(EU) 2022/2090Nařízení Rady (EU) 2022/2090 ze dne 27. října 2022, kterým se pro rok 2023 stanoví rybolovná práva pro některé rybí populace a skupiny rybích populací v Baltském moři a mění nařízení (EU) 2022/109, pokud jde o některá rybolovná práva v jiných vodách

Publikováno: Úř. věst. L 281, 31.10.2022, s. 1-15 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 27. října 2022 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 1. listopadu 2022 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2022
Platnost předpisu: Ne Pozbývá platnosti: 31. října 2023
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



31.10.2022   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 281/1


NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2022/2090

ze dne 27. října 2022,

kterým se pro rok 2023 stanoví rybolovná práva pro některé rybí populace a skupiny rybích populací v Baltském moři a mění nařízení (EU) 2022/109, pokud jde o některá rybolovná práva v jiných vodách

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 43 odst. 3 uvedené smlouvy,

s ohledem na návrh Evropské komise,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1380/2013 (1) požaduje, aby byla přijata opatření pro zachování zdrojů s přihlédnutím k dostupnému vědeckému, technickému a ekonomickému poradenství, v příslušných případech včetně zpráv vypracovaných Vědeckotechnickým a hospodářským výborem pro rybářství a jinými poradními orgány, k poradenství poskytnutému poradními sbory zřízenými pro příslušné zeměpisné oblasti působnosti a ke společným doporučením členských států.

(2)

Rada má přijmout opatření ke stanovení a přidělení rybolovných práv, případně včetně některých podmínek, jež jsou s těmito rybolovnými právy funkčně spojeny. Nařízení (EU) č. 1380/2013 stanoví, že rybolovná práva mají být přidělena členským státům tak, aby každému členskému státu zajistila relativní stabilitu rybolovu pro každou populaci nebo každý druh rybolovu.

(3)

Podle nařízení (EU) č. 1380/2013 je cílem společné rybářské politiky dosáhnout míry využití umožňující maximální udržitelný výnos (dále jen „MSY“) pokud možno do roku 2015 a postupně a přírůstkově nejpozději do roku 2020 pro všechny populace ryb. Cílem přechodného období do roku 2020 bylo vyvážit dosažení MSY pro všechny populace s možnými socioekonomickými důsledky možných úprav souvisejících rybolovných práv.

(4)

Celkové přípustné odlovy (dále jen „TAC“) by tedy měly být stanoveny v souladu s nařízením (EU) č. 1380/2013 na základě dostupných vědeckých doporučení a s ohledem na biologické a socioekonomické důsledky, přičemž je třeba zajistit spravedlivé zacházení se všemi odvětvími rybolovu a zohlednit názory vyjádřené během konzultací se zúčastněnými stranami.

(5)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1139 (2) zavádí víceletý plán pro populace tresky obecné, sledě obecného a šprota obecného v Baltském moři a pro rybolov využívající tyto populace. Cílem tohoto plánu je zajistit, aby využívání živých biologických mořských zdrojů obnovilo a zachovávalo stavy populací lovených druhů nad úrovněmi, na nichž je možno dosahovat MSY. Podle nařízení (EU) č. 1380/2013 se pro populace, na něž se vztahují zvláštní víceleté plány, stanoví rybolovná práva v souladu s pravidly stanovenými v těchto víceletých plánech.

(6)

V souladu s čl. 4 odst. 1 nařízení (EU) 2016/1139 měla být rybolovná práva pro populace uvedené v článku 1 tohoto nařízení stanovena tak, aby bylo co nejdříve dosaženo úmrtnosti způsobené rybolovem na úrovni MSY vyjádřeného v rozmezích, a to postupným, přírůstkovým způsobem do roku 2020. Omezení odlovů příslušných populací v Baltském moři by tedy mělo být na rok 2023 stanoveno v souladu s cíli víceletého plánu zavedeného uvedeným nařízením.

(7)

Mezinárodní rada pro průzkum moří (ICES) zveřejnila své každoroční doporučení pro populace v Baltském moři dne 31. května 2022, s výjimkou doporučení pro sledě obecného v západní části Baltského moře, které bylo zveřejněno dne 30. června 2022. V něm se uvádí, že se biomasa sledě obecného v západní části Baltského moře v subdivizích 20 až 24 zvýšila mírně, ale nachází se pouze na 59 % mezní referenční hodnoty pro biomasu reprodukující se populace (dále jen „Blim“), pod níž může dojít ke snížení reprodukční kapacity. Přírůstek navíc zůstává na historicky nízkých úrovních. Rada ICES proto již pátý rok po sobě zveřejnila doporučení pro nulové úlovky pro sledě obecného v západní části Baltského moře. Podle čl. 5 odst. 2 nařízení (EU) 2016/1139 by měla být přijata veškerá vhodná nápravná opatření, která zajistí rychlý návrat dotčené populace na úrovně, které jsou vyšší než úroveň, na níž je možno dosahovat MSY. Podle čl. 5 odst. 2 uvedeného nařízení by měla být přijata další nápravná opatření. Proto byl v roce 2022 cílený rybolov sledě obecného v západní části Baltského moře ukončen a byl stanoven velmi nízký TAC pro nevyhnutelné vedlejší úlovky sledě obecného v západní části Baltského moře, aby se zabránilo jevu tzv. blokačního druhu. Bylo však umožněno, aby se na sledě obecného v západní části Baltského moře zaměřily rybolovné činnosti prováděné výhradně za účelem vědeckého výzkumu a plně v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1241 (3), jakož i drobný pobřežní rybolov používající určitá pasivní zařízení. Vzhledem k doporučení ICES a nezměněné situaci populace je vhodné zachovat úroveň rybolovných práv a funkčně souvisejících nápravných opatření.

(8)

Pokud jde o populaci tresky obecné ve východní části Baltského moře, mohla ICES od roku 2019 zakládat své doporučení vycházející z předběžné opatrnosti na posouzení obsahujícím více údajů. ICES odhaduje, že biomasa tresky obecné ve východní části Baltského moře je stále pod úrovní hodnoty Blim a od roku 2021 se téměř nezvýšila. ICES proto již čtvrtý rok po sobě zveřejnila doporučení pro nulové úlovky pro tresku obecnou ve východní části Baltského moře. Od roku 2019 jsou v Unii přijímána přísná ochranná opatření. Podle čl. 5 odst. 2 nařízení (EU) 2016/1139 byl cílený rybolov tresky obecné ve východní části Baltského moře zakázán a TAC pro nevyhnutelné vedlejší úlovky tresky obecné ve východní části Baltského moře byl stanoven na velmi nízkou úroveň, aby se zabránilo jevu tzv. blokačního druhu. Navíc byla přijata další nápravná opatření funkčně spojená s rybolovnými právy v podobě zákazu rybolovu v období tření a zákazu rekreačního rybolovu v hlavní oblasti výskytu. Vzhledem k doporučení ICES a nezměněné situaci populace je vhodné zachovat úroveň rybolovných práv a funkčně souvisejících nápravných opatření.

(9)

Pokud jde o populaci tresky obecné v západní části Baltského moře, vědecké odhady již několik let uvádějí, že biomasa reprodukující se populace je pod limitním referenčním bodem, pod nímž je zapotřebí zahájit specifická a vhodná řídicí opatření (dále jen „Btrigger“). V posledních letech byla proto přijímána stále přísnější opatření pro řízení zdrojů. V roce 2021 se rada ICES rozhodla provést podrobnější posouzení, z něhož vyplynulo, že biomasa populace tresky obecné v západní části Baltského moře je ve skutečnosti již více než deset let většinou pod úrovní hodnoty Blim. Proto byl podle čl. 5 odst. 2 nařízení (EU) 2016/1139 cílený rybolov tresky obecné v západní části Baltského moře ukončen a byl stanoven velmi nízký TAC pro nevyhnutelné vedlejší úlovky tresky obecné v západní části Baltského moře, aby se zabránilo jevu tzv. blokačního druhu. Kromě toho byla přijata další nápravná opatření funkčně spojená s rybolovnými právy v podobě rozšířeného zákazu rybolovu během tření, který se vztahuje i na rekreační rybolov, a dalšího snížení denního omezení množství úlovků v rekreačním rybolovu. V roce 2022 ICES revidovala snížení biomasy populace a navzdory mírnému nárůstu v loňském roce se biomasa odhaduje na méně než 40 % hodnoty Blim. Vzhledem k mírně zvýšeným odhadům přírůstku a nejasným dodatečným faktorům úmrtnosti, které ICES v současné době není schopna zahrnout do svého modelu posouzení, spočívá doporučení týkající se úmrtnosti způsobené rybolovem, která vede k MSY (FMSY), ve zvýšení celkových úlovků. Rada ICES však zdůrazňuje, že její krátkodobá prognóza je velmi nejistá a že vzhledem k nejasné dodatečné úmrtnosti existuje 66 % pravděpodobnost, že biomasa populace v roce 2024 zůstane pod úrovní Blim, budou-li rybolovná práva stanovena na úrovni hodnoty FMSY. Stejně jako v roce 2021 není ICES navíc schopna poskytnout samostatné doporučení týkající se odlovu pro komerční a rekreační úlovky. Vzhledem ke zhoršující se situaci populace a nejistotě ohledně doporučení odlovu na úrovni hodnoty FMSY je vhodné zaujmout přístup předběžné opatrnosti a zachovat úroveň rybolovných práv a funkčně souvisejících nápravných opatření.

(10)

V roce 2020 ICES odhadovala, že biomasa sledě obecného ve střední části Baltského moře klesla pod hodnotu Btrigger a v roce 2021 se přiblížila hodnotě Blim. V roce 2022 ICES odhadovala, že se biomasa zvýšila, ale stále zůstává pod úrovní hodnoty Btrigger. Populace závisí pouze na ročníku 2019 a odhad její síly se od roku 2020 výrazně liší. Je proto vhodné stanovit rybolovná práva v souladu s čl. 5 odst. 1 nařízení (EU) 2016/1139.

(11)

Biomasa sledě obecného v Botnickém zálivu se od roku 2010 neustále snižuje. V roce 2019 se ICES rozhodla poskytnout doporučení vycházející z koncepce vyvinuté pro populace, u nichž jsou k dispozici omezené údaje, a to z důvodu silného zpětného zkreslení v posouzení populace. Na základě podrobné analýzy byla ICES v roce 2021 opět schopna poskytnout doporučení ohledně MSY. Aktualizovaným doporučením pro rok 2021 bylo podstatně zvýšit rybolovná práva na rok 2021 na základě odhadu, že se biomasa konečně zvyšuje. Doporučení ICES pro rok 2022 bylo mírně snížit rybolovná práva. V doporučení pro rok 2023 však ICES revidovala výrazné snížení biomasy populace. Podle ICES je tato menší biomasa s největší pravděpodobností způsobena neustálým zmenšováním velikosti sledě obecného. ICES odhaduje, že biomasa populace je nyní těsně nad úrovní Btrigger. Jediným scénářem odlovu doporučeným radou ICES, který by v roce 2024 udržel populaci nad úrovní Btrigger, je nejnižší bod rozmezí hodnot FMSY. Vzhledem k negativnímu vývoji populace a s ohledem na nutnost zabránit tomu, aby populace klesla pod úroveň Btrigger, je vhodné stanovit rybolovná práva v nejnižším bodě hodnot FMSY.

(12)

Podle doporučení ICES týkajícího se platýse je treska obecná vedlejším úlovkem při lovu platýse evropského. Podle doporučení ICES ohledně šprota obecného se šprot obecný loví v rámci smíšeného rybolovu se sleděm obecným a je kořistí tresky obecné. Je vhodné tyto vícedruhové interakce zohlednit a stanovit rybolovná práva pro platýse evropského a šprota obecného v nižším rozmezí hodnot FMSY.

(13)

Pokud jde o lososa obecného v subdivizích ICES 22 až 31, ICES několik let uvádí, že stav říčních populací je velmi různorodý. V roce 2021 po podrobné analýze ICES doporučila, že by měly být zastaveny veškeré komerční a rekreační odlovy v hlavní pánvi, které jsou ze své podstaty smíšeným rybolovem lososa obecného pocházejícího ze zdravých i slabých říčních populací, a to s cílem slabé říční populace chránit. ICES se však domnívala, že stávající cílený rybolov v pobřežních oblastech Botnického zálivu a Alandského moře by mohl během letní migrace lososa obecného pokračovat. Proto byl pro vedlejší úlovky lososa obecného v těchto oblastech stanoven zvláštní TAC, s výjimkou rybolovných operací prováděných výhradně za účelem vědeckého výzkumu, a to zcela v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241, a pobřežního rybolovu severně od 59°30′ s. š. mezi 1. květnem a 31. srpnem. Kromě toho byla přijata také další nápravná opatření funkčně spojená s rybolovnými právy, a to v podobě omezení používání dlouhých lovných šňůr a denního omezení množství úlovků. V roce 2022 ICES převedla své doporučení z roku 2021. Proto je vhodné zachovat úroveň rybolovných práv a funkčně souvisejících nápravných opatření a zároveň vyjasnit, že rekreační rybář by měl po odlovu prvního lososa obecného zbaveného tukové ploutvičky pro zbytek dne rybolov lososa obecného ukončit.

(14)

Aby se zajistilo plné využívání rybolovných práv v pobřežních oblastech, byla v roce 2019 zavedena omezená mezioblastní flexibilita pro lososa obecného ze subdivizí ICES 22 až 31 do subdivize ICES 32. Vzhledem k nezměněným rybolovným právům pro tyto dvě populace je vhodné stávající flexibilitu zachovat.

(15)

Zákaz lovu pstruha obecného, formy mořské, ve vzdálenosti více než čtyři námořní míle od základních linií a omezení vedlejších úlovků pstruha obecného, formy mořské, na 3 % kombinovaného úlovku pstruha obecného, formy mořské, a lososa obecného přispěly ke značnému snížení dřívějšího velmi nesprávného vykazování úlovků při rybolovu lososa obecného, zejména jako úlovků pstruha obecného, formy mořské. Je proto vhodné ponechat příslušné ustanovení, aby byla zachována nízká míra nesprávného vykazování.

(16)

Opatřeními pro rekreační rybolov tresky obecné a lososa obecného a opatřeními pro zachování populací pstruha obecného, formy mořské, a lososa obecného by neměla být dotčena přísnější vnitrostátní opatření podle článků 19 a 20 nařízení (EU) č. 1380/2013.

(17)

Na využívání rybolovných práv stanovených v tomto nařízení se vztahuje nařízení Rady (ES) č. 1224/2009 (4), a zejména článek 33 uvedeného nařízení, jenž se týká zaznamenávání úlovků a intenzity rybolovu, a článek 34 uvedeného nařízení o předávání údajů o vyčerpání rybolovných práv Komisi. V tomto nařízení by proto měly být přesně stanoveny kódy, které budou členské státy při předávání údajů Komisi používat v souvislosti s vykládkami populací, na něž se vztahuje toto nařízení.

(18)

Nařízení Rady (ES) č. 847/96 (5) stanovilo dodatečné podmínky pro meziroční řízení TAC, včetně ustanovení o flexibilitě podle článků 3 a 4 pro populace, na něž se vztahuje preventivní TAC.. Podle článku 2 uvedeného nařízení má Rada při stanovování TAC rozhodnout, na jaké populace se články 3 a 4 nepoužijí, a to zejména na základě biologického stavu daných populací. Poměrně nedávno byl ustanovením čl. 15 odst. 9 nařízení (EU) č. 1380/2013 pro všechny populace, na něž se vztahuje povinnost vykládky, stanoven mechanismus meziroční flexibility. Ve snaze zabránit nadměrné flexibilitě, která by narušovala dodržování zásady rozumného a odpovědného využívání živých mořských biologických zdrojů, bránila dosažení cílů společné rybářské politiky a zhoršila biologický stav populací, by proto mělo být výslovně uvedeno, že se články 3 a 4 nařízení (ES) č. 847/96 použijí na analytické TAC pouze tehdy, pokud není použita meziroční flexibilita podle čl. 15 odst. 9 nařízení (EU) č. 1380/2013.

(19)

Biomasa populace tresky obecné ve východní části Baltského moře, tresky obecné v západní části Baltského moře a sledě obecného v západní části Baltského moře je nižší než Blim a v roce 2023 je povolen pouze vedlejší úlovek, vědecký rybolov a v případě sledě obecného v západní části Baltského moře i některé druhy drobného pobřežního rybolovu. Členské státy, které mají podíl kvóty z relevantního TAC, se proto zavázaly, že v roce 2023 nebudou pro tyto populace uplatňovat meziroční flexibilitu stanovenou podle čl. 15 odst. 9 nařízení (EU) č. 1380/2013, aby úlovky v roce 2023 nepřekročily stanovené TAC pro tresku obecnou ve východní části Baltského moře, sledě obecného v západní části Baltského moře a tresku obecnou v západní části Baltského moře. Kromě toho je jižně od 59°30′ s. š. biomasa téměř všech populací lososa volně žijících v řekách pod mezním referenčním bodem produkce strdlic (dále jen „Rlim“) a v roce 2023 jsou povoleny pouze vedlejší úlovky a vědecký rybolov. Příslušné členské státy proto přijaly obdobný závazek týkající se meziroční flexibility, pokud jde o úlovky lososa obecného v hlavní pánvi v roce 2023.

(20)

Nařízení Rady (EU) 2022/109 (6) stanoví rybolovná práva pro tresku Esmarkovu do 31. října 2022 v divizi ICES 3a, ve vodách Spojeného království a ve vodách Unie a podoblasti 4 a ve vodách Spojeného království oblasti 2a. Období rybolovu tresky Esmarkovy je od 1. listopadu do 31. října. S cílem umožnit zahájení rybolovu ode dne 1. listopadu 2022 a na základě nových vědeckých doporučení a po konzultacích se Spojeným královstvím je nezbytné stanovit předběžný TAC pro tresku Esmarkovu v divizi ICES 3a, ve vodách Spojeného království a Unie a podoblasti 4 a ve vodách Spojeného království divize ICES 2a od 1. listopadu 2022 do 31. prosince 2022. Tento předběžný TAC by měl být stanoven v souladu s doporučením ICES zveřejněným dne 7. října 2022.

(21)

Dohoda mezi Evropskou unií na jedné straně a vládou Grónska a vládou Dánska na straně druhé o partnerství v oblasti udržitelného rybolovu a prováděcí protokol k této dohodě (7) stanoví, že Unie má získat 7,7 % TAC pro huňáčka severního (Mallotus villosus), které mají být odloveny ve vodách Grónska v podoblastech ICES 5 a 14. Dne 7. října 2022 obdržela Unie od grónských orgánů informaci, že na základě nejlepšího dostupného vědeckého doporučení a dohody dosažené mezi Grónskem, Islandem a Norskem ohledně huňáčka severního stanovila grónská vláda svou kvótu. V souladu s prováděcím protokolem by Grónsko chtělo nabídnout Unii 7 760 tun huňáčka severního. Dokud Unie nabídku ohledně huňáčka severního nepřijme a neprovede ji v právu Unie, měla by být rybolovná práva pro tuto populaci v nařízení (EU) 2022/109 označena jako „bude určeno“.

(22)

Dne 12. října 2022 zveřejnila ICES aktualizované vědecké doporučení pro jižní populaci štikozubce obecného v divizi ICES 8c, podoblastech 9 a 10 a ve vodách Unie oblasti CECAF 34.1.1 pro rok 2022. Toto aktualizované vědecké doporučení je doporučením ohledně MSY a je založeno na novém modelu posouzení vypracovaném ICES během srovnávacího semináře věnovaného této populaci, který proběhl v únoru 2022. Rybolovná práva pro tuto populaci na rok 2022 stanovená nařízením (EU) 2022/109 by měla být na základě uvedeného aktualizovaného vědeckého doporučení změněna a TAC by měl být stanoven v souladu s nejvyšší hodnotou v rozmezí FMSY (dále jen „vyšší rozmezí FMSY“), neboť jižní populace štikozubce obecného je ve smíšeném rybolovu nejvíce omezujícím druhem. Nařízení (EU) 2022/109 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(23)

Nařízení (EU) 2022/109 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(24)

Aby se předešlo přerušení rybolovných činností, měla by se ustanovení tohoto nařízení týkající se Baltského moře použít ode dne 1. ledna 2023. Omezení odlovu stanovená v nařízení (EU) 2022/109 se použijí od 1. ledna 2022. Ustanovení zavedená tímto nařízením týkající se uvedených omezení odlovu by se tudíž měla rovněž použít od 1. ledna 2022. Toto nařízení by se však mělo použít na tresku Esmarkovu v divizi ICES 3a, ve vodách Spojeného království a Unie podoblasti ICES 4 a ve vodách Spojeného království divize ICES 2a v období od 1. listopadu 2022 do 31. října 2023, jelikož se jedná o rybářskou sezónu tresky Esmarkovy. S ohledem na potřebu pokračovat v udržitelných činnostech rybolovu a zahájit příslušný rybolov včas před zahájením rybářských sezón, by se ustanovení tohoto nařízení, která se týkají omezení odlovů huňáčka severního ve vodách Grónska podoblastí ICES 5 a 14, měla použít od 15. října 2022. Vzhledem k tomu, že dotčená rybolovná práva dosud nebyla vyčerpána nebo budou tímto nařízením zvýšena, nejsou zpětnou působností tohoto nařízení dotčeny zásady právní jistoty a ochrany legitimního očekávání. Z důvodu naléhavosti by mělo toto nařízení vstoupit v platnost ihned po vyhlášení,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

KAPITOLA I

OBECNÁ USTANOVENÍ

Článek 1

Předmět

Toto nařízení stanoví rybolovná práva pro některé rybí populace a skupiny rybích populací v Baltském moři pro rok 2023 a mění některá rybolovná práva v jiných vodách stanovená v nařízení (EU) 2022/109.

Článek 2

Rozsah působnosti

1.   Toto nařízení se vztahuje na rybářská plavidla Unie působící v Baltském moři.

2.   Toto nařízení se vztahuje rovněž na rekreační rybolov, pokud se na něj v příslušných ustanoveních výslovně odkazuje.

Článek 3

Definice

Pro účely tohoto nařízení se použijí definice stanovené v článku 4 nařízení (EU) č. 1380/2013.

Navíc se použijí tyto definice:

1)

„subdivizí“ subdivize Mezinárodní rady pro průzkum moří (ICES) v Baltském moři podle definice v příloze III nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 218/2009 (8);

2)

„celkovým přípustným odlovem“ (TAC) množství ryb z každé populace, které může být uloveno během období jednoho roku;

3)

„kvótou“ část TAC přidělená Unii, členskému státu nebo třetí zemi;

4)

„rekreačním rybolovem“ nekomerční rybolovné činnosti využívající mořské biologické zdroje například pro rekreační, turistické nebo sportovní účely.

KAPITOLA II

Rybolovná Práva

Článek 4

TAC a jejich přidělení

Celkové přípustné odlovy (TAC), kvóty a případně podmínky, které jsou s nimi funkčně spjaty, jsou stanoveny v příloze.

Článek 5

Zvláštní ustanovení o rozdělení rybolovných práv

Přidělením rybolovných práv členským státům podle tohoto nařízení nejsou dotčeny:

a)

výměny provedené podle čl. 16 odst. 8 nařízení (EU) č. 1380/2013;

b)

odpočty a přerozdělení provedené podle článku 37 nařízení (ES) č. 1224/2009;

c)

dodatečné vykládky povolené podle článku 3 nařízení (ES) č. 847/96 nebo podle čl. 15 odst. 9 nařízení (EU) č. 1380/2013;

d)

množství převáděná v souladu s článkem 4 nařízení (ES) č. 847/96 nebo čl. 15 odst. 9 nařízení (EU) č. 1380/2013;

e)

odpočty prováděné podle článků 105 a 107 nařízení (ES) č. 1224/2009.

Článek 6

Podmínky pro vykládku úlovků a vedlejších úlovků

V příloze tohoto nařízení v příslušných tabulkách TAC jsou uvedeny populace necílových druhů v rámci bezpečných biologických mezích podle čl. 15 odst. 8 nařízení (EU) č. 1380/2013, na které lze uplatnit odchylku od povinnosti započítávat úlovky do příslušné kvóty.

Článek 7

Uzavření oblastí za účelem ochrany tresky obecné při tření

1.   V období od 1. května do 31. srpna je zakázáno provozovat v subdivizích 25 a 26 rybolov pomocí jakéhokoli typu lovného zařízení.

2.   Zákaz uvedený v odstavci 1 se nevztahuje na:

a)

rybolovné operace prováděné výhradně za účelem vědeckého výzkumu, za předpokladu, že je takový výzkum prováděn zcela v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241;

b)

rybářská plavidla Unie o celkové délce menší než dvanáct metrů, která loví pomocí svislých, volně zavěšených nebo třístěnných tenatových sítí, či pomocí nástražných lovných šňůr pro lov při dně, dlouhých lovných šňůr do čtyř námořních mil měřeno od základních linií, unášených lovných šňůr, ručních vlasců a přívlačného lovného zařízení nebo podobného pasivního zařízení v oblastech, kde podle souřadnic v úředních námořních mapách poskytnutých příslušnými vnitrostátními orgány je hloubka vody menší než dvacet metrů;

c)

rybářská plavidla Unie, která v subdivizi 25 loví pelagické populace určené k přímé lidské spotřebě za použití lovných zařízení se sítěmi o velikosti ok 45 mm nebo menší v oblastech, kde je hloubka vody podle souřadnic v úředních námořních mapách vydaných příslušnými vnitrostátními orgány menší než padesát metrů, a jejichž vykládky jsou tříděny.

3.   V období od 15. ledna do 31. března v subdivizích 22 a 23 a v období od 15. května do 15. srpna v subdivizi 24 je zakázáno provozovat rybolov pomocí jakéhokoli typu lovného zařízení.

4.   Zákaz uvedený v odstavci 3 se nevztahuje na:

a)

rybolovné operace prováděné výhradně za účelem vědeckého výzkumu, za předpokladu, že je takový výzkum prováděn zcela v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241;

b)

na rybářská plavidla Unie o celkové délce menší než dvanáct metrů, která loví pomocí svislých, volně zavěšených nebo třístěnných tenatových sítí, či pomocí nástražných lovných šňůr pro lov při dně, dlouhých lovných šňůr do čtyř námořních mil měřeno od základních linií, unášených lovných šňůr, ručních vlasců a přívlačného lovného zařízení nebo podobného pasivního zařízení v oblastech, kde podle souřadnic v úředních námořních mapách poskytnutých příslušnými vnitrostátními orgány je hloubka vody menší než dvacet metrů;

c)

rybářská plavidla Unie, která v subdivizi 24 loví pelagické populace určené k přímé lidské spotřebě za použití lovných zařízení se sítěmi o velikosti ok 45 mm nebo menší v oblastech, kde je hloubka vody podle souřadnic v úředních námořních mapách vydaných příslušnými vnitrostátními orgány menší než čtyřicet metrů, a jejichž vykládky jsou tříděny;

d)

rybářská plavidla Unie lovící mlže pomocí drapáků v subdivizi 22 v oblastech s hloubkou vody menší než 20 metrů podle souřadnic na oficiální námořní mapě vydané příslušnými vnitrostátními orgány.

5.   Velitelé rybářských plavidel uvedených v odst. 2 písm. b) nebo c) a v odst. 4 písm. b), c), nebo d) zajistí, že jejich rybolovnou činnost mohou kdykoliv sledovat kontrolní orgány příslušného členského státu.

Článek 8

Opatření pro rekreační rybolov tresky obecné v subdivizích 22 až 26

1.   V případě rekreačního rybolovu si rybář nepřisvojí více než jednoho jedince tresky obecné denně v subdivizích 22 a 23 a v subdivizi 24 do šesti námořních mil měřeno od základních linií. Od 15. ledna do 31. března se však v těchto oblastech zakazuje rekreační rybolov tresky obecné.

2.   Rekreační rybolov tresky obecné v subdivizi 24 ve vzdálenosti více než šesti námořních mil od základních linií a v subdivizích 25 a 26 se zakazuje.

3.   Tímto článkem nejsou dotčena přísnější vnitrostátní opatření na základě článků 19 a 20 nařízení (EU) č. 1380/2013.

Článek 9

Opatření pro rekreační rybolov lososa obecného v subdivizích 22 až 31

1.   V subdivizích 22 až 31 se zakazuje rekreační rybolov lososa obecného. Každý chycený jedinec lososa obecného ulovený omylem musí být okamžitě vypuštěn zpět do moře.

2.   Odchylně od odstavce 1 se rekreační rybolov lososa obecného povoluje za splnění všech následujících podmínek:

a)

smí být uloven a přisvojen pouze jeden jedinec lososa obecného zbavený tukové ploutvičky na rybáře a den;

b)

rekreační rybář po odlovu prvního lososa obecného zbaveného tukové ploutvičky pro zbytek dne rybolov lososa obecného ukončí;

c)

všichni přisvojení jedinci jakýchkoli druhů ryb se vykládají vcelku.

3.   Odchylně od odstavců 1 a 2 lze v období od 1. května do 31. srpna severně od 59°30′ s. š. povolit rekreační rybolov lososa obecného v oblastech do čtyř námořních mil měřeno od základních linií.

4.   Tímto článkem nejsou dotčena přísnější vnitrostátní opatření na základě článků 19 a 20 nařízení (EU) č. 1380/2013.

Článek 10

Opatření pro zachování pstruha obecného, formy mořské, a lososa obecného v subdivizích 22 až 32

1.   V období od 1. ledna do 31. prosince 2023 se rybářským plavidlům Unie zakazuje lovit pstruha obecného formy mořské, v subdivizích 22 až 32 za hranicí čtyř námořních mil měřeno od základních linií. Při rybolovu lososa obecného za hranicí čtyř námořních mil měřeno od základních linií v subdivizi 32 nesmí vedlejší úlovky pstruha obecného formy mořské, přesáhnout 3 % celkového úlovku lososa obecného a pstruha obecného formy mořské, uchovávaného kdykoli na palubě nebo vykládaného po každém rybářském výjezdu.

2.   V subdivizích 22 až 31 je zakázán rybolov pomocí dlouhých lovných šňůr za hranicí čtyř námořních mil měřeno od základních linií.

3.   Tímto článkem nejsou dotčena přísnější vnitrostátní opatření na základě článků 19 a 20 nařízení (EU) č. 1380/2013.

Článek 11

Flexibilita

1.   Není-li v příloze tohoto nařízení uvedeno jinak, na populace, na které se vztahují preventivní TAC, se použije článek 3 nařízení (ES) č. 847/96 a na populace, na které se vztahují analytické TAC, se použije čl. 3 odst. 2 a 3 a článek 4 uvedeného nařízení.

2.   Ustanovení čl. 3 odst. 2 a 3 a článku 4 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužijí, pokud členský stát používá meziroční flexibilitu podle čl. 15 odst. 9 nařízení (EU) č. 1380/2013.

Článek 12

Předávání údajů

Když členské státy zasílají Komisi údaje o množstvích odlovených nebo vyložených populací podle článků 33 a 34 nařízení (ES) č. 1224/2009, použijí kódy populací uvedené v příloze tohoto nařízení.

KAPITOLA III

Závěrečná Ustanovení

Článek 13

Změna nařízení (EU) 2022/109

Nařízení (EU) 2022/109 se mění takto:.

1)

V příloze IA části A se tabulka rybolovných práv pro štikozubce obecného (Merluccius merluccius) v divizi ICES 8c, podoblastech ICES 9 a 10 a ve vodách Unie oblasti CECAF 34.1.1 nahrazuje tímto:

„Druh:

Štikozubec obecný

Merluccius merluccius

Oblast:

8c, 9 a 10; vody Unie oblasti CECAF 34.1.1

(HKE/8C3411)

Španělsko

 

9 021

 

Analytický TAC“

Francie

866

Portugalsko

4 209

Unie

14 096

 

 

TAC

14 429 ;

2)

V příloze IA části B se tabulka rybolovných práv pro tresku Esmarkovu (Trisopterus esmarkii) v divizi ICES 3a a ve vodách Spojeného království a Unie podoblasti ICES 4 a ve vodách Spojeného království divize ICES 2a nahrazuje tímto:

„Druh:

Treska Esmarkova a související vedlejší úlovky

Trisopterus esmarkii

Oblast:

3a; vody Spojeného království a Unie oblasti 4; vody Spojeného království oblasti 2a

(NOP/2A3A4.)

Rok

2022

 

2023

 

 

Dánsko

49 478

(1)(3)

24 727

(1)(6)

Analytický TAC

Článek 3 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužije.

Článek 4 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužije.

Německo

9

(1)(2)(3)

5

(1)(2)(6)

Nizozemsko

36

(1)(2)(3)

18

(1)(2)(6)

Unie

49 524

(1)(3)

24 750

(1)(6)

Spojené království

10 204

(2)(3)

5 250

(2)(6)

Norsko

0

(4)

0

(4)

Faerské ostrovy

0

(5)

0

(5)

TAC

59 728

 

30 000

 

(1)

Až 5 % kvóty mohou tvořit vedlejší úlovky tresky jednoskvrnné a tresky bezvousé (OT2/*2A3A4). Vedlejší úlovky tresky jednoskvrnné a tresky bezvousé započítané do kvóty podle tohoto ustanovení a vedlejší úlovky druhů započítaných do kvóty podle čl. 15 odst. 8 nařízení (EU) č. 1380/2013 nesmí dohromady překročit 9 % kvóty.

(2)

Kvótu lze odlovit pouze ve vodách Spojeného království a Unie oblastí 2a, 3a a 4.

(3)

Lze ji odlovit pouze od 1. listopadu 2021 do 31. října 2022.

(4)

Použije se síť doplněná třídící mřížkou.

(5)

Použije se síť doplněná třídící mřížkou. Toto množství zahrnuje nejvýše 15 % nevyhnutelných vedlejších úlovků (NOP/*2A3A4), které se započítají do této kvóty.

(6)

Lze ji odlovit pouze od 1. listopadu 2022 do 31. října 2023.“;

3)

V příloze IB se tabulka rybolovných práv pro huňáčka severního (Mallotus villosus) ve vodách Grónska podoblastí ICES 5 a 14 nahrazuje tímto:

„Druh:

Huňáček severní

Mallotus villosus

Oblast:

Vody Grónska oblastí 5 a 14

(CAP/514GRN)

Dánsko

Bude určeno

 

Analytický TAC

Článek 3 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužije.

Článek 4 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužije.

Německo

Bude určeno

 

Švédsko

Bude určeno

 

Všechny členské státy

Bude určeno

(1)

Unie

Bude určeno

(2) (3)

Norsko

Bude určeno

(3)

TAC

Nepoužije se

 

(1)

Dánsko, Německo a Švédsko mohou využít kvótu pro „všechny členské státy“ teprve poté, co vyčerpají svou vlastní kvótu. Členské státy, jejichž kvóty jsou vyšší než 10 % kvóty Unie, však nesmějí kvótu pro „všechny členské státy“ využít vůbec. Úlovky, které se započítají do této sdílené kvóty, se vykazují samostatně (CAP/514GRN_AMS).

(2)

Rybolov může být zahájen, jakmile Unie přijme nabídku těchto kvót od grónských orgánů v rámci Dohody mezi Evropskou unií na jedné straně a vládou Grónska a vládou Dánska na straně druhé o partnerství v oblasti udržitelného rybolovu a prováděcího protokolu k této dohodě. Členské státy zajistí, aby jejich úlovky nepřekročily množství získané od grónských orgánů po odečtení množství převedených do Norska.

(3)

Pro rybolovné období od 15. října 2022 do 15. dubna 2023.“;

Článek 14

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. ledna 2023.

Odchylně od druhého pododstavce:

a)

Ustanovení čl. 13 bodu 1) se použijí ode dne 1. ledna 2022.

b)

Ustanovení čl. 13 bodu 2) se použijí od 1. listopadu 2022 do 31. října 2023.

c)

Ustanovení čl. 13 bodu 3) se použijí od 15. října 2022 do 15. dubna 2023.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 27. října 2022.

Za Radu

předseda

M. BEK


(1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1380/2013 ze dne 11. prosince 2013 o společné rybářské politice, o změně nařízení Rady (ES) č. 1954/2003 a (ES) č. 1224/2009 a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 2371/2002 a (ES) č. 639/2004 a rozhodnutí Rady 2004/585/ES (Úř. věst. L 354, 28.12.2013, s. 22).

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1139 ze dne 6. července 2016, kterým se zavádí víceletý plán pro populace tresky obecné, sledě obecného a šprota obecného v Baltském moři a pro rybolov využívající tyto populace a kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 2187/2005 a zrušuje nařízení Rady (ES) č. 1098/2007 (Úř. věst. L 191, 15.7.2016, s. 1).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1241 ze dne 20. června 2019 o zachování rybolovných zdrojů a ochraně mořských ekosystémů pomocí technických opatření o změně nařízení Rady (ES) č. 1967/2006, (ES) č. 1224/2009 a nařízení (EU) č. 1380/2013, (EU) 2016/1139, (EU) 2018/973, (EU) 2019/472 a (EU) 2019/1022 Evropského parlamentu a Rady, a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 894/97, (ES) č. 850/98, (ES) č. 2549/2000, (ES) č. 254/2002, (ES) č. 812/2004 a (ES) č. 2187/2005 (Úř. věst. L 198, 25.7.2019, s. 105).

(4)  Nařízení Rady (ES) č. 1224/2009 ze dne 20. listopadu 2009 o zavedení kontrolního režimu Unie k zajištění dodržování pravidel společné rybářské politiky, o změně nařízení (ES) č. 847/96, (ES) č. 2371/2002, (ES) č. 811/2004, (ES) č. 768/2005, (ES) č. 2115/2005, (ES) č. 2166/2005, (ES) č. 388/2006, (ES) č. 509/2007, (ES) č. 676/2007, (ES) č. 1098/2007, (ES) č. 1300/2008 a (ES) č. 1342/2008 a o zrušení nařízení (EHS) č. 2847/93, (ES) č. 1627/94 a (ES) č. 1966/2006 (Úř. věst. L 343, 22.12.2009, s. 1).

(5)  Nařízení Rady (ES) č. 847/96 ze dne 6. května 1996, kterým se stanoví dodatečné podmínky pro meziroční řízení celkových přípustných odlovů a kvót (Úř. věst. L 115, 9.5.1996, s. 3).

(6)  Nařízení Rady (EU) 2022/109 ze dne 27. ledna 2022, kterým se pro rok 2022 stanoví rybolovná práva ve vodách Unie a rybolovná práva, jimiž disponují rybářská plavidla Unie v některých vodách mimo Unii, pro některé rybí populace a skupiny rybích populací (Úř. věst. L 21, 31.1.2022, s. 1).

(7)  Úř. věst. L 175, 18.5.2021, s. 3.

(8)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 218/2009 ze dne 11. března 2009 o předkládání statistik nominálních odlovů členských států provozujících rybolov v severovýchodním Atlantiku (Úř. věst. L 87, 31.3.2009, s. 70).


PŘÍLOHA

TAC PLATNÉ PRO RYBÁŘSKÁ PLAVIDLA UNIE V OBLASTECH, KDE TAC EXISTUJÍ, PRO JEDNOTLIVÉ DRUHY A OBLASTI

Níže uvedené tabulky stanoví TAC a kvóty podle populace (v tunách živé hmotnosti, není-li uvedeno jinak) a podmínky, které jsou s nimi funkčně spjaty.

Není-li uvedeno jinak, rozumí se rybolovnými oblastmi, na něž se odkazuje, oblasti ICES.

Populace ryb jsou uváděny v abecedním pořadí podle vědeckých názvu druhů.

Pro účely tohoto nařízení se použije tato srovnávací tabulka vědeckých a obecných názvů:

Vědecký název

Třímístný písmenný kód

Obecný název

Clupea harengus

HER

Sleď obecný

Gadus morhua

COD

Treska obecná

Pleuronectes platessa

PLE

Platýz evropský

Salmo salar

SAL

Losos obecný

Sprattus sprattus

SPR

Šprot obecný


Tabulka 1

Druh:

Sleď obecný

Clupea harengus

Oblast:

Subdivize 30–31

(HER/30/31.)

Finsko

65 627

 

Analytický TAC

Švédsko

14 420

 

Unie

80 047

 

TAC

80 047

 


Tabulka 2

Druh:

Sleď obecný

Clupea harengus

Oblast:

Subdivize 22–24

(HER/3BC+24)

Dánsko

110

(1)

Analytický TAC

Ustanovení čl. 3 odst. 2 a 3 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužijí.

Článek 4 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužije.

Německo

435

(1)

Finsko

0

(1)

Polsko

103

(1)

Švédsko

140

(1)

Unie

788

(1)

TAC

788

(1)

(1)

Pouze pro vedlejší úlovky. V rámci této kvóty není povolen cílený rybolov.

Odchylně od prvního odstavce mohou být na sledě obecného zaměřeny rybolovné operace, jejichž účelem je výhradně vědecký výzkum, za předpokladu, že je takový výzkum prováděn zcela v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241.

Odchylně od prvního odstavce je tato rybolovná kvóta povolena rybářským plavidlům Unie o celkové délce menší než 12 metrů, která loví pomocí svislých a volně zavěšených tenatových sítí, ručních vlasců, lapadlových sítí nebo přívlačného lovného zařízení. Velitelé rybářských plavidel zajistí, že jejich rybolovnou činnost mohou kdykoli sledovat kontrolní orgány příslušného členského státu.


Tabulka 3

Druh:

Sleď obecný

Clupea harengus

Oblast:

Vody Unie subdivizí 25–27, 28.2, 29 a 32

(HER/3D-R30)

Dánsko

1 558

 

Analytický TAC

Německo

413

 

Estonsko

7 957

 

Finsko

15 531

 

Lotyšsko

1 964

 

Litva

2 068

 

Polsko

17 645

 

Švédsko

23 686

 

Unie

70 822

 

TAC

Nepoužije se


Tabulka 4

Druh:

Sleď obecný

Clupea harengus

Oblast:

Subdivize 28.1

(HER/03D.RG)

Estonsko

21 078

 

Analytický TAC

Použije se článek 6 tohoto nařízení.

Lotyšsko

24 565

 

Unie

45 643

 

TAC

45 643

 


Tabulka 5

Druh:

Treska obecná

Gadus morhua

Oblast:

Vody Unie subdivizí 25–32

(COD/3DX32.)

Dánsko

 

137

(1)

Preventivní TAC

Ustanovení čl. 3 odst. 2 a 3 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužijí.

Článek 4 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužije.

Německo

54

(1)

Estonsko

13

(1)

Finsko

10

(1)

Lotyšsko

51

(1)

Litva

33

(1)

Polsko

159

(1)

Švédsko

138

(1)

Unie

595

(1)

TAC

Nepoužije se

(1)

(1)

Pouze pro vedlejší úlovky. V rámci této kvóty není povolen cílený rybolov.

Odchylně od prvního odstavce mohou být na tresku obecnou zaměřeny rybolovné operace, jejichž účelem je výhradně vědecký výzkum, za předpokladu, že je takový výzkum prováděn zcela v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241.


Tabulka 6

Druh:

Treska obecná

Gadus morhua

Oblast:

Subdivize 22–24

(COD/3BC+24)

Dánsko

214

(1)

Analytický TAC

Ustanovení čl. 3 odst. 2 a 3 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužijí.

Článek 4 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužije.

Německo

104

(1)

Estonsko

5

(1)

Finsko

4

(1)

Lotyšsko

18

(1)

Litva

11

(1)

Polsko

57

(1)

Švédsko

76

(1)

Unie

489

(1)

TAC

489

(1)

(1)

Pouze pro vedlejší úlovky. V rámci této kvóty není povolen cílený rybolov.

Odchylně od prvního odstavce mohou být na tresku obecnou zaměřeny rybolovné operace, jejichž účelem je výhradně vědecký výzkum, za předpokladu, že je takový výzkum prováděn zcela v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241.


Tabulka 7

Druh:

Platýz evropský

Pleuronectes platessa

Oblast:

Vody Unie subdivizí 22–32

(PLE/3BCD-C)

Dánsko

8 105

 

Analytický TAC

Použije se článek 6 tohoto nařízení.

Německo

900

 

Polsko

1 697

 

Švédsko

611

 

Unie

11 313

 

TAC

11 313

 


Tabulka 8

Druh:

Losos obecný

Salmo salar

Oblast:

Vody Unie subdivizí 22–31

(SAL/3BCD-F)

Dánsko

13 223

(1)(2)

Analytický TAC

Ustanovení čl. 3 odst. 2 a 3 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužijí.

Článek 4 nařízení (ES) č. 847/96 se nepoužije.

Německo

1 471

(1)(2)

Estonsko

1 344

(1)(2)(3)

Finsko

16 488

(1)(2)

Lotyšsko

8 411

(1)(2)

Litva

989

(1)(2)

Polsko

4 011

(1)(2)

Švédsko

17 874

(1)(2)

Unie

63 811

(1)(2)

TAC

Nepoužije se

(1)

Vyjádřeno v počtu kusů ryb

(2)

Pouze pro vedlejší úlovky. V rámci této kvóty není povolen cílený rybolov.

Odchylně od prvního odstavce mohou být na lososa obecného zaměřeny rybolovné operace, jejichž účelem je výhradně vědecký výzkum, za předpokladu, že je takový výzkum prováděn zcela v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241.

Odchylně od prvního pododstavce je rybolov této kvóty povolen rybářským plavidlům Unie na sever až k 59° 30′ s. š. v oblastech v pásmu čtyř námořních mil měřeno od základních linií v období od 1. května do 31. srpna.

(3)

Zvláštní podmínka: ve vodách Unie subdivize 32 (SAL/*3D32) může být odloveno nanejvýš 450 kusů v rámci této kvóty.


Tabulka 9

Druh:

Losos obecný

Salmo salar

Oblast:

Vody Unie subdivize 32

(SAL/3D32.)

Estonsko

969

(1)

Preventivní TAC

Finsko

8 486

(1)

Unie

9 455

(1)

TAC

Nepoužije se

(1)

Vyjádřeno v počtu kusů ryb


Tabulka 10

Druh:

Šprot obecný

Sprattus sprattus

Oblast:

Vody Unie subdivizí 22–32

(SPR/3BCD-C)

Dánsko

22 107

 

Analytický TAC

Použije se článek 6 tohoto nařízení.

Německo

14 006

 

Estonsko

25 671

 

Finsko

11 573

 

Lotyšsko

31 005

 

Litva

11 216

 

Polsko

65 798

 

Švédsko

42 738

 

Unie

224 114

 

TAC

Nepoužije se


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU