31988L0194Směrnice Komise ze dne 24. března 1988, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 71/320/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se brzdových zařízení určitých kategorií motorových vozidel a jejich přípojných vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 92, 9.4.1988 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 24. března 1988 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 30. března 1988 | Nabývá účinnosti: | 30. března 1988 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Směrnice Komise ze dne 24. března 1988, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 71/320/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se brzdových zařízení určitých kategorií motorových vozidel a jejich přípojných vozidel (88/194/EHS) KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ, s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, s ohledem na směrnici Rady 71/320/EHS ze dne 26. července 1971 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se brzdových zařízení určitých kategorií motorových vozidel a jejich přípojných vozidel [1], naposledy pozměněnou směrnicí Komise 85/647/EHS [2], a zejména na článek 5 uvedené směrnice, vzhledem k tomu, že ve světle pokroku, kterého se dosáhlo v technice brzdění obecně a ve výrobě protiblokovacích zařízení zvlášť, lze nyní určit jako povinné vybavení určitých těžkých motorových vozidel a přípojných vozidel taková zařízení, jež splňují odpovídající ustanovení této směrnice, a tím zvýšit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích; vzhledem k tomu, že opatření této směrnice jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro přizpůsobování směrnic o odstraňování technických překážek obchodu v oblasti motorových vozidel technickému pokroku, PŘIJALA TUTO SMĚRNICI: Článek 1 1. Přílohy I a X směrnice 71/320/EHS se mění v souladu s přílohou této směrnice. Článek 2 1. Od 1. října 1988 nesmějí členské státy z důvodů týkajících se brzdových zařízení - odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vydat doklad uvedený v čl. 10 odst. 1 poslední odrážce směrnice Rady 70/156/EHS [3] nebo udělit vnitrostátní schválení typu pro typ vozidla, ani - zakázat první uvedení do provozu vozidla, pokud brzdová zařízení tohoto typu vozidla nebo tohoto vozidla splňují požadavky směrnice 71/320/EHS naposledy pozměněné touto směrnicí. 2. Od 1. října 1988 členské státy - nesmějí již vydat doklad uvedený v čl. 10 odst. 1 poslední odrážce směrnice 70/156/EHS pro typ vozidla, jehož brzdová zařízení nesplňují požadavky směrnice Rady 71/320/EHS naposledy pozměněné touto směrnicí, a - mohou odmítnout udělit vnitrostátní schválení typu pro typ vozidla, jehož brzdová zařízení nesplňují požadavky směrnice Rady 71/320/EHS naposledy pozměněné touto směrnicí. 3. Od 1. října 1991 mohou členské státy zakázat první uvedení do provozu vozidla, jehož brzdová zařízení nesplňují požadavky směrnice 71/320/EHS naposledy pozměněné touto směrnicí. Článek 3 Členské státy uvedou v účinnost předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 1. října 1988. Neprodleně o nich uvědomí Komisi. Článek 4 Tato směrnice je určena členským státům. V Bruselu dne 24. března 1988. Za Komisi Cockfield místopředseda [1] Úř. věst. L 202, 6.9.1971, s. 37. [2] Úř. věst. L 380, 31.12.1985, s. 1. [3] Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1. -------------------------------------------------- PŘÍLOHA ZMĚNY PŘÍLOH SMĚRNICE 71/320/EHS VE ZNĚNÍ SMĚRNIC 74/132/EHS, 75/524/EHS, 79/489/EHS A 85/647/EHS PŘÍLOHA I DEFINICE, POŽADAVKY, KONSTRUKCE A MONTÁŽ Za bod 1.17 se vkládají nové body, které znějí: "1.18 Meziměstský autokar "Meziměstským autokarem" se rozumí vozidlo konstruované a vybavené pro meziměstskou dopravu, které nemá žádná místa zvlášť určená pro stojící cestující, avšak může dopravovat na krátké vzdálenosti cestující stojící v uličce. 1.19 Dálkový autokar "Dálkovým autokarem" se rozumí vozidlo konstruované a vybavené pro dálkové cesty, které je zařízeno tak, aby poskytovalo pohodlí sedícím cestujícím, a které nedopravuje stojící cestující. 1.20 Protiblokovací zařízení Viz příloha X bod 2.1." Za bod 2.2.1.21 se vkládají nové body, které znějí: "2.2.1.22 Určitá motorová vozidla musí být vybavena protiblokovacími zařízeními podle přílohy X, jak je uvedeno v následující tabulce: Vozidlo | Maximální hmotnost | Kategorie protiblokovacího zařízení | Kategorie | Popis | M3 | Meziměstské autokary a dálkové autokary | > 12 tun | 1 | N3 | Motorová vozidla určená k tažení přípojných vozidel kategorie O4 | > 16 tun | 1 | 2.2.1.23 Pokud jsou protiblokovacími zařízeními vybavena vozidla jiná, než která jsou uvedena v odstavci 2.2.1.22, musí splňovat požadavky přílohy X." Za bod 2.2.2.12 se vkládají nové body, které znějí: "2.2.2.13 Přípojná vozidla kategorie O4 musí být vybavena protiblokovacími zařízeními podle přílohy X. 2.2.2.14 Pokud jsou protiblokovacími zařízeními vybavena přípojná vozidla jiná, než která jsou uvedena v bodu 2.2.2.13, musí splňovat požadavky přílohy X." PŘÍLOHA X POŽADAVKY NA ZKOUŠKY VOZIDEL S PROTIBLOKOVACÍMI ZAŘÍZENÍMI Bod 1.1 se nahrazuje tímto: "1.1 Tato příloha definuje požadavky na účinky brzdových systémů s protiblokovacími zařízeními namontovanými na silniční vozidla. Kromě toho motorová vozidla určená k tažení přípojného vozidla a přípojná vozidla vybavená pneumatickými brzdovými systémy musí v naloženém stavu splňovat požadavky na kompatibilitu, jak jsou stanoveny v dodatku k bodu 1.1.4.2 přílohy II." Bod 3.2 se nahrazuje tímto: "3.2 Přípojné vozidlo se považuje za vybavené protiblokovacím systémem ve smyslu bodu l dodatku k bodu 1.1.4.2 přílohy II, pokud nejméně dvě kola umístěná na opačných stranách vozidla jsou přímo regulována protiblokovacím zařízením a všechny odpovídající požadavky této přílohy jsou splněny. Kromě toho u přívěsů musí být přímo regulováno nezávislými modulátory nejméně jedno kolo na jedné z předních náprav a jedno kolo (úhlopříčně umístěné na opačné straně) na jedné ze zadních náprav." --------------------------------------------------