(SZBP) 2019/1296Rozhodnutí Rady (SZBP) 2019/1296 ze dne 31. července 2019 na podporu posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině v souladu s prováděním rezoluce Rady bezpečnosti Organizace spojených národů č. 1540 (2004) o nešíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů
Publikováno: | Úř. věst. L 204, 2.8.2019, s. 29-35 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 2. srpna 2019 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 31. července 2019 | Nabývá účinnosti: | 31. července 2019 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2019/1296 ze dne 31. července 2019 (Úř. věst. L 204 2.8.2019, s. 29) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
L 288 |
78 |
9.11.2022 |
Opraveno:
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2019/1296
ze dne 31. července 2019
na podporu posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině v souladu s prováděním rezoluce Rady bezpečnosti Organizace spojených národů č. 1540 (2004) o nešíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů
Článek 1
Za účelem podpory míru a bezpečnosti, jakož i účinného multilateralismu na celosvětové i regionální úrovni sleduje Unie tyto cíle:
K dosažení cílů uvedených v odstavci 1 uskutečňuje Unie tyto projekty:
Podrobný popis výše zmíněných projektů je uveden v příloze.
Článek 2
Článek 3
Článek 4
Vysoký představitel podává Radě zprávy o provádění tohoto rozhodnutí a vychází při tom z pravidelných zpráv vypracovávaných sekretariátem OBSE. Rada na základě těchto zpráv provádí hodnocení. Komise poskytuje informace o finančních aspektech projektů uvedených v čl. 1 odst. 2.
Článek 5
PŘÍLOHA
Posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině v souladu s rezolucí Rady bezpečnosti OSN č. 1540 (2004)
1. Souvislosti
Ukrajinské právní předpisy zakazující biologické zbraně jsou podrobné a komplexní. Značná část těchto právních a správních předpisů je však zastaralá a nesplňuje mezinárodní normy a standardy. Z tohoto důvodu je nezbytná jejich urychlená revize a aktualizace v zájmu větší harmonizace s příslušnými celosvětovými standardy.
Na Ukrajině neexistuje žádný rámcový zákon o biologické bezpečnosti a ochraně, který by stanovil vytvoření systému biologické bezpečnosti a ochrany a jeho řádné fungování (který by právně určil ústřední výkonný orgán, který se zabývá biologickou bezpečností a ochranou a vykonává odborné a monitorovací funkce). V současností dále neexistuje komplexní spolupráce všech zúčastněných ministerstev, agentur a organizací s cílem předcházet mimořádným situacím souvisejícím s biologickými hrozbami a reagovat na ně.
Chybí rovněž mechanismy státní kontroly dodržování požadavků na biologickou bezpečnost při práci s biologickými činiteli. Neexistuje žádný rejstřík hospodářských a jiných než hospodářských subjektů, které pracují s nebezpečnými biologickými činiteli na území Ukrajiny. Těmto subjektům, které pracují s nebezpečnými biologickými činiteli, navíc není uložena zákonem povinnost mít příslušná povolení. Zrušení systému povolení vedlo ve skutečnosti k situaci, kdy v mikrobiologických laboratořích, jejichž skutečný počet není znám, nejsou podávány zprávy o dodržování požadavků na biologickou bezpečnost a ochranu a ke kontrole tohoto dodržování. Normativní dokument, kterým se upravovalo účetnictví, přeprava, skladování a převody nebezpečných biologických materiálů, byl zrušen. Použitelné dokumenty věnují malou pozornost dalším aspektům biologické bezpečnosti, jako je například ověřování spolehlivosti zaměstnanců, ochrana důvěrných informací atd.
Vzhledem k tempu růstu zemědělské produkce, biovýroby, dopravy a vnějších obchodních vztahů v moderním světě se humánní a veterinární lékařství potýká s mnoha problémy, zejména pokud jde o riziko šíření biologických materiálů, zejména infekčních a parazitických nemocí, které se běžně vyskytují u lidí a zvířat.
Dnes je hlavní hrozbou, jež se týká biologické bezpečnosti a potravinového zabezpečení na Ukrajině, africký mor prasat, ptačí chřipka, slintavka a kulhavka a multirezistentní bakteriální patogeny. Existuje riziko přirozeného vzniku ohnisek výskytu sněti slezinné, vztekliny, klasického moru prasat a tularémie. Zajišťování potravinové a biologické bezpečnosti je citlivou otázkou, kterou nelze vyřešit bez zapojení spolehlivých prostředků monitorování, předvídání a včasné diagnózy nově vznikajících a hospodářsky významných infekcí zvířat, včetně zoonotických infekcí. Biologickou bezpečnost a potravinové zabezpečení na Ukrajině lze řešit pouze začleněním základního výzkumu v oblasti genetiky a molekulární biotechnologie do veterinárního a humánního lékařství a diagnostiky.
Pracovníci většiny ukrajinských laboratoří pro vědy o živé přírodě mají zkušenosti s nakládáním s nebezpečnými biologickými materiály. Laboratoře však velmi zřídka uplatňují moderní zásady a přístupy v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany, moderní techniky, postupy a kodexy chování související s moderními postupy. Řada laboratoří pro vědy o živé přírodě sice má k dispozici určité množství moderních zařízení, avšak z důvodu nedostatečné odborné přípravy ohledně fungování těchto zařízení je personál laboratoře nevyužívá nebo je používá nevhodným způsobem. Kromě toho stávající systém pokročilé odborné přípravy pro některé kategorie vědeckých pracovníků zabývajících se živou přírodou nepokrývá všechny patřičné otázky biologické bezpečnosti a ochrany. Všechny tyto faktory mohou vést ke snížení úrovně biologické bezpečnosti a ochrany laboratoří, v nichž se nakládá s nebezpečnými biologickými materiály.
Na základě výše uvedené analýzy vypracovala OBSE tři projekty s cílem posílit celkovou biologickou bezpečnost a ochranu na Ukrajině. Tyto projekty byly vypracovány ve spolupráci s příslušnými ukrajinskými orgány. Všechny projekty by byly prováděny v souladu s příslušnými ustanoveními akčního plánu ukrajinské vlády týkajícího se provádění dohody o přidružení EU–Ukrajina.
Uvedené projekty by byly rovněž prováděny s přihlédnutím k příslušným osvědčeným postupům a získaným poznatkům, jež byly vymezeny v průběhu provádění rozhodnutí Rady (SZBP) 2017/1252 na podporu posílení chemické bezpečnosti a chemického zabezpečení na Ukrajině.
2. Cíl
Celkovým cílem tohoto rozhodnutí je podpora projektů OBSE zaměřených na posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině v souladu se závazky Ukrajiny podle úmluvy o zákazu biologických a toxinových zbraní (BTWC) a rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1540 (2004) a rovněž v souladu s dohodou o přidružení EU–Ukrajina.
3. Popis projektů
3.1 Harmonizace stávajících ukrajinských právních předpisů v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany s mezinárodními standardy
3.1.1. Cíl projektu
3.1.2. Popis projektu
3.1.3. Očekávané výsledky projektu
3.1.4. Příjemci projektu
3.2. ►C1 Zajištění udržitelnosti systému veterinárního dozoru na Ukrajině, pokud jde o nákazy související se zvláště nebezpečnými patogeny ◄
3.2.1. Cíl projektu
3.2.2. Popis projektu
3.2.3. Očekávané výsledky projektu
3.2.4. Příjemci projektu
3.3. Zvyšování informovanosti, vzdělávání a odborná příprava v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany určené vědeckým pracovníkům zabývajícím se živou přírodou
3.3.1. Cíl projektu
3.3.2. Popis projektu
3.3.3. Očekávané výsledky projektu
3.4. Příjemci projektu
4. Správní podpora pro provádění projektů
Specializovaní zaměstnanci v rámci sekretariátu OBSE a úřadu koordinátora projektu OBSE na Ukrajině budou koordinovat a řídit provádění projektových činností uvedených v bodě 3 za účelem dalšího rozvoje rámce spolupráce mezi ukrajinskými partnery, mimo jiné vypracováním příslušných nových návrhů projektů a vnitrostátních opatření.
Dotyčný podpůrný personál bude plnit tyto úkoly:
5. Doba trvání
Celková odhadovaná doba trvání projektů bude 36 měsíců.
6. Subjekt pověřený technickým prováděním
Technickým prováděním tohoto rozhodnutí bude pověřen sekretariát OBSE – Středisko pro předcházení konfliktům a koordinátor projektu OBSE na Ukrajině. OBSE bude vykonávat činnosti na základě tohoto rozhodnutí ve spolupráci s dalšími mezinárodními organizacemi a agenturami, zejména s cílem zabezpečit účinné synergie a zabránit zdvojování činností.
7. Podávání zpráv
Sekretariát OBSE bude vypracovávat pravidelné zprávy a zprávy po dokončení každé z popsaných činností. Závěrečné zprávy by měly být předloženy Evropské unii nejpozději šest týdnů po dokončení příslušných činností.
8. Řídící výbor
Řídící výbor těchto projektů bude složen ze zástupce vysokého představitele a ze zástupce prováděcího subjektu uvedeného v bodě 6 této přílohy. Řídící výbor bude provádění tohoto rozhodnutí pravidelně přezkoumávat, a to nejméně jednou za šest měsíců, mimo jiné i za využití prostředků elektronické komunikace.
9. Odhadované celkové náklady projektů a finanční příspěvek Evropské unie
Celkové náklady projektů činí 1 913 900 EUR.