(EU) 2021/652Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/652 ze dne 10. února 2021, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891, pokud jde o činnosti a operační programy organizací producentů v odvětví ovoce a zeleniny
Publikováno: | Úř. věst. L 135, 21.4.2021, s. 4-11 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 10. února 2021 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 28. dubna 2021 | Nabývá účinnosti: | 28. dubna 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
21.4.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 135/4 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/652
ze dne 10. února 2021,
kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891, pokud jde o činnosti a operační programy organizací producentů v odvětví ovoce a zeleniny
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (1), a zejména na čl. 37 písm. a) bod ii) a vi), písm. b), písm. c) bod i) a ii) a písm. d), čl. 173 odst. 1 písm. f), čl. 223 odst. 2 písm. a) a čl. 231 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Hlava II nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 (2) stanoví pravidla pro činnosti a operační programy organizací producentů v odvětví ovoce a zeleniny. |
(2) |
Členské státy mohou organizacím producentů povolit zadávání některých činností externím subjektům. V některých členských státech jsou organizace producentů velké společnosti, které často sdružují více úrovní dceřiných společností. Ustanovení o externím zajišťování výkonu činností by proto měla být přeformulována tak, aby zahrnovala situace, ve kterých jsou činnosti zadávány externě subjektům úzce spojeným s producentem. |
(3) |
V posledních letech se produkce hub již neomezuje pouze na rod Agaricus. Organizace producentů, které se specializují na produkci hub, produkují jiné odrůdy pěstovaných hub, jako jsou Pleurotus, Lentinula a Agrocybe, které odrážejí potřeby trhu a naplňují očekávání spotřebitelů. Oblast působnosti ustanovení o základu pro výpočet hodnoty produkce hub uváděných na trh a určených ke zpracování by proto měla být rozšířena tak, aby zahrnovala více odrůd pěstovaných hub. |
(4) |
V souladu s legislativními návrhy Komise týkajícími se budoucí společné zemědělské politiky (SZP) má být režim podpory pro ovoce a zeleninu začleněn do budoucích strategických plánů SZP členských států. Do přijetí uvedených návrhů stanoví nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/2220 (3) některá přechodná ustanovení pro roky 2021 a 2022. Zejména v zájmu zajištění bezproblémového začlenění uvedeného režimu podpory do budoucí SZP mohou být stávající operační programy v odvětví ovoce a zeleniny, které nedosáhly maximální doby trvání pěti let, prodlouženy pouze do 31. prosince 2022. Nové operační programy v odvětví ovoce a zeleniny mohou být navíc schváleny nejvýše na dobu tří let. Vzhledem k tomu, že příslušné operační programy musí být v souladu s vnitrostátní strategií, měly by mít členské státy možnost prodloužit svou vnitrostátní strategii do 31. prosince 2025. |
(5) |
Do výpočtu hodnoty produkce uváděné na trh lze zahrnout pojistné plnění získané v určitých případech snížení produkce. Je vhodné objasnit, v jakých případech je potřeba toto plnění zahrnout, zejména do výpočtu hodnoty produkce uváděné na trh za referenční období 12 měsíců, během kterého je skutečně vyplaceno. |
(6) |
Výdaje v rámci operačních programů způsobilé pro podporu musí být omezeny na skutečně vzniklé náklady. Pro účely zúčtování výdajů na činnosti a opatření v rámci operačních programů by však použití paušálních sazeb, stupnic jednotkových nákladů nebo jednorázových částek členskými státy mělo být uvedeno do souladu s pravidly pro programy rozvoje venkova. |
(7) |
Hlava II kapitoly III nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 obsahuje pravidla pro opatření pro předcházení krizím a jejich řešení zahrnující mimo jiné stažení z trhu. Ve zvláštní zprávě č. 23/2019 „Stabilizace příjmů zemědělců: komplexní soubor nástrojů, je však zapotřebí řešit nízkou míru využívání nástrojů a nadměrné náhrady“ ze dne 5. prosince 2019 (4) vyjádřil Evropský účetní dvůr obavy, pokud jde o některé aspekty systému stahování ovoce a zeleniny z trhu, zejména co se týče zpracovaných produktů vyrobených ze stažených produktů, které by mohly vést k nadměrné kompenzaci. Evropský účetní dvůr doporučuje stanovit maximální výši finanční pomoci Unie poskytované pro stahování z trhu k bezplatnému rozdělení zpracovaného ovoce a zeleniny, aby se zabránilo jakékoli případné nadměrné kompenzaci. Z tohoto důvodu by ustanovení o podpoře stahování z trhu k bezplatnému rozdělování zpracovaného ovoce a zeleniny měla jasně stanovit, že platby zpracovatelům mají kompenzovat pouze náklady na zpracování, a měla by vyloučit nadměrnou kompenzaci. |
(8) |
Měla by být objasněna pravidla pro podporu stahování z trhu týkající se uplatňování 5 % limitu z objemu produkce uvedené na trh. |
(9) |
Vzhledem k tomu, že je důležité racionalizovat, zjednodušit a lépe koordinovat stávající nástroje a v případě potřeby je doplnit o nová opatření, měla by být ustanovení o provádění opatření v oblasti pojištění sklizně uvedena do souladu s pravidly pro programy rozvoje venkova. |
(10) |
S cílem zvýšit atraktivitu opatření v oblasti koučování jakožto opatření pro předcházení krizím a jejich řešení by měly být zmírněny podmínky pro způsobilost adresátů pro koučování. |
(11) |
Organizace producentů jsou povinny hodnotit provádění svých operačních programů. Jelikož byl článek 24 prováděcího nařízení Komise (EU) 2017/892 (5) nahrazen, odkaz na něj by měl být odstraněn z pravidel týkajících se hodnotící zprávy v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891. |
(12) |
Některá přechodná ustanovení jsou zastaralá, a měla by proto být odstraněna. |
(13) |
Podle článku 55 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 musí členské státy oznámit Komisi váženou průměrnou produkční cenu zaznamenanou pro ovoce a zeleninu podle druhů a odrůd produktů, velikosti a obchodní úpravy specifikované v příloze VI uvedeného nařízení. Za účelem přesného zohlednění situace na trhu by měly být aktualizovány podrobné údaje o „druhu/odrůdě“, „obchodní úpravě/velikosti“ a „reprezentativních trzích“ týkající se rajčat a jablek, jak je uvedeno v uvedené příloze. S cílem co nejvíce sladit systém oznamování cen stanovený v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 s ustanoveními prováděcího nařízení (EU) 2017/1185 (6) by dále měl být seznam produktů, u nichž členské státy musí týdně oznamovat útvarům Komise své ceny, zkrácen z 32 na 16 produktů. Uvedený omezený seznam 16 produktů by měl být totožný se seznamem produktů stanoveným v příloze IV nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891. A konečně, ze seznamu „reprezentativních trhů“ by mělo být odstraněno Spojené království. |
(14) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 se mění takto:
1) |
článek 13 se mění takto:
|
2) |
článek 22 se mění takto:
|
3) |
v článku 27 se doplňuje nový odstavec 6, který zní: „6. Členské státy mohou rozhodnout o prodloužení své vnitrostátní strategie do 31. prosince 2025. Členské státy oznámí rozhodnutí o prodloužení Komisi.“; |
4) |
v článku 31 se odstavec 2 nahrazuje tímto: „2. Výdaje v rámci operačních programů způsobilé pro podporu jsou omezeny na skutečně vzniklé náklady. Členské státy však mohou stanovit standardní paušální sazby, stupnice jednotkových nákladů nebo jednorázové částky s výjimkou výdajů spojených s opatřeními pro předcházení krizím a jejich řešení. Zároveň členské státy mohou rozhodnout o použití rozdílných standardních paušálních sazeb, stupnic jednotkových nákladů nebo jednorázových částek s cílem zohlednit regionální nebo místní specifika.“; |
5) |
článek 45 se mění takto:
|
6) |
v článku 51 se odstavec 2 nahrazuje tímto: „2. Členské státy mohou dodatečným vnitrostátním financováním přispívat k podpoře opatření k pojištění sklizně, která využívají prostředky z provozního fondu. Celková podpora z veřejných prostředků na pojištění sklizně však nesmí přesáhnout 80 % nákladů na pojistné hrazené producenty jako pojištění proti ztrátám.“; |
7) |
v článku 51a se odstavec 3 nahrazuje tímto: „3. Adresátem koučování je uznaná organizace producentů, seskupení producentů nebo individuální producenti, nečlenské subjekty organizace producentů nebo jejich sdružení.“; |
8) |
v čl. 57 odst. 3 se první pododstavec nahrazuje tímto: „Hodnocení má podobu zprávy v předposledním roce provádění operačního programu.“; |
9) |
v článku 80 se zrušují odstavce 2 a 3; |
10) |
přílohy II, III a VI se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení. |
Článek 2
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost sedmým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 10. února 2021.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 671.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 ze dne 13. března 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o odvětví ovoce a zeleniny a odvětví výrobků z ovoce a zeleniny, a doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013, pokud jde o sankce uplatňované v uvedených odvětvích, a kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) č. 543/2011 (Úř. věst. L 138, 25.5.2017, s. 4).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/2220 ze dne 23. prosince 2020, kterým se stanoví určitá přechodná ustanovení o podpoře z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) a z Evropského zemědělského záručního fondu (EZZF) v letech 2021 a 2022 a kterým se mění nařízení (EU) č. 1305/2013, (EU) č. 1306/2013 a (EU) č. 1307/2013, pokud jde o jejich zdroje a použití v letech 2021 a 2022, a kterým se mění nařízení (EU) č. 1308/2013, pokud jde o zdroje a rozdělení takové podpory v letech 2021 a 2022 (Úř. věst. L 437, 28.12.2020, s. 1).
(4) Zvláštní zpráva Evropského účetního dvora č. 23/2019 o stabilizaci příjmů zemědělců: komplexní soubor nástrojů, je však zapotřebí řešit nízkou míru využívání nástrojů a nadměrné náhrady – https://www.eca.europa.eu/cs/Pages/DocItem.aspx?did=52395.
(5) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/892 ze dne 13. března 2017, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o odvětví ovoce a zeleniny a odvětví výrobků z ovoce a zeleniny (Úř. věst. L 138, 25.5.2017, s. 57).
(6) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/1185 ze dne 20. dubna 2017, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1307/2013 a (EU) č. 1308/2013, pokud jde o oznamování informací a dokumentů Komisi, a kterým se mění a ruší několik nařízení Komise (Úř. věst. L 171, 4.7.2017, s. 113).
PŘÍLOHA
Přílohy II, III a VI nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 se mění takto:
1) |
v příloze II se bod 19 nahrazuje tímto:
|
2) |
příloha III se mění takto:
|
3) |
příloha VI se nahrazuje tímto: „PŘÍLOHA VI Oznámení cen podle čl. 55 odst. 1
|