(EU) 2023/2674Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2674 ze dne 22. listopadu 2023, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1217/2009, pokud jde o přechod ze zemědělské účetní datové sítě na datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků

Publikováno: Úř. věst. L 2674, 29.11.2023 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 22. listopadu 2023 Autor předpisu: Evropský parlament; Rada Evropské unie
Platnost od: 19. prosince 2023 Nabývá účinnosti: 19. prosince 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Série L


2023/2674

29.11.2023

NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2023/2674

ze dne 22. listopadu 2023,

kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1217/2009, pokud jde o přechod ze zemědělské účetní datové sítě na datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků

EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 43 odst. 2 této smlouvy,

s ohledem na návrh Evropské komise,

po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,

s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),

v souladu s řádným legislativním postupem (2),

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Analýza a rozvoj odvětví zemědělství v Unii a společné zemědělské politiky vyžaduje objektivní, aktuální a relevantní informace o výkonnosti a udržitelnosti zemědělských podniků v Unii. Zemědělská účetní datová síť (dále jen „FADN“) byla zřízena nařízením Rady (ES) č. 1217/2009 (3).

(2)

V posouzení dopadů, které Komise v roce 2018 provedla na podporu legislativních návrhů společné zemědělské politiky (SZP) na období po roce 2020, byla identifikována potřeba zlepšit sběr údajů na úrovni zemědělských podniků.

(3)

Ve sdělení Komise ze dne 20. května 2020 nazvaném „Strategie ‚od zemědělce ke spotřebiteli‘ pro spravedlivé, zdravé a ekologické potravinové systémy“ Komise oznámila svůj záměr přeměnit FADN na datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků (dále jen „FSDN“) s cílem shromažďovat údaje o udržitelnosti na úrovni zemědělských podniků. Po této přeměně bude tato datová síť napomáhat k rozvoji politiky založené na důkazech a výkonnosti a analýze zemědělských odvětví v členských státech a v Unii jako celku měřením pokroku a poskytováním cenných informací tvůrcům politiky. FSDN přispěje k analýze posíleného hospodářského, environmentálního a sociálního rozměru SZP, ke zlepšení poradenských služeb pro zemědělce, usnadní srovnávání výkonnosti zemědělských podniků a přispěje k transparentnosti a spravedlnosti zemědělsko-potravinářského dodavatelského řetězce.

(4)

Za účelem naplnění cílů SZP, jak jsou stanoveny v článku 39 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „Smlouva o fungování EU“), jakož i v zájmu zajištění toho, aby Unie adekvátně řešila současné i budoucí výzvy, je třeba zohlednit všechny tři rozměry udržitelnosti zemědělství Unie, tedy hospodářský, environmentální i sociální rozměr, jak je stanoveno zejména v článcích 5 a 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 (4). Podle článku 11 Smlouvy o fungování EU mají být do FSDN začleněny údaje týkající se ochrany životního prostředí, což má pomoci posouzení dalších aspektů souvisejících s udržitelností zemědělství Unie. V zájmu posílení vazby na provádění Agendy OSN pro udržitelný rozvoj 2030 by měl být navíc zohledněn rámec pro udržitelnost zemědělských podniků, pokud jde o cíle OSN v oblasti udržitelného rozvoje z hlediska tří hlavních aspektů: hospodářského, environmentálního a sociálního.

(5)

Výše uvedených cílů lze dosáhnout pouze prostřednictvím unijní sítě pro sběr údajů o udržitelnosti zemědělských podniků, konkrétně FSDN, která bude založena na činnosti subjektů shromažďujících údaje, které již působí v každém členském státě a požívají důvěry dotčených stran.

(6)

V současné době se údaje shromažďují především za účelem posouzení hospodářských aspektů zemědělských podniků. Je však třeba posoudit celkovou udržitelnost zemědělského podniku, a to i na základě environmentálních údajů týkajících se půdy, ovzduší, vody a biologické rozmanitosti, jakož i údajů zahrnujících sociální rozměr zemědělství, přičemž zvláštní pozornost je třeba věnovat situaci žen jako zemědělců a zemědělských pracovníků a mladých zemědělců a pracovníků v zemědělství. Hlavní kategorie hospodářských, environmentálních a sociálních údajů a v rámci těchto kategorií související témata údajů, které lze v rámci FSDN shromažďovat, je vhodné stanovit v příloze nařízení (ES) č. 1217/2009. Tato témata údajů by měla odrážet potřeby SZP a měly by být relevantní pro posouzení udržitelnosti zemědělství a zemědělských podniků Unie. Mají-li se zohlednit budoucí výzvy v oblasti udržitelnosti, měla by být na Komisi přenesena pravomoc přijímat v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU akty, pokud jde o změnu uvedené přílohy, a to i úpravu témat a doplnění témat nových, přičemž by měla být zohledněna relevantnost shromažďovaných a sestavovaných údajů a administrativní zátěž pro vnitrostátní orgány a zemědělské podniky. Kromě toho by Komise měla při doplňování nových témat poskytnout členským státům dostatek času na přípravu sběru údajů, a to alespoň jeden rok přede dnem použitelnosti souvisejícího prováděcího aktu. Komise by rovněž nová témata neměla doplňovat v prvních třech letech ode dne vstupu tohoto nařízení v platnost.

(7)

Aby bylo možné popsat sociální rozměr udržitelnosti, je nezbytné shromáždit určité druhy osobních údajů osob pracujících v odvětví zemědělství. Tyto informace by měly být základem pro analýzu témat souvisejících se specifickými cíli SZP podle čl. 6 odst. 1 písm. g) a h) nařízení (EU) 2021/2115. Zpracovávání těchto osobních údajů by mělo být omezeno na kategorie údajů, které jsou nezbytně nutné pro splnění účelů nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (5), zejména s čl. 9 odst. 1 uvedeného nařízení, a nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 (6), zejména s čl. 10 odst. 1 uvedeného nařízení.

(8)

Komise by měla výsledky analýz stavu udržitelnosti zemědělství Unie zveřejnit, a to zejména s cílem umožnit využití těchto výsledků za účelem referenčního srovnávání. Poradenské služby poskytované vykazujícím podnikům na základě údajů FSDN mohou být cenné, a stát se tak významným podnětem k účasti ve FSDN za předpokladu, že toto poradenství bude založeno na relevantních a co nejaktuálnějších údajích, s přihlédnutím k vědecky podloženému vývoji a nejnovějším dostupným poznatkům o osvědčených postupech. Šíření souhrnných údajů FSDN týkajících se environmentálních témat stanovených v nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení a za podmínek v nich stanovených by mělo sloužit k aktivnímu a systematickému šíření informací o životním prostředí, jak požaduje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/4/ES (7) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1367/2006 (8).

(9)

Ustanovení čl. 8 odst. 1 písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2379 (9) a čl. 4 odst. 1 písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1091 (10) umožňují členským státům používat pro statistické zjišťování jiné zdroje. Příloha I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 138/2004 (11) se týká používání údajů FADN. Na základě těchto možností a za účelem opakovaného použití údajů a zvýšení efektivity je užitečné členským státům umožnit používat údaje z FSDN pro statistické účely.

(10)

Aby bylo možné ve FSDN shromažďovat údaje, jejichž rozsah je větší než ve FADN, je vhodné upravit stávající definice. Zejména by měla být zrevidována definice „zemědělce“, která by měla odkazovat na subjekt, který je za zemědělský podnik právně odpovědný, a definice „zemědělského podniku“ by se měla více přizpůsobit analytickým účelům k zajištění jejího souladu s obdobnými definicemi používanými pro statistické účely. Definice „individuálních údajů“ by měla odrážet to, že pokud údaje fyzických a právnických osob umožňují přímou či nepřímou identifikaci těchto osob, měly by být chráněny. Definice „souhrnných údajů“ by měla jednoznačně odkazovat na údaje o určitém počtu zemědělských podniků, což je hlavní charakteristika agregace dat.

(11)

Členské státy nebo příslušné vnitrostátní orgány by měly usilovat o co možná největší modernizaci způsobů sběru údajů. Kromě toho je nezbytné shromažďovat harmonizované údaje a zabránit tomu, aby se tytéž údaje shromažďovaly dvakrát, například údaje získané již prostřednictvím statistiky zemědělských vstupů a výstupů nebo SZP. Aby se snížila administrativní zátěž zemědělců a subjektů shromažďujících údaje a nedocházelo ke zdvojování žádostí o údaje a shromažďování údajů a obohatil se soubor údajů FSDN, měla by se uplatňovat zásada shromáždit údaje jednou a používat je opakovaně. Pro účely uplatňování této zásady je třeba zohlednit směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024 (12). Kromě toho by se mělo podporovat využívání digitálních řešení, včetně opakovaného používání údajů a jejich sdílení s jinými zdroji, přičemž digitální řešení by mělo být vždy první volbou, pokud přispívá k široké účasti zemědělců a přesnosti shromažďovaných údajů. Za tímto účelem by se měla věnovat pozornost vývoji nebo optimalizaci dostupných digitálních nástrojů pro sběr údajů. Systém sběru údajů založený výhradně na zemědělských účetních střediscích by mělo být s ohledem na sběr environmentálních a sociálních proměnných možno rozšířit.

(12)

Aby se zlepšila účinnost sestavování podnikových výkazů a snížila zátěž vykazujících podniků, měly by mít kontaktní orgány možnost ve vhodné lhůtě a bezplatně využívat vnitrostátní zdroje údajů, které mohou být použity jako relevantní údaje pro sestavování podnikových výkazů, jak jsou definovány a stanoveny v nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení. Použití těchto zdrojů údajů je nezbytné pro plnění úkolů svěřených kontaktním orgánům. Pro tyto účely je třeba vymezit způsoby přístupu k těmto zdrojům údajů a použít další metody sestavování údajů nebo inovativní přístupy, včetně zavedení mechanismů spolupráce mezi subjekty zpracovávajícími údaje v rámci daného členského státu. V tomto nařízení by měl být vytvořen seznam relevantních zdrojů údajů dostupných na vnitrostátní úrovni, které mohou kontaktní orgány použít k sestavování podnikových výkazů. Aby se zajistilo, že seznam zůstane aktuální a relevantní, měla by být na Komisi přenesena pravomoc přijímat v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU akty, pokud jde o změnu tohoto seznamu. Na tento seznam by měly být doplněny zejména soubory údajů odvozené z integrované statistiky zemědělských podniků stanovené nařízením (EU) 2018/1091 a ze statistiky zemědělských vstupů a výstupů stanovené nařízením (EU) 2022/2379, pokud je sdílení údajů z těchto zdrojů údajů z právního hlediska možné.

(13)

Kromě údajů obsažených v podnikovém výkazu vykazujících podniků by členské státy měly Komisi poskytnout prostředky k posílení kapacity pro analýzu otázek udržitelnosti tím, že doplní údaje z podnikových výkazů o údaje pro monitorování a hodnocení výkonnosti strategických plánů SZP (DME) získaných v souladu s prováděcím aktem přijatým na základě článku 133 nařízení (EU) 2021/2115 nebo údaje z integrovaného administrativního a kontrolního systému (IACS) zavedeného podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 (13), přičemž je třeba zabránit zvýšení administrativní zátěže členských států a vykazujících podniků. Jelikož se přístupy a metodiky sběru a sestavování údajů mohou mezi FSDN a jinými soubory údajů lišit, například pokud jde o definice a referenční časy, může být nutné, aby při analýze údajů byly zohledněny otázky soudržnosti. V této souvislosti by měla být povinnost členských států chápána jako povinnost poskytnout údaje obsažené v těchto souborech údajů, nikoli však zajistit úplnou soudržnost s FSDN. Má-li být seznam souborů údajů co nejaktuálnější, měla by být na Komisi přenesena pravomoc přijímat v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU akty, pokud jde o změny tohoto seznamu souborů údajů a doplnění nových vhodných a relevantních souborů údajů, které mohou být propojeny na úrovni Unie, přičemž by měla být zohledněna a řádně odůvodněna relevantnost údajů, které mají být shromažďovány a sestavovány, a administrativní zátěž pro členské státy a vykazující zemědělské podniky.

(14)

Příkladem DME jsou rozčleněné údaje o intervencích SZP. Příkladem údajů IACS jsou údaje týkající se krajinného pokryvu zemědělských ploch, plodin, krajinných prvků a obhospodařování pozemků v rámci postupů ekologického zemědělství. Identifikaci zemědělských podniků v DME a IACS provádějí orgány členských států na vnitrostátní úrovni prostřednictvím zvláštních identifikátorů. Na základě těchto identifikátorů mohou vnitrostátní orgány tyto údaje propojit na úrovni jednotlivých zemědělských podniků. Členské státy by se měly rozhodnout, zda Komisi zašlou takto propojené údaje, nebo příslušné údaje týkající se vykazujícího podniku zahrnuté do těchto souborů údajů. Pokud se členské státy rozhodnou zaslat příslušné údaje, měly by tyto údaje zahrnovat číslo v rámci FSDN, aby bylo možné příslušný obsah sloučit s podnikovými výkazy na úrovni Unie. Měl by být upřesněn způsob propojení těchto informací na úrovni jednotlivých zemědělských podniků, a to i s ohledem na ochranu údajů. Za účelem zajištění jednotných podmínek k provádění používání údajů z těchto souborů údajů by měly být Komisi svěřeny prováděcí pravomoci, pokud jde o uvedení seznamu údajů, které mají být z těchto souborů údajů získávány, a také stanovení podrobných pravidel týkajících se technických specifikací a lhůt pro předávání údajů. Tyto údaje by měly souviset s účelem tohoto nařízení a s jedním nebo více tématy uvedenými v nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení.

(15)

Pokud jde o oblast zjišťování stanovenou v článku 5 nařízení (ES) č. 1217/2009, měla by být zachována hlavní kritéria pro reprezentativnost účetních údajů a výběrová kritéria pro zjišťování, přičemž je třeba doplnit další informace týkající se ostatních aspektů udržitelnosti a mít na paměti, že ve vztahu k environmentálním nebo sociálním proměnným nemusí být výsledné zjišťování reprezentativní.

(16)

FSDN by měla být založena na dobrovolné účasti. Nicméně vzhledem k tomu, že některé členské státy čelí problémům s účastí zemědělských podniků v FSDN, měly by mít členské státy možnost přijmout vnitrostátní pravidla k řešení tohoto problému, aniž by zemědělcům ukládaly sankce. Členské státy by měly zemědělce vybízet k účasti v FSDN prostřednictvím pobídek, stanovených na základě konkrétního plánu. Tyto pobídky mohou mít formu finančního příspěvku, zpětné vazby o výkonnost zemědělského podniku nebo poradenství založeného na informacích z FSDN.

(17)

Přechod z FADN na FSDN by měl umožnit srovnání údajů získaných od vykazujícího podniku se souhrnnými údaji o určitém počtu vykazujících podniků vyjádřenými ve formě regionálních, celostátních, unijních nebo odvětvových průměrů. Co se týče účetních údajů, účetnictví zemědělských podniků je základním zdrojem údajů pro veškeré posouzení jejich příjmů nebo zkoumání jejich hospodářské činnosti. Regionální, celostátní, unijní nebo odvětvové průměry by měly být rovněž k dispozici na úrovni členských států, aby se zlepšilo povědomí o situaci v zemědělství. Rovněž by mělo být možné, aby shromážděné údaje byly použity k poskytování zlepšených individualizovaných poradenských služeb a zpětné vazby zemědělcům s cílem usnadnit řízení zemědělských podniků a zdokonalit jejich udržitelnost.

(18)

Údaje FSDN by se měly týkat zemědělských činností a jiných výdělečných činností, které přímo souvisejí se zemědělskými podniky, aby bylo možné pokrýt všechny příslušné aspekty činností zemědělských podniků. Při posuzování celkové životaschopnosti a udržitelnosti zemědělského podniku by měly být zohledněny i činnosti mimo zemědělský podnik. V tomto případě by měl být obsah shromážděných údajů striktně omezen na to, co je nezbytné k analýze významu činností mimo zemědělský podnik ve vztahu k zemědělským činnostem. Při přípravě podnikových výkazů by neměly být brány v úvahu žádné údaje týkající se soukromého majetku.

(19)

Za účelem zajištění jednotných podmínek k provádění podnikových výkazů, a zejména k tomu, aby byly údaje v podnikových výkazech srovnatelné, by měly být Komisi svěřeny prováděcí pravomoci, pokud jde o definici proměnných, pro které by se měly údaje shromažďovat, vykazované období, formy a struktury podnikových výkazů a pravidel pro předávání údajů Komisi. Při stanovování těchto proměnných by se Komise měla snažit využívat stávající zdroje údajů a analyzovat, zda je zjišťování daných údajů proveditelné, a to na základě údajů členských států o možných zdrojích údajů a metodách, s cílem snížit zátěž členských států a vykazujících podniků. Mají-li být shromážděné údaje srovnatelné a užitečné pro analytické účely, je v zájmu získání úplného a jednotného souboru údajů pro celou Unii vhodné zohlednit zvláštní okolnosti jednotlivých členských států, a proto by měly být v odůvodněných případech možné zvláštní výjimky.

(20)

Stávající počítačový datový systém, který zřídila Komise, by měl i nadále fungovat pro předávání a ověřování údajů mezi členskými státy a Komisí a pro analýzu údajů jak na úrovni jednotlivých zemědělských podniků, tak na souhrnné úrovni všech podniků. Tento počítačový datový systém by měl být upraven tak, aby Komisi nebo členským státům umožnil kombinovat údaje na úrovni jednotlivých zemědělských podniků mezi FSDN a jinými soubory údajů (DME a IACS). Za účelem zajištění jednotných podmínek pro provádění tohoto počítačového datového systému by měly být Komisi svěřeny prováděcí pravomoci, pokud jde o podrobná pravidla pro uchovávání, zpracovávání, opakované použití a sdílení údajů v rámci Komise.

(21)

Pro větší motivaci zemědělců k účasti na shromažďování údajů a pro ochranu individuálních údajů před neoprávněným nebo nevhodným použitím je nezbytné vyjasnit, že individuální údaje by měly být používány pouze pro analytické účely spojené s cíli SZP a udržitelností zemědělství Unie a pro statistické účely, pokud se pro to členské státy rozhodnou. Jakékoli jiné použití individuálních údajů členskými státy nebo Komisí, zejména za účelem kontroly v souladu s nařízením (EU) 2021/2116 nebo pro daňové účely, by mělo být zakázáno.

(22)

V případě, že Komise nebo kontaktní orgány sdílejí údaje FSDN a údaje z jiných souborů údajů, je nanejvýš důležité zajistit ochranu údajů a poskytnout zemědělcům, a to jak fyzickým, tak právnickým osobám, záruku, že individuální údaje o jejich hospodaření a všechny ostatní podrobné informace o nich získané podle nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení budou anonymizovány, aby nebylo možné tyto osoby identifikovat. Toto nařízení by proto mělo stanovit, že údaje FSDN a údaje z jiných souborů údajů mohou být zveřejněny pouze souhrnně a anonymizovaně. Pokud jde o údaje z jiných souborů údajů, mělo by být navíc vyjasněno, že jejich zveřejnění v souhrnné a anonymizované podobě se provádí pouze pro účely nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení, a proto jím nejsou dotčena pravidla pro tyto soubory údajů, která jsou stanovena v příslušných zvláštních právních předpisech Unie.

(23)

V zájmu vědeckého pokroku v zemědělské oblasti v Unii a řešení problémů, s nimiž se zemědělství Unie potýká, by mělo být možné udělit přístup k pseudonymizovaným údajům pro výzkumné účely. S cílem zajistit nezbytný vysoký stupeň ochrany, kterou tyto údaje vyžadují, by na Komisi měla být přenesena pravomoc přijímat v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU akty, pokud jde o stanovení pravidel a podmínek pro tento přístup na unijní úrovni. Komise by měla obdržet stanovisko evropského inspektora ochrany údajů předtím, než přijme tyto akty v přenesené pravomoci.

(24)

Komise a členské státy by měly prostřednictvím vhodných technických a organizačních opatření stanovit pravidla pro správu údajů s ohledem na ochranu individuálních údajů, aby bylo zajištěno, že tyto údaje budou použity pouze pro účely nařízení (ES) č. 1217/2009. Při volbě technických a organizačních opatření na ochranu údajů a při hodnocení a dokumentaci těchto opatření by měly být využívány postupy, které odpovídají postupům používaným k zajištění souladu s článkem 24 nařízení (EU) 2016/679 a článkem 26 nařízení (EU) 2018/1725 a jsou s nimi v souladu. Kromě toho by měla být zavedena ustanovení zakazující osobám zapojeným do FSDN zveřejňovat individuální údaje. Pokud jde o osobní údaje, měl by být zaveden plný rozsah ochrany, včetně práv a povinností subjektů údajů a zpracovatelů údajů, v souladu s články 7 a 8 Listiny základních práv Evropské unie a s nařízeními (EU) 2016/679 a (EU) 2018/1725.

(25)

V souladu s nařízeními (EU) 2016/679 a (EU) 2018/1725 mají být osobní údaje uchovávány pouze po dobu, po kterou jsou zapotřebí pro účely, pro které byly shromážděny. Použití údajů FSDN a osobních údajů v nich obsažených by mělo zahrnovat možnost analyzovat dlouhodobé trendy na základě ukazatelů, jako jsou hospodaření s živinami nebo emise, a jejichž vývoj je třeba dlouhodobě posuzovat, aby bylo možné reagovat na přírodní jevy. Proto by měly být pravidelně prováděny analýzy, zejména pokud jde o informace o životním prostředí. Mezi další témata, která je zapotřebí podrobovat dlouhodobým analýzám, patří využívání půdy a ceny, neboť tyto údaje poskytují informace o strukturálních změnách v zemědělství. Takové dlouhodobé analýzy by mělo být rovněž možné vypracovat na základě sdílení údajů mezi různými soubory údajů vytvořenými prostřednictvím propojení na individuální úrovni. Sdílení údajů by mělo zvýšit dostupnost informací, a přitom zohlednit problémy, s nimiž se může zemědělství Unie v budoucnu potýkat. Tyto problémy nelze v současnosti předvídat, zejména pokud jde o budoucí potřebu retrospektivních studií, kterou nelze s dostatečnou jistotou určit. Není proto vhodné stanovit pro použití údajů určitou lhůtu, ale raději údaje uchovávat po dobu jejich potřeby pro provedení analýz časových řad.

(26)

Shromažďování, zpracovávání a používání osobních údajů by mělo být odůvodněné a přiměřené účelům dotyčných činností, mimo jiné v souladu se zásadou minimalizace údajů. Velkou část zemědělců v Unii tvoří fyzické osoby. Z informací dostupných z integrované statistiky zemědělských podniků Unie vyplývá, že v roce 2020 tvořily fyzické osoby 96 % z celkového počtu zemědělských podniků v Unii. Mají-li tedy výsledky analýzy údajů skutečně odrážet stav odvětví zemědělství, je nezbytné, aby se údaje shromážděné prostřednictvím FSDN vztahovaly i na fyzické osoby.

(27)

Pro účely zpracování osobních údajů na úrovni Unie by měly být určeny subjekty odpovědné za správu a zpracování osobních údajů. Jejich odpovědnost za zpracovávání údajů na úrovni Unie nastane, jakmile budou tyto údaje předány Komisi prostřednictvím podnikových výkazů. Členské státy by měly v rámci své jurisdikce určit subjekty odpovědné za správu osobních údajů, včetně subjektů odpovědných za ochranu údajů, v souladu s nařízením (EU) 2016/679, a to zejména s přihlédnutím ke skutečnosti, že údaje mohou být shromažďovány pro více účelů, přičemž jedním z nich může být jejich použití v podnikových výkazech.

(28)

Vzhledem k tomu, že oblast působnosti FSDN je v porovnání s FADN širší, je třeba upravit pravidla pro její rozpočet. Nařízení (EU) 2021/2116 stanoví, že z Evropského zemědělského záručního fondu (EZZF) se v přímém řízení financuje zavedení a provozování účetních informačních systémů v zemědělství. Z fondu EZZF by se měl členským státům i nadále vyplácet příspěvek za předložení řádně vyplněných podnikových výkazů ve stanovené lhůtě. Výše tohoto příspěvku může být přiměřená rozsahu, v jakém tyto podnikové výkazy zahrnují příslušná témata údajů. Dále by z EZZF měl být financován příspěvek na zavádění systémů členských států, aby byly v souladu s revidovanou oblastí působnosti a systémem řízení FSDN. Za účelem zajištění jednotných podmínek k provádění tohoto financování by měly být Komisi svěřeny prováděcí pravomoci, pokud jde o stanovení postupu pro vyplácení částek a příspěvků členským státům z rozpočtu Unie, včetně kritérií pro přidělování finančních příspěvků.

(29)

Při přijímání aktů v přenesené pravomoci podle nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení je obzvláště důležité, aby Komise v rámci přípravné činnosti vedla odpovídající konzultace, a to i na odborné úrovni, a aby tyto konzultace probíhaly v souladu se zásadami stanovenými v interinstitucionální dohodě ze dne 13. dubna 2016 o zdokonalení tvorby právních předpisů (14). Pro zajištění rovné účasti na vypracovávání aktů v přenesené pravomoci obdrží Evropský parlament a Rada veškeré dokumenty současně s odborníky z členských států a tito odborníci mají automaticky přístup na zasedání skupin odborníků Komise, jež se věnují přípravě aktů v přenesené pravomoci.

(30)

Název Výboru pro zemědělskou účetní datovou síť by měl být změněn tak, aby odrážel změny nařízení (ES) č. 1217/2009 podle tohoto nařízení.

(31)

Prováděcí pravomoci svěřené Komisi podle nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení by měly být vykonávány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011 (15).

(32)

Jelikož cíle tohoto nařízení, totiž zřízení FSDN, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jej, z důvodu rozsahu a účinků tohoto nařízení, může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto nařízení rámec toho, co je nezbytné pro dosažení tohoto cíle.

(33)

Evropský inspektor ochrany údajů byl konzultován v souladu s čl. 42 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1725 a dne 11. srpna 2022 vydal své stanovisko (16).

(34)

Nařízení (ES) č. 1217/2009 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (ES) č. 1217/2009 se mění takto:

1)

Název se nahrazuje tímto:

Nařízení Rady (ES) č. 1217/2009 ze dne 30. listopadu 2009 o zřízení Datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků “.

2)

Nadpis kapitoly I se nahrazuje tímto:

„ZŘÍZENÍ DATOVÉ SÍTĚ PRO UDRŽITELNOST ZEMĚDĚLSKÝCH PODNIKŮ“.

3)

Článek 1 se nahrazuje tímto:

„Článek 1

1.   Ke splnění potřeb společné zemědělské politiky (SZB), včetně hodnocení jejího dopadu na odvětví zemědělství, se zřizuje Datová síť pro udržitelnost zemědělských podniků (dále jen „FSDN“) za účelem sběru a analýzy údajů o udržitelnosti na úrovni zemědělských podniků zahrnující hospodářský, environmentální a sociální rozměr (dále jen „údaje FSDN“). Údaje FSDN mohou být rovněž používány k posouzení dalších aspektů souvisejících s udržitelností zemědělství Unie a k řešení problémů, s nimiž se zemědělství Unie potýká.

2.   Údaje FSDN zahrnují témata stanovená v příloze -I. Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se mění příloha -I za účelem úpravy těchto témat nebo jejich doplnění o témata nová. Při výkonu své pravomoci přijímat tyto akty v přenesené pravomoci Komise:

a)

zajistí, aby akty v přenesené pravomoci byly řádně odůvodněny a nepředstavovaly dodatečnou podstatnou zátěž pro členské státy nebo vykazující podniky;

b)

provádí u těchto změn analýz relevance, proveditelnosti a přiměřenosti, včetně analýz dostupnosti a kvality vhodných zdrojů údajů, zejména relevantních administrativních zdrojů, a náležitě zohledňuje výsledky těchto analýz;

c)

zajistí, aby nově doplněná témata souvisela s cíli SZP;

d)

nedoplní žádná nová témata do 20. prosince 2028;

e)

doplní-li nová témata, přijme příslušné akty v přenesené pravomoci nejpozději jeden rok přede dnem použitelnosti souvisejícího prováděcího aktu, jak je uvedeno v čl. 8 odst. 4.

3.   Údaje FSDN a údaje z jiných souborů údajů stanovených v článku 4a se použijí k vypracování analýz stavu udržitelnosti zemědělství Unie, a to i ve formátu umožňujícím referenční srovnávání. Komise zveřejní výsledky těchto analýz ve formě souhrnných a anonymizovaných údajů FSDN. Tyto údaje mohou být použity k poskytování srovnávacích informací nebo poradenství zemědělcům s cílem usnadnit řízení zemědělských podniků a zlepšit jejich udržitelnost. Zveřejňování výsledků a používání údajů pro účely srovnávání nebo poradenství musí být v souladu s článkem 16.

4.   Členské státy se mohou rozhodnout použít údaje FSDN jako zdroj údajů podle čl. 8 odst. 1 písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2379 (*1), čl. 4 odst. 1 písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1091 (*2), přílohy I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 138/2004 (*3) nebo podle jiných aktů přijatých na základě čl. 338 odst. 1 Smlouvy o fungování EU.

(*1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2379 ze dne 23. listopadu 2022 o statistice zemědělských vstupů a výstupů, změně nařízení Komise (ES) č. 617/2008 a zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1165/2008, (ES) č. 543/2009 a (ES) č. 1185/2009 a směrnice Rady 96/16/ES (Úř. věst. L 315, 7.12.2022, s. 1)."

(*2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1091 ze dne 18. července 2018 o integrované statistice zemědělských podniků a o zrušení nařízení (ES) č. 1166/2008 a (EU) č. 1337/2011 (Úř. věst. L 200, 7.8.2018, s. 1)."

(*3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 138/2004 ze dne 5. prosince 2003 o souhrnném zemědělském účtu ve Společenství (Úř. věst. L 33, 5.2.2004, s. 1).“;"

4)

Článek 2 se nahrazuje tímto:

„Článek 2

Pro účely tohoto nařízení se rozumí:

1)

„zemědělcem“ fyzická nebo právnická osoba, jejichž zemědělský podnik se nachází v Unii;

2)

„zemědělským podnikem“ technicky i ekonomicky samostatná jednotka, která podléhá jednotnému řízení a provádí hospodářské činnosti v zemědělství v souladu s obecným používáním tohoto pojmu v kontextu zjišťování v zemědělství a zemědělského sčítání Unie;

3)

„kategorií podniku“ skupina zemědělských podniků, které patří do stejné kategorie, pokud jde o typ výrobního zaměření a ekonomickou velikost, definované v klasifikačním systému Unie pro zemědělské podniky uvedené v článku 5b;

4)

„vykazujícím podnikem“ každý zemědělský podnik, pro nějž je sestaven podnikový výkaz pro účely FSDN;

5)

„podnikovým výkazem“ formulář, který má být vyplněn nebo který již vyplněn je, obsahující údaje o vykazujícím podniku, s výjimkou informací o propojení a údajů uvedených v čl. 4a odst. 1;

6)

„oblastí datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků“ nebo „oblastí FSDN“ území členského státu nebo jeho část vymezená s ohledem na výběr vykazujících podniků; přičemž seznam těchto oblastí je uveden v příloze I;

7)

„subjektem shromažďujícím údaje“ kontaktní orgán nebo subjekt pověřený kontaktním orgánem shromažďováním údajů do FSDN;

8)

„standardní produkcí“ standardní hodnota hrubé produkce;

9)

„osobními údaji“ osobní údaje ve smyslu čl. 4bodu 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (*4) a čl. 3 bodu 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 (*5);

10)

„individuálními údaji“ údaje týkající se vykazujícího podniku, které umožňují přímou nebo nepřímou identifikaci tohoto podniku nebo zemědělce a které mohou být osobními údaji nebo údaji týkajícími se právnických osob;

11)

„anonymizovanými údaji“ údaje ve formě, která neumožňuje přímou nebo nepřímou identifikaci fyzických nebo právnických osob;

12)

„pseudonymizovanými údaji“ individuální údaje, které již nelze přiřadit konkrétní fyzické nebo právnické osobě bez použití dodatečných informací, pokud jsou tyto dodatečné informace uchovávány odděleně a vztahují se na ně technická a organizační opatření, aby bylo zajištěno, že tyto individuální údaje nebudou přiřazeny identifikované či identifikovatelné fyzické nebo právnické osobě;

13)

„souhrnnými údaji“ údaje, které jsou výsledkem kombinací nebo výpočtů založených na údajích týkajících se určitého počtu vykazujících podniků.

(*4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (Úř. věst. L 119, 4.5.2016, s. 1)."

(*5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).“;"

5)

Článek 3 se nahrazuje tímto:

„Článek 3

K zajištění toho, aby seznam oblastí FSDN mohl být na žádost členského státu aktualizován, je Komisi svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se mění příloha I, pokud jde o seznam oblastí FSDN podle jednotlivých členských států.“

6)

Nadpis kapitoly II se nahrazuje tímto:

„ÚDAJE PRO VYPRACOVÁNÍ PODNIKOVÝCH VÝKAZŮ A PROPOJENÍ ÚDAJŮ“.

7)

Článek 4 se nahrazuje tímto:

„Článek 4

1.   Podnikové výkazy se vypracovávají prostřednictvím zjišťování, pro něž mohou členské státy případně použít údaje ze zdrojů údajů uvedených v odstavci 2 a z jiných relevantních zdrojů údajů a mohou použít rovněž metody sestavování údajů nebo inovativní přístupy ke sdílení a sestavování údajů.

2.   Kontaktní orgány mají právo na bezplatný přístup k těmto zdrojům údajů a na jejich bezplatné využívání:

a)

integrovaný administrativní a kontrolní systém (IACS) zavedený nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 (*6);

b)

systém identifikace a evidence chovaných suchozemských zvířat zavedený nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/429 (*7);

c)

registr vinic vedený v souladu s článkem 145 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 (*8);

d)

registr hospodářských subjektů ekologického zemědělství zřízený nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 (*9);

e)

údaje členských států pro monitorování a hodnocení výkonnosti strategických plánů SZP (DME) získané v souladu s prováděcím aktem přijatým na základě článku 133 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 (*10);

f)

v relevantních případech záznamy na úrovni zemědělských podniků, které shromáždily členské státy za účelem vypracování akčních programů podle článku 5 směrnice Rady 91/676/EHS (*11);

g)

jakýkoli jiný relevantní zdroj údajů přístupný orgánům členských států.

3.   Členské státy zajistí, aby kontaktní orgány měly právo na přístup ke zdrojům údajů uvedeným v odstavci 2 a na jejich využívání. Členské státy mohou za tímto účelem zavést nezbytné mechanismy spolupráce, které usnadní účinný přístup k těmto zdrojům údajů a jejich využívání. Právo na přístup a používání údajů se rovněž udělí v případě, že kontaktní orgán přenese úkoly na právnické nebo fyzické osoby, které tyto úkoly provedou jeho jménem.

4.   Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se mění odstavec 2 tohoto článku doplněním nových vhodných zdrojů údajů stanovených právem Unie.

(*6)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 ze dne 2. prosince 2021 o financování, řízení a monitorování společné zemědělské politiky a zrušení nařízení (EU) č. 1306/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 187)."

(*7)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/429 ze dne 9. března 2016 o nákazách zvířat a o změně a zrušení některých aktů v oblasti zdraví zvířat („právní rámec pro zdraví zvířat“) (Úř. věst. L 84, 31.3.2016, s. 1)."

(*8)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 671)."

(*9)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 ze dne 30. května 2018 o ekologické produkci a označování ekologických produktů a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 834/2007 (Úř. věst. L 150, 14.6.2018, s. 1)."

(*10)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 ze dne 2. prosince 2021, kterým se stanoví pravidla podpory pro strategické plány, jež mají být vypracovány členskými státy v rámci společné zemědělské politiky (strategické plány SZP) a financovány Evropským zemědělským záručním fondem (EZZF) a Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova (EZFRV), a kterým se zrušují nařízení (EU) č. 1305/2013 a (EU) č. 1307/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 1)."

(*11)  Směrnice Rady 91/676/EHS ze dne 12. prosince 1991 o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů (Úř. věst. L 375, 31.12.1991, s. 1).“ "

8)

Vkládá se nový článek, který zní:

„Článek 4a

1.   Kromě podnikového výkazu členské státy stanoví propojení mezi vykazujícím podnikem a identifikátory vztahujícími se k tomuto podniku v těchto souborech údajů:

a)

DME;

b)

IACS.

Členské státy zašlou Komisi informace o tomto propojení nebo přímo údaje týkající se vykazujícího podniku v souborech údajů uvedených v prvním pododstavci, které nejsou identifikátory. Členské státy, které zašlou údaje přímo, uvedou číslo FSDN vykazujícího podniku.

2.   Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se mění seznam souborů údajů uvedený v odstavci 1 tohoto článku a doplňují nové vhodné a relevantní soubory údajů. Při výkonu své pravomoci přijímat tyto akty v přenesené pravomoci Komise:

a)

zajistí, aby akty v přenesené pravomoci byly řádně odůvodněny a nepředstavovaly dodatečnou podstatnou zátěž pro členské státy nebo vykazující podniky;

b)

provádí u těchto souborů údajů analýz relevance, proveditelnosti, přiměřenosti a kvality a náležitě zohledňuje výsledky těchto analýz.

3.   Komise přijme prováděcí akty, v nichž uvede seznam údajů, které mají být ze souborů údajů uvedených v odstavci 1 získány, a stanoví podrobná pravidla týkající se technických specifikací a lhůt pro předávání údajů mezi členskými státy a Komisí. Tyto údaje musí souviset s účelem tohoto nařízení stanoveným v článku 1 a s jedním nebo více tématy uvedenými v příloze I. Při přijímání těchto prováděcích aktů Komise zohlední relevanci těchto údajů a to, zda je získání údajů uvedených v odstavci 1 tohoto článku proveditelné. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2.

4.   Komise vypracuje a zpřístupní členským státům technické pokyny týkající se metodiky pro získávání příslušných údajů.“

9)

Článek 5 se nahrazuje tímto:

„Článek 5

1.   Oblast zjišťování zahrnuje zemědělské podniky, jejichž ekonomická velikost je stejná jako nebo větší než práh odpovídající dolním prahům tříd ekonomické velikosti, jak jsou vymezeny v klasifikačním systému Unie pro zemědělské podniky uvedeném v článku 5b.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se toto nařízení doplní o pravidla pro určení prahu podle prvního pododstavce tohoto odstavce. Tato pravidla zajistí, aby v plánech výběru vykazujících podniků, které vypracují členské státy v souladu s článkem 5a, byly odpovídajícím způsobem zastoupeny zemědělské podniky menší ekonomické velikosti.

Komise přijme na základě údajů a informací získaných od členských států prováděcí akty, kterými se stanoví práh podle prvního pododstavce tohoto odstavce. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2.

2.   Aby byl zemědělský podnik zařazen mezi vykazující podniky, musí splňovat tyto podmínky:

a)

spadat do oblasti zjišťování uvedené v odstavci 1;

b)

být spolu s ostatními zemědělskými podniky a na úrovni jednotlivých oblastí FSDN typický pro danou oblast zjišťování.

3.   Členské státy mohou přijmout vnitrostátní pravidla, kterými podpoří účast na zjišťováních.

Ve výjimečných případech mohou členské státy rovněž přijmout pravidla pro řešení případů, kdy pravděpodobně nebude dosaženo počtu vykazujících podniků, který byl stanoven v plánu výběru vykazujících podniků. Tato pravidla však nesmí stanovit sankce pro zemědělce. ‘.

10)

Článek 5a se mění takto:

a)

odstavec 1 se mění takto:

i)

první pododstavec se nahrazuje tímto:

„Každý členský stát vypracuje plán výběru vykazujících podniků, který zajistí reprezentativní výběrový soubor z oblasti zjišťování.“;

ii)

v druhém pododstavci se druhá odrážka nahrazuje tímto:

„—

byly předkládány v souladu s klasifikačním systémem Unie pro zemědělské podniky a“;

b)

odstavce 2 a 3 se nahrazují tímto:

„2.   V souladu s pravidly přijatými podle odstavce 1 a na základě údajů získaných od členských států přijme Komise prováděcí akty, kterými se stanoví počet vykazujících podniků na členský stát a oblast FSDN. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2.

3.   Počet vykazujících podniků vybraných na oblast FSDN může být maximálně o 20 % nižší nebo vyšší než počet stanovený v prováděcích aktech přijatých podle odstavce 2 za předpokladu, že je dodržen celkový počet vykazujících podniků dotčeného členského státu.“

11)

V článku 5b se odstavec 1 nahrazuje tímto:

„1.   Zemědělské podniky jsou klasifikovány jednotně podle klasifikačního systému Unie pro zemědělské podniky.

Klasifikační systém zemědělských podniků se používá zejména při předkládání údajů podle typu výrobního zaměření a třídy ekonomické velikosti, které byly shromážděny prostřednictvím statistických zjišťování o struktuře zemědělských podniků v Unii a prostřednictvím FSDN.“

12)

Článek 6 se mění takto:

a)

odstavec 1 se nahrazuje tímto:

„1.   Každý členský stát zřídí celostátní výbor pro FSDN (dále jen „celostátní výbor“).“

;

b)

v odstavci 4 se první pododstavec nahrazuje tímto:

„4.   Členský stát s více oblastmi FSDN může zřídit pro každou takovou oblast ve své jurisdikci regionální výbor pro FSDN (dále jen „regionální výbor“).“

13)

V článku 7 se odstavec 1 nahrazuje tímto:

„1.   Každý členský stát určí kontaktní orgán, jehož úkolem je:

a)

informovat celostátní výbor, regionální výbory a subjekty shromažďující údaje o použitelném předpisovém rámci a zajistit jeho správné provádění;

b)

sestavovat plán výběru vykazujících podniků, předkládat jej celostátnímu výboru ke schválení a poté jej předávat Komisi;

c)

sestavovat:

i)

seznam vykazujících podniků;

ii)

kde je to relevantní, seznam subjektů shromažďujících údaje, které jsou schopny vyhotovovat podnikové výkazy;

d)

vypracovávat podnikové výkazy;

e)

ověřovat, zda jsou podnikové výkazy řádně vyplněny, a v případě potřeby řešit zjištěné chyby nebo nepřesnosti;

f)

předávat řádně vyplněné podnikové výkazy Komisi v požadovaném formátu a ve stanovené lhůtě;

g)

zasílat informace o propojení nebo údaje uvedené v čl. 4a odst. 1;

h)

předávat žádosti o informace uvedené v článku 17 celostátnímu výboru, regionálním výborům a subjektům shromažďujícím údaje a zasílat příslušné odpovědi Komisi;

i)

co nejdříve, nejpozději však do čtyř měsíců poté, co Komise potvrdí, že podnikový výkaz je řádně vyplněn, nabídnout všem vykazujícím podnikům možnost získat výsledky od kontaktního orgánu nebo od organizace, kterou určí; je-li to možné, tyto výsledky zahrnují srovnávací informace a umožňují porovnání s regionálními, celostátními, unijními nebo odvětvovými průměry;

j)

stanovit plán na podporu účasti zemědělců ve FSDN a předložit jej Komisi spolu s plánem výběru vykazujících podniků;

k)

zpřístupňovat získané výsledky v podobě souhrnných a anonymizovaných údajů, například na regionální, celostátní, unijní nebo odvětvové úrovni, a to sám nebo prostřednictvím organizace, kterou určí.“

14)

Článek 8 se nahrazuje tímto:

„Článek 8

1.   Každý vykazující podnik vypracovává svůj individuální podnikový výkaz a je mu přiděleno jedinečné vnitrostátní identifikační číslo FSDN.

2.   Údaje uvedené v řádně vyplněném podnikovém výkazu musí umožňovat:

a)

popsat vykazující podnik podle významných ukazatelů jeho produkčních faktorů;

b)

popsat různé formy příjmů vykazujícího podniku;

c)

popsat hospodářskou, environmentální a sociální situaci zemědělského podniku;

d)

ověřit uváděné informace pomocí vhodných prostředků, jako jsou kontrola na místě a kontrola na dálku.

3.   Údaje v podnikovém výkazu se musí vztahovat na jeden zemědělský podnik a jedno účetní období o dvanácti po sobě jdoucích měsících. Tyto údaje se vztahují na zemědělské činnosti samotného podniku a jiné výdělečné činnosti, které se jej přímo týkají. Při vypracovávání podnikových výkazů se nezohledňují údaje související s dědictvím, soukromými bankovními účty, majetkem jiným, než je zemědělský podnik, osobním zdaněním či soukromým pojištěním.

4.   Aby byla zajištěna porovnatelnost údajů shromažďovaných prostřednictvím podnikových výkazů u všech vykazujících podniků, v nichž probíhá zjišťování, přijme Komise prováděcí akty, kterými se stanoví pravidla pro:

a)

proměnné a definice proměnných souvisejících s jedním nebo více tématy stanovenými v příloze -I;

b)

začátek a konec vykazovaného období;

c)

forma a struktura podnikového výkazu;

d)

metody a lhůty pro předávání údajů Komisi, včetně možného prodloužení lhůt a výjimek pro konkrétní proměnné, které mohou být členskému státu na základě odůvodněné žádosti uděleny;

e)

jak často jsou údaje předávány, což může být jednou ročně nebo i méně často, v závislosti na povaze proměnných.

Při přijímání těchto prováděcích aktů Komise v co největší míře využije proměnné dostupné ze stávajících zdrojů údajů při doplňování, úpravě nebo nahrazování proměnných a zohlední to, že je třeba zabránit vytváření dodatečné podstatné zátěže pro členské státy nebo vykazující podniky. Před přijetím těchto prováděcích aktů provede Komise analýzu toho, zda je používání navrhovaných proměnných proveditelné, mimo jiné na základě informací od členských států, včetně informací o dostupnosti a kvalitě nových a stávajících zdrojů údajů, a analýzu možného zavedení nových metod a finanční zátěže členských států a vykazujících podniků. Výsledky této analýzy projedná výbor uvedený v čl. 19b odst. 1.

Prováděcí akty uvedené v tomto odstavci se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2.“;

15)

Vkládá se nový článek, který zní:

„Článek 8a

1.   Podnikové výkazy a informace o propojení či údaje uvedené v článku 4a předkládá Komisi kontaktní orgán prostřednictvím počítačového datového systému zřízeného Komisí. Údaje se předkládají v elektronické podobě prostřednictvím formulářů, které jsou kontaktnímu orgánu zpřístupněny v tomto systému.

2.   Komise přijme prováděcí akty, kterými stanoví podrobná pravidla pro uchovávání, zpracovávání, opakované použití a sdílení údajů uvedených v odstavci 1 tohoto článku v rámci Komise. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2.“;

16)

Článek 16 se nahrazuje tímto:

„Článek 16

1.   Individuální údaje získané při provádění tohoto nařízení se použijí pouze pro plnění úkolů pro účely článku 1 tohoto nařízení. Členské státy ani Komise nesmí tyto individuální údaje v žádném případě použít pro jiné účely, zejména je jejich použití vyloučeno pro kontroly v souladu s nařízením (EU) 2021/2116 nebo pro daňové účely.

2.   Údaje FSDN a pro účely tohoto nařízení údaje z jiných souborů údajů uvedených v článku 4a mohou být zveřejněny za předpokladu, že jsou souhrnné a anonymizované.

3.   Komise může udělit přístup k pseudonymizovaným údajům pro výzkumné účely. Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci k doplnění tohoto nařízení, pokud jde o pravidla a podmínky takového přístupu na úrovni Unie. Při přijímání těchto aktů v přenesené pravomoci Komise zohlední potřebu ochrany individuálních údajů, a zejména pravidla pro předávání údajů příjemcům nacházejícím se mimo území Unie, jak je stanoveno v kapitole V nařízení (EU) 2016/679 a kapitole V nařízení (EU) 2018/1725. Komise si před přijetím těchto aktů v přenesené pravomoci vyžádá stanovisko evropského inspektora ochrany údajů.“

17)

Vkládají se nové články, které znějí:

„Článek 16a

1.   Členské státy i Komise přijmou a zavedou vhodná technická a organizační opatření, včetně pokud jde o zřízení počítačového datového systému uvedeného v článku 8a, aby zajistily a byly schopny prokázat, že individuální údaje shromažďují, zpracovávají, sestavují a předávají pouze pro účely tohoto nařízení.

2.   Individuální údaje se uchovávají po dobu, po niž jsou zapotřebí k provedení analýz časových řad.

3.   Individuální údaje se nezpřístupní jiným osobám než těm, jejichž funkce vyžadují, aby k nim měly pro účely tohoto nařízení přístup.

4.   Každému, kdo vykonává nebo vykonával činnost v rámci FSDN, je zakázáno sdělovat individuální údaje nebo jiné podrobné individuální informace, které se dozvěděl při výkonu svých povinností nebo jinak náhodně v souvislosti s výkonem svých povinností. Členské státy a Komise přijmou veškerá vhodná opatření pro řešení případů porušení tohoto zákazu.

Článek 16b

1.   Osobní údaje shromážděné podle tohoto nařízení musí být zpracovávány, spravovány a používány v souladu s nařízeními (EU) 2016/679 a (EU) 2018/1725.

2.   Komise je správcem pro účely zpracování osobních údajů obsažených v podnikových výkazech okamžikem jejich obdržení. Členské státy určí správce a případně zpracovatele pro účely zpracování osobních údajů obsažených v podnikových výkazech, které se týkají zemědělských podniků nacházejících se na jejich území.“

18)

V článku 17 se odstavec 1 nahrazuje tímto:

„1.   Celostátní výbor, regionální výbory, kontaktní orgán a subjekty shromažďující údaje poskytují v rámci své působnosti Komisi na její dotaz všechny relevantní informace, které souvisejí s plněním jejich povinností při používání tohoto nařízení.

Tyto dotazy určené celostátnímu výboru, regionálním výborům nebo subjektům shromažďujícím údaje a odpovědi na ně se předávají písemně prostřednictvím kontaktního orgánu.“

19)

Článek 19 se nahrazuje tímto:

„Článek 19

1.   Evropský zemědělský záruční fond (EZZF) financuje výdaje na:

a)

částku splatnou členským státům za poskytnutí řádně vyplněných podnikových výkazů ve stanovené lhůtě ve výši, která odpovídá maximálně počtu vykazujících podniků stanovenému v souladu s čl. 5a odst. 2; pokud je celkový počet řádně vyplněných a odevzdaných podnikových výkazů týkajících se určité oblasti datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků nebo členského státu nižší než 80 % počtu vykazujících podniků stanoveného v souladu s čl. 5a odst. 2 a 3 pro dotčenou oblast FSDN nebo členský stát, částka, která bude vyplacena za každý podnikový výkaz pocházející z dotčené oblasti nebo členského státu, se sníží o 20 %; pokud bylo toto snížení pro oblast FSDN nebo členský stát již uplatněno v předchozích dvou po sobě jdoucích letech, sníží se částka o 25 %;

b)

všechny náklady na počítačové datové systémy používané Komisí pro provoz a rozvoj FSDN a na příjem, ověřování, zpracování, interoperabilitu a analýzu údajů dodávaných členskými státy; tyto náklady zahrnují popřípadě náklady na šíření výsledků dotyčných činností a náklady na studie ostatních aspektů FSDN a na jejich rozvoj.

2.   EZZF rovněž poskytuje finanční příspěvky členským státům na pokrytí nákladů členských států na provádění tohoto nařízení, pokud si zavedení systému sběru environmentálních a sociálních proměnných podle tohoto nařízení, včetně školení a zajištění interoperability mezi systémy sběru dat, vyžádá významné úpravy systému sběru údajů FADN členského státu. Tyto příspěvky se členským státům poskytnou do 31. prosince 2027.

3.   Částka uvedená v odst. 1 písm. a) může být částečně nebo zcela vyplacena zemědělcům za jejich účast na zjišťováních v rámci FSDN, a to podle kritérií pro vyplácení příspěvků, která si stanoví členské státy.

4.   Komise přijme prováděcí akty, kterými stanoví podrobné postupy týkající se poskytnutí částky uvedené v odst. 1 písm. a) a příspěvků uvedených v odstavci 2. V prováděcích aktech ve vztahu k příspěvkům Komise upřesní, na základě jakých kritérií mají být tyto příspěvky vyplaceny. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2.“

20)

Článek 19a se mění takto:

a)

odstavec 2 se nahrazuje tímto:

„2.   Pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci uvedená v čl. 1 odst. 2, článku 3, čl. 4 odst. 4, čl. 4a odst. 2, čl. 5 odst. 1, čl. 5a odst. 1, čl. 5b odst. 2 a 3 a čl. 16 odst. 3 je svěřena Komisi na dobu pěti let od 19. prosince 2023. Komise vypracuje zprávu o přenesené pravomoci nejpozději devět měsíců před koncem tohoto pětiletého období. Přenesení pravomoci se automaticky prodlužuje o stejně dlouhá období, pokud Evropský parlament ani Rada nevysloví proti tomuto prodloužení námitku nejpozději tři měsíce před koncem každého z těchto období.“

;

b)

odstavec 3 se nahrazuje tímto:

„3.   Evropský parlament nebo Rada mohou přenesení pravomoci uvedené v čl. 1 odst. 2, článku 3, čl. 4 odst. 4, čl. 4a odst. 2, čl. 5 odst. 1, čl. 5a odst. 1, čl. 5b odst. 2 a 3 a čl. 16 odst. 3 kdykoli zrušit. Rozhodnutím o zrušení se ukončuje přenesení pravomoci v něm určené. Rozhodnutí nabývá účinku prvním dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie nebo k pozdějšímu dni, který je v něm upřesněn. Nedotýká se platnosti již platných aktů v přenesené pravomoci.“

;

c)

odstavec 5 se nahrazuje tímto:

„5.   Akt v přenesené pravomoci přijatý podle čl. 1 odst. 2, článku 3, čl. 4 odst. 4, čl. 4a odst. 2, čl. 5 odst. 1, čl. 5a odst. 1, čl. 5b odst. 2 a 3 a čl. 16 odst. 3 vstoupí v platnost, pouze pokud proti němu Evropský parlament ani Rada nevysloví námitky ve lhůtě dvou měsíců ode dne, kdy jim byl tento akt oznámen, nebo pokud před uplynutím této lhůty informují Komisi o tom, že námitky nevysloví. Z podnětu Evropského parlamentu nebo Rady se tato lhůta prodlouží o dva měsíce.“

21)

Článek 19b se nahrazuje tímto:

„Článek 19b

1.   Komisi je nápomocen „Výbor pro datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků“. Tento výbor je výborem ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011. (*12)

2.   Odkazuje-li se na tento odstavec, použije se článek 5 nařízení (EU) č. 182/2011.

Pokud v případě prováděcích aktů uvedených v čl. 4a odst. 3 a čl. 8 odst. 4 písm. a) tohoto nařízení výbor nevydá žádné stanovisko, Komise navrhovaný prováděcí akt nepřijme a použije se čl. 5 odst. 4 třetí pododstavec nařízení (EU) č. 182/2011.

(*12)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011 ze dne 16. února 2011, kterým se stanoví pravidla a obecné zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí (Úř. věst. L 55, 28.2.2011, s. 13).“;"

22)

Vkládá se nový článek, který zní:

„Článek 19c

Komise předloží Evropskému parlamentu a Radě do 20. prosince 2028 hodnotící zprávu o provádění článku 4a a čl. 7 odst. 1 písm. g), k níž případně připojí návrh legislativního aktu, kterým se mění čl. 19 odst. 1 písm. a).“

23)

Znění v příloze tohoto nařízení se vkládá jako příloha -I.

24)

Název přílohy I se nahrazuje tímto:

Seznam oblastí FSDN “.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

Ve Štrasburku dne 22. listopadu 2023.

Za Evropský parlament

předsedkyně

R. METSOLA

Za Radu

předseda

P. NAVARRO RÍOS


(1)   Úř. věst. C 75, 28.2.2023, s. 164.

(2)  Postoj Evropského parlamentu ze dne 17. října 2023 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 13. listopadu 2023.

(3)  Nařízení Rady (ES) č. 1217/2009 ze dne 30. listopadu 2009 o založení zemědělské účetní datové sítě pro sběr údajů o příjmech a o hospodářské činnosti zemědělských podniků v Evropské unii (Úř. věst. L 328, 15.12.2009, s. 27).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 ze dne 2. prosince 2021, kterým se stanoví pravidla podpory pro strategické plány, jež mají být vypracovány členskými státy v rámci společné zemědělské politiky (strategické plány SZP) a financovány Evropským zemědělským záručním fondem (EZZF) a Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova (EZFRV), a kterým se zrušují nařízení (EU) č. 1305/2013 a (EU) č. 1307/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 1).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (Úř. věst. L 119, 4.5.2016, s. 1).

(6)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).

(7)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/4/ES ze dne 28. ledna 2003 o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí a o zrušení směrnice Rady 90/313/EHS (Úř. věst. L 41, 14.2.2003, s. 26).

(8)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1367/2006 ze dne 6. září 2006 o použití ustanovení Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí na orgány a subjekty Unie (Úř. věst. L 264, 25.9.2006, s. 13).

(9)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2379 ze dne 23. listopadu 2022 o statistice zemědělských vstupů a výstupů, změně nařízení Komise (ES) č. 617/2008 a zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1165/2008, (ES) č. 543/2009 a (ES) č. 1185/2009 a směrnice Rady 96/16/ES (Úř. věst. L 315, 7.12.2022, s. 1).

(10)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1091 ze dne 18. července 2018 o integrované statistice zemědělských podniků a o zrušení nařízení (ES) č. 1166/2008 a (EU) č. 1337/2011 (Úř. věst. L 200, 7.8.2018, s. 1).

(11)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 138/2004 ze dne 5. prosince 2003 o souhrnném zemědělském účtu ve Společenství (Úř. věst. L 33, 5.2.2004, s. 1).

(12)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024 ze dne 20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru (Úř. věst. L 172, 26.6.2019, s. 56).

(13)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 ze dne 2. prosince 2021 o financování, řízení a monitorování společné zemědělské politiky a zrušení nařízení (EU) č. 1306/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 187).

(14)   Úř. věst. L 123, 12.5.2016, s. 1.

(15)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011 ze dne 16. února 2011, kterým se stanoví pravidla a obecné zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí (Úř. věst. L 55, 28.2.2011, s. 13).

(16)   Úř. věst. C 440, 21.11.2022, s. 17.


PŘÍLOHA

„PŘÍLOHA -I

Seznam témat

Hospodářství

Obecné informace o zemědělském podniku

Forma držby

Majetek a investice

Kvóty a jiná práva

Dluhy/úvěry

Daň z přidané hodnoty

Vstupy

Využívání půdy a plodiny

Živočišná výroba

Produkty a služby v oblasti živočišné výroby

Integrace trhu

Jakostní produkty – zeměpisná označení

Členství v organizacích producentů

Řízení rizika

Inovace a digitalizace

Jiné výdělečné činnosti související se zemědělským podnikem

Dotace

Orientační podíl příjmů z činnosti mimo zemědělský podnik

Životní prostředí

Zemědělské postupy

Hospodaření s půdou

Využívání živin a hospodaření s nimi

Uhlíkové zemědělství

Emise skleníkových plynů a jejich pohlcování

Znečišťování ovzduší

Využívání vody a hospodaření s vodou

Používání přípravků na ochranu rostlin

Používání antimikrobiálních látek

Dobré životní podmínky zvířat

Biologická rozmanitost

Ekologické zemědělství

Certifikační systémy

Spotřeba a výroba energie

Potravinové ztráty na úrovni prvovýroby

Nakládání s odpady

Sociální oblast

Pracovní síla

Vzdělávání

Genderová vyváženost

Pracovní podmínky

Sociální začleňování

Sociální zabezpečení

Infrastruktura a základní služby

Generační obměna

“.

ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2674/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU