(EU) 2017/1926Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/1926 ze dne 31. května 2017, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/40/EU, pokud jde o poskytování multimodálních informačních služeb o cestování v celé Unii (Text s významem pro EHP. )

Publikováno: Úř. věst. L 272, 21.10.2017, s. 1-13 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 31. května 2017 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 10. listopadu 2017 Nabývá účinnosti: 10. listopadu 2017
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 4. března 2024

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2017/1926

ze dne 31. května 2017,

kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/40/EU, pokud jde o poskytování multimodálních informačních služeb o cestování v celé Unii

(Text s významem pro EHP)

(Úř. věst. L 272 21.10.2017, s. 1)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/490 ze dne 29. listopadu 2023,

  L 

1

13.2.2024


Opraveno:

 C1

Oprava, Úř. věst. L 125, 14.5.2019, s.  24 (2017/1926)




▼B

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2017/1926

ze dne 31. května 2017,

kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/40/EU, pokud jde o poskytování multimodálních informačních služeb o cestování v celé Unii

(Text s významem pro EHP)



Článek 1

Předmět a oblast působnosti

▼M1

1.  
Toto nařízení stanoví specifikace nezbytné k zajištění toho, aby multimodální informační služby o cestování v celé Unii byly přesné a dostupné koncovým uživatelům přes hranice.

▼B

2.  
Toto nařízení se vztahuje na celou dopravní síť v Unii.
3.  
Toto nařízení se použije v souladu s článkem 5 směrnice 2010/40/EU.

▼M1

Článek 2

Definice

Pro účely tohoto nařízení se použijí definice stanovené v článku 4 směrnice 2010/40/EU a v článku 3 nařízení (EU) č. 1315/2013.

S ohledem na multimodální cestování a informace o dopravním provozu se použijí rovněž tyto definice:

1) 

„multimodálními informacemi o cestování“ se rozumějí informace odvozené ze statických, historických, zjištěných nebo dynamických dat o cestování a dopravním provozu, nebo jakékoli jejich kombinace pro koncové uživatele, které jsou poskytovány prostřednictvím libovolných komunikačních prostředků a týkají se nejméně dvou druhů dopravy a které umožňují jednotlivé druhy dopravy porovnat;

2) 

„informační službou o cestování“ se rozumí služba ITS, včetně digitálních map, která uživatelům dat a koncovým uživatelům poskytuje informace o cestování a dopravním provozu pro alespoň jeden druh dopravy;

3) 

„dynamickými daty o cestování a dopravním provozu“ se rozumějí data týkající se jednotlivých druhů dopravy, která se často mění, nebo data o neočekávaných událostech nebo okolnostech, jak jsou uvedena v příloze;

4) 

„statickými daty o cestování a dopravním provozu“ se rozumějí data týkající se jednotlivých druhů dopravy, která se často nemění, nebo data o plánovaných změnách, jak jsou uvedena v příloze;

5) 

„historickými daty o cestování a dopravním provozu“ se rozumějí data týkající se charakteristik dopravního provozu, která se používají k výpočtu průměrných zpoždění v závislosti na hodině, dni a ročním období a která vycházejí z předchozích měření, včetně míry přetížení, průměrných rychlostí a průměrných dob potřebných na cestu;

6) 

„zjištěnými daty“ se rozumějí provozní data týkající se cestování a dopravního provozu, například délka a důvod zpoždění a zrušení spojů, které jsou výsledkem provozu a jsou shromažďovány během provozu;

7) 

„uživatelem dat“ se rozumí jakýkoli veřejný nebo soukromý subjekt, jako jsou dopravní orgány, provozovatelé dopravy, poskytovatelé služeb v oblasti informací o cestování, výrobci digitálních map, poskytovatelé služby dopravy na vyžádání a provozovatelé infrastruktury, nebo jakýkoli jiný subjekt, který používá data uvedená v příloze k vytváření multimodálních informací o cestování, nebo pokud to stanoví podmínky stanovené držitelem dat, používá tato data pro jiné účely;

8) 

„dopravním orgánem“ se rozumí jakýkoli orgán veřejné moci odpovědný za řízení nebo plánování dopravního provozu, řízení nebo provozování dané dopravní sítě nebo dopravních služeb spadajících do jeho územní působnosti, případně oboje;

9) 

„provozovatelem dopravy“ se rozumí veřejný nebo soukromý subjekt, který odpovídá za údržbu a řízení dopravní služby;

10) 

„poskytovatelem služby dopravy na vyžádání“ se rozumí veřejný nebo soukromý poskytovatel služby dopravy na vyžádání koncovým uživatelům;

11) 

„držitelem dat“ se rozumí jakákoli právnická osoba, veřejný nebo soukromý subjekt, jako jsou dopravní orgány, provozovatelé dopravy, provozovatelé infrastruktury nebo poskytovatelé služby dopravy na vyžádání, jež má právo poskytnout přístup k datům uvedeným v příloze, která má pod svou kontrolou, nebo je sdílet v souladu s platnými právními předpisy Unie nebo vnitrostátními právními předpisy;

12) 

„službou dopravy na vyžádání“ se rozumí služba, která vyžaduje součinnost mezi poskytovatelem služby dopravy na vyžádání a koncovým uživatelem před jejich dodáním;

13) 

„koncovým uživatelem“ se rozumí fyzická nebo právnická osoba, která má přístup ke službám informací o cestování;

14) 

„metadaty“ se rozumí strukturovaný popis obsahu dat usnadňující vyhledávání a používání těchto dat;

15) 

„výsledkem stanovení trasy“ se rozumí cestovní trasa v digitálním strojově čitelném formátu vyplývající z požadavku koncového uživatele týkajícího se určité cesty s odkazem na jednotlivé použité místo nebo místa předávky;

16) 

„místem předávky“ se rozumí stanice, zastávka nebo místo, ve kterém jsou výsledky stanovení trasy poskytnuté dvěma informačními službami o cestování spojeny za účelem znázornění cesty;

17) 

„přístupovým bodem“ se rozumí digitální rozhraní pro zpřístupnění dat uvedených v příloze spolu s odpovídajícími metadaty uživatelům dat pro opakované použití nebo pro zpřístupnění zdrojů a metadat těchto dat uživatelům dat pro opakované použití;

18) 

„aktualizací dat“ se rozumí změny stávajících dat, včetně jejich výmazu nebo vložení nových či dodatečných dat;

19) 

„vyhledávací službou“ se rozumí služba umožňující vyhledání požadovaných dat pomocí obsahu odpovídajících metadat a zobrazování tohoto obsahu;

20) 

„přístupností dat“ se rozumí možnost kdykoli požadovat a obdržet data v digitálním strojově čitelném formátu;

21) 

„globální transevropskou dopravní sítí“ neboli „TEN-T“ se rozumí dopravní infrastruktura a opatření uvedené v čl. 6 odst. 2 nařízení (EU) č. 1315/2013;

22) 

„včasností dat“ se rozumí dostupnost aktuálních dat poskytovaných uživatelům dat a koncovým uživatelům s dostatečným předstihem tak, aby byla užitečná;

23) 

„poskytovatelem informačních služeb o cestování“ se rozumí jakýkoli veřejný nebo soukromý poskytovatel alespoň jedné informace o cestování a dopravním provozu uživatelům dat a koncovým uživatelům, s výjimkou pouhého převodníku informací;

24) 

„propojením služby“ se rozumí spojení místních, regionálních a vnitrostátních dopravních informačních služeb, které jsou propojeny prostřednictvím technických rozhraní za účelem poskytování výsledků stanovení trasy nebo jiných výsledků rozhraní pro programování aplikací (API) na základě statických, historických, zjištěných a/nebo dynamických dat o cestování a dopravním provozu;

25) 

„přístupovým uzlem“ se rozumí předem určené místo, kde mohou cestující nastoupit do pravidelné dopravy nebo dopravy na vyžádání nebo z ní vystoupit.

▼B

Článek 3

Vnitrostátní přístupové body

▼M1

1.  
Každý členský stát zřídí vnitrostátní přístupový bod. Vnitrostátní přístupový bod představuje pro uživatele jednotný přístupový bod k statickým, historickým, zjištěným a dynamickým datům o cestování a dopravním provozu pro různé druhy dopravy, včetně aktualizací dat, jak je uvedeno v příloze, jež poskytují držitelé dat na území daného členského státu.

▼B

2.  
Jako vnitrostátní přístupové body lze použít existující vnitrostátní přístupové body, které byly zřízeny za účelem splnění jiných aktů v přenesené pravomoci, jež byly přijaty podle směrnice 2010/40/EU, pokud to členské státy považují za vhodné.

▼M1

3.  
Vnitrostátní přístupové body poskytují uživatelům dat vyhledávací služby.
4.  
Členské státy se ve spolupráci s příslušnými zúčastněnými stranami ITS dohodnou na požadavcích na metadata. Držitelé dat zajistí, aby metadata poskytovali na základě těchto požadavků.

▼B

5.  
Dva nebo více členských států může zřídit společný přístupový bod.

▼M1

6.  
Každý subjekt, který poskytuje data prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu, tak může učinit prostřednictvím zmocněnce v souladu s platnými dohodami, včetně prostřednictvím databáze nebo agregátoru třetí strany. To nezbavuje původního držitele dat povinností stanovených v článcích 3 až 8.

▼M1

Článek 4

Přístupnost, výměna a opakované použití statických, historických a zjištěných dat o cestování a dopravním provozu

1.  

Držitelé dat poskytují prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3 přístup ke statickým, historickým a zjištěným datům o cestování a dopravním provozu uvedeným v bodě 1 přílohy pro jednotlivé druhy dopravy a dopravní prostředky, a to s použitím:

a) 

v případě silniční dopravy standardizovaného formátu podle článku 4 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/962;

b) 

v případě ostatních způsobů dopravy jedné z níže uvedených norem a technických specifikací nebo jakéhokoli digitálního strojově čitelného formátu, u něhož lze prokázat plnou kompatibilitu a interoperabilitu s těmito normami a technickými specifikacemi, například i prostřednictvím těchto automatických převodníků a validátorů:

i) 

NeTEx CEN/TS 16614 a následných verzí;

ii) 

technických specifikací stanovených v nařízení (EU) č. 454/2011;

iii) 

technických dokumentů zveřejněných pod hlavičkou Konference IATA o službách pro cestující;

iv) 

pokud neexistuje referenční protokol o výměně, pomocí datového modelu Transmodel EN 12896.;

c) 

v případě prostorové sítě požadavků stanovených v článku 7 směrnice 2007/2/ES.

2.  
Statická, historická a zjištěná data o cestování a dopravním provozu uvedena v bodě 1 přílohy, na které se vztahují systémy NeTEx a DATEX II, jsou zastoupena prostřednictvím minimálních profilů EU nebo vnitrostátních profilů.
3.  

Držitelé dat poskytují statická, historická a zjištěná data o cestování a dopravním provozu prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3 v požadovaných formátech podle tohoto harmonogramu:

a) 

v případě dat o cestování a dopravním provozu stanovených v bodě 1.1 přílohy, s výjimkou bodu 1.1 písm. d) podbodu ix), pro globální síť TEN-T do 1. prosince 2019;

b) 

v případě dat o cestování a dopravním provozu stanovených v bodě 1.2 přílohy, s výjimkou bodu 1.2 písm. a) podbodů i) a iii) a bodu 1.2 písm. c) podbodu ii), pro globální síť TEN-T do 1. prosince 2020;

c) 

v případě dat o cestování a dopravním provozu stanovených v bodě 1.3 přílohy, s výjimkou bodu 1.3 písm. c) podbodu iii), pro globální síť TEN-T do 1. prosince 2021;

d) 

v případě dat o cestování a dopravním provozu stanovených v bodech 1.1, 1.2 a 1.3 přílohy, s výjimkou bodu 1.1 písm. d) podbodu ix), bodu 1.2 písm. a) podbodů i), iii) a vii), bodu 1.2 písm. c) podbodu ii), bodu 1.3 písm. c) podbodu iii), jakož i bodu 1.2 písm. c) podbodu i) a bodu 1.3 písm. a) podbodů ii) a iii) pro dopravu na vyžádání, pro ostatní části dopravní sítě Unie do 1. prosince 2023;

e) 

v případě dat o cestování a dopravním provozu stanovených v bodě 1.1 písm. d) podbodu ix), bodě 1.2 písm. a) podbodech i), iii) a vii), bodě 1.2 písm. c) podbodě ii), bodě 1.3 písm. c) podbodě iii), bodě 1.2 písm. c) podbodě i) a bodě 1.3 písm. a) podbodech ii) a iii) pro dopravu na vyžádání přílohy, a to pro celou dopravní síť Unie do 1. prosince 2024;

f) 

v případě dat o cestování a dopravním provozu stanovených v bodě 1.4 přílohy, pro celou dopravní síť Unie do 1. prosince 2025.

4.  
API poskytující přístup ke statickým, historickým a zjištěným datům o cestování a dopravním provozu uvedeným v příloze prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3 jsou veřejně přístupná uživatelům dat, případně podléhají registraci.
5.  
Uživatelé dat a držitelé dat spolupracují, aby zajistili, že veškeré nepřesnosti týkající se statických, historických a zjištěných dat o cestování a dopravním provozu budou neprodleně oznámeny držiteli dat, od kterého data pocházejí.
6.  
Data poskytovaná držiteli dat prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu nezahrnují osobní údaje ve smyslu čl. 4 bodu 1 nařízení (EU) 2016/679.

Článek 5

Přístupnost, výměna a opakované použití dynamických dat o cestování a dopravním provozu

1.  

Držitelé dat poskytují prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3 přístup k dynamickým datům o cestování a dopravním provozu uvedeným v bodech 2.1 a 2.2 přílohy pro různé druhy dopravy a dopravní prostředky, a to s použitím:

a) 

v případě silniční dopravy formátů stanovených podle článků 5 a 6 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/962;

b) 

v případě ostatních způsobů dopravy buď níže uvedené normy a technické specifikace, nebo jakéhokoli digitálního strojově čitelného formátu, u něhož lze prokázat plnou kompatibilitu a interoperabilitu s těmito normami a technickými specifikacemi, například i prostřednictvím automatických převodníků a validátorů:

i) 

systému SIRI CEN/TS 15531 a následných verzí;

ii) 

technických specifikací stanovených v nařízení (EU) č. 454/2011.

2.  
Dynamická data o cestování a dopravním provozu uvedená v bodech 2.1 a 2.2 přílohy, na která se vztahují systémy SIRI a DATEX II, jsou zastoupena prostřednictvím minimálních profilů EU nebo vnitrostátních profilů.
3.  

Držitelé dat poskytují dynamická data o cestování a dopravním provozu prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3 v požadovaných formátech podle tohoto harmonogramu:

a) 

v případě dat o cestování a dopravním provozu stanovených v bodě 2.1 přílohy pro globální síť TEN-T do 1. prosince 2025;

b) 

v případě dat o cestování a dopravním provozu stanovených v bodě 2.2 přílohy pro globální síť TEN-T do 1. prosince 2026;

c) 

v případě dat o cestování a dopravním provozu stanovených v bodech 2.1 a 2.2 přílohy pro ostatní části dopravní sítě v Unii do 1. prosince 2028.

4.  
Každý členský stát může rozhodnout, že držitelé dat poskytují dynamická data o cestování a dopravním provozu různých druhů dopravy uvedených v bodě 2.3 přílohy na území tohoto členského státu prostřednictvím vnitrostátního přístupového místa zřízeného v souladu s článkem 3. V takovém případě držitelé dat používají systém SIRI CEN/TS 15531 a jeho následné verze nebo jakýkoli digitální strojově čitelný formát, u něhož lze prokázat plnou kompatibilitu a interoperabilitu s těmito normami a technickými specifikacemi, například i prostřednictvím automatických převodníků a validátorů.
5.  
API, která poskytují přístup k dynamickým datům o cestování a dopravním provozu uvedeným v příloze prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3 jsou veřejně přístupná uživatelům dat, případně podléhají registraci.
6.  
Uživatelé dat a držitelé dat spolupracují, aby zajistili, že veškeré nepřesnosti týkající se dynamických dat o cestování a dopravním provozu budou neprodleně oznámeny držiteli dat, od kterého data pocházejí.
7.  
Data poskytovaná držiteli dat prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu nezahrnují osobní údaje ve smyslu čl. 4 bodu 1 nařízení (EU) 2016/679.

Článek 6

Aktualizace dat

1.  
Informační služby o cestování jsou založeny na nejnovějších dostupných statických, historických, zjištěných a dynamických datech o cestování a dopravním provozu.
2.  
Pokud dojde ke změnám v datech uvedených v odstavci 1 tohoto článku, aktualizují držitelé dat příslušná statická, historická, zjištěná a dynamická data o cestování a dopravním provozu uvedená v příloze a zpřístupní je prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3 ve lhůtě umožňující spolehlivé a účinné využívání dat v souladu s článkem 8. Pokud jsou změny známy předem, poskytnou držitelé dat tyto aktualizace předem také uživatelům dat. Tyto subjekty musí také včas opravit jakékoli nepřesnosti, které ve svých datech zjistily nebo které jim byly oznámeny kterýmkoli uživatelem dat nebo koncovým uživatelem.

▼B

Článek 7

Propojení informačních služeb o cestování

▼M1

1.  
Na vyžádání poskytnou poskytovatelé informačních služeb o cestování jinému poskytovateli informačních služeb výsledky stanovení trasy na základě statických, historických, zjištěných a dynamických informací o cestování a dopravním provozu.

▼B

2.  

Výsledky stanovení trasy vycházejí z:

a) 

výchozího a koncového bodu cesty tazatele spolu s konkrétním časem a datem odjezdu nebo příjezdu, případně obojího;

b) 

potenciálních možností cestování spolu s konkrétním časem a datem odjezdu nebo příjezdu, nebo obojího, včetně možných přípojů;

c) 

místa předávky mezi jednotlivými informačními službami o cestování;

d) 

v případě narušení jiných potenciálních možností cestování spolu s konkrétním časem a datem odjezdu nebo příjezdu, nebo obojího, a možných přípojů, jsou-li k dispozici.

Článek 8

Požadavky na opakované použití dat o cestování a dopravním provozu při poskytování služeb a propojení informačních služeb o cestování

▼M1

1.  
Data o cestování a dopravním provozu uvedená v příloze a odpovídající metadata, včetně informací o jejich kvalitě, jsou zpřístupněna pro výměnu a opakované použití v Unii na nediskriminačním základě prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3 a ve lhůtě umožňující spolehlivé a účinné opětovné použití dat. Tato data jsou přesná a aktuální a vycházejí z minimálních požadavků na kvalitu dat. Za tímto účelem se členské státy ve spolupráci s příslušnými zúčastněnými stranami ITS dohodnou na těchto minimálních požadavcích na kvalitu dat.
2.  
Data uvedená v odstavci 1 se používají opakovaně, a to neutrálním způsobem bez diskriminace nebo předpojatosti vůči držiteli dat. Kritéria používaná pro stanovení pořadí možností cestování pro jednotlivé druhy dopravy nebo jejich kombinaci, případně oboje, jsou transparentní, nesmějí být založena na faktorech přímo či nepřímo souvisejících s totožností uživatele dat nebo koncového uživatele nebo případně obchodními úvahami spojenými s opakovaným použitím dat a uplatňují se na všechny zúčastněné uživatele dat nebo koncové uživatele nediskriminačním způsobem. Znázornění cestovní trasy zásadně nesmí koncového uživatele uvést v omyl.
3.  
Pokud se statická, historická, zjištěná a dynamická data o cestování a dopravním provozu používají opakovaně, je nutno uvést zdroj těchto dat, pokud to držitel dat vyžaduje. Uvede se rovněž interval aktualizace statických, historických, zjištěných a případně dynamických dat.
4.  
Podmínky používání dat o cestování a dopravním provozu poskytovaných prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3 mohou být případně stanoveny v licenční dohodě. Tyto podmínky nesmějí zbytečně omezovat možnosti opakovaného použití ani být použity k omezování hospodářské soutěže. Pokud se používají licenční dohody, ukládají každopádně co nejméně omezení ohledně opakovaného použití. Případná finanční kompenzace je přiměřená a úměrná opodstatněným nákladům vyplývajícím z poskytování a šíření příslušných dat o cestování a dopravním provozu.

▼B

5.  
Podmínky propojení informačních služeb o cestování jsou stanoveny ve smluvních ujednáních mezi poskytovateli informačních služeb o cestování. Případná finanční kompenzace výdajů na propojení informačních služeb o cestování je přiměřená a úměrná.

▼M1

Článek 9

Posouzení shody

1.  
Členské státy posoudí, zda držitelé dat a poskytovatelé informační služby o cestování splňují požadavky stanovené v článcích 3 až 8.
2.  

Za účelem provedení posouzení uvedeného v odstavci 1 si mohou příslušné orgány členských států vyžádat od držitelů dat a poskytovatelů informačních služeb o cestování tyto dokumenty:

a) 

popis dat o cestování a dopravním provozu dostupných prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu, informace o jejich kvalitě a podmínkách opakovaného použití těchto dat;

b) 

popis dostupných informačních služeb o cestování včetně případného propojení s jinými službami;

c) 

prohlášení o shodě s požadavky stanovenými v článcích 3 až 8, které je podloženo důkazy;

d) 

licence nebo smluvní dohody s poskytovateli informačních služeb o cestování.

3.  
Členské státy provádějí namátkové kontroly správnosti prohlášení uvedených v odst. 2 písm. c).

▼B

Článek 10

Podávání zpráv

1.  
Do 1. prosince 2019 předloží členské státy Komisi zprávu o případných opatřeních, která byla přijata za účelem zřízení vnitrostátního přístupového bodu, a o způsobu jeho fungování.

▼M1

2.  

Členské státy předloží Komisi v rámci zpráv o pokroku podle čl. 17 odst. 3 směrnice 2010/40/EU tyto informace:

a) 

pokrok, jehož bylo dosaženo, pokud jde o přístupnost a výměnu druhů dat o cestování a dopravním provozu, jež jsou stanoveny v příloze;

b) 

zeměpisný rozsah dat uvedených v příloze, které jsou přístupné prostřednictvím vnitrostátního přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3, a jejich kvalitu, včetně kritérií použitých k určení této kvality a prostředků používaných k jejímu sledování;

c) 

propojení informačních služeb o cestování;

d) 

výsledky posouzení shody uvedené v čl. 9 odst. 1;

e) 

případně popis změn vnitrostátní přístupového bodu zřízeného v souladu s článkem 3.

▼B

Článek 11

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

▼M1




PŘÍLOHA

KATEGORIE DAT

(uvedených v článcích 2, 3, 4, 5, 6, 8 a 10)

Rozdělení druhů dopravy a dopravních prostředků a zahrnutých služeb, například

Pravidelná doprava, např.:

Letecká, železniční, včetně vysokorychlostní železniční dopravy, konvenční železniční dopravy a městské kolejové dopravy, lanové dráhy, dálková autokarová doprava, námořní doprava včetně trajektové dopravy, vnitrozemské vodní cesty, doprava metrem, tramvajová, autobusová a trolejbusová doprava.

Doprava na vyžádání, např.:

Kyvadlová autobusová doprava, kyvadlová trajektová doprava, doprava na zavolání, taxislužba, sdílení automobilů, společná doprava osob v jednom vozidle, spolujízda, pronájem automobilů, sdílení jízdních kol, pronájem jízdních kol, půjčování kol, sdílení elektrických koloběžek.

Osobní doprava, např.:

Auto, motocykl, kolo, skútr, chůze.

1.   DRUHY STATICKÝCH, HISTORICKÝCH A ZJIŠTĚNÝCH DAT O CESTOVÁNÍ A DOPRAVNÍM PROVOZU

1.1.    Úroveň služby 1

a) 

vyhledávání místa (výchozí místo/konečné místo určení):

i) 

adresy (číslo budovy, název ulice, poštovní směrovací číslo);

ii) 

topografická místa (město, obec, čtvrť, správní jednotka);

iii) 

místa zájmu (související s dopravními informacemi), na něž mohou mít lidé zájem cestovat;

b) 

plány cesty: operační kalendář zobrazující, který den připadá na určité datum.

c) 

vyhledávání místa (přístupových uzlů) – pro pravidelnou dopravu a případně dopravu na vyžádání:

i) 

zjištěné přístupové uzly;

ii) 

geometrie/struktura mapy přístupových uzlů;

d) 

výpočet plánu cesty – pro pravidelnou dopravu a případně dopravu na vyžádání:

i) 

spojení, kde lze provádět přestupy;

ii) 

standardní časy na přestup;

iii) 

topologie sítě a (topologie) tras/linek;

iv) 

provozovatelé dopravy;

v) 

jízdní řády;

vi) 

plánované přestupy mezi zaručenými službami pravidelné dopravy;

vii) 

provozní hodiny;

viii) 

zařízení v přístupových uzlech (včetně informací o nástupištích, asistenčních služeb, informačních míst, prodejních přepážek, výtahů/schodů, vchodů a východů);

ix) 

vozidla, včetně jejich přístupnosti (např. nízkopodlažní, přístupná pro invalidní vozíky, přístupná pro dětské kočárky) a přístupnosti palubních služeb (např. toalety);

x) 

přístupnost přístupových uzlů a cesty v místech přestupu (výtahy, eskalátory);

xi) 

dostupnost asistenčních služeb (jako například pomoc přímo na místě);

e) 

výpočet plánu cesty:

i) 

silniční síť (včetně oddělených pruhů pro autobusy/taxi);

ii) 

síť cyklotras (cyklostezky, jízdní pruhy pro cyklisty, společné jízdní pruhy pro autobusy a cyklisty, na vozovce sdílené s vozidly, společné stezky pro chodce a cyklisty);

iii) 

síť stezek pro chodce a možnosti přístupu k nim.

1.2.    Úroveň služby 2

a) 

vyhledávání místa – pro dopravu na vyžádání a osobní dopravu:

i) 

umístění parkovacích míst (na silnici i mimo ni), včetně přístupných parkovacích míst pro osoby se zdravotním postižením a osoby se sníženou pohyblivostí;

ii) 

parkoviště typu Park & Ride;

iii) 

parkoviště typu Park & Drive;

iv) 

stanice pro sdílení jízdních kol;

v) 

stanice pro sdílení automobilů;

vi) 

zajištěná místa pro parkování jízdních kol (jako je uzavíratelné parkovací místo pro kola);

vii) 

parkovací zóny pro skútry;

b) 

informační služba:

i) 

kde a jak lze zakoupit jízdenky na pravidelnou dopravu, včetně maloobchodní distribuční sítě, způsobů plnění a platebních metod;

ii) 

kde a jak lze zaplatit za parkování, včetně maloobchodní distribuční sítě, způsobů plnění a platebních metod;

c) 

doplňující informace – pro pravidelnou dopravu a případně dopravu na vyžádání:

i) 

základní společné standardní tarify:

— 
data související se sítí tarifů (tarifní zóny/zastávky a druhy tarifů),
— 
struktury standardních tarifů (traťové, včetně denních a týdenních tarifů, zónových a paušálních tarifů).
ii) 

vybavení, včetně cestovní třídy, sítě wi-fi, kapacity a podmínek přístupu pro jízdní kola.

1.3.    Úroveň služby 3

a) 

požadavky na podrobné informace ke společným standardním a zvláštním tarifům – pro pravidelnou dopravu a případně dopravu na vyžádání:

i) 

kategorie cestujících (skupiny cestujících, jako jsou dospělí, děti, senioři, studenti, vojáci/veteráni, cestující se zdravotním postižením a cestující s omezenou schopností pohybu a orientace a cestovní třídy);

ii) 

běžné tarifní produkty (přístupová práva jako zónové jízdenky, traťové jízdenky, včetně denních a týdenních jízdenek/jednosměrných/obousměrných, způsobilost k přístupu, základní podmínky použití, jako je doba platnosti/provozovatel/doba cesty/přestupy/standardní traťové tarify pro jednotlivé tratě, včetně denních a týdenních jízdenek/zónových tarifních cen/paušálních tarifních cen);

iii) 

zvláštní tarifní produkty: nabídky za dodatečných zvláštních podmínek, jako jsou cenově zvýhodněné tarify, skupinové tarify, časové jízdenky, spojené produkty kombinující různé prvky a dodatkové produkty jako je parkování a cestování, minimální délka pobytu;

iv) 

základní obchodní podmínky, jako je vrácení peněz, náhrada, výměna nebo převod;

v) 

základní rezervační podmínky, jako je čas prodeje, doba platnosti, omezení trasy/sekvence zónových tarifů, minimální pobyt;

b) 

informační služba – pro dopravu na vyžádání: jak lze rezervovat dopravní služby na vyžádání, včetně maloobchodní distribuční sítě, způsobů plnění a platebních metod;

c) 

plány cesty:

i) 

podrobné údaje o síti cyklotras (kvalita povrchu, možnost jízdy dvou cyklistů vedle sebe, sdílený povrch, na silnici/mimo ni, vyhlídková trasa, „pouze pro pěší“, omezení odbočení nebo přístupu (např. proti směru jízdy);

ii) 

parametry potřebné pro výpočet ekologického faktoru, jako jsou emise uhlíku podle typu vozidla nebo na cestujícího na kilometr nebo kilometr pěší trasy;

iii) 

parametry potřebné pro kalkulaci spotřeby paliva u konvenčních a alternativních paliv;

d) 

výpočet plánu cesty: odhadovaná doba potřebná na cestu podle kategorie dnů a časového rámce a druhu/kombinace druhů dopravy.

1.4.    Úroveň služby 4

a) 

historická data o cestování a dopravě, pokud jde o zpoždění – v případě pravidelné dopravy a dopravy na vyžádání;

b) 

zjištěná data o zpoždění a času průjezdu – pro pravidelnou dopravu:

i) 

délka a pokud možno důvod zpoždění alespoň 60 minut u železniční osobní dopravy (v souladu s článkem 19 nařízení (EU) 2021/782);

ii) 

délka a pokud možno důvod zpoždění odjezdu delšího než 90 minut u námořní a vnitrozemské vodní osobní dopravy (v souladu s článkem 18 nařízení (EU) č. 1177/2010);

iii) 

délka a pokud možno důvod zpoždění při odjezdu z terminálu delšího než 120 minut u linkové autobusové a autokarové osobní dopravy s plánovanou vzdáleností 250 km nebo více (v souladu s článkem 19 nařízení (EU) č. 181/2011);

iv) 

délka, a pokud možno důvod zpoždění letu při odletu v délce nejméně 120 minut; a zpoždění letu při příletu nejméně 180 minut (v souladu s články 5 a 6 nařízení (ES) č. 261/2004);

c) 

zjištěná data o zrušení – pro pravidelnou dopravu:

i) 

zrušení spojů osobní železniční dopravy, a pokud možno jejich důvod;

ii) 

zrušení námořní a vnitrozemské vodní osobní dopravy, a pokud možno jejich důvod;

iii) 

zrušení spojů pravidelné autobusové a autokarové dopravy na vzdálenost 250 km a více, a pokud možno jejich důvod;

iv) 

zrušení letů a pokud možno jejich důvod;

d) 

informace o parkovacích tarifech.

2.   DRUHY DYNAMICKÝCH DAT O CESTOVÁNÍ A DOPRAVNÍM PROVOZU

2.1.    Úroveň služby 1

Časy průjezdu, plány cesty a doplňující informace:

i) 

přerušení dopravy, jako jsou uzavírky a/nebo objížďky, a pokud možno jejich důvod;

ii) 

informace o situaci v reálném čase, jako je odhadovaný čas odjezdu a příjezdu, zpoždění, výpadky, monitorování zaručených spojení;

iii) 

situace v přístupových uzlech (včetně dynamických informací o nástupištích, funkční výtahy/eskalátory, zavřené vchody a východy – pro pravidelnou dopravu).

2.2.    Úroveň služby 2

a) 

informační služba o parkovacích tarifech – pro dopravu na vyžádání a osobní dopravu;

b) 

kontrola dostupnosti a místa – pro dopravu na vyžádání a případně osobní dopravu:

i) 

dostupnost a místo sdílení automobilů, dostupnost a místo sdílení jízdních kol, dostupnost a místo sdílení skútrů a dostupnost a místo sdílení jiných vozidel;

ii) 

parkovací místa (na silnici i mimo ni).

2.3.    Úroveň služby 3

Informace o obsazenosti vozidla – pro pravidelnou dopravu a případně dopravu na vyžádání.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU