(EU) 2022/613Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/613 ze dne 12. dubna 2022, kterým se mění nařízení (EU) č. 1303/2013 a (EU) č. 223/2014, pokud jde o zvýšené předběžné financování ze zdrojů REACT-EU a stanovení jednotkových nákladů
Publikováno: | Úř. věst. L 115, 13.4.2022, s. 38-41 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 12. dubna 2022 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 14. dubna 2022 | Nabývá účinnosti: | 14. dubna 2022 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
13.4.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 115/38 |
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2022/613
ze dne 12. dubna 2022,
kterým se mění nařízení (EU) č. 1303/2013 a (EU) č. 223/2014, pokud jde o zvýšené předběžné financování ze zdrojů REACT-EU a stanovení jednotkových nákladů
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 175 odst. 3 a článek 177 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
po konzultaci s Evropským hospodářským a sociálním výborem,
po konzultaci s Výborem regionů,
v souladu s řádným legislativním postupem (1),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nedávná vojenská agrese Ruské federace vůči Ukrajině a probíhající ozbrojený konflikt zásadně změnily bezpečnostní situaci v Evropě. V důsledku této vojenské agrese čelí Unie, a zejména její východní regiony, značnému přílivu osob. To představuje další výzvu pro veřejné rozpočty v době, kdy se ekonomiky členských států stále zotavují z dopadu pandemie COVID-19, a hrozí, že dojde k narušení přípravy zeleného, digitálního a odolného oživení hospodářství. |
(2) |
Členské státy jsou již nyní schopny financovat širokou škálu investic k řešení migračních výzev v rámci svých operačních programů s podporou z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR), Evropského sociálního fondu (ESF) a Fondu evropské pomoci nejchudším osobám (FEAD), včetně dodatečných zdrojů uvolněných jako pomoc při oživení pro soudržnost a území Evropy (REACT-EU) s cílem poskytnout podporu při zotavování se z krize v souvislosti s pandemií COVID-19 a při překonávání jejích sociálních dopadů, jakož i při přípravě zeleného, digitálního a odolného oživení hospodářství. |
(3) |
Kromě toho nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/562 (2) provedlo řadu cílených změn nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013 (3) a (EU) č. 223/2014 (4) s cílem usnadnit členským státům využívání zbývajících přídělů z EFRR, ESF a FEAD v rámci víceletého finančního rámce na období 2014–2020, jakož i zdrojů REACT-EU k co nejúčinnějšímu a nejrychlejšímu řešení migračních výzev. |
(4) |
Navzdory flexibilitě, kterou nabízí nařízení (EU) 2022/562, čelí členské státy i nadále značnému tlaku na veřejné rozpočty v důsledku výzev vyplývajících z velmi vysokého počtu příchozích osob prchajících z Ukrajiny. Tento tlak může ohrozit schopnost členských států přejít k odolnému oživení hospodářství po pandemii COVID-19. S cílem pomoci členským státům při řešení migračních výzev by proto měla být podpora z EFRR, ESF a FEAD rychle mobilizována zvýšením míry počátečního předběžného financování vypláceného všem členským státům ze zdrojů REACT-EU. Některé členské státy se zároveň potýkají s významným počtem osob přicházejícch z Ukrajiny, což vyžaduje poskytnutí okamžité podpory. Těmto členským státům by proto mělo být poskytnuto daleko výraznější zvýšení míry počátečního předběžného financování jako kompenzace okamžitých rozpočtových nákladů a na podporu jejich úsilí, které vyvíjejí při přípravě oživení svého hospodářství. |
(5) |
Aby bylo možné sledovat využívání tohoto dodatečného předběžného financování, měly by závěrečné zprávy o provádění programů EFRR a ESF čerpajících dodatečné předběžné financování obsahovat údaje o využití dodatečných částek obdržených k řešení migračních výzev, jimž čelí v důsledku vojenské agrese ze strany Ruské federace, a o tom, jak tyto dodatečné částky přispěly k oživení hospodářství. |
(6) |
S cílem zjednodušit využívání evropských strukturálních a investičních fondů a snížit administrativní zátěž pro příjemce a správní orgány členských států v souvislosti s řešením migračních výzev způsobených vojenskou agresí Ruské federace by měly být stanoveny jednotkové náklady. Tyto jednotkové náklady by měly ve všech členských státech usnadnit financování základních potřeb a podpory osobám, kterým byla poskytnuta dočasná ochrana nebo jiná odpovídající ochrana podle vnitrostátního práva v souladu s prováděcím rozhodnutím Rady (EU) 2022/382 (5) a směrnicí Rady 2001/55/ES (6) po dobu 13 týdnů od příjezdu těchto osob do Unie. V souladu s nařízením (EU) 2022/562 by mohly členské státy rovněž používat jednotkové náklady, když využívají možnost stanovenou v čl. 98 odst. 4 nařízení (EU) č. 1303/2013 k financování operací zaměřených na řešení migračních výzev buď z EFRR, nebo z ESF, a to na základě pravidel platných pro druhý z těchto fondů, včetně případů kdy to zahrnuje zdroje REACT-EU. Při používání jednotkových nákladů by členské státy měly zajistit zavedení nezbytných opatření, která zabrání dvojímu financování týchž nákladů. |
(7) |
Jelikož cílů tohoto nařízení, totiž pomoci členským státům při řešení výzev plynoucích z příchodu mimořádně vysokého počtu osob prchajících před vojenskou agresí Ruské federace proti Ukrajině a podpořit posun jejich hospodářství z pandemie COVID-19 směrem k udržitelnému oživení, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jich z důvodu rozsahu a účinků navrhované činnosti může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii (dále jen „Smlouva o EU“). V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku toto nařízení nepřekračuje rámec toho, co je nezbytné pro dosažení uvedených cílů. |
(8) |
Nařízení (EU) č. 1303/2013 a (EU) č. 223/2014 by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna. |
(9) |
Vzhledem k naléhavé potřebě poskytnout rychlou úlevu veřejným rozpočtům s cílem zachovat schopnost členských států podpořit oživení hospodářství po pandemii COVID-19 a bezodkladně umožnit dodatečné platby na operační programy, považuje se za vhodné uplatnit výjimku ze lhůty osmi týdnů stanovenou v článku 4 Protokolu č. 1 o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii, připojeného ke Smlouvě o EU, Smlouvě o fungování Evropské unie a Smlouvě o založení Evropského společenství pro atomovou energii. |
(10) |
Vzhledem k potřebě poskytnout rychlou úlevu veřejným rozpočtům s cílem zachovat schopnost členských států udržet proces hospodářského oživení a bezodkladně umožnit dodatečné platby na operační programy, mělo by toto nařízení vstoupilo v platnost co nejdříve, a to prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie, |
PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změna nařízení (EU) č. 1303/2013
Nařízení (EU) č. 1303/2013 se mění takto:
1) |
Vkládá se nový článek, který zní: „Článek 68c Jednotkové náklady na operace zaměřené na řešení migračních výzev způsobených vojenskou agresí Ruské federace Při provádění operací zaměřených na řešení migračních výzev způsobených vojenskou agresí Ruské federace mohou členské státy na výdaje vykázané v žádostech o platbu zahrnout jednotkové náklady spojené se základními potřebami a podporou osob, kterým byla poskytnuta dočasná ochrana nebo jiná odpovídající ochrana podle vnitrostátního práva v souladu s prováděcím rozhodnutím Rady (EU) 2022/382 (*1) a směrnicí Rady 2001/55/ES (*2). Tyto jednotkové náklady činí 40 EUR na týden za každý celý nebo částečný týden, kdy se daná osoba nachází v dotčeném členském státě. Jednotkové náklady lze použít po celkovou dobu nejvýše třinácti týdnů ode dne příjezdu dané osoby do Unie. Pro účely použití tohoto nařízení se částky vypočítané na tomto základě považují za veřejnou podporu zaplacenou příjemci a za způsobilé výdaje. (*1) Prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2022/382 ze dne 4. března 2022, kterým se stanoví, že nastal případ hromadného přílivu vysídlených osob z Ukrajiny ve smyslu článku 5 směrnice 2001/55/ES, a kterým se zavádí jejich dočasná ochrana (Úř. věst. L 71, 4.3.2022, s. 1)." (*2) Směrnice Rady 2001/55/ES ze dne 20. července 2001 o minimálních normách pro poskytování dočasné ochrany v případě hromadného přílivu vysídlených osob a o opatřeních k zajištění rovnováhy mezi členskými státy při vynakládání úsilí v souvislosti s přijetím těchto osob a s následky z toho plynoucími (Úř. věst. L 212, 7.8.2001, s. 12).”;" |
2) |
V článku 92b se odstavec 7 mění takto:
|
3) |
V článku 131 se odstavec 2 nahrazuje tímto: „2. Způsobilé výdaje zahrnuté v žádosti o platbu musí být doloženy fakturami s potvrzením o zaplacení nebo účetními doklady stejné důkazní hodnoty, kromě forem podpory podle čl. 67 odst. 1 prvního pododstavce písm. b) až e), článků 68, 68a, 68b a 68c, čl. 69 odst. 1 a článku 109 tohoto nařízení a podle článku 14 nařízení o ESF. Pro tyto formy podpory se částky zahrnuté v žádosti o platbu rovnají nákladům vypočteným na příslušném použitelném základě.“. |
Článek 2
Změna nařízení (EU) č. 223/2014
V článku 6a nařízení (EU) č. 223/2014 se odstavec 4 mění takto:
1) |
za první pododstavec se vkládá nový pododstavec, který zní: „Vedle počátečního předběžného financování stanoveného v prvním pododstavci vyplatí Komise 4 % zdrojů REACT-EU přidělených na programy na rok 2021 jako dodatečné počáteční předběžné financování v roce 2022. V případě programů v členských státech, u nichž počet příchozích osob z Ukrajiny mezi 24. únorem 2022 a 23. březnem 2022 přesáhl 1 % jejich obyvatelstva, se tento procentní podíl zvýší na 34 %.“; |
2) |
druhý pododstavec se nahrazuje tímto: „Částku vyplacenou v rámci počátečního předběžného financování podle prvního a druhého pododstavce Komise plně zúčtuje nejpozději při uzavření operačního programu.“ |
Článek 3
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 12. dubna 2022.
Za Evropský parlament
předsedkyně
R. METSOLA
Za Radu
předseda
C. BEAUNE
(1) Postoj Evropského parlamentu ze dne 7. dubna 2022 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 12. dubna 2022.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/562 ze dne 6. dubna 2022, kterým se mění nařízení (EU) č. 1303/2013 a (EU) č. 223/2014, pokud jde o Akci v rámci politiky soudržnosti na podporu uprchlíků v Evropě (CARE) (Úř. věst. L 109, 8.4.2022, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013 ze dne 17. prosince 2013 o společných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti, Evropském zemědělském fondu pro rozvoj venkova a Evropském námořním a rybářském fondu, o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti a Evropském námořním a rybářském fondu a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 (Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 320).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 223/2014 ze dne 11. března 2014 o Fondu evropské pomoci nejchudším osobám (Úř. věst. L 72, 12.3.2014, s. 1).
(5) Prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2022/382 ze dne 4. března 2022, kterým se stanoví, že nastal případ hromadného přílivu vysídlených osob z Ukrajiny ve smyslu článku 5 směrnice 2001/55/ES, a kterým se zavádí jejich dočasná ochrana (Úř. věst. L 71, 4.3.2022, s. 1).
(6) Směrnice Rady 2001/55/ES ze dne 20. července 2001 o minimálních normách pro poskytování dočasné ochrany v případě hromadného přílivu vysídlených osob a o opatřeních k zajištění rovnováhy mezi členskými státy při vynakládání úsilí v souvislosti s přijetím těchto osob a s následky z toho plynoucími (Úř. věst. L 212, 7.8.2001, s. 12).