(EU) č. 822/2010Nařízení Komise (EU) č. 822/2010 ze dne 17. září 2010 , kterým se mění nařízení Komise (ES) č. 198/2006, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích, pokud jde o shromažďované údaje a požadavky na výběr šetřených jednotek, přesnost a kvalitu Text s významem pro EHP

Publikováno: Úř. věst. L 246, 18.9.2010, s. 18-32 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 17. září 2010 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 8. října 2010 Nabývá účinnosti: 7. října 2010
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 822/2010

ze dne 17. září 2010,

kterým se mění nařízení Komise (ES) č. 198/2006, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích, pokud jde o shromažďované údaje a požadavky na výběr šetřených jednotek, přesnost a kvalitu

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 ze dne 7. září 2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích (1), a zejména na čl. 7 odst. 3, čl. 8 odst. 2 a čl. 9 odst. 4 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení (ES) č. 1552/2005 vytváří společný rámec pro vypracování evropských statistik týkajících se odborného vzdělávání v podnicích.

(2)

Nařízení Komise (ES) č. 198/2006 ze dne 3. února 2006, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích (2), definuje konkrétní údaje a informace, které se vztahují k různým formám odborného vzdělávání a mají být shromažďovány od podniků poskytujících i neposkytujících odborné vzdělávání, stejně jako požadavky na výběr šetřených jednotek, přesnost a kvalitu údajů a strukturu zpráv o kvalitě.

(3)

Po vstupu v platnost nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006 ze dne 20. prosince 2006, kterým se zavádí statistická klasifikace ekonomických činností NACE Revize 2 (3), by měla být vytvořena detailní klasifikace NACE Revize 2 spolu s velikostními kategoriemi, které budou naplňovány konkrétními výstupy.

(4)

Komise by měla definovat, které konkrétní údaje u různých forem odborného vzdělávání mají být shromažďovány podniky poskytujícími i neposkytujícími odborné vzdělávání.

(5)

Je třeba, aby byla přijata prováděcí opatření, která stanoví požadavky kladené na kvalitu údajů, jež mají být shromažďovány a předávány pro účely evropských statistik týkajících se odborného vzdělávání v podnicích, strukturu zpráv o kvalitě a veškerá opatření nutná pro vyhodnocení nebo zlepšení kvality údajů.

(6)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 452/2008 ze dne 23. dubna 2008 o vypracovávání a rozvoji statistik o vzdělávání a celoživotním učení (4) definuje nový statistický nástroj pro oblast účasti dospělých na celoživotním učení.

(7)

Vzhledem k informacím, které mají být zpřístupněny na základě nařízení (ES) č. 452/2008, jakož i k potřebě zlepšit kvalitu výsledků odborného vzdělávání v podnicích a snížit statistickou zátěž podniků, je vhodné upravit systém kódování a požadavky na výběr šetřených jednotek, přesnost a kvalitu.

(8)

Nařízení (ES) č. 198/2006 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(9)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro evropský statistický systém,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Přílohy I, II, III a V nařízení (ES) č. 198/2006 se nahrazují přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 17. září 2010.

Za Komisi

José Manuel BARROSO

předseda


(1)  Úř. věst. L 255, 30.9.2005, s. 1.

(2)  Úř. věst. L 32, 4.2.2006, s. 15.

(3)  Úř. věst. L 393, 30.12.2006, s. 1.

(4)  Úř. věst. L 145, 4.6.2008, s. 227.


PŘÍLOHA

1.

Příloha I nařízení (ES) č. 198/2006 se nahrazuje tímto:

„PŘÍLOHA I

PROMĚNNÉ

Poznámka k tabulce:

Hodnoty „základní“ a „klíčová“ ve sloupci „Skupina proměnných“ jsou vysvětleny v příloze III. Hodnota „ID“ znamená, že proměnná je „identifikační proměnnou“ (vynechávky nejsou dovoleny). Hodnota „QL“ ve sloupci „Typ proměnné“ znamená „kvalitativní proměnná“ typu ano/ne a hodnota „QT“ znamená „kvantitativní proměnná“. „CVT“ znamená další odborné vzdělávání. NACE znamená ekonomickou činnost podle kategorií NACE Rev 2.

1.   Proměnné, které se budou zjišťovat u všech podniků: charakteristika vzorku

Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

COUNTRY

ID

 

Kód země

REGION

ID

 

Identifikace regionu NUTS – úroveň 1

REFYEAR

ID

 

Sledovaný rok

RESPID

ID

 

Označení podniku

RESPWEIGHT

ID

 

Váhový faktor Dvě desetinná místa – k oddělení desetinných míst používejte „,“

RESPEXTRA1

ID

 

Pomocná proměnná 1 (viz přílohu III)

RESPEXTRA2

ID

 

Pomocná proměnná 2 (viz přílohu III)

RESPEXTRA3

ID

 

Pomocná proměnná 3 (viz přílohu III)

SP_NACE

ID

 

Plán výběru NACE – kategorie ekonomické činnosti

SP_SIZE

ID

 

Plán výběru – velikostní skupina

SP_NSTRA

ID

 

Plán výběru – Počet podniků ve vrstvě definované NACE_SP a SIZE_SP, tj. v základním souboru

SP_N

ID

 

Plán výběru – Počet podniků vybraných z opory výběru ve vrstvě definované NACE_SP a SIZE_SP

SP_SUB

ID

 

Ukazatel dílčího výběrového souboru udává, zda podnik náleží k dílčímu výběrovému souboru

N_RESPST

ID

 

Počet dotazovaných podniků ve vrstvě definované NACE_SP a SIZE_SP, tj. v základním souboru

N_EMPREG

ID

 

Počet zaměstnaných osob podle registru

INTRESP

ID

 

Ukazatel odpovědi (typ jednotky výběru)

INTMETHOD

ID

 

Shromažďování údajů

INTLANG

ID

 

Jazyk sběru údajů

2.   Proměnné, které se budou zjišťovat u všech podniků: výchozí údaje

Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

A1

základní

QL

Skutečný kód NACE

A2tot

základní

QT

Celkový počet osob zaměstnaných 31. prosince sledovaného roku

A2m

 

QT

Celkový počet mužů zaměstnaných 31. prosince sledovaného roku

A2f

 

QT

Celkový počet žen zaměstnaných 31. prosince sledovaného roku

A3

klíčová

QT

Celkový počet osob zaměstnaných 31. prosince předchozího roku

A4

klíčová

QT

Celkový počet hodin odpracovaných ve sledovaném roce zaměstnanými osobami

A5

klíčová

QT

Celkové náklady práce (přímé + nepřímé) všech osob zaměstnaných ve sledovaném roce

A6

 

QL

Ve sledovaném roce došlo k zavedení jakýchkoli nových nebo výrazně zdokonalených produktů nebo služeb či způsobů produkce nebo dodávky produktů a služeb

3.   Proměnné, které se budou zjišťovat u všech podniků: strategie v oblasti dalšího odborného vzdělávání

Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

A7

 

QL

Vlastní nebo sdílené středisko odborného vzdělávání

A8

 

QL

Osoba nebo jednotka v rámci vašeho podniku odpovědná za organizaci dalšího odborného vzdělávání

A9

 

QL

Posouzení budoucích potřeb podniku v oblasti dovedností

A10

 

QM

Celková reakce na budoucí potřeby

 

 

 

Další odborné vzdělávání současných zaměstnanců

 

 

 

Nábor nových zaměstnanců s přiměřenou kvalifikací, dovednostmi a schopnostmi

 

 

 

Nábor nových zaměstnanců kombinovaný se specifickým odborným vzděláváním

 

 

 

Vnitřní reorganizace za účelem lepšího využití stávajících dovedností a schopností

A11a

 

QM

Přehledy budoucích potřeb dovedností a odborného vzdělávání u jednotlivých zaměstnanců

 

 

 

Ano, hlavně prostřednictvím strukturovaných pohovorů

 

 

 

Ano, ale zejména prostřednictvím jiných metod

 

 

 

Ne

A11b

 

QM

Přehledy budoucích potřeb dovedností a odborného vzdělávání u jednotlivých zaměstnanců zaměřené na

 

 

 

Povolání nebo skupiny povolání

 

 

 

Dovednosti a schopnosti

 

 

 

Pracovní úkoly a aktivity

 

 

 

Formální kvalifikace

A12

 

QM

Dovednosti a schopnosti důležité v nejbližších letech

 

 

 

Všeobecné dovednosti v oblasti IT

 

 

 

Odborné dovednosti v oblasti IT

 

 

 

Manažerské dovednosti

 

 

 

Dovednosti týmové práce, dovednosti při styku se zákazníkem, sociální dovednosti

 

 

 

Dovednosti v oblasti řešení problémů

 

 

 

Dovednosti v oblasti kancelářských a administrativních činností

 

 

 

Jazykové schopnosti

 

 

 

Technické, praktické a specifické pracovní dovednosti

 

 

 

Dovednosti v oblasti ústní nebo písemné komunikace

 

 

 

Dovednosti v oblasti čtení, psaní a počítání

 

 

 

Žádné z uvedeného

 

 

 

Neví

A13

 

QL

Výsledkem plánování dalšího odborného vzdělávání v podniku byl plán odborného vzdělávání nebo program v písemné podobě

A14

 

QL

Roční rozpočet odborného vzdělávání, který zahrnuje i další odborné vzdělávání

A15

 

QL

Vnitrostátní, odvětvové nebo jiné dohody mezi sociálními partnery, které zahrnují plány, politiky a postupy v oblasti dalšího odborného vzdělávání

A16a

 

QL

Zástupci/výbory zaměstnanců podílející se na procesu řízení dalšího odborného vzdělávání

A16b

 

QM

Aspekty, které pokrývají zástupci/výbory zaměstnanců

 

 

 

Cíl uspořádání odborného vzdělávání

 

 

 

Stanovení kritérií pro výběr účastníků nebo specifických cílových skupin

 

 

 

Forma/typ odborného vzdělávání (např. interní/externí kurzy; další formy jako např. školení na pracovišti pod vedením)

 

 

 

Obsah odborného vzdělávání

 

 

 

Rozpočet na odborné vzdělávání

 

 

 

Výběr externích poskytovatelů odborného vzdělávání

 

 

 

Hodnocení/posouzení výstupů odborného vzdělávání

A17

 

QM

Zdroje informací o další odborné přípravě

 

 

 

Veřejná informační centra/služby a úřady

 

 

 

Soukromí poskytovatelé odborného vzdělávání

 

 

 

Zástupci zaměstnanců

 

 

 

Jiné

 

 

 

Nevyužití žádného takového zdroje informací

4.   Proměnné, které se budou zjišťovat u všech podniků: charakteristiky dalšího odborného vzdělávání

Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

B1a

základní

QL

Poskytování interních kurzů dalšího odborného vzdělávání ve sledovaném roce

B1b

základní

QL

Poskytování externích kurzů dalšího odborného vzdělávání ve sledovaném roce

B2a

základní

QL

Poskytování odborného vzdělávání na pracovišti pod vedením ve sledovaném roce

 

 

QT

Počet účastníků odborného vzdělávání na pracovišti pod vedením

B2b

základní

QL

Zajištění rotace pracovních míst ve sledovaném roce

 

 

QT

Počet účastníků: rotace pracovních míst, výměny, dočasná přeložení nebo studijní návštěvy

B2c

základní

QL

Účast na konferencích/workshopech ve sledovaném roce

 

 

QT

Počet účastníků na konferencích/workshopech

B2d

základní

QL

Účast na cyklech odborného vzdělávání a kvality ve sledovaném roce

 

 

QT

Počet účastníků na cyklech odborného vzdělávání nebo kvality

B2e

základní

QL

Plánovaná odborná příprava prostřednictvím samostudia/e-learningu ve sledovaném roce

 

 

QT

Počet účastníků na samostudiu/e-learningu

B3

 

QL

Poskytování kurzů dalšího odborného vzdělávání v roce před sledovaným rokem

B4

 

QL

Poskytování dalších forem dalšího odborného vzdělávání v roce před sledovaným rokem

B5a

 

QL

Existence příspěvků na další odborné vzdělávání ve sledovaném roce

 

 

QT

Suma příspěvků na další odborné vzdělávání (v eurech)

B5b

 

QL

Existence příjmů z dalšího odborného vzdělávání ve sledovaném roce

 

 

QT

Suma příjmů z dalšího odborného vzdělávání (v eurech)

B6

 

QM

Opatření, která podniky využívají

 

 

 

Daňové pobídky (daňové výhody, daňové výjimky, daňové odpočty, daňové úlevy, daňová odložení)

 

 

 

Příjmy z fondů odborného vzdělávání (vnitrostátní, regionální, místní)

 

 

 

Dotace EU (např. Evropský sociální fond)

 

 

 

Vládní dotace

 

 

 

Jiné zdroje

 

 

 

Žádné z uvedeného

Následující oddíly 5 a 6 se zaměřují na podniky poskytující kurzy dalšího odborného vzdělávání ve sledovaném roce [(B1a nebo B1b) = ANO].

Oddíl 7 se zaměřuje na všechny podniky poskytující odborné vzdělávání ve sledovaném roce, tj.:

podniky poskytující kurzy dalšího odborného vzdělávání v roce 2010 [(B1a nebo B1b) = ANO], nebo

podniky poskytující další formy odborného vzdělávání [(B2a nebo B2b nebo B2c nebo B2d nebo B2e) = ANO].

Oddíl 8 se zaměřuje na podniky neposkytující odborné vzdělávání.

5.   Proměnné, které se mají sbírat od podniků, které poskytovaly kurzy dalšího odborného vzdělávání: účastníci, témata a poskytovatelé dalšího odborného vzdělávání

Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

C1tot

klíčová

QT

Celkový počet účastníků kurzů dalšího odborného vzdělávání

C2m

 

QT

Počet účastníků kurzů dalšího odborného vzdělávání – muži

C2f

 

QT

Počet účastníků kurzů dalšího odborného vzdělávání – ženy

C3tot

klíčová

QT

Placená pracovní doba (v hodinách) za všechny kurzy dalšího odborného vzdělávání

C3i

 

QT

Placená pracovní doba (v hodinách) za interní kurzy dalšího odborného vzdělávání

C3e

 

QT

Placená pracovní doba (v hodinách) za externí kurzy dalšího odborného vzdělávání

C4

 

QT

Podíl hodin odborného vzdělávání strávených na povinných kurzech ochrany zdraví a bezpečnosti při práci

C5

 

QL

Zahrnutá témata

 

 

 

Všeobecné dovednosti v oblasti IT

 

 

 

Odborné dovednosti v oblasti IT

 

 

 

Manažerské dovednosti

 

 

 

Schopnost týmové práce, schopnosti při styku se zákazníkem, sociální schopnosti

 

 

 

Schopnosti v oblasti řešení problémů

 

 

 

Schopnosti v oblasti kancelářských a administrativních činností

 

 

 

Jazykové schopnosti

 

 

 

Technické, praktické a specifické pracovní schopnosti

 

 

 

Schopnosti v oblasti ústní nebo písemné komunikace

 

 

 

Dovednosti v oblasti čtení, psaní a počítání

 

 

 

Žádné z uvedeného

C5Main

 

QL

Hlavní téma (s ohledem na objem hodin odborného vzdělávání)

C6

 

QL

Poskytovatelé (externí kurzy)

 

 

 

Školy, akademie, univerzity a další instituce vyššího vzdělávání

 

 

 

Veřejné vzdělávací instituce (financované nebo řízené vládou; např. středisko pro vzdělávání dospělých)

 

 

 

Soukromé společnosti poskytující odborné vzdělávání

 

 

 

Soukromé společnosti, jejichž hlavní činností není poskytování odborného vzdělávání

 

 

 

Sdružení zaměstnavatelů, obchodní komory, odvětvové organizace

 

 

 

Odborové organizace

 

 

 

Další poskytovatelé odborného vzdělávání

C6Main

 

QL

Hlavní poskytovatel (s ohledem na objem hodin odborného vzdělávání)

6.   Proměnné, které se mají sbírat od podniků, které poskytovaly kurzy dalšího odborného vzdělávání: náklady na další odborné vzdělávání

Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

C7a

 

QL

Existence poplatků

 

 

QT

Náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání – poplatky a platby za kurzy pro zaměstnance (v eurech)

C7b

 

QL

Existence cestovních nákladů

 

 

QT

Náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání – výplata cestovného a diet (v eurech)

C7c

 

QL

Existence nákladů na práci interních školitelů

 

 

QT

Náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání – náklady na práci interních školitelů (v eurech)

C7d

 

QL

Existence nákladů na středisko odborného vzdělávání a výukové materiály atd.

 

 

QT

Náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání – centrum odborného vzdělávání nebo prostory a učební materiály pro kurzy dalšího odborného vzdělávání (v eurech)

C7sub

 

QL

Existence „pouze dílčího součtu“ (bez podkategorií)

 

klíčová

QT

Dílčí součet nákladů na další odborné vzdělávání (v eurech)

PAC

klíčová

QT

Náklady spojené s absencí zaměstnanců – výpočet (PAC=C3tot*A5/A4) (v eurech)

C7tot

klíčová

QT

Celkové náklady na další odborné vzdělávání – výpočet (C7sub + B5a – B5b (v eurech)

7.   Proměnné, které se mají sbírat od podniků, které poskytovaly kurzy dalšího odborného vzdělávání nebo jiné formy dalšího odborného vzdělávání: kvalita dalšího odborného vzdělávání, výstupy a obtíže

Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

D1

 

QM

Aspekty posuzované při zajišťování kvality dalšího odborného vzdělávání

 

 

 

Certifikace externích poskytovatelů (např. využívání vnitrostátních registrů)

 

 

 

Další odborné vzdělávání interních školitelů

 

 

 

Další odborné vzdělávání a osvědčení vycházejí z uznávaných vnitrostátních/odvětvových norem či rámců

 

 

 

Jiné

 

 

 

Neposuzuje se žádný zvláštní aspekt

D2a

 

QM

Posouzení výstupů aktivit v oblasti dalšího odborného vzdělávání

 

 

 

Ano, pro všechny aktivity

 

 

 

Ano, pro některé aktivity

 

 

 

Ne, dostačující je doklad o účasti

D2b

 

QM

Metody posouzení

 

 

 

Osvědčení se vydává po písemné nebo praktické zkoušce

 

 

 

Zjišťování spokojenosti mezi účastníky

 

 

 

Posouzení přístupu či výkonu účastníků s ohledem na cíle odborného vzdělávání

 

 

 

Posouzení/měření vlivu odborného vzdělávání na výkon příslušných sekcí nebo celého podniku

 

 

 

Ostatní

D3

 

QM

Faktory omezující poskytování dalšího odborného vzdělávání ve sledovaném roce

 

 

 

Žádné omezující faktory: úroveň poskytované odborného vzdělávání odpovídala potřebám podniku

 

 

 

Nábor jedinců s požadovanou kvalifikací, dovednostmi a schopnostmi

 

 

 

Obtíže při posuzování potřeb podniku v oblasti odborného vzdělávání

 

 

 

Nedostatek vhodných nabídek kurzů dalšího odborného vzdělávání na trhu

 

 

 

Vysoké náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání

 

 

 

Vyšší zaměření na poskytování počátečního odborného vzdělávání než dalšího odborného vzdělávání

 

 

 

Hlavní úsilí v oblasti realizace dalšího odborného vzdělávání v posledních letech

 

 

 

Omezený čas, který mají zaměstnanci k dispozici pro účast na dalším odborném vzdělávání

 

 

 

Jiné důvody

8.   Proměnné, které se budou zjišťovat u všech podniků, které neposkytují další odborné vzdělávání: důvody neposkytování aktivit v oblasti dalšího odborného vzdělávání

Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

E1

 

QM

Důvody neposkytování dalšího odborného vzdělávání ve sledovaném roce

 

 

 

Stávající kvalifikace, dovednosti a schopnosti odpovídaly současným potřebám podniku

 

 

 

Upřednostňoval se nábor jedinců s požadovanou kvalifikací, dovednostmi a schopnostmi

 

 

 

Obtíže při posuzování potřeb podniku v oblasti odborného vzdělávání

 

 

 

Nedostatek vhodných nabídek kurzů dalšího odborného vzdělávání na trhu

 

 

 

Vysoké náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání.

 

 

 

Vyšší zaměření na poskytování počátečního odborného vzdělávání než dalšího odborného vzdělávání

 

 

 

Hlavní úsilí v oblasti realizace dalšího odborného vzdělávání v posledních letech

 

 

 

Zaměstnanci nemají čas na účast na dalším odborném vzdělávání

 

 

 

Jiné důvody

9.   Proměnné, které se budou zjišťovat u všech podniků: počáteční odborné vzdělávání

Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

F1tot

základní

QT

Celkový počet účastníků počátečního odborného vzdělávání v podniku ve sledovaném roce

F2

 

QM

Důvody poskytování počátečního odborného vzdělávání (jestliže F1Tot > 0)

 

 

 

Kvalifikovat budoucí zaměstnance podle potřeb podniku

 

 

 

Vybrat nejlepší učně pro budoucí zaměstnání po dokončení počátečního odborného vzdělávání

 

 

 

Předejít možnému nesouladu s potřebami podniku v případě externího náboru

 

 

 

Využít výrobní kapacity účastníků počátečního odborného vzdělávání již během jejich počátečního odborného vzdělávání

 

 

 

Jiné (např. zvýšit atraktivnost podniku pro potenciální zaměstnance)

Nepovinné proměnné

Členské státy mohou nepovinné proměnné dobrovolně zaslat Komisi (Eurostatu) v harmonizovaném formátu, jak je uvedeno v „příručce Evropské unie“, na kterou odkazuje článek 8.“

2.

Příloha II nařízení (ES) č. 198/2006 se nahrazuje tímto:

„PŘÍLOHA II

VÝBĚROVÝ SOUBOR

1.

Za hlavní zdroj opory výběru se považují registry hospodářských subjektů, na které odkazuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 177/2008 ze dne 20. února 2008, kterým se zavádí společný rámec pro registry hospodářských subjektů pro statistické účely (1). Stratifikovaný pravděpodobnostní výběr podniků, reprezentativní na vnitrostátní úrovni, vychází z této opory.

2.

Výběrový soubor se stratifikuje podle kategorie NACE Rev. 2 a velikostní kategorie v souladu s těmito minimálními specifikacemi:

20 kategorií NACE Rev.2 [B, C10-C12 ,C13-C15 ,C17-C18 ,C19-C23 ,C24-C25, C26-C28 a C33, C29-C30, C16+C31-32, D-E, F, G(45), G(46), G(47), I, H, J, K(64,65), K(66), L+M+N+R+S],

členské státy mohou dobrovolně zahrnout i další odvětví a použít další kategorie pro stratifikaci (např. O, P a Q),

3 velikostní kategorie podniků podle počtu osob zaměstnaných v daném podniku: (10–49) (50–249) (250 a více) u zemí s méně než 50 miliony obyvatel,

6 velikostních kategorií podniků podle počtu osob zaměstnaných v daném podniku: (10–19) (20–49) (50–249) (250–499) (500–999) (1 000 a více) u členských států s 50 miliony obyvatel a více.

3.

Velikost výběrového souboru se vypočte tak, aby maximální hodnota poloviční délky 95 % intervalu spolehlivosti pro odhadované parametry, které jsou poměrem „podniků s odborným vzděláváním“ (po zohlednění míry neodpovědí ve výběrovém souboru) pro každý ze 60 výše uvedených stratifikovaných prvků (120 stratifikovaných prvků u členských států s 50 miliony obyvatel a více), byla 0,2.

4.

Pro určení velikosti výběrového souboru lze použít tento vzorec:

nh = 1/[c2 × teh + 1/Nh] / rh

kde:

rh

=

očekávaná míra odpovědí v poli h dané vrstvy,

c

=

maximální délka polovičního intervalu spolehlivosti,

teh

=

očekávaný podíl podniků s odborným vzděláváním v poli h dané vrstvy,

Nh

=

celkový počet podniků (s odborným vzděláváním a bez odborného vzdělávání) v poli h dané vrstvy.

3.

Příloha III nařízení (ES) č. 198/2006 se nahrazuje tímto:

„PŘÍLOHA III

Zásady imputace a vážení záznamů

Země přijmou veškerá vhodná opatření k omezení případů neposkytnutých odpovědí na úrovni položky a jednotky. K imputaci přistoupí až poté, co vynaložily veškeré přiměřené úsilí na to, aby využily jiné zdroje údajů.

Základními proměnnými, u kterých není přípustná chybějící hodnota ani není povolena imputace, jsou:

A1, A2tot, B1a, B1b, B2a(QL), B2b(QL) B2c(QL), B2d(QL) B2e(QL), F1tot.

Klíčovými proměnnými, u kterých je třeba vynaložit veškeré úsilí, aby se zabránilo případům chybějících hodnot, a u kterých se doporučuje imputace, jsou:

A3, A4, A5, C1tot, C3tot, C7sub, C7tot, PAC.

Imputace v případě neposkytnuté odpovědi na úrovni položky se doporučuje v rámci těchto všeobecných omezení:

1.

pokud záznam obsahuje méně než 50 % daných proměnných, považuje se tento záznam za neposkytnutou odpověď na úrovni jednotky,

2.

v případě jediného pole NACE Rev.2/velikost není imputace povolena, pokud u více než 50 % dotazovaných podniků chybějí údaje u více než 25 % kvantitativních proměnných,

3.

v případě jediného pole NACE Rev.2/velikost se neprovádí imputace u kvantitativní proměnné, jestliže je poměr dotazovaných podniků pro tuto konkrétní proměnnou menší než 50 %,

4.

v případě jediného pole NACE Rev.2/velikost se neprovádí imputace u kvalitativní proměnné, jestliže je poměr dotazovaných podniků pro tuto konkrétní proměnnou menší než 80 %.

Kvantitativní a kvalitativní proměnné jsou vymezeny v příloze I.

Členské státy vypočítají a sdělí, jaká váha má být použita v případě jednotlivých záznamů údajů, a případně pomocné proměnné, které byly použity při výpočtu této váhy. Dané pomocné proměnné by měly být podle potřeby vykázány jako proměnné RESPEXTRA1, RESPEXTRA2, RESPEXTRA3. Podrobnosti o přijaté metodě stanovení váhy se uvedou ve zprávě o kvalitě.“

4.

Příloha V nařízení (ES) č. 198/2006 se nahrazuje tímto:

„PŘÍLOHA V

FORMÁT ZPRÁVY O KVALITĚ

Členské státy předloží zprávy o kvalitě, které vyhotoví podle standardního formátu pro zprávy o kvalitě, který poskytne Komise (Eurostat). Ke zprávě o kvalitě je připojena kopie vnitrostátního dotazníku.

1.   RELEVANTNOST

Provádění zjišťování a informace o tom, do jaké míry statistika splňuje aktuální a potenciální potřeby uživatelů. To zahrnuje i popis uživatelů a jejich individuálních potřeb, jakož i hodnocení toho, do jaké míry byly tyto potřeby uspokojeny.

2.   PŘESNOST

2.1   Výběrové chyby

To zahrnuje:

popis plánu výběru a realizovaného výběrového souboru,

popis výpočtu konečných vah včetně použitého modelu ošetření případů neposkytnutých odpovědí a pomocných proměnných, použitý odhad, např. Horvitz-Thompsonův odhad, rozptyl odhadů podle vrstvy vzorku, software pro odhad rozptylů, měly by se uvést zejména použité pomocné proměnné nebo informace, na jejichž základě se v Eurostatu přepočítávají konečné váhy potřebné pro odhad rozptylu,

v případě analýzy neposkytnutých odpovědí popis chyb ve výběrovém souboru a výsledky.

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE Rev.2 a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru):

počet podniků v opoře výběru,

počet podniků ve výběrovém souboru.

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE Rev.2 a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru, avšak rozdělené podle sledovaných charakteristik podniku):

variační koeficienty (2) pro tyto klíčové statistiky:

celkový počet zaměstnaných osob, celkový počet podniků, které poskytovaly další odborné vzdělávání, poměr mezi celkovým počtem podniků, které poskytovaly další odborné vzdělávání, a celkovým počtem podniků,

celkový počet zaměstnaných osob, celkový počet podniků, které poskytovaly kurzy dalšího odborného vzdělávání, poměr mezi celkovým počtem podniků, které poskytovaly kurzy dalšího odborného vzdělávání, a celkovým počtem podniků,

celkový počet osob zaměstnaných v podnicích, které poskytovaly další odborné vzdělávání, celkový počet účastníků kurzů dalšího odborného vzdělávání a celkový počet zaměstnaných osob, poměr mezi celkovým počtem účastníků kurzů dalšího odborného vzdělávání a celkovým počtem osob zaměstnaných v podnicích, které poskytovaly další odborné vzdělávání,

celkové náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání,

celkový počet podniků poskytujících počáteční odborné vzdělávání, celkový počet účastníků počátečního odbornéhho vzdělávání, poměr mezi celkovým počtem podniků, které poskytovaly počáteční odborné vzdělávání, a celkovým počtem podniků.

2.2   Nevýběrové chyby

2.2.1   Chyby pokrytí

To zahrnuje:

popis registru použitého pro výběr a jeho celkové kvality, informace zahrnuté do registru a frekvence jeho aktualizace,

chyby způsobené nesrovnalostmi mezi oporou výběru a cílovým základním souborem a dílčím základním souborem (přesah pokrytí, neúplné pokrytí, chybná klasifikace),

metody použité k získání těchto informací a poznámky ke zpracování chybných klasifikací.

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE Rev.2 a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru, avšak rozdělené podle sledovaných charakteristik podniku):

počet podniků,

poměr mezi počtem podniků, u nichž se sledované vrstvy shodují s vrstvami výběru.

2.2.2   Chyby měření

Případné hodnocení chyb, které se objevily při shromažďování údajů a které byly způsobeny například těmito faktory:

úprava dotazníku (výsledky předběžných testů nebo laboratorních metod; strategie dotazování),

jednotka/respondent vzhledem ke způsobu sběru údajů (např. problémy a strategie při vyhledávání vhodného respondenta, příp. respondentů v podniku, problémy s pamětí, chyby při vyplňování formulářů, pomoc respondentovi). K tomu patří popis a posouzení opatření přijatých k zajištění ‚kvalitních účastníků‘ a neshromažďování údajů o jednotlivých akcích účastníků,

existence/využívání příslušných informačních systémů a administrativních záznamů v podniku, např. soulad mezi administrativní koncepcí a koncepcí zjišťování (sledované období, dostupnost jednotlivých údajů),

metody použití za účelem omezení tohoto typu chyb, problémy s dotazníkem jako takovým nebo s jednotlivými otázkami.

2.2.3   Chyby zpracování

To zahrnuje popis procesu úpravy údajů, jako např. použitého systému zpracování a nástrojů, chyb způsobených kódováním, úpravou, vážením, tabulací, kontrol kvality na makro/mikroúrovni a oprav/neúspěšných úprav.

2.2.4   Chyby vyplývající z neposkytnutí odpovědi

To zahrnuje posouzení neposkytnutých odpovědí na úrovni jednotky a na úrovni položky a také popis opatření přijatých v souvislosti s dalšími akcemi:

kompletní zpráva o postupech imputace včetně popisu použitých metod imputace a/nebo opětovného vážení,

poznámky týkající se metod a výsledků analýz neposkytnutých odpovědí nebo jiných metod hodnocení účinků neposkytnutých odpovědí.

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE Rev.2 a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru, avšak rozdělené podle sledovaných charakteristik podniku):

míry odpovědí na úrovni jednotky (3),

míry odpovědí na úrovni položky (4) u všech respondentů pro následující údaje: celkový počet hodin práce vztažené na všechny respondenty a celkové náklady práce vztažené na všechny respondenty.

míry odpovědí na úrovni položky pro následující údaje týkající se podniků nabízejících kurzy dalšího odborného vzdělávání:

celkový počet účastníků (mužů a žen) v kurzech, vztažený na podniky nabízející kurzy dalšího odborného vzdělávání,

celkový počet hodin kurzů dalšího odborného vzdělávání vztažený na podniky nabízející kurzy dalšího odborného vzdělávání, počet hodin externích a interních kurzů dalšího odborného vzdělávání vztažený na podniky nabízející kurzy dalšího odborného vzdělávání,

celkové náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání, vztažené na podniky nabízející kurzy dalšího odborného vzdělávání,

míry odpovědí na úrovni položky u podniků nabízejících počáteční odborné vzdělávání pro následující údaje: celkový počet účastníků počátečního odborného vzdělávání vztažený na podniky nabízející kurzy počátečního odborného vzdělávání.

3.   VČASNOST A PŘESNOST

To zahrnuje tabulku s údaji o zahájení a ukončení dále uvedených fází projektu, jako např. práce v terénu (vzhledem k různým způsobům shromažďování údajů), upomínky a návazná opatření, kontrola a úprava údajů, další ověřování správnosti a imputace, šetření případů neposkytnutých odpovědí (podle potřeby), odhady, jakož i zasílání údajů Eurostatu a zveřejňování vnitrostátních výsledků.

4.   DOSTUPNOST A JASNOST

Zahrnuje typ výsledků zaslaných podnikům, systém zveřejnění výsledků a kopii všech metodických dokumentů týkajících se předkládané statistiky.

5.   SROVNATELNOST

Zahrnuje odchylky od standardního evropského dotazníku a definice uvedené v příručce zmíněné v článku 8 a popis vazeb na jiné statistické zdroje (použití určitých údajů dostupných v registrech, souvislosti mezi daným zjišťováním a jiným zjišťováním na vnitrostátní úrovni).

6.   SOUDRŽNOST

To zahrnuje porovnání statistiky téhož jevu nebo položky z jiných zjišťování nebo zdrojů nebo posouzení soudržnosti se strukturální statistikou podníkání pro počet zaměstnaných osob vztažené na NACE Rev. 2 a velikostní skupinu.

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE Rev. 2 a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru, avšak rozdělené podle sledovaných charakteristik podniku):

počet zaměstnaných osob podle strukturální statistiky podnikání a počet zaměstnaných osob ze zjišťování o kurzech dalšího odborného vzdělávání,

procentní podíl rozdílů (SBS – CVTS)/SBS.

7.   ZATÍŽENÍ A PŘÍNOS

Zahrnuje analýzu zatížení a přínosu na vnitrostátní úrovni, kde se zohledňuje například průměrná doba potřebná k vyplnění dotazníku, problematické otázky a proměnné, nejužitečnější / nejméně užitečné proměnné při popisu dalšího odborného vzdělávání na vnitrostátní úrovni, odhadovaná nebo skutečná úroveň spokojenosti uživatelů údajů na vnitrostátní úrovni, rozdíl v zatížení malých a velkých podniků a úsilí vynaložené na snížení zátěže.


(1)  Úř. věst. L 61, 05.03.2008, s. 6.“

(2)  Variační koeficient je poměr druhé odmocniny rozptylu odhadu a její očekávané hodnoty. Odhaduje se jako poměr druhé odmocniny odhadu rozptylu výběru k odhadované hodnotě. Odhad rozptylu výběru musí přihlížet k programu zjišťování a ke změnám vrstev.

(3)  Míra odpovědí na úrovni jednotky je poměr počtu dotčených respondentů k počtu dotazníků rozeslaných vybranému základnímu souboru.

(4)  Míra odpovědí na úrovni položky pro proměnnou je poměr počtu dostupných údajů k počtu dostupných a chybějících údajů (rovnající se počtu dotčených respondentů).“


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU