(EU) 2023/1214Nařízení Rady (EU) 2023/1214 ze dne 23. června 2023, kterým se mění nařízení (EU) č. 833/2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině

Publikováno: Úř. věst. L 159I, 23.6.2023, s. 1-329 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 23. června 2023 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 24. června 2023 Nabývá účinnosti: 1. října 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



23.6.2023   

CS

Úřední věstník Evropské unie

LI 159/1


NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2023/1214

ze dne 23. června 2023,

kterým se mění nařízení (EU) č. 833/2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na článek 215 této smlouvy,

s ohledem na rozhodnutí Rady (SZBP) 2023/1217 ze dne 23. června 2023, kterým se mění rozhodnutí 2014/512/SZBP o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině (1),

s ohledem na společný návrh vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku a Evropské komise,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Dne 31. července 2014 Rada přijala nařízení (EU) č. 833/2014 (2) o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině.

(2)

Nařízení (EU) č. 833/2014 provádí některá opatření stanovená v rozhodnutí Rady 2014/512/SZBP (3).

(3)

Dne 23. června 2023 přijala Rada rozhodnutí (SZBP) 2023/1217, kterým se mění rozhodnutí 2014/512/SZBP.

(4)

Činnosti, jejichž cílem nebo důsledkem je obcházení zákazů stanovených v nařízení (EU) č. 833/2014, narušují účel a účinnost omezujících opatření Unie.

(5)

Aby se riziko obcházení omezujících opatření minimalizovalo, zakazuje rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 tranzit zboží a technologií vyvážených z Unie, které by mohly přispět k vojenskému a technologickému posílení Ruska nebo k rozvoji jeho obranného nebo bezpečnostního sektoru, zboží a technologií vhodných pro použití v leteckém a kosmickém průmyslu, paliva pro tryskové motory a aditiv do paliva, přes území Ruska.

(6)

Unie a třetí země jakožto členové mezinárodního společenství hájí zásady mezinárodního práva zakotvené v Chartě Organizace spojených národů a podporují územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny.

(7)

Unie uznává úsilí vnitrostátních orgánů v mnoha třetích zemích o zastavení toku zboží, technologií a služeb, na něž se vztahují omezující opatření, která Unie v reakci na útočnou válku Ruska proti Ukrajině přijala. Unie by v tomto úsilí měla třetí země dále podporovat všemi dostupnými prostředky.

(8)

S cílem řešit rostoucí omezujících opatření Unie prostřednictvím jurisdikcí třetích zemí by Unie měla urychleně posílit dvoustrannou a mnohostrannou spolupráci pomocí diplomatických jednání s dotyčnými třetími zeměmi a poskytování posílené technické pomoci těmto zemím. Pro vyvinutí přístupu plně koordinovaného s členskými státy za tímto účelem bude Komise pravidelně informovat Radu.

(9)

V případech, kdy úsilí Unie v rámci dvoustranné a mnohostranné spolupráce nepřinese zamýšlený výsledek a nezabrání osobám a subjektům ve třetích zemích v obcházení omezujících opatření, která Unie v reakci na útočnou válku Ruska proti Ukrajině přijala, by měla být rychle přijata další opatření. Tato opatření by měla být cílená a přiměřená a měla by být zaměřena výhradně na to, aby Rusko připravila o zdroje, které mu umožňují v útočné válce proti Ukrajině pokračovat.

(10)

Unie by měla přijmout vhodná individuální opatření řešící zapojení hospodářských subjektů ze třetích zemí do usnadňování obcházení. Taková opatření mohou zahrnovat individuální označení podle nařízení Rady (EU) č. 269/2014 (4) nebo jiná opatření podle nařízení (EU) č. 833/2014, například doplnění subjektů do přílohy IV nařízení (EU) č. 833/2014, a to i na základě informací a návrhů obdržených od členských států.

(11)

Unie přijetí takových individuálních opatření znovu naváže konstruktivní dialog s dotyčnou třetí zemí s cílem zajistit, aby byla zavedena nápravná opatření s cílem odradit ostatní hospodářské subjekty od účasti na podobném jednání. O tomto dialogu a jeho výsledku bude informována Rada.

(12)

Je-li po přijetí individuálních opatření a dalšímu kontaktu s danou třetí zemí zřejmé, že vzhledem k objemu, typu nebo soustavnosti probíhajícího obcházení tyto kroky nestačí nebo nedokáží takovému obcházení v dotčené třetí zemi nebo přes ni zabránit, měla by mít Unie možnost přijmout další opatření.

(13)

Za tímto účelem zavedlo rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 možnost přijmout výjimečná krajní opatření omezující prodej, dodávky, převod nebo vývoz citlivého zboží a technologií dvojího užití nebo zboží a technologií, jež by mohly přispět k posílení vojenských, technologických či průmyslových kapacit Ruska nebo k rozvoji jeho obranného a bezpečnostního sektoru způsobem, který posiluje jeho schopnost vést válku, a jejichž vývoz do Ruska je zakázán podle nařízení (EU) č. 833/2014, do třetích zemí, v jejichž jurisdikci prokazatelně existuje trvalé a zvláště vysoké riziko obcházení omezujících opatření ve prospěch Ruska.

(14)

Před předložením návrhu Radě na přijetí takových krajních opatření vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku a Komise Radu informují o technických podrobnostech, o přijatých informačních opatřeních a o donucovacích opatřeních.

(15)

Základem pro rozhodnutí o zařazení třetí země a cíleného zboží či technologie do oblasti působnosti tohoto opatření by mělo být to, že Rada tuto zemi a zboží či technologii jednomyslně zařadí do přílohy XIV rozhodnutí 2014/512/SZBP.

(16)

Při rozhodování některého zboží nebo technologie na seznam cílených zboží a technologií a o zařazení některé třetí zemi dotčené takovým krajním opatřením na seznam cílených zemí na základě tohoto návrhu by Rada měla zohlednit důkladnou technickou analýzu Komise týkající se dotyčných otázek obcházení, včetně dostupných údajů o obchodu, jež prokazují, že přijatá alternativní opatření byla neúčinná, jakož i informace o úsilí, které Unie vyvinula k řešení dané záležitosti s dotyčnou třetí zemí, a jasné důkazy o tom, že toto úsilí nebylo úspěšné.

(17)

Před zařazením třetí země na seznam zemí, jichž se uvedené opatření týká, by Unie měla informovat vládu této třetí země a aktivně od ní požadovat její stanovisko na základě svých předběžných zjištění obsažených v technické analýze Komise a zamýšlených nápravných opatření Unie. O všech těchto krocích a jejich výsledku bude Rada informována. Rada takové rozhodnutí přijme po dokončení posledního kontaktu s touto třetí zemí.

(18)

Rada by měla obsah přílohy XXXIII nařízení (EU) č. 833/2014 pravidelně přezkoumávat na základě důkladných technických informací poskytnutých Komisí. Je třeba, aby takový přezkum zohlednil cíle opatření a výsledek trvalého dialogu s dotčenými třetími zeměmi, včetně opatření, která třetí země navrhnou k řešení obcházení.

(19)

Rozhodnutím (SZBP) 2023/1217 se přidává 87 nových subjektů na seznam právnických osob, subjektů a orgánů obsažený v příloze IV rozhodnutí 2014/512/SZBP, totiž seznam osob, které přímo podporují vojensko-průmyslový komplex Ruska v jeho útočné válce proti Ukrajině a podléhají přísnějším omezením vývozu zboží a technologií dvojího užití a zboží a technologií, které by mohly přispět k technologickému posílení Ruska v oblasti obrany a bezpečnosti. Vzhledem k přímé vazbě mezi íránskými výrobci vojenských bezpilotních vzdušných prostředků a ruským vojensko-průmyslovým komplexem by na tento seznam měly být doplněny zejména čtyři další subjekty ve třetích zemích, jež jsou zapojeny do výroby bezpilotních vzdušných prostředků a jejich poskytování Rusku. Jelikož z hlediska podpory útočné války proti Ukrajině mají klíčový význam elektronické součástky používané ruským vojensko-průmyslovým komplexem, je navíc vhodné zařadit na tento seznam rovněž některé další subjekty ve třetích zemích, které se podílejí na obcházení obchodních omezení, jakož i některé ruské subjekty zapojené do vývoje, výroby a dodávek elektronických součástek pro ruský vojensko-průmyslový komplex.

(20)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 rozšiřuje seznam položek, které přispívají k vojenskému a technologickému posílení Ruska nebo k rozvoji jeho obranného a bezpečnostního sektoru, o položky, které Rusko použilo při své útočné válce proti Ukrajině, a o položky, které přispívají k vývoji nebo výrobě jeho vojenských systémů, včetně elektronických součástek, polovodičových materiálů, výrobního a zkušebního vybavení pro elektronické integrované obvody a desky s plošnými spoji, prekurzorů energetických materiálů a prekurzorů chemických zbraní, optických součástí, navigačních nástrojů, kovů používaných v odvětví obrany a námořního vybavení. Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 rovněž rozšiřuje seznam palných zbraní, jejich součástí, hlavních částí a střeliva, na něž se vztahují omezující opatření, a doplňuje další druhy zbraní.

(21)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 uvaluje další omezení vývozu zboží, které by mohlo přispět k posílení ruských průmyslových kapacit.

(22)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 zakazuje prodej, poskytování licencí nebo převod práv duševního vlastnictví nebo obchodního tajemství jakýmkoli jiným způsobem, jakož i udělování práv na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělování práv na jejich opakované použití v souvislosti se zbožím a technologiemi, jejichž prodej, dodávka, převod nebo vývoz je zakázán osobě, subjektu či orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.

(23)

Rozhodnutím (SZBP) 2023/1217 se rovněž rozšiřuje pozastavení unijních licencí na vysílání pěti ruských sdělovacích prostředků pod trvalou kontrolou ruského vedení a zákaz vysílání jejich obsahu.

(24)

Rusko zahájilo soustavnou mezinárodní kampaň spočívající v manipulaci sdělovacích prostředků a zkreslování faktů s cílem posílit svou strategii destabilizace sousedních zemí a Unie a jejích členských států. Propaganda se zejména opakovaně a důsledně zaměřuje na evropské politické strany, zejména v období voleb, jakož i na občanskou společnost, žadatele o azyl, ruské etnické menšiny, genderové menšiny a fungování demokratických institucí v Unii a jejích členských státech.

(25)

S cílem ospravedlnit a podpořit svou útočnou válku proti Ukrajině Rusko provádí soustavné a koordinované propagandistické akce, které jsou zaměřeny na občanskou společnost v Unii a sousedních zemích a závažným způsobem zkreslují fakta a manipulují s nimi.

(26)

Uvedená propaganda je šířena prostřednictvím řady sdělovacích prostředků pod stálou přímou či nepřímou kontrolou vedení Ruské federace. Tato opatření představují významnou a přímou hrozbu pro veřejný pořádek a bezpečnost Unie. Uvedené sdělovací prostředky mají zásadní význam pro prosazování a podporu útočné války proti Ukrajině a pro destabilizaci sousedních zemí.

(27)

Vzhledem k závažnosti situace a v reakci na činnosti Ruska destabilizující situaci na Ukrajině je nutné v souladu se základními právy a svobodami uznanými v Listině základních práv Evropské unie (dále jen „Listina“), zejména s právem na svobodu projevu a informací uznaným v článku 11 Listiny, zavést další omezující opatření s cílem urychleně pozastavit činnost těchto sdělovacích prostředků v Unii nebo zaměřených na Unii. Tato opatření by měla být zachována, dokud nebude útočná válka proti Ukrajině ukončena a dokud Rusko a na ně napojené sdělovací prostředky neukončí propagandistické akce proti Unii a jejím členským státům.

(28)

V souladu se základními právy a svobodami uznanými v Listině, a zejména s právem na svobodu projevu a informací, svobodou podnikání a právem na vlastnictví, které jsou uznány v článcích 11, 16 a 17 Listiny, tato opatření nebrání uvedeným sdělovacím prostředkům a jejich zaměstnancům, aby v Unii vykonávali jiné činnosti než vysílání, jako jsou například výzkum a vedení rozhovorů. Těmito opatřeními není zejména dotčena povinnost respektovat práva, svobody a zásady uvedené v článku 6 Smlouvy o Evropské unii, v Listině a v ústavách členských států v jejich příslušných oblastech působnosti.

(29)

Aby byl zajištěn soulad s postupem stanoveným v rozhodnutí 2014/512/SZBP pro pozastavení vysílacích licencí, měla by Rada vykonat své prováděcí pravomoci a po přezkoumání jednotlivých případů ve vztahu k několika subjektům uvedeným v příloze XV nařízení (EU) č. 833/2014 rozhodnout, zda se na mě mají ke dni stanovenému v nařízení (EU) č. 833/2014 použít omezující opatření.

(30)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 rozšiřuje zákaz silniční přepravy zboží v Unii přívěsy a návěsy registrovanými v Rusku, a to i v případě, že jsou taženy nákladními vozidly registrovanými mimo Rusko.

(31)

Pokusy o obcházení omezujících opatření Unie vedly k prudkému nárůstu klamavých praktik plavidel přepravujících ruskou ropu a ropné produkty. Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 proto zakazuje přístup do přístavů a plavebních komor na území Unie plavidlům zapojeným do překládek z lodi na loď, u nichž mají příslušné orgány rozumný důvod se domnívat, že dotčené plavidlo porušuje zákaz dovozu ruské ropy a ropných produktů přepravovaných po moři do Unie nebo přepravuje ruskou ropu či ropné produkty zakoupené nad cenový strop dohodnutý koalicí pro zastropování cen. Tento zákaz by se měl vztahovat na všechna plavidla bez ohledu na to, pod jakou vlajkou plují, a překládky z lodi na loď kdykoli během cesty do přístavu nebo plavební komory některého členského státu. V každém případě bude plavidlům přístup do přístavů a plavebních komor na území Unie zakázán, pokud neoznámí příslušnému orgánu nejméně 48 hodin předem překládku z lodi na loď, která se uskuteční v konkrétních zeměpisných oblastech. Tento zákaz navíc dále posílí opatření, která členské státy přijaly na ochranu svého pobřeží před možnými environmentálními nehodami způsobenými takovými překládkami z lodi na loď.

(32)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 rovněž zakazuje přístup do přístavů a plavebních komor na území Unie plavidlům, u nichž mají příslušné orgány rozumný důvod se domnívat, že při přepravě ruské ropy a ropných produktů protiprávně zasahují do svého systému automatické identifikace (AIS) lodí, vypínají ho nebo jinak znemožňují jeho fungování v rozporu s pravidlem V/19 bodem 2.4 úmluvy SOLAS. Tento zákaz by se neměl použít za okolností, kdy lze AIS lodí oprávněně vypnout v souladu s mezinárodními dohodami, pravidly nebo normami, které upravují ochranu navigačních informací, jako je plavba přes vody s vysokým bezpečnostním rizikem. Tento zákaz by se měl vztahovat i na všechna plavidla bez ohledu na to, pod jakou vlajkou plují, a na protiprávní zasahování do navigačního systému kdykoli během cesty do přístavu nebo plavební komory některého členského státu.

(33)

Posouzení příslušnými orgány v souvislosti s těmito zákazy přístupu do přístavu by mělo být provedeno na základě analýzy rizik, jež umožní příslušnému orgánu vyhodnotit, zda k podezření z porušení pravidel existují dostatečné faktické okolnosti. Tato analýza rizik by například měla zohlednit, zda plavidla splnila jakékoli požadavky na předběžné oznámení týkající se překládek z lodi na loď a další relevantní právní povinnosti nebo zda oznámila přepravu nebezpečného zboží nebo znečišťujícího zboží, jmenovitě surové ropy a ropných produktů (5). Komise by měla rovněž zveřejňovat oznámení o rizikovém chování v souvislosti s námořními sankcemi, aby podpořila analýzu rizik prováděnou příslušnými orgány, a to i s využitím vhodných nástrojů informačních technologií.

(34)

Komise by měla za pomoci Evropské agentury pro námořní bezpečnost (EMSA) podporovat příslušné orgány mimo jiné monitorováním a oznamováním podezřelých překládek z lodi na loď a incidentů nezákonného zasahování do AIS lodí, jejich vypínání a jiného vyřazování z provozu a usnadňováním výměny informací na základě systému Unie pro výměnu informací na moři SafeSeaNet, který umožňuje příjem, uchovávání, vyhledávání a výměnu informací souvisejících s námořní bezpečností, bezpečností v přístavech a na moři, mořským životním prostředím a efektivitou námořní dopravy a přepravy. Příslušné vnitrostátní orgány ve smyslu směrnice Komise 2014/100/EU (6) by měly svým přístavním orgánům, pokud se liší, neprodleně poskytnout přístup k tomuto systému. S využitím SafeSeaNet by Komise za pomoci EMSA měla všemi dostupnými prostředky podporovat příslušné vnitrostátní orgány při sledování všech plavidel, která jsou předmětem zájmu, zejména těch, která se plaví v pásmu 200 námořních mil od pobřeží členských států.

(35)

S cílem zmírnit účinky spekulativního výběru jurisdikce (tzv. forum shopping) by příslušné orgány v členském státě, který přístup plavidlu odepře, si měly o takovém odepření okamžitě vyměnit informace s ostatními příslušnými orgány členských států pomocí stávajících platforem, jež mají k dispozici. Komise by měla pracovat v úzké součinnosti s Evropskou agenturou pro námořní bezpečnost, aby okamžitě usnadnila případné technické úpravy SafeSeaNet na základě oznámení příslušných orgánů.

(36)

Zákazy týkající se přístupu do přístavu se vztahují na veškerá plavidla bez ohledu na to, zda jsou uvázána v přístavu, nebo kotvišti v jurisdikci přístavu některého členského státu. V případě Finského zálivu se tyto zákazy vztahují na veškerá plavidla bez ohledu na to, zda jsou uvázána v přístavu, nebo kotvišti, které se nachází v teritoriálních vodách nebo vnitřních vodách členského státu.

(37)

Jsou stanoveny vhodné výjimky a odchylky, které těmto plavidlům umožní přístup do přístavů a plavebních komor na území Unie v zájmu námořní bezpečnosti, včetně výjimek souvisejících s otázkami životního prostředí, záchranou života na moři a humanitárními účely.

(38)

Rozhodnutí Rady (SZBP) 2022/884 (7) a nařízení Rady (EU) 2022/879 (8) ze dne 3. června 2022 stanoví, že členské státy mají přijmout veškerá nezbytná opatření k zajištění alternativ k dovozu ropy ropovodem z Ruska, aby na tento dovoz mohl být co nejdříve uvalen zákaz. V souladu s tímto cílem by měla být ukončena dočasná odchylka udělená Německu a Polsku pro dodávky ropy z Ruska prostřednictvím severní části ropovodu Družba. Dovoz ropy pocházející z Kazachstánu nebo jiné třetí země přes Rusko ropovodem Družba by zakázán být neměl.

(39)

Mechanismus cenového stropu stanoví, že konkrétní projekty, které mají zásadní význam pro energetickou bezpečnost některých třetích zemí, mohou být z cenového stropu vyňaty. Výjimka stanovená v souvislosti s projektem Sachalin-2 (Салалин-2), který se nachází v Rusku, by měla být prodloužena do 31. března 2024 s cílem zajistit potřeby Japonska v oblasti energetické bezpečnosti.

(40)

S cílem nenarušit nezakázané kritické dodávky energie ze třetích zemí do Unie je vhodné zaručit odpovídající údržbu a provoz infrastruktur Kaspického ropovodního konsorcia (CPC), které umožňují nákup, dovoz nebo převod zboží spadajícího pod KN 2709 00 pocházejícího z Kazachstánu, které je v Rusku pouze nakládáno, je z něj vyváženo nebo přes něj přepravováno. Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 zavedlo odchylky od zákazů přímo či nepřímo prodávat, dodávat, převádět nebo vyvážet jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku určité zboží nebo technologie, poskytovat související financování nebo finanční pomoc, technickou pomoc, zprostředkovatelské nebo jiné služby nebo poskytovat auditorské služby, inženýrské služby, služby právního poradenství, technické zkoušky a analýzy, které jsou pro tento účel nezbytně nutné, a to za přísných podmínek, aby se zabránilo riziku obcházení.

(41)

Aby se zabránilo obcházení zákazu poskytovat převoditelné cenné papíry osobám v Rusku, rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 ho rozšířilo na finanční nástroje denominované v jakékoli měně.

(42)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 také zavedlo odchylku ze zákazu poskytovat ruským subjektům určité služby, jež je nezbytná pro vytvoření, potvrzení nebo vyhodnocení ochranné bariéry, kterou se odstraní kontrola vykonávaná osobou uvedenou na seznamu nad aktivy subjektu Unie neuvedeného na seznamu, jejž tato osoba uvedená na seznamu vlastní nebo ovládá, a zajistí, že osobě uvedené na seznamu nepoplyne žádný prospěch, který by dotčenému subjektu umožnil pokračovat v činnosti.

(43)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 dále objasňuje, jaké důkazy se požadují pro dovoz výrobků ze železa a oceli zpracovaných ve třetí zemi, které obsahují výrobky ze železa a oceli pocházející z Ruska.

(44)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 zavedlo odchylku ze zákazu nákupu, dovozu nebo převodu určitých položek, z nichž Rusku plynou značné příjmy a které jsou nezbytné pro provoz, údržbu nebo opravy vozidel linky č. 3 budapešťského metra.

(45)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 poskytuje vysvětlení ohledně orgánů příslušných k přijímání oznámení o nepravidelných letech mezi Ruskem a Unií.

(46)

Rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 prodloužilo lhůtu pro uplatnění dočasné odchylky ze zákazu poskytovat určité služby s cílem dále usnadnit stažení investic hospodářských subjektů Unie z ruského trhu. Za účelem urychlení odprodeje ruských hospodářských subjektů na trhu Unie zavádí rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 dočasnou odchylku od zákazu poskytovat služby právního poradenství právnickým osobám, subjektům nebo orgánům usazeným v Rusku. Příslušné orgány členských států by měly mít možnost povolit, aby byly do 31. března 2024 poskytovány právní služby, které jsou podle vnitrostátních právních předpisů členského státu pro dokončení těchto převodů povinné, jako jsou notářské služby.

(47)

Aby bylo zajištěno úplné a jednotné provádění omezujících opatření, je vhodné, aby členské státy informovaly ostatní členské státy a Komisi o každém povolení odepřeném podle nařízení (ES) č. 833/2014 a aby sdílely informace o žádostech o povolení, která hodlají udělit, pokud již jiný členský stát oznámil odepření povolení, aby se zabránilo spekulativnímu výběru jurisdikce (tzv. forum shopping).

(48)

Je rovněž vhodné posílit výměnu informací o uplatňování a prosazování vývozních omezení u citlivého zboží, které může být použito na podporu útočné války Ruska proti Ukrajině, jako je zboží dvojího užití a zboží uvedené v příloze VII nařízení (EU) č. 833/2014, aby se zabránilo riziku obcházení osobami nebo subjekty zapojenými do pořizování zakázaného zboží Unie pro použití v Rusku nebo do poskytování zakázaných služeb v rozporu s nařízením (EU) č. 833/2014.

(49)

Je vhodné dále vyjasnit ustanovení o výměně informací mezi orgány členského státu a s orgány jiných členských států a Komisí.

(50)

Rozhodnutím (SZBP) 2023/1217 se rozšiřuje seznam partnerských zemí uplatňujících soubor opatření pro kontrolu vývozu, která jsou v podstatě rovnocenná opatřením stanoveným v nařízení (EU) č. 833/2014.

(51)

Konečně rozhodnutí (SZBP) 2023/1217 provádí určité technické opravy v normativním textu a v přílohách, mimo jiné vypuštěním odkazů na přechodná období, která již uplynula, a přepracováním struktury některých příloh nařízení (EU) č. 833/2014. V důsledku těchto oprav je zákaz týkající se dovozu uhlí obsažen v článku 3i a v příloze XXI nařízení (EU) č. 833/2014, čímž se článek 3j a příloha XXII nařízení (EU) č. 833/2014 staly nadbytečnými, a měly by proto být zrušeny. Zrušení odkazů na přechodná období, která již skončila, nemá mít žádné právní účinky na minulé nebo stávající smlouvy ani na použitelnost těchto přechodných období.

(52)

Tato opatření spadají do oblasti působnosti Smlouvy o fungování Evropské unie, a proto je, zejména z důvodu zajištění jejich jednotného uplatňování ve všech členských státech, nezbytné regulační opatření na úrovni Unie.

(53)

Nařízení (EU) č. 833/2014 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (EU) č. 833/2014 se mění takto:

1)

V čl. 2 odst. 2 se doplňuje nové písmeno, které zní:

„c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.“

2)

Článek 2a se mění takto:

a)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„1a.   Zakazuje se tranzit zboží a technologií vyvážených z Unie, které by mohly přispět k vojenskému a technologickému posílení Ruska nebo k rozvoji jeho obranného a bezpečnostního sektoru, uvedených v příloze VII, přes území Ruska.“

;

b)

v odstavci 2 se doplňuje nové písmeno, které zní:

„c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.“;

c)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„3a.   Zákaz stanovený v odstavci 1a se nevztahuje na tranzit zboží a technologií, které by mohly přispět k vojenskému a technologickému posílení Ruska nebo k rozvoji jeho obranného a bezpečnostního sektoru, uvedených v příloze VII, které jsou určeny pro účely stanovené v odst. 3 písm. a) až e), přes území Ruska.“

;

d)

v odstavci 4 se doplňuje nové písmeno, které zní:

„i)

určeny pro výhradní použití členským státem udělujícím povolení a pod jeho plnou kontrolou za účelem plnění povinností týkajících se údržby v oblastech, které jsou předmětem smlouvy o dlouhodobém pronájmu mezi tímto členským státem a Ruskou federací“;

e)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„4a.   Odchylně od odstavce 1a mohou příslušné orgány povolit tranzit zboží a technologií, které by mohly přispět k vojenskému a technologickému posílení Ruska nebo k rozvoji jeho obranného a bezpečnostního sektoru, uvedených v příloze VII přes území Ruska, poté, co shledají, že toto zboží nebo technologie jsou určeny pro účely stanovené v odst. 4 písm. b), c), d) a h).“

3)

Článek 2aa se mění takto:

a)

odstavec 1 se nahrazuje tímto:

„1.   Zakazuje se přímo či nepřímo prodávat, dodávat, převádět nebo vyvážet palné zbraně, jejich součásti, hlavní díly a střelivo uvedené na seznamu v příloze I nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 258/2012 (*1) a palné zbraně a jiné zbraně uvedené na seznamu v příloze XXXV tohoto nařízení, bez ohledu na to, zda pocházejí z Unie či nikoli, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.

(*1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 258/2012 ze dne 14. března 2012, kterým se provádí článek 10 protokolu Organizace spojených národů proti nedovolené výrobě střelných zbraní a jejich součástí, dílů a střeliva a obchodování s nimi, který doplňuje Úmluvu Organizace spojených národů proti nadnárodnímu organizovanému zločinu (protokol OSN o střelných zbraních), a stanoví vývozní povolení, opatření pro dovoz a tranzit palných zbraní, jejich součástí, dílů a střeliva (Úř. věst. L 94, 30.3.2012, s. 1).“;"

b)

v odstavci 2 se doplňuje nové písmeno, které zní:

„c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.“

4)

V článku 2d se odstavec 1 nahrazuje tímto:

„1.   Příslušné orgány si vyměňují informace o uplatňování článků 2, 2a a 2b s ostatními členskými státy a Komisí, včetně informací o udělených nebo odepřených povoleních a v případě spekulativního výběru jurisdikce (tzv. forum shopping) nebo v jiných relevantních případech o obdržených žádostech o povolení.

Příslušné orgány si vyměňují informace o prosazování článků 2, 2a a 2b s ostatními členskými státy a Komisí, včetně informací o souvisejících porušeních a sankcích, jakož i o osvědčených postupech vnitrostátních donucovacích orgánů a odhalování a stíhání neoprávněného vývozu. Pro výměnu informací se použije elektronický systém podle čl. 23 odst. 6 nařízení (EU) 2021/821.“

5)

V čl. 3 odst. 2 se doplňuje nové písmeno, které zní:

„c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.“

6)

V čl. 3b odst. 2 se doplňuje nové písmeno, které zní:

„c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.“

7)

Článek 3c se mění takto:

a)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„1a.   Zakazuje se tranzit zboží a technologií vyvážených z Unie vhodných pro použití v leteckém nebo kosmickém průmyslu uvedených v příloze XI a paliva pro tryskové motory a aditiv do paliv uvedených v příloze XX přes území Ruska.“

;

b)

v odstavci 4 se doplňuje nové písmeno, které zní:

„c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.“;

c)

vkládají se nové odstavce, které znějí:

„6d.   Odchylně od odstavce 1a mohou příslušné orgány povolit tranzit zboží a technologií vhodných pro použití v letectví či kosmickém průmyslu uvedených v příloze XI a paliv pro tryskové motory a aditiv pro paliva uvedených v příloze XX přes území Ruska poté, co shledají, že toto zboží nebo technologie jsou určeny pro účely uvedené v odstavcích 6a, 6b a 6c tohoto článku.

6e.   Odchylně od odstavce 1 tohoto článku mohou příslušné orgány povolit prodej, dodávku, převod nebo vývoz zboží uvedeného v části B přílohy XI, pokud je určeno pro výhradní použití členským státem udělujícím povolení a pod jeho plnou kontrolou za účelem plnění jeho povinností týkajících se údržby v oblastech, které jsou předmětem smlouvy o dlouhodobém pronájmu mezi tímto členským státem a Ruskou federací.“

8)

V článku 3d se odstavec 5 nahrazuje tímto:

„5.   Provozovatelé nepravidelných letů mezi Ruskem a Unií provozovaných přímo nebo přes třetí zemi oznámí před svým letem a nejméně 48 hodin předem veškeré relevantní informace o daném letu příslušným orgánům členského státu odletu nebo určení.“

9)

V čl. 3ea odst. 5 se zrušuje písmeno e).

10)

Vkládají se nové články, které znějí:

„Článek 3eb

1.   Zakazuje se poskytovat od 24. července 2023 přístup do přístavů a plavebních komor na území Unie každému plavidlu provádějícímu překládky z lodi na loď kdykoli během cesty do přístavu nebo plavební komory některého členského státu, u něhož má příslušný orgán rozumný důvod se domnívat, že porušuje zákazy stanovené v čl. 3m odst. 1 a 2 a čl. 3n odst. 1 a 4.

2.   Příslušný orgán neumožní přístup, pokud mu plavidlo neoznámilo nejméně 48 hodin předem překládku z lodi na loď, která se uskuteční ve výlučné ekonomické zóně některého členského státu nebo v pásmu 12 námořních mil od základní linie pobřeží tohoto členského státu.

3.   Odstavce 1 a 2 se nepoužijí na plavidla, která potřebují pomoc při hledání útočiště, nouzové zastávky v přístavu z důvodů námořní bezpečnosti nebo z důvodu záchrany života na moři.

4.   Odchylně od odstavců 1 a 2 mohou příslušné orgány povolit plavidlu přístup do přístavu nebo plavební komory na území Unie za podmínek, které považují za vhodné, poté, co shledají, že je takový přístup nezbytný pro humanitární účely.

5.   Po odmítnutí žádosti o přístup do přístavu v souladu s odstavci 1 a 2 dotčené příslušné orgány okamžitě informuje ostatní příslušné orgány členských států. Dotčený členský stát neprodleně uvědomí ostatní členské státy a Komisi.

6.   Pro účely odstavců 1 a 2 používají příslušné orgány vedle jakéhokoli vnitrostátního systému a jakýchkoliv informací také integrované námořní informace dostupné v systému Unie pro výměnu informací na moři (SafeSeaNet), zřízeném v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2002/59/ES (*2).

Článek 3ed

1.   Zakazuje se poskytovat od 24. července 2023 přístup do přístavů a plavebních komor na území Unie každému plavidlu, u něhož mají příslušné orgány rozumný důvod se domnívat, že při přepravě ropy nebo ropných produktů, na něž se vztahují zákazy stanovené v čl. 3m odst. 1 a 2 a čl. 3n odst. 1 a 4, kdykoli během cesty do přístavu nebo plavební komory některého členského státu protiprávně zasahuje do svého systému automatické identifikace lodí, vypíná ho nebo jinak znemožňuje jeho fungování v rozporu s pravidlem V/19 bodem 2.4 úmluvy SOLAS.

2.   Odstavec 1 se nepoužije na plavidla, která potřebují pomoc při hledání útočiště, nouzové zastávky v přístavu z důvodů námořní bezpečnosti nebo z důvodu záchrany života na moři.

3.   Odchylně od odstavce 1 mohou příslušné orgány povolit plavidlu přístup do přístavu nebo plavební komory na území Unie za podmínek, které považují za vhodné, poté, co shledají, že, že je takový přístup nezbytný pro humanitární účely.

4.   Po odmítnutí žádosti o přístup do přístavu v souladu s odstavcem 1 dotčené příslušné orgány okamžitě informuje ostatní příslušné orgány členských států. Dotčený členský stát neprodleně uvědomí ostatní členské státy a Komisi.

5.   Pro účely odstavce 1 používají příslušné orgány vedle jakéhokoli vnitrostátního systému a jakýchkoliv informací také integrované námořní informace dostupné v systému Unie pro výměnu informací na moři (SafeSeaNet), zřízeném v souladu se směrnicí 2002/59/ES.

(*2)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/59/ES ze dne 27. června 2002, kterou se stanoví kontrolní a informační systém Společenství pro provoz plavidel a kterou se zrušuje směrnice Rady 93/75/EHS (Úř. věst. L 208, 5.8.2002, s. 10).“"

11)

V čl. 3f odst. 2 se doplňuje nové písmeno, které zní:

„c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.“

12)

Článek 3g se mění takto:

a)

v odstavci 1 se písmeno d) nahrazuje tímto:

„d)

od 30. září 2023 přímo či nepřímo dovážet nebo nakupovat výrobky ze železa a oceli uvedené v příloze XVII, jsou-li zpracovány ve třetí zemi a obsahují výrobky ze železa a oceli pocházející z Ruska uvedené v příloze XVII; v případě produktů uvedených v příloze XVII zpracovaných ve třetí zemi a obsahujících výrobky z oceli pocházející z Ruska kódů KN 7207 11, 7207 12 10 nebo 7224 90 se tento zákaz použije od 1. dubna 2024 pro kód KN 7207 11 a od 1. října 2024 pro kódy KN 7207 12 10 a 7224 90.

Pro účely použití tohoto písmene poskytnou dovozci v okamžiku dovozu důkazy o zemi původu železných a ocelových vstupů použitých ke zpracování výrobku ve třetí zemi.“;

b)

odstavce 2 a 3 se zrušují.

13)

Článek 3h se mění takto:

a)

odstavec 2 se nahrazuje tímto:

„2.   Zakazuje se:

a)

přímo či nepřímo poskytovat technickou pomoc, zprostředkovatelské služby nebo jiné služby související se zbožím uvedeným v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním uvedeného zboží jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku;

b)

přímo či nepřímo poskytovat financování nebo finanční pomoc související se zbožím uvedeným v odstavci 1 pro jakýkoli prodej, dodávky, převod nebo vývoz tohoto zboží nebo pro poskytování související technické pomoci, zprostředkovatelských služeb nebo jiných služeb jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku;

c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.“;

b)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„2a.   Zákazy uvedené v odstavcích 1 a 2 se vztahují na luxusní zboží uvedené na seznamu v příloze XVIII, pokud jeho hodnota přesahuje 300 EUR za kus, není-li v uvedené příloze stanoveno jinak.“

;

c)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„4a.   Odchylně od odstavců 1 a 2 mohou příslušné orgány povolit, aby bylo do 31. prosince 2023 prodáno nebo dodáno plavidlo spadající pod kód KN 8901 10 00 nebo 8901 90 00 nebo poskytnuta související technická nebo finanční pomoc právnické osobě, subjektu či orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku za podmínek, které považují za vhodné, poté, co shledají, že:

a)

toto plavidlo se k 24. červnu 2023 fyzicky nachází v Rusku a je určeno k použití v Rusku;

b)

toto plavidlo pluje pod vlajkou Ruské federace s registrací pro pronájem bez posádky původně provedenou před 24. únorem 2022;

c)

právnická osoba, subjekt či orgán v Rusku není vojenským konečným uživatelem a nebude toto plavidlo používat k vojenským účelům;

d)

prodej nebo dodávka nejsou ve prospěch fyzické či právnické osoby, subjektu nebo orgánu, které jsou uvedeny na seznamu v příloze I nařízení (EU) č. 269/2014 nebo na něž se vztahují omezující opatření stanovená v tomto nařízení.“;

d)

odstavec 5 se nahrazuje tímto:

„5.   Dotčený členský stát informuje ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle odstavců 4 a 4a do dvou týdnů od jeho udělení.“

14)

Článek 3i se mění takto:

a)

odstavce 3, 3b, 3ba a 3 se zrušují;

b)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„3e.   Odchylně od odstavců 1 a 2 tohoto článku mohou příslušné orgány povolit nákup, dovoz nebo převod zboží kódů KN 7007, 8479, 8481, 8487, 8504, 8517, 8525, 8531, 8536, 8537, 8538, 8542, 8543 a 8603 uvedeného v příloze XXI nebo poskytnutí související technické a finanční pomoci za podmínek, které považují za vhodné, poté, co shledají, že je to nezbytné pro provoz, údržbu nebo opravu vozidel linky č. 3 budapešťského metra dodaných v roce 2018 při výkonu záruky poskytnuté společností Metrovagonmaš před 24. červnem 2023.“

15)

Článek 3j se zrušuje.

16)

Článek 3k se mění takto:

a)

v odstavci 2 se doplňuje nové písmeno, které zní:

„c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku.“;

b)

odstavec 3 se nahrazuje tímto:

„3.   U zboží kódů KN 8703 23, 8703 24, 8703 32, 8703 33, 8703 40, 8703 50, 8703 60, 8703 70, 8703 80, 8703 90 nebo 8903, jehož hodnota nepřesahuje 50 000 EUR za jednotku, se zákazy stanovené v odstavcích 1 a 2 do 25. září 2023 nevztahují na plnění smluv uzavřených před 24. červnem 2023 nebo doplňkových smluv, které jsou pro plnění těchto smluv nezbytné.“

;

c)

odstavec 3a se nahrazuje tímto:

„3a.   Pokud jde o zboží spadající pod kódy KN 2710 12, 2909 60, 3905 99, 4002 19, 4002 70, 4010 11, 4010 12, 4011 20, 4012 90, 4805 93, 4810 29, 4823 90, 7216 61, 8402 11, 8454 30, 8477 10, 8477 20, 8477 59, 8477 80, 8477 90, 8514 32, 8514 40, 8525 89, 8704 21, 9024 90, 9031 10, 9031 41, 9031 49, 9031 80, 9031 90 nebo 9406 20, zákazy uvedené v odstavcích 1 a 2 se do 25. září 2023 nevztahují na plnění smluv uzavřených před 24. červnem 2023 nebo doplňkových smluv, které jsou pro plnění těchto smluv nezbytné.“

;

d)

odstavec 3b se nahrazuje tímto:

„3b.   Pokud jde o zboží spadající pod kódy KN, které byly poprvé zahrnuty v příloze XXIII dne 24. června 2023 a na něž se neodkazuje v odstavcích 3 a 3a tohoto článku, a s výjimkou zboží spadajícího pod kódy KN, které již byly v příloze XVIII uvedeny, se zákazy uvedené v odstavcích 1 a 2 tohoto článku do 25. září 2023 nevztahují na plnění smluv uzavřených před 24. červnem 2023 nebo doplňkových smluv, které jsou pro plnění takových smluv nezbytné.“

;

e)

odstavec 3c se zrušuje;

f)

odstavec 5b se nahrazuje tímto:

„5b.   Odchylně od odstavců 1 a 2 mohou příslušné orgány povolit prodej, dodávky, převod nebo vývoz zboží spadajícího pod kódy KN kapitol 72, 84, 85 a 90 uvedeného na seznamu v příloze XXIII nebo poskytnutí související technické pomoci, zprostředkovatelských služeb, finančních prostředků nebo finanční pomoci za podmínek, které považují za vhodné, poté, co shledají, že je to nezbytně nutné pro výrobu zboží z titanu potřebného v leteckém průmyslu, pro něž nejsou dostupné alternativní dodávky.“

;

g)

odstavec 7 se nahrazuje tímto:

„7.   Dotčený členský stát informuje ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle odstavců 5, 5a a 5b do dvou týdnů od jeho udělení.“

17)

Článek 3l se mění takto:

a)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„1a.   Zákaz stanovený v odstavci 1 se vztahuje na přepravu zboží na území Unie podniky silniční dopravy na přívěsech nebo návěsech registrovaných v Rusku, a to i v případě, že jsou tyto přívěsy nebo návěsy taženy nákladními vozidly registrovanými v jiných zemích.“

;

b)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„3a.   Zákaz stanovený v odstavci 1a se nepoužije do 30. června 2023 na přepravu zboží, která začala před 24. červnem 2023, pokud:

a)

se přívěs nebo návěs k 24. červnu 2023 již nacházel na území Unie, nebo

b)

k jeho návratu do Ruska je nutný tranzit Unií.“;

c)

v odstavci 4 se návětí nahrazuje tímto:

„4.   Odchylně od článků 1 a 1a mohou příslušné orgány členského státu povolit přepravu zboží podnikem silniční dopravy usazeným v Rusku nebo jakýmkoli podnikem silniční dopravy, je-li zboží přepravováno na přívěsech nebo návěsech registrovaných v Rusku, a to i v případě, že jsou tyto přívěsy nebo návěsy taženy nákladními vozidly registrovanými v jiných zemích, poté, co shledají, že tato přeprava je nezbytná pro:“.

18)

V článku 3m se vkládá nový odstavec, který zní:

„3a.   Výjimka uvedená v odst. 3 písm. d) se přestane vztahovat na Německo a Polsko dnem 23. června 2023.“

19)

V čl. 4 odst. 1 se písmeno a) nahrazuje tímto:

„a)

poskytovat, ať už přímo či nepřímo, technickou pomoc nebo zprostředkovatelské služby související se zbožím a technologiemi uvedenými na společném vojenském seznamu (*3) nebo s poskytováním, výrobou, údržbou nebo používáním zboží uvedeného na tomto seznamu jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu či orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku;

(*3)  Nejnovější znění je zveřejněno v Úř. věst. C 85, 13.3.2020, s. 147.“"

20)

V čl. 5aa odst. 3 se zrušuje písmeno c).

21)

V článku 5f se odstavec 1 nahrazuje tímto:

„1.   Zakazuje se prodávat převoditelné cenné papíry denominované v kterékoli úřední měně členského státu vydané po 12. dubnu 2022 nebo denominované v jakékoliv jiné měně vydané po 6. srpnu 2023, nebo podílové jednotky subjektů kolektivního investování poskytující expozici vůči takovým cenným papírům jakémukoli ruskému státnímu příslušníkovi nebo fyzické osobě s bydlištěm v Rusku nebo jakékoli právnické osobě, subjektu či orgánu usazeným v Rusku.“

22)

Článek 5k se mění takto:

a)

v odstavci 1 se návětí nahrazuje tímto:

„1.   Zakazuje se zadat jakoukoli veřejnou zakázku nebo koncesní smlouvu spadající do oblasti působnosti směrnic o zadávání veřejných zakázek, jakož i čl. 10 odst. 1 a 3, odst. 6 písm. a) až e) a odst. 8, 9 a 10 a článků 11, 12, 13 a 14 směrnice 2014/23/EU, čl. 7 písm. a) až d), článku 8 a čl. 10 písm. b) až f) a h) až j) směrnice 2014/24/EU, článku 18, čl. 21 písm. b) až e) a g) až i) a článků 29 a 30 směrnice 2014/25/EU a čl. 13 písm. a) až d), f) až h) a j) směrnice 2009/81/ES následujícím osobám, subjektům nebo orgánům, nebo pokračovat v jejich plnění s nimi:“;

b)

v odstavci 2 se zrušuje písmeno f).

23)

Článek 5n se mění takto:

a)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„9a.   Odchylně od odstavců 1 a 2 mohou příslušné orgány povolit poskytování služeb uvedených ve zmíněných odstavcích za podmínek, které považují za vhodné, poté, co shledají, že tyto služby jsou nezbytně nutné pro vytvoření, potvrzení nebo vyhodnocení ochranné bariéry,

a)

kterou se odstraňuje kontrola vykonávaná fyzickou nebo právnickou osobou, subjektem či orgánem uvedenými na seznamu v příloze I nařízení (EU) č. 269/2014 nad aktivy právnických osob, subjektů nebo orgánů neuvedených na seznamu, které jsou založeny nebo zřízeny podle práva některého členského státu a které dotčená osoba, subjekt či orgán uvedené na seznamu vlastní nebo ovládají, a

b)

kterou se zajišťuje, že ve prospěch dané fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánu uvedených na seznamu nepoplynou žádné další finanční prostředky ani hospodářské zdroje.“;

b)

odstavec 11 se nahrazuje tímto:

„11.   Dotčený členský stát informuje ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle odstavců 9a a 10 do dvou týdnů od jeho udělení.“

24)

Vkládá se nový článek, který zní:

„Článek 5q

1.   Odchylně od článků 2, 2a, 3f a 3k mohou příslušné orgány povolit prodej, dodávku, převod, vývoz nebo tranzit přes Rusko zboží a technologií uvedených v těchto článcích nebo poskytnutí související technické pomoci, zprostředkovatelských služeb nebo jiných služeb anebo financování či finanční pomoci za účelem provozu a údržby ropovodů Kaspického ropovodního konsorcia (CPC) a související infrastruktury nezbytné pro přepravu zboží spadajícího pod KN 2709 00 pocházejícího z Kazachstánu, které je v Rusku pouze nakládáno, vyváženo z něj nebo přes ně přepravováno za podmínek, které považují za vhodné, poté, co shledají, že:

a)

takový prodej, dodávka, převod, vývoz nebo tranzit přes Rusko anebo poskytnutí související technické pomoci, zprostředkovatelských služeb nebo jiných služeb nebo financování a finanční pomoci jsou nezbytné pro provoz, základní údržbu, opravu nebo výměnu součástí ropovodů CPC a související infrastruktury;

b)

druh požadovaného zboží, technologií a pomoci nepřesahuje druhy zboží a technologií, které se dříve vyvážely, nebo pomoc, která byla dříve poskytována, z Unie, z členského státu Evropského hospodářského prostoru, Švýcarska nebo partnerské země uvedené v příloze VIII do Ruska za účelem provozu, nezbytné údržby, opravy nebo výměny součástí ropovodů CPC a související infrastruktury, jakož i související pomoci;

c)

požadované objemy odpovídají objemům používaným pro provoz, základní údržbu, opravu nebo výměnu součástí ropovodů CPC a související infrastruktury a

d)

takové zboží a technologie dodává fyzická nebo právnická osoba, na niž se vztahuje článek 13, výlučně pro konečné použití při provozu, základní údržbě, opravě nebo výměně součástí ropovodů CPC a související infrastruktury.

2.   Odchylně od článku 5n mohou příslušné orgány povolit poskytování auditorských služeb, inženýrských služeb, služeb právního poradenství, technických zkoušek a analýz pro provoz a údržbu plynovodů CPC a související infrastruktury nezbytné pro přepravu zboží spadajícího pod KN 2709 00 pocházejícího z Kazachstánu, které je v Rusku pouze nakládáno, vyváženo z něj nebo přes ně přepravováno, poté, co shledají, že:

a)

poskytování těchto služeb je nezbytné pro provoz, základní údržbu, opravu nebo výměnu součástí ropovodů CPC a související infrastruktury a

b)

tyto služby poskytuje fyzická nebo právnická osoba, na niž se vztahuje článek 13.

3.   Dotčený členský stát informuje ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle odstavců 1 a 2 do dvou týdnů od jeho udělení.

4.   Při udělování povolení podle odstavců 1 a 2 vyžaduje příslušný orgán předložení certifikátu konečného uživatele a podrobných pravidelných zpráv uvádějících, že žádné takové zboží, technologie nebo služby nebyly během dotčených prací odkloněny od svého zamýšleného účelu. Může uložit další podmínky v souladu s odstavcem 1.“

25)

V článku 6 se odstavec 1 mění takto:

a)

písmeno a) se nahrazuje tímto:

„a)

povoleních udělených nebo odepřených podle tohoto nařízení“;

b)

písmeno d) se nahrazuje tímto:

„d)

zjištěných případech porušení, obcházení a pokusů o porušení nebo obcházení zákazů stanovených v tomto nařízení, a to i použitím kryptoaktiv.“

26)

Vkládají se nové články, které znějí:

„Článek 6a

1.   Dotčený členský stát nebo dotčené členské státy informují ostatní členské státy a Komisi o každém odepření povolení podle článků 3, 3a, 3b, 3c, 3d, 3ea, 3f, 3g, 3h, 3i, 3k, 3m, 3n, 5a, 5c, 5d, 5k, 5m, 5n, 5p a 12b do dvou týdnů od odepření.

2.   Předtím, než členský stát udělí povolení v souladu s články 3, 3a, 3b, 3c, 3d, 3ea, 3f, 3g, 3h, 3i, 3k, 3m, 3n, 5a, 5c, 5d, 5k, 5m, 5n, 5p a 12b pro operaci, která je v podstatě totožná s operací, pro niž bylo jiným členským státem či členskými státy povolení odepřeno a toto odepření je stále v platnosti, konzultuje nejdříve členský stát nebo členské státy, které povolení odepřely. Jestliže po těchto konzultacích dotčený členský stát rozhodne, že povolení udělí, uvědomí o tom ostatní členské státy a Komisi a poskytne veškeré nezbytné informace za účelem vysvětlení tohoto rozhodnutí.

Článek 6b

1.   V souladu s respektováním důvěrnosti komunikace mezi právníky a jejich klienty zaručeným v článku 7 Listiny základních práv Evropské unie, aniž jsou v relevantních případech dotčena pravidla týkající se důvěrnosti informací, jež jsou k dispozici justičním orgánům, fyzické a právnické osoby, subjekty a orgány:

a)

poskytnou příslušnému orgánu členského státu, v němž mají bydliště nebo se nacházejí, veškeré informace, které mohou usnadnit provádění dodržování tohoto nařízení, do dvou týdnů od jejich obdržení a

b)

spolupracují s příslušným orgánem při ověřování těchto informací.

2.   Dotčený členský stát předá Komisi veškeré relevantní informace obdržené podle odstavce 1 do jednoho měsíce od jejich obdržení. Může je předat v anonymizované formě, pokud je v souvislosti s probíhajícím trestním vyšetřováním nebo trestním soudním řízením prohlásil vyšetřující nebo soudní orgán za důvěrné.

3.   Veškeré další informace, které obdrží přímo Komise, se zpřístupní členským státům.

4.   Veškeré informace poskytnuté nebo obdržené příslušnými orgány členských států v souladu s tímto článkem použijí tyto orgány pouze pro účely, pro něž byly poskytnuty nebo obdrženy.“

27)

V článku 12a se odstavce 2 a 3 nahrazují tímto:

„2.   Pro účely tohoto nařízení je Komise označena jako „správce“ ve smyslu čl. 3 bodu 8 nařízení (EU) 2018/1725, pokud jde o činnosti zpracování nezbytné k plnění úkolů uvedených v odstavci 1.

3.   Příslušné orgány členských států, včetně donucovacích orgánů, celních orgánů ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013 (*4), příslušných orgánů ve smyslu nařízení (EU) č. 575/2013, směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 (*5) a směrnice (EU) 2014/65, jakož i správci úředních rejstříků, v nichž jsou registrovány fyzické osoby, právnické osoby, subjekty a orgány, jakož i nemovitý nebo movitý majetek, neprodleně zpracovávají a vyměňují si informace včetně osobních údajů s jinými příslušnými orgány svého členského státu, a je-li to nezbytné, informace uvedené v čl. 6b odst. 1, jinými členskými státy a Evropskou komisí, jsou-li toto zpracování a výměna nezbytné pro plnění úkolů zpracovávajícího nebo přijímajícího orgánu vyplývajících z tohoto nařízení, zejména pokud odhalí případy porušení nebo obcházení či pokusů o porušení nebo obcházení zákazů stanovených v tomto nařízení. Tímto ustanovením nejsou dotčena pravidla týkající se důvěrnosti informací v držení justičních orgánů.

(*4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013 ze dne 9. října 2013, kterým se stanoví celní kodex Unie (Úř. věst. L 269, 10.10.2013, s. 1)."

(*5)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (Úř. věst. L 141, 5.6.2015, s. 73).“"

28)

Článek 12b se mění takto:

a)

v odstavci 1 se návětí nahrazuje tímto:

„1.   Odchylně od článků 2, 2a, 3, 3b, 3c, 3f, 3h a 3k mohou příslušné orgány povolit prodej, dodávku nebo převod zboží a technologií uvedených v přílohách II, VII, X, XI, XVI, XVIII, XX a XXIII tohoto nařízení, jakož i v příloze I nařízení (EU) 2021/821, prodej, udělení licence nebo převod práv duševního vlastnictví nebo obchodního tajemství jakýmkoli jiným způsobem, jakož i udělení práv na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělení práv na jejich opakované použití, v souvislosti s výše uvedeným zbožím a technologiemi, až do 31. prosince 2023, pokud jsou takový prodej, dodávka, převod, udělení licence či udělení práv na přístup nebo na opakované použití nezbytně nutné pro stažení investic z Ruska nebo ukončení obchodních činností v Rusku, za předpokladu, že jsou splněny tyto podmínky:“;

b)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„1a.   Odchylně od článku 3 mohou příslušné orgány do 31. března 2024 povolit prodej, dodávku nebo převod zboží a technologií uvedených v příloze II, pokud jsou tento prodej, dodávka nebo převod nezbytně nutné pro stažení ze společného podniku založeného nebo zřízeného podle práva členského státu před 24. únorem 2022, do kterého je zapojena ruská právnická osoba, subjekt či orgán a který provozuje plynovodní infrastrukturu mezi Ruskem a třetími zeměmi.“

;

c)

v odstavci 2a se návětí nahrazuje tímto:

„2a.   Odchylně od článku 5n mohou příslušné orgány povolit pokračovat v poskytování služeb v něm uvedených do 31. března 2024, pokud je nezbytně nutné pro stažení investic z Ruska nebo ukončení obchodních činností v Rusku, za předpokladu, že jsou splněny tyto podmínky:“;

d)

vkládá se nový odstavec, který zní:

„2b.   Odchylně od čl. 5n odst. 2 mohou příslušné orgány povolit, aby byly do 31. března 2024 poskytovány služby právního poradenství, které jsou ze zákona vyžadovány pro dokončení prodeje a převodu vlastnických práv přímo nebo nepřímo vlastněných právnickými osobami, subjekty nebo orgány usazenými v Rusku, právnické osobě, subjektu nebo orgánu usazeným v Unii.“

;

e)

odstavec 3 se nahrazuje tímto:

„3.   Dotčený členský stát informuje ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle odstavců 1, 1a, 2, 2a nebo 2b do dvou týdnů od jeho udělení.“

29)

Vkládá se nový článek, který zní:

„Článek 12f

1.   Zakazuje se přímo nebo nepřímo prodávat, dodávat, převádět nebo vyvážet zboží a technologie uvedené v příloze XXXIII, bez ohledu na to, zda pocházejí z Unie či nikoli, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu ve třetí zemi uvedené ve zmíněné příloze.

2.   Zakazuje se:

a)

přímo či nepřímo poskytovat technickou pomoc, zprostředkovatelské služby nebo jiné služby související se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním uvedeného zboží a technologií jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v uvedené třetí zemi;

b)

přímo či nepřímo poskytovat financování nebo finanční pomoc související se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 pro jakýkoli prodej, dodávky, převod nebo vývoz tohoto zboží a technologií nebo pro poskytování související technické pomoci, zprostředkovatelských služeb nebo jiných služeb jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v uvedené třetí zemi;

c)

přímo či nepřímo prodávat, udělovat licence nebo převádět jakýmkoli jiným způsobem práva duševního vlastnictví nebo obchodní tajemství, jakož i udělovat práva na přístup k jakémukoli materiálu nebo informacím chráněným právy duševního vlastnictví nebo představujícím obchodní tajemství nebo udělovat práva na jejich opakované použití, v souvislosti se zbožím a technologiemi uvedenými v odstavci 1 a s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním tohoto zboží a technologií, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v uvedené třetí zemi.

3.   Příloha XXXXIII zahrnuje pouze citlivé zboží a technologie dvojího užití nebo zboží a technologie, jež by mohly přispět k posílení vojenských, technologických či průmyslových kapacit Ruska nebo k rozvoji jeho obranného a bezpečnostního sektoru způsobem, který posiluje jeho schopnost vést válku, a jejichž vývoz do Ruska je podle tohoto rozhodnutí zakázán a u nichž existuje vysoké a trvalé riziko, že budou prodány, dodány, převedeny nebo vyvezeny ze třetích zemí do Ruska poté, co budou prodány, dodány, převedeny nebo vyvezeny z Unie. Příloha XXXIII stanoví pro každé zboží nebo technologie uvedené na seznamu třetí země, do nichž jsou prodej, dodávky, převod nebo vývoz zakázány. Příloha XXXIII zahrnuje pouze ty třetí země, u nichž Rada zjistila, že soustavně a setrvale nebrání prodeji, dodávkám, převodu nebo vývozu zboží a technologií uvedených ve zmíněné příloze, které jsou vyváženy z Unie, do Ruska, a to přes předchozí kontakty ze strany Unie a pomoc dotyčné třetí zemi.

4.   Pokud prodej, dodávky, převod nebo vývoz zboží nebo technologií uvedených v příloze XXXIII fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku nejsou zakázány podle některých výjimek stanovených v tomto nařízení, nejsou zakázány ani jejich prodej, dodávka, převod nebo vývoz fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v uvedené třetí zemi, jsou-li splněny stejné podmínky, jaké platí podle tohoto nařízení pro vývoz do Ruska nebo pro použití v Rusku.

5.   Pokud příslušné orgány mohou v souladu s tímto rozhodnutím povolit prodej, dodávky, převod nebo vývoz zboží nebo technologií uvedených v příloze XXXIII fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku nebo pro použití v Rusku, mohou povolit i jejich prodej, dodávku, převod nebo vývoz fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v uvedené třetí zemi, jsou-li splněny stejné podmínky, jaké platí pro vývoz do Ruska nebo pro použití v Rusku.“

30)

Příloha IV se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení.

31)

Příloha VII se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení.

32)

Příloha VIII se mění v souladu s přílohou III tohoto nařízení.

33)

Příloha XV se mění v souladu s přílohou IV tohoto nařízení.

Tento bod se použije na jeden nebo více subjektů uvedených v příloze IV tohoto nařízení ode dne 1. října 2023 a za předpokladu, že tak Rada po posouzení příslušných případů rozhodne prováděcím aktem.

34)

Příloha XVII se mění v souladu s přílohou V tohoto nařízení.

35)

Příloha XVIII se mění v souladu s přílohou VI tohoto nařízení.

36)

Příloha XXI se mění v souladu s přílohou VII tohoto nařízení.

37)

Příloha XXII se zrušuje.

38)

Příloha XXIII se mění v souladu s přílohou VIII tohoto nařízení.

39)

Příloha XXIX se mění v souladu s přílohou IX tohoto nařízení.

40)

Doplňuje se příloha XXXIII v souladu s přílohou X tohoto nařízení.

41)

Doplňuje se příloha XXXV v souladu s přílohou XI tohoto nařízení

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 23. června 2023.

Za Radu

předsedkyně

J. ROSWALL


(1)  Viz strana 451 v tomto Úředním věstníku.

(2)  Nařízení Rady (EU) č. 833/2014 ze dne 31. července 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině (Úř. věst. L 229, 31.7.2014, s. 1).

(3)  Rozhodnutí Rady 2014/512/SZBP ze dne 31. července 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině (Úř. věst. L 229, 31.7.2014, s. 13).

(4)  Nařízení Rady (EU) č. 269/2014 ze dne 17. března 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny (Úř. věst. L 78, 17.3.2014, s. 6).

(5)  Příloha I Mezinárodní úmluvy o zamezení znečištění moří z lodí (MARPOL), předpis 42; směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/59/ES ze dne 27. června 2002, kterou se stanoví kontrolní a informační systém Společenství pro provoz plavidel a kterou se zrušuje směrnice Rady 93/75/EHS (Úř. věst. L 208, 5.8.2002, s. 10).

(6)  Směrnice Komise 2014/100/EU ze dne 28. října 2014, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/59/ES, kterou se stanoví kontrolní a informační systém Společenství pro provoz plavidel (Úř. vest. L 308, 29.10.2014, s. 82).

(7)  Rozhodnutí Rady (SZBP) 2022/884 ze dne 3. června 2022, kterým se mění rozhodnutí 2014/512/SZBP o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině (Úř. věst. L 153, 3.6.2022, s. 128).

(8)  Nařízení Rady (EU) 2022/879 ze dne 3. června 2022, kterým se mění nařízení (EU) č. 833/2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině (Úř. věst. L 153, 3.6.2022, s. 53).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU