(EU) 2021/488Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2021/488 ze dne 22. března 2021, kterým se mění prováděcí rozhodnutí (EU) 2020/174 a (EU) 2020/1167, pokud jde o používání schválených inovativních technologií v některých osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech schopných provozu na zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) a ethanol (E85) (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 100, 23.3.2021, s. 15-19 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 12. dubna 2021 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 12. dubna 2021 Nabývá účinnosti: 12. dubna 2021
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



23.3.2021   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 100/15


PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2021/488

ze dne 22. března 2021,

kterým se mění prováděcí rozhodnutí (EU) 2020/174 a (EU) 2020/1167, pokud jde o používání schválených inovativních technologií v některých osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech schopných provozu na zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) a ethanol (E85)

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ze dne 17. dubna 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla a kterým se zrušují nařízení (ES) č. 443/2009 a (EU) č. 510/2011 (1), a zejména na čl. 11 odst. 4 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Výrobci Škoda Auto a.s, Ford-Werke GmbH, Groupe Renault, FCA Italy S.p.A, SEAT S.A., Volkswagen AG, Automobiles Citroen, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA a OPEL Automobile GmbH dne 9. července 2020 společně předložili žádost podle článku 12a prováděcího nařízení Komise (EU) č. 725/2011 (2) a prováděcího nařízení Komise (EU) č. 427/2014 (3) o změnu prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2020/174 (4), na jejímž základě by se umožnilo, aby 12voltové účinné alternátory schválené podle uvedeného rozhodnutí jako inovativní technologie mohly být používány i v osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech poháněných konvenčními spalovacími motory schopných provozu na zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) a ethanol (E85).

(2)

Výrobci Ford-Werke GmbH, Honda Motor Europe Ltd a Renault SA dne 11. prosince 2020 společně předložili podle článku 12a prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 a prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014 žádost o změnu prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2020/1167 (5) tak, aby účinné 48voltové motorgenerátory ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měniči, které byly podle uvedeného rozhodnutí schváleny jako inovativní technologie, mohly být používány i v motorech s vnitřním spalováním a některých hybridních elektrických osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech schopných provozu na zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) a ethanol (E85).

(3)

Komise obě žádosti posoudila v souladu s článkem 11 nařízení (EU) 2019/631, prováděcím nařízením (EU) č. 725/2011, prováděcím nařízením (EU) č. 427/2014 a technickými pokyny pro přípravu žádostí o schválení inovativních technologií podle nařízení (ES) č. 443/2009 a nařízení (EU) č. 510/2011 (ve znění z července 2018) (6).

(4)

Jelikož se obě žádosti týkají objasnění používání inovativních technologií ve vozidlech schopných provozu na zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) a ethanol (E85), je vhodné se těmito žádostmi zabývat v jediném prováděcím rozhodnutí.

(5)

Pokud jde o obě žádosti, je vhodné vyjasnit, že snížení emisí CO2 dosažené pomocí inovativních technologií lze určit i tehdy, jsou-li použity u vozidel na LPG, CNG a E85. S výhradou doplnění některých faktorů specifických pro paliva se metodiky pro stanovení snížení emisí CO2 uvedené v prováděcích rozhodnutích (EU) 2020/174 a (EU) 2020/1167 proto považují za vhodné pro určení snížení emisí CO2 spojeného s používáním příslušných inovativních technologií u vozidel poháněných těmito palivy.

(6)

Pokud jde o E85, není vzhledem k jeho omezené dostupnosti na trhu Unie jako celku nicméně pro účely metodik pro stanovení snížení emisí CO2 vhodné rozlišovat tento druh paliva od benzinu.

(7)

Prováděcí rozhodnutí (EU) 2020/174 a (EU) 2020/1167 by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Změny prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/174

Prováděcí rozhodnutí (EU) 2020/174 se mění takto:

1)

Článek 1 se mění takto:

a)

písmeno a) se nahrazuje tímto:

„a)

touto technologií jsou vybaveny osobní automobily (M1) a lehká užitková vozidla (N1) se spalovacími motory schopná provozu na benzin, naftu, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo ethanol (E85) nebo kombinaci těchto paliv;“;

b)

písmeno c) se mění takto:

i)

body i) a ii) nahrazují tímto:

„i)

73,8 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;

ii)

73,4 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 přeplňovaným turbodmychadlem;“;

ii)

doplňují se nové body iv) až vii), které znějí:

„iv)

74,6 % u vozidel s motorem poháněným LPG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;

v)

74,1 % u vozidel s motorem poháněným LPG přeplňovaným turbodmychadlem;

vi)

76,3 % u vozidel s motorem poháněným CNG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;

vii)

75,7 % u vozidel s motorem poháněným CNG přeplňovaným turbodmychadlem.“;

2)

v článku 3 se vkládá nový odstavec 3a, který zní:

„3a.   Je-li inovativní technologie instalována v dvoupalivovém vozidle nebo ve vozidle flex-fuel, zaznamená schvalovací orgán certifikované snížení emisí CO2 takto:

a)

u dvoupalivového vozidla s pohonem na benzin a plynná paliva hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na LPG nebo CNG;

b)

u vozidla flex-fuel s pohonem na benzin a E85 hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na benzin.“;

3)

příloha se mění v souladu s přílohou I tohoto rozhodnutí.

Článek 2

Změny prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/1167

Prováděcí rozhodnutí (EU) 2020/1167 se mění takto:

1)

Článek 1 se mění takto:

a)

písmeno a) se nahrazuje tímto:

„a)

inovativní technologií jsou vybavena osobní vozidla (M1) nebo lehká užitková vozidla (N1) s těmito vlastnostmi:

i)

vozidla poháněná motory s vnitřním spalováním (vozidla s konvenčním spalovacím motorem) schopná provozu na benzin, naftu, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo ethanol (E85) nebo kombinaci těchto paliv;

ii)

hybridní elektrická vozidla s jiným než externím nabíjením schopná provozu na paliva uvedená v bodě i), u nichž lze použít nekorigované hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 podle bodu 1.1.4 dodatku 2 dílčí přílohy 8 k příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151.“;

b)

písmeno b) se mění takto:

i)

body a inahrazují tímto:

„i)

73,8 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;

ii)

73,4 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 přeplňovaným turbodmychadlem;“;

ii)

doplňují se nové body iv) až vii), které znějí:

„iv)

74,6 % u vozidel s motorem poháněným LPG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;

v)

74,1 % u vozidel s motorem poháněným LPG přeplňovaným turbodmychadlem;

vi)

76,3 % u vozidel s motorem poháněným CNG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;

vii)

75,7 % u vozidel s motorem poháněným CNG přeplňovaným turbodmychadlem.“;

2)

v článku 3 se vkládá nový odstavec 3a, který zní:

„3a.   Je-li inovativní technologie instalována v dvoupalivovém vozidle nebo ve vozidle flex-fuel, zaznamená schvalovací orgán certifikované snížení emisí CO2 takto:

a)

u dvoupalivového vozidla s pohonem na benzin a plynná paliva hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na LPG nebo CNG;

b)

u vozidla flex-fuel s pohonem na benzin a E85 hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na benzin.“

3)

Příloha se mění v souladu s přílohou II tohoto rozhodnutí.

Článek 3

Vstup v platnost

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 22. března 2021.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 111, 25.4.2019, s. 13.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 725/2011 ze dne 25. července 2011, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 194, 26.7.2011, s. 19).

(3)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 427/2014 ze dne 25. dubna 2014, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011 (Úř. věst. L 125, 26.4.2014, s. 57).

(4)  Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2020/174 ze dne 6. února 2020 o schválení technologie použité ve 12voltových účinných alternátorech používaných v některých osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 (Úř. věst. L 35, 7.2.2020, s. 13).

(5)  Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2020/1167 ze dne 6. srpna 2020 o schválení technologie použité v účinném 48voltovém motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem pro použití v konvenčních spalovacích motorech a některých hybridních elektrických osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 (Úř. věst. L 258, 7.8.2020, s. 15).

(6)  https://circabc.europa.eu/sd/a/a19b42c8-8e87-4b24-a78b-9b70760f82a9/July%202018%20Technical%20Guidelines.pdf


PŘÍLOHA I

Příloha prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/174 se mění takto:

1)

bod 6 se mění takto:

a)

tabulka 2 se nahrazuje tímto:

„Tabulka 2

Spotřeba na efektivní výkon

Typ motoru

Spotřeba na efektivní výkon (VPe) [l/kWh]

Benzinový/E85

0,264

Benzinový/E85 s turbodmychadlem

0,280

Naftový

0,220

LPG

0,342

LPG s turbodmychadlem

0,363

 

Spotřeba na efektivní výkon (VPe) [m3/kWh]

CNG (G20)

0,259

CNG (G20) s turbodmychadlem

0,275“

b)

tabulka 3 se nahrazuje tímto:

„Tabulka 3

Přepočítací koeficient podle paliva (CF)

Typ paliva

Přepočítací koeficient (CF) [g CO2/l]

Benzin/E85

2 330

Nafta

2 640

LPG

1 629

 

Přepočítací koeficient (CF) [gCO2/m3]

CNG (G20)

1 795 “

2)

bod 8 se mění takto:

tabulka 4 se nahrazuje tímto:

„Tabulka 4

Korekční koeficient CO2 v důsledku dodatečné hmotnosti

Benzinový motor/E85 (ΔCO2mP) [g CO2/km]

0,0277•Δm

Naftový motor (ΔCO2mD) [g CO2/km]

0,0383•Δm

LPG (ΔCO2mLPG) [g CO2/km]

0,0251•Δm

CNG (ΔCO2mCNG(G20)) [g CO2/km]

0,0209•Δm“.


PŘÍLOHA II

Příloha prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/1167 se mění takto:

1)

v bodě 3.2 se tabulky 2 a 3 nahrazují tímto:

„Tabulka 2

Spotřeba na účinný výkon

Typ motoru

Spotřeba na účinný výkon (VPe) [l/kWh]

Benzinový/E85

0,264

Benzinový/E85 s turbodmychadlem

0,280

Naftový

0,220

LPG

0,342

LPG s turbodmychadlem

0,363

 

Spotřeba na účinný výkon (VPe) [m3/kWh]

CNG (G20)

0,259

CNG (G20) s turbodmychadlem

0,275


Tabulka 3

Přepočítací koeficient podle paliva (CF)

Typ paliva

Přepočítací koeficient (CF) [g CO2/l]

Benzin/E85

2 330

Nafta

2 640

LPG

1 629

 

Přepočítací koeficient (CF) [gCO2/m3]

CNG (G20)

1 795 “;

2)

v bodě 3.5 se tabulka 4 nahrazuje tímto:

„Tabulka 4

Korekční koeficient CO2 v důsledku dodatečné hmotnosti

Benzinový motor/E85 (ΔCO2mP) [g CO2/km]

0,0277•Δm

Naftový motor (ΔCO2mD) [g CO2/km]

0,0383•Δm

LPG (ΔCO2mLPG) [g CO2/km]

0,0251•Δm

CNG (ΔCO2mCNG(G20)) [g CO2/km]

0,0209•Δm“.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU