(EU) 2023/1219Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1219 ze dne 17. května 2023, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675, pokud jde o doplnění Nigérie a Jižní Afriky do tabulky v bodě I přílohy a odstranění Kambodže a Maroka z uvedené tabulky (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 160, 26.6.2023, s. 1-4 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 17. května 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 16. července 2023 Nabývá účinnosti: 16. července 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



26.6.2023   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 160/1


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/1219

ze dne 17. května 2023,

kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675, pokud jde o doplnění Nigérie a Jižní Afriky do tabulky v bodě I přílohy a odstranění Kambodže a Maroka z uvedené tabulky

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (1), a zejména na čl. 9 odst. 2 uvedené směrnice,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Unie musí zajistit účinnou ochranu integrity a řádné fungování svého finančního systému a vnitřního trhu před praním peněz nebo financováním terorismu. Směrnice (EU) 2015/849 proto stanoví, že by Komise měla identifikovat vysoce rizikové třetí země, které mají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky, které představují významnou hrozbu pro finanční systém Unie.

(2)

Vysoce rizikové třetí země se strategickými nedostatky jsou identifikovány v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 (2).

(3)

Vzhledem k vysoké úrovni integrace mezinárodního finančního systému, úzkému propojení tržních subjektů, vysokému objemu přeshraničních transakcí směrem do Unie i z Unie, jakož i stupni otevřenosti trhu je jakákoli hrozba v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu pro mezinárodní finanční systém hrozbou také pro finanční systém Unie.

(4)

V souladu s čl. 9 odst. 4 směrnice (EU) 2015/849 Komise zohledňuje nejnovější dostupné informace, zejména aktuální veřejná prohlášení Finančního akčního výboru (FATF), seznam FATF s názvem „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“ a zprávy FATF vypracované v rámci Skupiny pro přezkum mezinárodní spolupráce týkající se rizik, která představují jednotlivé třetí země.

(5)

Od posledních změn nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 FATF svůj seznam „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“ aktualizoval. Na svém plenárním zasedání v únoru 2023 FATF na uvedený seznam doplnil Nigérii a Jižní Afriku a odstranil z něj Kambodžu a Maroko. Vzhledem k těmto změnám Komise provedla posouzení za účelem identifikace vysoce rizikových třetích zemí v souladu s článkem 9 směrnice (EU) 2015/849.

(6)

V únoru 2023 přijala Nigérie politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázala ke spolupráci s FATF a skupinou „Groupe Intergouvernemental d’Action contre le Blanchiment d’Argent en Afrique de l’Ouest“ (GIABA), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v srpnu 2021 dosáhla Nigérie u některých opatření doporučených v uvedené zprávě ke zlepšení jejího systému pokroku, mimo jiné tím, že zlepšila svůj legislativní rámec pro boj proti praní peněz a financování terorismu, aktualizovala své posouzení inherentních rizik financování praní peněz, financování terorismu a šíření zbraní a posílila provádění cílených finančních sankcí. Nigérie bude pracovat na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: 1) dokončí své posouzení zbývajících rizik praní peněz a financování terorismu a aktualizuje svou vnitrostátní strategii pro boj proti praní peněz a financování terorismu, aby se zajistil soulad s dalšími vnitrostátními strategiemi relevantními pro vysoce rizikové predikativní trestné činy; 2) v souvislosti s riziky praní peněz a financování terorismu odpovídajícím způsobem posílí formální a neformální mezinárodní spolupráci; 3) zlepší dohled nad finančními institucemi a určenými nefinančními podniky a profesemi založený na posouzení rizik v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a zintenzivní provádění preventivních opatření pro vysoce riziková odvětví; 4) zajistí, aby příslušné orgány měly v případě právnických osob včas přístup k přesným a aktuálním informacím, a bude uplatňovat sankce za porušení povinností týkajících se skutečného vlastnictví; 5) prokáže nárůst šíření finančního zpravodajství finanční zpravodajskou jednotkou a jeho zvýšené využívání donucovacími orgány; 6) prokáže, že trvale roste počet případů vyšetřování a stíhání praní peněz, a to v míře odpovídající rizikům praní peněz; 7) bude proaktivně odhalovat porušování povinností týkajících se ohlášení peněžní hotovosti, jakož i uplatňovat vhodné sankce a uchovávat komplexní údaje o zmrazeném, zajištěném, zkonfiskovaném a zcizeném majetku; 8) prokáže, že trvale rostou případy vyšetřování a stíhání různých typů činností financování terorismu, a to v míře odpovídající riziku, a posílí meziagenturní spolupráci při vyšetřování financování terorismu a 9) cíleně a na základě posouzení rizika osloví neziskové organizace, u nichž existuje riziko zneužívání financování terorismu, a bude na základě posouzení rizik dohlížet na neziskové organizace, u nichž existuje riziko zneužívání financování terorismu, aniž by byly narušeny legitimní činnosti neziskových organizací či byly tyto organizace od legitimních činností odrazeny.

(7)

Jižní Afrika přijala v únoru 2023 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázala ke spolupráci s FATF a Východoafrickou a jihoafrickou skupinou pro boj proti praní peněz (ESAAMLG), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v červnu 2021 Jižní Afrika významně pokročila u řady opatření doporučených v této zprávě ke zlepšení svého systému, mimo jiné tím, že navrhla vnitrostátní politiky v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu, které mají řešit vyšší rizika, a nově změnila právní rámec pro financování terorismu a cílené finanční sankce. Jižní Afrika bude pracovat na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: 1) prokáže, že trvale roste počet odchozích žádostí o vzájemnou právní pomoc, které pomáhají usnadnit vyšetřování praní peněz a financování terorismu, jakož i počet případů konfiskace různých druhů majetku podle jeho rizikového profilu; 2) zlepší dohled založený na posouzení rizik nad určenými nefinančními podniky a profesemi a prokáže, že všechny orgány dohledu v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu uplatňují přiměřené a účinné sankce za nedodržování předpisů; 3) zajistí, aby příslušné orgány měly v případě právnických osob a právních uspořádání včas přístup k přesným a aktuálním informacím a bude uplatňovat sankce za porušení povinností ze strany právnických osob týkajících se skutečného vlastnictví; 4) prokáže, že trvale roste počet žádostí donucovacích orgánů o finanční zpravodajství ze strany finančního zpravodajského střediska v souvislosti s vyšetřováním praní peněz a financování terorismu; 5) prokáže, že v míře odpovídající rizikovému profilu trvale roste počet případů vyšetřování a stíhání závažných a složitých trestních činů praní peněz a celé řady činností v oblasti financování terorismu; 6) v míře odpovídající rizikovému profilu zlepší svou identifikaci, zajištění a konfiskaci výnosů a nástrojů souvisejících se širší škálou predikativních trestných činů; 7) aktualizuje své posouzení rizik financování terorismu, aby bylo možné použít tyto informace pro provádění komplexní vnitrostátní strategie boje proti financování terorismu a 8) zajistí účinné provádění cílených finančních sankcí a prokáže, že má k dispozici účinný mechanismus pro identifikaci jednotlivců a subjektů, který splňuje kritéria pro určení na vnitrostátní úrovni.

(8)

Komise proto ve svém posouzení dospěla k závěru, že by Nigérie a Jižní Afrika měly být považovány za jurisdikce třetích zemí, které mají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky, které představují pro finanční systém EU významnou hrozbu. Nigérie a Jižní Afrika by proto měly být doplněny do tabulky v bodě I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675.

(9)

Komise přezkoumala pokrok při řešení strategických nedostatků Kambodže a Maroka. Tyto země jsou uvedené na seznamu v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675, avšak v únoru 2023 byly odstraněny ze seznamu FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“.

(10)

FATF uvítal významný pokrok, kterého Kambodža a Maroko dosáhly při zlepšování svých režimů pro boj proti praní peněz a financování terorismu, a konstatoval, že tyto země zavedly právní a regulační rámce, které jim umožní splnit závazky uvedené v jejich příslušných akčních plánech týkajících se strategických nedostatků zjištěných FATF. Kambodža a Maroko proto již nepodléhají dohledu FATF v rámci jeho celosvětové činnosti dohlížení nad dodržováním předpisů v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a budou dále spolupracovat se svými příslušnými regionálními orgány typu FATF na dalším posílení svých režimů pro boj proti praní peněz a financování terorismu.

(11)

Vzhledem k tomu, že Kambodža a Maroko posílily účinnost svých režimů pro boj proti praní peněz a financování terorismu a řešily technické nedostatky za účelem splnění závazků uvedených v jejich akčních plánech týkajících se strategických nedostatků zjištěných FATF, Komise na základě posouzení dostupných informací dospěla k závěru, že Kambodža a Maroko již nemají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky. Je proto vhodné odstranit Kambodžu a Maroko z tabulky v bodě I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675.

(12)

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

V příloze nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 se tabulka v bodě I nahrazuje tabulkou v příloze tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 17. května 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 141, 5.6.2015, s. 73.

(2)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 ze dne 14. července 2016, kterým se směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 doplňuje o identifikaci vysoce rizikových třetích zemí se strategickými nedostatky (Úř. věst. L 254, 20.9.2016, s. 1).


PŘÍLOHA

„Č.

Vysoce riziková třetí země (1)

1

Afghánistán

2

Barbados

3

Burkina Faso

4

Kajmanské ostrovy

5

Demokratická republika Kongo

6

Gibraltar

7

Haiti

8

Jamajka

9

Jordánsko

10

Mali

11

Mosambik

12

Myanmar

13

Nigérie

14

Panama

15

Filipíny

16

Senegal

17

Jižní Afrika

18

Jižní Súdán

19

Sýrie

20

Tanzanie

21

Trinidad a Tobago

22

Uganda

23

Spojené arabské emiráty

24

Vanuatu

25

Jemen


(1)  Aniž je dotčen právní postoj Španělského království, pokud jde o svrchovanost a jurisdikci ve vztahu k území Gibraltaru.“


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU