(EU) 2023/2864Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2864 ze dne 13. prosince 2023, kterou se mění některé směrnice, pokud jde o zřízení a fungování jednotného evropského přístupového místa

Publikováno: Úř. věst. L 2864, 20.12.2023 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 13. prosince 2023 Autor předpisu: Evropský parlament; Rada Evropské unie
Platnost od: 9. ledna 2024 Nabývá účinnosti: 9. ledna 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Série L


2023/2864

20.12.2023

SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2023/2864

ze dne 13. prosince 2023,

kterou se mění některé směrnice, pokud jde o zřízení a fungování jednotného evropského přístupového místa

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na články 50, 53, 62 a 114 této smlouvy,

s ohledem na návrh Evropské komise,

po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,

s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),

v souladu s řádným legislativním postupem (2),

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

K tomu, aby subjekty s rozhodovací pravomocí v hospodářství a ve společnosti mohly přijímat dobrá rozhodnutí, která budou sloužit účinnému fungování trhu, je důležité zajistit snadný a strukturovaný přístup k údajům, včetně informací poskytovaných dobrovolně. Tento přístup je rovněž nezbytný pro rozšíření příležitostí pro růst a viditelnost malých a středních podniků a pro jejich inovace. Zavedení společných evropských prostorů pro data v klíčových odvětvích, včetně finančního, povede k zajištění snadného přístupu ke spolehlivým zdrojům informací v těchto odvětvích. Očekává se, že samotné finanční odvětví projde v nadcházejících letech digitální transformací, a Unie by ji měla podporovat, zejména podporou financí založených na datech. Kromě toho je skutečnost, že se udržitelné financování stane středobodem finančního systému, klíčovým prostředkem k dosažení ekologické transformace hospodářství Unie. Má-li být tato ekologická transformace úspěšná, je nezbytné, aby byly informace týkající se udržitelnosti a správy sociálních záležitostí podniků snadno dostupné pro investory, kteří tak budou při rozhodování o investicích lépe informováni. Za tímto účelem je třeba zlepšit přístup veřejnosti k finančním, nefinančním a environmentálním, sociálním a správním informacím o fyzických nebo právnických osobách (dále jen „subjekty“), které jsou samy povinny tyto informace zveřejňovat nebo které tyto informace dobrovolně poskytují orgánu shromažďujícímu informace. Účinným prostředkem na úrovni Unie je v této souvislosti zřízení centralizované platformy, která poskytne elektronický přístup ke všem relevantním informacím.

(2)

Ve svém sdělení ze dne 24. září 2020 nazvaném „Unie kapitálových trhů pro občany a podniky – nový akční plán“ navrhla Komise zlepšit přístup veřejnosti k finančním a nefinančním informacím subjektů vytvořením jednotného evropského přístupového místa. Sdělení Komise ze dne 24. září 2020 nazvané „Strategie EU v oblasti digitálních financí“ obecně stanoví, jak by Unie mohla v nadcházejících letech podporovat digitální transformaci financí, a zejména jak podpořit finance založené na datech. Následně ve svém sdělení ze dne 6. července 2021 nazvaném „Strategie financování přechodu k udržitelnému hospodářství“ učinila Komise středobodem finančního systému udržitelné financování jakožto klíčový prostředek k dosažení ekologické transformace hospodářství Unie v rámci Zelené dohody pro Evropu stanovené ve sdělení Komise ze dne 11. prosince 2019.

(3)

V souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (3) se zřizuje jednotné evropské přístupové místo (ESAP), aby poskytovalo veřejnosti snadný centralizovaný přístup k informacím o subjektech a jejich produktech, které jsou relevantní pro finanční služby, kapitálové trhy a udržitelnost a které jsou orgány a subjekty povinny zveřejňovat v souladu s legislativními akty Unie v těchto oblastech. Toto zveřejňování by mělo probíhat v souladu se zásadou „jednoho podání“ a bez dalších požadavků na zveřejňování nad rámec požadavků stanovených právními předpisy. Kromě toho by měl mít každý subjekt řídící se právem některého členského státu možnost orgánu shromažďujícímu informace dobrovolně předkládat informace o svých hospodářských činnostech, které jsou relevantní pro finanční služby, kapitálové trhy nebo které se týkají udržitelnosti, s cílem zpřístupnit tyto informace v jednotném evropském přístupovém místě v souladu s nařízením (EU) 2023/2859.

(4)

S cílem umožnit fungování jednotného evropského přístupového místa je nutné změnit řadu směrnic v oblasti finančních služeb, kapitálových trhů a udržitelnosti. Aby se přiměřeným způsobem dosáhlo řádného a účinného fungování jednotného evropského přístupového místa, musí se shromažďování a předkládání informací rozšiřovat postupně. Předpokládá se, že požadavek na dání informací k dispozici jednotnému evropskému přístupovému místu tvoří nedílnou součást odvětvových legislativních aktů Unie vyjmenovaných v příloze nařízení (EU) 2023/2859 a jiných legislativních aktů Unie, v nichž je stanoven centralizovaný přístup k informacím o jednotném evropském přístupovém místě. Informace, které mají být zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě, a orgány shromažďující informace určené ke shromažďování těchto informací by mohly být znovu posouzeny v rámci přezkumu těchto odvětvových legislativních aktů Unie s cílem zajistit, aby jednotné evropské přístupové místo poskytovalo účastníkům trhu snadný centralizovaný přístup k informacím, které potřebují, a aby se stalo referenčním místem.

(5)

Jednotné evropské přístupové místo by mělo být zřízeno v ambiciózním časovém rámci a zároveň by měly být k zajištění jeho provozní spolehlivosti a účinnosti přijímány průběžné kroky. Zejména by měl být poskytnut dostatek času na technickou realizaci jednotného evropského přístupového místa a zavedení sběru informací v členských státech. Vytvoření jednotného evropského přístupového místa by mělo mít počáteční dvanáctiměsíční fázi, aby měly členské státy a Evropský orgán dohledu (Evropský orgán pro cenné papíry a trhy) (ESMA) zřízený nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (4) dostatek času na vytvoření infrastruktury IT a její testování na základě shromažďování omezeného počtu informačních toků. Následně by jednotné evropské přístupové místo mělo postupně zahrnovat další informační toky a funkce, a to tempem, které by umožnilo jeho řádný a účinný rozvoj. Fungování jednotného evropského přístupového místa by mělo být v průběhu jeho realizace a provozu pravidelně hodnoceno, aby bylo možné provádět případné úpravy s cílem vyhovět potřebám jeho uživatelů a zajistit jeho technickou účinnost.

(6)

Pro účely fungování jednotného evropského přístupového místa by měly být určeny orgány shromažďující informace, které by od subjektu shromažďovaly informace o finančních službách, kapitálových trzích a udržitelnosti. Neexistuje-li orgán shromažďující informace, který již byl zřízen podle práva Unie, měly by si členské státy zachovat flexibilitu při organizaci shromažďování informací v rámci své jurisdikce, určit alespoň jeden orgán shromažďující informace, jak je vymezen v nařízení (EU) 2023/2859, který by shromažďoval a uchovával informace, a měly by o tom informovat ESMA. Za účelem zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě nákladově efektivním způsobem by se shromažďování, předávání a uchovávání informací mělo v co největší možné míře zakládat na stávajících postupech a infrastruktuře shromažďování, předávání a uchovávání informací zavedených na vnitrostátní úrovni a na stávajících postupech a infrastruktuře pro předávání informací od orgánů shromažďujících informace ESMA.

(7)

Aby se zajistilo, že jednotné evropské přístupové místo poskytne včasný přístup k informacím, které jsou relevantní pro finanční služby, kapitálové trhy a udržitelnost, jak je stanoveno v nařízení (EU) 2023/2859, měly by subjekty předkládat své informace orgánu shromažďujícímu informace současně s jejich zveřejněním. Orgány shromažďující informace by pak měly tyto informace dávat k dispozici jednotnému evropskému přístupovému místu automaticky. Orgány shromažďující informace by měly při předávání informací ESMA bez zbytečného odkladu v co největší míře vycházet ze stávajících postupů a infrastruktury pro shromažďování informací na úrovni Unie a členských států.

(8)

Aby byly informace v jednotném evropském přístupovém místě digitálně použitelné, měly by subjekty předkládat informace orgánům shromažďujícím informace ve formátu, ze kterého lze získat údaje, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu. K informacím, které subjekty předkládají orgánům shromažďujícím informace, by měla být připojena metadata požadovaná těmito orgány. Komise by měla být zmocněna k přijetí prováděcích technických norem vypracovaných Evropským orgánem dohledu (Evropským orgánem pro bankovnictví) (EBA) zřízeným nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 (5), Evropským orgánem dohledu (Evropským orgánem pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění) (EIOPA) zřízeným nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1094/2010 (6) nebo ESMA (společně označovanými jako „evropské orgány dohledu“), které upřesní metadata pro každou informaci, strukturu údajů v informacích, informace, pro něž se vyžaduje strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech použít. Pokud jde o prováděcí technické normy týkající se informací o udržitelnosti, měly by evropské orgány dohledu prostřednictvím společného výboru spolupracovat na vypracování návrhů těchto norem s Evropskou poradní skupinou pro účetní výkaznictví (EFRAG). Zavedení strojově čitelného formátu by mělo být odůvodněno analýzou, jež zohlední náklady a přínosy pro subjekty a uživatele informací a rovněž pro všechny ostatní dotyčné strany, zejména orgány shromažďující informace, příslušné orgány a evropské orgány dohledu.

(9)

Orgány shromažďující informace by neměly být odpovědné za ověřování správnosti obsahu informací, které jim subjekty předkládají, ledaže by k tomu byly zmocněny v souladu s použitelnými legislativními akty Unie vyjmenovanými v příloze nařízení EU) (EU) 2023/2859. Subjekty, které předkládají informace povinně, by měly odpovídat za zajištění přesnosti předložených informací v souladu se svými právními povinnostmi podle platných legislativních aktů Unie vyjmenovaných v uvedené příloze nebo podle vnitrostátních právních předpisů.

(10)

Evropský inspektor ochrany údajů byl konzultován v souladu s čl. 42 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 (7)a dne 19. ledna 2022 předložil své formální připomínky.

(11)

Evropská centrální banka vydala své stanovisko dne 7. června 2022 (8).

(12)

Jelikož cíle této směrnice, totiž harmonizace požadavků na zveřejňování informací, které by měly být přístupné prostřednictvím jednotného evropského přístupového místa, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jej z důvodu jeho rozsahu a účinků může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje tato směrnice rámec toho, co je nezbytné k dosažení tohoto cíle.

(13)

Proto by měly být odpovídajícím způsobem změněny tyto směrnice:

Směrnice 2002/87/ES Evropského parlamentu a Rady (9);

Směrnice 2004/25/ES Evropského parlamentu a Rady (10);

Směrnice 2004/109/ES Evropského parlamentu a Rady (11);

Směrnice 2006/43/ES Evropského parlamentu a Rady (12);

Směrnice 2007/36/ES Evropského parlamentu a Rady (13);

Směrnice 2009/65/ES Evropského parlamentu a Rady (14);

Směrnice 2009/138/ES Evropského parlamentu a Rady (15);

Směrnice 2011/61/EU Evropského parlamentu a Rady (16);

Směrnice 2013/34/EU Evropského parlamentu a Rady (17);

Směrnice 2013/36/EU Evropského parlamentu a Rady (18);

Směrnice 2014/59/EU Evropského parlamentu a Rady (19);

Směrnice 2014/65/EU Evropského parlamentu a Rady (20);

Směrnice (EU) 2016/97 Evropského parlamentu a Rady (21);

Směrnice (EU) 2016/2341 Evropského parlamentu a Rady (22);

Směrnice (EU) 2019/2034 Evropského parlamentu a Rady (23);

Směrnice (EU) 2019/2162 Evropského parlamentu a Rady (24),

PŘIJALY TUTO SMĚRNICI:

Článek 1

Změna směrnice 2002/87/ES

Ve směrnici 2002/87/ES se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 30b

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2030 při zveřejňování jakýchkoli informací uvedených v čl. 9 odst. 4 této směrnice předkládaly regulované podniky tyto informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*1) současně orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy regulovaného podniku, kterého se informace týkají,

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící regulovanému podniku upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

velikost regulovaného podniku podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení,

iv)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

v)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy vyžadují, aby regulované podniky získaly identifikační kód právnické osoby.

3.   Pro účely zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

4.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA) návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím,

b)

strukturování údajů v informacích,

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) ESMA posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a provede vhodné praktické zkoušky.

ESMA tyto návrhy prováděcích technických norem předloží Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1095/2010.

5.   V případě potřeby přijme ESMA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 4 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 2

Změna směrnice 2004/25/ES

Ve směrnici 2004/25/ES se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 16a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2030 společnosti při zveřejňování veškerých informací uvedených v čl. 4 odst. 2 písm. c), čl. 6 odst. 1 a 2 a čl. 9 odst. 5 této směrnice předkládaly tyto informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*2) současně relevantnímu orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby tyto informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy společnosti, které se informace týkají,

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící společnosti upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

velikost společnosti podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení,

iv)

průmyslová odvětví hospodářských činností společnosti upřesněná podle čl. 7 odst. 4 písm. e) uvedeného nařízení,

v)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

vi)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy vyžadují, aby společnosti získaly identifikační kód právnické osoby.

3.   Do 9. ledna 2030 určí členské státy pro účely zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě alespoň jeden orgán shromažďující informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 a oznámí jej Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA).

4.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby byly informace uvedené v čl. 5 odst. 4 této směrnice zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 orgán příslušný k dohledu nad nabídkou určený podle čl. 4 odst. 1 této směrnice.

Členské státy zajistí, aby tyto informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy společnosti, které se informace týkají,

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící společnosti upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

5.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje ESMA návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím,

b)

strukturování údajů v informacích,

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) ESMA posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a provede vhodné praktické zkoušky.

ESMA tyto návrhy prováděcích technických norem předloží Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1095/2010.

6.   V případě potřeby přijme ESMA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 5 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 3

Změny směrnice 2004/109/ES

Směrnice 2004/109/ES se mění takto:

1)

Článek 21a se zrušuje.

2)

Vkládá se nový článek, který zní:

„Článek 23a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. července 2026 při zveřejňování regulovaných informací uvedených v čl. 21 odst. 1 této směrnice emitent nebo osoba, která požádala o přijetí k obchodování na regulovaném trhu bez souhlasu emitenta, předkládali tyto regulované informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*3) současně orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby tyto regulované informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie nebo členských států, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy emitenta, kterého se informace týkají,

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící emitentovi upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

velikost emitenta podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení,

iv)

průmyslová odvětví hospodářských činností emitenta upřesněná podle čl. 7 odst. 4 písm. e) uvedeného nařízení,

v)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

vi)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) vyžadují členské státy, aby emitenti získali identifikační kód právnické osoby.

3.   Pro účely zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 úředně určený mechanismus ustanovený podle čl. 21 odst. 2 této směrnice.

4.   Od 10. července 2026 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 29 odst. 1 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán podle této směrnice.

Členské státy zajistí, aby tyto informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny jména fyzické osoby nebo všechny názvy právnické osoby, jichž se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící dané právnické osobě upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

5.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy regulovaných informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje ESMA návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

veškerá další metadata, která mají být k těmto informacím připojena, včetně pololetní finanční zprávy uvedené v čl. 5 odst. 1,

b)

strukturování údajů a strojově čitelný formát použitelný pro informace uvedené v písmenu a) tohoto pododstavce.

Pro účely písmene b) posoudí ESMA výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a provede vhodné praktické zkoušky.

ESMA předloží tyto návrhy prováděcích technických norem Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1095/2010.

6.   V případě potřeby přijme ESMA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 5 prvním pododstavcem písm. a).

(*3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 ze dne 13. prosince 2023, kterým se zřizuje jednotné evropské přístupové místo poskytující centralizovaný přístup k veřejně dostupným informacím o finančních službách, kapitálových trzích a udržitelnosti (Úř. věst. L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).“ "

Článek 4

Změna směrnice 2006/43/ES

Ve směrnici 2006/43/ES se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 20a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v článku 30c této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*4). Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 uvedeného nařízení příslušný orgán podle této směrnice.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechna jména statutárního auditora nebo všechny názvy auditorské společnosti, jichž se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící auditorské společnosti upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859+;

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v článku 15 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 veřejný rejstřík.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechna jména statutárního auditora nebo všechny názvy auditorské společnosti, jichž se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící auditorské společnosti upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

Článek 5

Změna směrnice 2007/36/ES

Ve směrnici 2007/36/ES se vkládá nová kapitola, která zní:

Kapitola IIb

Jednotné evropské přístupové místo

„Článek 14c

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2030 institucionální investoři, správci aktiv, poradci pro hlasování a společnosti při zveřejňování jakýchkoli informací uvedených v čl. 3g odst. 1, čl. 3h odst. 1 a 2, čl. 3j odst. 1 a 2, čl. 9a odst. 7, čl. 9b odst. 5, čl. 9c odst. 2 a 7 a čl. 14 odst. 2 této směrnice předkládali tyto informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*5) současně orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby tyto informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU)2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy institucionálního investora, správce aktiv, poradce pro hlasování nebo společnosti, jichž se informace týkají,

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící institucionálnímu investorovi, správci aktiv, poradci pro hlasování nebo společnosti upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

velikost institucionálního investora, správce aktiv, poradce pro hlasování nebo společnosti podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení;

iv)

průmyslová odvětví hospodářských činností společnosti upřesněná podle čl. 7 odst. 4 písm. e) uvedeného nařízení,

v)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

vi)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy vyžadují, aby institucionální investoři, správci aktiv, poradci pro hlasování a společnosti získali identifikační kód právnické osoby.

3.   Do 9. ledna 2030 určí členské státy pro účely zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě alespoň jeden orgán shromažďující informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 a oznámí to ESMA.

4.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje ESMA návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím;

b)

strukturování údajů v informacích;

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) ESMA posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a provede vhodné praktické zkoušky.

ESMA tyto návrhy prováděcích technických norem předloží Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1095/2010.

5.   V případě potřeby přijme ESMA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 4 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 6

Změna směrnice 2009/65/ES

Ve směrnici 2009/65/ES se v kapitole IX doplňuje nový oddíl, který zní:

„ODDÍL 4

ZPŘÍSTUPNĚNÍ INFORMACÍ V JEDNOTNÉM EVROPSKÉM PŘÍSTUPOVÉM MÍSTĚ

Článek 82a

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2028 správcovské společnosti a investiční společnosti při zveřejňování jakýchkoli informací uvedených v čl. 68 odst. 1 a čl. 78 odst. 1 této směrnice předkládaly tyto informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*6) současně orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby tyto informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU)2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy SKIPCP, kterého se informace týkají;

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící SKIPCP upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

velikost subjektu SKIPCP podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení;

iv)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

v)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy zajistí, aby SKIPCP získaly identifikační kód právnické osoby.

3.   Pro účely zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

4.   Od 10. ledna 2028 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 6 odst. 1 druhém pododstavci této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 vnitrostátní příslušný orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy správcovské společnosti, které se informace týkají,

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící správcovské společnosti upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) uvedeného nařízení,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

5.   Od 10. ledna 2028 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 99b odst. 1 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy SKIPCP, kterého se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící SKIPCP upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

6.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje Evropský orgán dohledu (Evropský orgán pro cenné papíry a trhy) návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím;

b)

strukturování údajů v informacích;

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) Evropský orgán dohledu (Evropský orgán pro cenné papíry a trhy) posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a provede vhodné praktické zkoušky.

Evropský orgán dohledu (Evropský orgán pro cenné papíry a trhy) tyto návrhy prováděcích technických norem předloží Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1095/2010.

7.   V případě potřeby přijme Evropský orgán dohledu (Evropský orgán pro cenné papíry a trhy) obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 6 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 7

Změna směrnice 2009/138/ES

Ve směrnici 2009/138/ES se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 304b

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2030 pojišťovny nebo zajišťovny při zveřejňování jakýchkoli informací uvedených v čl. 51 odst. 1 a čl. 256 odst. 1 této směrnice předkládaly tyto informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*7) současně relevantnímu orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859 nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy pojišťovny nebo zajišťovny, jichž se informace týkají;

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící pojišťovně nebo zajišťovně upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

velikost pojišťovny nebo zajišťovny podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení;

iv)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

v)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy zajistí, aby pojišťovny nebo zajišťovny získaly identifikační kód právnické osoby.

3.   Do 9. ledna 2030 určí členské státy pro účely zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě alespoň jeden orgán shromažďující informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 a oznámí to Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA).

4.   Od 10. ledna 2030 jsou informace uvedené v článku 25a této směrnice zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 EIOPA. EIOPA získá pro účely sestavení seznamu uvedeného v článku 25a této směrnice tyto informace z informací oznámených příslušnými orgány v souladu s článkem 25a této směrnice.

Tyto informace musí splňovat tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy pojišťovny nebo zajišťovny, jichž se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící pojišťovně nebo zajišťovně upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

5.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 271 odst. 1 a čl. 280 odst. 1 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy pojišťovny nebo zajišťovny, jichž se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící pojišťovně nebo zajišťovně upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

6.   Pro zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje EIOPA návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím;

b)

strukturování údajů v informacích;

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) EIOPA posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a provede vhodné praktické zkoušky.

EIOPA předloží tento návrh prováděcích technických norem Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1094/2010.

7.   V případě potřeby přijme EIOPA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 6 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 8

Změna směrnice 2011/61/EU

Ve směrnici 2011/61/EU se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 69b

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

Od 10. ledna 2030 jsou informace uvedené v čl. 7 odst. 5 druhém pododstavci této směrnice zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*8). Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 orgán pro cenné papíry a trhy.

Tyto informace musí splňovat tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy správce povoleného podle této směrnice a seznam alternativních investičních fondů spravovaných nebo nabízených tímto správcem, jichž se informace týkají,

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící správci povolenému podle této směrnice upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859 a seznam alternativních investičních fondů spravovaných nebo nabízených tímto správcem,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

Článek 9

Změna směrnice 2013/34/EU

Ve směrnici 2013/34/EU se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 33a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Od 10. ledna 2028 členské státy zajistí, aby při zveřejňování zprávy vedení podniku, konsolidované zprávy vedení podniku, které v případě obou těchto zpráv obsahují informace požadované v článku 8 nařízení (EU) 2020/852, a při zveřejňování ročních účetních závěrek, konsolidovaných účetních závěrek, zprávy o auditu, zprávy o ověření, zpráv o udržitelnosti podniků ze třetích zemí a souvisejícího závěru o ověření, prohlášení uvedeného v čl. 40a odst. 2 čtvrtém pododstavci této směrnice, zprávy o platbách vládám a konsolidované zprávy o platbách vládám podle článků 30, 40d a 45 této směrnice předkládaly podniky uvedené v článcích 19a, 29a a 40a této směrnice tyto závěrky a zprávy za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*9) současně orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 4 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie či vnitrostátní právo, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy podniku, jehož se informace týkají, a názvy mateřského podniku, který podává informace na úrovni skupiny, je-li podnik podávající informace dceřiným podnikem osvobozeným od této povinnosti podle čl. 29a odst. 4 druhého pododstavce,

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící podniku a v případě, že je podnik podávající informace dceřiným podnikem osvobozeným od této povinnosti podle čl. 29a odst. 4 druhého pododstavce, identifikační kód právnické osoby patřící mateřskému podniku, který podává informace na úrovni skupiny, upřesněné podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

velikost podniku podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení;

iv)

průmyslová odvětví hospodářských činností podniku upřesněná v čl. 7 odst. 4 písm. e) uvedeného nařízení,

v)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

vi)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pokud podnik předložil informace uvedené v odstavci 1 tohoto článku úředně určenému mechanismu podle článku 23a směrnice 2004/109/ES za účelem zpřístupnění těchto informací v jednotném evropském přístupovém místě, má se za to, že tento podnik splnil své povinnosti podle odstavce 1 tohoto článku za předpokladu, že tyto informace splňují všechny požadavky na metadata stanovené v odstavci 1 tohoto článku.

3.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy zajistí, aby podniky získaly identifikační kód právnické osoby.

4.   Do 9. ledna 2028 určí členské státy pro účely zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě alespoň jeden orgán shromažďující informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 a oznámí to ESMA.

5.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 je Komisi svěřena pravomoc přijímat prováděcí opatření, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím;

b)

strukturování údajů v informacích;

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

6.   V případě potřeby přijme Komise pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 5 písm. a).

Článek 10

Změna směrnice 2013/36/EU

Ve směrnici 2013/36/EU se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 116a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 68 odst. 1 a 2 a čl. 131 odst. 12 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*10). Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 uvedeného nařízení příslušný orgán nebo pověřený orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechna jména fyzické osoby nebo názvy instituce, jichž se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící instituci upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

Článek 11

Změna směrnice 2014/59/EU

Ve směrnici 2014/59/EU se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 128a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2030 příslušné subjekty při zveřejňování jakýchkoli informací uvedených v čl. 26 odst. 1 a čl. 45i odst. 3 této směrnice předkládaly tyto informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*11) současně relevantnímu orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy příslušného subjektu, kterého se informace týkají;

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící příslušnému subjektu upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

velikost příslušného subjektu podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení;

iv)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

v)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy zajistí, aby subjekty získaly identifikační kód právnické osoby.

3.   Do 9. ledna 2030 určí členské státy pro účely zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě alespoň jeden orgán shromažďující informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 a oznámí to ESMA.

4.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 29 odst. 1 a čl. 112 odst. 1 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy příslušné instituce, které se informace týkají,

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící příslušné instituci upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

5.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 33a odst. 8, čl. 35 odst. 1, čl. 83 odst. 4 a čl. 112 odst. 1 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 orgán příslušný k řešení krize.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy příslušné instituce, které se informace týkají,

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící příslušné instituci upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) uvedeného nařízení,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

6.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje EBA návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím,

b)

strukturování údajů v informacích,

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) EBA posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a za tímto účelem provede vhodné praktické zkoušky.

EBA tyto návrhy prováděcích technických norem předloží Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1093/2010.

7.   V případě potřeby přijme EBA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 6 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 12

Změna směrnice 2014/65/EU

Ve směrnici 2014/65/EU se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 87a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2030 investiční podniky, organizátoři trhu nebo emitenti při zveřejňování jakýchkoli informací uvedených v čl. 27 odst. 3 a 6, čl. 33 odst. 3 písm. c), d) a f) a čl. 46 odst. 2 této směrnice předkládaly tyto informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*12) současně relevantnímu orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy investičního podniku, účastníka trhu nebo emitenta, kterých se informace týkají,

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící investičnímu podniku, organizátorovi trhu nebo emitentovi upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

velikost investičního podniku, organizátora trhu nebo emitenta podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení;

iv)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

v)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy zajistí, aby investiční podniky, organizátoři trhu a emitenti získali identifikační kód právnické osoby.

3.   Do 9. ledna 2030 určí členské státy pro účely zpřístupnění informací uvedených v čl. 27 odst. 3 a 6 a čl. 33 odst. 3 písm. c), d) a f) této směrnice v jednotném evropském přístupovém místě alespoň jeden orgán shromažďující informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 a oznámí to ESMA.

Pro účely zpřístupnění informací uvedených v čl. 46 odst. 2 této směrnice v jednotném evropském přístupovém místě je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

4.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby byly informace uvedené v čl. 32 odst. 2 prvním pododstavci, čl. 52 odst. 2 a čl. 71 odst. 1 a 2 této směrnice zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy investičního podniku nebo organizátora trhu, kterých se informace týkají,

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící investičnímu podniku nebo organizátorovi trhu upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení a

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

5.   Od 10. ledna 2030 jsou informace uvedené v čl. 5 odst. 3, čl. 18 odst. 10 čtvrté větě a čl. 58 odst. 1 písm. a) této směrnice zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 ESMA.

Tyto informace musí splňovat tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy investičního podniku nebo organizátora trhu, kterých se informace týkají,

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící investičnímu podniku nebo organizátorovi trhu upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

6.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 29 odst. 3 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 veřejný rejstřík..

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy vázaného zástupce, kterého se informace týkají,

ii)

případně identifikační kód právnické osoby patřící vázanému zástupci upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

7.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje ESMA návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím,

b)

strukturování údajů v informacích,

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) ESMA posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a za tímto účelem provede vhodné praktické zkoušky.

ESMA tyto návrhy prováděcích technických norem předloží Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1095/2010.

8.   V případě potřeby přijme ESMA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 7 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 13

Změna směrnice (EU) 2016/97

Ve směrnici (EU) 2016/97 se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 40a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 32 odst. 1 a 2 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*13). Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy subjektu, kterého se informace týkají,

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící subjektu upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

Článek 14

Změna směrnice (EU) 2016/2341

Ve směrnici (EU) 2016/2341 se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 63a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2030 IZPP při zveřejňování jakýchkoli informací uvedených v čl. 23 odst. 2, článků 29 a 30 této směrnice tyto informace předkládaly za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*14) současně relevantnímu orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy IZPP, které se informace týkají,

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící IZPP upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859,

iii)

velikost instituce IZPP podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení,

iv)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení,

v)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy zajistí, aby IZPP získaly identifikační kód právnické osoby.

3.   Do 9. ledna 2030 určí členské státy za účelem zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě alespoň jeden orgán shromažďující informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 a oznámí to Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA).

4.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v čl. 48 odst. 4 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859,

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy osoby, které byla uložena správní sankce nebo jiné opatření, které se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící osobě, které byla uložena správní sankce nebo jiné opatření, upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

5.   Pro zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje orgán EIOPA návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím,

b)

strukturování údajů v informacích,

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) orgán EIOPA posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a provede vhodné praktické zkoušky.

Orgán EIOPA tyto návrhy prováděcích technických norem předloží Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1094/2010.

6.   V případě potřeby přijme orgán EIOPA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předkládaných v souladu s odst. 5 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 15

Změna směrnice (EU) 2019/2034

Ve směrnici (EU) 2019/2034 se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 44a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2030 investiční podniky nebo mateřské podniky při zveřejňování jakýchkoli informací uvedených v článku 44 této směrnice předkládaly tyto informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*15) současně relevantnímu orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy investičního podniku nebo mateřského podniku, jichž se informace týkají;

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící investičnímu podniku nebo mateřskému podniku upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

velikost investičního podniku nebo mateřského podniku podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení;

iv)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

v)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy zajistí, aby investiční podniky nebo mateřské podniky získaly identifikační kód právnické osoby.

3.   Do 9. ledna 2030 určí členské státy pro účely zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě alespoň jeden orgán shromažďující informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 a oznámí to orgánu ESMA.

4.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v článku 20 této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy investičního podniku, kterého se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící investičnímu podniku upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

5.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje EBA návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím;

b)

strukturování údajů v informacích;

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) EBA posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a za tímto účelem provede vhodné praktické zkoušky.

EBA tyto návrhy prováděcích technických norem předloží Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1093/2010.

6.   V případě potřeby přijme EBA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat předložených v souladu s čl. 5 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 16

Změna směrnice (EU) 2019/2162

Ve směrnici (EU) 2019/2162 se vkládá nový článek, který zní:

„Článek 26a

Zpřístupnění informací v jednotném evropském přístupovém místě

1.   Členské státy zajistí, aby od 10. ledna 2030 úvěrové instituce, jimž je povoleno vydávat kryté dluhopisy, při zveřejňování jakýchkoli informací uvedených v článku 14 této směrnice předkládaly tyto informace za účelem jejich zpřístupnění v jednotném evropském přístupovém místě zřízeném podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 (*16) relevantnímu orgánu shromažďujícímu informace, který je uveden v odstavci 3 tohoto článku.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859, nebo vyžaduje-li to právo Unie, ve strojově čitelném formátu, ve smyslu čl. 2 bodu 4 uvedeného nařízení;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy úvěrové instituce, které je povoleno vydávat kryté dluhopisy, jíž se informace týkají;

ii)

identifikační kód právnické osoby patřící úvěrové instituci, které je povoleno vydávat kryté dluhopisy, upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

velikost úvěrové instituce, které je povoleno vydávat kryté dluhopisy, podle kategorií uvedených v čl. 7 odst. 4 písm. d) uvedeného nařízení;

iv)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

v)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

2.   Pro účely odst. 1 písm. b) bodu ii) členské státy zajistí, aby úvěrové instituce, kterým je povoleno vydávat kryté dluhopisy, získaly identifikační kód právnické osoby.

3.   Do 9. ledna 2030 určí členské státy za účelem zpřístupnění informací uvedených v odstavci 1 tohoto článku v jednotném evropském přístupovém místě alespoň jeden orgán shromažďující informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 a oznámí to Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy.

4.   Od 10. ledna 2030 členské státy zajistí, aby informace uvedené v článku 24 a čl. 26 odst. 1 písm. b) a c) této směrnice byly zpřístupněny v jednotném evropském přístupovém místě. Za tímto účelem je orgánem shromažďujícím informace ve smyslu čl. 2 bodu 2 nařízení (EU) 2023/2859 příslušný orgán.

Členské státy zajistí, aby informace splňovaly tyto požadavky:

a)

předkládají se ve formátu, ze kterého lze získat údaje, ve smyslu čl. 2 bodu 3 nařízení (EU) 2023/2859;

b)

jsou k nim připojena tato metadata:

i)

všechny názvy úvěrové instituce, které je povoleno vydávat kryté dluhopisy, jíž se informace týkají;

ii)

je-li k dispozici, identifikační kód právnické osoby patřící úvěrové instituci, které je povoleno vydávat kryté dluhopisy, upřesněný podle čl. 7 odst. 4 písm. b) nařízení (EU) 2023/2859;

iii)

druh informací klasifikovaných podle čl. 7 odst. 4 písm. c) uvedeného nařízení;

iv)

poznámka, zda informace obsahují osobní údaje.

5.   Pro účely zajištění účinného shromažďování a správy informací předkládaných v souladu s odstavcem 1 vypracuje EBA návrhy prováděcích technických norem, v nichž upřesní:

a)

všechna ostatní metadata, která mají být připojena k informacím;

b)

strukturování údajů v informacích;

c)

informace, pro které je vyžadován strojově čitelný formát, a to, jaký strojově čitelný formát se má v takových případech používat.

Pro účely písmene c) EBA posoudí výhody a nevýhody různých strojově čitelných formátů a provede vhodné praktické zkoušky.

EBA tyto návrhy prováděcích technických norem předloží Komisi.

Komisi je svěřena pravomoc přijímat prováděcí technické normy uvedené v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1093/2010.

6.   V případě potřeby přijme EBA obecné pokyny k zajištění správnosti metadat překládaných v souladu s odst. 5 prvním pododstavcem písm. a).

Článek 17

Provedení ve vnitrostátním právu

1.   Členské státy přijmou a zveřejní do 10. ledna 2026 právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí. Znění těchto předpisů neprodleně sdělí Komisi.

2.   Odchylně od odstavce 1 tohoto článku členské státy přijmou a zveřejní do 10. července 2025 právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s článkem 3. Znění těchto předpisů neprodleně sdělí Komisi.

Tyto předpisy přijaté členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si stanoví členské státy.

3.   Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 18

Vstup v platnost

Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Článek 19

Určení

Tato směrnice je určena členským státům.

Ve Štrasburku dne 13. prosince 2023.

Za Evropský parlament

předsedkyně

R. METSOLA

Za Radu

předseda

P. NAVARRO RÍOS


(1)   Úř. věst. C 290, 29.7.2022, s. 58.

(2)  Postoj Evropského parlamentu ze dne 9. listopadu 2023 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 27. listopadu 2023.

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2859 ze dne 13. prosince 2023, kterým se zřizuje jednotné evropské přístupové místo poskytující centralizovaný přístup k veřejně dostupným informacím o finančních službách, kapitálových trzích a udržitelnosti (Úř. věst. L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj.).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/78/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 12).

(6)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1094/2010, ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/79/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 48).

(7)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie, o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).

(8)   Úř. věst. C 307, 12.8.2022, s. 3.

(9)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/87/ES ze dne 16. prosince 2002 o doplňkovém dozoru nad úvěrovými institucemi, pojišťovnami a investičními podniky ve finančním konglomerátu a o změně směrnice Rady 73/239/EHS, 79/267/EHS, 92/49/EHS, 92/96/EHS, 93/6/EHS a 93/22/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/78/ES a 2000/12/ES (Úř. věst. L 35, 11.2.2003, s. 1).

(10)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/25/ES ze dne 21. dubna 2004 o nabídkách převzetí (Úř. věst. L 142, 30.4.2004, s. 12).

(11)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/109/ES ze dne 15. prosince 2004 o harmonizaci požadavků na průhlednost týkajících se informací o emitentech, jejichž cenné papíry jsou přijaty k obchodování na regulovaném trhu a o změně směrnice 2001/34/ES (Úř. věst. L 390, 31.12.2004, s. 38).

(12)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES ze dne 17. května 2006 o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek, o změně směrnic Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS a o zrušení směrnice Rady 84/253/EHS (Úř. věst. L 157, 9.6.2006, s. 87).

(13)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/36/ES ze dne 11. července 2007 o výkonu některých práv akcionářů ve společnostech s kótovanými akciemi (Úř. věst. L 184, 14.7.2007, s. 17).

(14)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/65/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (SKIPCP) (Úř. věst. L 302, 17.11.2009, s. 32).

(15)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES ze dne 25. listopadu 2009 o přístupu k pojišťovací a zajišťovací činnosti a jejím výkonu (Solventnost II) (Úř. věst. L 335, 17.12.2009, s. 1).

(16)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/61/EU ze dne 8. června 2011 o správcích alternativních investičních fondů a o změně směrnic 2003/41/ES a 2009/65/ES a nařízení (ES) č. 1060/2009 a (EU) č. 1095/2010 (Úř. věst. L 174, 1.7.2011, s. 1).

(17)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU ze dne 26. června 2013 o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků, o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES a o zrušení směrnic Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (Úř. věst. L 182, 29.6.2013, s. 19).

(18)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/36/EU ze dne 26. června 2013 o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi, o změně směrnice 2002/87/ES a zrušení směrnic 2006/48/ES a 2006/49/ES (Úř. věst. L 176, 27.6.2013, s. 338).

(19)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/59/EU ze dne 15. května 2014, kterou se stanoví rámec pro ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků a kterou se mění směrnice Rady 82/891/EHS, směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/24/ES, 2002/47/ES, 2004/25/ES, 2005/56/ES, 2007/36/ES, 2011/35/EU, 2012/30/EU a 2013/36/EU a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 648/2012 (Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 190).

(20)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů a o změně směrnic 2002/92/ES a 2011/61/EU (Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 349).

(21)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/97 ze dne 20. ledna 2016 o distribuci pojištění (Úř. věst. L 26, 2.2.2016, s. 19).

(22)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2341 ze dne 14. prosince 2016 o činnostech institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění (IZPP) a dohledu nad nimi (Úř. věst. L 354, 23.12.2016, s. 37).

(23)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2034 ze dne 27. listopadu 2019 o obezřetnostním dohledu nad investičními podniky a o změně směrnic 2002/87/ES, 2009/65/ES, 2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU a 2014/65/EU (Úř. věst. L 314, 5.12.2019, s. 64).

(24)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2162 ze dne 27. listopadu 2019 o vydávání krytých dluhopisů a veřejném dohledu nad krytými dluhopisy a o změně směrnic 2009/65/ES a 2014/59/EU (Úř. věst. L 328, 18.12.2019, s. 29).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/2864/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU