(EU) 2021/1903Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/1903 ze dne 29. října 2021, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/764 o poplatcích a platbách splatných Agentuře Evropské unie pro železnice a o podmínkách jejich úhrady (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 387, 3.11.2021, s. 126-132 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 29. října 2021 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 23. listopadu 2021 | Nabývá účinnosti: | 23. listopadu 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
3.11.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 387/126 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2021/1903
ze dne 29. října 2021,
kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/764 o poplatcích a platbách splatných Agentuře Evropské unie pro železnice a o podmínkách jejich úhrady
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/796 ze dne 11. května 2016 o Agentuře Evropské unie pro železnice a o zrušení nařízení (ES) č. 881/2004 (1), a zejména na čl. 80 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/764 (2) stanoví poplatky a platby splatné Agentuře Evropské unie pro železnice (dále jen „agentura“) za vykonávání určitých činností a poskytování dalších služeb uvedených v nařízení (EU) 2016/796. |
(2) |
Větší část nákladů vzniklých při činnostech agentury je sice hrazena z rozpočtu EU, ale čl. 80 odst. 2 první pododstavec nařízení (EU) 2016/796 ukládá agentuře vybírat poplatky a platby za vydávání povolení k uvedení (typů) vozidel na trh, jednotných osvědčení o bezpečnosti a rozhodnutí o schválení v rámci evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS) i za poskytování dalších služeb. Podle čl. 80 odst. 3 nařízení (EU) 2016/796 má být výše poplatků a plateb stanovena na úrovni, která zajistí, aby příjmy z nich postačovaly ke krytí celkových nákladů na úkoly, které agentura vykonává, a služby, které poskytuje. |
(3) |
Podle článku 10 prováděcího nařízení (EU) 2018/764 posoudí Komise v každém rozpočtovém roce režim poplatků a plateb. Toto posouzení vychází z posouzení předchozích finančních výsledků agentury a z odhadu jejích budoucích výdajů a příjmů. Komise na základě posouzení finančních výsledků a prognóz agentury poplatky a platby v případě potřeby reviduje. Do 16. června 2022 provede Komise přezkum nařízení s cílem postupně zavést fixní poplatky. |
(4) |
V roce 2018, kdy bylo prováděcí nařízení (EU) 2018/764 přijato, chyběly spolehlivé finanční údaje, neboť agentura ještě nezačala žádosti zpracovávat. Od roku 2019 se ve výročních zprávách agentury, jež jsou zmíněny v čl. 51 odst. 1 písm. a) nařízení (EU) 2016/796, konstatuje, že agentura při plnění své úlohy jako orgán Unie odpovědný za úkoly v oblasti vydávání osvědčení a povolení podle článků 14, 20, 21 a 22 nařízení (EU) 2016/796 vykazuje ve svém rozpočtu významnou a opakující se zápornou nerovnováhu. Tato nerovnováha je důsledkem nedostatečné výše poplatků a plateb vybíraných v souladu s čl. 80 odst. 2 nařízení (EU) 2016/796 ke kompenzaci nákladů spojených se zpracováním žádostí a poskytováním služeb. |
(5) |
Aby agentura pokryla své náklady na zpracování žádostí, musely se tyto náklady částečně pokrýt z rozpočtu Unie. Kvůli vyrovnání rozpočtu navíc musela výrazně omezit ty činnosti, které nejsou financovány z poplatků a plateb. Podle ročních jednotných programových dokumentů agentury lze z prognóz na roky 2021 a 2022 usuzovat, že v budoucnu nastane podobná finanční situace. Režim poplatků a plateb agentury je proto nezbytné revidovat. |
(6) |
Jeví se nezbytné zvýšit hodinovou sazbu, která je v současnosti nižší než hodinové náklady, které agentuře vznikají při vydávání rozhodnutí o povolení, osvědčení a schválení pro žadatele. Sazby stanovené v prováděcím nařízení (EU) 2018/764 by proto měly být revidovány tak, aby pokrývaly roční náklady vzniklé agentuře v souvislosti se zpracováváním žádostí a zpřístupněním jednotného kontaktního místa všem žadatelům, kteří se na agenturu obracejí kvůli vydávání evropských povolení vozidel, jednotných osvědčení o bezpečnosti a schválení projektů ERTMS. |
(7) |
Agentura dosud ukládala poplatky a platby výhradně na základě hodinové sazby vypočtené podle času, který věnovala na vydávání rozhodnutí a poskytování svých služeb. S cílem dále snížit administrativní zátěž a zvýšit předvídatelnost předpokládaných nákladů na žádost ku prospěchu všech zúčastněných stran by měl být zaveden režim fixních poplatků. Agentura dále od roku 2019 získala zkušenosti a zavedla dostatečně spolehlivou metodiku pro výpočet průměrných nákladů na zpracování jednotlivých žádostí. Proto by se na zpracování žádostí týkajících se vozidla nebo série vozidel, u nichž se má za to, že jsou ve shodě s předchozím povoleným typem vozidla v souladu s čl. 25 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 (3), měly vztahovat fixní poplatky. |
(8) |
Bezplatné jednotné kontaktní místo generuje značné náklady na údržbu a vývoj. Zpoplatněno by proto mělo být i využití jednotného kontaktního místa v případech, že adresátem žádostí podaných jednotnému kontaktnímu místu je agentura. Žadatelé by měli platit poplatky podle fixních sazeb v závislosti na dopadu, který mají žádosti na jednotné kontaktní místo, pokud jde o nahrané a uchovávané dokumenty, využité funkce a uchovávané výměny, jakož i v poměru k celkovým odhadovaným nákladům na vydání příslušného rozhodnutí. Pokud je žádost o vydání osvědčení o shodě s typem vozidla podána agentuře, měl by se poplatek za využití jednotného kontaktního místa stát nedílnou součástí celkového fixního poplatku za vydávání povolení vozidel. |
(9) |
Poplatky a platby by měly odrážet specifickou situaci mikropodniků a malých a středních podniků. Proto by mělo být použito specifické snížení. |
(10) |
V souladu s čl. 80 odst. 3 prvním pododstavcem nařízení (EU) 2016/796 jsou všechna kritéria a metodika pro stanovení výše poplatků a plateb založeny na zásadě, že příjmy z nich by měly pokrývat celkové náklady na poskytnuté služby a nemělo by docházet ke schodku ani k hromadění výrazného přebytku. |
(11) |
Zkušenosti s používáním prováděcího nařízení (EU) 2018/764 ukázaly, že podmínky úhrady poplatků a plateb by měly být modernizovány a upraveny, aby se zmírnilo riziko nezaplacení ze strany žadatelů, jejichž finanční způsobilost je ohrožena, a žadatelů usazených ve třetích zemích, u nichž agentura nemá dostatečné zajištění pro vymáhání práva. S cílem snížit riziko opožděné platby nebo nezaplacení je vhodné, aby agentura fakturovala splatné částky v rané fázi vyřizování žádostí. Platby přes internet budou povoleny. |
(12) |
Jelikož poplatky a platby do značné míry odrážejí výdaje agentury na zaměstnance a související přímé výdaje týkající se činností uvedených v čl. 80 odst. 2 nařízení (EU) 2016/796, měla by agentura příslušné částky jednou v každém rozpočtovém roce na základě spolehlivých údajů indexovat, aby se zohlednila míra inflace a roční aktualizace odměn zaměstnanců agentury. |
(13) |
Agentura by měla plně podporovat nákladovou efektivnost, a tudíž neustále usilovat o zlepšování svých postupů během plnění úkolů, které jí ukládá nařízení (EU) 2016/796, a především sladit dostupné zdroje s rozsahem těchto úkolů. V této souvislosti by měla vytvořit skutečně jednotný evropský železniční prostor a zohledňovat cíle politiky EU v oblasti železniční dopravy, pokud jde o udržitelnější a inteligentnější mobilitu, jakož i inovativní, bezpečné, silné a plně interoperabilní železniční odvětví. |
(14) |
Prováděcí nařízení (EU) 2018/764 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(15) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného článkem 51 směrnice (EU) 2016/797, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Prováděcí nařízení (EU) 2018/764 se mění takto:
1) |
V článku 1 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Toto nařízení stanoví poplatky a platby splatné Agentuře Evropské unie pro železnice (dále jen „agentura“) za zpracování žádostí podle článků 14, 20, 21 a 22 nařízení (EU) 2016/796, včetně využívání jednotného kontaktního místa stanoveného v článku 12 uvedeného nařízení za účelem podávání žádostí agentuře, a za poskytování dalších služeb v souladu s cíli, pro něž byla agentura zřízena. Dále stanoví metodu pro výpočet těchto poplatků a plateb a podmínky jejich úhrady.“ |
2) |
Článek 2 se nahrazuje tímto: „Článek 2 Druhy poplatků a plateb ukládaných agenturou 1. Agentura ukládá poplatky:
Agentura může uložit poplatky za zrušení povolení k uvedení na trh, pokud se následně zjistí nesoulad používaného vozidla nebo typu vozidla se základními požadavky podle článku 26 směrnice (EU) 2016/797 nebo pokud v souladu s čl. 17 odst. 5 a 6 směrnice 2016/798 držitel jednotného osvědčení o bezpečnosti již nesplňuje podmínky pro udělení osvědčení. 2. Žádosti uvedené v odst. 1 prvním pododstavci písm. a) a b) zahrnují:
3. Agentura ukládá platby za poskytování služeb jiných než těch uvedených v odstavci 1, které si vyžádá žadatel nebo jakákoli jiná osoba či subjekt. 4. Agentura zveřejní seznam služeb na svých internetových stránkách.“ |
3) |
Článek 3 se nahrazuje tímto: „Článek 3 Výpočet poplatků, plateb a fixních poplatků ukládaných agenturou 1. Poplatek za využití jednotného kontaktního místa k podávání žádostí agentuře uvedených v čl. 2 odst. 2 písm. a), c), d) a e) představuje fixní částka uvedená v tabulce A bodu 2 přílohy. Tento fixní poplatek je splatný v okamžiku podání žádosti. 2. Výši poplatků za zpracování žádostí uvedených v čl. 2 odst. 2 písm. a), c), d) a e), včetně poplatků za výkon činností uvedených v čl. 2 odst. 1 prvním pododstavci písm. c) a druhém pododstavci, představuje celkový součet těchto položek:
3. Výši poplatků za podání a zpracování příslušných žádostí a za vydání povolení uvedených v čl. 2 odst. 2 písm. b) představuje fixní částka uvedená v tabulce B bodu 3 přílohy doplněná o poplatek za využití jednotného kontaktního místa uvedený v odstavci 1. Tento fixní poplatek je splatný v okamžiku podání žádosti. 4. Výši plateb za služby uvedené v čl. 2 odst. 3 představuje počet hodin strávených zaměstnanci agentury a externími odborníky vynásobený hodinovou sazbou agentury uvedenou v bodě 1 přílohy. 5. V případě mikropodniků a malých nebo středních podniků může žadatel požádat o 20 % snížení částky ukládané agenturou za žádost. V případě, kdy se použijí fixní poplatky, se o toto snížení žádá při podání žádosti a ve všech ostatních případech nejpozději před tím, než agentura vystaví fakturu. Pro účely tohoto nařízení se mikropodnikem a malým nebo středním podnikem rozumí samostatný železniční podnik, provozovatel infrastruktury nebo výrobce, který je usazen nebo má sídlo v členském státě Evropského hospodářského prostoru a který splňuje podmínky stanovené v doporučení Komise 2003/361/ES (4). Žadatel předloží prostřednictvím jednotného kontaktního místa důkazy o tom, že splňuje kritéria pro status mikropodniku či malého nebo středního podniku. Agentura předložené důkazy posoudí a v případě pochybností nebo nedostatečného odůvodnění rozhodne o zamítnutí žádosti o uznání statusu mikropodniku či malého nebo středního podniku.“ |
4) |
Článek 5 se mění takto:
|
5) |
Článek 6 se mění takto:
|
6) |
Článek 8 se mění takto:
|
7) |
Článek 10 se mění takto:
|
Článek 2
Znění uvedené v příloze tohoto nařízení se připojuje jako příloha prováděcího nařízení (EU) 2018/764.
Článek 3
Ustanovení čl. 1 bodu 3 se nepoužije na žádosti podané před vstupem tohoto nařízení v platnost.
Článek 4
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 29. října 2021.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 138, 26.5.2016, s. 1.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/764 ze dne 2. května 2018 o poplatcích a platbách splatných Agentuře Evropské unie pro železnice a o podmínkách jejich úhrady (Úř. věst. L 129, 25.5.2018, s. 68).
(3) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. května 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii (Úř. věst. L 138, 26.5.2016, s. 44).
(4) Doporučení Komise ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků (Úř. věst. L 124, 20.5.2003, s. 36).
PŘÍLOHA
1. |
Agentura uplatňuje hodinovou sazbu ve výši 239 EUR. |
2. |
Fixní poplatky agentuře za využívání jednotného kontaktního místa jsou následující: Tabulka A
|
3. |
Fixní poplatky za podání a zpracování žádostí o povolení uvedení vozidla nebo série vozidel na trh, které jsou ve shodě s povoleným typem vozidla, jsou následující: Tabulka B
|
4. |
Roční míra inflace uvedená v čl. 10 odst. 1a se stanoví takto:
|
(1) Nařízení Komise (EU) č. 321/2013 ze dne 13. března 2013 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému „kolejová vozidla – nákladní vozy“ železničního systému v Evropské unii a o zrušení rozhodnutí Komise 2006/861/ES (Úř. věst. L 104, 12.4.2013, s. 1).