(EU) 2021/1342Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1342 ze dne 27. května 2021, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 o pravidla týkající se informací, které mají být zasílány třetími zeměmi a kontrolními orgány a kontrolními subjekty pro účely dohledu nad jejich uznáním podle čl. 33 odst. 2 a 3 nařízení Rady (ES) č. 834/2007 pro dovážené ekologické produkty, a o opatření, jež mají být přijata při výkonu tohoto dohledu (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 292, 16.8.2021, s. 20-24 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 27. května 2021 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 5. září 2021 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2022
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 12. ledna 2024

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/1342

ze dne 27. května 2021,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 o pravidla týkající se informací, které mají být zasílány třetími zeměmi a kontrolními orgány a kontrolními subjekty pro účely dohledu nad jejich uznáním podle čl. 33 odst. 2 a 3 nařízení Rady (ES) č. 834/2007 pro dovážené ekologické produkty, a o opatření, jež mají být přijata při výkonu tohoto dohledu

(Text s významem pro EHP)

(Úř. věst. L 292 16.8.2021, s. 20)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/230 ze dne 25. října 2023,

  L 

1

9.1.2024




▼B

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/1342

ze dne 27. května 2021,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 o pravidla týkající se informací, které mají být zasílány třetími zeměmi a kontrolními orgány a kontrolními subjekty pro účely dohledu nad jejich uznáním podle čl. 33 odst. 2 a 3 nařízení Rady (ES) č. 834/2007 pro dovážené ekologické produkty, a o opatření, jež mají být přijata při výkonu tohoto dohledu

(Text s významem pro EHP)



Článek 1

Dohled nad třetími zeměmi

1.  

Výroční zpráva, kterou má každý rok do 31. března zaslat Komisi v souladu s čl. 48 odst. 2 nařízení (EU) 2018/848 třetí země uvedená v čl. 48 odst. 1 uvedeného nařízení a zařazená na seznam stanovený v prováděcím nařízení, které má být přijato podle čl. 48 odst. 3 nařízení (EU) 2018/848 (dále jen „třetí země“), obsahuje:

a) 

informace o vývoji ekologické produkce ve třetí zemi, včetně vyprodukovaných produktů, pěstitelské oblasti, produkčních regionů, počtu producentů a zpracování potravin;

b) 

informace o povaze ekologických zemědělských produktů a potravin vyvážených do Unie;

c) 

popis činností týkajících se sledování a dohledu provedeného příslušným orgánem třetí země v předchozím roce, dosažených výsledků a přijatých nápravných opatření;

d) 

veškeré aktualizace norem produkce uplatňovaných ve třetí zemi, které jsou považovány za rovnocenné pravidlům produkce uvedeným v hlavách III a IV nařízení (ES) č. 834/2007;

e) 

veškeré aktualizace kontrolních opatření uplatňovaných ve třetí zemi, u nichž se má za to, že mají rovnocennou účinnost jako opatření uvedená v hlavě V nařízení (ES) č. 834/2007, a potvrzení, že tato kontrolní opatření jsou uplatňována trvale a účinně;

f) 

jakékoli další aktualizace technické dokumentace třetí země;

g) 

internetovou stránku či jinou adresu, na které je k dispozici aktualizovaný seznam hospodářských subjektů podléhajících kontrolnímu systému, stejně jako kontaktní místo, kde jsou snadno přístupné informace o jejich statusu certifikace a o dotčených kategoriích produktů;

h) 

jakékoli jiné informace, které třetí země považuje za relevantní.

2.  
Třetí země neprodleně oznámí Komisi prostřednictvím elektronické platformy Informační systém pro ekologické zemědělství (OFIS) veškeré změny opatření platných v dané třetí zemi nebo jejich provádění, a zejména jejího kontrolního systému.
3.  
Třetí země prostřednictvím systému OFIS neprodleně oznámí Komisi veškeré změny správních údajů obsažených v seznamu stanoveném prováděcím nařízením, které má být přijato podle čl. 48 odst. 3 nařízení (EU) 2018/848.
4.  
Komise si může od třetí země kdykoli vyžádat jakékoli další informace, včetně předložení jedné nebo více zpráv o šetřeních na místě vypracovaných nezávislými odborníky.
5.  
Komise je oprávněna na základě posouzení rizik nebo v případě podezření na nesoulad nařídit ve třetí zemi šetření na místě, které provedou odborníci určení Komisí.

▼M1

6.  
Pokud Komise obdrží od členského státu oznámení, v němž ji informuje o důvodném podezření na nesrovnalost nebo porušení, pokud jde o soulad dovážených ekologických produktů s požadavky stanovenými v nařízení (ES) č. 834/2007 a s normami produkce a kontrolními opatřeními přijatými jako rovnocenná na základě provedeného posouzení, oznámí to příslušnému orgánu třetí země. Tento příslušný orgán prošetří příčinu vzniku podezření na nesrovnalost nebo porušení předpisů a do 30 kalendářních dnů od oznámení Komise informuje Komisi a dotčený členský stát o výsledku šetření a o přijatých opatřeních, včetně případných šetření na místě v hospodářských subjektech, přičemž použije vzor uvedený v příloze III nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1698 ( 1 ).

▼B

Článek 2

Dohled nad kontrolními orgány a kontrolními subjekty

1.  
Na základě výročních zpráv a s ohledem na veškeré další obdržené informace Komise zajistí odpovídající dohled nad kontrolními orgány a kontrolními subjekty uvedenými v čl. 57 odst. 1 nařízení (EU) 2018/848 a zařazenými na seznam stanovený prováděcím nařízením, které má být přijato podle čl. 57 odst. 2 nařízení (EU) 2018/848 (dále jen „kontrolní orgány a kontrolní subjekty“), a to pravidelným přezkumem jejich uznání. Za tímto účelem může Komise požádat o pomoc členské státy. Povaha dohledu nad kontrolními orgány a kontrolními subjekty se určí na základě přístupu založeného na posouzení rizik z hlediska nesouladu, přičemž se přihlédne zejména k objemu certifikovaných produktů a jejich vývozu do Unie a k výsledkům pravidelného hodnocení na místě, dohledu a víceletého přehodnocování jejich činností akreditačním orgánem nebo případně příslušným orgánem.

▼M1

1a.  
Kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt včas oznámí Komisi, a to nejpozději do 30 kalendářních dnů, nastalé změny v obsahu své technické dokumentace.

▼B

2.  

Do 28. února každého roku zašlou kontrolní orgány a kontrolní subjekty Komisi výroční zprávu. Výroční zpráva aktualizuje informace o technické dokumentaci obsažené v původní žádosti o uznání v posledním pozměněném znění. Obsahuje alespoň:

a) 

přehled činností kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu ve třetí zemi nebo třetích zemích, pro něž byl uznán, včetně počtu zúčastněných hospodářských subjektů a skupin hospodářských subjektů a povahy zemědělských produktů a potravin rozdělených podle kategorií a seskupených podle kódů celního sazebníku;

b) 

veškeré aktualizace norem produkce uplatňovaných ve třetí zemi nebo třetích zemích, pro něž byl kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt uznán, včetně posouzení rovnocennosti těchto norem s pravidly produkce uvedenými v hlavách III a IV nařízení (ES) č. 834/2007;

c) 

veškeré aktualizace kontrolních opatření uplatňovaných ve třetí zemi nebo třetích zemích, pro něž byl kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt uznán, včetně posouzení rovnocennosti s opatřeními uvedenými v hlavě V nařízení (ES) č. 834/2007, a potvrzení, že tato kontrolní opatření jsou uplatňována trvale a účinně;

d) 

popis kontrolních činností provedených kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem v předchozím roce ve třetí zemi nebo třetích zemích, pro něž byl uznán, dosažené výsledky, zjištěné nesrovnalosti a porušení předpisů a přijatá nápravná opatření;

e) 

jakékoli další aktualizace informací o technické dokumentaci, která byla zaslána spolu s původní žádostí o uznání, a její další aktualizace;

f) 

kopii poslední hodnoticí zprávy vydané akreditačním orgánem nebo případně příslušným orgánem, která obsahuje výsledky pravidelného hodnocení na místě, dohledu a víceletého přehodnocování činností kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu ve třetí zemi nebo třetích zemích, pro něž byl uznán. Tato hodnoticí zpráva potvrdí, že u kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu bylo uspokojivě posouzeno, že je schopen splnit podmínky pro jeho uznání Komisí a že v souladu s uvedenými podmínkami účinně prováděl své činnosti. Hodnoticí zpráva dále prokazuje a potvrzuje rovnocennost norem produkce a kontrolních opatření uvedených v písmenech b) a c);

g) 

internetovou stránku, na které může být v úředním jazyce Unie nalezen seznam hospodářských subjektů podléhajících kontrolnímu systému, stejně jako kontaktní místo, kde jsou snadno přístupné informace o jejich statusu certifikace, o dotčených kategoriích produktů a o hospodářských subjektech a produktech, jejichž certifikace byla pozastavena a zrušena;

h) 

veškeré další informace, které kontrolní subjekt nebo kontrolní orgán považují za relevantní.

Výroční zpráva a veškeré doplňující informace, které si Komise vyžádá a které se týkají výroční zprávy, se předkládají prostřednictvím systému OFIS.

▼M1

3.  
si může od kontrolních orgánů a kontrolních subjektů kdykoli vyžádat další informace, včetně informací týkajících se výroční zprávy. Tyto dodatečné informace se poskytují v elektronické podobě.

▼M1

4.  
Komise může organizovat šetření na místě zakládající se na posouzení rizik v kontrolních orgánech a kontrolních subjektech s cílem posoudit kvalitu a účinnost kontrol prováděných každým jednotlivým kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem. Tato šetření mohou být koordinována s příslušným akreditačním orgánem. Komisi mohou během těchto šetření na místě doprovázet nezávislí odborníci.

Komise si může vyžádat jakékoli další informace, včetně předložení jedné nebo více zpráv ad hoc o šetření na místě vypracovaných nezávislými odborníky, které určí.

Šetření na místě mohou zahrnovat:

a) 

návštěvu kanceláří nebo provozoven kontrolních orgánů a kontrolních subjektů, jejich poskytovatelů externě zajišťovaných služeb a hospodářských subjektů nebo skupin hospodářských subjektů spadajících pod jejich kontrolu v Unii a ve třetích zemích;

b) 

přezkum příslušných dokumentů popisujících strukturu, fungování a řízení kvality kontrolních orgánů a kontrolních subjektů;

c) 

přezkum dokumentace týkající se pracovníků, včetně dokladů o jejich kompetencích, záznamů o odborné přípravě, prohlášení o střetu zájmů a záznamů o hodnocení pracovníků a dohledu nad nimi;

d) 

kontrolu dokumentací hospodářských subjektů nebo skupin hospodářských subjektů s cílem ověřit řešení případů nesouladu a stížností, minimální četnost kontrol, používání přístupu založeného na posouzení rizik při provádění následných kontrol a kontrol bez předchozího oznámení, politiku odběru vzorků a výměnu informací s jinými kontrolními subjekty a kontrolními orgány;

e) 

přezkumný audit, který spočívá v kontrole hospodářských subjektů nebo skupin hospodářských subjektů za účelem ověření souladu se standardními postupy kontroly a posuzování rizik kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu a ověření jejich účinnosti, přičemž se zohlední vývoj situace hospodářských subjektů od poslední kontroly provedené kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem;

f) 

svědecký audit, který spočívá v posouzení plnění úkolů spojených s fyzickou kontrolou na místě provedenou inspektorem kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu.

5.  
Pro účely přípravy šetření na místě v kontrolních orgánech a kontrolních subjektech si Komise může od kontrolních subjektů a kontrolních orgánů vyžádat informace. Tyto informace musí být poskytnuty ve lhůtě, kterou určí Komise.
6.  
Pokud Komise obdrží od členského státu oznámení, v němž ji informuje o důvodném podezření na nesrovnalost nebo porušení, pokud jde o soulad dovážených ekologických produktů s požadavky stanovenými v nařízení (ES) č. 834/2007 a s normami produkce a kontrolními opatřeními přijatými jako rovnocenná na základě provedeného posouzení, oznámí to kontrolnímu orgánu a kontrolnímu subjektu třetí země. Kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt prošetří příčinu vzniku podezření na nesrovnalost nebo porušení předpisů a do 30 kalendářních dnů od oznámení Komise informuje Komisi a dotčený členský stát o výsledku šetření a o opatřeních přijatých kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem, včetně případných šetření na místě v hospodářských subjektech, přičemž použije vzor uvedený v příloze III nařízení (EU) 2021/1698.
7.  
Před udělením certifikátu novému hospodářskému subjektu nebo skupině hospodářských subjektů kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt zajistí, aby v případě, kdy hospodářskému subjektu nebo skupině hospodářských subjektů byla platnost certifikátu v posledních dvou letech pozastavena nebo zrušena příslušným předchozím kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem, byl nesoulad zjištěný těmito kontrolními orgány nebo kontrolními subjekty ze strany hospodářského subjektu nebo skupiny hospodářských subjektů vyřešen nebo aktivně řešen. Pokud kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nemůže zajistit, aby byl nesoulad vyřešen nebo aktivně řešen, kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt hospodářskému subjektu nebo skupině hospodářských subjektů certifikát nevydá.

▼B

Článek 3

Přezkum uznání třetích zemí

V rámci pravidelného přezkumu uznání třetích zemí podle čl. 48 odst. 2 nařízení (EU) 2018/848 Komise použije následující pravidla a odpovídajícím způsobem změní seznam třetích zemí podle čl. 48 odst. 3 uvedeného nařízení:

a) 

Komise může specifikace na seznamu kdykoli změnit na základě obdržených informací;

b) 

Komise může pozastavit zápis třetí země na seznam buď na základě obdržených informací, nebo v případě, že třetí země neposkytla dostatečné informace, jak je požadováno, nebo nesouhlasila s šetřením na místě;

c) 

Komise pozastaví zápis třetí země na seznam, pokud tato třetí země po žádosti Komise nepřijme vhodná a včasná nápravná opatření ve lhůtě, kterou Komise určí podle závažnosti problému a která nesmí být kratší než 30 dnů;

d) 

►M1  Komise může zrušit zápis třetí země na seznamu, pokud: ◄

i) 

třetí země nezašle včas výroční zprávu uvedenou v čl. 1 odst. 1 tohoto nařízení;

ii) 

jsou informace obsažené v této výroční zprávě neúplné;

iii) 

po žádosti Komise ve lhůtě, kterou Komise určí podle závažnosti problému a která nesmí být kratší než 30 dnů, třetí země tyto informace neuchovává nebo nesděluje veškeré informace týkající se její technické dokumentace nebo kontrolního systému; nebo

▼M1

iv) 

třetí země na žádost Komise nesouhlasí s šetřením na místě nebo pokud má šetření na místě negativní výsledek v důsledku systematického nesprávného fungování kontrolních opatření, nebo

▼M1

v) 

v jakékoli jiné situaci, kdy existuje riziko, že spotřebitel bude uveden v omyl ohledně skutečné povahy produktů certifikovaných třetí zemí.

▼B

Článek 4

Dohled nad uznáváním kontrolních orgánů a kontrolních subjektů

1.  

V rámci pravidelného přezkumu uznání kontrolních orgánů a kontrolních subjektů podle čl. 2 odst. 1 tohoto nařízení Komise použije následující pravidla a odpovídajícím způsobem změní seznam kontrolních orgánů a kontrolních subjektů podle čl. 57 odst. 2 nařízení (EU) 2018/848:

a) 

Komise může specifikace týkající se kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu na seznamu kdykoli změnit na základě obdržených informací;

▼M1

b) 

Komise může dočasně zrušit zápis kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu na seznamu buď na základě obdržených informací, nebo pokud kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt neposkytl dostatečné informace dle požadavků ve lhůtě určené Komisí v závislosti na závažnosti problému, která nesmí být kratší než 30 dnů, nebo pokud nesouhlasil s šetřením na místě;

▼B

c) 

Komise pozastaví zápis kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu na seznam, pokud tento kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt po žádosti Komise nepřijme vhodná a včasná nápravná opatření ve lhůtě, kterou Komise určí podle závažnosti problému a která nesmí být kratší než 30 dnů;

d) 

Komise zruší zápis kontrolního orgánu nebo kontrolního subjektu na seznamu, pokud:

i) 

kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nezašle včas výroční zprávu uvedenou v čl. 2 odst. 2 tohoto nařízení;

ii) 

jsou informace obsažené v této výroční zprávě neúplné;

▼M1

iii) 

kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nezpřístupní nebo nesdělí všechny informace týkající se jeho technické dokumentace nebo kontrolního systému na žádost Komise ve lhůtě určené Komisí podle závažnosti problému, která nesmí být kratší než 30 dnů, nebo v souladu s čl. 2 odst. 1a;

iv) 

kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nezpřístupní nebo nesdělí informace o šetřeních nesouladu;

▼B

v) 

kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nepřijme v reakci na zjištěné případy nesrovnalostí a porušení předpisů přiměřená nápravná opatření;

▼M1

vi) 

kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt nesouhlasí s šetřením na místě požadovaným Komisí nebo nezaslal všechny informace požadované podle čl. 2 odst. 5, nebo pokud šetření na místě mělo negativní výsledek v důsledku systematického nesprávného fungování kontrolních opatření; nebo

▼B

vii) 

v jakékoli jiné situaci, která představuje riziko, že spotřebitel bude uveden v omyl ohledně skutečné povahy produktů certifikovaných kontrolním orgánem nebo kontrolním subjektem.

2.  
Před zrušením zápisu podle odst. 1 písm. d) požádá Komise kontrolní orgán nebo kontrolní subjekt o nápravu situací uvedených v tomto písmenu ve lhůtě, kterou určí Komise podle závažnosti problému a která nesmí být kratší než 30 dnů.

▼M1

Článek 4a

Pomoc ze strany členských států při výkonu dohledu

1.  
Pro účely přezkumu rozhodnutí o uznání třetích zemí v souladu s článkem 3 jsou Komisi poté, co požádá členské státy o pomoc, nápomocny dva členské státy, které působí jako spolu-zpravodajové při přezkumu výroční zprávy a veškerých dalších obdržených informací a při hodnocení provozní výkonnosti třetích zemí.
2.  
Pro účely přezkumu rozhodnutí o uznání kontrolních orgánů a kontrolních subjektů v souladu s článkem 2 jsou Komisi poté, co požádá členské státy o pomoc, nápomocny dva členské státy, které působí jako spolu-zpravodajové při přezkumu výroční zprávy a veškerých dalších obdržených informací a při hodnocení provozní výkonnosti kontrolních orgánů a kontrolních subjektů.
3.  
Komise může žádosti o pomoc podle odstavců 1 a 2 rozdělit mezi členské státy úměrně k počtu hlasů, které má každý členský stát ve Výboru pro ekologickou produkci.

▼B

Článek 5

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. ledna 2022.

▼M1

Články 1, 3 a čl. 4a odst. 1 se použijí do 31. prosince 2026.

Články 2, 4 a čl. 4a odst. 2 se použijí do 31. prosince 2024.

▼B

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.



( 1 ) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1698 ze dne 13. července 2021, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 o procesní požadavky na uznávání kontrolních orgánů a kontrolních subjektů, které jsou příslušné provádět kontroly hospodářských subjektů a skupin hospodářských subjektů certifikovaných jako ekologické a ekologických produktů ve třetích zemích, a o pravidla pro dohled nad těmito subjekty a pro jejich kontroly a další opatření, která mají tyto kontrolní orgány a kontrolní subjekty provádět (Úř. věst. L 336, 23.9.2021, s. 7).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU