(EU) 2020/2114Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/2114, ze dne 16. prosince 2020, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008, pokud jde o dočasné prodloužení mimořádných opatření k řešení důsledků pandemie COVID-19, pokud jde o výběr poskytovatele služeb pozemního odbavování (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 426, 17.12.2020, s. 1-3 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 16. prosince 2020 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 18. prosince 2020 Nabývá účinnosti: 18. prosince 2020
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



17.12.2020   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 426/1


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2020/2114,

ze dne 16. prosince 2020,

kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008, pokud jde o dočasné prodloužení mimořádných opatření k řešení důsledků pandemie COVID-19, pokud jde o výběr poskytovatele služeb pozemního odbavování

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008 ze dne 24. září 2008 o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb ve Společenství (1), a zejména na čl. 24a odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Pandemie COVID-19 vedla ke strmému propadu letecké dopravy kvůli výraznému oslabení poptávky a přímým opatřením, která členské státy i třetí země zavedly, aby zabránily šíření pandemie.

(2)

Uvedené okolnosti jsou mimo kontrolu leteckých dopravců a následné dobrovolné nebo povinné rušení leteckých služeb leteckými dopravci je nezbytnou reakcí na uvedené okolnosti.

(3)

Poskytovatelé služeb pozemního odbavování se i nadále potýkají s problémy s likviditou, které by mohly vést k pozastavení služeb pozemního odbavování. To by pak mohlo vést k omezení nebo pozastavení letištních služeb na letištích Unie.

(4)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/696 (2) umožnilo řídícímu orgánu letiště nebo příslušnému orgánu členského státu na dobu od 1. března 2020 do 31. prosince 2020 v případě, že poskytovatel služeb pozemního odbavování přestane vykonávat svou činnost před koncem doby, na kterou byl vybrán, vybrat poskytovatele služeb pozemního odbavování přímo s tím, že tyto služby bude poskytovat po dobu nejvýše šesti měsíců, nebo do 31. prosince 2020 podle toho, která doba je delší. Nařízení (EU) 2020/696 rovněž Komisi svěřilo přenesené pravomoci k prodloužení uvedených období.

(5)

V souladu s čl. 24a odst. 4 nařízení (ES) č. 1008/2008 předložila Komise do 13. listopadu 2020 Evropskému parlamentu a Radě souhrnnou zprávu.

(6)

Souhrnná zpráva Komise poukazuje na to, že navzdory postupnému nárůstu od dubna do srpna 2020 byl letový provoz v září 2020 ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 stále na velmi omezené úrovni. Podle údajů organizace Eurocontrol byl objem letového provozu ke dni 25. listopadu 2020 o 63 % nižší než ke dni 25. listopadu 2019.

(7)

Přestože nelze snadno předpovědět, jak bude oživení letového provozu postupovat, dá se předpokládat, že stávající situace potrvá rovněž v blízké budoucnosti a potrvá až do prosince 2021. Na základě poslední prognózy ohledně letového provozu od organizace Eurocontrol ze září 2020 se očekává, že v únoru 2021 bude objem letového provozu o 50 % nižší než v únoru 2020 (za předpokladu nekoordinovaného přístupu členských států k zavádění provozních postupů a rušení vnitrostátních omezení). Z údajů Světové zdravotnické organizace vyplývá, že týdenní počet zaznamenaných případů onemocnění COVID-19 v Evropě dosáhl dne 22. listopadu 2020 celkem 1,77 milionu (44 % nových celosvětových případů), což výrazně převyšuje počet případů na jaře 2020. Z údajů Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí vyplývá, že čtrnáctidenní míra případů hlášených za Evropský hospodářský prostor a Spojené království od léta 2020 neustále roste. Podle týdenní přehledové zprávy ze dne 22. listopadu 2020 dosáhla tato míra 549 (rozpětí v jednotlivých zemích: 58–1 186) na 100 000 obyvatel.

(8)

Lze předpokládat, že přetrvávající pokles úrovně letového provozu je výsledkem dopadu pandemie COVID-19. Dostupné údaje o důvěře spotřebitelů během pandemie COVID-19 uvádějí, že zatímco v dubnu 2020 přibližně 60 % dotázaných uvedlo, že se do několika měsíců po odeznění pandemie pravděpodobně vrátí k cestování letadlem, v červnu 2020 takto odpovědělo pouze 45 % respondentů. Dostupné údaje tedy jasně ukazují souvislost mezi pandemií COVID-19 a poptávkou spotřebitelů po letecké dopravě a nedošlo k žádné jiné události, která by mohla pokles poptávky po letecké dopravě vysvětlit.

(9)

Ze souhrnné zprávy Komise vyplývá, že také vnitrostátní a nekoordinovaná omezení, karanténní požadavky a testovací opatření zavedené členskými státy v reakci na rostoucí počet případů onemocnění COVID-19 v Evropě od poloviny srpna, často oznámené s velmi krátkým předstihem, narušují důvěru spotřebitelů a vedou k nižší poptávce po letecké dopravě.

(10)

Vzhledem k extrémně nízkému objemu rezervací letů, výše uvedeným epidemiologickým prognózám a prognózám týkajícím se letového provozu, jakož i k nejistotě a nepředvídatelnosti vnitrostátních opatření zaměřených na omezení pandemie COVID-19 lze důvodně očekávat, že nízká úroveň letového provozu a poptávky cestujících, kterou lze přičíst pandemii COVID-19, bude přetrvávat i v průběhu roku 2021. Očekává se, že k návratu na úrovně provozu, které byly před koronavirovou pandemií, dojde až za několik let. V této fázi je však příliš brzy na vyvození závěru ohledně toho, zda i v roce 2021 bude ke snižování kapacity docházet na podobně významných úrovních.

(11)

Společnosti poskytující služby pozemního odbavování byly pandemií COVID-19 a následným omezením letového provozu vážně postiženy. Výrazně snížený počet letů od začátku pandemie měl negativní dopad na jejich příjmy z poskytování služeb pozemního odbavování na letištích Unie. Mnoho poskytovatelů služeb pozemního odbavování se proto potýkalo s finančními obtížemi a několik z nich již zahájilo restrukturalizaci, obdrželo státní záchranný balíček nebo ukončilo provoz.

(12)

Na základě předpovědí úrovně letového provozu pro nadcházející měsíce je pravděpodobné, že obtížné podmínky na trhu v odvětví pozemního odbavování budou nadále přetrvávat v důsledku omezeného počtu letů, které mají být obsluhovány v roce 2021. Negativní trend v letecké dopravě pravděpodobně dále zhorší vážnou finanční situaci poskytovatelů služeb pozemního odbavování, což s sebou nese riziko dalších úpadků. Za těchto okolností je pravděpodobné, že více poskytovatelů služeb pozemního odbavování na letištích, kde je počet poskytovatelů omezen, bude nuceno přestat poskytovat služby pozemního odbavování před koncem období, na které byli vybráni. To by mohlo vést k náhlému přerušení služeb pozemního odbavování na těchto letištích předtím, než bude možné vybrat nového poskytovatele na základě postupu stanoveného v čl. 11 odst. 1 směrnice 96/67/ES.

(13)

Je proto vhodné prodloužit dobu platnosti odchylky stanovené v čl. 24a odst. 2 nařízení (ES) č. 1008/2008 na období od 1. března 2020 do 31. prosince 2021.

(14)

Aby se předešlo právní nejistotě, zejména na straně řídícího orgánu letiště a příslušného orgánu členského státu, mělo by být toto nařízení přijato postupem pro naléhavé případy podle článku 25b nařízení (ES) č. 1008/2008 a jakožto naléhavá záležitost by mělo vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

V článku 24a nařízení (ES) č. 1008/2008 se odstavec 2 nahrazuje tímto:

„2.

Odchylně od čl. 11 odst. 1 písm. e) směrnice 96/67/ES může v období od 1. března 2020 do 31. prosince 2021 v případě, že poskytovatel služeb pozemního odbavování přestane vykonávat svou činnost před koncem doby, na kterou byl vybrán, řídící orgán letiště nebo příslušný orgán členského státu vybrat poskytovatele služeb pozemního odbavování přímo s tím, že tyto služby bude poskytovat po dobu nejvýše šesti měsíců, nebo do 31. prosince 2021 podle toho, která doba je delší.“

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 16. prosince 2020.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 293, 31.10.2008, s. 3.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/696 ze dne 25. května 2020, kterým se mění nařízení (ES) č. 1008/2008 o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb ve Společenství s ohledem na pandemii COVID-19 (Úř. věst. L 165, 27.5.2020, s. 1).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU