(EU) 2022/2578Nařízení Rady (EU) 2022/2578 ze dne 22. prosince 2022, kterým se zavádí mechanismus korekce trhu na ochranu občanů Unie a hospodářství před nadměrně vysokými cenami
Publikováno: | Úř. věst. L 335, 29.12.2022, s. 45-60 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 22. prosince 2022 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 1. února 2023 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2022/2578 ze dne 22. prosince 2022, (Úř. věst. L 335 29.12.2022, s. 45) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
L |
1 |
29.12.2023 |
NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2022/2578
ze dne 22. prosince 2022,
kterým se zavádí mechanismus korekce trhu na ochranu občanů Unie a hospodářství před nadměrně vysokými cenami
KAPITOLA I
PŘEDMĚT, OBLAST PŮSOBNOSTI A DEFINICE
Článek 1
Předmět a oblast působnosti
Toto nařízení zavádí dočasný mechanismus tržní korekce pro pokyny zadané k obchodování s deriváty TTF a s deriváty spojenými s jinými virtuálními obchodními místy v souladu s článkem 9, aby se omezil výskyt případů nadměrně vysokých cen plynu v Unii, které neodrážejí ceny na světovém trhu.
Článek 2
Definice
Pro účely tohoto nařízení se rozumí:
„derivátem TTF“ komoditní derivát ve smyslu čl. 2 odst. 1 bodu 30 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 600/2014 ( 1 ) obchodovaný na regulovaném trhu, jehož podkladovým nástrojem je transakce ve virtuálním obchodním uzlu Title Transfer Facility (TTF) provozovaném společností Gasunie Transport Services B.V.;
„derivátem spojeným s jiným virtuálním obchodním místem“ komoditní derivát ve smyslu čl. 2 odst. 1 bodu 30 nařízení (EU) č. 600/2014, obchodovaný na regulovaném trhu, jehož podkladovým aktivem je transakce s plynem na virtuálním obchodním místě v Unii;
„virtuálním obchodním místem“ nefyzické obchodní místo v systému vstup/výstup, kde je plyn převáděn mezi prodávajícím a kupujícím bez nutnosti rezervovat přepravní nebo distibuční kapacitu;
„derivátem TTF s plněním v následujícím měsíci“ derivát TTF, jehož datum skončení platnosti je nejbližší z derivátů s jednoměsíční splatností obchodovaných na daném regulovaném trhu;
„derivátem TTF s plněním v následujícím roce“ derivát TTF, jehož datum skončení platnosti je nejbližší z derivátů s dvanáctiměsíční splatností obchodovaných na daném regulovaném trhu;
„referenční cenou“ níže uvedená denní průměrná cena, je-li k dispozici:
„regulovaným trhem“ regulovaný trh ve smyslu čl. 4 odst. 1 bodu 21 směrnice 2014/65/EU;
„organizátorem trhu“ organizátor trhu ve smyslu čl. 4 odst. 1 bodu 18 směrnice 2014/65/EU.
KAPITOLA II
MECHANISMUS KOREKCE TRHU
Článek 3
Sledování cen
Článek 4
Událost vyžadující korekci trhu
Mechanismus korekce trhu pro zúčtovací ceny derivátů TTF s plněním v následujícím roce se aktivuje událostí vyžadující korekci trhu. Má se za to, že nastala událost vyžadující korekci trhu, pokud vypořádací cena derivátu TTF s plněním v následujícím měsíci, kterou zveřejňuje nizozemská společnost ICE Endex B.V.:
přesahuje 180 EUR/MWh po dobu tří pracovních dnů a
je o 35 EUR vyšší než referenční cena během období uvedeného v písmenu a).
Článek 5
Deaktivace mechanismu korekce trhu
Článek 6
Pozastavení mechanismu korekce trhu
Na základě sledování uvedeného v odstavci 1 Komise mechanismus korekce trhu prováděcím rozhodnutím pozastaví, kdykoli dojde k nezamýšlenému narušení trhu negativně ovlivňujícímu bezpečnost dodávek, toky plynu uvnitř Unie nebo finanční stabilitu nebo ke zjevnému riziku takového narušení (dále jen „rozhodnutí o pozastavení“). Při svém posuzování Komise zohlední, zda aktivace mechanismu korekce trhu:
ohrožuje bezpečnost dodávek plynu v Unii; při posuzování rizik v oblasti bezpečnosti dodávek se vezmou v úvahu potenciálně významná odchylka některé ze složek referenční ceny ve srovnání s historickým trendem a výrazný pokles čtvrtletního dovozu LNG do Unie ve srovnání s týmž čtvrtletím předchozího roku;
nastala v době, kdy na úrovni Unie nejsou plněny cíle povinného snížení poptávky podle článku 5 nařízení (EU) 2022/1369, negativně ovlivňuje dosažený pokrok v plnění cíle úspor plynu podle článku 3 nařízení (EU) 2022/1369 s přihlédnutím k potřebě zajistit, aby cenové signály motivovaly ke snížení poptávky, nebo vede k celkovému zvýšení spotřeby plynu o 15 % během jednoho měsíce nebo o 10 % ve dvou po sobě následujících měsících ve srovnání s odpovídající průměrnou spotřebou za tytéž měsíce během pěti po sobě následujících let předcházejících 1. únoru 2023, na základě údajů o spotřebě plynu a snížení poptávky obdržených od členských států podle článku 8 nařízení (EU) 2022/1369;
podle údajů ze sledování prováděného ACER brání tržním tokům plynu uvnitř Unie;
podle zprávy ESMA o dopadu aktivace mechanismu korekce trhu provedené ESMA a jakýchkoli pokynů ECB, které si Komise za tímto účelem vyžádala, ovlivňuje stabilitu a řádné fungování trhů s energetickými deriváty, zejména v případě, že to vede ke značnému nárůstu výzev k dodatečné úhradě nebo k výraznému snížení transakcí s deriváty TTF v Unii za jeden měsíc ve srovnání se stejným měsícem v předchozím roce nebo k významnému přesunu transakcí s deriváty TTF do obchodních systémů mimo Unii;
vede k podstatným rozdílům od cen na trhu se zemním plynem na různých organizovaných trzích v celé Unii a na dalších relevantních organizovaných trzích, například v Asii nebo ve Spojených státech amerických, uvedených v „Joint Japan Korea Marker“ nebo „Henry Hub Gas Price Assessment“, které spravuje nizozemská společnost Platts Benchmarks B.V.;
ovlivňuje platnost stávajících smluv na dodávky plynu, včetně dlouhodobých smluv na dodávky plynu.
Článek 7
Služební tajemství
Článek 8
Posouzení účinků
ESMA a ACER rovněž posoudí, zda:
vyloučení mimoburzovního obchodování z oblasti působnosti tohoto nařízení nevedlo k významnému přesunu obchodování s deriváty TTF na mimoburzovní trhy, čímž by byla ohrožena stabilita finančních trhů nebo trhů s energií,
zda mechanismus korekce trhu nevedl k výraznému snížení transakcí s deriváty TTF v rámci Unie nebo k významnému přesunu transakcí s deriváty TTF do obchodních systémů mimo Unii.
ESMA a ACER dále posoudí, zda je třeba přezkoumat:
prvky zohledněné pro referenční cenu,
podmínky stanovené v čl. 4 odst. 1,
dynamický nabídkový limit.
Článek 9
Rozšíření mechanismu korekce trhu na deriváty spojené s jinými virtuálními obchodními místy
Bude-li mít uplatňování mechanismu korekce trhu na deriváty spojené s jinými virtuálními obchodními místy značné negativní účinky na finanční trhy nebo trhy s plynem podle kritérií stanovených v odstavci 2 tohoto článku, Komise určité deriváty z působnosti uvedeného mechanismu výjimečně vyloučí.
Komise vybere technické podrobnosti uplatňování, jakož i ty deriváty spojené s jinými virtuálními obchodními místy, které mohou být vyloučeny z působnosti mechanismu korekce trhu, zejména na základě těchto kritérií:
dostupnost informací o cenách derivátů spojených s jinými virtuálními obchodními místy;
likvidita derivátů spojených s jinými virtuálními obchodními místy;
dopad, který by rozšíření tohoto mechanismu na deriváty spojené s jinými virtuálními obchodními místy mělo na toky plynu uvnitř Unie a bezpečnost dodávek;
dopad, který by rozšíření tohoto mechanismu na deriváty spojené s jinými virtuálními obchodními místy mělo na stabilitu finančních trhů, s přihlédnutím k dopadu na možné dodatečné marže jako kolaterál.
Článek 10
Přezkum
Je-li to vhodné, může Komise navrhnout změnu tohoto nařízení za účelem zahrnutí mimoburzovních derivátů do oblasti působnosti tohoto nařízení nebo přezkoumat prvky zohledněné pro referenční cenu podle čl. 2 odst. 2, zejména co do možného přidělení různé váhy těmto prvkům, podmínky pro aktivaci mechanismu korekce trhu stanovené v čl. 4 odst. 1 písm. a) a b) a dynamický nabídkový limit. Před předložením takového návrhu Komise konzultuje ECB, ESMA, ACER, ENTSOG a GCG a ve vhodných případech další příslušné zúčastněné strany.
Článek 11
Postup projednávání ve výboru
KAPITOLA III
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Článek 12
Vstup v platnost
Toto nařízení se nevztahuje na:
smlouvy o derivátech TTF uzavřené před 1. únorem 2023;
nákup a prodej derivátů TTF za účelem vyrovnání nebo snížení smluv o derivátech TTF uzavřených před 1. únorem 2023;
nákup a prodej derivátů TTF jako součásti procesu řízení selhání ústřední clearingové protistrany, včetně obchodů registrovaných na regulovaných trzích pro účely clearingu.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
( 1 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 600/2014 ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů a o změně nařízení (EU) č. 648/2012 (Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 84).