(EU) 2021/2324Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/2324 ze dne 23. srpna 2021, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1241, pokud jde o technická opatření pro některé druhy rybolovu při dně a pelagického rybolovu v Keltském moři, v Irském moři a ve vodách západně od Skotska
Publikováno: | Úř. věst. L 465, 29.12.2021, s. 1-7 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 23. srpna 2021 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 30. prosince 2021 | Nabývá účinnosti: | 30. prosince 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
29.12.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 465/1 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/2324
ze dne 23. srpna 2021,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1241, pokud jde o technická opatření pro některé druhy rybolovu při dně a pelagického rybolovu v Keltském moři, v Irském moři a ve vodách západně od Skotska
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1241 ze dne 20. června 2019 o zachování rybolovných zdrojů a ochraně mořských ekosystémů pomocí technických opatření, o změně nařízení Rady (ES) č. 1967/2006, (ES) č. 1224/2009 a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1380/2013, (EU) 2016/1139, (EU) 2018/973, (EU) 2019/472 a (EU) 2019/1022 a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 894/97, (ES) č. 850/98, (ES) č. 2549/2000, (ES) č. 254/2002, (ES) č. 812/2004 a (ES) č. 2187/2005 (1), a zejména čl. 2 odst. 2, čl. 10 odst. 4 a čl. 15 odst. 2 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Dne 14. srpna 2019 vstoupilo v platnost nařízení (EU) 2019/1241 („nařízení o technických opatřeních“) o zachování rybolovných zdrojů a ochraně mořských ekosystémů pomocí technických opatření. V příloze VI stanoví zvláštní ustanovení týkající se technických opatření stanovených na regionální úrovni pro vody Unie v severozápadních vodách. |
(2) |
Na řízení rybolovu v severozápadních vodách mají přímý zájem Belgie, Španělsko, Francie, Irsko a Nizozemsko. Tyto členské státy předložily první společné doporučení v květnu 2020. Vědeckotechnický a hospodářský výbor pro rybářství (VTHVR) posoudil společné doporučení v červenci 2020. V návaznosti na doporučení VTHVR vyzvala Komise členské státy, aby společné doporučení sladily s vědeckým hodnocením. V důsledku toho členské státy dne 14. prosince 2020 předložily revidované společné doporučení. |
(3) |
Do přijetí opatření navržených ve společném doporučení aktem v přenesené pravomoci byla v článcích 15 až 17 nařízení Rady (EU) 2021/92 (2) stanovena nápravná opatření ve smyslu víceletého plánu pro západní vody, která mají za cíl snížit vedlejší úlovky tresky obecné a tresky bezvousé v Keltském moři a přilehlých oblastech, a dodatečná technická opatření zaměřená na snížení vedlejších úlovků treskovitých v Irském moři a ve vodách západně od Skotska. Tato opatření byla funkčně spojena s úrovněmi TAC pro cílové druhy ulovené ve smíšených lovištích, neboť bez těchto opatření by dotyčné úrovně TAC musely být sníženy, aby bylo možné obnovit populace ulovené jako vedlejší úlovky. |
(4) |
Část severozápadních vod již není vodami EU, což vyžaduje, aby se EU a Spojené království zapojily do konzultací o společných opatřeních. I když EU a Spojené království nedosáhly dohody o sladěných funkčně spojených technických opatřeních, je nutné pokračovat v uplatňování stávajících funkčně spojených technických opatření stanovených v článcích 15 až 17 nařízení (EU) 2021/92, které umožňovalo stanovení TAC cílových druhů na úrovních navržených v uvedeném nařízení, aniž by byl ve vodách Unie ohrožen stav populací považovaných za nezbytné vedlejší úlovky, přičemž je nutno podotknout, že dosažení této dohody na začátku roku 2022 bude pro EU prioritou. Veškerá technická opatření stanovená v dohodě se třetími zeměmi pro rok 2022 budou muset být implementována do práva EU prostřednictvím platného právního rámce. |
(5) |
Souběžně s probíhajícím jednáním se Spojeným královstvím předložily dotčené členské státy Belgie, Španělsko, Francie, Irsko a Nizozemsko dne 30. dubna 2021 nové společné doporučení, které reprodukuje společné doporučení předložené v roce 2020 se zařazením nové specifikace v divizi ICES 7a (Irské moře). Toto společné doporučení navrhlo zachovat tato opatření v platnosti, dokud nebude dosaženo dohody se Spojeným královstvím. |
(6) |
Cílem tohoto nařízení je začlenit do jediného aktu stávající ustanovení o technických opatřeních, která byla v minulosti přijata jako součást plánů výmětů pro severozápadní vody, technická opatření odpovídající opatřením stanoveným v článcích 15 až 17 nařízení (EU) 2021/92 a kromě toho opatření týkající se nového lovného zařízení pro Irské moře, která jsou součástí společného doporučení z roku 2021. |
(7) |
Opatření tohoto nařízení použitelná ve vodách Unie sledují cíle stanovené v čl. 494 odst. 1 a 2 Dohody o obchodu a spolupráci mezi Evropskou unií a Evropským společenstvím pro atomovou energii na jedné straně a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska na straně druhé (3) a zohledňují zásady uvedené v čl. 494 odst. 3 uvedené dohody. Nejsou jimi dotčena žádná opatření použitelná ve vodách Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. |
(8) |
Na základě informací poskytnutých členskými státy výbor VTHVR posoudil (4) (5) důkazy poskytnuté regionálními skupinami na podporu technických opatření zahrnutých do společného doporučení. |
(9) |
Opatření obsažená v tomto nařízení byla hodnocena v souladu s čl. 2 odst. 2, články 15 a 18 nařízení (EU) 2019/1241. Členské státy poskytly důkazy, které prokazují, že návrhy jsou v souladu s čl. 15 odst. 4 a odst. 5 nařízení (EU) 2019/1241. |
(10) |
Dne 16. července 2021 bylo společné doporučení konzultováno s odbornou skupinou pro rybolov. |
(11) |
Ve společném doporučení byla navržena zvláštní opatření ke snížení vedlejších úlovků tresky obecné a tresky bezvousé v Keltském moři a přilehlých oblastech na základě nápravných opatření, která byla zavedena v roce 2020 (6). Tato zvláštní opatření se týkají vlečných sítí pro lov při dně a nevodů ve vodách Unie divizí ICES 7f, 7 g, části 7h severně od 49° 30′ severní šířky a části 7j severně od 49° 30′ severní šířky a východně od 11° západní délky, jakož i plavidel lovících vlečnými sítěmi pro lov při dně, jejichž úlovky měřené před případnými výměty tvoří nejméně 20 % tresky jednoskvrnné. Výbor VTHVR dospěl k závěru (7), že navrhovaná zařízení jsou selektivnější než opatření popsaná v nařízení (EU) 2019/1241. Tato navrhovaná opatření by proto měla být zahrnuta do nařízení (EU) 2019/1241. |
(12) |
Ve společném doporučení byly navrženy zvláštní podmínky pro Keltské moře ve vztahu ke složení úlovků a zvláště pro případ, kdy vedlejší úlovky tresky obecné nepřesáhnou 1,5 %. Vzhledem ke špatnému stavu populací v těchto oblastech se VTHVR zdráhá stanovit podmínky založené na mezních hodnotách pro vedlejší úlovky. Výbor VTHVR však rovněž poznamenal (8), že i kdyby pravidlo 1,5 % pro vedlejší úlovky tresky obecné nebylo překročeno při žádném výjezdu, alternativní lovná zařízení uvedená ve společném doporučení by stále byla selektivnější než základní lovná zařízení v nařízení (EU) 2019/1241. Tato navrhovaná opatření by proto měla být zahrnuta do nařízení (EU) 2019/1241. |
(13) |
Ve společném doporučení byla navržena zvláštní technická opatření pro vlečné sítě pro lov při dně a nevody ve vodách Unie divizí ICES 7f až 7k a v oblasti západně od 5° západní délky v divizi ICES 7e. Výbor VTHVR dospěl k závěru, že tato opatření jsou selektivnější než opatření navržená v nařízení (EU) 2019/1241. Tato opatření by proto měla být zahrnuta do nařízení (EU) 2019/1241. |
(14) |
Ve společném doporučení byly navrženy zvláštní podmínky pro Keltské moře, pokud úlovek zahrnuje z více než 30 % humra severského. Výbor VTHVR dospěl k závěru (9), že celkově jsou navrhované možnosti selektivnější nebo přinejmenším rovnocenné v porovnání se zařízeními uvedenými v odchylkách pro cílený rybolov v nařízení (EU) 2019/1241. Pokud jde o dvojitou kapsu, VTHVR v předchozích zprávách (10) posoudil podkladovou studii a dospěl k závěru, že v zásadě má potenciál snížit vedlejší úlovky nežádoucích druhů při zachování úlovků cílových druhů. Členské státy by měly poskytnout další specifikace pro posouzení výborem VTHVR nejpozději do 1. května 2022. Tato opatření by proto měla být zahrnuta do nařízení (EU) 2019/1241. |
(15) |
Ve společném doporučení byly navrženy zvláštní podmínky pro Keltské moře, pokud úlovek zahrnuje z více než 55 % tresku bezvousou nebo 55 % ďasa mořského, štikozubce obecného či pakambaly rodu Lepidorhombus, Ačkoli se VTHVR zdráhá zavést podmínky týkající se složení úlovků (11), dochází k závěru, že navrhovaná opatření jsou stále selektivnější než základní linie stanovená nařízením o technických opatřeních. Tato opatření by proto měla být zahrnuta do nařízení (EU) 2019/1241. |
(16) |
Ve společném doporučení byla navržena zvláštní technická opatření ve vodách západně od Skotska. Výbor VTHVR dospěl k závěru, že navrhovaná zařízení pravděpodobně zlepší selektivitu tresky obecné, tresky jednoskvrnné a tresky bezvousé. Tato opatření by proto měla být zahrnuta do nařízení (EU) 2019/1241. |
(17) |
Ve společném doporučení byla navržena zvláštní technická opatření v Irském moři pro vlečné sítě pro lov při dně nebo nevody s velikostí ok kapsy 70 mm nebo větší a menší než 100 mm a s úlovky zahrnujícími více než 30 % humra severského. Výbor VTHVR dospěl k závěru (12), že tato zařízení pravděpodobně sníží úlovky tresky obecné, tresky jednoskvrnné a tresky bezvousé ve srovnání s opatřeními stanovenými v nařízení o technických opatřeních. Tato opatření by proto měla být zahrnuta do nařízení (EU) 2019/1241. |
(18) |
Ve společném doporučení byla navržena zvláštní technická opatření v Irském moři pro plavidla o celkové délce 12 metrů nebo větší lovící pomocí vlečných sítí pro lov při dně nebo nevody se zvláštnostmi ohledně složení úlovků pro tresku jednoskvrnnou, tresku obecnou a rejnokovité. Výbor VTHVR má obecně za to (13) (14), že zařízení navržená ve společném doporučení jsou selektivnější než zařízení popsaná v nařízení o technických opatřeních. Tato opatření by proto měla být zahrnuta do nařízení (EU) 2019/1241. |
(19) |
Toto společné doporučení zahrnuje pro rok 2021 specifikaci lovného zařízení pro vlečné sítě pro lov při dně a nevody v divizi ICES 7a (Irské moře) na základě rovnocenné selektivity jako základní lovné zařízení stanovené nařízením (EU) 2019/1241 pro tuto oblast a rybolov. Výbor VTHVR v červnu 2021 posoudil nové vědecké důkazy, na nichž je založena změna společného doporučení, přičemž dospěl k závěru, že selektivní vlastnosti tohoto lovného zařízení jsou ve srovnání se základním lovným zařízením podobné. |
(20) |
Ve společném doporučení bylo navrženo harmonizovat minimální referenční velikost pro zachování zdrojů u několika druhů odlovených v rámci rekreačního rybolovu v severozápadních vodách s minimální referenční velikostí pro zachování zdrojů, která se vztahuje na komerční rybolov. Řada druhů zahrnutých do společného doporučení pro harmonizaci minimální referenční velikosti pro zachování zdrojů je podle ICES klasifikována jako vyčerpaná nebo se ICES domnívá, že rekreační rybolov významně ovlivňuje jejich celkovou úmrtnost způsobenou rybolovem. Kromě toho se řada stejných druhů vyskytuje v jihozápadních vodách a v Severním moři i v severozápadních vodách, přičemž v jihozápadních vodách a v Severním moři minimální referenční velikosti pro zachování zdrojů pro tyto druhy již byly v rámci komerčního a rekreačního rybolovu harmonizovány. Výbor VTHVR analyzoval předložené důkazy a dospěl k závěru (15), že toto opatření pravděpodobně posílí ochranu nedospělých ryb mořských druhů. Tato opatření by proto měla být zahrnuta do nařízení (EU) 2019/1241. |
(21) |
Aby se optimalizovaly vzorce využívání, zvýšila selektivita lovných zařízení a snížilo množství nežádoucích úlovků, je tudíž vhodné přijmout technická opatření předložená členskými státy. |
(22) |
Vzhledem k tomu, že opatření stanovená v tomto nařízení mají přímý dopad na plánování období rybolovu rybářských plavidel a související hospodářské činnosti, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost okamžitě po svém vyhlášení, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) 2019/1241 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Body 2 a 3 přílohy se použijí od 30. prosince 2021 do 31. prosince 2022.
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné v členských státech v souladu se Smlouvami.
V Bruselu dne 23. srpna 2021.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 198, 25.7.2019, s. 105.
(2) Nařízení Rady (EU) 2021/92, ze dne 28. ledna 2021, kterým se pro rok 2021 stanoví rybolovná práva ve vodách Unie a rybolovná práva, jimiž disponují rybářská plavidla Unie v některých vodách mimo Unii, pro některé rybí populace a skupiny rybích populací (Úř. věst. L 31, 29.1.2021, s. 31).
(3) Úř. věst. L 149, 30.4.2021, s. 10.
(4) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf
(5) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2874177/STECF+21-05+-+Ev+JRs+LO+and+TM+Reg.pdf/caa87b65-ea4a-491a-8e59-4111e01e1c1d
(6) Úř. věst. L 25, 30.1.2020, s. 1.
(7) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf
(8) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf
(9) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf
(10) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2492225/STECF+19-08+-+Evaluation+LO+JRs.pdf
(11) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf
(12) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf
(13) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf
(14) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2874177/STECF+21-05+-+Ev+JRs+LO+and+TM+Reg.pdf/caa87b65-ea4a-491a-8e59-4111e01e1c1d
(15) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf
PŘÍLOHA
Příloha VI nařízení (EU) 2019/1241 se mění takto:
1) |
Část A se mění takto:
|
2) |
v části B se doplňují nové body 1.3 až 1.6, které znějí:
Členské státy mohou vyjmout z uplatňování písm. b) plavidla lovící pomocí vlečných sítí pro lov při dně, jejichž úlovky vážené před výměty tvoří z méně než 1,5 % treska obecná, za podmínky, že se na těchto plavidlech postupně zvýší přítomnost pozorovatelů na moři přinejmenším na 20 % všech jejich rybářských výjezdů. Členské státy, které tuto výjimku využívají, podávají Komisi každoročně do 1. prosince zprávu o počtu a složení úlovků plavidel, která toto ustanovení využívají. Členské státy mohou z uplatňování písmen a) a b) vyjmout plavidla, která používají alternativní vysoce selektivní zařízení, pokud technické vlastnosti těchto zařízení vedou ke stejné nebo vyšší selektivitě jako zařízení uvedená v těchto písmenech a vedou k úlovkům menším než 1 % tresky obecné podle posouzení provedeného výborem VTHVR. Takové zařízení nebo vybavení musí splňovat požadavky čl. 15 odst. 4 a musí být schváleno Komisí.
Odchylně od písmen a) až d) bodu 1.4.2 se povoluje použití alternativního lovného zařízení za předpokladu, že toto zařízení vede alespoň ke stejné nebo vyšší selektivitě tresky obecné, tresky jednoskvrnné a tresky bezvousé. Tato zařízení posoudí VTHVR a schválí je Komise a musí splňovat kritéria stanovená v čl. 15 odst. 4.
|
3) |
v části C se doplňují nové body, které znějí:
Odchylně od písmene i) mohou rybářská plavidla, která loví v oblastech uvedených v bodě 10 odst. 1 písm. c), používat alternativní lovná zařízení se stejnou nebo vyšší selektivitou jako kapsa sítě o velikosti ok nejméně 100 mm pro smíšený rybolov druhů žijících při dně, a to na základě posouzení VTHVR. Toto zařízení musí splňovat požadavky čl. 15 odst. 4 a musí být schváleno Komisí.
|