(EU) 2023/136Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/136 ze dne 18. ledna 2023, kterým se mění směrnice 2003/87/ES, pokud jde o oznámení kompenzace v souvislosti s celosvětovým tržním opatřením pro provozovatele letadel se sídlem v Unii (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 19, 20.1.2023, s. 1-4 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 21. ledna 2023 Autor předpisu: Evropský parlament; Rada Evropské unie
Platnost od: 21. ledna 2023 Nabývá účinnosti: 21. ledna 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



20.1.2023   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 19/1


ROZHODNUTÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2023/136

ze dne 18. ledna 2023,

kterým se mění směrnice 2003/87/ES, pokud jde o oznámení kompenzace v souvislosti s celosvětovým tržním opatřením pro provozovatele letadel se sídlem v Unii

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 192 odst. 1 této smlouvy,

s ohledem na návrh Evropské komise,

po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,

s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),

s ohledem na stanovisko Výboru regionů (2),

v souladu s řádným legislativním postupem (3),

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (dále jen „program CORSIA“) Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) je používán od roku 2019 k monitorování, vykazování a ověřování emisí a má být celosvětově uplatňovaným tržním opatřením, jehož cílem je kompenzovat emise oxidu uhličitého v mezinárodním letectví ode dne 1. ledna 2021 nad stanovenou úroveň emisí pomocí určitých kompenzačních kreditů.

(2)

Pařížská dohoda, přijatá v prosinci roku 2015 v rámci Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu (UNFCCC) (4), vstoupila v platnost v listopadu roku 2016. Její smluvní strany se dohodly, že udrží nárůst průměrné globální teploty na úrovni výrazně nižší než 2 °C ve srovnání s úrovní před industrializací a že budou usilovat o omezení tohoto nárůstu na 1,5 °C oproti období před industrializací. Uvedený závazek byl dále posílen přijetím Klimatického paktu z Glasgow v listopadu 2021, v němž konference smluvních stran uznala, že dopady změny klimatu by mohly být při nárůstu teploty o 1,5 °C mnohem nižší než v případě nárůstu teploty o 2 °C, a rozhodla se, že bude v úsilí o omezení nárůstu teploty na 1,5 °C pokračovat.

(3)

Se zohledněním rozdílů mezi právními předpisy Unie a ustanoveními prvního vydání přílohy 16 svazku IV Úmluvy o mezinárodním civilním letectví – program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví, kterým se zavádí mezinárodní normy a doporučené postupy v oblasti ochrany životního prostředí pro program CORSIA (dále jen „normy a doporučené postupy pro program CORSIA“), oznámených ICAO v návaznosti na přijetí rozhodnutí Rady (EU) 2018/2027 (5), a způsobu, jakým Evropský parlament a Rada mění právní předpisy Unie, má Unie v úmyslu provádět program CORSIA prostřednictvím směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES (6).

(4)

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 (7) bylo přijato za účelem vhodného provedení pravidel programu CORSIA pro monitorování, vykazování a ověřování emisí v letectví. Kompenzace ve smyslu norem a doporučených postupů pro program CORSIA se vypočítává na základě emisí CO2 ověřených v souladu s uvedeným nařízením v přenesené pravomoci.

(5)

Vzhledem k velkému poklesu emisí z letecké dopravy v roce 2020 v důsledku pandemie COVID-19 Rada ICAO na svém 220. zasedání v červnu 2020 rozhodla, že emise z roku 2019 by měly být použity jako výchozí hodnota pro výpočet kompenzace, kterou mají provozovatelé letadel provést za období 2021 až 2023. Uvedené rozhodnutí bylo schváleno 41. shromážděním ICAO v říjnu 2022.

(6)

Emise z letectví v roce 2021 nepřekročily kolektivní úrovně z roku 2019. ICAO dne 31. října 2022 stanovila, že se růstový faktor odvětví (SGF) pro emise za rok 2021 rovná nule. SGF je parametrem metodiky programu CORSIA používané k výpočtu ročních kompenzačních požadavků na provozovatele. Dodatečná kompenzace provozovateli pro rok 2021 má proto být nulová.

(7)

Členské státy by měly provést program CORSIA tak, že provozovatelům letadel, kteří jsou držiteli osvědčení leteckého provozovatele vydaného členským státem, a provozovatelům letadel se sídlem v členském státě oznámí jejich kompenzaci za rok 2021 do 30. listopadu 2022.

(8)

Jelikož cílů tohoto rozhodnutí nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jich z důvodu rozsahu a účinků může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto rozhodnutí rámec toho, co je nezbytné pro dosažení těchto cílů.

(9)

Je důležité zajistit právní jistotu pro vnitrostátní orgány a provozovatele letadel, pokud jde o kompenzaci podle programu CORSIA pro rok 2021, co nejdříve v roce 2022. Toto rozhodnutí by proto mělo vstoupit v platnost neprodleně.

(10)

Aniž je dotčeno přijetí směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2003/87/ES, pokud jde o příspěvek letectví k cíli Unie snížit emise na úrovni celého hospodářství a vhodně zavést celosvětové tržní opatření, je toto rozhodnutí zamýšleno jako čistě dočasné opatření, které se má použít pouze do uplynutí lhůty pro provedení uvedené směrnice ve vnitrostátním právu. V případě, že zmíněná lhůta pro provedení neuplyne do 30. listopadu 2023 a ICAO stanoví, že se SGF pro emise za rok 2022 rovná nule, měly by členské státy provozovatelům letadel oznámit, že jejich požadavky na kompenzaci za rok 2022 se rovnají nule. Bude-li hodnota SGF pro emise za rok 2022 jiná než nulová, měla by mít Komise možnost případně předložit nový návrh výpočtu a oznámení těchto požadavků na kompenzaci.

(11)

Směrnice 2003/87/ES by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna,

PŘIJALY TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

V článku 12 směrnice 2003/87/ES se doplňují nové odstavce, které znějí:

„6.   Členské státy do 30. listopadu 2022 oznámí provozovatelům letadel, že pro rok 2021 se jejich požadavky na kompenzaci ve smyslu bodu 3.2.1 mezinárodních norem a doporučených postupů ICAO pro ochranu životního prostředí pro program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (dále jen „normy a doporučené postupy pro program CORSIA“) rovnají nule. Členské státy tuto skutečnost oznámí provozovatelům letadel, kteří splňují následující podmínky:

a)

jsou držiteli osvědčení leteckého provozovatele vydaného členským státem nebo jsou registrováni v členském státě, včetně jeho nejvzdálenějších regionů a (závislých) území, a

b)

ročně produkují více než 10 000 tun emisí CO2 z využívání letadel s maximální schválenou vzletovou hmotností přesahující 5 700 kg při provozování letů uvedených v příloze I této směrnice a v čl. 2 odst. 3 nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 (*1), s výjimkou letů s odletem a příletem v témž členském státě, včetně jeho nejvzdálenějších regionů, a to od 1. ledna 2021.

Pro účely prvního pododstavce písm. b) se nezohledňují emise CO2 z následujících typů letů:

i)

letů pro účely státu;

ii)

humanitárních letů;

iii)

zdravotnických letů;

iv)

vojenských letů;

v)

protipožárních letů;

vi)

letů předcházejících humanitárnímu, lékařskému nebo protipožárnímu letu nebo následujících po těchto letech, pokud byly tyto lety provedeny stejným letadlem a byly nutné k provedení souvisejících humanitárních, lékařských nebo protipožárních činností nebo k přemístění letadla po těchto činnostech pro jeho další činnost.

7.   Až do přijetí legislativního aktu, kterým se mění tato směrnice, pokud jde o příspěvek letectví k cíli Unie snížit emise na úrovni celého hospodářství a vhodně zavést celosvětové tržní opatření, a neuplyne-li lhůta pro provedení takového legislativního aktu do 30. listopadu 2023 a růstový faktor odvětví (SGF) pro emise za rok 2022, který má zveřejnit ICAO, se bude rovnat nule, oznámí členské státy do 30. listopadu 2023 provozovatelům letadel, že se pro rok 2022 jejich požadavky na kompenzaci ve smyslu bodu 3.2.1 ICAO norem a doporučených postupů pro program CORSIA rovnají nule.

Článek 2

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Ve Štrasburku dne 18. ledna 2023.

Za Evropský parlament

předsedkyně

R. METSOLA

Za Radu

předsedkyně

J. ROSWALL


(1)  Úř. věst. C 105, 4.3.2022, s. 140.

(2)  Úř. věst. C 301, 5.8.2022, s. 116.

(3)  Postoj Evropského parlamentu ze dne 13. prosince 2022 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 19. prosince 2022.

(4)  Úř. věst. L 282, 19.10.2016, s. 4.

(5)  Rozhodnutí Rady (EU) 2018/2027 ze dne 29. listopadu 2018 o postoji, který má být zaujat jménem Evropské unie v Mezinárodní organizaci pro civilní letectví, pokud jde o první vydání mezinárodních norem a doporučených postupů v oblasti ochrany životního prostředí – Program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA) (Úř. věst. L 325, 20.12.2018, s. 25).

(6)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství a o změně směrnice Rady 96/61/ES (Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32).

(7)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 ze dne 18. července 2019, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o opatření přijatá Mezinárodní organizací pro civilní letectví pro monitorování, vykazování a ověřování emisí z letectví pro účely provádění celosvětového tržního opatření (Úř. věst. L 250, 30.9.2019, s. 10).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU