicí zaměstnanců rizikům spojeným s fyzikálními činiteli (elektromagnetickými poli) (osmnáctá samostatná směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS) (5).

(7)

Toto nařízení stanoví specifické provozní podmínky používání bezpečnostních skenerů a poskytuje cestujícím možnost absolvovat alternativní metody detekční kontroly, čímž ctí základní práva a zachovává zásady uznávané zejména v Listině základních práv Evropské unie, včetně úcty k lidské důstojnosti a soukromému a rodinnému životu, práva na ochranu osobních údajů, práv dítěte, práva na svobodu náboženského vyznání a zákazu diskriminace. Toto nařízení musí být uplatňováno v souladu s těmito právy a zásadami.

(8)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro ochranu civilního letectví před protiprávními činy,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Příloha nařízení (EU) č. 185/2010 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 11. listopadu 2011.

Za Komisi

José Manuel BARROSO

předseda


(1)  Úř. věst. L 97, 9.4.2008, s. 72.

(2)  Úř. věst. L 91, 3.4.2009, s. 7.

(3)  Úř. věst. L 55, 5.3.2010, s. 1.

(4)  Úř. věst. L 199, 30.7.1999, s. 59.

(5)  Úř. věst. L 159, 30.4.2004, s. 1..


PŘÍLOHA

Příloha nařízení (EU) č. 185/2010 se mění takto:

1)

V kapitole 4 se bod 4.1.1.1 nahrazuje tímto:

„4.1.1.1

Před detekční kontrolou si cestující musí svléknout kabáty, saka a bundy a tyto jsou podrobeny detekční kontrole jako kabinová zavazadla. Kontrolní pracovník může cestujícího případně požádat o svléknutí dalších oděvů.“

2)

V kapitole 4 se bod 4.1.1.2 nahrazuje tímto:

„4.1.1.2

Cestující jsou podrobováni detekční kontrole takto:

a)

ruční prohlídkou nebo

b)

pomocí průchozího detektoru kovů (WTMD) nebo

c)

pomocí psů cvičených k zjišťování výbušnin v kombinaci s písmenem a) nebo

d)

bezpečnostními skenery, které nepoužívají ionizující záření.

Pokud kontrolní pracovník nemůže určit, zda cestující vnáší zakázané předměty, je cestujícímu odepřen vstup do vyhrazených bezpečnostních prostorů, nebo je podroben nové detekční kontrole, která je pro kontrolního pracovníka uspokojivá.“

3)

V kapitole 4 se doplňuje nový bod, který zní:

„4.1.1.10

Pokud se pro detekční kontrolu cestujících používá bezpečnostní skener spolu s lidským posuzovatelem, jak je definováno v bodu 12.11.1 druhém odstavci, musí být splněny alespoň tyto podmínky:

a)

Bezpečnostní skenery nesmějí ukládat, uchovávat, kopírovat, tisknout ani načítat snímky. Jakýkoli snímek pořízený v průběhu detekční kontroly lze uchovávat po dobu nezbytnou k analýze lidským posuzovatelem a po skončení detekční kontroly cestujícího musí být odstraněn. Neoprávněný přístup k snímku nebo jeho použití je zakázáno a musí mu být zabráněno.

b)

Lidský posuzovatel, který provádí analýzu snímku, se musí nacházet na odděleném místě tak, aby cestujícího podrobovaného detekční kontrole neviděl.

c)

Na odděleném místě, kde se provádí analýza snímku, nejsou povolena žádná technická zařízení schopná ukládat, kopírovat nebo fotografovat či jinak nahrávat snímky.

d)

Snímek nesmí být spojován s údaji o osobě podrobené detekční kontrole a její totožnost musí být utajena.

e)

Cestující může požádat, aby byl snímek jeho těla analyzován lidským posuzovatelem pohlaví podle jeho výběru.

f)

Snímek musí být rozmazaný nebo rozostřený, aby se zabránilo identifikaci tváře cestujícího.

Písmena a) a d) se vztahují také na bezpečnostní skenery s automatickou detekcí hrozeb.

Cestující je oprávněn kontrolu bezpečnostním skenerem odmítnout. V tomto případě je cestující podroben detekční kontrole alternativní metodou detekční kontroly, která zahrnuje alespoň ruční prohlídku v souladu s přílohou 4-A rozhodnutí Komise (2010) 774. Pokud bezpečnostní skener spustí poplach, je nutno vyřešit příčinu poplachu.

Předtím, než je cestující podroben detekční kontrole bezpečnostním skenerem, musí být informován o použité technologii, podmínkách spojených s jeho používáním a možnosti kontrolu bezpečnostním skenerem odmítnout.“

4)

V kapitole 11 se bod 11.3 nahrazuje tímto:

„11.3   OSVĚDČENÍ NEBO SCHVÁLENÍ

11.3.1

Osoby vykonávající úkoly podle bodů 11.2.3.1 až 11.2.3.5 podléhají:

a)

postupu pro první vydání osvědčení nebo schválení a

b)

osoby obsluhující rentgen nebo zařízení EDS nebo lidští posuzovatelé u bezpečnostních skenerů postupu pro opětovné vydání osvědčení nejméně každé 3 roky a

c)

všechny ostatní osoby postupu pro opětovné vydání osvědčení nebo schválení nejméně každých 5 let.

11.3.2

Osoby obsluhující rentgen nebo zařízení EDS nebo lidští posuzovatelé u bezpečnostních skenerů složí jako součást postupu pro první vydání osvědčení nebo schválení standardizovanou zkoušku vyhodnocování snímků.

11.3.3

Postup pro opětovné vydání osvědčení nebo schválení u osob obsluhujících rentgen nebo zařízení EDS nebo u lidských posuzovatelů u bezpečnostních skenerů zahrnuje standardizovanou zkoušku vyhodnocování snímků a posouzení pracovních výsledků.

11.3.4

Nebude-li proveden postup pro opětovné vydání osvědčení nebo schválení nebo pokud nebude úspěšně dokončen v přiměřené lhůtě, jež obvykle nepřekročí 3 měsíce, je nutno související bezpečnostní oprávnění odejmout.

11.3.5

Záznamy o osvědčení nebo schválení jsou pro všechny osvědčené nebo schválené osoby uchovávány nejméně po dobu trvání jejich pracovní smlouvy.“

5)

V kapitole 11 se doplňuje nový bod, který zní:

„11.4.1.1

Lidští posuzovatelé u bezpečnostních skenerů absolvují průběžnou odbornou přípravu, která spočívá ve školení a zkoušce týkající se rozpoznávání snímků. Tato odborná příprava má podobu výuky v učebně a/nebo s pomocí počítače v délce nejméně 6 hodin během období 6 měsíců.

Výsledky zkoušky jsou sděleny dotyčné osobě a jsou zaznamenány a může k nim být přihlédnuto v rámci postupu pro opětovné vydání osvědčení nebo schválení.“

6)

V kapitole 12 se doplňují nové body, které znějí:

„12.11   BEZPEČNOSTNÍ SKENERY

12.11.1   Obecné zásady

Bezpečnostní skener je systém pro detekční kontrolu osob, který je schopen detekovat kovové i nekovové předměty odlišné od lidské pokožky, nošené na těle nebo jako součást oblečení.

Bezpečnostní skener s lidským posuzovatelem může sestávat z detekčního systému, který vytváří snímek lidského těla tak, aby mohl lidský posuzovatel na základě analýzy zjistit, že osoba podrobená detekční kontrole nemá na těle žádné kovové ani nekovové předměty odlišné od lidské pokožky. Pokud lidský posuzovatel takový předmět zjistí, sdělí jeho polohu kontrolnímu pracovníkovi za účelem další prohlídky. V tomto případě je třeba lidského posuzovatele považovat za nedílnou součást detekčního systému.

Bezpečnostní skener s automatickou detekcí hrozeb může sestávat ze systému detekce, který automaticky rozpozná kovové i nekovové předměty odlišné od lidské pokožky, nošené na těle osoby podrobené detekční kontrole. Pokud systém takový předmět zjistí, zobrazí se jeho poloha kontrolnímu pracovníkovi na obrysu lidské postavy.

Pro účely detekční kontroly cestujících musí bezpečnostní skener splňovat tyto normy:

a)

Bezpečnostní skenery musí být schopny odhalit a pomocí poplachového signálu označit přinejmenším specifikované kovové a nekovové předměty včetně výbušnin, a to jednotlivě nebo společně.

b)

Detekce je nezávislá na umístění a orientaci předmětů.

c)

Systém je vybaven optickým ukazatelem udávajícím, že zařízení je v provozu.

d)

Bezpečnostní skenery je nutno umístit tak, aby bylo zajištěno, že jejich výkonnost nebude ovlivněna zdroji rušení.

e)

Zkouška správné funkce bezpečnostních skenerů je prováděna denně.

f)

Bezpečnostní skener musí být používán v souladu s provozní koncepcí poskytnutou výrobcem.

Bezpečnostní skenery pro detekční kontroly cestujících jsou rozmísťovány a používány v souladu s doporučením Rady 1999/519/ES ze dne 12. července 1999 o omezení expozice osob elektromagnetickým polím (od 0 Hz do 300 GHz) (1) a směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2004/40/ES ze dne 29. dubna 2004 o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví před expozicí zaměstnanců rizikům spojeným s fyzikálními činiteli (elektromagnetickými poli) (osmnáctá samostatná směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS) (2).

12.11.2   Standardy pro bezpečnostní skenery

Požadavky na výkonnost bezpečnostních skenerů jsou stanoveny v doplňku 12-K, který má stupeň utajení „CONFIDENTIEL UE“ a s nímž je třeba nakládat v souladu s rozhodnutím č. 2001/844/ES.

Bezpečnostní skenery musí splňovat standard stanovený v doplňku 12-K ode dne vstupu tohoto nařízení v platnost.

12.11.2.1

Všechny bezpečnostní skenery musí splňovat standard 1.

Platnost standardu 1 skončí dne 1. ledna 2022.

12.11.2.2

Standard 2 se vztahuje na bezpečnostní skenery nainstalované ode dne 1. ledna 2019.

7)

V kapitole 12 se doplňuje doplněk 12-K, který zní:

DOPLNĚK 12-K

Podrobná ustanovení týkající se bezpečnostních požadavků na výkonnost bezpečnostních skenerů jsou stanovena ve zvláštním rozhodnutí Komise.“


(1)  Úř. věst. L 199, 30.7.1999, s. 59.

(2)  Úř. věst. L 159, 30.4.2004, s. 1.“


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU