(EU) 2023/544Směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/544 ze dne 16. prosince 2022, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES, pokud jde o výjimky pro použití olova v hliníkových slitinách pro účely strojního obrábění, ve slitinách mědi a v některých bateriích (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 73, 10.3.2023, s. 5-11 | Druh předpisu: | Směrnice v přenesené pravomoci |
Přijato: | 16. prosince 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 30. března 2023 | Nabývá účinnosti: | 30. března 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
10.3.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 73/5 |
SMĚRNICE KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/544
ze dne 16. prosince 2022,
kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES, pokud jde o výjimky pro použití olova v hliníkových slitinách pro účely strojního obrábění, ve slitinách mědi a v některých bateriích
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES ze dne 18. září 2000 o vozidlech s ukončenou životností (1), a zejména na čl. 4 odst. 2 písm. b) uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Podle čl. 4 odst. 2 písm. a) směrnice 2000/53/ES členské státy zajistí, aby materiály a součásti vozidel uvedené na trh po 1. červenci 2003 neobsahovaly olovo, rtuť, kadmium nebo šestimocný chrom. |
(2) |
V příloze II směrnice 2000/53/ES jsou uvedeny materiály a součásti vozidel, které jsou vyňaté ze zákazu podle čl. 4 odst. 2 písm. a) uvedené směrnice. |
(3) |
Komise posoudila výjimku stanovenou v položce 2c i) přílohy II směrnice 2000/53/ES ohledně hliníkových slitin pro účely strojního obrábění s ohledem na technický a vědecký pokrok. Toto posouzení vedlo k závěru, že existují vhodné alternativy, ale že k nahrazení použití olova ve všech materiálech a součástech, na něž se uvedená výjimka vztahuje, je zapotřebí přechodné období. Používání olova v dotčených materiálech a součástech, včetně olova v tvářeném hliníku, by mohlo být postupně ukončeno do konce roku 2027. Je proto vhodné pro uvedenou výjimku stanovit datum skončení platnosti. |
(4) |
Komise posoudila výjimku stanovenou v položce 3 přílohy II směrnice 2000/53/ES ohledně slitin mědi s ohledem na technický a vědecký pokrok. Toto posouzení vedlo k závěru, že stále ještě neexistují vhodné alternativy k nahrazení použití olova v materiálech a součástech, na něž se uvedená výjimka vztahuje. S ohledem na pokrok dosažený při vývoji náhrad olova v dotčených materiálech a součástech je vhodné pro uvedenou výjimku stanovit nové datum přezkumu. |
(5) |
Komise posoudila výjimku stanovenou v položce 5b přílohy II směrnice 2000/53/ES ohledně olova v bateriích pro použití v aplikacích nezahrnutých v položce 5a uvedené přílohy, která se týká baterií vysokonapěťových systémů, s ohledem na technický a vědecký pokrok. Toto posouzení vedlo k závěru, že použití olova v bateriích u aplikací, které nejsou zahrnuty v položce 5a přílohy II směrnice 2000/53/ES, lze u některých aplikací zabránit, nikoli však u baterií používaných ve 12voltových aplikacích. Za účelem uplatňování jednotného regulačního rámce pro baterie, včetně baterií, na něž se nevztahuje výjimka stanovená v položce 5a přílohy II směrnice 2000/53/ES a které se nepoužívají ve 12voltových aplikacích, je vhodné stanovit dvě samostatné položky 5b i) a 5b ii) místo jediné položky 5b. |
(6) |
V položce 5b i) by měla být stanovena výjimka pro použití olova v bateriích používaných ve 12voltových aplikacích a použití olova v bateriích ve 24voltových aplikacích ve vozidlech zvláštního určení, jak jsou definována v článku 3 nařízeníEvropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 (2). S ohledem na pokrok dosažený při vývoji náhrad olova v dotčených bateriích je vhodné pro uvedené výjimky stanovit datum přezkumu. |
(7) |
V položce 5b ii) by měla být stanovena výjimka pro použití olova v bateriích pro jiné aplikace, které nejsou zahrnuty v položce 5a a položce 5b i) přílohy II směrnice 2000/53/ES. Posouzení vedlo k závěru, že použití olověných baterií pro uvedené aplikace se lze vzhledem k pokroku dosaženému ve vývoji náhrad za použití olova v bateriích určených pro tyto aplikace vyhnout. Je proto vhodné pro uvedenou výjimku stanovit datum skončení platnosti, které umožní postupné ukončení používání olova v dotčených bateriích. |
(8) |
Směrnice 2000/53/ES by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna, |
PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
Příloha II směrnice 2000/53/ES se nahrazuje zněním uvedeným v příloze této směrnice.
Článek 2
1. Členské státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 1. června 2023. Neprodleně sdělí Komisi jejich znění.
Tyto předpisy přijaté členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si stanoví členské státy.
2. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.
Článek 3
Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Článek 4
Tato směrnice je určena členským státům.
V Bruselu dne 16. prosince 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 269, 21.10.2000, s. 34.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES (Úř. věst. L 151 14.6.2018, s. 1).
PŘÍLOHA
„PŘÍLOHA II
Materiály a součásti vyňaté z opatření uvedených v čl. 4 odst. 2 písm. a)
Připouští se maximální hodnota koncentrace látek u olova, šestimocného chromu a rtuti do 0,1 % hmotnostních v homogenním materiálu a u kadmia do 0,01 % hmotnostních v homogenním materiálu.
Náhradní díly uvedené na trh po 1. červenci 2003, které se používají pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2003, vyjma závaží pro vyvažování kol, uhlíkových kartáčků pro elektrické motory a brzdových obložení, se vyjímají z čl. 4 odst. 2 písm. a) směrnice 2000/53/ES.
Materiály a součásti |
Rozsah a ukončení platnosti výjimky |
Má být označeno nebo umožňovat identifikaci podle čl. 4 odst. 2 písm. b) bodu iv) |
||||||||
Olovo jako legující prvek |
||||||||||
|
|
|
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
|
||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2005 |
|
||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2008 |
|
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2028 a náhradní díly pro tato vozidla |
|
||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2008 |
|
||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2011 |
|
||||||||
Olovo a sloučeniny olova v součástech |
||||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2019 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||||
|
X |
|||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2024 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2005 |
|
||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2006 |
|
||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2009 |
|
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2011 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2013 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2015 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
X (5) |
|||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2017 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2024 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. říjnem 2022 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného od 1. října 2022 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2020 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2024 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (5) |
||||||||
|
Jako náhradní díly pro typy motorů vyvinuté před 1. červencem 2003 |
|
||||||||
|
|
X (6) (pro součásti jiné než piezoelektrické součásti v motorech) |
||||||||
|
|
|
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
|
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2017 a náhradní díly pro tato vozidla |
|
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. červencem 2006 a náhradní díly pro tato vozidla |
|
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2019 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||||
Šestimocný chrom |
||||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2007 |
|
||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2008 |
|
||||||||
Šestimocný chrom jako antikorozní činidlo v chladicích systémech z uhlíkové oceli v absorpčních ledničkách do 0,75 % hmotnostních v chladicí kapalině:
|
V případě a): vozidla typu schváleného před 1. lednem 2020 a náhradní díly pro tato vozidla V případě b): vozidla typu schváleného před 1. lednem 2026 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||||
Rtuť |
||||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. červencem 2012 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. červencem 2012 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||||
Kadmium |
||||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 31. prosincem 2008 |
|
||||||||
Poznámky k tabulce |
(1) Tuto výjimku je třeba přezkoumat v roce 2024.
(2) Vztahuje se na hliníkové slitiny, ve kterých není olovo použito záměrně, ale které ho obsahují z důvodu použití recyklovaného hliníku.
(3) Tuto výjimku je třeba přezkoumat v roce 2025.
(4) Systémy se stejnosměrným napětím > 75 V podle článku 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/35/EU ze dne 26. února 2014 o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se dodávání elektrických zařízení určených pro používání v určitých mezích napětí na trh (Úř. věst. L 96, 29.3.2014, s. 357).
(5) Demontáž, je-li ve vztahu k položce 10a. překročena průměrná prahová hodnota 60 g na vozidlo. Pro účely této poznámky se neberou v úvahu elektronická zařízení neinstalovaná výrobcem na výrobní lince.
(6) Demontáž, je-li ve vztahu k položkám 8a. až 8k. překročena průměrná prahová hodnota 60 g na vozidlo. Pro účely této poznámky se neberou v úvahu elektronická zařízení neinstalovaná výrobcem na výrobní lince.
(7) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES (Úř. věst. L 151 14.6.2018, s. 1).