(ES) č. 1275/2008Nařízení Komise (ES) č. 1275/2008 ze dne 17. prosince 2008 , kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign z hlediska spotřeby elektrické energie elektrických a elektronických zařízení určených pro domácnosti a kanceláře v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 339, 18.12.2008, s. 45-52 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 17. prosince 2008 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 7. ledna 2009 | Nabývá účinnosti: | 7. ledna 2009 |
Platnost předpisu: | Ano (od 9. května 2025 zrušen předpisem (EU) 2023/826) | Pozbývá platnosti: | 9. května 2025 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1275/2008
ze dne 17. prosince 2008,
kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign z hlediska spotřeby elektrické energie elektrických a elektronických zařízení určených pro domácnosti a kanceláře v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu
(Text s významem pro EHP)
KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES ze dne 6. července 2005 o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign energetických spotřebičů a o změně směrnice Rady 92/42/EHS a směrnic Evropského parlamentu a Rady 96/57/ES a 2000/55/ES (1), a zejména na čl. 15 odst. 1 uvedené směrnice,
po konzultaci s konzultačním fórem o ekodesignu,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Podle směrnice 2005/32/ES stanoví Komise požadavky na ekodesign energetických spotřebičů, které mají významný objem prodejů, významný dopad na životní prostředí a významný potenciál ke zlepšení dopadu na životní prostředí bez nepřiměřeně vysokých nákladů. |
(2) |
V čl. 16 odst. 2 druhé odrážce směrnice 2005/32/ES se stanoví, že Komise ve vhodných případech postupem podle čl. 19 odst. 3, v souladu s kritérii stanovenými v čl. 15 odst. 2 a po konzultaci s konzultačním fórem zavede samostatné prováděcí opatření, jehož cílem je snížit ztráty v pohotovostním režimu u určité skupiny spotřebičů. |
(3) |
Komise provedla přípravnou studii, která analyzovala technické, environmentální a ekonomické aspekty pohotovostního režimu a ztrát ve vypnutém stavu. Výsledky studie, na které společně pracovaly zúčastněné strany z EU a třetích zemí, byly zveřejněny. |
(4) |
Přípravná studie uvádí, že funkce pohotovostního režimu a ztráty ve vypnutém stavu se objevují u většiny elektrických a elektronických zařízení určených pro domácnosti a kanceláře prodávaných ve Společenství a že roční spotřeba elektrické energie ve Společenství související s funkcemi pohotovostního režimu a ztrátami ve vypnutém stavu dosáhla podle odhadů v roce 2005 výše 47 TWh, což odpovídá 19 Mt emisí CO2. Předpokládá se, že pokud nebudou přijata zvláštní opatření, zvýší se v roce 2020 spotřeba na 49 TWh. Byl vyvozen závěr, že spotřebu elektrické energie u funkcí pohotovostního režimu a ztráty ve vypnutém stavu lze významně snížit. |
(5) |
Zlepšení spotřeby elektrické energie u funkcí pohotovostního režimu a omezení ztrát ve vypnutém stavu by se mělo dosáhnout pomocí stávajících nechráněných a nákladově efektivních technologií, které vedou ke snížení celkových nákladů na nákup a provoz zařízení. |
(6) |
Požadavky na ekodesign pro spotřebu elektrické energie elektrických a elektronických zařízení určených pro domácnosti a kanceláře v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu by měly být stanoveny s ohledem na sladění požadavků na ekodesign pro pohotovostní režim a vypnutý stav v rámci celého Společenství a s ohledem na příspěvek k fungování vnitřního trhu a zlepšení vlivu dotčených výrobků na životní prostředí. |
(7) |
Požadavky na ekodesign by neměly mít negativní dopad na funkčnost výrobku nebo nepříznivě ovlivňovat zdraví, bezpečnost a životní prostředí. Zejména by pak přínosy ze snížení spotřeby elektrické energie během používání výrobku měly převýšit případné další dopady na životní prostředí během výroby zařízení vybaveného funkcemi pohotovostního režimu a/nebo vykazujícího ztráty ve vypnutém stavu. |
(8) |
Uplatňování tohoto nařízení by se mělo omezit na výrobky odpovídající zařízením pro domácnosti a kanceláře určeným k použití v domácím prostředí, která v případě zařízení z oblasti informačních technologií odpovídají podle EN 55022:2006 zařízením třídy B. Oblast působnosti by měla být vymezena tak, aby zařízení, která dosud nejsou na trhu dostupná, ale mají podobné funkce jako spotřebiče, které jsou výslovně jmenovány v tomto nařízení, byla konstruována tak, aby splňovala požadavky. V případě potřeby může být změnou tohoto nařízení doplněn seznam spotřebičů. |
(9) |
Provozní režimy, na které se toto nařízení nevztahuje, jako je režim ACPI S3 u počítačů, by měly být zohledněny ve výrobkově specifických prováděcích opatřeních podle směrnice 2005/32/ES. |
(10) |
Obecně by požadavky na pohotovostní režim a vypnutý stav stanovené ve výrobkově specifických prováděcích opatřeních podle směrnice 2005/32/ES neměly být méně přísné než požadavky stanovené tímto nařízením. |
(11) |
S cílem zabránit zbytečným ztrátám energie by spotřebiče měly v ideálním případě, pokud neposkytují žádnou funkci, přejít do stavu spotřeby „0 wattů“. Technická proveditelnost a vhodnost by měly být posouzeny podle jednotlivých spotřebičů v příslušném prováděcím opatření podle směrnice 2005/32/ES. |
(12) |
Vstup požadavků na ekodesign v platnost ve dvou etapách by měl poskytnout výrobcům přiměřený časový rámec pro konstrukční změny spotřebičů týkající se funkcí pohotovostního režimu a ztrát ve vypnutém stavu. Jednotlivé etapy je třeba naplánovat tak, aby se předešlo negativním dopadům na funkčnost zařízení na trhu a aby se zohlednil dopad v oblasti nákladů na výrobce, zejména malé a střední podniky, a zároveň se zajistilo včasné dosažení cílů politiky. Měření spotřeby elektrické energie by mělo být prováděno s ohledem na obecně uznávanou současnou technologii; výrobci mohou použít harmonizované normy v souladu s článkem 9 směrnice 2005/32/ES. |
(13) |
Toto nařízení by mělo zlepšit pronikání technologií přinášejících zlepšenou energetickou účinnost funkcí pohotovostního režimu a omezení ztrát ve vypnutém stavu na trhy, což by podle odhadů ve srovnání se scénářem, kdy by nebyla přijata žádná opatření, vedlo v roce 2020 k úsporám elektrické energie ve výši 35 TWh. |
(14) |
Podle čl. 8 odst. 2 směrnice 2005/32/ES by toto nařízení mělo stanovit, že použitelnými postupy posuzování shody jsou interní kontrola designu stanovená v příloze IV a systém řízení stanovený v příloze V směrnice 2005/32/ES. |
(15) |
Pro usnadnění kontrol shody by se od výrobců mělo požadovat, aby v technické dokumentaci podle příloh IV a V směrnice 2005/32/ES poskytovali informace o provozních stavech podle definic pohotovostního režimu/vypnutého stavu a o odpovídající úrovni spotřeby elektrické energie. |
(16) |
Měly by být určeny referenční hodnoty pro běžně dostupné technologie s nízkou spotřebou elektrické energie v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu. To pomáhá zajistit širokou dostupnost a snadný přístup k informacím, zejména pro malé a střední podniky a velmi malé podniky, čímž se dále usnadňuje osvojení nejlepších konstrukčních technologií pro snížení spotřeby elektrické energie v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu. |
(17) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného čl. 19 odst. 1 směrnice 2005/32/ES, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Předmět a oblast působnosti
Toto nařízení stanoví požadavky na ekodesign týkající se spotřeby elektrické energie v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu. Toto nařízení se použije na elektrická a elektronická zařízení určená pro domácnosti a kanceláře.
Článek 2
Definice
Pro účely tohoto nařízení se použijí definice stanovené směrnicí 2005/32/ES. Rovněž se použijí tyto definice:
1) |
„Elektrickými a elektronickými zařízeními určenými pro domácnosti a kanceláře“ (dále jen „zařízeními“) se rozumí jakýkoli energetický spotřebič, který
a to i v případě, že je prodáván pro použití mimo domácnosti nebo kanceláře. |
2) |
„Pohotovostním režimem (pohotovostními režimy)“ se rozumí stav, kdy je zařízení připojeno k síťovému zdroji, jeho fungování v souladu se zamýšleným účelem závisí na energetickém vstupu ze síťového zdroje a poskytuje pouze tyto funkce, které mohou trvat neomezeně dlouho:
|
3) |
„Funkcí opětovné aktivace“ se rozumí funkce, která umožňuje aktivaci dalších režimů včetně aktivního režimu, a to pomocí dálkového spínače, včetně dálkového ovládání, vnitřního čidla, časového spínače, do stavu zajišťujícího další funkce včetně funkce hlavní. |
4) |
„Zobrazováním informací nebo indikací stavu“ se rozumí stálá funkce, která na displeji zobrazuje informace nebo indikuje stav zařízení, včetně hodin. |
5) |
„Aktivním režimem (aktivními režimy)“ se rozumí stav, kdy je zařízení připojeno k síťovému zdroji a kdy byla aktivována alespoň jedna z hlavních funkcí zajišťujících zamýšlenou službu zařízení. |
6) |
„Vypnutým stavem“ se rozumí stav, kdy je zařízení připojeno k síťovému zdroji a neposkytuje žádnou funkci; vypnutým stavem se rozumí rovněž
|
7) |
„Zařízením informačních technologií“ se rozumí jakékoli zařízení, jehož primární funkcí je buď zápis, ukládání, zobrazování, vyhledávání, přenos, zpracování, přepojování dat a telekomunikačních zpráv nebo jejich kontrola či kombinace těchto funkcí, jež může být vybaveno jedním nebo více koncovými porty, které se obvykle používají pro přenos informací. |
8) |
„Domácím prostředím“ se rozumí prostředí, kde lze očekávat použití rozhlasových a televizních přijímačů do vzdálenosti 10 metrů od dotčeného přístroje. |
Článek 3
Požadavky na ekodesign
Požadavky na ekodesign týkající se spotřeby elektrické energie v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu jsou uvedeny v příloze II.
Článek 4
Posuzování shody
Postupem posuzování shody uvedeným v čl. 8 odst. 2 směrnice 2005/32/ES je systém interní kontroly designu stanovený v příloze IV směrnice 2005/32/ES nebo systém řízení stanovený v příloze V směrnice 2005/32/ES.
Článek 5
Postup ověřování pro účely dohledu nad trhem
Kontroly v rámci dohledu se provádí v souladu s postupem ověřování uvedeným v příloze III.
Článek 6
Referenční hodnoty
Orientační referenční hodnoty výrobků a technologií s nejlepšími výsledky v současnosti dostupných na trhu jsou uvedeny v příloze IV.
Článek 7
Revize
S ohledem na technologický pokrok Komise přezkoumá toto nařízení nejpozději po uplynutí šesti let od jeho vstupu v platnost a obeznámí s výsledky přezkumu konzultační fórum.
Článek 8
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Bod 1 přílohy II se použije po uplynutí jednoho roku od data uvedeného v prvním pododstavci.
Bod 2 přílohy II se použije po uplynutí čtyř let od data uvedeného v prvním pododstavci.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 17. prosince 2008.
Za Komisi
Andris PIEBALGS
člen Komise
(1) Úř. věst. L 191, 22.7.2005, s. 29.
(2) Úř. věst. L 390, 31.12.2004, s. 24.
PŘÍLOHA I
Seznam energetických spotřebičů, na které se vztahuje toto nařízení
1. |
Spotřebiče pro domácnost Pračky Sušičky Myčky nádobí Vařiče a pece: Elektrické trouby Elektrické varné desky Mikrovlnné trouby Opékače topinek Fritézy Mlýnky, kávovary a zařízení pro otevírání nebo uzavírání nádob nebo obalů Elektrické nože Ostatní zařízení používaná k vaření a jinému zpracování potravin, pro čištění a údržbu oděvů Střihačky na vlasy, vysoušeče vlasů, elektrické kartáčky na zuby, holicí strojky, zařízení na masáže a jiná zařízení pro péči o tělo Váhy |
2. |
Zařízení informačních technologií určená v první řadě pro použití v domácím prostředí |
3. |
Spotřební elektronika Rozhlasové přijímače Televizní přijímače Videokamery Videorekordéry Hi-fi rekordéry Zesilovače zvuku Systémy domácího kina Hudební nástroje A jiná zařízení pro účely záznamu nebo reprodukce zvuku nebo obrazu, včetně signálů, nebo technologie pro šíření zvuku nebo obrazu jinými než telekomunikačními prostředky |
4. |
Hračky, vybavení pro volný čas a sporty Elektrické vláčky nebo sady elektrických závodních autíček Ruční ovladače videoher Sportovní vybavení s elektrickými nebo elektronickými součástmi Jiné hračky, vybavení pro volný čas a sporty |
PŘÍLOHA II
Požadavky na ekodesign
1. |
Jeden rok po vstupu tohoto nařízení v platnost:
|
2. |
Čtyři roky po vstupu tohoto nařízení v platnost:
|
3. |
Měření Spotřebu elektrické energie uvedenou v bodě 1 písm. a), v bodě 1 písm. b), v bodě 2 písm. a) a v bodě 2 písm. b) určí spolehlivé, přesné a opakovatelné měření, které se provede s ohledem na obecně uznávanou současnou technologii. Měření příkonu v hodnotě 0,50 W a více se provedou s mírou nejistoty rovnou 2 % nebo méně při 95 % úrovni spolehlivosti. Měření příkonu v hodnotě nižší než 0,50 W se provedou s mírou nejistoty nanejvýš 0,01 W při 95 % úrovni spolehlivosti. |
4. |
Informace, které budou poskytovat výrobci Pro účely posuzování shody podle článku 4 musí technická dokumentace obsahovat tyto prvky:
|
PŘÍLOHA III
Postup ověřování
Při kontrole v rámci dohledu nad trhem podle čl. 3 odst. 2 směrnice 2005/32/ES použijí orgány členského státu pro ověřování požadavků uvedených v příloze II bodě 1 písm. a) a v bodě 1 písm. b) nebo případně v bodě 2 písm. a) a bodě 2 písm. b) tento postup ověřování:
Pro požadavky na spotřebu elektrické energie větší než 1,00 W: Orgány členského státu testují jedinou jednotku.
Model se považuje za vyhovující ustanovením přílohy II bodu 1 písm. a) a bodu 1 písm. b) nebo případně bodu 2 písm. a) a bodu 2 písm. b) tohoto nařízení, nepřekročí-li výsledky pro vypnutý stav a případně pohotovostní režimy mezní hodnoty o více než 10 %.
V opačném případě se testují další tři jednotky. Model se považuje za vyhovující tomuto nařízení, nepřekročí-li průměr výsledků těchto tří zkoušek pro vypnutý stav a/nebo případně pohotovostní režimy mezní hodnoty o více než 10 %.
Pro požadavky na spotřebu elektrické energie rovnající se 1,00 W nebo menší: Orgány členského státu testují jedinou jednotku.
Model se považuje za vyhovující ustanovením přílohy II bodu 1 písm. a) a bodu 1 písm. b) nebo případně bodu 2 písm. a) a bodu 2 písm. b) tohoto nařízení, nepřekročí-li výsledky pro vypnutý stav a/nebo případně pohotovostní režimy mezní hodnoty o více než 0,10 W.
V opačném případě se testují další tři jednotky. Model se považuje za vyhovující tomuto nařízení, nepřekročí-li průměr výsledků těchto tří zkoušek pro vypnutý stav a/nebo případně pohotovostní režimy mezní hodnoty o více než 0,10 W.
V opačném případě se model považuje za nevyhovující.
PŘÍLOHA IV
Referenční hodnoty
Pro účely přílohy I části 3 bodu 2 směrnice 2005/32/ES jsou určeny tyto referenční hodnoty:
Vypnutý stav: 0 W–0,3 W s vypínačem „hard off“ („hardwarovým“ vypínačem) na primární straně v závislosti mimo jiné na parametrech, které se týkají elektromagnetické kompatibility podle směrnice 2004/108/ES.
Pohotovostní režim – funkce opětovné aktivace: 0,1 W.
Pohotovostní režim – zobrazování informací nebo indikace stavu: jednoduché displeje a LED s nízkou spotřebou energie 0,1 W, větší displeje (např. displeje hodin) vyžadují více energie.