(EU) 2023/2070Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2070 ze dne 18. srpna 2023, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 za účelem doplnění Kamerunu a Vietnamu na seznam vysoce rizikových třetích zemí (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 239, 28.9.2023, s. 1-4 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 18. srpna 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 18. října 2023 Nabývá účinnosti: 18. října 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



28.9.2023   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 239/1


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/2070

ze dne 18. srpna 2023,

kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 za účelem doplnění Kamerunu a Vietnamu na seznam vysoce rizikových třetích zemí

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (1), a zejména na čl. 9 odst. 2 uvedené směrnice,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Unie má zajistit účinnou ochranu integrity a řádného fungování svého finančního systému a vnitřního trhu před praním peněz a financováním terorismu. Směrnice (EU) 2015/849 proto stanoví, že má Komise identifikovat jurisdikce třetích zemí, které mají strategické nedostatky ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu představující významnou hrozbu pro finanční systém Unie (dále jen „vysoce rizikové třetí země“).

(2)

Vysoce rizikové třetí země se strategickými nedostatky jsou identifikovány v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 (2).

(3)

Vzhledem k vysoké úrovni integrace mezinárodního finančního systému, úzkému propojení tržních subjektů, vysokému objemu přeshraničních transakcí směrem do Unie i z Unie a stupni otevřenosti trhu představuje jakákoli hrozba v oblasti praní peněz a financování terorismu pro mezinárodní finanční systém také hrozbu pro finanční systém Unie.

(4)

Podle čl. 9 odst. 4 směrnice (EU) 2015/849 má Komise při určování vysoce rizikových třetích zemí zohlednit příslušná hodnocení, posouzení nebo zprávy vypracované mezinárodními organizacemi a tvůrci standardů s pravomocí v oblasti předcházení praní peněz a boje proti financování terorismu. Tyto informace zahrnují veřejná prohlášení Finančního akčního výboru (FATF), seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“ a zprávy FATF, které vypracovala Skupina pro přezkum mezinárodní spolupráce v souvislosti s riziky, jež představují jednotlivé třetí země.

(5)

Od posledních změn nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 aktualizoval FATF svůj seznam „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Na svém plenárním zasedání ve dnech 21.–23. června 2023 aktualizoval FATF svůj seznam „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“ doplněním Kamerunu a Vietnamu. Vzhledem k těmto změnám provedla Komise posouzení za účelem identifikace vysoce rizikových třetích zemí v souladu s článkem 9 směrnice (EU) 2015/849.

(6)

V červnu 2023 přijal Kamerun politický závazek na vysoké úrovni, že bude spolupracovat s FATF a skupinou Groupe d’Action Contre le Blanchiment d’Argent en Afrique Centrale (GABAC), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v říjnu 2021 dosáhl Kamerun pokroku, pokud jde o některá opatření doporučená v uvedené zprávě – navýšil zdroje finanční zpravodajské jednotky a budoval kapacity vyšetřovacích orgánů a soudních orgánů, aby účinně řešily případy praní peněz a financování terorismu. Kamerun bude pracovat na provádění svého akčního plánu FATF: 1) sladí vnitrostátní strategie a politiky v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu se zjištěními vnitrostátního posouzení rizik a bude sledovat jejich provádění a bude prokazovat spolupráci a koordinaci mezi příslušnými orgány v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu; 2) zajistí přednostní vyřizování příchozích žádostí o mezinárodní spolupráci, které se bude zakládat na posouzení rizik, v souladu s riziky a efektivní reakci; 3) posílí dohled nad bankami založený na posouzení rizik, zavede účinný dohled nad nebankovními finančními institucemi a určenými nefinančními podniky a profesemi založený na posouzení rizik a zajistí vhodnou osvětu vysoce rizikových finančních institucí a určených nefinančních podniků a profesí; 4) zachová a zajistí včasný přístup příslušných orgánů k přiměřeným a aktuálním informacím o skutečných majitelích právnických osob a zavede režim sankcí za porušení povinností v oblasti transparentnosti vztahujících se na právnické osoby; 5) posílí bezpečnou výměnu informací mezi finančními zpravodajskými jednotkami, subjekty podávajícími zprávy a příslušnými orgány a prokáže vyšší míru šíření zpravodajských zpráv na podporu operativních potřeb příslušných orgánů; 6) prokáže, že orgány jsou schopny provádět škálu vyšetřování případů praní peněz a stíhat praní peněz v souladu s riziky; 7) bude provádět politiky a postupy pro zajišťování a konfiskaci výnosů z trestné činnosti a nástrojů trestné činnosti a pro správu zmrazeného, zajištěného a konfiskovaného majetku a postará se o prioritní zajišťování a konfiskaci aktiv na hranicích; 8) prokáže, že vyšetřování a stíhání financování terorismu jsou vedena v souladu s rizikem, a 9) prokáže účinné provádění režimů cílených finančních sankcí souvisejících s financováním terorismu a financováním šíření zbraní a bude uplatňovat přístup k neziskovým organizacím založený na posuzování rizik, aniž by došlo k narušení legitimních činností neziskových organizací. Navzdory tomuto závazku a pokroku Kamerun dosud plně nerozptýlil obavy, jež vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Kamerun by proto měl být považován za jurisdikci třetí země, která má ve svém režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky představující významnou hrozbu pro finanční systém Unie, jak je uvedeno v čl. 9 odst. 1 směrnice (EU) 2015/849.

(7)

V červnu 2023 přijal Vietnam politický závazek na vysoké úrovni, že bude spolupracovat s FATF a Asijsko-tichomořskou skupinou pro boj proti praní peněz (APG), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v listopadu 2021 dosáhl Vietnam pokroku, pokud jde o některá opatření doporučená v uvedené zprávě – připojil se k Asijsko-tichomořské síti úřadů pro vyhledávání majetku z trestné činnosti a přijal národní akční plán pro boj proti praní peněz a financování terorismu a pro boj proti financování šíření zbraní. Vietnam bude pracovat na provádění svého akčního plánu FATF: 1) zlepší porozumění rizikům a vnitrostátní koordinaci a spolupráci v boji proti praní peněz a financování terorismu; 2) posílí mezinárodní spolupráci; 3) zavede účinný dohled nad finančními institucemi a určenými nefinančními podniky a profesemi založený na posouzení rizik; 4) přijme opatření k regulaci virtuálních aktiv a poskytovatelů služeb souvisejících s virtuálními aktivy; 5) bude řešit technické nedostatky v oblasti dodržování předpisů, a to mimo jiné pokud jde o trestný čin praní peněz, cílené finanční sankce, hloubkovou kontrolu klienta a oznamování podezřelých transakcí; 6) zajistí osvětové aktivity se soukromým sektorem; 7) zavede režim, který bude příslušným orgánům poskytovat přiměřené, přesné a aktuální informace o skutečném vlastnictví; 8) zajistí nezávislost finanční zpravodajské jednotky a kvalitativně i kvantitativně zlepší analýzu a šíření finančních zpravodajských informací; 9) bude upřednostňovat souběžná finanční vyšetřování a prokáže nárůst počtu zahájených vyšetřování a stíhání případů praní peněz; 10) prokáže, že je monitorováno, zda finanční instituce a určené nefinanční podniky a profese dodržují povinnosti, pokud jde o cílené finanční sankce související s financováním šíření zbraní, a že mezi orgány existuje spolupráce a koordinace, aby se zabránilo obcházení cílených finančních sankcí souvisejících s financováním šíření zbraní. Navzdory tomuto závazku a pokroku Vietnam dosud plně nerozptýlil obavy, jež vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Vietnam by proto měl být považován za jurisdikci třetí země, která má ve svém režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky představující významnou hrozbu pro finanční systém Unie, jak je uvedeno v čl. 9 odst. 1 směrnice (EU) 2015/849.

(8)

Komise proto dospěla k závěru, že by Kamerun a Vietnam měly být považovány za jurisdikce třetích zemí, které mají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky, které představují významnou hrozbu pro finanční systém Unie. Kamerun a Vietnam by proto měly být doplněny do tabulky v bodě I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675.

(9)

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Příloha nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 18. srpna 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 141, 5.6.2015, s. 73.

(2)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 ze dne 14. července 2016, kterým se směrnice (EU) 2015/849 Evropského parlamentu a Rady doplňuje o identifikaci vysoce rizikových třetích zemí se strategickými nedostatky (Úř. věst. L 254, 20.9.2016, s. 1).


PŘÍLOHA

V bodě I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 se tabulka nahrazuje tímto:

„Č.

Vysoce riziková třetí země (1)

1

Afghánistán

2

Barbados

3

Burkina Faso

4

Kamerun

5

Kajmanské ostrovy

6

Demokratická republika Kongo

7

Gibraltar

8

Haiti

9

Jamajka

10

Jordánsko

11

Mali

12

Mosambik

13

Myanmar

14

Nigérie

15

Panama

16

Filipíny

17

Senegal

18

Jižní Afrika

19

Jižní Súdán

20

Sýrie

21

Tanzanie

22

Trinidad a Tobago

23

Uganda

24

Spojené arabské emiráty

25

Vanuatu

26

Vietnam

27

Jemen“.


(1)  Aniž je dotčen právní postoj Španělského království, pokud jde o svrchovanost a jurisdikci ve vztahu k území Gibraltaru.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU