269
ZÁKON
ze dne 21. srpna 2024,
kterým se mění zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů (zákon o volbě prezidenta republiky), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Část první
Změna zákona o volbě prezidenta republiky
Čl. I
Zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů (zákon o volbě prezidenta republiky), ve znění zákonného opatření Senátu č. 340/2013 Sb., zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb., zákona č. 58/2014 Sb., zákona č. 114/2016 Sb., zákona č. 222/2016 Sb., zákona č. 322/2016 Sb., zákona č. 90/2017 Sb., zákona č. 38/2019 Sb. a zákona č. 89/2024 Sb., se mění takto:
- 1
V § 21 se na konci odstavce 1 doplňuje věta
Poslanec nebo senátor může být součástí pouze jedné skupiny navrhujících poslanců nebo navrhujících senátorů.
.- 2
V § 21 odstavec 3 zní:
(3) Ministerstvo vnitra bez zbytečného odkladu po podání kandidátní listiny na svých internetových stránkách určených pro volby zveřejní
- a
přehled poslanců a senátorů, kteří podali kandidátní listiny nebo se připojili k již podaným kandidátním listinám,
- b
informaci, který poslanec nebo senátor je součástí více než jedné skupiny navrhujících poslanců nebo navrhujících senátorů,
- c
informaci, kterého kandidáta poslanci nebo senátoři navrhují,
- d
jméno a příjmení navrhujícího občana a informaci, kterého kandidáta navrhuje.
- 3
V § 21 se doplňují odstavce 4 až 7, které znějí:
(4) K zániku mandátu poslance nebo senátora anebo postavení navrhujícího občana, ke kterému došlo po podání kandidátní listiny, se nepřihlíží.
(5) Do uplynutí lhůty pro podání kandidátní listiny se poslanec nebo senátor může připojit k již podané kandidátní listině.
(6) Je-li poslanec nebo senátor po uplynutí lhůty pro podání kandidátní listiny součástí více než jedné skupiny navrhujících poslanců nebo navrhujících senátorů, hledí se na něj, jako by nebyl součástí žádné skupiny navrhujících poslanců nebo navrhujících senátorů.
(7) Není-li podána žádná nebo pouze 1 kandidátní listina nebo není-li zaregistrována žádná nebo pouze 1 kandidátní listina, koná se nová volba prezidenta. O této skutečnosti Ministerstvo vnitra neprodleně informuje předsedu Senátu, a není-li funkce předsedy Senátu obsazena, předsedu Poslanecké sněmovny.
- 4
§ 23 včetně nadpisu zní:
§ 23
Elektronická petice na podporu kandidatury
(1) Není-li navrhující občan současně kandidátem, vyžaduje se k založení elektronické petice souhlas kandidáta poskytnutý s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci vydaného v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace alespoň na úrovni záruky značná. Kandidát může souhlas udělit také prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy, a to osobně nebo v listinné podobě s jeho úředně ověřeným podpisem; souhlas obsahuje sdělení o tom, že kandidát souhlasí se založením elektronické petice na podporu své kandidatury ve volbě prezidenta, a údaje o navrhujícím občanovi a kandidátovi v rozsahu jméno, příjmení a číslo občanského průkazu nebo cestovního pasu s údajem, o jaký druh dokladu se jedná.
(2) Pokud se navrhující občan uvedený v elektronické petici vzdá svého postavení nebo ztratí způsobilost být navrhujícím občanem, stává se navrhujícím občanem kandidát.
(3) K odstranění elektronické petice se vyžaduje souhlas kandidáta. K odstranění petice dojde také odvoláním souhlasu kandidáta se založením elektronické petice. Souhlas kandidáta s odstraněním elektronické petice nebo odvolání souhlasu kandidáta se založením elektronické petice lze poskytnout stejným způsobem, jakým kandidát podle odstavce 1 vyjadřuje souhlas se založením elektronické petice.
(4) Výpis z elektronické petice založené na podporu své kandidatury podle zákona o správě voleb si může vytvořit i kandidát.
- 5
§ 25 včetně nadpisu zní:
§ 25
Náležitosti a kontrola petice na podporu kandidatury
(1) Ke kandidátní listině se připojí listinná petice, pokud navrhující občan sbíral podpisy pomocí listinných podpisových archů. Listinné podpisové archy musí být očíslované. V záhlaví petice a v záhlaví na každém jejím očíslovaném podpisovém archu se uvede skutečnost, že petice je určena na podporu kandidatury kandidáta na volbu prezidenta, jeho jméno a příjmení a rok narození a rok konání volby prezidenta. Každý občan, podporující kandidaturu kandidáta, uvede na podpisový arch své jméno, příjmení, datum narození a číslo občanského průkazu nebo cestovního pasu s údajem, o jaký druh dokladu se jedná, a připojí vlastnoruční podpis.
(2) Činí-li počet petentů zaznamenaných na elektronické petici alespoň 50 000, je podmínka podpory kandidatury kandidáta navrženého navrhujícím občanem podle § 21 odst. 1 splněna.
(3) Nečiní-li počet petentů zaznamenaných na elektronické petici alespoň 50 000, zjistí Ministerstvo vnitra celkový počet úplných záznamů uvedených v součtu na listinné petici a na elektronické petici. Do celkového počtu se nezapočítá záznam uvedený na podpisovém archu listinné petice, který není opatřen záhlavím v souladu s odstavcem 1, nebo pokud u něj chybí některý z údajů podle odstavce 1 věty čtvrté nebo je uveden neúplně. Je-li takto zjištěný počet nižší než 50 000, není podmínka podpory kandidatury kandidáta navrženého navrhujícím občanem podle § 21 odst. 1 splněna.
(4) Činí-li celkový počet úplných záznamů zjištěný podle odstavce 3 alespoň 50 000, kontroluje Ministerstvo vnitra správnost údajů o petentech na listinné petici a současně ověřuje, zda jsou kontrolovaní petenti občany oprávněnými volit prezidenta republiky a zda jsou na petici na podporu kandidatury téhož kandidáta uvedeni pouze jednou. Je-li zjištěn vícečetný výskyt téhož petenta na petici na podporu kandidatury téhož kandidáta, započítá se pouze jednou. Zjistí-li Ministerstvo vnitra správnost údajů u takového počtu občanů oprávněných volit prezidenta republiky, který v součtu s počtem petentů zaznamenaných na elektronické petici činí alespoň 50 000, je podmínka podpory kandidatury kandidáta navrženého navrhujícím občanem podle § 21 odst. 1 splněna.
(5) K petici nebo části petice podané po lhůtě pro podání kandidátní listiny se nepřihlíží. Vady v petici nelze zhojit.
- 6
§ 65 včetně nadpisu zní:
§ 65
Součinnost Ministerstva vnitra v řízení na ochranu ve věci registrace kandidátní listiny
Nejvyšší správní soud může v řízení na ochranu ve věci registrace kandidátní listiny uložit Ministerstvu vnitra provedení opakované kontroly petic na podporu kandidáta podle § 25 odst. 2 až 4 v rozsahu a za podmínek, které soud v rozhodnutí určí.
Čl. II
Přechodné ustanovení
Pro volbu vyhlášenou přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se použije zákon č. 275/2012 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Část druhá
Změna zákona o správě voleb
Čl. III
Zákon č. 88/2024 Sb., o správě voleb, se mění takto:
- 1
V § 22 odst. 6 větě poslední se slova
a v nástroji pro sestavování elektronických petic
zrušují.- 2
V § 22 se na konci odstavce 6 doplňuje věta
Údaje z elektronických petic o tom, kdo elektronickou petici založil, o kandidátech a o petentech se v nástroji pro sestavování elektronických petic uchovávají po dobu 3 měsíců ode dne vyhlášení celkového výsledku voleb Státní volební komisí.
.- 3
§ 27 včetně nadpisu zní:
§ 27
Nástroj pro sestavování elektronických petic
(1) V nástroji pro sestavování elektronických petic může ten, kdo hodlá podat kandidátní listinu a v souladu s příslušným zákonem o volbách potřebuje ke kandidátní listině připojit petici na podporu kandidáta, nebo ve volbách do zastupitelstev obcí na podporu sdružení nezávislých kandidátů každý volič, založit elektronickou petici, zpřístupnit ji k podpisu voličům a vytvořit elektronický výpis z petice. Založením elektronické petice není dotčena možnost sbírat podpisy též pod listinnou petici.
(2) Pro téhož kandidáta lze založit pouze 1 elektronickou petici. Elektronickou petici lze založit pouze pro nejbližší volby. Konají-li se podle příslušného zákona o volbách ve volebním obvodu nejbližší volby dříve než ve lhůtě stanovené pro konání voleb z důvodu uplynutí volebního období, je možné petici využít již pro tyto volby.
(3) Založení elektronické petice v nástroji pro sestavování elektronických petic je možné s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci.
(4) Elektronickou petici lze založit i prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy.
(5) V nástroji pro sestavování elektronických petic se podpis pod peticí nahrazuje prohlášením petenta o podpoře petice potvrzeným s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci. Prohlášení o podpoře nelze vzít zpět.
(6) Prohlášení o podpoře lze na elektronické petici sbírat do podání kandidátní listiny, nejpozději však do uplynutí lhůty pro podání kandidátní listiny.
(7) V informačním systému jsou z nástroje pro sestavování elektronických petic veřejně přístupné tyto údaje:
- a
náležitosti záhlaví petice podle příslušného zákona o volbách,
- b
jméno a příjmení toho, kdo elektronickou petici založil,
- c
dosavadní počet petentů zaznamenaných na elektronické petici.
(8) Ten, kdo založil elektronickou petici, si může vytvořit výpis z této elektronické petice. Výpis obsahuje náležitosti záhlaví petice a údaje o petentech stanovené pro petici příslušným zákonem o volbách. Výpis neobsahuje údaje o petentech, kteří ke dni voleb nedosáhnou věku 18 let.
Část třetí
Změna zákona, kterým se mění volební a některé další zákony v souvislosti s přijetím zákona o správě voleb
Čl. IV
Část čtvrtá
Zrušovací ustanovení
Čl. V
Zrušuje se zákon č. 411/2022 Sb., o zvláštních způsobech hlasování ve volbě prezidenta republiky v roce 2023.
Část pátá
Účinnost
Čl. VI
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2026.