(EU) 2024/230Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/230 ze dne 25. října 2023, kterým se mění nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1342, pokud jde o informace, které mají být zasílány třetími zeměmi a kontrolními orgány a kontrolními subjekty pro účely dohledu nad jejich uznáním podle čl. 33 odst. 2 a 3 nařízení Rady (ES) č. 834/2007 a o opatření, jež mají být přijata při výkonu tohoto dohledu

Publikováno: Úř. věst. L 230, 9.1.2024 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 25. října 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 12. ledna 2024 Nabývá účinnosti: 12. ledna 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Série L


2024/230

9.1.2024

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/230

ze dne 25. října 2023,

kterým se mění nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1342, pokud jde o informace, které mají být zasílány třetími zeměmi a kontrolními orgány a kontrolními subjekty pro účely dohledu nad jejich uznáním podle čl. 33 odst. 2 a 3 nařízení Rady (ES) č. 834/2007 a o opatření, jež mají být přijata při výkonu tohoto dohledu

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 ze dne 30. května 2018 o ekologické produkci a označování ekologických produktů a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 834/2007 (1), a zejména na čl. 48 odst. 4 a čl. 57 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1342 (2) doplňuje nařízení (EU) 2018/848 o pravidla týkající se informací, které mají být zasílány třetími zeměmi a kontrolními orgány a kontrolními subjekty pro účely dohledu nad jejich uznáním podle čl. 33 odst. 2 a 3 nařízení Rady (ES) č. 834/2007 (3) pro dovážené ekologické produkty, a o opatření, jež mají být přijata při výkonu tohoto dohledu.

(2)

V zájmu zajištění náležitého dohledu nad třetími zeměmi uznanými podle čl. 33 odst. 2 nařízení (ES) č. 834/2007 je nezbytné upřesnit, že opatření přijatá příslušnými orgány ve třetích zemích na základě oznámení Komise o důvodném podezření na nesrovnalost nebo porušení předpisů, pokud jde o soulad dovážených ekologických produktů s požadavky stanovenými v nařízení (ES) č. 834/2007, s normami produkce a kontrolními opatřeními přijatými jako rovnocenná, mohou zahrnovat šetření u hospodářských subjektů na místě. Dále je třeba upřesnit, že příslušné orgány by měly informovat Komisi a dotčený členský stát o výsledku šetření a o přijatých opatřeních a k tomu použít vzor obsažený v příloze III nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1698 (4).

(3)

Kromě toho je nezbytné dále rozpracovat důvody pro opatření, která má Komise přijmout při výkonu dohledu nad uznanými třetími zeměmi.

(4)

Aby byl nad kontrolními orgány a kontrolními subjekty uznanými podle čl. 33 odst. 3 nařízení (ES) č. 834/2007 zajištěn náležitý dohled, je nezbytné stanovit další pravidla upravující postupy pravidelného přezkumu rozhodnutí o jejich uznání.

(5)

Za tímto účelem by toto nařízení mělo upřesňovat, které další informace mají uvedené kontrolní orgány a kontrolní subjekty Komisi pro účely výkonu tohoto dohledu poskytovat. Toto nařízení by mělo Komisi rovněž umožňovat organizování šetření na místě v kontrolních orgánech a kontrolních subjektech zakládajících se na posouzení rizik, jakož i kontrol způsobů jejich provádění. Za účelem výkonu dohledu Komise nad kontrolními orgány a kontrolními subjekty je rovněž třeba stanovit, které kontroly se mají provádět při udělování certifikátů novým hospodářským subjektům nebo skupinám hospodářských subjektů.

(6)

Kromě toho je nezbytné dále rozpracovat důvody pro opatření, která má Komise přijmout při výkonu dohledu nad uznanými kontrolními orgány a kontrolními subjekty.

(7)

Orgány členských států nabyly značné zkušenosti a odborné znalosti v oblasti udělování přístupu dováženému ekologickému zboží do Unie. Komise by měla mít možnost čerpat ze zkušeností členských států týkajících se kontrol prováděných při kontrolách dovozu za účelem výkonu dohledu nad uznanými třetími zeměmi, kontrolními orgány a kontrolními subjekty, včetně hodnocení jejich provozní výkonnosti. Úkoly týkající se pomoci Komisi při přezkumu rozhodnutí o uznání by měly být spravedlivě a přiměřeně rozděleny mezi členské státy s ohledem na počet hlasů každého členského státu ve Výboru pro ekologickou produkci.

(8)

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2021/1342 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2021/1342 se mění takto:

1)

v článku 1 se odstavec 6 nahrazuje tímto:

„6.   Pokud Komise obdrží od členského státu oznámení, v němž ji informuje o důvodném podezření na nesrovnalost nebo porušení, pokud jde o soulad dovážených ekologických produktů s požadavky stanovenými v nařízení (ES) č. 834/2007 a s normami produkce a kontrolními opatřeními přijatými jako rovnocenná na základě provedeného posouzení, oznámí to příslušnému orgánu třetí země. Tento příslušný orgán prošetří příčinu vzniku podezření na nesrovnalost nebo porušení předpisů a do 30 kalendářních dnů od oznámení Komise informuje Komisi a dotčený členský stát o výsledku šetření a o přijatých opatřeních, včetně případných šetření na místě v hospodářských subjektech, přičemž použije vzor uvedený v příloze III nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1698 (*1).

(*1)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1698 ze dne 13. července 2021, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 o procesní požadavky na uznávání kontrolních orgánů a kontrolních subjektů, které jsou příslušné provádět kontroly hospodářských subjektů a skupin hospodářských subjektů certifikovaných jako ekologické a ekologických produktů ve třetích zemích, a o pravidla pro dohled nad těmito subjekty a pro jejich kontroly a další opatření, která mají tyto kontrolní orgány a kontrolní subjekty provádět (Úř. věst. L 336, 23.9.2021, s. 7).“;"

2)

článek 2 se mění takto:

a)

vkládá se nový odstavec 1a, který zní:

„1a.   Kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt včas oznámí Komisi, a to nejpozději do 30 kalendářních dnů, nastalé změny v obsahu své technické dokumentace.“

;

b)

odstavec 3 se nahrazuje tímto:

„Komise   si může od kontrolních orgánů a kontrolních subjektů kdykoli vyžádat další informace, včetně informací týkajících se výroční zprávy. Tyto dodatečné informace se poskytují v elektronické podobě.“

;

c)

doplňují se nové odstavce 4 až 7, které znějí:

„4.   Komise může organizovat šetření na místě zakládající se na posouzení rizik v kontrolních orgánech a kontrolních subjektech s cílem posoudit kvalitu a účinnost kontrol prováděných každým jednotlivým kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem. Tato šetření mohou být koordinována s příslušným akreditačním orgánem. Komisi mohou během těchto šetření na místě doprovázet nezávislí odborníci.

Komise si může vyžádat jakékoli další informace, včetně předložení jedné nebo více zpráv ad hoc o šetření na místě vypracovaných nezávislými odborníky, které určí.

Šetření na místě mohou zahrnovat:

a)

návštěvu kanceláří nebo provozoven kontrolních orgánů a kontrolních subjektů, jejich poskytovatelů externě zajišťovaných služeb a hospodářských subjektů nebo skupin hospodářských subjektů spadajících pod jejich kontrolu v Unii a ve třetích zemích;

b)

přezkum příslušných dokumentů popisujících strukturu, fungování a řízení kvality kontrolních orgánů a kontrolních subjektů;

c)

přezkum dokumentace týkající se pracovníků, včetně dokladů o jejich kompetencích, záznamů o odborné přípravě, prohlášení o střetu zájmů a záznamů o hodnocení pracovníků a dohledu nad nimi;

d)

kontrolu dokumentací hospodářských subjektů nebo skupin hospodářských subjektů s cílem ověřit řešení případů nesouladu a stížností, minimální četnost kontrol, používání přístupu založeného na posouzení rizik při provádění následných kontrol a kontrol bez předchozího oznámení, politiku odběru vzorků a výměnu informací s jinými kontrolními subjekty a kontrolními orgány;

e)

přezkumný audit, který spočívá v kontrole hospodářských subjektů nebo skupin hospodářských subjektů za účelem ověření souladu se standardními postupy kontroly a posuzování rizik kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu a ověření jejich účinnosti, přičemž se zohlední vývoj situace hospodářských subjektů od poslední kontroly provedené kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem;

f)

svědecký audit, který spočívá v posouzení plnění úkolů spojených s fyzickou kontrolou na místě provedenou inspektorem kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu.

5.   Pro účely přípravy šetření na místě v kontrolních orgánech a kontrolních subjektech si Komise může od kontrolních subjektů a kontrolních orgánů vyžádat informace. Tyto informace musí být poskytnuty ve lhůtě, kterou určí Komise.

6.   Pokud Komise obdrží od členského státu oznámení, v němž ji informuje o důvodném podezření na nesrovnalost nebo porušení, pokud jde o soulad dovážených ekologických produktů s požadavky stanovenými v nařízení (ES) č. 834/2007 a s normami produkce a kontrolními opatřeními přijatými jako rovnocenná na základě provedeného posouzení, oznámí to kontrolnímu orgánu a kontrolnímu subjektu třetí země. Kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt prošetří příčinu vzniku podezření na nesrovnalost nebo porušení předpisů a do 30 kalendářních dnů od oznámení Komise informuje Komisi a dotčený členský stát o výsledku šetření a o opatřeních přijatých kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem, včetně případných šetření na místě v hospodářských subjektech, přičemž použije vzor uvedený v příloze III nařízení (EU) 2021/1698.

7.   Před udělením certifikátu novému hospodářskému subjektu nebo skupině hospodářských subjektů kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt zajistí, aby v případě, kdy hospodářskému subjektu nebo skupině hospodářských subjektů byla platnost certifikátu v posledních dvou letech pozastavena nebo zrušena příslušným předchozím kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem, byl nesoulad zjištěný těmito kontrolními orgány nebo kontrolními subjekty ze strany hospodářského subjektu nebo skupiny hospodářských subjektů vyřešen nebo aktivně řešen. Pokud kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nemůže zajistit, aby byl nesoulad vyřešen nebo aktivně řešen, kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt hospodářskému subjektu nebo skupině hospodářských subjektů certifikát nevydá.“

;

3)

v článku 3 se písmeno d) mění takto:

a)

návětí se nahrazuje tímto:

„Komise může zrušit zápis třetí země na seznamu, pokud:“;

b)

bod iv) se nahrazuje tímto:

„iv)

třetí země na žádost Komise nesouhlasí s šetřením na místě nebo pokud má šetření na místě negativní výsledek v důsledku systematického nesprávného fungování kontrolních opatření;“;

c)

doplňuje se nový bod v), který zní:

„v)

v jakékoli jiné situaci, kdy existuje riziko, že spotřebitel bude uveden v omyl ohledně skutečné povahy produktů certifikovaných třetí zemí.“;

4)

v článku 4 se odstavec 1 mění takto:

a)

písmeno b) se nahrazuje tímto:

„b)

Komise může dočasně zrušit zápis kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu na seznamu buď na základě obdržených informací, nebo pokud kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt neposkytl dostatečné informace dle požadavků ve lhůtě určené Komisí v závislosti na závažnosti problému, která nesmí být kratší než 30 dnů, nebo pokud nesouhlasil s šetřením na místě;“;

b)

písmeno d) se mění takto:

i)

bod iii) se nahrazuje tímto:

„iii)

kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nezpřístupní nebo nesdělí všechny informace týkající se jeho technické dokumentace nebo kontrolního systému na žádost Komise ve lhůtě určené Komisí podle závažnosti problému, která nesmí být kratší než 30 dnů, nebo v souladu s čl. 2 odst. 1a;“;

ii)

bod iv) se nahrazuje tímto:

„iv)

kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nezpřístupní nebo nesdělí informace o šetřeních nesouladu“;

iii)

bod vi) se nahrazuje tímto:

„vi)

kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nesouhlasí s šetřením na místě požadovaným Komisí nebo nezaslal všechny informace požadované podle čl. 2 odst. 5, nebo pokud šetření na místě mělo negativní výsledek v důsledku systematického nesprávného fungování kontrolních opatření; nebo“;

5)

vkládá se nový článek 4a, který zní:

„Článek 4a

Pomoc ze strany členských států při výkonu dohledu

1.   Pro účely přezkumu rozhodnutí o uznání třetích zemí v souladu s článkem 3 jsou Komisi poté, co požádá členské státy o pomoc, nápomocny dva členské státy, které působí jako spolu-zpravodajové při přezkumu výroční zprávy a veškerých dalších obdržených informací a při hodnocení provozní výkonnosti třetích zemí.

2.   Pro účely přezkumu rozhodnutí o uznání kontrolních orgánů a kontrolních subjektů v souladu s článkem 2 jsou Komisi poté, co požádá členské státy o pomoc, nápomocny dva členské státy, které působí jako spolu-zpravodajové při přezkumu výroční zprávy a veškerých dalších obdržených informací a při hodnocení provozní výkonnosti kontrolních orgánů a kontrolních subjektů.

3.   Komise může žádosti o pomoc podle odstavců 1 a 2 rozdělit mezi členské státy úměrně k počtu hlasů, které má každý členský stát ve Výboru pro ekologickou produkci.“;

6)

v článku 5 se třetí a čtvrtý odstavec nahrazují tímto:

„Články 1, 3 a čl. 4a odst. 1 se použijí do 31. prosince 2026.

Články 2, 4 a čl. 4a odst. 2 se použijí do 31. prosince 2024.“

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 25. října 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 150, 14.6.2018, s. 1.

(2)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1342 ze dne 27. května 2021, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 o pravidla týkající se informací, které mají být zasílány třetími zeměmi a kontrolními orgány a kontrolními subjekty pro účely dohledu nad jejich uznáním podle čl. 33 odst. 2 a 3 nařízení Rady (ES) č. 834/2007 pro dovážené ekologické produkty, a o opatření, jež mají být přijata při výkonu tohoto dohledu (Úř. věst. L 292, 16.8.2021, s. 20).

(3)  Nařízení Rady (ES) č. 834/2007 ze dne 28. června 2007 o ekologické produkci a označování ekologických produktů a o zrušení nařízení (EHS) č. 2092/91 (Úř. věst. L 189, 20.7.2007, s. 1).

(4)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1698 ze dne 13. července 2021, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 o procesní požadavky na uznávání kontrolních orgánů a kontrolních subjektů, které jsou příslušné provádět kontroly hospodářských subjektů a skupin hospodářských subjektů certifikovaných jako ekologické a ekologických produktů ve třetích zemích, a o pravidla pro dohled nad těmito subjekty a pro jejich kontroly a další opatření, která mají tyto kontrolní orgány a kontrolní subjekty provádět (Úř. věst. L 336, 23.9.2021, s. 7).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/230/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU