(ES) č. 622/2008Nařízení Komise (ES) č. 622/2008 ze dne 30. června 2008 , kterým se mění nařízení (ES) č. 773/2004 s ohledem na postup při narovnání v případech kartelů (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 171, 1.7.2008, s. 3-5 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 30. června 2008 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 1. července 2008 | Nabývá účinnosti: | 1. července 2008 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 622/2008
ze dne 30. června 2008,
kterým se mění nařízení (ES) č. 773/2004 s ohledem na postup při narovnání v případech kartelů
(Text s významem pro EHP)
KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,
s ohledem na Dohodu o Evropském hospodářském prostoru,
s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 1/2003 ze dne 16. prosince 2002 o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 81 a 82 Smlouvy (1), a zejména na článek 33 uvedeného nařízení,
po zveřejnění předlohy tohoto nařízení (2),
po konzultaci s Poradním výborem pro restriktivní praktiky a dominantní postavení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise (ES) č. 773/2004 ze dne 7. dubna 2004 o vedení řízení Komise podle článků 81 a 82 Smlouvy o ES (3) stanoví pravidla účasti dotčených stran na tomto řízení. |
(2) |
Strany řízení mohou být připraveny přiznat svou účast na kartelu, který porušuje článek 81 Smlouvy a přijmout odpovědnost za účast na něm, pokud budou moci důvodně předvídat a souhlasit se zamýšlenými závěry Komise ohledně jejich účasti na protiprávním jednání a výše možné pokuty. Komise by měla mít možnost seznámit případně tyto strany s vytýkanými námitkami, které zamýšlí proti nim vznést na základě důkazů, které má k dispozici ve spise, a s pokutami, které jim budou pravděpodobně uloženy. Takové včasné seznámení by umožnilo dotčeným stranám přednést svá stanoviska k námitkám, které Komise zamýšlí proti nim vznést, jakož i k jejich možné odpovědnosti. |
(3) |
V případě, že Komise zohlední návrhy na narovnání v prohlášení o námitkách, a strany řízení potvrdí, že prohlášení o námitkách odpovídá obsahu jejich návrhů na narovnání, měla by Komise mít možnost přistoupit k přijetí rozhodnutí podle článku 7 a článku 23 nařízení (ES) č. 1/2003 po konzultaci s Poradním výborem pro restriktivní praktiky a dominantní postavení podle článku 14 nařízení (ES) č. 1/2003. |
(4) |
Měl by proto být zaveden postup při narovnání, aby Komise mohla řešit kartelové případy rychleji a účinněji. Komise si zachová značnou diskreční pravomoc pro stanovení, které případy jsou vhodné k tomu, aby byl prozkoumán zájem stran vstoupit do jednání o narovnání, jakož i k určení, zda vstoupit do jednání nebo jej ukončit, případně uzavřít narovnání s konečnou platností. Komise proto může kdykoliv během řízení rozhodnout jednání o narovnání v dané věci ukončit buď zcela, anebo pouze ve vztahu k jedné či více stranám řízení. V tomto ohledu lze zohlednit pravděpodobnost dosažení společného porozumění se zúčastněnými stranami ohledně rozsahu možných námitek v rozumném časovém horizontu s přihlédnutím k takovým faktorům, jako jsou například: počet zúčastněných stran, předvídatelné sporné názory na rozdělení odpovědnosti, rozsah napadání skutkových okolností. Zohlední se vyhlídky na dosažení celkových procesních úspor s ohledem na celkový dosažený pokrok v postupu při narovnání, včetně jakýchkoliv nepřiměřených průtahů spojených se zdroji potřebnými k poskytování přístupu k nedůvěrným zněním dokumentů ve spisu. V úvahu je možné vzít další otázky, jako je například možnost přijetí precedentního rozhodnutí. |
(5) |
Stěžovatelé budou úzce spojeni s řízením při narovnání a budou řádně písemně informováni o druhu a předmětu řízení, aby měli možnost vyjádřit svá stanoviska k věci, a tím spolupracovat na vyšetřování Komise. Ve zvláštních souvislostech řízení při narovnání by však poskytování prohlášení o námitkách v nedůvěrném znění stěžovatelům nesloužilo účelu, kterým je umožnit stěžovatelům spolupracovat na vyšetřování Komise, a mohlo by odradit strany řízení od spolupráce s Komisí. Komise by proto neměla mít za povinnost poskytovat stěžovatelům nedůvěrné znění prohlášení o námitkách. |
(6) |
Nařízení (ES) č. 773/2004 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (ES) č. 773/2004 se mění takto:
1) |
V článku 2 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Komise může kdykoli rozhodnout o zahájení řízení s cílem přijmout rozhodnutí podle hlavy III nařízení (ES) č. 1/2003; toto rozhodnutí však musí být vydáno nejpozději v den vydání předběžného posouzení podle čl. 9 odst. 1 uvedeného nařízení, prohlášení o námitkách nebo žádosti, aby strany vyjádřily zájem vstoupit do jednání o narovnání nebo přede dnem zveřejnění sdělení podle čl. 27 odst. 4 uvedeného nařízení podle toho, k čemu dojde nejdříve.“ |
2) |
V článku 6 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Jestliže Komise v případě, který je předmětem stížnosti, kterou obdržela, vydala prohlášení o námitkách, poskytne stěžovateli kopii nedůvěrného znění prohlášení o námitkách, vyjma případů, kdy se použije postup při narovnání, ve kterých informuje písemně stěžovatele o druhu a předmětu řízení. Komise rovněž stanoví lhůtu, ve které má možnost stěžovatel písemně vyjádřit své stanovisko.“ |
3) |
V článku 10 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Komise informuje dotčené strany o námitkách, které proti nim byly vzneseny. Prohlášení o námitkách je písemně oznámeno každé straně, proti které jsou vznášeny námitky.“ |
4) |
Vkládá se nový článek 10a, který zní: „Článek 10a Postup při narovnání v případech kartelů 1. Po zahájení řízení podle čl. 11 odst. 6 nařízení (ES) č. 1/2003 může Komise stanovit lhůtu, ve které mohou strany řízení písemně prohlásit, že jsou připraveny vstoupit do jednání o narovnání za účelem možného předložení návrhu na narovnání. Komise není povinna zohledňovat odpovědi doručené po uplynutí této lhůty. Pokud dvě nebo více stran řízení v rámci stejného podniku, oznámí svou ochotu vstoupit do jednání o narovnání podle prvního pododstavce, jmenují tyto strany společného zástupce, který bude jednat s Komisí jejich jménem. Při stanovování lhůty podle prvního pododstavce oznámí Komise příslušným stranám, že je identifikuje v rámci stejného podniku za výlučným účelem umožnit jim vyhovět tomuto ustanovení. 2. Strany řízení, jež se účastní na jednání o narovnání, může Komise informovat o:
Tyto informace jsou důvěrné ve vztahu ke třetím osobám, vyjma případů, kde Komise udělila předchozí výslovné svolení k jejich dalšímu sdělování. Pokud jednání o narovnání pokročí, může Komise stanovit lhůtu, ve které se mohou strany zavázat sledovat postup při narovnání učiněním návrhu na narovnání, který bude zachycovat výsledky jednání o narovnání a v němž budou strany doznávat svou účast na jednání v rozporu s článkem 81 Smlouvy, jakož i svou odpovědnost. Předtím než Komise stanoví lhůtu pro podání návrhu na narovnání, jsou dotčené strany řízení oprávněny na základě podané žádosti obdržet včasným způsobem informace uvedené v prvním pododstavci čl. 10a odst. 2. Komise není povinna zohledňovat návrhy na narovnání doručené po uplynutí lhůty. 3. Jestliže je obsah návrhů na narovnání zohledněn v oznámeném prohlášení o námitkách, písemné odpovědi dotčených stran na tato prohlášení o námitkách ve lhůtě stanovené Komisí potvrdí, že prohlášení o námitkách, jež jim bylo určené, zohledňuje obsah jejich návrhů na narovnání. Komise může poté po konzultaci s Poradním výborem pro restriktivní praktiky a dominantní postavení podle článku 14 nařízení (ES) č. 1/2003 přistoupit k přijetí rozhodnutí podle článku 7 a článku 23 nařízení (ES) č. 1/2003. 4. Komise může kdykoliv během řízení rozhodnout jednání o narovnání v dané věci ukončit buď zcela, anebo ve vztahu k jedné či více stranám řízení, má-li za to, že dosažení procesních úspor je nepravděpodobné.“ |
5) |
V článku 11 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Komise poskytne stranám, kterým určí prohlášení o námitkách, možnost být slyšeny dříve, než konzultuje poradní výbor uvedený v čl. 14 odst. 1 nařízení (ES) č. 1/2003.“ |
6) |
Článek 12 se nahrazuje tímto: „Článek 12 1. Komise poskytne stranám, kterým určí prohlášení o námitkách, možnost přednést ústně svá stanoviska při slyšení, pokud o to požádají ve svých písemných vyjádřeních. 2. Strany při předkládání návrhů na narovnání potvrdí Komisi, že budou požadovat možnost rozvést svá stanoviska ústně při slyšení, pouze pokud prohlášení o námitkách nezohlední obsah jejich návrhů na narovnání.“ |
7) |
V článku 15 se vkládá nový odstavec 1a, který zní: „1a. Po zahájení řízení podle čl. 11 odst. 6 nařízení (ES) č. 1/2003 a za účelem umožnění učinit návrh na narovnání stranám, jež o to mají zájem, zpřístupní Komise na základě žádosti důkazy a dokumenty uvedené v čl. 10a odst. 2 za podmínek stanovených v příslušných pododstavcích. Z tohoto důvodu strany při předložení návrhů na narovnání potvrdí Komisi, že budou požadovat přístup ke spisu po obdržení prohlášení o námitkách, pouze pokud prohlášení o námitkách nezohlední obsah jejich návrhů na narovnání.“ |
8) |
Článek 17 se mění takto:
|
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dnem 1. července 2008.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 30. června 2008.
Za Komisi
Neelie KROES
členka Komise
(1) Úř. věst. L 1, 4.1.2003, s. 1. Nařízení naposledy pozměněné nařízením (ES) č. 1419/2006 (Úř. věst. L 269, 28.9.2006, s. 1).
(2) Úř. Věst. C 50, 27.10.2007, s. 48.
(3) Úř. věst. L 123, 27.4.2004, s. 18. Nařízení ve znění nařízení (ES) č. 1792/2006 (Úř. věst. L 362, 20.12.2006, s. 1).